Аїр болотний король (казка)



Скачати 279.28 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір279.28 Kb.

Аїр - болотний король (казка)

Восени, коли листя ось-ось починало жовтіти, і перелітні птахи готувалися до дальнього польоту, коли вечорами починало холоднішати, і день був коротший ночі, тесляр Себастьян відправився в ліс. Сам же він був бідним і з родиною ледве жили на шматок хліба. Хата його була вже старенькою, вся в щілинах, немов сарай. Сім'я була велика: він з жінкою і шестеро дівчаток. Мужик він у родині був один. І обов'язок годувати й утримувати її висів на ньому одному. Хоч в бідноті і в злиднях, але жили дружно.





Аїр тростиновий (лепеха) | Переглядів: 44 | Додав: Netochka | Дата: 11.10.2012 | Коментарі (0)




Як люди дізнались про васильки (легенда)

Давно це було.


Жив на світі дід Василько; була в нього онучка. Якось пішла онучка на тік і знайшла там якесь зернятко; прибігла до діда й каже: «Дідусю, що се за зерно?»



Волошки | Переглядів: 2876 | Додав: Netochka | Дата: 06.07.2012 | Коментарі (0)




Кропива та васильки (легенда-казка)

У великому лісі жив старий лісник з донькою-красунею Марусею.


Батько щодня ходив на полювання, а дочка займалася хатніми роботами. Чи сидить під вікном за роботою, чи збирає в лісі хмиз, чи йде до річки по воду — дзвінка пісня скрізь видає її присутність. Веселий сміх Марусі також нерідко порушував тишу темного лісу.



Кропива | Переглядів: 1165 | Додав: Netochka | Дата: 06.07.2012 | Коментарі (0)




Безсмертник (Волзька казка)

Вороги повзучи через ліс підбиралися до маленького мирного містечка. Вони вже вважали містечко своїм, а жителів - рабами.

У лісі збирав гриби хлопчик. Він побачив ворогів, хотів було втекти, але подумав: "Я втечу, а вороги все одно прийдуть в містечко. Краще я їх зустріну тут".




Безсмертник | Переглядів: 831 | Додав: Netochka | Дата: 02.07.2012 | Коментарі (0)




З Купави стала... кропива

Застогнала Русь під копитами незчисленних полчищ ор­динців. З квітучого і плодючого краю хліборобів пере­творювалася вона на зчорнілу і сплюндровану руїну.


Сотня монгольських вершників з галасом і свистом вдерлася у невеличке село, що притулилося, мов дитина до лона матері, до берега Славути.
Грабували, вбивали, глумилися над молодими жінка­ми та дівчатами. Ось удерлося п'ятеро розбійників до крайньої хатини, що стояла під самим лісом. Жила в ній вдова Купава з донькою Милавою.



Кропива | Переглядів: 898 | Додав: Netochka | Дата: 19.06.2012 | Коментарі (0)




Перекази старих людей про чарівну квітку

Коли папороть розквітає, ніч буває яснішою, і море коливається. Бутон квітки розкривається з тріском і розпускається золотим або червоним кривавим полум’ям, настільки яскравим, що око не в змозі виносити дивовижного блиску.





Папороть | Переглядів: 858 | Додав: Netochka | Дата: 03.05.2012 | Коментарі (0)




Квітка папороті (білоруська легенда)

Пішов один господар на Купалу в ліс шукати корову, а за ним побігли його дві собаки. Йшов господар лісом, вчепилася йому в личак Квітка папороті - і ось уже чує він, як собаки говорять між собою.





Папороть | Переглядів: 1564 | Додав: Netochka | Дата: 04.04.2012 | Коментарі (1)




Татарське зілля (легенда)

Жили колись в одному селі брат і сестра. Батьки їхні повмирали, а вони самі собі хазяйнували і нікому нічого поганого не робили.

Одного разу, як брат орав в полі, татари на село напали. Людей пограбували, сестру разом з багатьма іншими забрали в полон.




Аїр тростиновий (лепеха) | Переглядів: 1690 | Додав: Netochka | Дата: 23.02.2012 | Коментарі (1)




Мати-й-мачуха (старовинна легенда)

Жовто-золотисті квітки цієї рослини виростають навесні раніше від листи, на ніжках у них тільки блідо-зелені лусочки. Широке листя, як знаєте самі, появляється пізнішої його верх – зелений, притулиш до лиця – холодить, а спід – білий, при дотику здається теплішим. У народі звуть ще цю рослину підбіл, бо листя підсподом біле. Хто перший, хто останній назвав цю рослину мати-й-мачуха – сказати важко.


Отже послухайте легенду...



Мати-й-мачуха | Переглядів: 1924 | Додав: Netochka | Дата: 23.02.2012 | Коментарі (0)




Мати-й-мачуха (українська легенда)

Кажуть у народі, що жовтий цвіт — то цвіт розлуки. А на підтвердження цього розповідають ось таку, чувану від старих людей, історію.





Мати-й-мачуха | Переглядів: 2123 | Додав: Netochka | Дата: 21.02.2012

Вікторина «Чи знаєте ви лікарські рослини?»

 

Мета: закріпити вміння впізнавати і вірно називати лікарські трави;

розширювати знання дітей про користь і застосування лікарських трав;

виховувати бережне ставлення до дарів природи.

 

Обладнання: картки з зображенням лікарських рослин, призи.

Хід вікторини

Учитель. Мабуть не знайдеться в світі такої людини, яка б не любила природу. Одні милуються барвами осіннього лісу, інші обожнюють високі гори та бурхливі ріки, а ще інші в захваті від простору степу. Поглянь навколо себе. Яка дивовижна краса! На що не глянеш, усе радіє життю. Усе живе, цвіте, розвивається, тягнеться до теплого сонечка. І все неповторне, гарне.

 Природа-матінка не тільки дарує нам свою красу, вона ще й цілителька. Сьогодні  ми поговоримо про лікувальні властивості рослин, відгадаємо загадки,познайомимося з народними легендами про походження  рослин. Отож, відгадайте загадку:



Загадки про лікарські рослини

Росла біленька кулька,

подув вітер – кулька полетіла. (Кульбаба)

 

Стоїть, колихається,



Червоною голівкою величається,

Голівкою величається,

А як торкнеш, то заїкнеш. (Будяк)

 

Білі горошки на зеленій стеблині. (Конвалія)


Я на сонце дуже схожа,
Золотиста, ніжна, гожа.

Я щоранку розцвітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я? (Ромашка)

 

З молоком, а не корова, літає не соловей. (Кульбаба)



 

Стоїть, коливається,


Головою величається,

А торкнеш — кусається. (Кропива)



Учитель. Люди ще в глибоку давнину помітили, що в багатьох рослинах прихована цілюща сила і тому почали використовувати їх для лікування найрізноманітніших хвороб. Так поступово почала розвиватись народна медицина.

Учень. Багато дикорослих рослин, які застосовувались в народній медицині, полегшували страждання хворих, сприяли їх вилікуванню.

Учень. На території нашої України нараховується до 5 тисяч видів рослин. До використання в фармацевтичній практиці дозволено майже 300. І недарма у народі лікарські рослини називають друзями здоров'я людини. Бо з усіх лікувальних препаратів 40% виготовляють з лікарських рослин.

Загадки про лікарські рослини

Синьоока ця заброда

В полі водить хороводи.

Де вона вінки спліта —

Рідкі пшениці і жита. (Волошка)

В народі звуть мене Топтун.

Живу я при дорозі.

Мною підгодовують домашню птицю. (Спориш)

Білі кульки на стеблах

Красуються в полі,

Подує легенький вітер

Стебла стають голі. (Кульбаба)

Всі мене збирають, рвуть.

Квіти жовто-золотисті,

Ніби зірочки, цвітуть. (Звіробій)

Це - жовтенький звіробій,

Він лікує шлунок твій.

У траві росту, у лісі.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

Один із рослинних символів України. (Калина)

 

Учитель. Калина коло хати —здавна найперша і найзвичайніша ознака оселі українця, символ щастя, родинного благополуччя і достатку.Ось послухайте легенду про калину.



Учень. Було це дуже давно, на Україну нападали монголо-татари. В одному селі було весілля. Дівчата - красуні веселились. І раптом на село напали вороги. Вони хотіли викрасти дівчат, але ті почали тікати в болото. Вороги побігли за ними. Так і загинули дівчата-красуні і вороги на болоті. Де загинула красуня - там кущ калини, а де ворог — купа гнилі.

Учень. В народній медицині нема кращих ліків від застуди, ніж калиновий чай. Свіжі плоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, тиску крові. Соком навіть очищали обличчя, щоб рум' янилось.

Загадки про лікарські рослини

Ми дзвіночки білосніжні,

Аромат в нас ніжний.

В зеленім листі спочиваєм,

П'янкий запах маєм. (Конвалія)

Що то за голова,що лиш зуби та борода? (Часник)

Полюбляє також кіт

Рослину цю духмяну,

А скуштує її — вмить

Стає трішки п'яний. (Валер'яна)

Я росту в лісі, в гаю.

Добрий друг я бджіл і ос.

По латині я «календула».

А ще яке ім'я я маю? (Нагідки)

Цвіт мій гарний усі знають,

Бо я добриймедонос. (Липа)

Горить, пала. На сонці цвіт,

Тому і зветься... (Горицвіт)



Учитель. Рослини - безцінний дар природи. Їх значення важко переоцінити. З давніх-давен історія людства пов'язана з ними. Рослини годують, одягають, зігрівають, лікують, рятують. Рослини — це посуд і меблі, це будинки та обереги. У піснях, казках, прислів’ях, легендах оспівані, опоетизовані, наділені магічною силою ці вічні супутники життя людського.

Тема: «Лікарські рослини у житті людини.



Збирання і заготівля лікарських рослин»
Мета: розширити знання учнів про лікарські рослини, їх значення в житті людини, формувати в учнів вміння і навички збору лікарських рослин, їх зберігання.

Обладнання: таблиці; гербарні екземпляри різних лікарських рослин, дидактичний матеріал книги: «Травы, дарующие здоровье», лікарські трави.

Основні терміни і поняття: лікарські рослини, фармакологія, хіміко-фармацевтична промисловість.

Структура модулю, форми і методи роботи.

1 м-м. ЗП 1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, грунт проткнув маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою. Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса. Люди всіх часів і народів вшановували рослини, бо вважали їх посередниками між небом і землею. Значення рослин в житті людини важко переоцінити. Учені знайшли в них лікарські речовини, цінні ефірні олії. Постановка проблемного запитання: Діти, чи всі ви добре знаєте рослини, які ростуть навколо нас. А якими властивостями вони володіють? Сьогодні ми збагатимо знання про наших зелених сусідів. Тема нашого уроку: (діти записують тему в зошити). Сьогодні ми з вами відвідуємо Зелену Аптеку і дізнаємося багато цікавого. Вивчення і застосування людиною лікарських рослин у боротьбі з хворобами має багатовікову історію. У нас в гостях історик, якому я даю слово. Далі йдуть елементи рольової гри (деякі учні отримали випереджаючі домашні завдання).



Історик (учень виступає з повідомленням). Дуже давно наші предки почали підмічати лікарські властивості деяких рослин. В античній медицині лікарські рослини використовувались дуже широко. Так, один з її засновників – Гіппократ (160-377р. до н.е.) вивчив і описав 200 лікарських рослин. Видатний лікар і філософ Авіценна (980-1037рр.) у відомій книзі «Канон лікарської науки навів дані про 811 найпростіших лік, з яких 612 рослинного походження. Ліки травами отримали значний розвиток у Древній Русі. А пам’ятнику російської культури ХІ ст. «Збірник Великого князя Святослава Ярославовича» даний опис значної кількості лікарських рослин і їх лікарського використовування. В 1581 р. Іван Грозний видає указ про відкриття першої на Русі аптеки для обслуговування Царського двору і його оточення, а в 1585р. був виданий перший російський «Травник», а в 1724 році була відкрита Петербурзька Академія наук, в якій вивченням лікарських рослин зайнялися ботаніки і лікарі. Поступово лікування рослинами з глибини століть дійшло до наших днів і в сучасний час широко використовується.

Вчитель: А чому в наш час, коли є велика кількість синтетичних препаратів, антибіотиків, які використовують медики, зацікавлення до лікування травами не згасло, а навпаки, чому, вам цікаво це знати, діти. (Так). У нас в гостях лікар-фармацевт (вчитель називає прізвище, ім’я, по-батькові).

Лікар-фармацевт. В наш час, у зв’язку з важким екологічним станом в країні спостерігається значний рост алергічних реакцій на прийом синтетичних ліків. Тому в останній час з кожним днем ми являємося свідками підйому на достатню висоту багатовікового досвіду народної медицини, а хворі все частіше прибігають до лікування настоями і відварами цілющих трав. 30% лікарських препаратів отримують з рослин, які мають менш шкідливий вплив на людський організм, чим штучні препарати. Ми, лікарі – фітотерапевти використовуємо лікарські рослини як в науковій медицині, так і в народній.

На території України росте понад 4000 видів лікарських рослин. Серед них ми використовуємо понад 800 видів. А ось і вони.



Вчитель: Отже, діти двері Зеленої Аптеки відчиняються, знайомтесь: Подорожник, Ромашка, Кульбаба, Кропива, Полин.

Подорожник (рослина демонструється). Я для того росту, щоб люди з мене користь мали. Хтось руку подряпає, хтось ногу намуляє, хтось обпечеться, у когось чиряк вискочить – і цьому лиху можу зарадити. Якщо тебе вкусить бджола чи оса – хутенько зірви мого листочка, зімни його та приклади. Він всю отруту висмокче. Діти, а з вас хто мене знає? (Діти відповідають, що коли палець порізали, то батьки прикладали листочок до рани, помивши його спочатку, рана швидко загоювалась).

Ромашка (рослина демонструється). На стрункій високій ніжці, у хустині-білосніжці, стою та всміхаюсь жовтим оком. Мене теж люблять люди. Мама твоя, коли купала тебе маленького, сипала у воду мій цвіт, не тільки тому, щоб вода приємно пахла, а щоб ти ріс сильним, бадьорим, рум’яним. Відвар з моїх квіточок використовують у разі простудних захворювань, кашлю, зубного болю, шлункових захворювань, нервового збудження, хвороб очей, полощуть горло, миють волосся. Я думаю, що у кожного з вас у домашній аптечці є коробочки з ромашкою, якщо ні – придбайте, не пожалкуєте.

Кульбаба (рослина демонструється). Я дуже схожа на сонечко. Я кругла і пухнаста. Один поет писав про мене:

«Отака росте кульбабка –

Вся, мов кулька світляка,

Кругла, кругла і пухнаста,

Повна сонечком вона.

Вітерець над нею віє,

Лише в травах, як струмок.

І стоїть кульбаба в лузі,

Наче Терем-Теремок».

В моєму насінні накопичується масло, яке легко засвоюється вашим організмом, так що в їжу його добавляйте. Всі частини і листя і корені й квіточки використовуються для приготування лікарських пластирів, розтирок, а також при захворюваннях печінки.



Кропива – хоч я і сорна рослина, але маю цілющі властивості. Від мене людям велика користь. Ранньою весною з мене можуть готувати борщі, салати, бо там багато вітамінів, і вашу втому як рукою знімить, бо покращується обмін речовин. Мене молодою дають домашнім тваринам, щоб не хворіли, і рибу від псування можу зберегти. Моє листя виділяє фітонциди – речовини, що вбивають бактерії. Я й кров можу зупинити, й захворювання шлунку, нирок можу лікувати. А якщо в тебе з’явилися прищики, не хвилюйся: 1 ст. ложка мого соку 2 – 3 рази на добу і все буде гаразд. А ось мій братик.

Полин. Мабуть ви чули про мене. Не дарма говорять, гіркий, як полин. А ти зірви кілька листків і приклади собі до коліна, якщо вдарився і біль притихне. Я не лише біль вгамовую. Можу відганяти мух, комарів. Птахи кладуть моє листя в гнізда, щоб їм не докучали комахи, а люди розвішують пучки моїх стебел у хатах. Ви зараз подумали: Як це люди терплять отой противний полинів дух? Але він зовсім не противний. Є навіть казки про запах полину. Жив-був у далекі час хан якогось степового племені. Потрапив він у чужу країну і прижився там. Забув свій край. А як умовляли його степовики повернутися додому. Байдужий був хан до тих умовлянь. Тоді прислали йому з рідних країв гілочку полину. Понюхав він, і вже нічого не могло втримати його на чужині. Ось він який, полин.

Вчитель. Ось які гарні у нас сусіди.

2 м-м. ЗП 1) Мотивація навчальної діяльності.



Вчитель: Знати про лікарські рослини замало, треба навчатися їх правильно використовувати, збирати, зберігати. Тепер з вами буде працювати Доктор Айболить.

2) Гра «Броунівський рух» діти розбиваються для роботи в групах. Лікар Айболить роздає дітям завдання – йде пошукова робота в групах (5 груп по 3 дитини).



1 група. Прочитай текст стор. 13, дай відповіді на запитання (1 абзац)

1. Коли збирають лікарські рослини?

2. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в корі?

3. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в зелених листках та стеблах?

4. Коли найбільше лікарських речовин накопичується у плодах?

5. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в кореневищах, бульбах, цибулинах, коренях?



2 група. Прочитай текст стор. 113, дай відповіді на запитання: (абзац 2, 3, 4).

1. Коли збирають бруньки для виготовлення ліків?

2. Коли заготовляють кору з молодих гілок і стовбурів?

3. Які правила збору кори?

4. Коли збирають квітки?

5. Як збирають квітки в більшості випадків?



3 група. Прочитай текст стор. 113, дай відповіді на запитання (абзац 5, 6).

1. Коли збирають листя у квітучої рослини?

2. Як потрібно збирати листя для ліків?

3. Яке повинно бути листя для збору?

4. В який час заготовляють трави для ліків?

5. Як потрібно правильно зрізати надземні частини рослини?



4 група. Прочитай текст стор. 113, дай відповіді на запитання (абзац 7, 8, 9).

1. Як визначають час збору плодів?

2. Які правила збору підземних пагонів?

3. Які правила збору насіння?

4. Чому насіння обов’язково підсушують?

5. Які ви знаєте рослини, з яких заготовляють насіння?



5 група.

1. Чому в сирому стані зібрані лікарські рослини швидко псуються?

2. Як правильно висушити бруньки?

3. Як правильно висушити кору?

4. Як правильно висушити квітки?

5. Як правильно висушити плоди (ягоди)?

3) Групи виступають перед класом, Лікар Айболить попереджує, щоб слухали уважно, бо ждуть іспити, вікторини.

4) Діти за допомогою вчителя складають алгоритм «Правила збору лікарських рослин» і записують в зошитах, обґрунтовують їх усно.

- Не проводити збір рослин кожного року на одній і тій же території;

- Всі надземна частини слід збирати тільки в суху погоду;

- Траву збирати без коренів;

- Не обривати повністю листя з рослин;

- Частину квіток залишати на рослині;

- Корені і кореневища заготовляти після дозрівання й висипання насіння;

- Бруньки й кору збирати не з рослин, які ростуть, а із зрубаних дерев і кущів;

- При зборі рослин в кошики, мішки не слід їх ущільнювати;

- Не можна залишати сировину в тарі на ніч;

- Не можна сушити листя, квіти, траву на сонці.

Вчитель: Молодці, гарно попрацювали, Лікар Айболить дуже задоволений вашими знаннями.

3 м-м. 1. Модуль починається з «візиту головного Агронома» (роль якого виконує учень).



Агроном: діти, ви навчилися збирати і зберігати лікарські рослини, і я хочу перевірити вашу готовність до практичних робіт, які у вас незабаром будуть, а ви будете приміняти свої знання. Робота буде проводитися в командах «Гра – енерджайзери» - діти розподіляються на 3 команди, кожна команда обирає назву лікарської рослини. (Далі йдуть змагання між командами, вчитель вибирає різні форми і методи).

Агроном: Увага! І завдання: Ви приймаєте участь у першому конкурсі (діти отримують маленькі листочки, ділять їх на дві половинки). Конкурс називається так чи ні. Швидко розподілити твердження по двох колонках «так» чи «ні» цифрами.


так


ні



  1. Збирати траву з коренями.

  2. Залишати траву (сировину) в тарі на ніч.

  3. Збирати надземні частини в суху погоду.

  4. Кожного року збирати лікарські рослини на одній території.

  5. Бруньки збирають рано навесні, коли набрякли, але не лопнули.

  6. Листя має бути чистим, непошкодженим, зеленим.

  7. Насіння не підсушують на повітрі.

  8. Можна сушити квітки, листя на сонці.

  9. Частину квіток залишати на рослині.

  10. Траву треба щільно прижимати у тарі.

  11. Люди зберігають на постійних протягах у мішечках.

  12. Листя збирають в дощову погоду, щоб були чистіші.

Далі діти обмінюються листочками, ставлять оцінки, вчитель на дошці – правильні відповіді.

Можна (Так) Не можна (Ні)

3, 5, 6, 9, 11 1, 2, 4, 7, 8, 10, 12

(Рахується сума балів у командах)
2 Завдання. «Хто швидше». Діти отримують на маленьких папірцях назви різних лікувальних рослин і два конверти (по командах). Потрібно розподілити на групи лікарські рослини (5 балів).

Плодово-ягідні. Трав’янисті.

Звіробій, волошка, журавлина, ожина, валеріана, ромашка,

лопух, полин, горобина, малина, м’ята, обліпиха, смородина,

суниця, соняшник, фенхель, коріандр, аніс, кмин, чорниця,

шипшина, піжма.

Робота відбувається за допомогою малюнків підручника ст. 109, 110, 111. Команди отримують бали – (швидкість + правильність відповідь).

3. Гра «Зіпсований телефон» - З завдання. Кожному члену команди задається запитання – швидко відповідають (за кожну відповідь 2 бали).



І команда.

1. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в кореневищах?

2. Коли заготовляють кору з молодих гілок і стовбурів?

3. Як потрібно збирати листя для ліків?

4. Як відзначають час збору плодів?

5. Чому в сирому стані лікарські рослини швидко псуються?



ІІ команда.

  1. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в стеблах і листках?

  2. Коли збирають бруньки?

  3. Яке повинно бути листя для збору?

  4. Чому насіння обов’язково підсушують?

  5. Як правильно висушити плоди?

ІІІ команда.

  1. Коли найбільше лікарських речовин накопичується в плодах?

  2. Коли збирають квітки?

  3. Як зібрати насіння?

  4. Як правильно висушити кору?

  5. В який час заготовляють трави для ліків?

(Команди оцінюються сумою балів)

4 Завдання. «Конкурс ерудитів – «Заморочки з бочки». (Командам роздаються кросворди, діти повинні вписати назви лікарських рослин, оцінюється швидкість, правильність у балах).







В

О

Л

О

Ш

К

А










Г

Л

І

Д

























К

Р

О

П

И

В

А










А

Л

Т

Е

Я
















Р

О

М

А

Ш

К

А










С

У

Н

И

Ц

І




К

У

Л

Ь

Б

А

Б

А
















К

И

З

И

Л










А

Н

І

С


















Вчитель: Підходить до кінця наш урок, який був присвячений цілющим властивостям лікарських рослин. Оголошуються результати конкурсу. Всі учні отримують оцінки 12, 11, 10 в залежності від зайнятого місця, всі добре попрацювали. Але діти, ви повинні пам’ятати, що багато лікарських рослин занесені в Червону книгу України, тобто ми повинні пам’ятати – завдання кожної людини – берегти природу, як своє життя, любити, вивчати, спостерігати.

Еколог: Невже в майбутньому світі

Не будуть квітнути дивні квіти:

Конвалії й фіалки ніжні,

І вісник березня – підсніжник?

Невже ми більше не побачим,

Як сон-трава росою плаче?

Троянди степу, квітка мрії

Жар-квіток землю не зігрів?

Ми всі господарі природи,

Тож збережемо її вроду.



Вчитель: А тепер у нас в гостях передача «Свобода слова», я хочу щоб кожен з вас висловився, починаючи із слів (починається рефлексія) (на дошці на плакаті речення…

Цікаво прозвучало …

Отримані знання, які …

Я вважаю, що …

Я вперше почув …

Мене більше всього вразило …

Примусило мене задуматися …

Не зовсім було зрозуміло …



Домашнє завдання: Прочитати стор. 108-115, роздивитися малюнки, підготувати творчі завдання за бажанням (древня книга).

Закінчується модуль: діти, якої ви думки, прошу її висловитися. Я зичу всім здоров’я, але якщо ви захворієте, будете лікуватися травами, або пігулками (діти наклеюють кольорові папірці на острів «Здоров’я»


Лікарські трави Синтетичні пігулки
ІV. Фізкультхвилинка

Прокидаються квітки,

Розпускають пелюстки.

Вітерець подув тихенько,

Пелюстки гойднув легенько.

Сутеніє, і квітки

Закривають пелюстки.

Тихо засинають,

Голівками гойдають.

V. Друга сторінка журналу «Лікарські рослини»

- Щоб познайомитися з лікарськими рослинами, помандруємо у ліс, де вони ростуть (на дошці сюжетний малюнок «Ліс влітку»).

Ліс, поле, діброва!

Уклін вам по праву.

Добридень і квіти,

І ягоди й трави!

У дім ваш зелений

Дозвольте зайти,

Ми хочемо стежиною

Здоров`я пройти!



  • Діти! А ви чули як розмовляє ліс? Давайте прислухаємося до лісових звуків.

  • Вітерець у лісі – ш-ш-ш

  • Повзе вуж у траві – с-с-с

  • Прилетів жук – ж-ж-ж

  • Заспівав комарик – з-з-з

  • Пролетів птах – шух-шух

  • Запихкав їж очок – пих-пих

  • Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз

  • Забриніла бджілка – дж-дж-дж.

Ось ми і в лісі. Тут ми зустріли юних дослідників природи – юннатів. Вони нам розкажуть про лікарські рослини.
1 учень

Лікарських рослин багато,

Всі хвороби ними можна лікувати.

Трави ми поможем назбирати,

І навчимо вас, як їх упізнати.
2 учень

Первоцвіт, і барвінок, калина,

Звіробій, і любисток, і хміль.

Кропива, і кульбаба, й ліщина

Поглядають на нас звідусіль.
3 учень

Загадка


Стоять на галявині сестрички

Золотії очі, білі косички.

(Ромашка)

Ромашка лікарська лікує застуду. Відвар квіток використовують для полоскання горла. Відвари і настоянки ромашки покращують травлення.


4 учень

Загадка


Як припустить теплий дощик,

Я згорнусь в зелений кошик.

А коли година гожа,

Я на сонце в небі схожа.

(Кульбаба)

Кульбаба лікує хвороби шкіри, а також хвороби органів травлення.


5 учень

Загадка


Викупана в сонечку

Стоїть собі донечка.

Бджоли сонячний медок

Дістають з її квіток.

(Липа)

Настій липового цвіту дають при простудних захворюваннях.



- Діти! Коли будете збирати лікарські рослини, не виривайте їх з корінням, краще зрізайте ножицями, не ламайте гілок на липі.

VI. Третя сторінка журналу «Рослини – символи України»

  • У кожного народу є рослини-обереги. В Україні здавна шанують калину, вербу, липу, вишню, мальви, чорнобривці, барвінок.

  • З якої рослини гілка? (Калина)

Калина – рослина, що росте по всій Україні. Калина – символ дівочої краси, родинного благополуччя, достатку. Калину вишивають на рушниках і сорочках, бо ці вишивки вважаються оберегами людини.

Калина – чудова лікарська рослина. Її плоди – надійні ліки від застуди.

- Які ви знаєте прислів`я та приказки про калину?

1. Любуйся калиною, поки цвіте,

а дитиною, поки росте.

2. Запишалася калина,

наче красная дівчина.

3. Дівчина пишна та красива,

мов червона калина.

4. Весною калина білим цвітом квітує,

а восени червоні ягоди дарує.

Також в Україні шанують вербу. В народі говорять «Без верби і калини нема України». Верба зацвітає першою. Ледь пригріє сонечко, а вона вже вітає своїми пухнастими «котиками».

І криниці копали під вербою. «Де верба, там і вода» - кажуть в народі. Із верби плетуть кошики.

Гра «Мікрофон» (інтерактивна методика). «Моя улюблена рослина…»



VІI. Четверта сторінка журналу «Рослини, що потребують охорони»

  • Чи завжди люди ставляться добре до рослин?

  • Є люди, які виривають лікарські рослини з корінням, навесні безжально обламують черемху і бузок, повертаючись із прогулянок несуть цілі оберемки квітів. Ці люди нівечать природу. Особливо страждають первоцвіти.

  • Послухайте, що нам говорять перші весняні квіти.


1 учень

Підсніжник

З-під снігу я пробився,

Бо силу добру маю.

Своїм біленьким цвітом

Я землю прикрашаю.

Мені морози не страшні,

Повірте, друзі милі!

Ви тільки нас охороняйте,

Й весною в лісі не зривайте.


2 учень

Пролісок

Я - перша квіточка весни,

Я пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни,

І знов родивсь на світ.

Зелені рученьки мої

Листочками зовуть.

Я полюбив ліси й гаї,

Живу я здавна тут.

У мене очі голубі,

Такі, як неба синь.

Росту між кленів, між дубів,

Люблю і сонце, й тінь.


3 учень

Конвалія

В мене квіточки ніжні,

Такі білосніжні.

Тоненькі, тендітні,

Ласкаві, привітні.

Послухай – як срібно

Дзвенить голосок.

«Не треба, не треба

Зривати квіток!»

Є рослини, яких в природі залишилося дуже мало, їм загрожує знищення. Щоб про це було відомо всім, їх заносять в Червону книгу. За останні роки багато рослин потрапило до Червоної книги. Це книга тривоги. Вона попереджає людей, що ці рослини не можна чіпати, бо їх залишилося дуже мало.

До Червоної книги України занесені підсніжник білий, сон-трава, біле латаття, півонія вузьколиста.


1 учень

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.
2 учень

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.
3 учень

Йтиму садом, полем, а чи лугом

Буду я природі вірним другом.

Не столочу навіть і трави

Я скажу їй: «Зеленій, живи!»
4 учень

Коли лісом буду я іти,

Теж посію зерна доброти.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб вони жили у мирі й щасті.
Діти! Шануйте й оберігайте рослини! Не ламайте даремно гілок, підв`яжіть до кілочка похилене деревце. Вдома, біля школи посадіть дерева, кущі, квіти. Доглядайте їх.

Пісня «Дерево роду»

(Сл. Н. Кир`ян, муз. М. Ведмедері)

1. Щоб квітла Україна

Із сонцем, з вітерцем,

Кожнісінька родина

Плекає деревце.

Той вишеньку, той яблуньку,

Той дуб, а той горіх,

Для того, щоб прикрасити

Свій батьківський поріг.

2. У донечки, у сина

Калинонька росте,

Матуся Україна

Всім дякує за те.

За вишеньку, за яблуньку

За сосну, за дубок.

І за такий пахучий

Віночок із гілок.



VIII. Узагальнення та систематизація знань

1. Ось і закінчилася наша мандрівка по сторінках усного журналу «Зелені друзі»



  • Чому рослини називають зеленими друзями?

  • Що загрожує зеленому другові?

  • Як треба поводитись на прогулянках у лісі, на луках, біля водойм?

  • Які рослини називають лікарськими?

  • Які рослини занесені у Червону книгу України?

2. Робота з підручником (с. 28-31)

3. Робота в зошиті (с. 7)



ІХ. Підсумок уроку.

  • Доведіть, що рослини – це частина живої природи.

  • Як життя рослин пов`язано з неживою природою?

  • Які органи є у рослин?

  • У якій послідовності вони розвиваються?

  • Які групи рослин ви знаєте?



ТЕМА: Рослини і людина. Лікарські рослини.
Мета: розвивати уявлення про різноманітність рослин, зокрема лікарські

рослини;


розкривати значення рослин для людини;

формувати вміння спостерігати за рослинами;

розвивати спостережливість, увагу;

виховувати бажання доглядати за рослинами та оберігати їх.



Обладнання: малюнки різних лікарських рослин, уявний мікрофон.
Хід уроку.

І Організація учнів до уроку.

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Вчитель читає вірш П. Ситниченка

«Вмійте природу любити»
Вам у походи ходити.

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром.

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

- Чи всі ви оберігаєте рідну природу?

2. Гра «Мікрофон».

- Пограємо у вже знайому вам гру «Мікрофон».

- Що би ви хотіли дізнатися про лікарські рослини? Свої запитання починайте словами «Я хочу знати ….»

(Учні передають «мікрофон» один одному і формулюють запитання, вчитель записує їх на дошці під словом «Лікарські рослини»)

- У вас виникло дуже багато запитань. Якщо ви будете уважними, активними, старанними, то знайдете на них відповіді.



ІІІ Робота над темою уроку.

  1. Розповідь учителя.

З перших днів свого існування на землі людина терпить від тяжких хвороб,

тому вона шукає полегшення своїх страждань. І знаходить його в навколишній природі. Минали віки, тисячоліття, а людина не розлучалася з рослинами, спостерігала за ними, нерідко вирощувала їх і старанно вивчала їх цілющі властивості.

Кожний народ, залежно від тих географічних умов, в яких він живе, має свої лікарські рослини. І у всіх народів загальне число рослин, які користувалися славою лікувальних, доходило приблизно до 3 тисяч. Але в міру зростання інтелекту людства, ерудиції і прогресу, однією з перших наук виникла медицина. Наукова медицина багато чого відкинула (некорисне для лікування, піддала сумнівові) і виявилося, що тепер загальне число лікарських рослин не перевищує 500.


  1. Дидактична гра «Впізнай лікарську рослину»

- А зараз пограємо в гру. Я читатиму загадки. Вам треба відгадати їх і назвати слова, які допомогли вам упізнати лікарську рослину.

Після того як учні відгадали загадку, вчитель показує малюнок з рослиною – відгадкою, прикріплює його на дошці. Учні характеризують лікарську рослину, відповідаючи на поставлені вчителем запитання.



ЗАГАДКИ

Стоїть дівка серед поля,

В чорні цятки біла льоля.

Довгі коси розпустила,

Їх заплести їй не сила.

(Береза)
За хатиною в садочку

У зеленому віночку,

У червоному намисті

Дівчинонька чепуриться.

І збігаються всі діти,

Щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен – смик,

Та й укине на язик.

(Калина)
Заблукала в верболозі,

Дні і ночі ронить сльози.

(Верба)


Стоїть при дорозі

На одній нозі.

Хто її зрушить,

Плакати мусить.

(Кропива)
Викупана в сонечку,

Стоїть собі донечка,

Бджоли сонячний медок

Дістають з її квіток.

(Липа)
У зеленому лісочку

Під мережаним листочком

Червоніє невеличка

Спіла ягідка ….

(Суничка)
Шкір має сім,

А сльози випускає всім.

(Цибуля)
У земляній сиджу коморі,

А коса моя надворі.

(Морква)
Низький та колючий, солодкий та пахучий.

Ягідку зірвеш – руку всю подряпаєш.

(Аґрус)


  1. Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться.

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

4. Групування лікарських рослин.

- Лікарські рослини на городі.

- Лікарські рослини в саду.

- Дикоростучі лікарські рослини.

- Лікарські рослини лісу.

5. Розповіді учнів. Догляд за кімнатними рослинами.

- У нашому класі є квітникарі. Вони нам розкажуть, як потрібно доглядати за рослинами.

- Коли треба поливати і чи у всі пори року однаково?



(Влітку щодня ввечері, взимку зранку і меншою кількістю води)

  • Коли їх краще пересаджувати?

(Навесні або після цвітіння)

  • Чому рослини не слід поливати, коли на них падають сонячні промені?

(Коли світить сонце, краплини води, які залишилися після поливу на стеблах і листях рослин, збирають його промені, як маленькі збільшувальні скельця, і рослина може при цьому дістати опіки)

ІV Робота в зошиті. Намалюй малюнок «Лікарські рослини»






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка