Борис Олійник. «Ринг». Філософія чину і мудрості у творах поета



Дата конвертації19.02.2016
Розмір46.1 Kb.
ТЕМА УРОКУ Борис Олійник. «Ринг». Філософія чину і мудрості у творах поета.

МЕТА УРОКУ Продовжити знайомство з творчим доробком Бориса Олійника. Спираючись на поезію «Ринг», показати філософію боротьби Добра зі Злом, крізь призму загальнолюдських моральних принципів, авторську позицію з цього питання. Розвивати логічне мислення, уміння робити власні узагальнення на основі прочитаного. Розвивати асоціативне мислення, уяву. Виховувати небайдужість до проблем сучасності, кращі людські чесноти – добро, совість, почуття обов’язку.

МЕТОДИ, ПРИЙОМИ І ФОРМИ РОБОТИ Розповідь учителя, бесіда за запитаннями, творча робота, виразне читання.

УНАОЧНЕННЯ Відеофрагменти боксерського поєдинку.

ЗМІСТ УРОКУ


  1. Організація класу.

  2. Ознайомлення учнів з темою, метою. Мотивація.

Замість прологу

«…щоб ми не робили, куди б людина не поверталася навіть тоді, коли вона підкорює космос, - на землі протікає її життя. …Завдання літератури і мистецтва…зводиться до боротьби за совість в людині. …Добуваючи із попереднього досвіду важливі для нас прогресивні елементи, в той же час необхідно думати про те, що сучасній людині, як ніякій іншій, необхідно бути впевненим: її духовність не порушена, не пущена кудись під укіс в результаті якихось історичних подій чи процесів. Це те, що робить нас людьми».

Ч. Айтматов

Учитель. Творчий доробок Бориса Олійника не лише зумовлений потребами часу, але й глибинний за своєю духовною сутністю. Поет прагне відкрити по-новому «відомі істини». Зосереджуючись на духовному, він водночас шукає відповіді на непрості питання: «Якими повинні бути пріоритети в житті?», «Що стане ціннісним орієнтиром суспільства в цілому і кожного зокрема?», «Яка вона, сучасна людина?» Звичайно, Борис Олійник не поспішає роботи однозначні висновки. Він дає можливість кожному, хто відкриває для себе світ його творів, самому зробити вибір на користь тієї чи іншої, висловленої автором думки.

Сьогоднішній наш урок стане дослідженням поезії Бориса Олійника «Ринг», яке дозволить, спираючись на моральні категорії «Добра» і «Зла», вибудувати образ-узагальнення, що розкриває авторську філософію світосприйняття з її особливими законами.



  1. Активізація пізнавальної діяльності.

Учитель. Уявіть собі, що ви опинилися в спортивному комплексі, де ось-ось має розпочатися боксерський поєдинок. При цьому залишається невідомим, хто буде брати участь у бою, а головне – стане переможцем. Все ще попереду, тільки зал, що завмер в очікуванні, охоплює вир передчуттів і припущень. Збігають останні хвилини…Гонг…Початок…

Демонструється відеофрагмент боксерського поєдинку

Міркуємо разом

  • У чому, як на вас, захоплюючий бік видовища? Чому режисери трансляції чергують події, що відбуваються в ринзі з показом глядацьких трибун? Чи можемо ми стверджувати, що без реакції уболівальників розповідь про змагання виявилася б збіднілою? Чим це пояснити?

Учитель. Завдяки телебаченню легко передати емоції, які вирують на спортивній арені. Не менш яскравим у плані зображення бійцівського поєдинку є й кіномистецтво, де кожен новий кадр дає можливість глядачеві відчути себе співучасником зображуваного. Однак не менш колоритною стане «присутність» в ринзі, якщо динаміка й напруга дійства розкриється за допомогою поетичного слова.

  • Переконаймося в цьому, звернувшись до вірша Бориса Олійника «Ринг».

Виразне читання поезії

Робота за змістом твору

  • Яку роль відіграє перша строфа твору для цілісного сприйняття зображуваного? При цьому акцент робиться на самому місці, де розгортаються події, чи на вирії пануючих там емоцій? Обгрунтуйте доцільність такого підходу.

  • Від якої особи ведеться розповідь у поезії? Як це, на вашу думку, впливає на розгортання сюжету?

Чуттєва доріжка вражень

Відтворіть за допомогою кольорів внутрішній душевний стан спортсмена. Який відтінок буде в цій кольоровій гамі домінантою? Відповідь аргументуйте.



  • Чому обличчя глядачів на трибунах нагадують білу маску? Як сказане вами співвіднесене з душевними переживаннями боксера, що йде повз них до місця бою – рингу?

  • Доведіть, спираючись на текст, що наступна строфа стає точкою відліку, яка дозволяє не лише побачити супротивника головного героя, але й фактично зробити висновок щодо подальшого розгортання подій.

  • Побудуйте інформаційне гроно, яке б дало можливість уявити суперника як бійця і як людину. Чому, на вашу думку, автор уже першим рядком безапеліцяйно заявляє: він – ворог? Відповідь аргументуйте.

  • Простежте за подальшим перебігом подій. Хто ще протистоїть головному герою у творі? (секундант, глядачі). Зачитайте рядки на підтвердження вашої думки.

  • Що свідчить на користь того, що бій буде важким? Як ставиться до цього головний герой?

  • Доведіть, спираючись на текст, що своєрідна зміна кадрів ( ринг-глядачі-сам боксер) дозволяє читачеві зосередитися не стільки на розгортанні сюжету, а передусім на самих переживаннях персонажа. Як досягається подальше зростання емоційної напруги? Наведіть приклади з поезії.

Демонструється відеофрагмент боксерського поєдинку

Учитель. Удари сиплються один за одним. Здається, ще мить і головний герой буде переможений. Де ж віднайти сили, щоб не здатися? У таку вирішальну хвилину, коли шальки терезів схиляються на бік супротивника, він не тільки захищає себе, але й наносить удар-відповідь.

  • Що, на вашу думку, допомогло головному герою вистояти у цьому нерівному двобої? Чому в жмутку сили злилися воєдино поразки і удачі? Поясніть.

  • Доведіть, що остання строфа розкриває ідею твору. Чи можна назвати цей бій боротьбою Честі зі Злом? Що дає підстави так вважати?

  • Поняття «Честь» обмежене тільки лише спортивними змаганнями чи все ж таки є категорією філософською? Думки обґрунтуйте. Як сказане вами співвіднесене з думкою літературознавця Григорія Клочека : «Людина ні в якому разі не повинна поступатися Злу. Честь і зло –це антагоністичні категорії. На Зло треба йти у відкритий бій. Перемагати в такому бою – справа честі людини. Правда, Порядність, Честь зобов’язані вміло себе захищати, вони повинні йти у відкритий бій зі Злом і добиватись перемоги над ним. Саме таку моральну істину проповідує своїм твором поет».

Вільний мікрофон

- Чи варто сучасній людині ставати на герц зі Злом? Може, краще, приспавши Честь і Совість, пасивно пливти за течією?



Учитель. Борис Олійник – письменник, чиї моральні принципи дозволяють бути в «центрі кола, визначенім сонцем», тобто в центрі життя. Не випадково його життєве кредо невіддільне від «колообігу» поколінь і водночас особисте:

Я почекаю…Засурмлять джерела…

Ще почекаю…Пісня в мозолях…

І я відчую, що мене земля

Приймає, напровесні дерева;

Що вже мене на цифри не розкласти,

Бо пальці переходять у бруньки,

Що маю право на верховне щастя;

Рости не спрограмований ніким.

Борис Олійник проповідує високі загальнолюдські ідеали, ті, що близькі усім і кожному. Чи ж не в цьому сила поетового таланту?



  1. Підбиття підсумків уроку.

  2. Домашнє завдання.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка