«Абсолютна і відносна висота місцевості»



Скачати 58.77 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір58.77 Kb.
6 клас.

Тема: «Абсолютна і відносна висота місцевості»

Мета

навчальна: навчити учнів визначати за картами абсолютну і відносну висоту місцевості, ознайомити із способами вимірювання висот точок місцевості, сформувати поняття «абсолютна висота» та «відносна висота», пояснити способи зображення нерівносте земної поверхні на площині, формувати навички роботи з планом місцевості та фізичними картами, поглибити знання про карту та план.

розвивальна: розвивати образне мислення учнів, просторову уяву, увагу та уміння визначати послідовність дій, сприяти удосконаленню набутих знань.

виховна: виховувати вміння працювати в колективі, повагу до людських знань, взаємодопомогу.

Обладнання: підручник, атлас, фізичні карти світу, України, топографічна карта, шкільний нівелір, розбірна модель горба, фрагмент плану місцевості.

Тип уроку: комбінований

Опорні та базові знання: абсолютна висота, відносна висота, нівелір, нівелювання, горизонталь, пошарове розфарбування, шкала висот і глибин, берегштрих.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

  2. Перевірка домашнього завдання

Фронтальне опитування

  1. Чому гори відразу після утворення починають руйнуватися?

  2. Які процеси належать до основних руйнуванні земної поверхні?

  3. Опишіть процеси фізичного, хімічного й органічного вивітрювання.

  4. Які форми рельєфу створює на землі вітер?

  5. Наведіть приклади руйнівної роботи текучих вод.

  6. Як впливають на земну кулю льодовики?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Учитель: Відомо, що земна поверхня дуже нерівна. На ній є відносно рівні ділянки, горби, яри, гори. Для зображення рельєфу на плані або карті необхідно визначити висоту підвищень і глибину знижень окремих ділянок земної поверхні. Ми з вами вже дуже багато чого довідались про план і карту та навчилися використовувати їх для визначення відстаней, напрямків і географічних об’єктів. Але це не вся допомога, яку може надати нам карта. Ми можемо дізнатися за допомогою карти і плану про характер земної поверхні. Які умовні знаки є на плані і карті про які ми ще не говорили?



Прийом «Евристична бесіда»

  1. Пригадайте, як на плані місцевості або топографічній карті показано рельєф?

  2. Пригадайте, уроки природознавства в 5 класі, коли ви працювали з фізичною картою України та світу. Яким чином на цих картах зображено різні форми рельєфу – гори та рівнини?

  3. Як зрозуміти за допомогою карт, які гори нижче, а які вище?

ІV. Вивчення нового матеріалу

(Розповідь вчителя супроводжується запитаннями до учнів, завданнями для роботи з географічною картою, текстом та малюнками підручника тощо).

Учитель: Щоб на місцевості визначити висоту, наприклад, горба потрібно виміряти відстань по вертикалі від його підошви до вершини. Це можемо зробити за допомогою приладу, що має назву нівелір. (Учитель демонструє учням прилад і пропонує їм записати визначення поняття у зошити відшукавши його в тексті підручника).



Вимірювання висоти нівеліром, називається – нівелюванням.

Завдання 1. Використовуючи текст підручника та аналізуючи малюнок, пояснити, порядок за яким відбувається вимірювання горба нівеліром.



Підсумовуючі відповіді учнів учитель креслить відповідну схему на дошці для закріплення учнями поняття про порядок нівелювання.

Висоту однієї й тієї самої ділянки можемо міряти від різних рівнів відповідно висота буде різною. Вимірювання горба здійснюється від підошви до вершини, така висота виміряна з різних боків може бути різною. Таким чином, ми дізнаємося на скільки вершина горба вища відносно підошви.

Завдання 2. Використовуючи текст підручника, знайти визначення поняття «відносна висота» і записати його в зошит.



Щоб уникнути різнобою у висотах, на планах місцевості та картах, позначають не відносну висоту, а абсолютну висоту. Її відлічують від єдиного рівня – рівня моря, що береться за 0.

Завдання 3. Використовуючи текст підручника, відшукати визначення поняття «абсолютна висота» і записати його в зошит.



Різні моря мають різний рівень. Від якого з них вести відлік?

Завдання 4. Використовуючи текст підручника та малюнок, визначте від рівня, якого моря ведеться облік абсолютної висоти в Україні.



В Україні та деяких інших країнах ведуть відлік абсолютної висоти точок від рівня Балтійського моря.

Завдання 5. Використовуючи фізична карту світу, відшукати Балтійське море.

Учитель: Щоб визначити абсолютну висоту точок необов’язково їхати до берегів моря. У різних місцях на місцевості ставляться спеціальні знаки – репери. Вони вказують на висоту певного місця над рівнем Балтійського моря.

На планах і картах підписуються тільки абсолютна висота, окремих точок місцевості, біля якої пишуть висоту в метрах. Проаналізувавши карту, ви помітили, що на ній стоять крапки біля яких є цифрові позначки. Це позначена не відносна, а абсолютна висота. Вона показує на скільки метрів та чи інша точка лежить нижче або вище рівня моря.

На карті України немає місцевості, яка б була нижче рівня моря. Найвищу абсолютну висоту має гора Говерла (2061 м).

Завдання 6. Розгляньте фізичну карту України, знайдіть на ній точки, які вказують абсолютну висоту окремих територій у межах України. Заповніть таблицю.



Гори Карпати

Придніпровська височина

Донецький кряж

Приазовська височина

Хотинська височина
















Учитель: На топографічних картах і планах позначаються абсолютні висоти горизонталями. Горизонталі – це лінії на плані або карті, що з’єднують точки місцевості з однаковою висотою. Вони окреслюють форму нерівностей землі. Для зображення горба позначки абсолютної висоти переносять на план і з’єднують лініями. На плані горизонталі зображуються лініями коричневого кольору. Проводяться вони через рівні проміжки висоти. На лінії-горизонталі може бути підписана її абсолютна висота. Відстань між горизонталями залежить від крутизни схилів. Якщо схил крутий, горизонталі на плані будуть розташовані близько одна від одної, якщо пологий – на більшій відстані. Маленькі рисочки проведені перпендикулярно до горизонталі, називається – бергштрихами. Вільним кінцем вони показують у якому напрямку схил знижується. Горизонталями на планах зображують не тільки підвищення, а й западини. При цьому бергштрихи будуть звернені вільним кінцем у середину контору.

Завдання 7. За топографічною картою та планом місцевості в атласі, відшукати горизонталі та визначити, як вони підписані, щодо схилу горба.



(Вчитель привертає увагу до фізичної карти півкуль).

На відміну від плану на фізичній карті неважно знайти горизонталі – вони є межею відтінку певного кольору. Між двома сусідніми горизонталями поверхні Землі чи глибини моря зафарбовують одним кольором. По різні боки від одної горизонталі забарвлення на фізичній карті неоднакове.

На кожну фізичну карту, крім обов’язкового масштабу наноситься шкала глибин і висот у метрах.

Завдання 8. Знайдіть на карті півкуль шкалу глибин і висот та визначте, як можемо довідатися, яка висота в метрах відповідає кольору зафарбованої території певної висоти над рівнем моря, та яка глибина дна океану.



Ділянки з абсолютними висотами від 0 до 200 метрів зафарбовані зеленим кольором, від 200 до 500 метрів – жовтим, понад 500 метрів відтінками коричневого. Так само горизонталями й відтінками блакитного кольору показано глибини океанів і морів. Як ви вже знаєте кольори, що використані на карті пояснює шкала висот і глибин. Такий спосіб позначення висот і глибин, називається пошаровим розфарбуванням, що означає, використання кольорів та їх відтінків для наочності висот місцевості та глибин океанів. Пояснення зафарбування дає шкала висот і глибин.

Завдання 9. Використовуючи текст підручника та фізичні карти півкуль та України визначити за шкалою висот та глибин:



А) абсолютну висоту Придніпровської височини і її відносу висоту в порівнянні з Придніпровською низовиною;

Б) визначити за відмітками висот і глибин висоту гори Джомолунгма (Еверест) та глибину Маріанського жолоба в океані.

V. Закріплення вивченого матеріалу

  • У чому полягає відмінність абсолютної та відносної висоти?

  • Як визначається абсолютна висота?

  • Яку висоту відображують на картах, планах, глобусах?

  • Як вимірюють висоту місцевості?

  • Що таке горизонталі? Що вони зображують на плані?

  • Чим відрізняється відносна висота від абсолютної?

  • Як вимірюють висоту місцевості?

  • Чим відрізняється зображення нерівностей на плані і карті?

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2.Підготувати повідомлення про Амазонську низовину.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка