1. Асоціативно-образна мова



Скачати 53.06 Kb.
Дата конвертації02.03.2016
Розмір53.06 Kb.
Образотворче мистецтво

5 клас


РОЗДІЛ 1. Мова образотворчого мистецтва

ТЕМА 1. Асоціативно-образна мова

Урок №8

Композиція у декоративному мистецтві: цілісність форми і декору; орнаментальна композиція (стрічкова, сітчаста); декоративна композиція (симетрія, асиметрія, рівновага).



МЕТА:- навчальна : навчити розпізнавати та характеризувати площинні та об’ємні твори декоративного мистецтва; навчити побудові різноманітних орнаментальних композицій у декоративному мистецтві; закріпити знання про композицію та рівновагу в композиції; ознайомити учнів з симетрією в математиці, в мистецтві, природі та побуті;

- розвивальна : розвивати в учнів художній смак та почуття прекрасного, прививати інтерес до творчої роботи; розвивати мислення, точність, увагу; формувати естетичні погляди та смаки;

- виховна : виховувати працелюбність, терплячість.

ТИП УРОКУ : комбінований

ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ: аплікація, витинанка.

МЕТОДИ НАВЧАННЯ: пояснювально-ілюстративний.

ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ: урок (виконання вправ та творчої роботи в парах).

ТЕРМІНИ І ПОНЯТТЯ: композиція, орнамент, симетрія, асиметрія, рівновага.

ОБЛАДНАННЯ:

для вчителя - комп’ютер;

для учнів – альбом, кольоровий папір, кольоровий картон, олівці, ножиці, клей.

ВІЗУАЛЬНИЙ РЯД: презентація, схеми для побудови симетричних та асиметричних орнаментів.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: математика.

ПЛАН УРОКУ

І. Організація класу (2хв.)

ІІ. Повідомлення теми уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «Знайди свого метелика» (7 хв.)

ІV. Мотивація навчальної діяльності .(2хв.)

V. Вивчення нового матеріалу (7хв.)

Бесіда про декоративну композицію, види орнаменту, симетрію, асиметрію.

VІ. Практична робота



  1. Виконання графічних вправ (5хв.)

  2. Виконання творчої роботи (симетричної або асиметричної композиції) в парах. Декоративне панно «Осінь».(20 хв.)

VІІ. Підсумок уроку (2хв.)

Виставка закінчених творчих робіт учнів з подальшим аналізом .

VІІІ. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Діти! На початку уроку ми з вами зіграємо у гру «Знайди свого метелика»(слайд 25-27) . Приймають участь три учасника ( по-одному від кожного ряду). Цим учням роздається по одному крильцю метелика (крильце з протилежного боку має наклеєну липку стрічку). Серед інших перемішаних частинок потрібно знайти саме свою пару та прикріпити на дошку . Зразок правильних відповідей ми бачимо на слайдах мультимедійної презентації.

Запитання до учнів.

Яким чином ви відшукали свою половинку метелика?
Чи чули ви , що крила метелика симетричні?

На уроках математики , ви зустрічалися з поняттям симетрія?

Як симетрія проявляє себе в декоративно-прикладному мистецтві?

Про все це та ще багато чого цікавого ми з вами поговоримо на уроці.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Людина з давніх часів оздоблювала свій одяг, житло, зброю та посуд різними візерунками. Ще в найранішу пору свого розвитку вона зображувала на стінах печери, що правила їй за житло, а також на кам’яній зброї різні нескладні візерунки та схематичні зображення. Вивчаючи зразки орнаментів різних часів і народів, можна встановити, що орнаменти у своїй побудові мають певну закономірність, повторення елементів узору, певну симетрію, рівновагу або ж асиметрію.

V. Вивчення нового матеріалу.

«… бути прекрасним означає бути симетричним і відповідним»

Платон

На протязі століть людство не тільки вдосконалювало свої речі. Але й створило багато різновидів декоративних прикрас. Це різноманітні візерунки, що прикрашають поверхню предметів декоративно-прикладного мистецтва: одяг, посуд, килими, декоративний розпис стін. Вікові традиції художньої розробки декоративних композицій мають деякі закономірності, якими користуються художники всіх країн, зокрема й України.



Давайте розглянемо деякі твори декоративного мистецтва нашої країни та згадаємо про композицію . КОМПОЗИЦІЯ – це побудова художнього твору, співвідношення окремих частин і елементів, що зумовлені його творчим задумом, змістом, характером і призначенням (слайд 2-4).

На початку уроку ми грали у гру. Та зустрілися із поняттям СИМЕТРІЯ – дзеркальне відображення схожих частин одного цілого по обидва боки від центру. Сьогодні ж на уроці ми будемо за допомогою законів симетрії будувати орнаментальні декоративні композиції.

Взагалі симетрія супроводжує нас всюди. І в математиці, і в побуті, і в природі, і в живописі. архітектурі (слайд 5-15). Симетрія протистоїть хаосу та безладу. Вона присутня у нашому житті у всьому. Але ми настільки звикли до неї, що не зважаємо на це. Деяким вона здається нудною. Деякі люблять її за спокій, який вона вносить в наше життя. А деякі взагалі хочуть протистояти їй. Але як би ми не відносилися до неї, все ж таки вона створює красу та гармонію.

Поряд з нею завжди знаходиться й асиметрія( слайд 16-17). При побудові композиції потрібно дотримуватися правила РІВНОВАГИ – один із способів гармонізації форм, що ґрунтується на застосуванні зорової пропорційності різних елементів (слайд18).

Ми ознайомилися з поняттями симетрія, асиметрія, рівновага. Та зараз дізнаємося, як вони нам допоможуть при створенні орнаментальної декоративної композиції. Давайте згадаємо, що таке ОРНАМЕНТ – візерунок, що ґрунтується на ритмічному повторенні його стилізованих елементів. Ви вивчили це на попередньому уроці.

Оглядаючи твори декоративно-ужиткового мистецтва учні з допомогою вчителя розповідають про види орнаментальної композиції.



  1. СТРІЧКОВИЙ ОРНАМЕНТ – візерунок, декоративні елементи якого створюють ритмічний ряд з відкритим двостороннім рухом, що вписуються в стрічку(слайд 21).

Ритмічне чергування однакових елементів узору у смужці можна повторювати без кінця.

  1. СІТЧАСТИЙ ОРНАМЕНТ – візерунок. розташування елементів якого створює рух у багатьох напрямках (слайд22).

  2. Замкнутий орнамент - це візерунок, декоративні елементи якого згруповані так, що створюють замкнутий рух.(слайд 20)

  3. МЕАНДР - грецький орнамент, який побудований за допомогою ламаної лінії під прямим кутом. (слайд 19)

VІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА

Для того, щоб ви краще ознайомилися з даною темою, ми з вами разом виконаємо графічні вправи. (Учні виконують вправи в альбомі, а вчитель на дошці, при цьому коментуючи слайди презентації).



  1. Графічні вправи. (слайд 23-24)

Учитель звертає увагу учнів на проведення вісі симетрії, на побудову симетричних ліній, послідовність створення орнаментальних елементів.

  1. Створення декоративної композиції «Осінь».

Дану роботу учні виконують в парах.

Порядок виконання роботи

1). Учні самостійно вибирають положення аркуша картона формата А4.

2). Орнамент для композиції можна виготовити за даними зразками (додаються на парту) слайд 28, або ж у вигляді витинанки ( смужку паперу складіть «гармошкою» та виріжте візерунок).

3). Виберіть один із елементів (листочок, квітка, грибок), намалюйте його і спростіть форму, колір, тобто стилізуйте).

4). Щоб виконати одразу кілька однакових елементів, аркуш паперу складіть кілька разів, обведіть і виріжте даний елемент.

5). Розташуйте елементи на аркуші в певному порядку (асиметрично або симетрично) та наклейте їх.

6). Під час роботи обов’язково дотримуйтеся правил роботи з ножицями та клеєм(учні самостійно перераховують правила).

Учитель демонструє на слайдах етапи створення панно (слайди 29-30).

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель демонструє виконані роботи учнів та допомагає аналізувати їх.

VІІІ. Домашнє завдання



Підготувати на наступний урок олівці та папір.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка