7 клас. Природні зони африки мета



Скачати 108.38 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір108.38 Kb.
7 КЛАС. ПРИРОДНІ ЗОНИ АФРИКИ

Мета: сформувати в учнів поняття про особливості розміщення природних зон; систематизувати знання про взаємодію природних компонентів природної зони, вплив господарської діяльності на природні комплекси материка; розвивати вміння працювати з картами атласу з аналізу й зіставляти взаємодіючі компоненти; сприяти розширенню кругозору, формуванню допитливості, інтересу до предмета; виховувати дбайливе ставлення до природи через розуміння екологічних проблем Африки й необхідності природоохоронних рішень; прищеплювати навички комунікативного спілкування, толерантного поводження.

Обладания: підручник «Географія материків і океанів» для 7 класу (В. Ю. Пестушко), фізична карта Африки, карта природних зон Африки, Велика дитяча енциклопедія «Кирила й Мефодія», тестові завдання, карти атласу, картки із завданнями.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-подорож.

Очікувані результати. Після уроку учні повинні:

знати: характерні ознаки органічного світу та природних багатств Світового океану;

уміти: характеризувати своєрідність органічного світу Тихого, Атлантичного, Індійського й Північного Льодовитого океанів; порівнювати природні умови різних частин океанів; показувати на карті межі океанів, об'єкти географічної номенклатури; характеризувати природні ресурси Світового океану й оцінювати вплив людської діяльності на його природу; виявляти основні джерела забруднення океанічних вод і шляхи розв'язання проблем, що виникають у зв'язку із цим.

ХІД УРОКУ



І. Організаційний момент. Обґрунтування навчання

Учитель. Чи любите ви подорожувати? Сьогодні ми здійснимо подорож дивним і загадковим материком. Для цього ми організуємо експедиційні загони, у кожному з яких ви оберете капітана й помічника капітана. Я також пропоную вам вибрати назву команди. На обговорення — 1 хв.



Знайомство з капітанами й командами

1-ша команда...

2-га команда...

3-тя команда...

Наша подорож відбуватиметься із зупинками, які називаються «Адресна», «Кліматична», «Біологічна, «Екологічнф»

Будьте готові — на вас очікують випробування. Тема уроку — природні зони Африки. Знаючи тему уроку, що ви очікуєте від зустрічі з цим континентом? Відповіді дітей:



  • знайомство з природою;

  • нові знання;

  • цікаву інформацію;

  • щось дивовижне;

  • відмінні оцінки.

Учитель. А я очікую від цього уроку співпраці.

Мета: враховуючи ваші бажання, я допоможу вам розширити ваші знання про цей дивовижний материк, ознайомитися з його природними комплексами. Постараюся вас чимсь здивувати. А працюючи єдиною командою, ви зможете виявити свою згуртованість, закріпити навички спілкування, колективного обмірковування й виконання навчальних завдань.

На уроці ви будете заповнювати таблицю, тому будьте уважні під час відповіді своїх товаришів. А результати вашої роботи ви самі зафіксуєте в рейтингових листах.

II. Актуалізація опорних знань

Учитель. Саме з Африки починається вивчення природних комплексів материків Землі. А чергова зустріч з нею чекає на вас у 10 класі, де знання природних особливостей дозволять краще зрозуміти економіку країн, що розвиваються, цього регіону. На планеті є багато гарних місць, але немає нічого прекраснішого за батьківщину. От як пише африканський поет-мандрівник Гаусесу Діаварра про свою батьківщину:

Африка наша — империя пылающего солнца,

Наша земля, что напоєна светом и тенью.

Ты рождена для воли, как сердце моё для любви.

Отже, наші експедиційні загони десантуються на материк. Природна зона — це велика територія з певним набором взаємозалежних природних компонентів.

Знайдіть в атласах карту природних зон Африки та скажіть, які природні зони зустрічаються на материку. Прошу показати їх на стінній карті.

Учні виходять до дошки й показують чотири природні зони й області висотної поясності.

Нагадую вам план вивчення природних зон материка (увага — на екран).


  1. Географічне положення.

  2. Рельєф.

  1. Особливості клімату.

  2. Внутрішні води.

  3. Ґрунти.

  4. Рослинний і тваринний світи.

  5. Екологічні проблеми.

Для вивчення природних компонентів екваторіальних лісів, саван і рідколісь, пустельних територій переходимо до наступного етапу.

III. Мотивація процесу навчання «Географічна розминка»

Учитель. Африка — улюблениця Сонця. Як Сонечко освітлює нашу планету зі сходу на захід, так і я ставитиму запитання по черзі всім командам. Ви можете обговорювати відповідь. За правильну відповідь — 1 бал.

Пропоную «Продовжити фразу»...


  1. Найвідоміший водоспад Африки...

  2. Найвища гора в Африці...

  3. На півдні Африки розміщуються гори, які називаються...

  4. В Африці протікає найдовша річка світу...

  5. На північному сході Африку омиває...

  6. Доктор Айболить повинен був дістатися річки...

  7. Найбільша за довжиною протока...

  8. Найбільш повноводна річка Африки...

  9. Пересихаючі річки в Африці називають...

  10. Найбільше за глибиною озеро в Африці...

  11. На півдні Африки знайшли найбільший коштовний камінь... (алмаз Куллінан — 0,5 кг)

Учні, які дали правильну відповідь, позначають у рейтингових листах бали.

Усі витримали перше випробування й готові продовжити шлях.



IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель


Вдоль по жаркой Африке Бегают жирафики, Наизусть жирафики

Знают карту Африки.

Если б мне могли на час

Шею дать жирафью,

Я бы выучил тотчас

Эту географию!

Так писав про цей материк поет Андрій Усачов.

1-ша зупинка — «Географічна адреса»

У конвертах ви знайдете завдання і план, за яким зможете охарактеризувати одну з природних зон. На обговорення — 2 хвилини, на відповідь — 1 хвилина. Користуючись картою, виберіть найважливішу інформацію. Для складання відповіді використайте необхідний стовпчик у таблиці:

1-ша команда — вологі екваторіальні ліси;

2-га команда — савани;

3-тя команда — пустелі.

Час пішов!

Підіб'ємо підсумки. Як ви вважаєте, яке значення має географічне положення для формування природного комплексу кожної зони?

Природні зони розташовані на материку в суворій закономірності. У разі віддалення від екватора відбувається зміна природних зон, що ще раз демонструє одну із закономірностей географічної оболонки — зональність.

А чим визначається зональна зміна природних зон? (Зональна зміна природи визначається зміною клімату)

Учитель. Ви пам'ятаєте, що означає слово «клімат» у перекладі з грецької? Для того щоб зрозуміти, наскільки він важливий, переходимо на другу зупинку.

2-га зупинка — «Кліматична»

Вам пропонується гра «Вірю — не вірю». Для підготовки відповіді використайте атлас і підручник. Свої відповіді аргументуйте.

1) Чи вірите ви в те, що...

...Африка розташована в чотирьох кліматичних поясах?

2) Чи вірите ви в те, що...

...Африка — найспекотніший материк?

3) Чи вірите ви в те, що...

...в Африці розташовані величезні за розміром льодовики, які, сповзаючи в океан, утворюють айсберги?

4) Чи вірите ви в те, що...

...в Африці є місце, де не буває ні літа, ні зими?

5) Чи вірите ви в те, що...

...вітри, що мають однакову назву, в північній півкулі приносять сухе повітря, а в південній — вологе?

6) Чи вірите ви в те, що...

...на узбережжі розташована пустеля, що своїм походженням багато в чому зобов'язана океанічній течії? Учитель. Підіб'ємо підсумки.

— Які особливості клімату ви простежуєте в усіх поясах? (Висока температура)



  • А чим відрізняється клімат різних поясів материка? (Зволоженістю)

  • Чи сприяє розмаїтість клімату розмаїтості природних зон?

  • У чому це виражено? (Уразі віддалення від екватора змінюються особливості клімату, відповідно до цього змінюються природні зони)

3-тя зупинка — «Біологічна»

По берегу Нила

Шли три крокодила:

Данила, Пахом и Федот.

С научною целью

Шли три крокодила

В далекий и трудный поход.

Учитель. А наша експедиція разом з ними досягла третьої зупинки, назва якої — «Біологічна». Тут на нас очікують цікаві зустрічі (відеофрагменти). Пропоную вашій увазі «Географічну мозаїку». Під час перегляду цих кадрів визначте, в яких природних зонах живуть такі тварини:



  1. нільський крокодил;

  2. птах-секретар;

  3. жираф;

  4. гепард.

  • А що ви можете додати до цих кадрів? (Повідомлення учнів)

  • Утім, випробування триває...

Людина, яка не знає Африку, склала в кошик різні природні компоненти (кліматичні особливості, ґрунти, рослини та тварин). Необхідно вибрати ті, що належать до природних зон лісів, саван і пустель, розподіливши їх у своїй таблиці. Упродовж 3—4 хвилин ви повинні виконати це завдання. (Під час роботи використайте атлас і підручник.)

Учні продовжують заповнювати таблицю.




Вологі ліси (гелея)

Савани й рідколісся

Пустелі й напівпустелі










Учитель. Відповіді перевіримо. За необхідності ви можете доповнити відповідь. Не забувайте фіксувати результати обговорення в рейтингових листах.

(Перевірка таблиці: кожна команда читає один стовпчик. Таблиця на дошці.)

Учитель. А чи випадкове таке поєднання цих компонентів?

(Це закономірно, ви самі змогли переконатися в тому, що природна зона — це цілісне утворення, через зміну одного з компонентів змінюються й інші. Знати про це дуже важливо, тому що діяльність людини завдала значної шкоди природі)

Багато хто вважає, що Африка — це рай для тварин, єдиний континент, де чотириногим створінням добре й привільно...

Це вже давно не так. (Мультимедійна панорама «Савани Африки»)

Знайдіть на карті національний парк Серенгеті. (Показати на карті.)

Рекомендую прочитати чудову книгу «Серенгеті не повинен умерти» Б. І Г. Гржимеків. Цей національний парк відомий у всьому світі. Він був створений у 1940 році спочатку як резерват для збереження антилопи гну, слонів, левів, леопардів і багатьох інших тварин.

4-та зупинка — «Екологічна»

Учитель. Що таке екологія? «Еко» — дім, «логос» — вивчаю.

У нашому домі проблеми!

На ваших партах жовті аркуші. Жовтий — це колір проблеми! Кожен із вас напише найбільш важливу для Африки проблему. А на зелених — розв'язання цієї проблеми. А тепер вам необхідно скласти «Дерево рішень». Якщо в нього будуть самі проблеми — воно так і за­лишиться без листя, як баобаб у сухий сезон. А якщо ви запропонуєте рішення, то воно зазеленіє й у нас виникне можливість упоратися з лихом! Час — 1 хвилина.

(Кожна команда наклеює листочки з проблемами та шляхами їх розв'язання.)

Команди демонструють найбільш важливі проблеми й озвучують шляхи їх розв'язання.

Учитель. Подорож добігає кінця. (План на моніторі)

Як ви вважаєте, ми розглянули всі питання плану характеристики природної зони? А що таке природна зона?

У рейтингових листах виставлені зароблені вами бали. Залишило­ся найскладніше випробування, ваші знання перевірить комп'ютер. Команди, прошу зайняти місця біля комп'ютера.

V. Контроль і коригування знань

(Питання й відповіді на тести закладені в комп'ютері.) Вам пропонуються питання тесту «Природні зони Африки». Максимальна оцінка — 8 балів. Час для виконання цього завдання — 1 хв. Не поспішайте й будьте уважні. Час пішов!

За підсумками комп'ютерного опитування заповніть відповідний стовпчик рейтингових листів.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

Учитель. Отже, подорож завершено!

Чого ви навчилися під час подорожі, чи були виправдані ваші очікування? Які труднощі виникли? Що сподобалося на уроці? Діти:


  • Ми дізналися багато нового про Африку.

  • Граючи, дізналися багато цікавого.

  • Переконалися, що в природі все взаємозалежно.

  • Ми працювали з комп'ютером.

  • Ми працювали спільно, коли сильний допомагав слабкому.

  • Ми визначили шляхи розв'язання екологічних проблем. Учитель. Погодьтеся, наша подорож удалася. Ми ще раз змогли

переконатися в красі нашої Землі, навіть якщо цей материк знахо­диться десь далеко. Важливо зберегти нашу землю для дітей, онуків, правнуків у кращому стані, ніж її одержали ми.

VII. Домашнє завдання

Продовженням класної подорожі буде подорож домашня.



  1. Прочитайте й дайте відповіді на запитання до § 29.

  2. У контурних картах виділіть межі природних зон.

  3. Складіть порівняльну характеристику природних зон, визначивши ознаки подібності й відмінності природних зон Африки.

4. Завдання для бажаючих: розробіть туристичний маршрут Африкою

або складіть «Щоденник подорожі Африкою».

Оцінюватиметься не лише оригінальність, але й науковість (використати достовірні відомості), актуальність (наскільки це відповідає сьогоденню).

Додаток

РЕЙТИНГОВИЙ ЛИСТ

ШБ Клас

Подорож Африкою



Розминка

Зупинка 1

Зупинка 2

Зупинка 3

Зупинка 4

Тест

Підсумок

























База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка