Б. Хмельницький: політик, дипломат, полководець



Дата конвертації11.03.2016
Розмір54.4 Kb.
Історія України

8 клас

Українські землі в 60-80-х роках XVIIст.

Автор:

Невінчана Наталія Олександрівна,

вчитель історії

гімназії м. Білої Церкви

Урок №1 (частина 2)

Тема: Б.Хмельницький: політик, дипломат, полководець.

Мета:сформувати знання про Б.Хмельницького як державного діяча;

Розвивати вміння самостійно набувати знання;виховувати ін-

терес до історичного минулого.

Обладнання:надруковані на аркушах сенкани,документ « З дослі-

дження польського історика про Б.Хмельницького»,портрет

Б.Хмельницького.

Тип уроку:урок формування знань і вмінь

Очікувані результати:на основі вивчення теми учні зможуть харак-

теризувати діяльність історичної особи;пояснювати особли

вості діяльності Б.Хмельницького як політика,дипломата,пол-

ководця.


Хід уроку

1.Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:Пригадуєте,раніше йшла телепередача «Перший міль-

йон»?Одна з учасниць мала змогу виграти 250 000 гривень,але їй за-

вадили …5 гривень,точніше незнання такої важливої сторінки з історії

України,як життя та діяльність Б.Хмельницького.Діяльності саме цієї

видатної людини і присвячена тема сьогоднішнього уроку.А до 5 гри-

вень ми повернемося наприкінці уроку.

Далі вчитель пропонує учням висловитись з приводу їх очікувань

від уроку.Разом з учнями він формулює завдання уроку:



  • розглянути діяльність Б.Хмельницького як політика,дипломата,



полководця,визначити його роль в історії України;

  • дати

  • . оцінку діяльності Б.Хмельницького.

2. « Вирішення проблеми».Практична робота

Слово вчителя.Перш ніж приступити до безпосереднього розгляду

діяльності Б.Хмельницького,допоможіть мені вирішити проблему.

Учні нашої гімназії склали 8 сенканів, однак комп'ютерний вірус

наробив у них декілька помилок.Давайте разом виправимо їх.

Щоб ефективно вирішити цю проблему,пропоную створити групи.

Якщо ви не заперечуєте,нехай це будуть учні двох сусідніх парт.Гру-

пам пропоную ознайомитись з темами сенканів і вибрати один із вось-

ми запропонованих.Виправте помилки і подумайте, чи пов'язаний


ваш сенкан із темою уроку.

У результаті роботи учні роблять висновок,що історію національно-


визвольної війни 1648 -1657 рр. не можна собі уявити без Б.Хмельни-
цького.

3. Усвідомлення змісту.
Учитель пропонує учням розглянути окремо діяльність Б. Хмельницького
як політика,як дипломата,як полководця і в тій послідовності,яку запро-
понують учні.
Б.Хмельницький як полководець.
Перша підтема розглядається за допомогою метода «Мозковий штурм».
Спочатку учні записують у зошити назви битв національно-визвольної
війни.Далі вчитель просить називати битви у хронологічній послідов –
ності,закріплюючи в цей час заготовлені таблички з назвами битв на
дошці.Учитель пропонує учням назвати риси характеру,які продемо-
нстрував Б.Хмельницький під час цих битв,і зупиняється на такій рисі
характеру,як військова хитрість.

Слово вчителя:Зараз ми розглядаємо військові події. А яка війна закін-чилась на території нашої країни 65 років тому? Під час цієї Великої

Вітчизняної війни генералів,які відзначились,нагороджували орденами

російських полководців О.Суворова, М.Кутузова і … гетьмана Б.Хмель-

ницького.Про що це свідчить?

Учні роблять висновок про визначний військовий талант Б.Хмельниць-

кого.


Дослідницько-пошукова робота за першоджерелом.

Б.Хмельницький-політик.

Після того як учитель з учнями визначили зміст поняття «політик»,

учням пропонується робота з уривком з історичної праці польського

історика Л. Кубалі за планом:

1.Хто автор уривку?

2.Ставлення автора до Б. Хмельницького.

3.Головна заслуга гетьмана з погляду польського історика.

4.Чи згодні ви з Л. Кубалею щодо оцінки ним переконань великого

полководця?

У результаті опрацювання цих питань учні роблять висновок,що голов-

ною заслугою Б.Хмельницького було створення української держави.

Б.Хмельницький як дипломат.

Учитель пропонує учням висловити свою думку з приводу значення по-

няття « дипломат».

Слово вчителя.Висловлювання стосовно дій Б.Хмельницького як дип-

ломата записані на дошці. Але замість назв країн,із якими він налаго-

джував стосунки,стоять три крапки.Пропоную групам роботу з підруч-

ником ( с.150-151),попередньо обравши для розгляду матеріал про

одну із країн (групи отримують таблички з назвами визначених країн).

Далі пропоную закріпити табличку з назвою країни на дошці навпроти

того висловлювання,у якому йде мова саме про цю країну.

Групи обговорюють роль Б.Хмельницького як дипломата.

Наприкінці роботи у групах учні роблять висновок про те,що Б.Хме-

льницький як дипломат домігся повної ізоляції Речі Посполитої.



Рефлексія.

Учитель пропонує учням зробити загальний підсумок діяльності

Б.Хмельницького за допомогою методу «Сенкан».Учні складають сен-

кани за ключовим словом «Б.Хмельницький».

Бажаючі зачитують свої сенкани.

Вправа «Кільце».

Наприкінці уроку вчитель повертається до питання про 5 гривень, яке

було порушено на початку уроку.

Слово вчителя. Отже,яке завдання отримала учасниця цієї гри? Вона

мала відповісти на питання про те, де розташована церква, яку зобра-

жено на 5-гривневій банкноті.


  • А чи зможете ви дати відповідь?

Учні дають правильну відповідь ( На хуторі Суботів, який належав

Б.Хмельницькому ).

4.Підбиття підсумків уроку.

5.Домашнє завдання:

Опрацювати відповідний матеріал за підручником.

Дати характеристику Б.Хмельницькому як історичному діячу за вже

відомим вам планом.



Сенкан № 1

Переяславська Рада.

Суперечлива,але необхідна.

Домовлялись,вирішили,присягнули.

Козацька держава зникла.

Договір з Польщею.



Сенкан № 2

Кримський хан.

Підступний та надійний.

Допомагав,зраджував,грабував.

Надійний союзник у визвольній війні.

Васал Московії.



Сенкан № 3

Ян Казимир.

Ворожий та ненависний.

Володарював,воював, майже програв.

Очолив Молдавію у важкі для неї часи.

Король


Сенкан № 4

Запорізька Січ.

Войовнича та непримиренна.

Організує,об'єднує,спрямовує.

З неї розпочалась національно- визвольна війна.

Колиска селянської слави.



Сенкан № 5

Пилявці.


Прославлене,трагічне.

Бились,тримались,перемогли.

Героїчна сторінка козацької слави.

Битва.


Сенкан № 6

Жовтоводська битва.

Нерішуча,але переможна.

Розпочали,перехитрили,перемогли.

Вирішальна битва у визвольній війні.

Перемога.



Сенкан № 7

Зборівський мир.

Вимушений та справедливий.

Домовлялись,раділи,підписали.

Умови миру задовольняли Б.Хмельницького.

Договір.


Сенкан № 8

Іван Богун.

Талановитий та сміливий.

Керував,захищав,рятував.

Видатний діяч.

Гетьман.




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка