200- річчю з дня народження тараса григоровича шевченка присвячується методичні розробки уроків та виховних заходів для учнів початкових класів



Скачати 191.87 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір191.87 Kb.

200- РІЧЧЮ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ ТАРАСА ГРИГОРОВИЧА ШЕВЧЕНКА ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ

МЕТОДИЧНІ РОЗРОБКИ УРОКІВ ТА ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ ДЛЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

ГАВРИЛЕНКО В. В. , ВЧИТЕЛЬ ВИЩОЇ

КАТЕГОРІЇ

ВИСОКОБАЙРАЦЬКОГО НВК

ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ

ТАРАС
ГРИГОРОВИЧ
ШЕВЧЕНКО

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
В 4 КЛАСІ

« І МЕНЕ В СІМ’Ї ВЕЛИКІЙ ,

В СІМ’Ї ВОЛЬНІЙ НОВІЙ ,

НЕ ЗАБУДЬТЕ ПОМ’ЯНУТИ

НЕЗЛИМ ТИХИМ

СЛОВОМ».

Т. Г. ШЕВЧЕНКО


МЕТА : продовжити знайомство із життєвим та твор-

чим шляхом Т. Г. Шевченка; ближче познайо-

митися із « Кобзарем» ; вчитися відчувати ,

розуміти поетичне слово ; розвивати мислен-

ня та зв’язне мовлення учнів ; сприяти вихо-

ванню інтересу до прекрасного , любові до

рідної землі , бажанню вивчати історію рід-

ного краю .

ОБЛАДНАННЯ : портрет Т. Г. Шевченка , збірка творів

письменника –« Кобзар» , малюнки

учнів до творів Шевченка , записи

на дошці :

Любіть Україну у сні й наяву ,

Вишневу свою Україну ,

Красу її вічно живу і нову ,

І мову її солов’їну .

( В . Сосюра)

ШЕВЧЕНКО


Всі його ми батьком звемо,

Так від роду і до роду:

Кожний вірш свій і поему

Він присвячував народу .

Ось чому в сім’ї великій ,

У цвіту садів прекрасних,

Буде жити він вовіки

Як безсмертний наш сучасник .

( М. Рильський)

9 БЕРЕЗНЯ - ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ Т. Г. ШЕВЧЕНКА

( 1814- 1861)

ЗМІСТ УРОКУ



  1. Летять сніжинки … Одна , друга , третя … Летять , сміються ,

веселяться , розмовляють , граються , штовхаються , доторкуються одна до одної . І чутно навкруги кришталевий передзвін . А що це ? Погляньте у вік-

но ! До нас повільно наближається красуня – весна . Давайте всі заплющимо очі і підемо їй назустріч :



  • Встала весна , чорну землю сонну розбудила .

Уквітчала її рястом , барвінком укрила ;

І на полі жайворонок , соловейко в гаї

Землю , убрану весною , вранці зустрічають .


  • І барвінком , і рутою ,

І рястом квітчає

Весна землю , мов дівчину ,

В зеленому гаї .


  • Садок вишневий коло хати .

Хрущі над вишнями гудуть ,

Плугатарі з плугами йдуть ...





  • Цвітуть сади , біліють хати ,

А на горі стоять палати ,

Неначе диво , а кругом –

Широколистії тополі ,

А там і ліс , і ліс , і поле ,

І сині гори за Дніпром !


  1. Сади цвітуть ! Чи можна знайти щось прекрасніше за цю зем-

лю , уквітчану садами , квітами і росами , що так радісно всміхаються назустріч вранішньому сонцю … Весело їм … Сади цвітуть … Адже нема біль-

шої краси на землі , правда ж ?



  1. Хто , який поет написав ці проникливі , хвилюючі рядки ?

  2. Кажуть в народі : весна дарує всім життя , в природі все прокидається , оживає , молодіє . А людині весна дарує мрії ,

віру в щасливе майбутнє .

І ось 9 березня 1814 року весна подарувала на радість людям маленького Тарасика . Було це недалеко від Канева , в селі Моринцях , що на Черкащині .



  1. Що ви знаєте про родину , в якій народився Тарасик ?

  2. Тяжка праця на пана рано загнала в домовину Тарасових бать-

ків . Але життя продовжується … « все робитиму – воду носитиму , дрова колотиму , в школі прибиратиму , тільки дозвольте в школі жити і вчитись».

Та дяк більше знущався із Тараса , ніж учив його . Він утік від нього , бо почув , що в сусідньому селі є дяк , який вміє малювати . Але і цей дяк вчити хлопчика не збирався . І знову пошуки роботи , найми , аби десь дістати шма-

Точок хліба , якусь одежину . Повернувся Тарас до свого села , деякий час пас

Свиней у свого дядька , а пізніше – громадську череду . Саме цей епізод із дитинства малого Тараса і зобразив художник І. С. Їжакевич на картині « Та-

рас – пастух» .


  1. Робота над картиною І. С. Їжакевича (1864-1962) « Тарас – пас-

тух» . « Сховається десь у бур’янах , малює і співає сумні пісні» .

( О . Іваненко )



  1. Перебуваючи на засланні в Орській фортеці , Шевченко прига-

дував своє важке і , водночас неповторно миле дитинство , коли всі гіркоти

життя сприймались і переживались набагато легше , бо дитяча уява народжувала краще життя , а навколишня краса сприяла цьому :

« Мені тринадцятий минало ,

Я пас ягнята за селом .

Чи то так сонечко сіяло ,

Чи то мені чого було …»



  1. Робота над текстом « Мені тринадцятий минало…»

  2. Доля закинула Тараса далеко від рідного села , аж у Петер-

бург , де до 24 –річного віку він залишався кріпаком пана Енгельгардта , не

маючи змоги ні вчитися , ні малювати .

Лише у 1838 році група друзів викупила його із неволі .

1847 рік - арешт та 10 років на засланні .

Навесні 1859 року дозволили поїхати на Україну … на кілька місяців . Рідний край … у груди б’ють духм’яні пахощі зелених гаїв , широ-

кополих ланів . Шевченко мріє , пише , милується …



У Липоврозі жила Лукер’я Полусмакова – українка , дівчина – кріпачка , з якою хотів одружитися Т. Г. Шевченко в останні роки свого життя в Петербурзі (1860 рік) . Але одруження не відбулося . Після поховання Шев-

ченка у Каневі , Лукер’я Полусмакова жила там і доглядала його могилу .

Мріям не судилося здійснитися . Поета знову заарештовують …

І все ж він не втрачає надію побачити рідну Україну . Поет готовий « хоч

Умерти на Дніпрі , хоч на маленькій горі» .

А хвороба прогресує … 10 березня 1861 року Т. Г. Шевченка не стало . Це була важка втрата для друзів . Вони вбачали в ньому могутній талант , який не забарився заявити про себе на весь світ . Збірка прекрасних Шевченкових віршів « Кобзар» невдовзі сколихнула Україну .

М. Білозірський у своїй роботі « Тарас Григорович Шевченко за спогадами різних осіб» (1831-1861 роки ) писав : « Коли везли тіло Шевченка на поховання , то труна на возі була вінками обвита , на козлі ямщик бородатий , коні поштарські ледве бредуть по піску глибокому , … народ поскидав шапки – ми заспівали йому сумну пісню , - на труні був вінок , із

руки жіночої на ньому написано : « Прощай , батьку , орле сизий».

М. Курочкін над труною Шевченка сказав : « Щастя в житті було не для нього , - його чекає інше , посмертне щастя – слава…»

11. Знайомство із « Кобзарем» . Виставка книг Т. Г. Шевченка .

«Заповіт» . Робота над текстом . Українські народні пісні на слова Тараса

Григоровича Шевченка .

12.Співець України , Шевченко , як мало хто , здатен був відчува-

ти прекрасне :

« Нічого кращого немає ,

Як тая мати молодая ,

З своїм дитяточком малим…».

13. Робота над текстом « У нашім раї на землі …»

14. Читання вірша « Мені однаково , чи буду …» . Робота над

текстом .

15. « В неволі виріс між чужими .

І не оплаканий своїми

В неволі , плачучи умру ,

Малого сліду не покину

На нашій славній Україні» .

Помилився Тарас Григорович !

« Він був сином мужика –і став князем в царстві духа .

Він був кріпаком – і став і став велетнем людської культури .

Доля переслідувала його в житті , скільки могла , та не змогла , не

Зуміла перетворити золото його душі в ржу а ні його любов до людей

у ненависть . Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише піс-

ля смерті – невмирущу славу» .

( І . Франко ).

16. Виставка книг «Письменники про Т. Г. Шевченка» .

Читання епізодів із книг С. Васильченка та О. Іваненко , Г. Бойка про поета ,

художника , « людину»…

17. Із часів високого Відродження світове мистецтво , мабуть , не знало такого вершинного образу Мадонни , чистоти , краси і материнства , образу в болях вимріяного людського щастя .

Читання віршів « Тополя» , « Сова» .

18. Юні друзі , дорожіть Шевченком !

Хочеться вірити , що , вступаючи в нове тисячоліття , на вашому шляху

буде :

« Тарасова пристрасть !



Тарасова мужність !

Тарасове невмируще слово» .

( О. Гончар )


КЛАСНА ГОДИНА НА ТЕМУ:

«ШЕВЧЕНКІВСЬКІ ДНІ.

ВШАНУВАННЯ
ПАМ’ЯТІ
ТАРАСА
ГРИГОРОВИЧА
ШЕВЧЕНКА»

МЕТА : розширити знання учнів про життя Т. Г. Шев-

ченка , його дитинство; показати його пристра-

сне бажання здобути знання ; розкрити худож-

ню красу Шевченкового слова , його уміння

передавати любов до рідної землі через від-

творення величі її природи ; розвивати уміння

виразно читати поезію Великого Кобзаря , об-

разно бачити зображене поетом і відтворене

художником ; розвивати пам’ять , логічне мис-

лення ; сприяти вихованню бажання глибше

ознайомитись із біографією Т. Г. Шевченка та

вихованню любові до рідного краю , його при-

роди .


ОБЛАДНАННЯ : портрет Т. Г. Шевченка , виставка пое-

зії письменника , сюжетні тематичні

малюнки , підсвічник зі свічками ,

написи на дошці :



  • Спи спокійно , поете !

Образ огненний твій

Не зітерти ні бурі , ні часу …

В українській сім’ї,

Славній , вольній , новій

Ми тебе не забули , Тарасе !

( В. Сосюра)

… У росяні вінки заплетені суцвіття

До ніг тобі , титане , кладемо ,

Ми чуємо тебе , Кобзарю , крізь століття .

Тебе своїм сучасником звемо .

( Василь Симоненко)

Не за синіми морями ,

Не за темними лісами

Лежала чарівна країна.

Поневолена вона була царями і панами .

І жили там кріпаки , в тяжкій чужій роботі

віддані в неволю люди .

А звалась та країна – Україна.

Ось у такому краю в 1814 році в селі Моринці,

що на Черкащині , в сім’ї кріпака Григорія Шевченка

народилася дитина .

Для пана – нова кріпацька душа ,

а для України – великий поет !

ВЕДУЧІ :


1.Коли до класу на урок

Приходить наш Тарас Шевченко ,

Про Україну і добро

Слова звучать не так буденно…

2. Нам нині дев’ять .

І зелен світ шумить

Зеленими листками ,

Над нами сонця ясний квіт ,

І Кобзарева пісня з нами .

3. Вона звучить як гімн весні

У вольній , збратаній родині .

Наш зелен світ ,

І ми у нім – зелене листя України .

ВЧИТЕЛЬ : Сьогодні ми зустрічаємося із великим українським поетом

Тарасом Шевченком .

А чому саме сьогодні ?

Бо день народження і день смерті його стоять поряд –

9 і 10 березня .

Між цими двома березневими днями 47 років життя , яке

Стало славою і гордістю українського народу .

Починаються Шевченківські дні .Ми звертаємося до поета ,

Який став для України заповітною думою , її безсмертною

піснею . Тож нехай вогонь його душі ( запалює свічку )

запалить у ваших серцях іскру віри , надії до рідної землі , до

свого народу .

Подивіться на рай тихий ,

на свою країну ,

Полюбіте щирим серцем

Велику руїну …

Свою Україну любіть ,

Любіть її во время люте , -

В останню тяжкую минуту

За неї господа моліть !

Душа Шевченка боліла за увесь замучений народ , і голос його – то голос

простого люду . Поет домагається , щоб не топтали народні права , щоб не позбавляли людину волі . Усі люди однакові на світі , то й права вони повинні мати однакові .

Поет каже :

Схаменіться ! Усі на цім світі :

І царята , і старчата – Адамові діти .

Шевченко мріяв , щоб правда і добро панували в Україні . А досягти цього можна тоді , коли народ матиме добру освіту , і та освіта буде на рідному грунті , а не на чужому .

Він говорить :

Учітеся , брати мої,

Думайте , читайте ,

І чужому научайтесь ,

Й свого не цурайтесь !

ВЕДУЧІ :


  1. Щовесни , коли тануть сніги ,

І на рясті просяє веселка ,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм пам’ять Шевченка .


  1. Благословен той день і час ,

Коли прослалась килимами

Земля , яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

Земля , яку скропив Тарас

Дрібними росами – сльозами .


  1. В похилій хаті , край села ,

Над ставом чистим і прозорим ,

Життя Тарасику дала

Кріпачка – мати , вбита горем .

ВЧИТЕЛЬ : Перед вами поетова бідна , старенька хата з потемнілою

солом’яною стріхою і чорним димарем , а біля хати на причілку –

яблуня з червонобокими яблуками , а навколо яблуні – квітник .

А біля дверей стоїть стара гілляста верба із засохлим верховіттям ,

а за вербою клуня , за клунею – сад , за садом – долина , а в доли-

ні – тихий , ледь дзюркотливий струмочок …

Скільки тих шляхів на світі , і куди вони всі ведуть ?

Увечері сяде дід на спризьбі , малий Тарас коло нього , і показує

дід на темне небо , на зорі .

Ото Чумацький шлях !

Ото їдуть , їдуть чумаки , навколо самий степ та тиша , і ковила

не шелесне . Глянуть на зорі ! Ото їм і дорога .


  • А чому шлях Чорний , тому що чумаки чорні ?

  • А того Чорний , що страшний .

У Тараса справ чимало .

У ставку викупатись треба ? Треба .

З хлопцями у просі вивалятися треба ? Треба .

А потім знову викупатися .

Їсти хочеться , та однаково немає нічого .

Еге ж , у Тараса справ багато , не зчуєшся , як і літній довгий день мине .

ПІСНЯ « ЗАЦВІЛА В ДОЛИНІ ЧЕРВОНА КАЛИНА» .

А читати Тарас справді навчився дуже рано .

Про школу першим розмову завів дід .


  • Оце дивлюся на тебе , Тарасе , так ти вже справжній козак !

А скажи – но мені , онуку , чи не набридло тобі по бур’янах з хлопцями гасати , а може , за діло б серйозне взятися ? Пора тобі вчитися у школі , будеш учити азбуку .

Тарасові було і цікаво , і трохи боязко йти до школи . Він не раз бігав під вікнами і чув , як вчитель – дяк гучним голосом проказує : « Аз , буки , аз , буки !» А за ним хлопці всі хором .

Ось у тій отарі , де було 10 -12 босоногих хлоп’ят , опинився малий Тарас , і з усіма хлопцями почав повторювати співуче за дяком : « Аз , буки , аз , буки !» А вибігши зі школи , співав з усіма : « Аз – били мене раз , буки – не попадайся дякові в руки !» Та потрапляти Тарасові доводилося частенько !

Коли Тарасові виповнилося 11 років , він втратив останню опору –батька , який , помираючи , сказав пророчі слова :

« З нього буде або щось дуже добре , або велике ледащо .»

І тільки поховали батька , зібрав Тарас у свою торбинку каламар , перо та крейду і пішов по шляхах шукати собі долі . І почала доля його гнати , як мачуха …

Був він і пастухом , і погоничем , і ким він тільки не був , і чого він тільки не робив ! Але йому хотілося бути малярем !

Все , що бачив , хотілося змалювати .

Та минали літа , і було йому вже 15 років .

Ось так і відпливав якось непомітно Тарас від берега Дитинства .

У Петербурзі Шевченко бігав у літній сад малювати статуї . Тут вже молоде і ніжне серце заспівало і заговорило віршами .

І де б не був , куди б не кидало його життя , він прохав долю , щоб :

Аби хоч крихітку землі

Із – за Дніпра мого святого

Святії вітри принесли ,

Та й більш нічого …

Якихось 47 літ судилося Шевченкові топтати ряст .

До болю мало …

Та за ці роки Тарас Григорович Шевченко написав стільки чудових віршів , які зібрано у збірочці під назвою « Кобзар» .

У нашій шкільній бібліотеці є вибрані твори поета в 6 томах .



  • А які ви знаєте твори Тараса Шевченка ?

  • Продекламуйте їх , будь ласка .

( УЧНІ ДЕКЛАМУЮТЬ ВІРШІ ВЕЛИКОГО КОБЗАРЯ)

ВІКТОРИНА

« ВШАНУЄМО ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»


  1. Кого називають Великим Кобзарем ?

  2. Як називалося село , де народився Тарас Шевченко ?

  3. Як звали пана , в якого був кріпаком Шевченко ?

  4. Яким хистом , крім письменництва , володів Шевченко ?

  5. Чи знаєте ви назву останнього вірша поета ?

  6. Де зараз поховано Т. Г. Шевченка ?

УЧЕНИЦЯ : - Спи спокійно , поет !

Образ огненний твій

Не зітерти ні бурі , ні часу …

В українській сім’ї ,

Славній , вольній , новій

Ми тебе не забули , Тарасе !

ВЧИТЕЛЬ : На могилу приносять розкішні вінки

З пишних квітів садів України

Кароокі дівчата , стрункі юнаки –

І всміхаються гори й долини …

І щасливий Дніпро зустрічає дідів

І жінок – Батьківщини окрасу ,

І гримить « Заповіту» безсмертного спів

На високій могилі Тараса .

УЧЕНИЦЯ ДЕКЛАМУЄ « ЗАПОВІТ» ТАРАСА ШЕВЧЕНКА .

НА ТАРАСОВІЙ МОГИЛІ

Ми їздили в Канів на могилу Тараса Григоровича Шевченка .

Коли піднялися на високу гору , де спить вічним сном наш великий поет , мене пройняло якесь щемливе хвилювання . Я подумав : це ж більше 100 років минуло , як помер Тарас . Ні в Україні , ні в світі немає жодної людини , яка б жила в той час , яка б його пам’ятала . Тепер живуть інші люди . Але все одно ми бачимо Тараса , чуємо його гарячі слова , бачимо далекі береги Дніпра , його могутні води , бачимо зелені ліси на високих кручах .І все це дороге для нас . Бо воно – тисячолітнє .( За В. Сухомлинським).


ТАРАСОВІ

БЕРЕЗИНИ

СЦЕНАРІЙ

ДИТЯЧОГО РАНКУ ,

ПРИСВЯЧЕНИЙ

ДНЮ НАРОДЖЕННЯ

ТАРАСА

ШЕВЧЕНКА


МЕТА: ознайомити із життєписом великого сина укра-

їнського народу – Т. Г. Шевченка ;вчити дітей

добирати необхідний матеріал з літератури ;

працювати над розвитком їх активного мовле-

ння – виробляти в учнів уміння зв’язно висло-

влювати свої думки ; розвивати їх авторські

здібності в декламуванні віршів ; продемон-

струвати красу і чарівність Шевченкового сло-

ва ; сприяти вихованню любові і поваги до

спадщини , яку залишив поет .

ОФОРМЛЕННЯ : святково прибрана світлиця ; портрет Тараса Шевченка , рушники , серветки ; фотовиставка про життя і творчість Кобзаря ; виставка його творів , ілюстрацій ; хлопчики і дівчатка у вишитих сорочках і блузках ; вербові гілочки ; плакат : «ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО ПРОЖИВ УСЬОГО 47 РОКІВ , ІЗ ЯКИХ : 24 РОКИ БУВ У КРІПАЦТВІ , 10 РОКІВ МУЧИВСЯ У СОЛДАТСЬКІЙ НЕВОЛІ НА ЗАСЛАННІ І ВСЬОГО 13 РОКІВ БУВ ВІЛЬНОЮ ЛЮДИНОЮ !»

МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ : українська світлиця .

ПРИСЛІВ’Я

Тарасові слова – то правда жива .

Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем .

Шевченкове слово в віках не старіє …

ЗМІСТ УРОКУ

УЧИТЕЛЬ : Сьогодні ми будемо говорити про великого українського поета

Тараса Григоровича Шевченка , який став славою і гордістю ук-

раїнського народу . Починаються Шевченківські дні . Цього року

ми святкуємо 200 років з дня його народження .Тож нехай вогонь

його душі запалить у ваших серцях іскру віри , надії , любові до

рідної землі , народу .

Подивіться на рай тихий

На свою країну ,

Полюбіте щирим серцем

Велику руїну –

Свою Україну любіть .

Любіть її во время люте –

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть !


  • Я буду задавати запитання , а ви , діти , будете відповідати .

  • Тож чию пам’ять щороку шануємо , чиє свято так крилато в

березні святкуємо ?

ВСІ : СВЯТО ШЕВЧЕНКА .



  • Чий портрет у кожній хаті : і у бідній , і у багатій , прикрашений

рушниками , вишитий руками мами ?

ВСІ : ПОРТРЕТ ШЕВЧЕНКА .



  • За що ж люди шанують і люблять поета ?

1 учень : Бо нещастя свого люду ніс у душі Тарас ,

Сіяв добре , мудре , вічне поет серед нас .



  • Чому гірку людські болі гостро відчував ?

2 учень : Бо таку вразливу душу Господь йому дав .

УЧИТЕЛЬ : Де і коли народився Т. Г. Шевченко ?

( ВІДПОВІДАЮТЬ ВСІ УЧНІ ) .

9 березня 1814 року , в селі Моринцях звенигородського повіту народився Тарас . Коли йому виповнилося 2 роки родина переїхала в село Кирилівку ( тепер Шевченкове ) . Тут у Кирилівці , в убогій хатині минуло безрадісне дитинство майбутнього поета . Допитливий та цікавий до всього Тарас , не вдовольнявся звичайними забавами своїх ровесників . Його вражало все – люди з їхньою безпросвітньою нуждою і весь навколишній світ.

У 8 років батько віддав Тараса до дяка в « науку» .Дяк навчав дітей по церковних книгах і за найменшу провину карав учнів різками .

Безрадісне . голодне дитинство , щедре на болі та образи , лишило в серці Тараса незгладимий слід .В дитячому серці хлопчика зародилася велика любов до простого народу , до рідної землі . любов допомагала долати йому всі труднощі на нелегкому життєвому шляху .

УЧИТЕЛЬ : Що ви знаєте про батька Т. Г. Шевченка ?

Батько його , Григорій Іванович , був людиною доброю і трохи письменною , дещо заробляв стельмахуванням ( виготовлення коліс до возів).Вмів читати по церковному , займався хліборобством і чумакуванням.Тонкого чуття і проникливого розуму розуму був Тарасів батько , що вмираючи 44- річним мудро розсудив між дітьми свою незавидну спадщину : « Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба – він не буде абияким чоловіком : з його буде або щось дуже добре , або велике ледащо ; для його моє наслідство нічого не буде значить» .

УЧИТЕЛЬ : А що ви дізналися про матір Шевченка ?

Ненька Тараса Катерина народилась в с. Моринці .Ненчин рід походить з Карпат , з родини Бойків .Панщина забирала у матері час і тим самим забирала і материнський догляд . Найдужче Тарас любив маму , бо й вона його любила , як нікого .Але від тяжкої праці , від нестатків вона рано , 40 – річною , померла , коли Тарасові було 9 років . Пізніше Шевченко пише : «Там матір рідною мою ще молодую у могилу нужда та праця положила» .

УЧИТЕЛЬ : Скільки братів і сестер було у Шевченка , і яким було життя родини?

Два брати : Микита і Йосип і три сестри : Катерина , Марина і Марійка.Тарас був четвертою дитиною у сім’ї .

Батьки , брати і сестри тяжко працювали на панщині . Але життя було жахливим .Поет назве його пеклом , мукою :

Я бачив пекло . Там неволя ,

Робота тяжкая , ніколи

І помолитись не дають» .



  • Яким ви уявляєте Тараса , кили йому було 8 – 9 років ?

Білявий , опецькуватий , замурзаний , часто з гулею на лобі . ніхто його не спиняв , ніхто не навчав ; гуляв він собі на вулиці , на городі , в саду , на леваді ; хата їх стояла на краю села , то певна річ , ходив гуляти в ліс і в поле .Був допитливим , кмітливим , дуже здібним , швидко навчився читати .

ІНСЦЕНІЗАЦІЯ ЕПІЗОДУ ІЗ ЖИТТЯ Т. ШЕВЧЕНКА . ВИКОРИСТАНО ОПОВІДАННЯ ОКСАНИ ІВАНЕНКО «НЕВІЛЬНИК» .



  • Ким ще був Т.Г. Шевченко ?

( ШЕВЧЕНКО БУВ ТАЛАНОВИТИМ ХУДОЖНИКОМ ).

  • Які малюнки і картини намалював Тарас Шевченко ?

( ХАТУ БАТЬКІВ , КАРТИНУ « ЦИГАНКА – ВОРОЖКА» , « КАТЕРИНА», АВТОПОРТРЕТИ , « СЕЛЯНСЬКА РОДИНА» ; ВСЬОГО 28 РОБІТ ).

РОЗГЛЯД ТА ОБГОВОРЕННЯ РЕПРОДУКЦІЇ КАРТИНИ ШЕВЧЕНКА


« СЕЛЯНСЬКА РОДИНА» .

Розкажіть , що ви бачите на картині ?

Тихий літній вечір . Останні промінчики сонця лягли на селянську хату .

Старенький дідусь , гріючись в їх сяйві , замріявся . А про що він думав ?

Що минуло літо , його молодість , скроні посріблила сивина . Сумно . Але нам не хочеться сумувати . Чому ? Щось світле і радісне живе на картині . Це дитя,яке робить кроки по землі . Це нове життя , яке продовжується в цій родині .

Тарас теж виріс у такій хаті , серед простих людей , тому він з такою любов’ю , ніжністю змалював цю просту сценку із селянського життя .

Інша картина – автопортрет . Що таке автопортрет ?

Дивлячись на цю людину , розкажіть , яка вона ?

( Добра , спостережлива , чуйна , талановита ).



  • Що головне в портреті ?

( Так , очі . У Тарасових очах печаль , біль . Високе чоло свідчить про глибокий розум . Ми відчуваємо , що його переповнюють думки ) .

  • Про що він думає ?

Так , про свою долю , про дитинство , про далеких рідних людей , про батьківську дім , про Україну .

  • Чому ми називаємо Шевченка співцем рідного краю ?

Тому , що багато своїх художніх і поетичних творів він присвятив своїй рідній Україні , природі рідного краю , знедоленому народові .

КОНКУРС ВІРШІВ Т.Г.ШЕВЧЕНКА ПРО РІДНИЙ КРАЙ .



  • А які пісні великого поета ви хочете заспівати ?

УЧНІ ВИКОНУЮТЬ ПІСНІ НА СЛОВА Т.Г. ШЕВЧЕНКА :

« ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ» , « САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИ» , « ЗАЦВІЛА В ДОЛИНІ ЧЕРВОНА КАЛИНА» .



  • Де і коли помер Т.Г.Шевченко ? Де він похований ?

  • Чому ми говоримо , що Шевченко і зараз із нами ?

Тому , що в Україні майже в кожній хаті можна побачити портрет Кобзаря . Він як член сім’ї , як найдорожча людина . Про нього складають пісні , пишуть вірші , йдуть до пам’ятника , щоб покласти квіти ,

ВІДКРИТИЙ УРОК
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
(НАВЧАННЯ ГРАМОТИ:ЧИТАННЯ
І ПИСЬМО) У 1 КЛАСІ
ВИСОКОБАЙРАЦЬКОГО НВК

ВЧИТЕЛЬ:
ГАВРИЛЕНКО В.В. ,


СПЕЦІАЛІСТ
ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ

2014 РІК



ТЕМА: Т.Г.ШЕВЧЕНКО-ВЕЛИКИЙ УКРА-
ЇНСЬКИЙ ПОЕТ.
ВІРШІ Т.Г.ШЕВЧЕНКА.
МЕТА: ОЗНАЙОМИТИ УЧНІВ ІЗЖИТТЯМ І ТВО-
РЧІСТТЮ ВЕЛИКОГО КОБЗАРЯ, УДОС-
КОНАЛЮВАТИ НАВИЧКУ ЧИТАННЯ,
РОЗВИВАТИ УВАГУ, ПАМ’ЯТЬ, СПОСТЕ-
РЕЖЛИВІСТЬ, ОБРАЗНЕ МИСЛЕННЯ;
СПРИЯТИ ВИХОВАННЮ ПОЧУТТЯ ГЛИ-
БОКОЇ ПОВАГИ І ЛЮБОВІ ДО ТВОРЧОС-
ТІ ПОЕТА, БАЖАННЯ ВИВЧАТИ ЙОГО
ПОЕЗІЮ; ПОЧУТТЯ ПАТРІОТИЗМУ,
ГЛИБОКОЇ ПОВАГИ І ЛЮБОВІ ДО ВИДА-
ТНИХ ПАТРІОТІВСВОЄЇ ЗЕМЛІ, НАРОДУ.
ОБЛАДНАННЯ: ПОРТРЕТ Т.Г.ШЕВЧЕНКА,
« КОБЗАР», КНИГИ ПОЕТА,
ВИДАНІ ДЛЯ ДІТЕЙ МОЛОД-
ШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ,
ВІРШІ, МАЛЮНКИ УЧНІВ ДО
ПОЕЗІЇ ШЕВЧЕНКА, СЮЖЕТ-
НІ ТЕМАТИЧНІ МАЛЮНКИ,
КАРТА УКРАЇНИ.



ЗМІСТ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.
СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНОГО НАСТРОЮ.


ВСІ ПОЧУЛИ ВЖЕ ДЗВІНОК ?
ПОЧИНАЄМО УРОК .
ТОЖ ЧАСУ НЕ ГАЙМО-
ДО РОБОТИ ПРИСТУПАЙМО !

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.


1.ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДКИ.

Ця хатинка невеличка

Має 33 кімнати,

В кожній з них живе сестричка.

Як же цю хатинку звати ? ( АБЕТКА, АЛФАВІТ).

2. ПОВТОРЕННЯ БУКВ УКРАЇНСЬКОГО АЛФАВІТУ,ЗВУКІВ ЯКИХ ВОНИ ПОЗНА-


ЧАЮТЬ .

3. ГРА «СЛОВА РОЗСИПАЛИСЯ».

- Букви пригадали , а тепер їх треба повернути на своє місце в кожному

слові.


ВРІШ ТОПЕ КУАРНЇА

  • Із «РОЗСИПАНИХ» букв ми утворили слова :

ВІРШ ПОЕТ УКРАЇНА .

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ .



  • Із попереднього завдання ви вже здогадалися , що сьогодні ми будемо читати вірші відомого українського поета , дізнаємося більше про його життя й творчість. А якого саме ? Послухайте уривок з одного із віршів.

Зацвіла в долині

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина – дитина.



  • Як ви гадаєте , хто автор цих рядків ?

  • Автор цих рядків Т.Г.Шевченко.Його твори вам читали ваші рідні , а також вихователі в дитячому садку , і звичайно , розповідали про життя і творчість Т.Г.Шевченка .

  • Сьогодні ми розпочинаємо вивчати творчість Т.Г.Шевченка, будемо слухати і читати його твори, дізнаємося більше про життя і творчість .

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ .

  1. ВСТУПНА БЕСІДА З ЕЛЕМЕНТАМИ РОЗПОВІДІ .

  • Давайте пригадаємо , що вам уже відомо про життя і творчість Тараса Шевченка .

( Після відповідей учнів вчитель доповнює їхні повідомлення про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка) .

  • Поезію Тараса Шевченка високо цінують і дорослі , і діти .

  • Сьогодні і на наступному уроці ми прочитаємо деякі з віршів відомого поета .

  1. ЧИТАННЯ СТАТТІ « ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО» ( С.142 БУКВАРЯ).

  • Перш ніж прочитати цю статтю про Тараса Шевченка , яка вміщена в букварі , давайте повправляємося у читанні слів :

ПОЕТ ВІРШ РІДНА
ПОРТРЕТ ВІРШІ ВЕЛИКИЙ
ПРИРОДА ВІРШАХ УКРАЇНСЬКИ

  • Прочитайте слова першого стовпчика .

  • Як ви розумієте значення слова ПОРТРЕТ ?

  • Прочитайте слова другого стовпчика . Зверніть увагу на наголос у словах.

  • Прочитайте слова третього стовпчика . На які запитання вони відповідають ? Вимовте ще раз останнє слово і запам’ятайте правильне наголошення складу в цьому слові .

(САМОСТІЙНЕ ЧИТАННЯ ТЕКСТУ УЧНЯМИ).

  • Отже , хто зображений на портреті ?

  • Коли Т.Г.Шевченко почав малювати і писати вірші ?

  • Знайдіть і прочитайте речення , у якому сказано , що описував поет у своїх віршах .

  • До чого закликав поет ?

  1. БЕСІДА ЗА МАЛЮНКОМ У БУКВАРІ ( С. 142).

ЗАПАЛИ СВІЧКУ ПАМ’ЯТІ ВЕЛИКОМУ КОБЗАРЕВІ.

ДЕКЛАМУВАННЯ УЧНЯМИ ПОЕЗІЇ ШЕВЧЕНКА.

(Учні по черзі декламують вірші поета).

ПІДСУМОК УРОКУ.



ВПРАВА « МІКРОФОН ПО КОЛУ» .

БЕСІДА ЗА МАЛЮНКОМ ( С. 142 БУКВАРЯ).



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка