2013 р. Учитель творить



Скачати 164.98 Kb.
Дата конвертації17.03.2016
Розмір164.98 Kb.
ТРЕНІНГ ДЛЯ МОЛОДИХ УЧИТЕЛІВ

Крокуємо

до майстерності


Заступник директора

з навчально-виховної роботи

Н.В.Злочанська
Листопад

2013 р.

Учитель творить людину, як скульптор творить свою статую з безформного шматка мармуру: десь у глибині цієї мертвої брили лежать прекрасні риси, які належить добути, очистити від усього зайвого.

В. Сухомлинський

Мета:

  • сформувати в молодого вчителя впевненість у правильному виборі професії;

  • здійснити корекцію хибних очікувань і типових ілюзій щодо роботи;

  • підвищити мотивацію професійної діяльності, відшукати оптимальні моделі поведінки в педагогічному середовищі;

  • визначити оптимальну стратегію професійної діяльності;

  • активізувати творчий потенціал кожного молодого педагога;

  • виробити й розвинути навички використання інтерактивних методик у вчителів-початківців та їхні комунікативні вміння.

ПЛАН

І. Вступна частина

  1. Мотивація вибору теми тренінгу.

  2. Прийом «Криголам». Вправа «Самопрезентація».

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.

3. Мозковий штурм «Правила роботи».



Мета: прийняти правила для продуктивної роботи та спілкування під час тренінгу.

4. Вправа «Очікування».



Мета: допомогти молодим педагогам в усвідомленні

власних очікувань і потреб; розумінні того, наскільки

вони збігаються з очікуваннями й потребами інших

людей.


ІІ. Основна частина

  1. Вправа «Мій перший тиждень». Мета: виявити проблеми, труднощі, які спіткали в перший тиждень роботи. Надання порад щодо розв'язання проблем, труднощів.

  2. Вправа «Рівні спілкування». Мета: визначити основні стереотипи й установки, які стосуються бесіди в різних рольових позиціях, а також те, сприяє чи перешкоджає встановленню контакту.

  3. Вправа «Допомога». Мета: дослідити уявлення учасників про оточуючих,сформувати позитивне ставлення до тих, хто — поряд.

  1. Мозковий штурм «Урок». Прийом «Асоціація». Мета: активізувати учасників до самопізнання й самоаналізу, допомогти в чіткому визначенні своїх відчуттів, мотивувати до пошуку нової інформації.

  2. Робота в групах. Прийом «Ажурна пилка».

Мета: опрацювати основні вимоги до організації уроків, типологію уроків, основні етапи уроку.

6. Вправа-енергізатор «Спина до спини».



Мета: провести релаксацію, зняти психоемоційне напруження.

7. Вправа «Коли я був школярем...»



Мета: підвищити рівень довіри між учасниками, удосконалити навички емпатійної взаємодії, підвищити рівень проникливості й емоційної чутливості до сутності іншої людини.

8. Гра «Сонце». Вправа «Портрет сучасного вчителя».


Мета: створити словесний портрет сучасного вчителя.

9. Інформаційне повідомлення «Імідж учителя». Мета: надати інформацію про важливість створення позитивного іміджу вчителя.

III. Заключна частина


  1. Прислухаймося до народної мудрості.

  2. Вправа «Повернення до очікувань».

Мета: визначити, наскільки справдилися очікування кожного учасника тренінгу,

3. Вправа «Тепло наших долонь».


ХІД ТРЕНІНГУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА


Батьки хотіли вибрати для сина кращого вчителя.

Вранці дід повів онука до школи. Коли дід і онук увійшли на подвір'я, їх оточили діти.

— Який смішний старий, — засміявся один хлопчик.

— Гей, маленький товстун! — скорчив пику інший.

Діти кричали та скакали навколо діда й онука. Тут учитель подзвонив у дзвіночок, оголошу-ючи початок уроку, і діти втекли. Дідусь рішуче взяв онука за руку і вийшов на вулицю.

— Ура, я не піду до школи, — зрадів хлопчик.

— Підеш, але не до цієї, — сердито відповів дід. — Я сам знайду тобі школу.

Дід відвів онука до свого будинку, доручив ону-ка турботам бабусі, а сам пішов шукати кращого вчителя. Побачивши якусь школу, дід заходив у двір і чекав, коли вчитель відпустить дітей на пере¬рву. У деяких школах діти не звертали на ста¬рого уваги, в інших — дражнили його. Дід мовчки

повертався та йшов. Нарешті він увійшов у кри-хітний дворик маленької школи і втомлено при-тулився до огорожі. Пролунав дзвінок, і діти ви-сипали на подвір'я.

— Дідусю, вам погано? принести води? — почув він голосок.

— У нас у дворі є лавка, сідайте, будь ласка, — запропонував один хлопчик.

— Хочете, я покличу вчителя? — запитала інша дитина.

Незабаром у двір вийшов молодий учитель. Дід привітався і сказав:

— Нарешті я знайшов кращу школу для мого онука.

— Ви помиляєтеся, дідусю, наша школа не найкраща. Вона маленька й тісна.

Старий не став сперечатися. Він про все до-мовився з учителем і пішов.

Увечері мама хлопчика запитали діда:

— Батьку, ви не грамотні. Чому ви думаєте, що знайшли кращого вчителя?

— По учнях дізнаються про вчителів, — відповів дід.
Не буває професій неважливих або непотрібних. Але є професії визначальні для всього людства. До них особисто я прилічую вчителів. Вашій увазі пропоную прослухати притчу «Кращий учитель».

ПРИТЧА

Ведучий. Шановні вчителі! Батьки довірили вам найцінніший скарб світу — дитину, людину, свою надію, своє майбутнє. Ви навчатимете и виховуватимете кілька поколінь учнів. А це вимагатиме постійної творчості, невтомної роботи думки, величезної душевної щедрості і, найголовніше, любові до дітей. Тому й тему нашого тренінгу ми обрали відповідну: «Крокуємо до майстерності». Саме в перші роки, із перших днів розпочинається найбільш інтенсивне формування тих якостей, які й визначають рівень майстерності майбутнього вчителя. Сьогодні ми з вами в процесі тренінгу визначимо, що необхідно для того, аби стати хорошим учителем; як навчитися долати труднощі.



  • Прийом «Криголам». Вправа «Самопрезентація»

Ведучий. Успішність будь-якого навчального заняття, подальше психоемоційне самопочуття кожного з учасників навчального процесу, як і успішність нашої діяльності, залежить від того, як нас зустрінуть (з усмішкою чи грубо), від атмосфери в аудиторії. Тому організатор навчання має докласти максимум зусиль, щоби створити теплу, приязну атмосферу в класі. Для цього використовують прийом «Криголам». Є різні способи «ламання криги». Я ж Вам пропоную вправу «Самопрезентація».

Вам необхідно назвати своє ім'я й дати дві асоціації з явищами природи — погодою, порою року, часом доби тощо.



Педагоги презентують себе.

Ведучий. Щоб досягти гармонії в цій композиції, нам необхідно співпрацювати, допомагати одне одному, поважати думку кожного.



  • Мозковий штурм «Правила роботи»

Ведучий. Щоб наша робота під час тренінгу була плідною, нам необхідно визначити правила й дотримуватися їх.

Учасники тренінгу пропонують правила та записують їх на дошці.


  • Вправа «Очікування»

Педагогам роздають невеликі аркуші липкого паперу круглої форми («золоті піщинки»), на яких необхідно написати, чого саме вони чекають від тренінгу.

Далі кожен по черзі презентує свої записи та прикріплює на плакаті із зображенням піщаного годинника (у верхній частині годинника).
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

  • Вправа «Мій перший тиждень»

Ведучий. Кожна людина відрізняється одна від одної. Відрізняється власним сприйняттям навколишнього, ставленням до того, що відбувається навколо нас. Різні люди по-різному адаптуються до нових життєвих умов, до колективу, до людей навколо себе. Одній людині, для того щоб почувати себе впевнено в колективі, на новій роботі, необхідно небагато часу, другій, навпаки, цього часу необхідно більше. Але всі педагоги, які тільки прийшли на роботу, стикаються з проблемами, і всім необхідний адаптаційний період для того, аби пристосуватися до нових умов. Спробуймо пригадати, що відбувалося з вами, коли ви вперше прийшли до школи. Спробуйте повернути ті відчуття, переживання. Пригадайте найскладнішу проблему вашого першого тижня роботи в навчальному закладі. З ким вона була пов'язана? Прикріпіть свій стікер на фліпчарті в межах певного стовпчика.

Фліпчарт поділений на чотири стовпчики: «учитель — адміністрація», «учитель — діти», «учитель — учитель», «учитель—батьки».

Ведучий. Пригадайте, хто допоміг Вам у розв'язуванні перших професійних проблем (учителі, адміністрація, ваші батьки тощо).



Учителі висловлюються по колу.

Ведучий. У будь-якій ситуації можна віднайти того, хто може та хоче допомогти вам. Від проблем не треба ховатися, їх треба розв'язувати.



  • Мозковий штурм «Урок». Прийом «Асоціація»

Ведучий. Основною організаційною формою навчання в сучасній школі є урок. Якість та ефективність уроку залежить не стільки від того, що знає вчитель, але й від того, як він реалізує свої знання. Постійне вдосконалення своєї роботи, своїх уроків дає можливість молодому вчителю стати гарним спеціалістом. На плакаті вертикально записано слово «урок». Вам необхідно, вільно висловлюючись, запропонувати слова, які у Вас асоціюються з уроком, що починаються з літери «у», «р», «о», «к»,і записати на плакаті навпроти кожної літери.


Зразок
У – уважність,упевненість

Р – робота, результативність, радість

О – об’єктивність, оцінка

К – креативність, клас



  • Робота в групах. Прийом «Ажурна пилка»

Ведучий. «Скажіть мені — і я забуду. Покажіть — і я запам'ятаю. Дайте можливість

обговорити —- і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого — і я досягну досконалості», — цими словами Конфуція ми будемо керуватися під час роботи в групах за методом «Ажурна пилка». Зараз ви опрацюєте таку інформацію: основні вимоги до організації уроків, типологія уроків, основні етапи уроку.



Учасників тренінгу розподіляють на «домашні групи» (З групи) за фігурами — трикутник, чотирикутник, круг. Вони мають опрацювати отриману інформацію. Потім переходять до інших груп: їх розподіляють за кольором фігур. У цих групах педагоги виступають у ролі експертів з питання, над яким працювали в «до¬машній групі», і водночас отримують інформацію від представників інших груп. Після обговорення педагоги повертаються до домашньої групи й діляться отриманою інформацією..

Ведучий. За допомогою техніки «Незакінчене речення» закріпимо знання, які ви здобули, працюючи в групах.

Сьогодні вчитель вільно вибирає структуру уроку. Йому не обов'язково дотримувати формального поєднання й послідовності етапів уроку. Але при цьому вчитель не може допускати порушення закономірностей пізнавальної діяльності, не враховувати її ефективності.

Важливим сучасним положенням є також те, що доцільність тих чи інших типів і структур уроку пропонують оцінювати за кінцевим результатом процесу навчання, а не за структурною досконалістю окремих уроків.



Кожному вчителю роздають пам'ятки.

  • Вправа-енергізатор «Спина до спини»

Учасники мають знайти собі пару за кольором одягу, сплітають руки в положенні «спина до спини» і танцюють. Лунає весела, жвава музика, яку час від часу зупиняють, а учасникам у цей час потрібно змінити партнера.

Учасники діляться пережитими емоціями. Що найбільше сподобалося, розвеселило?

  • Вправа «Коли я був школярем...». Прийом «Вільний мікрофон»

Ведучий. Я. пропоную вам зануритись у світ дитинства, у якому роблять перші самостійні кроки, пізнають, освоюють щось нове. Згадаймо власні бажання дитинства та продовжимо таке речення: «Коли я був школярем, мені хотілося, аби мій учитель...»

Усі учасники по черзі висловлюють свої думки.

  • Гра «Сонце», вправа «Портрет сучасного вчителя»

Ведучий. Перед вами сонце (сонце зображене на плакаті). Кожен промінь — це риса характеру сучасного вчителя. Проміння сонця нас зігріють, якщо ви назвете ті риси характеру, які, на ваш погляд, мають бути в сучасного вчителя.

Учителі називають риси характеру й записують на плакаті.


  • Інформаційне повідомлення «Імідж учителя»

Ведучий. У суспільстві часто розмовляють про імідж політиків, імідж артистів, імідж бізнесменів. Кожна професія має свою специфіку, але створення іміджу необхідно працівникам усіх галузей, які у своїй професійній діяльності пов'язані з людьми.

Формувати імідж учителю необхідно значно більше, ніж спеціалістам інших професій, оскільки саме вчителі формують імідж своїх учнів. Учитель для них — еталонна модель.

Кожен учитель має бути яскравою особистістю, тому що завдяки своїй особистості він зацікавлює учнів, розвиває інтерес до свого предмета.Педагог навчає учнів і тоді, коли мовчить, навчає своїм виглядом, своєю поведінкою, своїм ставленням до учнів.

Вигляд учителя — це не тільки візуальний образ, але і жести, і манери, і комунікабельність, і педагогічний такт, і мовна культура, і любов до дітей, і педагогічна прозорливість, і багато інших якостей, які є складовими професійного педагогічного іміджу.

Формування позитивного іміджу супроводжується величезною роботою над собою, але приносить гарні плоди: формує позитивні установки стосовно вас, робить спілкування з вами приємним і комфортним. Для багатьох людей інформація, отримана від зорового образу, є єдиним «банком даних» про людину, і на цій підставі вони вибудовують свої взаємини з іншими людьми. І чим точніше створений ваш образ, тим легше людям спілкуватися з вами, тим менше сил буде потрібно, щоб знайти спільну мову з вашими учнями.

Попрацюйте над своїм позитивним іміджем — і він буде працювати на вас.

Кожному вчителю роздають пам'ятки «Створення позитивного іміджу молодого вчителя».

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА




Засумували вчителі, не можуть знайти шлях до Сердець своїх учнів.

— Можливо, врятує Мудрість? — спитали вони.

І знайшли Мудреця, який сидів у печері.

— 0, Мудрецю, — почали благати вони, — вкажи нам шлях до Сердець наших учнів, щоб сіяти в них зерна добра, інакше покоління стає жорстоким!

Сказав їм Мудрець:

— Дам вам шлях до Сердець ваших учнів, але віддайте мені натомість «дар» ваш!

Учителі перезирнулися: якого «дару» від них вимагає Мудрець?

Тоді Мудрець сказав:

— Якщо в когось є роздратування, дайте мені роздратування. Якщо в когось є гнів, дайте мені гнів. Якщо в когось є жорстокість, дайте мені жорстокість. Якщо в когось є грубість, дайте мені грубість. Якщо в когось є сумнів, дайте мені сумнів. Якщо в когось є ненависть, дайте мені ненависть. Якщо в когось є злоба, дайте мені злобу. Якщо в когось є страх, дайте мені страх. Якщо в когось є зрада, дайте мені зраду. Якщо в когось є марновірство, дайте мені марновірство. Якщо в когось є сарана думок, дайте мені сарану думок. А якщо дасте пригорщу дурних звичок, я прийму й ці запилені брязкальця. Але не забудьте, чого вартий той, хто відніме одного разу подароване. Отже, я прийняв увесь бруд вашого Серця, і воно стає чистим.

А вам відкриваю Мудрість: шляхом до Серця учня є чисте Серце вчителя.


Прислухаймося до народної мудрості

Ведучий. Уважно послухайте притчу «Шлях до сердець своїх учнів».



ПРИТЧА


  • Вправа «Повернення до очікувань»

Ведучий. На початку тренінгу ви всі наклеїли чи нижній частині пісочного годинника. «золоті піщинки», на яких записали свої очікувань. Якщо ваші очікування справдилися, то ці піщинки мають впасти в нижню частину годинника, якщо ні, то нехай вони залишаються у верхній частині.

Учителі виходять до плакату з годинником. Знімають піщинки, обдумують свою відповідь, а тоді по черзі говорять і прикріплюють піщинки у верхній чи нижній частині пісочного годинника. «золоті піщинки», на яких записали свої очікування.



  • Вправа «Тепло наших долонь»

Учителі встають у коло. Беруться за руки і коротко по черзі висловлюють побажання, які починають із вислову: «Я вірю...»


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка