Богданович Людмила Броніславівна до глибин рідної мови



Скачати 482.04 Kb.
Сторінка1/5
Дата конвертації05.03.2016
Розмір482.04 Kb.
  1   2   3   4   5


міністерство освіти і науки, молоді та спорту україни

кіровоградський обласний загальноосвітній навчально-виховний комплекс гуманітарно-естетичного профілю (гімназія-інтернат – школа мистецтв)

Богданович Людмила Броніславівна

ДО ГЛИБИН РІДНОЇ МОВИ


Методичні розробки

Кіровоград – 2012

Богданович Л.Б. До глибин рідної мови: методичні розробки / упорядник – Л.Б.Богданович – Кіровоград, 2012. – 40 с.

У посібнику наведені приклади уроків з української мови для різних класів загальноосвітніх навчальних закладів, тести з української літератури та сценарії відкритих літературно-музичних композицій з творчого досвіду вчителя української мови і літератури Кіровоградського обласного загальноосвітнього навчально-виховного комплексу гуманітарно-естетичного профілю (гімназія-інтернат – школа мистецтв), відмінника освіти України, вчителя-методиста Богданович Людмили Броніславівни.
Рекомендовано до друку рішенням методичної ради Кіровоградського обласного загальноосвітнього навчально-виховного комплексу гуманітарно-естетичного профілю (гімназія-інтернат-школа мистецтв) (Протокол № 2 від 21.11.2012 р.)

© Богданович Л.Б., 2012 р.


ЗМІСТ




ЗМІСТ 4

ПЕРЕДМОВА 5

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 10 КЛАСІ:
«ТВОРЕННЯ УКРАЇНСЬКИХ ПРІЗВИЩ, ПО БАТЬКОВІ
ЗА ДОПОМОГОЮ СУФІКСІВ» 10

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 9 КЛАСІ: «СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ, ЙОГО ПОБУДОВА; ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ В НЬОМУ. СМИСЛОВІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ ПРОСТИМИ РЕЧЕННЯМИ В СКЛАДНОСУРЯДНОМУ» 12

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 9 КЛАСІ: «РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ МІЖ ПРОСТИМИ РЕЧЕННЯМИ В СКЛАДНОСУРЯДНОМУ» 17

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 5 КЛАСІ: «ОРФОГРАФІЯ» 19

ТЕСТИ ДЛЯ 9 КЛАСУ ЗА ТВОРЧІСТЮ І.П. КОТЛЯРЕВСЬКОГО 21

ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ,


ПРИСВЯЧЕНА СВЯТУ РІДНОЇ МОВИ «КРІЗЬ ГУЛ СТОЛІТЬ» 28

СЦЕНАРІЙ ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНОГО СВЯТА,


ПРИСВЯЧЕНОГО РІЧНИЦІ Т.Г.ШЕВЧЕНКА 34

ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНИЙ ВЕЧІР


«КОБЗАРЮ! ТВОЯ СЛАВА НЕ ВМРЕ, НЕ ПОЛЯЖЕ!» 37

ДЛЯ НОТАТОК 41





ПЕРЕДМОВА





Богданович Людмила Броніславівна працює в обласному комплексі з 1996 року. Вона досвідчений педагог, має глибоку наукову і теоретичну підготовку, володіє сучасними методами і формами педагогічної діяльності. Працює над педагогічною проблемою «Використання інтерактивних методик навчання у роботі по підвищенню мовленнєвої культури учнів в умовах навчально-виховного комплексу гуманітарно-естетичного профілю». Уроки української мови і літератури спрямовані на розвиток особистості учня з врахуванням особливостей кожного класного колективу.

Вчитель раціонально організовує діяльність учнів, поєднує фронтальну, колективну та групову форми роботи, використовує різноманітну наочність, додаткову літературу, довідники, що сприяє ефективності навчального процесу. Неодноразово учні Богданович Л.Б. ставали призерами обласного етапу Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика. Вона є головою методичного об`єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу. Гімназисти добре знають тексти творів, володіють державною мовою, пишуть змістовні наукові роботи з рідної мови і літератури в НТУ «Дивосвіт», МАН учнівської молоді.

У пошуках інтерактивних підходів навчання та виховання дітей учитель Богданович Л.Б. вбачає своїм найголовнішим завданням формування мовленнєвої культури учнів, збагачення словникового запасу учнів, досконале оволодіння рідною мовою. Для цього використовує складання змістовних предметних блоків, як одного з етапів особистісно орієнтованого навчання. Ця технологія, на думку педагога, спроможна забезпечити оптимізацію навчально-виховного процесу, дає учням не тільки основи знань, а й навчає їх обробляти й аналізувати, синтезувати навчальний матеріал,дає імпульс діяльності учнів, їх ініціативі, вивільняється більше часу для практичної діяльності. Учні краще розуміють, засвоюють матеріал, вчаться аналізувати, порівнювати, робити власні висновки.

Підвищенню зацікавленого сприйняття учнями програмового матеріалу сприяє емоційна атмосфера уроку, уміння загострити проблему шляхом створення особливого мікроклімату в класі під час уроку.

Вчитель глибоко переконана що залучення музики і живопису, поезії, які, за словами В.О.Сухомлинського, творять на уроці «повітря краси», сучасний урок тільки виграє, допомагає учням повніше, емоційніше засвоїти, зрозуміти музику рідного слова.

Зайве говорити, що сьогодні учні на недостатньому рівні володіють рідною мовою. Молодь на досить низькому рівні володіє діалогічним і монологічним мовленням.

Працюючи в 11 класі над темою «Пряма і непряма мова. Цитата. Діалог. Пунктограми при прямій мові, діалозі цитаті», формою уроку обрала семінар. Учні самостійно працювали над темою, маючи план уроку. Мета уроку обговорення й оцінка результатів самостійно підготовлених тем. Урок проводився за планом:


  1. Пряма мова

  2. Непряма мова

  3. Цитата

  4. Діалог.

Кожне питання розглядалося по черзі і закріплювалося практичним завданням. Учні-рецензенти оцінювали відповіді своїх товаришів. Потім класу було запропоноване завдання у двох варіантах:

  1. Розставити в тексті розділові знаки і пояснити їх вживання.

  2. Скласти речення з подібними словами.

Учням було запропоновано скласти анотацію на основну відповідь з цього питання, а потім виконували практичне завдання: перетворити речення з прямою мовою на непряму, проаналізувати трансформовані речення, пояснити розділові знаки.

Практична робота проводилася індивідуально. Під час доповіді про діалог учитель доповнює, рецензує відповіді учнів. Після цього учні складають діалог на лінгвістичну тему й вразно відтворюють його в особах.

Сучасний урок вимагає чіткого взаємозв’язаного, ефективного комплексу завдань.

До аналізу літературного тексту, вчитель підходить комплексно, звертаючи увагу на розвиток культури мовлення учнів. Учні вчаться слідкувати за стилістичною правильністю побудови речень, не відхиляючись від головного.

Під час вивчення творчості М.М.Коцюбинського особлива увага звертається на теоретичні поняття – нові методи, жанри, напрями. В ході уроку акцентується увага на проблемі імпресіонізм й українська література, яка продовжує звучати і на уроці «Імпресіонізм М.М. Коцюбинського» у новелі «Цвіт яблуні». Учні працюють у групах, попередньо опрацювавши текст новели, зробивши виписки тексту, які використовують під час висвітлення проблемних питань. Обов’язково звертається увага на словникову роботу.

Ведучи учнів стежинами, що збагачують їх словниковий запас, культуру мовлення, Людмила Броніславівна використовує різноманітні форми роботи: словникові п’ятихвилинки, орфографічні, орфоепічні, хвилинки-мріїнки, твори мініатюри, конкурси знавців фразеологізмів і т.п.

Важливим і корисним видом роботи у справі підвищення культури мовлення педагог вважає творчі роботи під час уроку. На уроках Людмили Броніславівни учні вчаться складати діалоги, що відтворюють різні ситуації. Сюди органічно прилучається і культура поведінки. Виявляється, діти про поведінку в деяких ситуаціях навіть не мають уявлення, а вживання «чарівних» слів «будь ласка», «прошу», «дякую», і т.д. – рідкий гість у мовленні дітей.

Культура мовлення кожного з нас органічно випливає із загальної культури виховання людини. І тут безмежне поле діяльності. Як учитель-словесник Людмила Броніславівна залучає своїх вихованців до вивчення історії рідного краю, використовуючи такі методи роботи як зустрічі з письменниками – земляками (О.Жовною, А.Погрібним) на уроках літератури рідного краю. Уроки літератури рідного краю вчитель проводить так, щоб кожна дитина відчула магію дивослова письменника, духовну наснагу автора – земляка. Це нестандартні уроки. Учень повинен прийти до зустрічі з письменником через попереднє знайомство з його творчістю, конкретними творами. Крім того, учні ліцею – активні відвідувачі музею П.К.Тобілевича (директор К.Є.Лісняк). Часто уроки рідного краю проходять саме тут (презентація нових збірок П.Селецького, А.Корінь, Л.Горового). Саме тут відбувся захист наукових досліджень учнів ліцею О.Маринюк «І.Карпенко-Карий – фундатор української драматургії і театру», Т.Сизорової «Родини Тобілевичів і Тарковських».

Керівництво науковою роботою учнів – ще один вид роботи, який,теж розвиває, збагачує мовну культуру учнів, привчає їх до дослідницької, пошукової роботи, привчає детально і уважно працювати з книгою, вчить систематизувати матеріал, робити власні узагальнення, висновки, сприяє поглибленню знань учнів української мови та літератури, спонукає до глибокої зацікавленості предметом. Старшокласники – учні 10-11 класів – з відповідальністю пишуть творчі роботи з української мови та літератури. Результатом є серйозні наукові роботи, глибоко самостійні. Учням пропонується нова тематика: «Велесова книга – погляд в історію нашого народу», «полемічні твори І.Вишенського, І.Франка про про І.Вишенського», «Філософські роздуми Г.Сковороди про людське Щастя», «Буквар світу», «Фольклорні джерела повісті М.М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»» та драми Лесі Українки «Лісова Пісня», «Проблема емансипації у творчості О.Кобилянської», «Образ матері і дитини у творчості Т.Шевченка», «Родинні зв’язки сімей Тобілевичів і Тарковських», «Життєвий подвиг О.Журливої», «Національне підґрунтя поеми І.Котляревського «Енеїда»», «Художні засоби роману П.Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Творчість письменників Кіровоградщини стала постійним об’єктом досліджень учнів під керівництвом Людмили Броніславівни.

Людмила Броніславівна Богданович із плеяди тих, творчих учителів-словесників, педагогічний досвід яких цікавий для її колег і повчальний для молодого покоління учителів - філологів. Мабуть, тому вона завжди радо приймає до себе на уроки, що проходять у Кіровоградському обласному комплексі гуманітарно-естетичного профілю студентів філологічного факультету Кіровоградського державного педагогічного університету ім.В.Винниченка.

Її учительська праця – це певна педагогічна цінність, прикметна цікавими методичними знахідками і рішеннями. Працюючи із творчо обдарованими учнями, що тонко розуміють музику, народне танцювальне мистецтво, гарно співають і танцюють, вона вміло поєднує у своїй роботі літературу, музику, і сценічне дійство. На уроках панує мікроклімат співпраці учителя й учнів. Людмила Броніславівна використовує різні форми навчальної діяльності, організовує навчальний процес з урахуванням вікових особливостей учнів та рівня їх пізнавальних і творчих можливостей. Її орієнтир – розвиток особистості засобами слова. Учитель використовує його могутній потенціал для формування цільної особистості, свідомої свого життєвого призначення, свого народу.

Педагог виховує в учнів почуття любові й поваги до рідного слова, залучає їх до вивчення історії рідного краю, використовуючи такі методи роботи як зустріч із письменниками – земляками. На своїх уроках поглиблює знання учнів цікавим викладом матеріалу, диференційованими завданнями.

Вчитель постійно проводить відкриті уроки, працює зі студентами, бере участь в обласних семінарах, конференціях, постійно співпрацює з Кіровоградським ОІППО ім. Василя Сухомлинського. На засіданні методичної ради навчально-методичного кабінету української мови та літератури Кіровоградського ОІППО ім. Василя Сухомлинського схвалені методичні матеріали вчителя «Перші кроки в професії». Людмила Броніславівна проводить змістовну позакласну навчально-виховну роботу в закладі, а такі щорічні заходи, як Шевченківські дні, Тиждень української мови та літератури, Свято української писемності, «Поетичний зорепад» та інші є методичною скарбничкою вчителя, що виховує у гімназистів дух українства та почуття національної гідності.

Людмила Броніславівна людина енергійна, старанна, працездатна, принципова, вимоглива до себе та інших, любить українську мову і передає цю любов своїм вихованцям, які щорічно вступають на навчання до провідних вищих навчальних закладів держави, зокрема, тільки на факультеті філології та журналістики КДПУ імені В.Винниченка навчається більше двадцяти учнів.

Богданович Людмила Броніславівна користується заслуженою повагою колег, учнів, батьків.

Цікавий педагогічний досвід Людмили Броніславівни вартий уваги і заслуговує на гідне поціновування.


  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка