Активні форми роботи з батьками в групах дітей раннього віку Мета



Сторінка1/5
Дата конвертації11.03.2016
Розмір0.74 Mb.
  1   2   3   4   5
Активні форми роботи з батьками в групах дітей раннього віку

Мета: активізувати співпрацю ДНЗ, сім’ї з питань виховання і розвитку дітей раннього віку.

Актуальність: надано практичні шляхи розв’язання проблеми активної співпраці дитячих садків і сім’ї.

Унніваційність: використані інтерактивні форми взаємодії з батьками.

Практична значимість: включає практичні рекомендації щодо співпраці з батьками дітей, що тільки вступили до закладу, з власного досвіду роботи.

Система роботи з батьками

Основну відповідальність за розвиток дитини несе сім’я, бо саме в ній закладаються найважливіші риси особистості, її ставлення до світу. Досвід дитини, набутий у сім’ї, визначає її індивідуальну поведінку, створює внутрішню конструкцію реальності, на основі якої дитина сприймає навколишній світ. Від того, якими є стосунки в сім’ї, залежить розвиток самосвідомості дитини, а це є центральним моментом внутрішнього психологічного світу особистості, забезпечує успішність чи неуспішність соціальної, психологічної та фізичної адаптації дитини в суспільстві.

Соціалізація дитини, тобто її входження у світ людей, починається з самого раннього дитинства ще в родинному колі. Дошкільний заклад є своє рідним посередником між вузьким родинним колом, з якого виходить малюк, і незнайомим світом, до життя в якому він має незабаром долучитися. Тобто дитячий садок відповідальний за процес соціального розвитку особистості, покликаний полегшити її входження у широкий світ і розвинути внутрішні сили.

Сьогодення розглядає дитину як суб’єкт власної освіти, а батьків як безпосередніх замовників освіти власних дітей. Саме тому, враховуючи ці фундаментальні положення, і була створена система роботи з батьками дітей раннього віку, яка пропонується вашій увазі. Під час складання цієї системи здійснена спроба охопити всі найбільш болючі, актуальні запитання серед батьків щодо розвитку і виховання їх дітей, найбільш широке їх охоплення у психолого - педагогічному сенсі.



Вересень

  1. Групова консультація.

Тема «Дитина йде до дитячого садка».

Питання для обговорення:

  • Причини тяжкої адаптації?

  • Чим батьки можуть допомогти своїй дитині?

  • Що має вміти дитина до моменту вступу до дитячого садка?

  1. Батьківські збори на тему «Особливості розвитку і виховання дітей третього року життя».

  2. Розмова за круглим столом «Проблеми раннього віку» з практикумом для батьків «Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дітей» (ігрові вправи для пальців рук).


Жовтень

  1. Консультація з лікарем. Тема «Як уберегти дитину від хвороби». (Ви-запитуєте, ми-відповідаємо.)

  2. Виготовлення папки - пересувки «Поради бабусь». (Про лікування народними методами)

  3. Бесіда за круглим столом «Адаптація дитини в ДНЗ. Труднощі адаптації».


Листопад

  1. Розмова з батьками «Іграшки в житті малюка. Предметно - ігрове середовище як засіб розвитку». (Значення, мета, вимоги, принципи організації і зміст розважального середовища в дитячому садку та вдома.)

  2. Практичне заняття з батьками «Ознайомлюємо малюка з предметним світом. Ігри з піском і водою». (Корисні поради батькам.)

  3. Групова консультація «Не заважайте дитині міркувати». (Що мають знати батьки).


Березень

  1. Консультація «Перший крок до природи». (Екологічний розвиток дитини: сприймання природних об’єктів і явищ, уявлення про їх якості та властивості, практична діяльність, природо доцільна поведінка.)

  2. Виставка сімейних творчих робіт «творимо разом прекрасне».

  3. Розмова з батьками «Розвиток сприймання у трирічних дітей». (Розгляд комплексів розвивальних завдань.)


Квітень

  1. Розмова за круглим столом «Яка родина – така й дитина». Обговорення статті «неповна сім’я: яка вона?»

  2. Групова консультація «Криза 3-х років». Обговорення статті «Третій рік життя: проблеми взаємодії».

  3. Відвідування сімей вихователями. Проведення роботи з неблагополучними сім’ями.


Травень

  1. Тренінг для батьків «Партнерська взаємодія з дитиною». (Ігрові ситуації спілкування в сім’ї.)

  2. Школа молодих батьків : обговорення статті «Відкриття «Я» (фізичне, психічне) у ранньому дитинстві».

  3. Батьківські збори «Досягнення наших малюків». (Оформлення порт фоліо дитячих робіт (динаміка розвитку дитини).)

Грудень

  1. Групова консультація «Щоб дитина заговорила».

Підтеми для обговорення:

  • Передумови розвитку мовлення;

  • Основне джерело збагачення мови - наповнення простору дитини зразками мовної культури;

  • Причини затримки мовлення.

  1. Практичне заняття з батьками «Вчимо дітей розмовляти». (Корисні поради батькам.)

  2. Розмова з батьками «Про типи сімейного виховання». Анкетування системи сімейного виховання».


Січень

  1. Бесіда за круглим столом: обговорення статті «Не позбавляйте найціннішого! Колискова в житті дитини». (Родинне виховання.)

  2. Консультація «Фізичний розвиток в садку і вдома».

  3. День відкритих дверей: показ відкритого заняття «Мама, тато і я – дружня сім’я».


Лютий

  1. Розмова за круглим столом «Відлови дальність за власне здоров’я». (Формуємо разом з батьками.)

  2. Групова консультація «самостійність – показник розвитку». Анкетне опитування «Вивчення особливостей і бажань вашої дитини».

  3. Школа молодих батьків. Практикум «Просто додай води». (Нескладні ігри-досліди з водою.)

«Праздник знакомства»(принимаютучастиедети, ихродители и воспитатели)

Воспитатели встречают детей и их родителей , приглашают всех в группу, показывают ее (игровую, спальню, умывальную и игрушки). Приглашают на экскурсию по детскому саду: в музыкальном зале, изостудии, кабинете английского языка и т.д. их встречают педагоги, которые представляются, показывают свои «владения». Рассказывают о своих занятиях.

После возвращения в группу детей встречает Петрушка (в-ль).

Петрушка. Здравствуйте, дети! Здравствуйте, мамы и папы! Меня зовут Петрушка, а вас как?

Дети наперебой отвечают ему.

Петрушка. Нет, так дело не пойдет. Я вот что придумал!

Отгадайте загадку: «Он и круглый, он и гладкий. Очень ловко скачет. Что же это?»

Все. Мячик!

Петрушка. Вот он нам и поможет! Сыграем в игру «Давайте познакомимся!»?

Дети с воспитателем становятся в круг. Ведущий держит в руках мяч (лучше надувной, так как он легкий и яркий, красочный, что безусловно, привлекает малышей).

Ребенок ловит мяч, называет свое имя и бросает мяч следующему участнику игры и т.д.

Воспитатель. Ну вот мы и познакомились! А теперь давайте покатаемся на карусели.

Игра «Карусели»

Воспитатель берет малыша за руку, ставит впереди себя и вместе с ним начинает собирать в одну цепочку всех желающих поиграть. Выбранный ребенок вместе с воспитателем подходит по очереди к каждому из детей, называет его по имени и спрашивает: «Саша! Будешь играть с нами? Тогда давай руку!» Саша дает руку воспитателю, и они подходят к следующему ребенку и т.д. В результате дети, держась за руки, образуют круг.

«Сейчас мы будем кататься на карусели, - говорит воспитатель.- Повторяйте слова за мной и двигайтесь дружно по кругу, чтобы карусель не сломалась».
Слова

Движения


Ели – ели – ели–ели

Завертелись карусели.



Карусель медленно движется в правую сторону

А потом, потом, потом

Все бегом, бегом, бегом!

Темп речи и движений постепенно ускоряется.

Побежали, побежали,побежали , побежали!



На слова «побежали» карусель меняет направление движения.

Тише, тише, не спешите



Темп движений постепенно замедляется

Карусель ос – та – но – ви – те.

Раз-два, раз-два (пауза)

Вот и кончена игра.



И на слова «раз-два» все останавливаются и кланяются друг ругу.
Игра кончится тем, что дети хлопают в ладони и разбегаются.

В игре участвуют такие родители.

Воспитатель. Ну а теперь давайте отдохнем. Объявляю конкурс родителей на лучший портрет своего ребенка.

Условие – рисовать нужно с завязанными глазами!

В конкурсе участвуют все желающие. Зрители аплодируют участникам, выбирают лучший портрет.

Петрушка. Один художник рисовал и мой портрет (показывает), но что-то в нем не так. Чего не хватает? (Носа).

Детям предлагают с завязанными глазами приставить нос к портрету. Не беда, что он оказывается то на щеке, то на подбородке…

Затем все приглашаются на чаепитие, в ходе которого можно провести игры, пляски с простыми движениями (приседания, хлопки, кружение). В конце Петрушка благодарит всех за участие в празднике, за угощение и дарит детям на память сувениры- голубей из бумаги и картона.



Семінар-практикум для батьків «Розвиток творчих здібностей дитини.»

Мета: продемонструвати важливість співпраці з дорослими, та включення в цей процес гри з різними матеріалами (пісок, вода, тісто).

Завдання: 1. Розуміти роль дорослих у процесі таких занять;

2. Володіти різноманітними методами проведення ігор з пластичними матеріалами.



Час: 1 час 20 хвилин.

Матеріали: пісок, склянки з-під йогурту, ложки, сито, лійка, камінці, вода, відро, тісто, формочки, сірники, пробки від пляшок, поліетиленовий пакет, мушля.

Хід роботи

  1. Міні-лекція «співпраця дорослих і дітей».

Мета: Дати рекомендації батькам щодо впливу на процес діяльності своїх дітей.

  1. Розподілити батьків по групам (довільним чином 1-ша група - хто народився весною, 2-га група - у кого двоє дітей, 3-тя група - у кого сині очі). Кожна група має в своєму розпорядженні тацю з матеріалом терміном на 5 хвилин.

  • Завдання «Що можна зробити з цим матеріалом? Як можна з ним гратися?»

  • Проілюструйте конкретними діями. Обов’язкова умова - кожний учасники мусить доторкнутися до цього матеріалу, щось з ним зробити батьки повинні проілюструвати свої дії на аркуші паперу. Далі міняються листами.

  1. Групове обговорення дій, висновки.

  2. Право на завершення: мушля – розвиток. Батьки беруть мушлю і говорять про свої думки, роботу, чому навчилися на цьому семінарі, і передають іншим.



Міні – лекція «Співпраця дорослих та дітей.»

Мета: Дати рекомендації батькам щодо впливу на процес діяльності своїх дітей.

  1. Створювати невимушену атмосферу.

  2. Приділяти час дитині.

  3. Розвивати близькі і задушевні взаємини з дітьми (чутливість й чуйність).

  4. Передбачати час на вивчення предметів.

  5. Виявляти інтерес, дивитися в очі, займатися з дітьми, мотивувати.

  6. Виявляти прихильність, обіймати, розмовляти відповідним тоном.

  7. Слідувати інтересам дітей.

  8. Шукати різноманітні ресурси, щоб забезпечити повторення, встановлення зв’язків, асоціацій та збудження.

  9. Усвідомлювати наслідки для здоров’я та безпеки (будьте обачні щодо використання маленьких предметів, наглядайте безупинно).

Не менш чутливими є:

  1. Чутливість - мається на увазі чутливість дорослого щодо почуттів та емоційного благополуччя дитини, що включає елементи щирості, співпереживання, чуйності й прихильності, окрім того чутливість – це

- потреба дитини щодо поваги; дати дитині відчути, що її цінують, ставляться до неї так, як до всіх інших;

- потреба дитини щодо уважності: слухати дитину, визнавати її потребу стосовно уваги;

- потреба дитини щодо безпеки: визнання й реагування на небезпечність та невизначеність стосовно дитини;

- потреба дитини щодо прихильності: реагування на дитину з теплотою і піклуванням;

- потреба дитини щодо вихваляння й підбадьорення: хвалити дитину та підтримувати її.

2. Стимуляція- метод втручання дорослого у процес навчання та зміст такого втручання. Окрім того стимуляція - це

- впровадження або запропонування діяльності;

- надання інформації;

- втручання в поточну діяльність з метою стимулювання дій, міркування.

3.Автономність- це ступінь свободи, яку дорослий дає дитині щодо експериментування, винесення рішень, вибору діяльності. Окрім того автономність - це ступінь свободи, яку дорослий дає дитині щодо експериментування, винесення рішень, вибору діяльності й висловлювання ідей, а також методи розв’язання суперечок з дорослим, правила та питання щодо поведінки.


Міні-лекція «Сфери розвитку дітей раннього віку»

Мета: ознайомити учасників зі сферами розвитку дитини раннього віку, акцентувати їхню увагу на гармонійному розвитку дитини в усіх сферах життєдіяльності.

Час: 10 хвилин.

Хід проведення:

Розвиток відбувається у таких сферах життєдіяльності дитини: фізична, соціальна, психоемоційна, когнітивна та духовна.

До фізичної сфери належать всі фізичні характеристики індивіда: розміри, форми тіла і органів, зміни структури мозку, сенсорні можливості й моторні навички, темперамент.

Соціальна сфера включає властивості й характеристики особистості, які проявляються у спілкуванні та поведінці. Це зокрема навички спілкування, соціальна обізнаність і активність, уміння встановлювати контакт з іншими людьми у соціумі, дотримання норм та правил поведінки, прийнятих у суспільстві.

До психоемоційної сфери відносять особливості нервової системи, характеру, індивідуальний стиль поведінки та емоційне реагування у різних життєвих ситуаціях. Це також і психологічний клімат, що панує у найближчому оточенні дитини.



Когнітивна сфера охоплює всі розумові здібності й психічні процеси, як сприйняття, роздуми, пам'ять, вирішення завдань, мова, судження та уява.

Духовна сфера – це формування загальнолюдських цінностей, життєвого світогляду, самосвідомості й самооцінки: виховання моральних засад на власному прикладі батьків; традиції та культурна спадщина народу (мова, релігія, стиль батьківського виховання, гра та іграшка тощо).

Розвиток в одній сфері впливає на розвиток в інших сферах і піддається впливу з їхнього боку. Розвиток в одній зі сфер може обмежити або полегшити розвиток в інших сферах. Таким чином, розвиток не є послідовністю окремих, не узгоджених між собою змін; він має цілісний, системний характер, внаслідок чого зміни в одній сфері ведуть до змін в інших сферах розвитку.



Дитяча гра – руханка «Струмочок»

Мета: сприяти емоційному та фізичному розвантаженню батьків.

Час: 5 хвилин.

Хід проведення:

Крейдою на підлозі малюю звивистий струмочок, місцями широкий, місцями вузький, то мілкий, то глибокий. Батьки шикуються одне за одним, кладуть руки на плечі тому, хто стоїть попереду. Ноги ставлять на ширину струмка в тому місці, де починається їхня «подорож» і повільно пересуваються всі разом, змінюючи, де це необхідно, ширину струмочка, ступаючи лише по його берегах. Той, хто помиляється, стає у кінець.



Гра на активізацію «Веселий масаж»

Мета: активізувати увагу батьків, налаштувати їх на подальшу роботу.

Час: 5 хвилин.

Хід проведення:

Батьки стають одне за одним, утворюючи велике коло, і починають повільно рухатися вперед. Показую приклад - робить певні масажні рухи на спині того, хто йде попереду нього. Відчувши це, батьки намагаються повторити ці рухи на тому, хто йде попереду, і т.д. Через певний проміжок часу змінюю масажні рухи. І так декілька разів.



Вправа «Яблуко»

Мета: підкреслити важливість «АКТИВНОГО НАВЧАННЯ». Проговорити загальні основоположні принципи гри в ранньому дитинстві.

Час: 10 хвилин.

Ресурси: яблуко, його фото або малюнок, картка з написаним на ній словом «яблуко».

Хід проведення:

Показую групі написане слово і прошу учасників пояснити, що може дізнатися про яблуко дитина, коли вона бачить тільки це слово. Далі ведучий показує картинку або фотокартку, де зображене яблуко, й ставить запитання: що може дізнатися про яблуко дитина, коли бачить його зображення? Після цього даю кожній групі справжнє яблуко та ніж і обговорюю з батьками питання: яку інформацію отримує про яблуко дитина, коли вона тримає його в руках?



Вправа на завершення «Побажання по колу»

Мета: продовжити знайомство батьків, підняти емоційний настрій у групі, підвести підсумки дня.

Час: 10 хвилин.

Хід проведення:

Всі батьки стають у коло. Дякую їм за роботу і пропоную проговорити одне одному по колу побажання на майбутнє.



Гра «Подарунок з дитинства»

Мета: пригадати приємні події з дитинства, підняти емоційний настрій у групі.

Час: 15 хвилин.

Хід проведення:

Прошу учасників пригадати, який особливо пам’ятний подарунок вони отримали у дитинстві. Потім усі по черзі у вигляді пантоміми показують свій подарунок, а решта відгадує.



Обговорення: Як ви вважаєте, з якою метою проводилася ця гра??? (пригадати і пережити позитивні емоції).

Активізуюча вправа «Передай іграшку»

Мета: активізувати увагу учасників, сприяти настрою на актуальність теми тренінгу.

Час: 5 хвилин.

Ресурси: лялька, м’яка іграшка.

Хід проведення:

Пропоную батькам, передаючи, за бажанням, ляльку одне одному, сказати, що вони знають про дітей раннього віку (по декілька слів). Починаю з себе: «Це діти віком від народження до трьох років» тощо.



Інформаційне повідомлення «Наше оточення»

Мета: поінформувати учасників стосовно важливості людського оточення на різних вікових етапах.

Час: 5 хвилин.

Ресурси:фліпчарт, маркери.

Хід проведення:

На фліпчарт малюю 4 кола. У центрі першого кола пишу: «людина 30-ти років», в другому - «15-ти років», у третьому - 3-х років», у четвертому-«3-х днів». Потім ставлю батькам запитання: «Яке оточення має людина на кожному з цих життєвих етапів?»



До уваги:

Схеми до інформаційного повідомлення малюються у вигляді схеми – мішені: в центрі зазначається вік (30р., 15р., 3р., 3 дні) людини, а навколо центра малюються кола, в які вписуються (в кожне окремо) люди, які оточують нас у певний віковий період.

Наприклад: людина 30 років має батьків, родичів, друзів, співпрацівників, дружину/чоловіка, дітей, ходити на роботу; у 15 років – батьків, родичів, друзів, вчиться у школі; у 3 роки – батьків, родичів, відвідує дитячий садок. А от дитина якій тільки 3 дні від народження, у своєму оточенні має лише батьків, переважно – маму.

Практичне заняття з батьками. «Ознайомлення малюка з предметним світом. Ігри з піском і водою»

Корисні поради батькам.



Пісок

Дітям подобається гратися піском. Вони дізнаються, який він на дотик і як з нього будувати.



Що можна використовувати, коли граєшся піском

Шматок поліетилену, миску, дитячу ванночку. Надувний басейн, відро, стаканчики з-під йогурту, різноманітні формочки, горщики для квітів, ложки, лопатки, совочки, сито, лійку, воду, гальку. Мушлю, сирникові коробки і гілки.



Які слова рекомендується використовувати

Лити, перекидати, хлопати, копати, скребти, будувати, збивати, форма, палац із піску, пісочний пиріг, обвалюватися, твердий, м'який, вільний, сипати, заповнювати, повний, порожній, великий, маленький, більше, менше, вологий, сухий, куча, тунель, печера, яма, гора, стіна, башта.



Що можна робити

• Відчути різницю на дотик між мокрим і сухим піском.

• Робити різноманітні формочки з мокрого піску.

• Сипати і пересипати сухий пісок.

• Пересипати пісок з однієї судини в іншу.

• Дізнатися, скільки необхідно висипати стаканчиків з- під йогурту з піском, щоб наповнити відро.

• Спостерігати, як сухий пісок просипається крізь пальці, якщо йог сильно стиснути.

• Будувати палаци і «пекти» пироги з піску.

• Зробити паперові прапорці на зубочистках і ввіткнути

в пісочний палац.

• Зробити дорогу для машин.

• Використовувати сірникові коробки для іграшкових будинків, а каміння і гілки - для саду.

• Ходити босими ногами по піску. Це дуже приємне відчуття.

• Якщо це можливо, прогулятися з дитиною берегом моря.

• Знайти мушлю і гальку, які можна взяти додому і

використовувати у грі. ,

• Малювати на мокрому піску пальцями або паличкою.

Вода

Дітям зазвичай дуже подобається гратися водою. Під час купання і миття посуду є чудова нагода показати своїй дитині різні речі, які можна робити з водою. Ви можете зробити дитині велику миску з теплою водою для гри. Поставте її на підлогу у ванній кімнаті,влітку винесіть на вулицю. Будьте готові до бризок і калюж. Але ніколи не залишайте дитину без догляду, коли вона грається водою.



Що використовувати,коли граєшся водою

Непроникний для води фартух, килим для ванної кімнати, поліетиленову плівку, ванну, дитячу ванночку, раковину, відро, миску для миття посуду, мочалку, ганчірку для миття посуду та йоржик, пластикові чашки, глечики, порожні пластикові посудини, сито, друшляк, соломинки, пробки, пластикові тюбики, лід, гумові рукавички.



Які слова рекомендується використовувати

Мокрий, сухий, повний, порожній, наполовину наповнений, лити, просочуватися, капати, мрячити, струмиться, струмок, течія, текти тонким струмком, плавати по поверхні, тонути, промокати, протікати, бризкати, потік, розливатися, полоскати, бурлити, плавати, затопляти, бульбашки, гребти.



Що можна робити

  • Допомагати мити посуд, машину, прати і вивішувати білизну, прати одяг ляльок, мити лялькам волосся і купати їх, поливати сад.

  • Спостерігати за тим, які речі утримуються на воді, а які тонуть.

  • Спостерігати, які речі промокають, а які ні.

  • Наливати воду в посудини різного об’єму.

  • Розбризкувати воду.

  • Пускати бульбашки через соломинку.

  • Робити брижі та хвилі на воді.

  • Спостерігати за тим, як вода стікає через дренаж.

  • Зафарбувати воду, використовуючи харчові барвники.

  • Гратися зі шлангом.

  • Організувати подорож до моря.

  • Навіть малюк може навчитися плавати. Дізнайтеся, чи є в басейні недалеко від вас заняття і спеціальні групи для матерів і дітей.

Вивчення математичної мови

Відбувається тоді, коли дитина розмірковує про такі поняття, як повний, наполовину наповнений, більше, менше.



Вивчення якостей збереження

Відбувається тоді, коли діти бачать, що вода, яка наповнює високий й вузький дзбаник так само вміщується у квадратній пластиковій коробці. Потім нею можна знову заповнити дзбаник, якщо акуратно перелити назад.



Вивчення обсягу

Відбувається тоді, коли дитина насипає пісок або наливає воду. Щоб заповнити посудину точно, не переповнюючи її, або наповнює форму мокрим піском. У цій ситуації діти бачать, що різним посудинам необхідна різна кількість піску або води, щоб заповнити їх. Діти також можуть вгадувати, скільки їм чого знадобиться і почнуть підраховувати, наприклад, скільки жовтих стаканчиків знадобиться, щоб наповнити блакитний дзбаник.


  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка