Бібліотечне краєзнавство як засіб розкриття творчого потенціалу учнів санаторної школи-інтернату



Скачати 66.83 Kb.
Дата конвертації06.03.2016
Розмір66.83 Kb.
Бібліотечне краєзнавство як засіб розкриття творчого потенціалу учнів санаторної школи-інтернату.

Савченко О.Г.

бібліотекар КЗСШІ №7

Кривий Ріг-край не тільки руди та металу, а й самобутньої культури і духовності, який за свою історію нагромадив велику і багату скарбницю традицій та мистецьких здобутків.



Краєзнавство є одним з провідних напрямків діяльності бібліотек, і це – характерна риса нашого часу, коли українське суспільство приділяє значну увагу вихованню патріотизму, любові, інтересу до вітчизняної історії та літератури.

Мета бібліотечного краєзнавства – зібрати, зберегти і надати користувачам документальні джерела та інформацію про минуле та сучасність рідного краю.

Актуальність цього напрямку випливає з проблеми соціалізації підростаючого покоління. З огляду на це зростає роль краєзнавства, зокрема його культурно-мистецьких, літературних напрямків. Саме бібліотека формує особистість на грунті історії, культури, традицій народу. Сьогодні, в час духовного відродження України, значно збільшився інтерес юнацтва до її історичного минулого, славних сторінок, проблем та досягнень сучасності українського народу.

Краєзнавча робота починається з формування краєзнавчого фонду. До категорії «краєзнавчі» відносяться документи, краєзнавчі матеріали, книги незалежно від року їх видання та актуальності на даний час.



Зміст краєзнавчого фонду схожий зі змістовною структурою всього фонду бібліотеки: історія, природа, сільське господарство, мистецтво, культура, художня література. Тобто, краєзнавчий фонд – це не лише художня література місцевих письменників, поетів, а вся література, документи, матеріали, що охоплюють всі аспекти життя району, міста, області.

Краєзнавчий фонд нашої бібліотеки містить різні документи з історії Дніпропетровщини, її літературне та культурно-мистецьке життя, про видатних людей рідного краю. Є в бібліотеці література про історію міста Кривий Ріг, твори місцевих письменників і поетів. Фонд доповнюють папки газетно-журнальних статей: «Сторінки історії нашого міста», «Екологічні проблеми міста та області», «Культура міста», «Видатні люди Криворіжжя».

До уваги читачів також періодичні видання, серед яких виділяються обласні: «Вісті Придніпров’я», «Зоря» та місцеві: «Саксагань», «Кур’єр Кривбасу», «Червоний Гірник».

Зв’язок культури минулих століть із сьогоденням можна побачити під час підготовки та проведення бесід, які набувають особливої актуальності у зв’язку з тим, що у п’ятнадцятьох класах нашої санаторної школи-інтернату навчаються та проходять курс лікувальної реабілітації діти з різними ступенями сколіозу та іншими супутніми захворюваннями.

Особливостями захворювання учнів продиктований особливий, ортопедичний режим проведення уроків. Заглянувши в будь-який клас КЗСШІ № 7, ви здивуєтеся незвичайній його меблевій «начинці». Тут, на відміну від класу в звичайній школі, крім стільців і столів стоять також спеціальні кушетки, лежачи на яких діти слухають вчителя.

Тому бібліотекар часто йде в класи, маючи переносну виставку літератури і проводить бесіди за темами:



  • «Юним криворіжцям про рідне місто»;

  • «Заповідні місця мого краю»;

  • «В пам’ятниках – історія та долі»;

  • «Рекреаційний потенціал нашого промислового міста».

Цикл перебування дітей у закладі (цілодобовий) та виховна система школи дає широкі можливості бібліотекарю проводити спільні виховні заходи разом з вихователями, яких у нас п'ятнадцять чоловік. Це і:

  • Бліц-опитування «Кого ви вважаєте славетними земляками?» (часто діти називають О.Поля-дослідника покладів залізної руди, Григорія Синицю-заслуженого художника України і ін.);

  • Годинка-цікавинка «За що я люблю своє місто?» (дітям подобається наш Квітковий годинник, монумент легендарному Козаку Рогу, Льодовикова арена і ін.);

  • Урок - подорож «Кривий Ріг у роки війни» (допомагають у вивченні книги В.Бухтіярова «Визволення, 1943-1944» і «…Помним»,- про визволення міста та пам’ятники ВВв на Криворіжжі).

Проводяться і власне бібліотечні виховні заходи:

  • Краєзнавчий урок «Книги присвячені місту Кривий Ріг» та турнір знавців літератури краю «Лицарі слова», адже дитяча аудиторія тяжіє до активних форм спілкування з літературою, до форм змагальних, ігрових;

  • Читацька конференція «Літературними стежками рідного краю» (де згадуємо про загиблих у 1982році членів Криворізького міського літературного об’єднання «Рудана»);

  • Година пам’яті «Їх іменами названо вулиці нашого міста» (особливо цікаво дізнатися учням про визначного земляка С. М. Мелешкіна, в честь якого і названа вулиця на якій знаходиться наша школа-інтернат).

Фонд літератури краєзнавчої тематики складають основу інформаційних краєзнавчих ресурсів шкільної бібліотеки. Їх доповнює краєзнавча картотека, яка відображає як книги, так і окремі статті з книг, публікації в пресі, присвячені краю.

На базі бібліотеки ведеться краєзнавчий гурток, метою якого є пізнання свого рідного краю, виховування поваги до культурної спадщини народу, активізація пізнавальної та пошукової діяльності.

В краєзнавчій роботі умовно можна виділити три основні тематичні компоненти:


  • природознавство,екологічне краєзнавство;

  • історичне краєзнавство;

  • літературно-мистецьке краєзнавство.

При проведенні наших практичних занять перевага надається краєзнавчим дослідженням за природою, історико-культурними об’єктами. Наше місто дуже велике, до його складу входять 7 районів. Тому на заняттях гуртка ми більше уваги приділяємо вивченню і дослідженню Саксаганського району в якому знаходиться наша школа.

Так, на території Саксаганського району відомі три об’єкти природно-заповідного фонду, річка Саксагань, Дзержинське водосховище, два музеї(музей «Трудової та бойової слави РУ імені Кірова»; музей бойової та трудової слави шахти «Батьківщина») та одна музейна кімната (громадської організації «Пошук-Дніпр»), чотири провідні підприємства району, встановлено багато монументальних об’єктів – різні пам’ятники, встановлені видатним особам або подіям.

Краєзнавчі аспекти знаходять розкриття у таких заходах, як години екологічних роздумів «Екологічні дзвони сьогодення», «Доля рідної природи-у моїх руках».

Під час екскурсій до пам’ятників свого району, діти отримували індивідуальні завдання, робили записи і готували доповіді, створювали малюнки про найбільш визначні місця.

До свята Перемоги діти збирали записи спогадів очевидців цих подій, створювали анкети і опитувальники серед своїх рідних і знайомих, запрошували до бібліотеки тих, хто знаходився в тилу, дітей війни. Ці діти-тепер пенсіонери, вони останні свідки тих трагічних днів. Їх розповіді-безцінні живі свідоцтва того часу. Все це обговорювалось на круглому столі « Пам'ять житиме вічно».

Результатом цілеспрямованої систематичної роботи є:



  • Комплексні постійно діючі виставки, з багатьма мобільними експозиціями, які систематично оновлюються «Книги присвячені місту Кривий Ріг», «Рідне місто та подвиг криворіжців у літопису Великої Вітчизняної війни»;

  • Поповнення фонду матеріалами читацької конференціі «Літературними стежками рідного краю», збирання матеріалу до поетичної збірки віршів учнів школи «Перші дотики до ліри»;

  • Матеріали історичної експедиції «Героїчні місця рідного міста» (відвідування громадської організації «Дніпро-Пошук»), діяльність шкільного історико-краєзнавчого гуртка досягла високої оцінки місцевих істориків, бо учням вдалося розшукати родинний склеп полковника Галковського, який був одним із перших підприємців, що започаткували на Криворіжжі видобуток залізної руди.

  • Побудовано рейтинг за результатами бліцопитування «Кого ви вважаєте славетними земляками»;

  • Експоновано виставку малюнків « За що я люблю своє місто», вернісаж дитячих ілюстрацій до книг письменників-земляків;

  • Створено краєзнавчий куточок «Рідне моє Криворіжжя», в якому зосереджуються краєзнавчий фонд, постійно діюча книжкова виставка, карта області, міста, (карта-схема району), краєзнавча картотека, альбом, папки, теки з газетними статтями;

  • Для учнів початкової школи організована спеціальна краєзнавча тематична візуальна картотека з обкладинок книг (ксерокопії,які самі діти або читачі-активісти розфарбовують за зразком оригіналів, наклеєні на картонну основу);

  • Збір матеріалу і випуск дайджестів (за допомогою бібліотечного активу збирається,систематизується поточна література з окремих питань краєзнавства) і створено добірку матеріалів краєзнавчих заходів;

  • Результатом вивчення легенд про походження назви міста в ШБ та екскурсії до монументу легендарному Козаку Рогу, силами шкільного драматичного гуртка (керівник Новокшенова Т.Л.) інсценізовано легенду про козака Рога для учнів початкових класів;

  • Підготовлено до дня міста виставку дитячих робіт гуртка «Умілі ручки» (кер-к Скрипальова Г.Б.) це і Квітковий годинник, і зображення гербу міста та емблеми району в незвичній техніці виконання;

  • Разом зі вчителем музики (Недотопа Т.П.) всі класи вивчають патріотичні та народні пісні інформацію про які завжди можна знайти в краєзнавчому куточку бібліотеки;

  • Спільно з вчителем географії (Козловою К.М.) приділяємо значну увагу пропаганді унікальності Криворіжжя (розроблено разом з дітьми ряд віртуальних маршрутів екскурсій «Історичний центр Кривого Рогу», «Унікальні природні місця Криворіжжя», «Кривий Ріг-моя гордість і слава».

  • Відбулося знайомство з сайтом Криворізької міської ради і Інституту розвитку міста, де разом з дітьми розглянули та обговорили проекти майбутнього – велокривбас, індустріальний парк, козацький хутір (вч. інформатики Талаш Ю.К.);

  • Поповнення фонду краєзнавчої літератури (акція «Подаруй книгу бібліотеці» ) разом з активом бібліотеки.

Педагогічний колектив разом з бібліотекарем виховують у дітей любов до рідного краю,розкривають перед ними його красу й багатство. Ці почуття викликають гаряче бажання пізнати своє місто краще, вкласти в його розквіт свої сили й знання. Саме з вивчення рідного краю починається патріотичне виховання.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка