Частини основи



Скачати 43.57 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір43.57 Kb.
Урок української мови,

проведений у 3 класі

Дмитрівської ЗШ №2

ім. Т. Г. Шевченка

Учитель: Рєзнік В.В.

Тема: ЧАСТИНИ ОСНОВИ.

Мета: закріпити в учнів поняття про закінчення та основу слова; дати загальне уявлення про те, з яких частин може складатися основа слова; розвивати мислення, мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.

ХІД УРОКУ.



  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Ось і дзвоник дав сигнал –

Працювати час настав

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!



  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа 146, с. 68)

  • Продовжте діалог. Розкажіть , що цікавого ви зараз читаєте у вільний час?

  1. Каліграфічна хвилинка.

Г г Г г Гу аг гд сг ог

Герой гриміти гумка

Гудуть вони по-бджолиному, але меду не приносять.



  1. Словникова робота.

Гра «Знайди склад»

Че…вики чер…ний чи…ння у…тель



(черевики, червоний, читання, учитель)

  1. Самостійна робота.

  • Запишіть слова, додаючи закінчення.

1 варіант

Україн…, бабус…, батьк…, мам…, сонц…



2 варіант

Прац…, школ…, вчительк…, знанн…, щаст…



  • З одним із цих слів складіть і запишіть речення.

  1. Гра «Утвори словосполучення».

  • У змінених словах позначте закінчення та основу.

Милуватися, квітка. Розповісти, мама. Повернути, друг. Побачити, брат.

  • Поясніть, що називають основою слова.

  • Як знайти основу в слові?

  1. Гра «Незакінчене речення».

  • Продовжіть твердження:

  • Слово складається з…

  • Закінчення – це…

  • Щоб знайти закінчення, потрібно…

  • Закінчення служить…

  • Основа – це…

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.

  • На попередніх уроках ми вже дослідили, що слово ділиться на закінчення та основу. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що основа, в свою чергу, теж має певні складові.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Робота в групах (вправа 147, с. 68)

  • Прочитайте і спишіть. У виділених словах позначте закінчення й основу.

  • Назвіть спільну частину основи. Це – корінь.

  • Назвіть частину основи перед коренем. Це – префікс.

  • Назвіть частину основи між коренем і закінченням. Це – суфікс.

  1. Складання таблиці «Будова слова».

  • Запамятайте! Основа слова може складатися з таких частин: префікса, кореня і суфікса. Розгляньте в підручнику, як позначають на письмі ці частини основи.

На дошці – таблиця.

рецепт.jpg

  • Цією таблицею ми будемо користуватися під час роботи.

Фізкультхвилинка.

  1. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ.

  1. Пояснення вчителя.

КАЗКА-БУВАЛЬЩИНА

Не за синіми морями,

Не за дальніми лісами,

А Мовляндії-країні

Проживали друзі щирі.

Корінь – сивий дідуган,

Префікс – брат молодший,

Суфікс – справжній молодець,

Закінчення – на кінець.

Всі вони були сусіди,

Жили в злагоді і мирі.

Один одному служили

І слова нові творили.

Стануть дружно усі в ряд,

Вмить до нас заговорять.

І читаєм ми за-ряд-к-а,

А, можливо, це за-гад-к-а.

Як частини слова знаєш,

То слова всі прочитаєш.

О. Жуленко

- Основа слова може складатися з таких частин: префікса, кореня і суфікса.



Префікс:

  • Стоїть перед коренем;

  • Служить для утворення нових слів.

Корінь:

  • Несе в собі основне значення слова.

Суфікс:

  • Стоїть після кореня (або між коренем і закінченням);

  • Служить для утворення нових слів.

Закінчення:

  • Змінна частина слова;

  • Служить для зв’язку слів;

  • Щоб знайти закінчення, потрібно змінити слово.

  1. Первинне закріплення (вправа 148, с.69)

  • Прочитайте і спишіть слова.

  • Позначте у цих словах закінчення і основу.

  • Визначте спільну частину (корінь) у кожній групі слів і позначте її дужкою.

  1. Робота над загадкою (вправа 149, с.69)

  • Прочитайте і відгадайте загадку.

  • У словах відгадки визначте закінчення й основу.

  • Усно складіть з цим словом речення.

  1. Робота над текстом. Розвиток мовлення (вправа 150, с.69)

  • Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Перекажіть.

  • Чи є в тексті слова, вжиті в переносному значенні? Назвіть їх і поясніть.

  • Спишіть. У виділеному реченні підкресліть підмет і присудок. Усно встановіть зв’язок між членами речення.

  • Знайдіть у тексті слова з коренем –дощ-.



  1. ПІДСУМОК УРОКУ

  • З яких частин може складатися основа слова?

  • Яку частину обов’язково має кожна основа?

  • Яка роль кореня?

  • Яка роль префікса?

  1. Яка роль суфікса?

  2. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 151, с. 69


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка