Безпека дітей в інтернеті: як діяти?



Сторінка1/9
Дата конвертації10.03.2016
Розмір1.62 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9
II. INFORMATION TECHNOLOGIES IN SCHOOL AND PRE SCHOOL EDUCATION
SAFETY OF CHILDREN IN THE INTERNET: HOW TO OPERATE?

Barna Olga

Chortkiv Inctitute of Business TNEU

In the article approaches to a safety of children in the Internet are considered.
БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ: ЯК ДІЯТИ?

Барна Ольга

Чортківський інститут підприємництва і бізнесу ТНЕУ

В статті розглядаються підходи до забезпечення безпеки дітей в Інтернеті.
Безпека дітей, захист їх життя від різного роду загроз, вироблення навичок життєзберігаючої поведінки у сучасному суспільстві – ці питання завжди знаходились в полі пильної уваги педагогів, батьків, громадськості. Але з розвитком інформаційного суспільства, із розширенням доступу індивідуальних користувачів та цілих навчальних закладів до мережі Інтернет змінились загрози для дітей цифрового світу: ворог, від якого йде небезпека, є дуже привабливим для молоді і має практично невідоме обличчя для дорослих. У зв’язку з цим, за словами Вівіан Редінг (Viviane Reding), "батьки та вчителі зацікавлені в інструментах та навичках, які гарантуватимуть безпеку в Інтернеті. Ми просто зобов'язані більш активно приймати участь у житті наших дітей та навчати їх безпечному використанню Інтернету". В Україні ця проблема поки не поставала так гостро, як в розвинених країнах. Адже за різними підрахунками в нашій державі налічують від 3,8 до 9,5 млн. користувачів Інтернету і це складає від 8% до 20% жителів України, в той час, як, за даними internetworldstats.com, наприклад, в США користуються Інтернетом 69,6% населення країни, в Німеччині 61,3%, у Великобританії 50,3 %, Франції 50,3%, Польщі (29,9%)та в Росії (16,5%) [1]. З огляду на швидкість змін у кількісному складі користувачів послуг мережі Інтернет, про що свідчить той факт, що розмір української аудиторії користувачів Інтернет за жовтень 2008 року склав на 6 % більше ніж у вересні того ж року, з кожним днем все актуальнішою стає потреба у виробленні стратегії щодо забезпечення захисту молодого покоління від нових небезпек, зокрема тих, які виникають з розвитком Інтернету, що і становить мету даної статті. Складовими цієї стратегії є формулювання потенційних загроз при використанні послуг Інтернету та характеристика конкретних заходів для усунення чи максимального їх зменшення. Іншими словами, слід дати відповіді на питання: що загрожує нашим дітям в Інтернеті, діти якого віку найбільш вразливі, хто має забезпечити захист і яким чином це зробити. Зазначимо, що хоча у педагогічних дослідженнях [2], електронних ресурсах [3, 4, 5] та методичній літературі [6] зроблені окремі спроби дати відповіді на ці запитання, пошук їх комплексного вирішення залишається відкритим.

Аналізуючи ресурси, які розміщені в мережі Інтернет, можна побудувати поле та вектори негативного впливу на його користувачів (рис.1):





Рис. 1. Класифікація впливів на безпеку в Інтернеті

Щодо аудиторії, яка найбільше знаходиться у зоні впливу поданих загроз (див. рис.1), то виходячи із вікових особливостей та статистичних даних – це підлітковий вік. Адже, у віці між 8 та 13 років діти становлять половину загальної кількості користувачів Інтернету. 44% дітей, які регулярно використовують Інтернет хоч один раз стикалися із сексуальними домаганнями при віртуальному спілкуванні, 11% із них – неодноразово. 14,5% дітей призначали зустрічі із незнайомцями через Інтернет, 10% із них ходили на зустрічі без сторонніх, а 7% нікому не повідомили, що з кимось зустрічаються. 19% дітей відкривали сайти із "дорослим" вмістом, а 9% роблять це регулярно. 26% дітей беруть участь у чатах про насилля, 38% переглядають сторінки про насилля, а 16% читали матеріали із расистським змістом (дані Агентства Захисту дітей (Child Protection Agency, 2002 p., Іспанія) [3]. У діючій програмі для загальноосвітніх навчальних закладів України з основ здоров'я не передбачено розгляд жодних із ризиків, які пов’язані із Інтернетом [7]. А інформатика вивчається набагато пізніше, ніж діти стають незахищеними. Так, у програмі з інформатики для 9-12 класів [8, 9] передбачено вивчення основ інформаційної безпеки тільки в другій половині 12-го класу, окремою темою уже після набуття учнями навичок роботи з електронною поштою, чатом, пошуковими засобами та технологіями Веб-2.0. Таке протиріччя між потребами безпеки та засобами формування навичок уникнення загроз зумовлюють необхідність об'єднання зусиль усіх зацікавлених сторін: батьків, вчителів, громадськості та самих дітей:





Рис. 2. Підходи до забезпечення уникнення загроз з Інтернету.

Для обмеження часу доступу до Інтернет-ресурсів можна було б скористатися, наприклад, програмою Kaspersky Іnternet Securіty (KІS) 7.0. Щоб отримати доступ до засобів батьківського контролю в KІS 7.0, в розділі Захист головного вікна програми відкривають розділ Батьківський контроль та налаштовують відповідні параметри рівня обмеження, які включають вибір користувача, обмеження на час та вибір дій користувача (рис. 3).



Серед безкоштовних програм обмеження доступу до Інтернету користувачі можуть застосувати, наприклад, програму Персональний фільтр (www.netpolice.ru), яка подається у бета версії та забезпечує цілодобову контентну фільтрацію запитів до веб-сайтів за наступними категоріями: соціальні мережі, служби обміну повідомленнями, файлообмінні сайти та мережі, алкоголь, куріння, нелегальна допомога школярам та студентам, онлайн казино та тоталізатори, пошук роботи, чати, комп’ютерні ігри та інші. Адміністратор може не тільки обмежити доступ до сайтів вибраних категорій чи встановити глобальний захист за всіма категоріями, а й встановити часові параметри доступу до Інтернету, причому зупинка фільтру можлива у будь-який час до наступного перезавантаження системи або на певний термін, який встановлюється користувачем.

Для фільтрування відомостей небажаного змісту або блокування доступу дітей до "дорослих" сайтів можна скористатися програмними рішеннями, які можна завантажити на сайті компанії Microsoft у розділі "Антишпіонський та антивірусний захист, Інтернет фільтри корпорації Microsoft" (рис.4) (http://www.microsoft.com/rus/protect/products/computer/default.mspx).



Рис. 4. Вигляд вікна Антишпіонський та антивірусний захист, Інтернет фільтри корпорації Microsoft

Зокрема тут запропоновано використання так званого веб-фільтра батьківського контролю, який налаштовується у Wіndows Vіsta, оцінює вміст веб-сайтів і блокує ті з них, вміст яких кваліфікується як непридатний для перегляду дітьми, дозволить дещо зменшити ризик перегляду сайтів із небажаним вмістом. Рекомендації щодо налаштування фільтру батьківського контролю, вибору рівня обмежень для автоматичного блокування вмісту, настроювання автоматичного блокування, блокування на підставі типів вмісту, обмеження доступу до окремих веб-сайтів та вибору рівня обмежень для автоматичного блокування вмісту подано на сайті Онландія (http://www.onlandia.org.ua) [10].

Якщо попередні рішення стосуються заборон та обмежень, то у площині співпраці дієвою є практика спільного застосування електронних ресурсів. Сім'я реєструє, наприклад, електронну скриньку, пароль доступу до якої відомий і дітям, і батькам (зрозуміло, що для ділової переписки батьки мають окрему скриньку). Таким чином, не тільки виробляються навички мережевого етикету, а й встановлюється спільний доступ до послуг, які при реєстрації надсилають повідомлення про підтвердження реєстрації на електронну скриньку. Батьки, які практично не використовують Інтернет можуть освоїти ці навички за допомогою власних дітей, оскільки нове покоління уже живе в цифровому світі, а покоління батьків тільки навчається застосовувати сучасні технології. У процесі такого "навчання" діти мимоволі демонструють ті сайти, які найчастіше ними використовуються, тим самим розширюються можливості батьківського спілкування, виховання та впливу. Батьки із більш високим рівнем застосування Інтернету можуть за допомогою рядка адреси браузера або закладок у папці Обране встановити ресурси, якими користувались діти і це може послужити або пересторогою, або приводом до спілкування.

Так звані соціальні закладки, які підтримуються послугами Веб 2.0 (наприклад www.bobrdobr.ru) забезпечують користувачів засобами створення власного списку файлів, який можна зберігати в мережі та при необхідності завантажити з будь-якої машини, ввійшовши під заздалегідь зареєстрованим іменем. У ході підготовки рефератів, повідомлень, наукових робіт з шкільних дисциплін вчителі можуть пропонувати перелік сайтів у вигляді такого списку. Аналогічно, батьки можуть запропонувати список рекомендованих файлів для своїх дітей. Слід зазначити, що такий захід не гарантує того, що діти будуть у цілковитій безпеці. Найвищий рівень захисту буде у тому випадку, коли діти засвоять норми безпечної поведінки, наприклад, на основі аналогій із уже відомими правилами:



  • віддати комусь своє свідоцтво про народження – розмістити в Інтернеті особисту інформацію;

  • віддати ключі від квартири – повідомити власний пароль доступу до електронної скриньки;

  • розповісти про вашу із другом таємницю – розмістити в Інтернеті фотографію друга без його дозволу;

  • підняти на вулиці і присвоїти чужий гаманець – привласнити чиїсь авторські права на розміщені в Інтернеті відомості або на програму тощо.

Виходячи із психологічних особливостей підліткового віку, діти зазвичай піддають критиці усе, що "придумали" їм дорослі. Знаючи загрози, школярам важливо встановити власні правила, які допоможуть їх уникнути. Так, під час експерименту, проведеного у школах Чортківського району Тернопільської області, учням було запропоновано проаранжувати правила поведінки в Інтернеті, які наприклад, запропоновані на сайтах у мережі [3, 4, 11], за критеріями: правило, без якого не обійтись; важливе правило; правило, якого бажано дотримуватись; правило, на яке можна не звертати увагу. Діаграма на рисунку 5 показує кількість учнів у відсотках до опитаних, які віднесли до "обов’язкових" зазначені правила:



Рис. 5. Результати проведення експерименту

В той же час учні відносять до тих правил, на які можна не звертати увагу наступні: не відкривайте електронну кореспонденцію із листами, якщо ви не знаєте від кого вона прийшла (64%); перевіряйте відомості, подані на сайтах з даними інших джерел (59%); не передавайте іншим відомості про своїх друзів чи знайомих без їх дозволу (48%). Вчителі можуть вплинути на розуміння учнями необхідності дотримання усіх без виключення правил під час під час спільного обговорення ситуацій та розповідей, які розміщені на сайті Онляндія, або організувати їх участь в онлайн іграх, конкурсах, тестуваннях [10, 11]. Організувати таку роботу можна на уроці чи факультативі з інформатики у середніх класах, на якому вивчається розділ "Всесвітня мережа Інтернет". Учнів можна об’єднати у дві групи: "дослідники Інтернету", які будуть безпосередньо брати участь у виконанні завдань та "експерти з безпеки", які будуть аналізувати відповідність дій учасників і встановлених правил.

Як показує практика, у підлітковому віці найважче сформувати навички, які пов’язані із усуненням загроз, що спричинюють дезорієнтацію: у дітей цього віку не чітко сформоване відчуття загрози, розуміння достовірних даних та інтерпретацій, межі між добром та злом тощо. У процесі вивчення теми "Пошук відомостей та даних в Інтернеті" учням можна запропонувати ряд вправ, виконання яких сприятиме формуванню в учнів зазначених навичок:


  1. оцінювання сайтів: перегляньте сайти із запропонованого учителем списку та проранжуйте їх за ступенем довіри на основі форми оцінювання за формальними ознаками. До таких ознак належать: дата (публікації, створення сайту, останнього поновлення); авторство; надійність джерела (організації чи людини, що утримує/створила сайт); авторитетність організації з теми; забезпечення на сторінці „зворотного зв’язку” з автором, власниками сайту; наявність у статті слів узагальнюючого та оціночного характеру; наявність граматичних та орфографічних помилок на сайті, явних помилок в інформації.

  2. аналіз вмісту сайтів:

    • підрахуйте кількість позитивних та негативних суджень, які подані у статті, та зробіть висновок про її спрямування;

    • перевірте можливість редагування третьою стороною зображень, текстів тощо та зробіть висновок про можливість подання недостовірних даних;

    • встановіть достовірність поданих відомостей, порівнявши їх з іншим джерелом та обґрунтуйте свої висновки;

    • відшукайте слова та вирази, які свідчать про те, що подане повідомлення є судженням автора, а не фактом;

    • поставте у відповідність використані на сайті прийоми подання відомостей із технікою скритої реклами (опора на авторитетні джерела, використання прийому "роби як всі", залучення відомих осіб для підтвердження правдивості даних тощо).

Стратегія дій в площині організації безпеки дітей в Інтернеті була б неповною без участі суспільства в особі програмістів, які розробляють програмні рішення даної проблеми, підприємців-власників Інтернет-клубів та подібних закладів та громадських організацій, які займаються просвітницькою діяльністю. Адже потрібно не тільки передати дітям теоретичні знання, слід сприяти їх безпеці на практиці, пропонувати батькам та вчителям методичні прийоми, сформувати громадську думку щодо доцільності такої діяльності.

Для реалізації зазначеної стратегії можна запропонувати декілька шляхів: від перенесення курсу інформатики у середні класи, запровадження спецкурсу чи факультативу з основ безпеки в Інтернеті, організації конкурсів учнівських робіт із проблем безпеки, виступів агітбригад, розробки навчальних проектів до здійснення загального батьківського та громадського всеобучу через соціальну рекламу, організацію педагогічних читань чи зборів. Потрібна обов’язкова державна підтримка таких заходів, адже питання стосується нашого майбутнього – наших дітей.



Література

  1. Інтернет в Україні [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Інтернет_в_Україні.

  2. Дементієвська Н.П. Формування навичок критичного оцінювання ресурсів Інтернету у користувачів різного віку/ Н.П. Демантієвська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2008.

  3. Безпека дітей в Інтернеті [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://lesson.globaltv.ru/slides/Slide1.PNG.

  4. Правила Інтернет-безпеки і Інтернет-етики для дітей і підліттків [Електронний ресурс] / Режим доступу: //http://www.chl.kiev.ua/UKR/ch_safeu.htm.

  5. Підказки з безпеки для дітей різного віку[Електронний ресурс] / Режим доступу: // http://www.microsoft.com/ukraine/athome/security/children/backtoschool.mspx

  6. Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій / Н.В. Морзе. – К.: Видавнича група BHV, 2006. – 352 с.

  7. Бойченко Т.Є. Онови здоров'я. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, 5-9 класи / Т.Є Бойченко, В.М. Заплатинський, В.В. Дивак. – К.: ВТФ "Перун", 2005. – 40 с.

  8. Завадський І.О. Інформатика. Навчальна програма для учнів 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів /І.О. Завадський, Ю.О. Дорошенко, Ж.В. Потапова. //«Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах», №2-3, 2008 р.

  9. Завадський І.О.Інформатика. Навчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту /І.О. Завадський, Ю.О. Дорошенко, Ж.В. Потапова. //«Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах», №2-3, 2008 р.

  10. Безмалий В. Ф. Як працює веб-фільтр батьківського контролю // http://www.onlandia.org.ua/html/pct_kis.htm

  11. Филатова Е. Тридесятое виртуальное царство или «путешествия юного героя в Интернете» / Е. Филатова // Ваш личный Иетернет/Юным пользователям/ http://www.youinternet.ru/html/article4.htm.

FEATURES OF ORGANIZATION OF THE INDIVIDUALLY DIFFERENTIATED TRAINING IN ELEMENTARY SCHOOL WITH THE USE OF INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Byelyavtseva Tatyana, Menshikova Oksana

National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda

Kharkiv, Ukraine



This report represents results of educational researches realization at studies of organization of the individually differentiated instruction in elementary school with the information communications technologies
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНО-ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ЗАСОБІВ ІКТ

Бєлявцева Т.В., Меньшикова О.М.

Харківський національний педагогічний університет

імені Г.С. Сковороди

Харків, Україна

У роботі розглядаються питання організації індивідуально-диференційованого навчання молодших школярів з використанням засобів ІКТ
Нове - ХХІ століття потребує від людства переосмислення багатьох цінностей: інтелектуальних, духовних, культурних, моральних, матеріальних, серед яких найважливішу роль відіграють цінності в галузі освіти. Вирішальним в цьому аспекті є той факт, що ХХІ століття було визначено ЮНЕСКО як "Вік освіти". Освіта має світовий вимір і повинна сприяти розвитку людства у відповідності до високих ідеалів миру, свободи, соціальної справедливості і злагоди, що визначають напрями самореалізації кожної особистості, й людської цивілізації в цілому. Процес оновлення освіти в світовому масштабі потребує відродження вікових традицій і надбань людства на шляху гуманізації і демократизації суспільства, та широкого впровадження в освітній простір інформаційно – комунікаційних технологій (ІКТ), що мають призвести до зростання соціальної значущості духовно й інформаційно збагаченої особистості.

Освіта не має меж і національностей, але в кожній країні вона набуває особливостей, що притаманні політичним, економічним, культурним, національним умовам розвитку цієї держави. Реформування освіти в Україні передбачає переосмислення феномену освіти як способу відтворення в суспільстві нового погляду на людину – особистість, розвиток індивідуальних здібностей, і залучення суб'єктного досвіду та інформаційної культури якої, має вирішальне значення для розбудови багатої демократичної держави.

Піднесення ролі освіти в суспільстві визначає відповідне значення освітніх закладів, серед яких безумовно центральне місце займає школа, що має бути як осередком духовності та інтелекту, так і носієм культурних та національних цінностей. Вона повинна органічно поєднати світові і національні освітянські здобутки, і на цій основі розробити форми і методи навчання і виховання компетентної особистості інформаційного суспільства ХХІ століття.

У концепції дванадцятирічної освіти в Україні наголошується на необхідності урахування індивідуальних особливостей кожної дитини та прогнозування потреб найближчого розвитку школярів на основі їхніх індивідуальних можливостей.

Проблема індивідуально-диференційованого навчання має свої витоки ще з часів Я. Коменського, який запропонував типологію учнів на основі їхніх індивідуальних особливостей, таких як: якості розуму, темп розумової діяльності, ставлення до навчання, характер навчальної діяльності. Подальший розвиток цієї проблеми виявився в ідеях Ж.Ж. Руссо, дослідженнях французького психолога А.Біне, швейцарського психолога Ж.Піаже, італійського педагога М.Монтессорі, американського філософа, психолога та педагога Дж.Дьюї та інших. У сучасній психолого-педагогічній науці досліджуються різні аспекти зазначеної проблеми: психологічний (Б.Ананьєв, І.Бех, Д.Богоявленський, Л.Виготський, П.Гальперін, Ю.Гільбух, Є.Кабанова-Меллер, Я.Коломинський, Г.Костюк, О.Леонтьєв, А.Люблінська, С.Рубінштейн, Л.Фрідман, та інші); дидактико-методичний та технологічний: (Ю.Бабанський, О.Братани, А.Бударний, В.Володько, С.Гончаренко, В.Давидов, Д.Ельконін, Л.Занков, А.Кірсанов, І.Лернер, В.Лозова, О.Савченко, М.Скаткін, О.Скрипченко, Н.Тализіна, В.Фірсов, І.Унт, А.Усова, Т.Шамова, Г.Щукіна, І.Якиманська та інші).

Особливості індивідуально-диференційованого навчання молодших школярів висвітлені в працях Б.Ананьєва, А.Ваврик, А.Зака, Н.Істоміної, Г.Коберник, О.Коломийченко, О.Корчевської О.Кузьміної, С.Логачевської, Н.Лошкарьової, А.Люблінської, В.Паламарчук, Н.Потапової, В.Рєпкіна, О.Савченко, Т.Суржук, І.Толмачової, З.Шилкунова та інших.

Проблемам використання компютерно-орієнтованого навчання у початковій школі присвячені роботи багатьох науковців і вчителів Л.Білоусової, В.Бондаровської, З.Зарецької, С.Колеснікова, О.Коршунової, М.Левшина, Г.Ломаковської, Ю.Мельник, Ю.Первіна, Н.Польки, Г.Рекун, Й.Ривкінд, Ф.Ривкінд, О.Суховірського, Н.Толяренко та ін. Разом із тим, можливості комп’ютера як засобу реалізації індивідуально- диференційованого навчання молодших школярів потребують більш детального вивчення та обґрунтування.

Слід відзначити, що в роботах Н.Башмакової, Г.Дегтярьової, А.Дубініної, А.Меняйленко, Н.Пожар, Л.Растригіна, Є.Рябчинської, М.Семенова, І.Циділо розглядаються технології застосування комп’ютера для організації індивідуально-диференційованого навчання учнів основної та старшої школи. Проведені дослідження виявили ефективність застосування засобів ІКТ для індивідуалізації та диференціації навчання учнів загальноосвітньої школи, тому виникає наявна потреба адаптації цих технологій для навчання молодших школярів.

Метою даної роботи є виявити вплив засобів ІКТ на організацію індивідуально-диференційованого навчання молодших школярів.

Слід відзначити, що організація індивідуально-диференційованого навчання молодших школярів із застосуванням засобів ІКТ передбачає реалізацію таких етапів:



  • підготовчо-організаційного – формування культури навчально-пізнавальної діяльності, емоційного тонусу, та спілкування в роботі за допомогою засобів ІКТ, підготовка різнорівневих комп’ютерних завдань, тощо;

  • процесуально-діяльнісного – застосування комп’ютерних демонстрацій та спеціальних комп’ютерних завдань під час подання, засвоєння і закріплення матеріалу надання індивідуалізованої педагогічної підтримки учням засобами ІКТ, використання комп’ютерних заохочень при роботі молодших школярів;

  • контрольно-оцінювального – аналіз результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів за допомогою засобів ІКТ, що здійснюється як вчителем, так і самими учнями.

Для навчання молодших школярів зараз існує безліч спеціальних комп’ютерних, мультимедійних програм з різних предметів [1], що можуть застосовуватися як під час подання матеріалу, так і при його засвоєнні або закріпленні. Цінність цих програм перш за все у тім, що вони у наочній формі, де у сполученні виступають текст, звук, графічні образи, анімація тощо, представляють зміст кожної з тем предметів, які вивчаються, що й дозволяє учням початкової школи легко й швидко опанувати матеріал. Однак цінність більшості програм такого типу не тільки у наочності, але й у можливості варіювати ступінь цієї наочності, ступінь складності завдань залежно від рівня розумового, психічного та фізіологічного розвитку дитини та забезпечувати індивідуалізовану комп’ютерну допомогу, систему заохочень та педагогічну підтримку учневі під час роботи, враховуючи особливості рівня навчальної підготовки, темпу роботи школяра, специфіку його мислення, запам’ятовування тощо.

Такі програми являють собою комп’ютерні навчальні середовища (КНС), в рамках яких можна здійснювати майже всі перелічені етапи навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів. Кожне КНС повинно мати добре налаштоване дидактичне й методичне забезпечення, щоб учні і вчитель мали можливість чітко й ефективно проводити дослідження в різних напрямах. Слід відзначити, що більшість відомих КНС для молодших школярів, офісні програми дозволяють здійснювати їх адаптацію, модифікацію та доповнення, забезпечуючи учневі високий рівень педагогічної підтримки.

Зазначимо, що найбільш придатними для проведення уроків з використанням таких КНС є такі предметні дисципліни початкової школи як математика, природознавство, образотворче мистецтво, трудове навчання.

При проведенні уроків слід додержуватися чинних санітарно-гігієнічних правил та норм використання комп’ютера на уроках під час подання, засвоєння і закріплення матеріалу та при виконанні спеціальних комп’ютерних завдань.

У ранньому віці дуже важливо враховувати психолого-педагогічні особливості розвитку дітей молодшого шкільного віку. Розвиток дітей зумовлений взаємодією біологічних даних соціального середовища і власної активності. Активність виявляється в різних формах: участь у різних іграх, навчання, спілкування [2]. В цьому віці діти виявляють творчу активність, тому вчитель повинен враховувати необхідність творчих аспектів, краще організовувати засвоєння матеріалу через пошукову діяльність школярів, що може проявлятися при самостійному проведенні дослідів на комп`ютері, обчислень, виконання вправ тощо.

В цьому сенсі важливого значення набуває наявність відповідних дидактичних і методичних матеріалів, при розробці яких треба враховувати, що в навчально-пізнавальній діяльності школяра необхідно уникати монотонності, постійно змінювати характер пізнавальної діяльності учнів, застосувати завдання закритого і відкритого типу, що виконуються як на комп`ютері, так і на спеціальних бланках, творчі завдання. Необхідно прагнути до зручної форми роботи при викладанні матеріалу, зручного розташування інформації на екрані, чіткості завдань, коментарів тощо.

Так при вивченні математики, наприклад при засвоєння арифметичних дій, школярам подаються групи предметів, які змінюються за кількістю, розміром, та іншими властивостями. В залежності від навчальних можливостей учня вчитель може запропонувати дитині намалювати кожну арифметичну дію, або тільки кінцевий результат, дати більш розгорнуту й реальну, або майже абстрактну схему.

Вивчення математики та природознавства урізноманітнює гра на моделювання «Відгадай тварину». Спочатку вчитель показує фотографії тварин. Потім показує зроблені із паперу за допомогою геометричних фігурок тварин – орігамі. Діти спочатку відгадують, що це за тварини а потім розбирають з яких геометричних фігурок зроблена та чи інша тварина. Потім з’ясовується, що всі тварини мають визначену конструкцію, положення тулуба, розмір, форму, кількість лап, довжину хвоста тощо. Далі за допомогою визначених конструкцій учні відгадують загадки про тварин, а у графічному редакторі створюють малюнки тварин за допомогою різних геометричних фігурок.

На уроках з природознавства в рамках мультимедійних КНС діти також вчаться класифікувати тварин і рослини за видом, родом та сімейством, причому вони не тільки бачать різних тварин, але й чують звуки, які відтворюють ці тварини, птиці тощо. Учні проводять керовані досліди, маніпулюючи з рослинами та тваринами, створюють власні проекти.

На уроках з образотворчого мистецтва та трудового навчання діти створюють «Іменну ромашку класу». Перед учнями поставлене завдання оформити іменний бейдж, вони можуть зробити це будь-яким способом. На основі проведеної роботи учні впевнюються, що в середовищі текстового редактора з використанням таблиць і прийомів форматування тексту це зробити найбільш зручно та ефективно. Наступним уроком з цих же предметів є урок на тему «Гобелени і килимки», що поєднує методичні прийоми взаємонавчання в колективній творчості при формуванні трудових навичок і в розумінні віртуальної реальності. Діти створюють віртуальні килимки і реальні гобелени.

Використання ІКТ у процесі індивідуально-диференційованого навчання молодших школярів дає можливість якісного змінення всього процесу навчання, причому контрольно-оцінювальний етап роботи учнів завдяки можливостям КНС та офісних програм стає невимушеним і цікавим.

Облік та оцінка знання, вміння та навичок учнів сприяє підвищенню якості навчання, попередженню неуспішності, приведенню у систему засвоєного навчального матеріалу. У процесі перевірки результатів навчання школярів у них розвиваються вміння відповідально, акуратно, виконувати завдання, долати труднощі, допомагати товаришам, виконувати самоперевірку, своєчасно розпізнавати помилки і попереджувати їх появу. За допомогою ІКТ у дітей формується досить високій рівень контрольно-оціночних дій.

Застосування ІКТ у процесі навчання дозволяє розробляти найбільш оптимальні траєкторії навчання учнів, залучає школярів до оволодіння комп’ютерними технологіями, готує їх до життя серед техніки, розширює можливості майбутнього використання ІКТ у своїй подальшій навчальній діяльності.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка