«античні міста-держави у північному причорномор'Ї»



Скачати 105.59 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір105.59 Kb.
Коломійцівська загальноосвітня школа

І – ІІІ ступенів

Урок із історії України,

всесвітньої історії (інтегрований курс)

у 6 класі на тему:

«АНТИЧНІ МІСТА-ДЕРЖАВИ

У ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР'Ї»

Вчитель


Миленко В.А.

2010-2011 н.р.

Тема: «Античні міста-держави у Північному Причорномор'ї»
Мета: 1.Виявити причини та напрямки колонізації Північного

Причорномор'я, охарактеризувати устрій, господарство, побут,

культуру грецьких колоній;

2. Розвивати уміння вести зв’язну розповідь, уміння аналізувати та

систематизувати історичний матеріал;

3.Виховувати інтерес до минулого своєї країни, прагнення знати

більше.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.



Обладнання:підручники, ілюстрації, комп’ютерна презентація теми «Античні

міста-держави.


ХІД УРОКУ

І Організаційний момент.

Бувають краї, непорушні віками,

Сховавшись в пітьму та мох.

Та є такі, де кожен камінь

Гуде голосами епох.

(І.Сельвинський)

ІІ Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.



  1. Яку тему вивчаємо?

Діти, як ви гадаєте, чи має відношення Давня Греція до історії нашої держави?

Так, дійсно, історія нашої країни в певній мірі пов’язана з історією Стародавньої Греції. До цих пір в областях Північного Причорномор'я проживають греки. Як же греки з'явились на території сучасної України? Це пов’язано з процесом колонізації. Ось саме про неї ми і будемо вести розмову сьогодні на уроці.

Прошу відкрити зошити, записати дату і тему уроку. В цьому вам допоможе комп’ютер. (на перших слайдах презентації показані тема і основні питання плану).

ІІІ Вивчення нового матеріалу.



  1. Словникова робота (на слайді).

  2. Рольова гра «Хто і чому виїздив із Греції»

(вчитель пропонує подивитись гру і з'ясувати, хто і чому покидав Грецію у VIII – VI до н.е.?)


(учні розігрують сценку)

Порт, місто Корінф. Тут зібрались декілька сотень людей, що хочуть покинути Грецію. Вони знайомляться один з одним, розповідають про причини, що змусили їх кинути батьківщину.



(розмовляють двоє)

1-й: “ Я бідний селянин. У нашій долині краще мене ніхто не вміє орати землю й обробляти її. Але що я маю з цього? Ділянка моя високо в горах, землі в долині захопила знать. Скільки не працюй, а із злиднів не виберешся. Можливо, на чужині я знайду своє щастя”.

2-й: “ У мене справи ще гірші. Як поставили мені на моїй землі борговий камінь, лишився я спокою, проснусь вночі і думаю: не стати б рабом-боржником. Вирішив я кинути і закладену ділянку, і рідне селище. Кажуть, за морем є країни, де скільки завгодно землі, і вона родючіша, ніж на берегах Нілу”.

(до селян підходять двоє гарно вбраних греків)

1-й селянин: “Хто ви такі?

2-й селянин: “ Не схоже, щоб вас голод і борги виганяли з дому?”

1-й торговець: “ Ви вгадали. Ми торговці і живемо тут, у Корінфі. Надійні люди розповіли, що в заморських країнах охоче міняють пшеницю і рабів на грецькі товари: розписані вази, вовняні тканини, вино і оливкову олію”.

2-й торговець: “Ми попливемо з вами, морська торгівля повна небезпеки, але, можливо, вона збагатить нас.”

( в розмову втручаються два брати)

1-й: “ Добрий день! Давайте знайомитись. Я Поліфем , а це мій брат Гектор.

Ми були ремісниками, вміли ткати гарні тканини. Проживали на одному з островів Егейського моря.”



2-й: “ Проте нам довелось назавжди покинути рідне місто. Ми підняли демос на боротьбу проти знаті, яка кривдила нас. Почалось повстання, та аристократи перемогли, і ми змушені були втекти, інакше з нами б жорстоко розправились”.

(один із присутніх стояв осторонь і не втручався в розмову)

1-й ремісник: “ Хто ти? З твого одягу видно, що ти належиш до багатіїв. Що примусило тебе приєднатися до тих, хто відїздить?

Аристократ: “Ви не помиляєтесь. Я належу до давнього аристократичного роду. Я був правителем у своєму місті. Але одного разу вночі мені довелось кинути дім, повний багатства і рабів. Відданий мені служник повідомив, що в місті спалахнуло повстання демоса, багатьох моїх знайомих багатих людей вбито у власних ліжках. Ця страшна звістка застала мене зненацька. Я змушений був тікати, щоб зберегти життя. Як сказав поет, “ на корабель втікача я розкішний мій дім проміняв”.

(Так розмовляли ті, що вирішили покинути свою батьківщину)

  1. Визначення причин колонізації:

А) нестача землі в Греції;

Б) пошуки кращого життя;

В) прагнення торговців розбагатіти, знайшовши нові ринки збуту товарів;

Г) політична боротьба між демосом і аристократами.

4. Основні напрямки колонізації (демонстрація слайдів), робота з картою.

На сьогоднішньому уроці ми з вами детальніше розглянемо один із напрямків грецької колонізації – північно-східний, а саме, колонізацію Північного Причорномор'я, тобто тих земель, які є зараз частиною нашої держави.



З нашими героями ми попливемо на кораблі із Середземного моря у Чорне. Сядемо зручніше, закриємо очі і уявимо, що ми пливемо безмежними водами. Послухайте історію відкриття шляху до нових земель. (Діти, заплющивши очі слухають розповідь вчителя під тихий шум морських хвиль).

Спочатку елліни озброїлися і хотіли під покровом ночі напасти на місцеві племена і підступно захопити землі. Та місцеві племена побачили непроханих гостей, і сама природа, здавалось, допомогла їм відбити напад і прогнати ворогів: хмари закрили зорі, а великі орли-грифи налетіли на греків і почали їх клювати, а тут ще й шторм здійнявся – злякалися елліни і повернули свої кораблі назад. З тих пір стали вони називати Чорне море – Понтом Аксинським – Негостинним морем.

Через деякий час знову вирушили греки до Північного Причорномор'я. Але вже лише 5 кораблів пливло, і в тих кораблях сиділи не озброєні воїни, а мирні посли із багатими подарунками для місцевих жителів от і домовилися греки з племенами про купівлю землі. А пізніше Негостинне море – Понт Авксинський _ перейменували у Понт Евксинський – Гостинне море.
Ось сьогодні ми побуваємо з вами в містах-колоніях, котрі заснували греки і котрі знаходяться на території сучасної України.


  1. Перше місто, у яке ми помандруємо, буде Ольвія. Наші історики підготували розповіді про грецькі колонії. Зараз ми їх послухаємо і на основі цих розповідей спробуйте скласти та заповнити таблицю




Назва міста-колонії

Час заснування

Заняття жителів

Суспільний лад











Учні, котрі одержали випереджаюче завдання – підготувати розповідь про одне із міст-колоній Північного Причорномор'я – ведуть розповідь, супроводжуючи її слайдами.



  1. Ольвія 2) Херсонес 3) Пантікапей

МІСТО ОЛЬВІЯ

Руїни Ольвії знаходяться на деякій відстані від сучасного міста Одеси. В перекладі «Ольвія» означає «щаслива». Друга назва міста була «Борисфен», бо, як правило, греки називали колонії за назвою річки, на якій стояло місто. Борисфен - це стародавня назва Дніпра. Ольвію заснували вихідці із Мілета у VІ ст. до н.е.

З двох боків Ольвія була оточена глибокими ярами. Вздовж ярів жителі міста спорудили високі стіни для захисту від ворогів. Місто терасами спускалося до лиману. На березі були пристань і рибний базар. Від головних воріт через усе місто йшла широка вулиця, замощена камінцями та черепками від розбитого посуду. По обидва боки вулиці стояли кам'яні будинки з глибокими підвалами. Це були торгові ряди зі складами. У центрі міста знаходився головний майдан – агора, стояли храми богів і великий кам’яний жертовник.

Мешканці міста, які називали себе «ольвіополітами», займалися торгівлею, ремеслом і сільським господарством. На околицях Ольвії було багато великих поселень; там вирощували пшеницю, ячмінь, горох, розводили худобу. Та найбільше значення в житті ольвіополітів мала торгівля. У Грецію вони вивозили зерно і солону рибу, а ввозили грецькі чорнолакові вази і вироби грецьких ремісників та ювелірів – зброю, прикраси. У себе на батьківщині греки звикли використовувати у великій кількості оливкову олію – для приготування страв, змащування тіла, для світильників. Тому на кораблях з Греції привозили оливу й вино в амфорах. Головним партнером Ольвії у торгівлі було місто Афіни в Греції. Тісні зв’язки мала Ольвія із скіфськими племенами.

У 48 р. до н.е. місто захопили і зруйнували готи. Відбудоване за допомогою скіфів місто було значно меншим за розмірами і не відігравало колишньої ролі.


Місто Херсонес
Греки заснували його у V ст. до н.е. на місці сучасного Севастополя. У античний період Херсонес займав близько 36 гектарів. Місто займало дуже зручне положення на торгових шляхах. Знаходилося воно на півострові. У перекладі з грецької «Херсонес» означає «півострів». Цей півострів був оточений з обох боків бухтами, а від суші відділявся глибокими балками. Для захисту від ворогів мешканці міста – херсонесити – збудували потужні стіни у чотири метри завтовшки. До наших днів збереглися залишки цих стін, вежі, ворота, зроблені з тесаного каменю. Сліди проломів у стінах свідчать про жорстокі облоги і штурми, що їх зазнав Херсонес у давнину.

Місто було розплановано так само, як і Ольвія. Вулиці, вимощені дрібними камінцями та черепками, перетиналися під прямим кутом. Уздовж вулиць проходили кам'яні водостоки, що відводили в море дощову воду та нечистоти. Храми й палаци були прикрашені колонами та мозаїчними підлогами.

У східній частині міста була торгова й військова гавань. Херсонесити займалися виноградарством, землеробством та скотарством. Навколо Херсонесу вчені розкопали сільські поселення, де знайшли кам'яні зернотерки і ступи для розмолу зерна, зернові ями і великі череп'яні діжки – піфоси – для зберігання зерна. Часто знаходять ножі виноградарів, давильні майданчики та преси для видушування соку з винограду.

Херсонес, як і Ольвія та Пантікапей, були рабовласницькими полісами. Рабська праця застосовувалася в сільському господарстві та в ремеслі.

Сусідами херсонеситів були войовничі і жорстокі племена таврів (кримчаків), з якими греки часто воювали.
Місто Пантікапей

«Пантікапей» у перекладі з грецької означає «рибний шлях». Місто було засноване у VІ ст. до н.е. греками на березі Керченської протоки, яка веде з Чорного в Азовське море. Зараз на місці Пантікапею стоїть місто Керч.

Більша частина стародавнього міста розташовувалась на крутих схилах високої кам'янистої гори, що височить над Керченською бухтою. Ця гора і зараз називається Мітридат, за ім'ям одного царя. На вершині гори був акрополь – головна цитадель міста, оточена потужними кам’яними стінами. Всередині акрополя стояли храми та палаци, а по схилах гори униз терасами спускалися міські квартали з одно- та двоповерховими будинками, критими червоною черепицею. Можна собі уявити, яке гарне було місто в давнину. У бухті стояло багато вітрильних кораблів, на які вантажили хліб, худобу та інші товари. Білі стіни будинків, червоні черепичні дахи та яскрава зелень дерев чітко вимальовувалися на тлі сліпучо-синього південного неба. На вершині гори блищали мармурові храми богів з колонами та статуями, здіймалися оборонні мури та вежі.

Пантікапей був столицею могутнього Боспорського царства. У середині ІІІ ст. н.е. місто було зруйноване внаслідок навали готів. Потім його частково відбудували. На відміну від інших грецьких колоній, Пантікапей існував ще й в епоху середньовіччя.


(Бесіда за виступами і презентацією слайдів, перевірка складеної таблиці)


  1. Фізкультхвилинка.

  2. Робота з підручником: читання з позначками.

V - Знаємо, чули;

+ - нове;

? – хочеться дізнатись більше;


  1. Перевірка роботи, яка дає змогу ще раз почути про організацію життя греків у колоніях Північного Причорномор'я.

  2. Яке відношення мають греки до історії нашої держави України?

IV Закріплення вивченого.



Розгадування кросворду


1

3

4

5

6

7

8

9

10

ь

2


ПО ВЕРТИКАЛІ:



  1. Кочові племена, які вели торгівлю з жителями Ольвії (скіфи).

  2. Як греки називали Гостинне море – Понт …. .(Евксинський).

  3. Товар, яким торгували колоністи (вино).

  4. Посуд для зберігання вина, олії (амфора).

  5. Афінський правитель, автор мудрих законів (Солон).

  6. Вистава з напруженою дією, із загибеллю героя (сумна п’єса) – (трагедія).

  7. Назва міста-колонії, яку заснували вихідці з Мілету (Олвія).

  8. Грецьке місто-держава, яке засноване на березі Керченської протоки (Пантікапей).

  9. Форма правління, від грецького «влада небагатьох» (олігархія).

  10. Спартанський цар, герой Фермопільської битви (Леонід).

ПО ГОРИЗОНТАЛІ:



  1. Місто, де раніше знаходилась грецька колонія Пантікапей (Севастополь).

Рефлексія.

«Сьогодні на уроці я дізнався…»

«Мені цікаво було…»

Що було найважче?

V Домашнє завдання (параграф33, с.179; завд.4, завд.6; робота з контурними картами, підготувати екскурсію одним із міст-колоній)


VI Підсумок уроку.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка