6 клас Опорні схеми для 6 класу розроблені відповідно до програми «Основи християнської етики 5 – 6 класи»



Скачати 497.63 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації05.03.2016
Розмір497.63 Kb.
  1   2   3   4



6 клас

Опорні схеми

Опорні схеми для 6 класу розроблені відповідно до програми «Основи християнської етики 5 – 6 класи» (Остріг – Львів, 2006), згідно календарно-тематичного планування з християнської етики (Самолюк Г. С., Николин М. М. – «Ранок», 2009), на основі підручника «Основи християнської етики» (Жуковський В. М. та ін., «Літера», 2008).

У схемах подано ключовий вірш (епіграф) уроку та словничок із основними термінами і поняттями, план-зміст уроку, запитання до теми, матеріали до уроку у вигляді таблиць, схем та коротких тез, а також вислови та ілюстрації, які доповнюють кожну опорну схему, допомагають краще зрозуміти матеріал або несуть у собі певне символічне значення, заставляють задуматися над вічними цінностями. Домашні завдання відповідно до підручника. Учням пропонується закінчити деякі схеми, заповнити таблиці, виконати творчі завдання.

Опорні схеми допоможуть оптимізувати діяльність вчителя та учнів під час вивчення курсу, легко і доступно пояснити матеріал уроку, зекономити час для використання різноманітних форм, методів та засобів навчання. Учні за допомогою схем вчаться аналізувати, систематизувати, узагальнювати навчальний матеріал, порівнювати та робити висновки. Опорні схеми допомагають школярам зосереджувати увагу на головному, розуміти причинно-наслідкові зв‘язки, розвивають творче та логічне мислення, підвищують ефективність запам‘ятовування та засвоєння матеріалу, щоб отримані знання застосовувати у житті.

Опорні схеми можуть бути використані учителем та учнями у процесі вивчення предмету як графічний конспект.
Ілюстрації та образки до опорних схем 1 – 3, 5, 8 – 15, 21 – 23 люб‘язно надані о. Дмитром Ганчариком із власної колекції.

Образки до опорних схем 4, 6 – 7, 16 – 18, 26 із інтернет-сайтів: htthi // hram. lviv.ua;

www. cerkva. Info/;

www. ikonopis. com/imennie_ikoni



Тема: Євангеліє – Добра Новина.

«Бо я не соромлюсь Євангелії, бо ж вона – сила Божа

на спасіння кожному, хто вірує». (Рим. 1: 16)
Зміст:

  1. Структура Нового Заповіту.

  2. Значення слова «Євангеліє».

  3. Автори Євангелій.

  4. Час написання Євангелій.

  5. Особливості Євангелій від Матвія, Марка, Луки та Івана.


Питання до теми:

  1. З яких частин складається Святе письмо?

  2. Про що розповідається у Старому Завіті?

  3. Про що йде мова у Новому Завіті?

  4. Що таке Євангеліє?

  5. Хто писав Євангеліє?

  6. Коли були написані Євангелія?

  7. Про що розповідається у Євангеліях від Матвія, Марка, Луки та Івана?

  8. В чому особливість кожного з цих Євангелій

  9. В чому різниця між Євангелієм та Новим Звітом?

  10. Заповніть таблицю.


Домашнє завдання

  1. Вивчити урок 1.


Євангеліє – Добра Новина

«Бо я не соромлюсь Євангелії, бо ж вона – сила Божа на спасіння кожному, хто вірує».

(Рим. 1: 16)



Назва

Ким був автор Євангелія

Час написання

Як зображений Ісус

Зміст

Символ

Євангеліє від Матвія

Апостол Ісуса Христа

У 42 році, через 9 років після Воскресіння Ісуса

Справедливий Цар, який проповідує Царство Боже

Від народження та дитинства Ісуса Христа, Його діяльність, страждання, смерть та прославлення

Поруч Матвія зображують Ангела, який на початку Євангелія звіщає про родовід Христа

Євангеліє від Марка

Помічник апостолів Петра та Павла

Через 20 років після Євангелія від Матвія

Слуга Божий, Який добровільно служить людям для їх спасіння

Від попередження Івана Хрестителя про прихід Ісуса. Діяльність, страждання, смерть та прославлення Ісуса

Поруч з Марком зображують лева, бо Блага Вістка Івана у пустелі перед приходом Ісуса нагадує голос «ревучого лева»

Євангеліє від Луки

Проповідник, лікар, художник, автор перших образів Марії

Приблизно у той самий час що і Євангеліє від Марка

Син людський, Який страждає, як людина, і воскресає, як Бог, щоб показати народам шлях до спасіння

Від сповіщення Ангела про народження Івана, а далі народження та дитинства Ісуса Христа, Його діяльність, страждання, смерть та прославлення

Поруч з Лукою зображують жертвоприношення, бо його на початку Євангелія робить священик Захарія

Євангеліє від Івана

Апостол та улюблений учень Ісуса

Не раніше 100 року

Показана духовна сторона земної діяльності Ісуса – Його вченні, яке має Божественний характер. Ісус – Бог, Який приніс людям Найвищу Істину – Слово Боже про спасіння людства

Вступ про Слово Боже, яке було споконвіку. Перебування Ісуса на річці Йордан, Його діяльність, страждання, смерть та Воскресіння


Поруч з Іваном зображують орла, бо Іван, як орел, своїм гострим зором побачив те, чого не помітили інші євангелисти




Словник

Євангеліє – Добра Новина для всього людства про прихід на землю Спасителя, а також частина Нового Завіту, в якій містяться розповіді про народження, земне життя, вчення, смерть і воскресіння Ісуса Христа.

Новий Завіт – священна книга християн, друга частина Біблії, у якій розповідається про земне життя, смерть і воскресіння Ісуса Христа, народження християнської Церкви та поширення християнства.

Молитва


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 1.





Тема: Ісус Христос – Учитель.
«Я дорога, і правда, і життя. До Отця не приходить

ніхто, якщо не через Мене». (Ів. 14: 6)
Зміст:

  1. Навчання Ісуса Христа.

  2. Вибір апостолів.

  3. Ісус і діти.

  4. Актуальність Христової науки.

  5. Ікона «Ісус Христос – Учитель».


Питання до теми:

  1. Хто такі вчителі?

  2. Чому Ісуса називають Учителем?

  3. Чого навчав Син Божий?

  4. Хто був першими учнями Ісуса Христа?

  5. Як Ісус обирав апостолів?

  6. Як Ісус ставився до дітей?

  7. Чому Ісус Христос говорить, що Він дорога, і правда, і життя?

  8. Чи актуальне навчання Ісуса у наш час?


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 2.



Ісус Христос – Учитель

«Я дорога, і правда, і життя. До Отця не приходить ніхто, якщо не через Мене».

(Ів. 14: 6)


Ісус Христос – найбільший Учитель усіх часів і народів



Його навчання по нинішній день залишається найкращим



Ісус – завжди сучасний Учитель

Його навчання актуальне у будь-який історичний період







Словник

Учитель – той, хто навчає, передає знання, є прикладом для учнів.

Учні – у часи Ісуса Христа дванадцять Його апостолів, які після Христового Воскресіння розповсюджували Його вчення та утверджували Церкву Христову на землі.

Молитва


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 2.





Тема: Ісус навчає притчами.
«Відкрию у притчах уста Свої, розповім таємниці

від почину світу!». (Мт. 13: 35)
Зміст:

  1. Поняття «притчі» у літературі.

  2. Притчі Христові.

  3. Типи притч.

  4. Богословська та педагогічна вартість Христових притч.


Питання до теми:

  1. Що такі притчі?

  2. Які притчі ви вивчали на уроках літератури?

  3. Чого вчать ці притчі?

  4. Чому Ісус навчав за допомогою притч?

  5. Які типи притч розрізняють?

  6. Яка богословська вартість Христових притч?

  7. Яка педагогічна вартість притч Ісуса?


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 3.



Ісус навчає притчами

«Відкрию у притчах уста Свої, розповім таємниці від почину світу!». (Мт. 13: 35)

Педагогічна та богословська вартість притч Ісуса:

  • Були відповідним матеріалом, щоб допомогти Ісусові навчати про місію Спасителя, про Боже Царство;

  • Тактовно готували людей до пізнання Спасителя і Божого Царства;

  • Виправляють розуміння, що Царство Боже є матеріальне;

  • Розширюють розуміння духовного світу, вічності;

  • Випробовують серце – відкрите чи закрите для Божої правди.

У притчах використовуються:

  • Порівняння (сіяч – Господь; зерно – Слово Боже; перлина – Царство Небесне);

  • Події взяті із щоденного життя (пастух шукає овечку; сіяч сіє зерно).


Типи притч


Притчі як вікна

Притчі як дзеркало





Ми дивимось, неначе у вікно, щоб краще зрозуміти і побачити Царство Боже

Притчі, ніби дзеркало, показують стан нашого серця. Ми бачимо, якими ми є насправді. Вони приводять нас до самопізнання, до покаяння


Сприймання притчі:


Слухаємо



Роздумуємо

Запам‘ятовуємо

Зберігаємо

Разважаємо

Виконуємо



Словник

Алегорія – прихований зміст оповідання, байки, притчі.

Мораль – пояснення алегорії в оповіданні, байці, притчі.

Притча – розповідь, взята з історії чи навколишнього життя, мета якої показати духовні чи моральні істини.

Христові притчі – короткі оповідання повчального змісту, в яких Ісус навчає про Царство Небесне.


Молитва

До Ангела-Хоронителя



Домашнє завдання

1. Вивчити урок 3.





Тема: Правильна основа життя.
«Приступайте до Нього, до Каменя живого,

дорогоцінного, що відкинули люди Його, але вибрав Бог».

(1 Пет. 2: 4)

Зміст:

  1. Притча про дім на скелі (Мт. 7: 24 – 27; Лк. 6: 46 – 49).

  2. Повчання у притчі.

  3. Віра – основа життя християнина.

  4. Втихомирення бурі на озері (Лк. 8: 22 – 25).

  5. «Віра без діл – мертва»


Питання до теми:

  1. Про що розповідається у притчі про дім на скелі?

  2. Де побудували будинки обидва чоловіки?

  3. Що сталося із будинками, коли полили дощі?

  4. Чому будинок на скелі вистояв?

  5. З чим ми можемо порівняти склю, пісок, зливу, дім?

  6. Чого навчає нас ця притча?

  7. Чому віра має бути міцною?

  8. Що є основою нашого життя?

  9. Як Ісус втихомирив бурю на озері?

  10. Чому говорять, що християнство – це «віра в ділах»

або «віра без діл – мертва»?
Домашнє завдання

1. Вивчити урок 5.




Правильна основа життя

«Приступайте до Нього, до Каменя живого, дорогоцінного, що відкинули

люди Його, але вибрав Бог». (1 Пет. 2: 4)


Камінь

Тверда, міцна віра; Слово Боже; Сам Ісус Христос

Пісок

Хитка, непостійна віра

Дім

Символ нашого життя; наші справи, вчинки

Вітер, дощ, злива

Проблеми, негаразди


Розумний чоловік




Необачний чоловік


Побудував будинок

на скелі

Мав тверду міцну віру

Побудував будинок

на піску


Мав слабку хитку віру







Полилили сильні дощі


Появилися якісь проблеми, труднощі, негаразди







Віра в Господа не захиталася, не змінилася



Будинок твердо стояв

Віра в Господа захиталася, пропала

Будинок розвалився




Словник

Віра – Божа чеснота; визнання існування Бога;

впевненість у чомусь; у здійснені чого-небудь.



Моральне життя – життя відповідно до моральних правил, Заповідей Божих, які допомагають мати безкорисливе, справедливе і доброзичливе ставлення до ближнього.

Дім на скелі – символ міцності віри в Єдиного Бога.

Молитва


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 5.





Тема: Вибір цінностей.
«Шукайте ж найперше Царства Божого й правди Його, -

а все це вам додасться» (Мт. 6: 33)
Зміст:

  1. Моральні та матеріальні цінності.

  2. Притча про скарб та перлину (Мт. 13: 44 – 46).

  3. Цінність небесних скарбів.

  4. Правильний вибір цінностей.

  5. Григорій Сковорода.


Питання до теми:

  1. Що таке цінності?

  2. Які відмінності між матеріальними та моральними цінностями?

  3. Що розповідається у притчі про скарб і перлину?

  4. Що робить людина, яка знайшла скарб?

  5. Яку перлину шукає купець?

  6. З чим ми можемо порівняти скарб, перлину, поле?

  7. Чого вчить нас притча про скарб та перлину?

  8. У чому полягає цінність небесних скарбів?

  9. Як зробити правильний вибір цінностей?

  10. Що найцінніше у твоєму житті?

  11. Як ви оцінюєте вчинок філософа Григорія Сковороди?

  12. Встановіть символічне значення ілюстрації.


Домашнє завдання

  1. Вивчити урок 7.



Вибір цінностей

«Шукайте ж найперше Царства Божого й правди Його, - а все це вам додасться» (Мт. 6: 33)


Скарб, перлина

Царство Небесне; Господь Бог

Поле

Життя; життя вірних у Бозі, у церкві

Купець

Людина, яка шукає Правду, Бога


Шляхи пізнання Бога


Людина шукає, хоче пізнати Бога



Несподівано відкривається Правда, пізнає Бога


Купець шукає скарб



Купець несподівано знаходить скарб


Григорій Сковорода (1722 – 1794) – український філософ. Походив із козацько-селянської родини Лубенського повіту, що на Полтавщині. З перервами навчався у Києво-Могилянській академії. Співав у придворній капелі в Петербурзі, працював у складі посольської місії в Угорщині, викладав в коледжі, був домашнім вчителем. Мандрував по Україні, Росії, Словенії, Польщі, Австрії, Німеччині, Італії. Помер і похований на Харківщині.




Словник

Вибір – спроба віддати перевагу одному перед іншим.

Цінності – те, що є особливо важливим у житті.

Небесні скарби – християнські цінності, те, що дароване Богом людині в нагороду за її праведне життя.

Молитва


Домашнє завдання

  1. Вивчити урок 7



Тема: Слухати і сприймати Слова правди.
«Боже Слово живе та діяльне, гостріше від усілякого

меча обосічного, - проходить воно аж до поділу душі й духа...

і спосібне судити думки та наміри серця. (Євр. 4: 12)
Зміст:

  1. Притча про сіяча (Лк. 8: 5 – 15).

  2. Повчання у притчі.

  3. Віра в Боже Слово.

  4. Божа правда у душі людини.


Питання до теми:

  1. Про що розповідається у притчі про сіяча?

  2. Що сталося із зерном, яке впало край дороги?

  3. Що сталося із зерном, яке потрапило серед каміння?

  4. Чому загинуло серно серед тернини?

  5. Куди попало зерно, яке дало плоди?

  6. Яке повчальне значення притчі?

  7. Яким ґрунтом має бути наше серце?

  8. Заповніть таблицю.


Домашнє завдання

  1. Вивчити урок 8.


Слухати і сприймати Слова правди
«Боже Слово живе та діяльне, гостріше від усілякого меча обосічного, - проходить воно аж до поділу душі й духа... і спосібне судити думки та наміри серця. (Євр. 4: 12)


Сіяч

Господь Бог

Зерно

Слово Боже

Грунт (стежка – край дороги; каміння,

кущі тернини, добра земля)



Душа людини

Коріння

Віра людини




Куди потрапило зерно?

Що сталося з зерном?

Повчання


Край дороги

Було потоптане, видзьобали птахи

Люди, які почули Слово Боже і відразу забули

Серед каміння

Трішки проросло, але висохло

Люди, які почули Слово Боже, але не мали віри і майже відразу забули

У кущі тернини

Проросло, але заглушили кущі тернини

Люди, які почули Слово Боже і навіть деякий час зберігали та буденні клопоти заглушили Його

На добрий грунт

Проросло, виросло і дало плоди

Люди, які чують Слово Боже, дотримуються протягом життя і передають Його наступним поколінням




Словник

Правда – те, що народжене Божою наукою й узгоджується з нею.

Правдивість – чеснота людини, яка говорить тільки те, що думає і робить насправді.

Молитва


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 8.





Тема: Універсальний моральний закон.
«І як бажаєте, щоб вам люди чинили, так само чиніть їм і ви» (Лк. 6: 31)
Зміст:

  1. Золоте правило моралі у Нагірній проповіді Ісуса Христа.

  2. Значення універсального морального закону у житті людей.


Питання до теми:

  1. Під час якої проповіді Ісус проголосив

золоте правило моралі?

  1. В чому полягає його суть?

  2. Чи важко дотримуватись універсального

морального закону?

  1. Наведіть приклади, коли люди чинять

відповідно до морального закону?
Домашнє завдання

1. Вивчити урок 20.




Універсальний моральний закон

«І як бажаєте, щоб вам люди чинили, так само чиніть їм і ви» (Лк. 6: 31)


Знайди час:

  • На працю: вона є великою справою для Бога.

  • На при задуму: вона є джерелом сили.

  • На розумну розвагу: вона є тайною вічної молодості.

  • На читання: воно є джерелом мудрості.

  • На приязнь: вона є дорогою до щастя.

  • На усмішку: вона є музикою душі.

  • На давання: день короткий, щоб бути самолюбом.

  • На спокій: він потрібний твоїй душі.

  • На милосердя: воно є ключем до неба.

  • На любов до інших: вона Богом даний привілей.



Тільки на сьогодні вибери:

  • любити, а не ненавидіти;

  • величати, а не пліткувати;

  • будувати, а не руйнувати;

  • оздоровлювати, а не ранити;

  • давати, а не забирати;

  • усміхатись, а не скривлятись;

  • робити відразу, а не відкладати;

  • прощати, а не проклинати;

  • молитись, а не впадати у розпач.






Словник

Золоте правило моралі – найважливіша Господня настанова чинити іншим людям так, як хочеш, щоб вони з тобою чинили.

Моральний закон – правило, дане Богом, яке допомагає жити у згоді з власним сумлінням та ближніми людьми.

Універсальний – прийнятний для всіх.

Молитва


Домашнє завдання

  1. Вивчити урок 20.



Тема: Гордість та смирення.
«Бог противиться гордим, а смиренним дає благодать» (1 Петр. 5: 5)
Зміст:

  1. Сім головних гріхів та протилежні їм чесноти.

  2. Притча про митаря і фарисея (Лк. 18: 9 – 14).

  3. Фарисеї та фарисейство.

  4. Молитва митаря.

  5. Каяття – ліки проти гордині.


Питання до теми:

  1. Які є сім головних гріхів?

  2. Які протилежні чесноти до цих гріхів?

  3. Чому гордість є гріхом?

  4. Як молився фарисей?

  5. Яким він вважав себе відносно інших?

  6. Хто такі фарисеї?

  7. Яки рису називають фарисейством?

  8. Як молився митар?

  9. Чи розкаявся він у своїх гріхах?

  10. Чого вчить нас притча про митаря і фарисея?

  11. Як розвивати смирення?


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 12.




Гордість та смирення
«Бог противиться гордим, а смиренним дає благодать» (1 Петр. 5: 5)

Митар

Вважає себе грішною людиною

Щиро жаліє про свої гріхи

Фарисей

Вважав взірцем побожної людини

Вихваляється своїми чеснотами


7 головних гріхів



гордість

захланність

нечистота

заздрість

Непоміркованість (обжирство і п‘янство)

гнів

лінивство

7 головних чеснот

покора

старанність

терпеливість

щедрість

чистота


Любов до ближнього

поміркованість





Словник

Гордість – упевненість людини в тому, що вона особлива, самодостатня і може всі свої проблеми вирішити самостійно, без Бога.

Скромність – уміння подолати свою гординю перед ближніми.

Смирення – уміння подолати свою гордість у першу чергу перед Богом.

Фарисейство – лицемірство, звичка вважати себе кращим за інших.

«Митарева молитва»


Домашнє завдання

  1. Вивчити урок 10.





Тема: Послух і непослух.
«Діти, - будьте слухняні в усьому батькам,

бо це Господові приємне!» (Кол. 3: 20)
Зміст:

  1. Заповідь Божа: «Шануй батька і матір свою і добре

тобі буде, і довго житимеш на землі».

  1. Ісус Христос – приклад слухняності і чемності.

  2. Притча про двох синів (Мт. 21: 28 – 32).

  3. Чемність – зовнішній вияв послуху.

  4. Усвідомлення – ознака внутрішнього послуху.

  5. Статус людини стосовно Бога.

  6. Послух нашому Отцеві Небесному.


Питання до теми:

  1. В чому особливість заповіді «Шануй батька і матір і добре

тобі буде, і довго житимеш на землі»?

2. Чи завжди ви її виконуєте?

3. Яким був Ісус у дитинстві?

4. Про що розповідається у притчі про двох синів?



  1. Хто з синів вчинив правильно?

  2. Чого навчає нас ця притча?

  3. Чи слухаємо ми нашого Отця Небесного?


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 15.




Послух і непослух

«Діти, - будьте слухняні в усьому батькам, бо це Господові приємне!» (Кол. 3: 20)

Батько

Господь Бог, який запрошує людей до співпраці у своєму винограднику (Царстві Божому, у Церкві)

Сини

Люди, які по різному відповідають на запрошення: одні обіцяють, але не дотримують слова, відходять від Бога; інші спочатку не приймають Божого слова, але згодом навертаються до Бога.





Заповідь Божа: «Шануй батька і матір свою і добре тобі буде, і довго житимеш на землі»


Господь обіцяє винагороду за її виконання







Словник

Непослух – вияв гордині у ставленні до Бога чи ближніх, які бажають тобі добра.

Послух – готовність виконати волю Божу або прохання чи розпорядження тих людей, які також виконують волю Господа.

Слухняність – готовність виконати прохання старших за віком або за посадою.

Чемність – уміння бути слухняним і ввічливим.

Молитва


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 15.




Тема: Терпіння і справедливість.

«Терпеливістю вашою душі свої ви здобудете» (Лк. 21: 19)

Зміст:

  1. Божа справедливість і людська несправедливість.

  2. Притча про багача і Лазаря (Лк. 16: 19 – 31).

  3. Характеристика образу багача.

  4. Характеристика образу Лазаря.

  5. Повчання притчі.

  6. Випробування і справедливість – ознаки Божої любові.

  7. Терпіння у випробуваннях.

  8. Сім діл милосердя для душі ближнього.


Питання до теми:

  1. Про що розповідається у притчі про багача і Лазаря?

  2. Як жив багач?

  3. Як жив Лазар?

  4. Чому душа багача потрапила у пекло?

  5. Чи вчинив хоч одну добру справу багач?

  6. Чи міг багач використати своє багатство для користі інших?

Чому він цього не зробив?

  1. Чому душа Лазаря потрапила у рай?

  2. Що просить багач у Авраама?

  3. Що відповів Авраам? Чому він так сказав?

  4. Про яку пропасть говорить Авраам?

  5. Чого вчить нас ця притча?

  6. З яких частин вона складається?

  7. Про що заставляє задуматися притча?

  8. Які сім діл милосердя для душі ближнього ви знаєте?

  9. Встановіть символічне значення ілюстрації.


Домашнє завдання

1. Вивчити урок 10.



Терпіння і справедливість

«Терпеливістю вашою душі свої ви здобудете» (Лк. 21: 19)


Частини притчі





Про життя багача і Лазаря

Про життя тих, хто живе так, як багач і Лазар

Притча заставляє задуматися

Що буде після смерті?

Як ми зараз живемо?


Словник

Справедливість – винагорода праведним, смиренним і терплячим та покарання грішникам, які не покаялися, за їхніми вчинками.

Терпіння – здатність людини переносити земні страждання: хвороби, прикрощі, знущання, самотність, матеріальні нестатки.

Терплячість – уміння не осуджувати людей за їхні недоліки і переносити незручності, пов‘язані з ними.

Молитва


Домашнє завдання

  1. Вивчити урок 10.





  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка