Анкета для класного керівника (додаток 3) Анкета для батьків (додаток 4)



Скачати 417.5 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації09.03.2016
Розмір417.5 Kb.
  1   2   3

Чемеровецький РМК

Гуківська ЗОШ І-ІІІ ступенів



Парк педагогічної майстерності

Проект

«Університет громадянської компетентності педагога»

Заступник директора з виховної роботи

Гуківської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Ратушняк Оксана Михайлівна


Проект

«Університет громадянської компетентності педагога»



Актуальність

Реалізація єдиної виховної мети Гуківської школи громадянської компетентності: «Формування громадсько-активної, творчої особистості готової до компетентної участі у житті суспільства» неможливе без творчого, науково-методичного забезпечення діяльності класних керівників, педагога-організатора, керівників гуртків. Постійне підвищення їхньої кваліфікації, удосконалення педагогічної майстерності, упровадження у практику роботи сучасних досягнень психолого-педагогічної науки та інноваційних педагогічних технологій, особистісно-орієнтованого виховання є пріоритетами у системі методичної роботи.



Дослідження проблеми:

  • Діагностична анкета виховника (додаток 2)

  • Анкета для класного керівника (додаток 3)

  • Анкета для батьків (додаток 4)

  • Анкета для керівників ЗОНЗ, місцевого самоврядування (додаток 5)

  • Аналіз роботи класних керівників, керівників гуртків (додаток 7)

  • Анкета для учня (додаток 8)

Завдання проекту:

Визначення основних принципів організації методичної роботи та її структурних компонентів для підвищення фахової майстерності педагога з проблеми «Формування громадсько-активної, творчої особистості готової до компетентної участі у житті суспільства».

Реалізація завдання здійснюється через університет громадянської компетентності педагога (Додаток 1).
Додаток 1

Модель


 університету громадської компетентності педагога














Шкільний конкурс

«Класний керівник року»









Діяльність творчої групи







Факультет творчості




факультет

Діяльність творчої групи

Проблема: Створення Концепції школи громадянської компетентності

Мета діяльності творчої групи:

  • активізувати професійно-творчу діяльність вчителів;

  • збудувати достатню науково-теоретичну базу для створення Концепції;

  • сформувати методологічні засади виховання громадянської компетентності у школярів;

  • визначити мету, стратегію та завдання Концепції громадянської компетентності;

  • розробити систему підготовки педагогів до здійснення процесу формування громадянської компетентності;

  • накреслити шляхи та очікуванні результати реалізації Концепції.


Шляхи, умови та очікуванні результати діяльності творчої групи

Формування громадянської здійснювати шляхом:



  • нормативно-правового забезпечення реалізації Концепції, що регулюється  відповідними нормативними актами;

  • розробка і впровадження навчальних програм по формуванню громадянської компетентності у підготовчій, початковій, основній і старшій школі, забезпечення реалізації цих програм за допомогою підручників, посібників, засобів навчання і наочного дидактичного матеріалу, а також варіативних програм, комплексної моделі формування громадянської компетентності;

  • проведення моніторингу рівня громадянської компетентності учнів та педпрацівників із залученням сучасних технологій організації науково-методичного забезпечення педагогів для відпрацювання основних положень Концепції;

  • активізація створення суспільних проектів;

  • створення належних умов для формування про соціальної особистості готової до компетентної участі у житті суспільства.


Етапи роботи творчої групи над реалізацією проблемного питання

І  Теоретичний  етап

  1. Діагностичний

Для створення творчої групи було проведено анкетування вчителів задля вивчення їхньої інформованості з даної проблеми

  1. Аналітичний

Опрацювати сучасну науково-методичну та фахову літературу з проблеми «Формування громадянсько-активної, творчої особистості готової до компетентної участі в житті суспільства», ознайомитись з алгоритмом створення Концепції.

  1. Планування

На базі проведеної роботи визначено основні завдання та очікувані результати Концепції. Відповідно до поставленої проблеми, напрямів роботи та діагностики професійних умінь педагогів проблем та  перспектив розвитку складено план діяльності творчої групи.
ІІ  Практичний етап

Реалізація

У процесі практичної діяльності проведено конференцію «Складові Концепції та науково-методичне забезпечення етапів реалізації», педагогічну інформіну можливості шкільного простору  щодо майбутньої реалізації Концепції, тренінги, засідання творчої лабораторії. Розроблено рекомендації вчителям щодо їх діяльності в умовах школи громадянської компетентності. Проведено презентацію діяльності волонтерських загонів та презентацію учнівських проектів. Організовано дибати громадськості школи з даного питання.



Підсумки роботи творчої групи

В результаті роботи творчої групи  було створено Концепцію школи громадянської компетентності, яку було успішно презентовано на засіданні педагогічної ради.

Творча група стимулювала педагогів до творчої, пошукової та дослідницької діяльності, накреслила ефективні шляхи вирішення складних навчально-методичних проблем по формуванню громадянської компетентності особистості.
Шкільний конкурс «Класний керівник року»
Конкурс «Класний керівник року» проводиться в школі щороку, як один з методичних заходів, спрямованих на виявлення рівня теоретичної, методичної і практичної підготовки класних керівників, визначення їх творчого потенціалу, підвищення фахової майстерності, поширення педагогічного досвіду.

Для проведення цього конкурсу адміністрація розробляє положення, наказом по школі затверджуються терміни проведення, склад комісії.

До участі в конкурсі запрошуються всі класні керівники і класоводи.

Для участі в конкурсі подаються такі матеріали:



  • анкета;

  • опис досвіду;

  • матеріали, які розкривають творчі здібності вихователя (публікації, розробки виховних заходів);

  • інформація про результативність виховної діяльності.

Додаток 3



Анкета

Учасника шкільного конкурсу «Класний керівник року»

  • ПІБ учасника ______________________________________

  • Дата і рік народження  _____________________________________

  • Який навчальний заклад закінчив (ла), в якому році, спеціальність згідно з дипломом__________________________________________

  • Педагогічний стаж _________________________________________

  • Стаж роботи класним керівником _____________________________

  • Кваліфікаційна категорія ____________________________________

  • Звання ___________________________________________________

  • Державні нагороди, відзнаки ________________________________

  • Проблема виховної діяльності _______________________________

  • Власний проект ___________________________________________

  • Суспільні проекти класного колективу _______________________

  • Чий досвід виховної діяльності використовуєте ________________

  • Чи вважаєте себе вчителем акмеологом _______________________

  • Назвіть основні принципи особистісно-орієнтованого виховання___

__________________________________________________________

  • Чи можете поділитьсь власним досвідом виховної діяльності______

  • Ваше захоплення ___________________________________________

  • Життєве кредо _____________________________________________

  • Найбільше цінуєте в собі ____________________________________

  • Ваші недоліки _____________________________________________

  • Ваша участь в конкурсі (за власною ініціативою, добровільно-примусово, інше) ___________________________________________

  • Що для вас означає участь в конкурсі ___________________________

  • Ваші побажання собі і учасникам конкурсу ______________________


Етапи очного туру шкільного конкурсу «Класний керівник року»

І Відкриття очного туру

Привітання учасників шкільного конкурсу «Класний керівник року» дирекцією школи та меценатами

ІІ Акме-перегонами



  1. Фотораунд:  «Видатні педагоги»  (ЗДВР)

  2. Професійний раунд: «Концептуальні засади виховання»  (ЗДВР)

  3. Проективний психологічний раунд  (Психолог)

  4. Презентаційний раунд: «Мікрофон майстерності» (Учасники конкурсу)

ІІІ Підсумки акме-перегонів  (Директор школи)

ІV Нагородження переможців   (Меценати)















Семінари-практикуми

Педагогічний брейнстормінг на тему «Творчий підхід до організації виховної діяльності з класним колективом»

Етапи проведення:

  1. Постановка завдання

  • Особистісно-орієнтований підхід до росту професійної майстерності класних керівників. Створення структури методичної роботи з класними керівниками (ЗДВР)

  1. Встановлення панелі учасників.

  • Учасники, які мають досвід вирішення завдання.

  • Учасники, які знайомі з проблемою.

  • Два «збирачі ідей», які фіксують всі пропозиції.

  1. Передача учасникам інформаційного листа з даного питання, підготовленого фасилітатором.

  1. Стимулювання активності учасників з допомогою мотивуючих питань.

  1. Узагальнення пропозицій:

  • Презентація ідей від учасників «збирачами ідей».

  • Оцінка пропозицій з товчки зору їх важливості.

  • Узагальнення зібраних ідей і внесення їх до списку методичних рекомендацій.


План проведення семінару класних керівників

 «Майстерність – те, чого можна досягти»



  1. Аналіз діяльності класних керівників за 2012-2013 н. р. Основні проблеми і перспективи.   (ЗДВР)

  2. Педагогічний колаж «Презентую ідею формування про соціальної особистості з високим рівнем громадянської компетентності». (Класні керівники)

  3. Створення виховного простору для творчого розвитку особистості. (Робота в парах)

  4. Портфоліо учня – забезпечення морально-духовної, життєво-компетентної особистості, яка успішно само реалізується в соціумі, як громадянин, сім’янин, професіонал. Презентація проекту.

  5. Щоденник класного керівника. Коментарі до заповнення.

  6. Обговорення та затвердження методичних рекомендацій  на 2013-2014 н. р.


План проведення круглого столу класних керівників.

Тема: Створення ефективної виховної системи громадянського виховання.

  1. Мета та завдання Концепції школи громадянської компетентності. (ЗДВР)

  2. Принципи громадянського виховання. (Голова методоб'єднання класних керівників)

  3. Шляхи реалізації Концепції школи громадянської компетентності.

    1. Формування науково-теоретичних і методичних засад громадянського виховання молоді. (Директор школи)

    1. Інформаційне забезпечення формування громадянської компетентності. (ЗДВР)

    1. Співпраця органів місцевого самоврядування з громадськими об’єднаннями. (Координатор громадської організації СІМ)

    1. Посилення ролі сім'ї у процесі формування громадянської компетентності. (Психолог)

  1. Обговорення і затвердження  Програми дій по реалізації Концепції школи громадянської компетентності. (Учасники круглого столу)


Засідання педагогічної ради

Громадянське становлення особистості через модель школи громадянської компетентності”



Педрада

Громадянське становлення особистості через модель школи громадянської компетентності”



Форма проведення: презентаційно  - педагогічне моделювання

з/п

Заходи

Відповідальні

1

Створення ініціативної групи з підготовки засідання педради, проекту рішення

ЗДВР

2

Добір літератури за темою педради

Бібліотекар

3

Презентація діяльності учнівського самоврядування в інтерактивній формі

Педагог-організатор, президент школи

4

Випуск газети «Шкільний вісник»

Керівник прес-центру

5

Огляд літератури з проблеми, виставка літератури, творчий звіт методоб’єднання класних керівників з питань підготовки доШатковська А.Б. голов педагогічної ради

а м/о класних керівників

6

Проведення наради при директорі, підбиття підсумків готовності до педради

Директор школи

7

Підготовка проекту рішення педради

Ініціативна група

8

Підготувати матеріали педради до педагогічної виставки

ЗДВР


Склад ініціативної групи з підготовки педради:

  1. директор школи

  2. ЗДВР

  3. практичний психолог

  4. голова м/о класних керівників

  5. педагог-організатор

Склад творчих груп з підготовки педради:

Коментарі –  директор школи,ЗДВР, практичний психолог

  1. ша група – «Чарівники»

  2. га група – «Поети»

  3. тя група – «Художники»

  4. та група – «Координатори»

Аналіз дієвості моделі школи громадянської компетентності (ЗВР).

(з використанням завдань для розв’язування педагогічних задач)



План методичного забезпечення підготовки засідання педагогічної ради

№ з/п

Зміст роботи

Виконавець

Термін

1

Інформаційно-оперативний калейдоскоп

Директор школи, ЗДВР




2

Експрес – опитування «Ваша роль в презентаційно – педагогічному моделюванні»

Голова м/о класних керівників




3

Аналіз моніторингу старшокласників

ЗДВР




4

Методичні оперативки:

  1. втілення програми національно-патріотичного виховання через години спілкування та роботу клубів, гуртків та студій національно -патріотичного спрямування;

  1. шляхи громадянського становлення особистості через творчого вчителя - патріота

ЗДВР, голова м/о класних керівників



5

Методичний практикум

голова м/о класних керівників




6

Співпраця з батьками: психолог - батьківський консиліум

Практичний психолог

грудень

7

Презентація гуртків, клубів національно – патріотичного спрямування та презентація кращого досвіду педагогічної діяльності

Кер.гуртків

січень

На екран проектуються вислови:

   “Вдихнути в юну істоту душу громадянина – значить, передати не тільки радість,захоплення,гордість за все те, що становить собою наші святині, а й сердечний біль, тривогу,турботу за долю цих святинь –свободу і незалежність,честь і велич,багатство і славу нашої улюбленої Вітчизни”

                                                                                           В. Сухомлинський

    “Майбутнє держави пов’язане з вихованням громадянина.”

                                                                                           Т. Джефферсон          
1.Вітання членам педагогічної ради від представників учнівського самоврядування.

Шановні вчителі і гості!

Прийміть вітання                                         

 від представників учнівського самоврядування.

Відомо дорослим,

Не секрет для дитини

Самоврядування – фундамент

 формування громадянина.

Відсутня в нас апатія,

А звична – демократія.

Найвища інституція –

Це наша Конституція

Вона у нас на ділі,

Вона у нас у дії.

Свободи гарантує,

Обов’язки формує.

Найважливіша справа –

Це верховенство права.

Усі ми активісти

Нам ніколи не присісти

Ми любимо країну

Чудову Україну.

Ми - учні школи

Громадянської компетентності

Нашого рідного дому

Почуваємо себе комфортно

І щасливі в ньому.

Ми всі одна сім’я,

Ми всі одна родина,

Нас любить Бог усіх,

Нас любить Україна.

Нам притаманні

Працелюбність,патріотизм,

До народних традицій шана

А для творчої натури –

Любов до творчої натури –

Любов до рідної культури

Мрія кожної дитини

Міцна сім’я, сильна родина.

На розвиток цих рис

Наша школа працює.

Кращі риси ментальності

В своїх учнях формує

Гуківська шкільна

Учнівська Республіка –

Улюблена наша дитяча країна.

Ми в ній громадяни

Усіх дорослих зміна

Символіку свою країна має

Щодня свій прапор гордо піднімає

Коли гімн школи рідної лунає

То серце наше гордістю проймає.


У виконанні учнів звучить гімн школи громадянської компетентності.
Коментар.       Сьогодні виховання в молоді почуття любові до Батьківщини, відданості справі зміцнення державності , активної громадянської позиції, належність до проблем державного масштабу.

Яким повинен вийти старшокласник зі стін школи в життя?

Це повинна бути така людина,яка має не лише певний обсяг знань і навичок ,а й перш за все відповідні життєві компетенції. Задля цього й утверджуються демократичні норми організації шкільного життя . Особистість може досягти зрілості лише через громадське бачення світу , через оцінку всього ,що відбувається навколо, із позиції власної активної участі та відповідальності за те, що відбувається в суспільстві.

Допомогти в цьому особистості покликана наша школа громадянської компетентності, в Конституції якої сформульована чітко виховна мета:

Сформувати особистість, якій притаманні демократично – громадянська культура, усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її громадянською відповідальністю, житті суспільства.

         Тобто, соціальне замовлення школи громадянської компетентності  полягає у тому ,щоб сформувати у підростаючого покоління  нову систему цінностей , котра ґрунтується на національній гордості та гідності, виховати гідну й суверенну  особистість, здатну захистити й обстояти власні позиції та погляди, керуючись національними та загальногромадянськими цінностями. Головним результатом громадянського виховання має стати соціальний досвід,що складається як із практичних навичок участі в суспільному житті, ак і рівня розвитку громадянських якостей особистості.



3.Члени педради поділені на 4 групи.

Конкурс “Громадська майстерня “(створення міні- проектів).

1-ша група   Якби я був чарівником, я б…(запропонуйте психологічний портрет вчителя школи громадянської компетентності . Успіхів вам!)

2-га група    Поет.(Ви поети…Спробуйте скласти вірш. В складу будуть використані слова: дитина, батьківщина, родина, громадянин, сім’янин, патріот, професіонал. Успіхів вам !)

3-тя група   Художник.(Намалюйте модель істинного громадянина. Успіхів вам!)

4-та група   Координатор.(Складіть план дій суспільних інституцій, які впливатимуть на громадянське становлення особистості. Успіхів вам!)


  1. (Презентація міні - проектів)


4.Аналіз дієвості моделі школи громадянської компетентності (ЗВР).

В шкільній концепції формування громадянської компетентності особистості вказано на те, що робота по впровадженню в діяльність моделі школи громадянської компетентності спланована в 3  етапи. На даному третьому етапі потрібно провести аналіз дієвості моделі школи громадянської компетентності і спланувати подальшу роботу школи в системі громадянської освіти.

       Педагогічний колектив школи ,працюючи над проблемою формування громадянина, головними характеристиками якого є правосвідомість, освіченість, патріотизм , демократичність,  моральність, активність,  толерантність , творчість.

Усвідомлює необхідність створення середовища, яке б сприяло розвитку особистості учня, його громадянської соціальної активності.

    У нашій школі створена цілісна система, де прослідковується  взаємодія всіх навчально - виховних засобів, здійснюється систематичний вплив на свідомість, поведінку школяра із метою підготовки до суспільного життя.

Методичною основою формування громадянської потребності є гуманістичний підхід, сутність якого полягає у створенні сприятливої ситуації  для їх готовності  до сприйняття й адекватного реагування, виховні дії соціуму та родинного  шкільного середовища.

    Рівень цієї готовності характеризується здатністю дітей та молоді перетворити зовнішні вимоги на внутрішні стосунки , мотиви поведінки з пробудженням їх самосвідомості.

 Діяльнісний підхід вимагає культивування життєвої позиції особистості з метою власного становлення, розвитку й самовдосконалення.

     Системний підхід передбачає цілісність у практичній діяльності ,що спрямована на комплексну реалізацію громадянської компетентності.

     В досягненні поставленої цілі педколектив надає великого значення взаємодії вчителя і учня. Щоб така взаємодія була результативною, виховний процес будується на таких принципах:



  • суб’єкт – об’єктивної взаємодії, коли учасники виступають рівноправними партнерами (аналіз діяльності учнівського самоврядування).

  • гуманізму – орієнтацію на підростаючу особистість як вищу цінність. Принцип гуманізму дозволяє створити ситуацію успіху, довіри і підтримки, вільного вибору (аналіз діяльності методоб’єднання класних керівників).

  • демократичності – вимагає усунення авторитарного стилю як без результативного , недієвого і неприйнятного в новому суспільстві;

  • інтерактивності –  передбачає синтез теоретичних ,емпіричних і практичних знань в цілісній картині громадянського становлення (аналіз практичної діяльності класного керівника з питань національно – патріотичного виховання);

  • превентивності – означає, що виховні впливи на особистість спрямовується на профілактику негативних проявів поведінки особистості, на допомогу та їх захист ,вироблення не сприйняття до негативних впливів соціального оточення (аналіз роботи Ради з профілактики правопорушень);

  • відкритості – передбачає синтез теоретичних, аналіз діяльності творчих пар, динамічних груп);

  • індивідуально-творчого підходу, що передбачає створення умов для творчого розвитку кожної особистості в атмосфері співтворчості і співробітництві (аналіз діяльності дитячих об’єднань за інтересами);

  • включення особистості в діяльність та стимулювання активності полягає у реальному залученні вихованців до всіх видів активної діяльності, де кожен учень повинен  реалізувати себе як особистість (аналіз години спілкування «Ми діти твої, святая Україно»);

  • цілеспрямованості, який утверджує спрямованість на досягнення громадянських якостей особистості, на громадянське становлення особистості.

Отже, педагогічний колектив повинен використовувати тактичні принципи, які допомагали б створити умови для громадянського становлення особистості.

Вибір методу виховного впливу на особистість залежить від таких основних факторів.

Мета, вік, психологічні особливості, рівень розвитку і вихованості.

Вплив на особистість за схемою «вимога – сприймання - дія» сьогодні не проходить.

Отже ,сутність виховання переходить до становлення в людині механізму самореалізації на основі віри, взаєморозуміння та почуття обов’язку. Формування ініціативної, здатної сприймати нестандартні рішення особистості неможливе без широкого її залучення до участі в управлінні шкільними справами.

У своїй роботі класним керівникам доцільно використовувати методику системного навчання цінностей, яка передбачає застосування керованої дискусії, а також у практиці роботи обов’язково використовувати рольову гру, яка передбачає введення учня у певну роль.

Найбільш ефективним у вихованні є використання народної деонтології, яка вивчає етичні проблеми, моральні вимоги. Ідеї народної деонтології, яка вивчає етичні проблеми, моральні вимоги, сприймаються дітьми, як заповіти предків, як закони життя: любов до батьків, родичів; пошана до родоводу, рідної культури, мови, історії; повага до праці, хліба, рідної землі, піклування про молодших і старших, співчуття, милосердя (аналіз години спілкування «І буде син, і буде мати, і будуть люди на Землі»)

Ще Арістотель стверджував: «Діти – це актори в театрі життя, де головний режисер – вчитель, вихователь. Інколи, щоб навчити дитину життєвого досвіду , потрібно спуститись до його рівня, поглянути на світ очима дитини, а потім піднятися із нею до рівня її інтелектуальних можливостей».

Пропоную  гру: Ваше завдання через 3-4 хв. запропонувати свій алгоритм виходу з  педагогічної ситуації. Умова : кожен член команди при захисті алгоритму дій продовжує думку попередника, не більше 3-4 речень, щоб в цілому розкрити думку команди. Говорить той, кому передано мікрофон. Застосуємо технологію «Зміна ролей».

Вчителі працюють в групах під супровід  сучасної української  музики.


Ситуація 1. В школі проводились вибори президента. В результаті «демократичного» голосування президентом школи було обрано ученицю, яка немає лідерських якостей і не впливає на ситуацію у шкільному колективі… Ваші дії.

Ситуація 2. Учениця випускного класу, активістка, учасниця різноманітних конкурсів заявляє :«Мене не цікавить доля України. При першій можливості я покину свою країну…» Ваші дії.

Ситуація 3. Класний керівник, працюючи в класному колективі, застосовує застарілі методи впливу на особистість. Взаєморозуміння між класним керівником і підопічними почасти не спостерігається. Як змінити ситуацію?

Ситуація 4. В результаті впровадженого моніторингу виявлено, що 15 % учнів школи не залучені до занять в гуртках, клубах , студіях. Внесіть власну пропозицію щодо вирішення цієї проблеми.

Що таке виховання? Це знає кожен. Але перед нами постає питання, як зробити так, щоб закони виховання дійшли до серця, душі, стали переконаннями дитини, її світогляду, життєвою позицією. На мою думку, все це залежить від особистості вчителя, бажання його працювати, від його професіоналізму, власних громадянський якостей, його творчості, активності, вміння налагодити трикутник взаємодії « вчитель – учні – батьки» .

Для того, щоб досягти результатів у виховній роботі потрібно кожну дитину залучити до  самостійної діяльності у  дитячих громадських організаціях, до зайнятості в дитячих об’єднаннях за інтересами, в конкурсах, в МАН. Особистість має знаходитися в постійному пошуку, відчути відповідальність за доручену справу.


Тепер шановні експерти підіб’ють підсумок нашої педради.




На основі вищесказаного, змодельованого і презентованого необхідно:

І.     Учителям,  класоводам і класним керівникам:



  1. Удосконалювати в собі високі громадянські якості, спонукаючи вихованців до наслідування .

  2. Через модель школи громадянської компетентності формувати пізнавальний інтерес особистості школяра до самовдосконалення .

  3. Активізувати діяльність гуртків, клубів, студій національно-патріотичного спрямування через застосування інтерактивних форм співпраці з учнями.

  4. Активізувати роботу з батьками через проведення інтерактивних занять психолого-батьківських консиліумів, презентацій кращого досвіду родинного виховання, засідання батьківських шкіл і т. д.

  5. Розробити систему заходів, які дають можливість реально впливати на внутрішній світ особистості, виховуючи у ній найкращі громадянські якості та цінності.

ІІ. Керівнику клубу класних керівників «Пошук» на засіданні клубу презентувати досвід діяльності класного керівника з національно-патріотичного виховання з метою  використання  його надбання у роботі з дітьми.

    ІІІ. Практичному психологові надавати всебічну допомогу учителям та батькам по формуванню громадянських якостей особистості.

      ІУ. Педагогу -  організатору:


  1. Активізувати роботу дитячих громадських організацій..

  2. Залучати старшокласників до вступу у громадську організацію СІМ (соціальні ініціативи молоді).

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка