Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників черкаської обласної ради н. М. Степанова, Т. М. Москаленко, Л. А. Коломієць



Скачати 409.11 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації05.03.2016
Розмір409.11 Kb.
  1   2   3
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

Н.М. Степанова, Т.М.Москаленко, Л.А. Коломієць

1_1«Та все подолає в тяжкій боротьбі незламна моя Україна!»

Методичні матеріали

до проведення Першого уроку у старшій школі

у 2015-2016 навчальному році

ЧЕРКАСИ

2015

ББК 74.200

С 79

Рекомендовано до друку вченою радою ЧОІПОПП.

Протокол № 2 від 28 травня 2015року

«Та все подолає в тяжкій боротьбі незламна моя Україна!»: методичні матеріали щодо проведення Дня Знань і Першого уроку у старшій школі в 2015/16 навчальному році /Т.М.Москаленко, Л.А.Коломієць; за заг. ред. Н.М.Степанової. – Черкаси: Видавництво Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, 2015. – 28 с.



АВТОРИ:

Степанова Н.М., методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, кандидат філософських наук;

Москаленко Т.М., заступник директора Богуславецького навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» імені М.О. Максимовича Золотоніської районної ради, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист;

Коломієць Л.А., учитель історії Черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №17 Черкаської міської ради, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист

С79 Методичні матеріали містять рекомендації, орієнтовні плани уроків (виховних заходів), які розроблені на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення Дня знань і Першого уроку в новому 2015/16 навчальному році та подальшої роботи у напрямку формування духовно багатої і всебічно розвиненої особистості.

Матеріали адресовані керівникам навчальних закладів, заступникам директорів із виховної роботи, класним керівникам, учителям - предметникам, усім, хто зацікавлений у духовно-патріотичному розвитку підростаючого покоління на засадах добра, братерства і злагоди.



©ЧОІПОПП, 2015.

ЗМІСТ

Степанова Н.М.Методичні рекомендації до проведення Дня знань і Першого уроку – 2015 …………………………………

4


Москаленко Т.М. Та все подолає в тяжкій боротьбі незламна моя Україна ……………………………………………………...

11


Коломієць Л.А. За волю, за правду, за світле майбутнє…........

21


Список рекомендованої літератури …………………………….

26



Н.М. Степанова,

методист лабораторії суспільно-гуманітарних

дисциплін Черкаського обласного інституту

післядипломної освіти педагогічних

працівників Черкаської обласної ради,

кандидат філософських наук



МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРОВЕДЕННЯ ДНЯ ЗНАНЬ

І ПЕРШОГО УРОКУ – 2015
Новий навчальний рік за традицією розпочинається 1 вересня, коли окрім урочистостей, присвячених Дню знань, ми проводимо і Перший урок. За ініціативи Департаменту освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації Перший урок у школах області для учнів старшої школи проходитиме з теми «Та все подолає в тяжкій боротьбі незламна моя Україна!»

На сучасному етапі розвитку Україна входить у нову фазу суспільних відносин, коли такі цінності як свобода, патріотизм, мужність і відвага, права людини і громадянина набувають особливого значення.

Зауважимо також, що у 2015 році Україна святкуватиме 24 річницю незалежності (Указ Президента України «Про відзначення 24-ї річниці незалежності України»       № 3602015 від 24.06.2015). Це особлива і знаменна дата у житті кожного українця, адже сприяє консолідації українського суспільства навколо ідеї захисту та зміцнення державності. Ми з честю пам’ятаємо подвиг борців за свободу та незалежність України, а також пишаємося тими співвітчизниками, які сьогодні відстоюють суверенітет та територіальну цілісність держави у боротьбі із зовнішньою агресією. Це свято – утвердження почуття патріотизму та гордості за свою Вітчизну, яка має глибокі державницькі традиції відомих всьому світові Київської Русі, Української козацької держави (Гетьманщини), Української Народної Республіки.

Враховуючи різноманітні фактори духовно-емоційного життя старшокласників, серед яких перші позиції належать інтенсивному становленню молодої особистості та розвитку креативного мислення, важливо будувати освітньо-виховний процес через фокус «зразкового прикладу». У цьому віці учні починають входити у такий етап життя, коли емоційно-чуттєві судження набувають надактуальності. Тому важливо показувати яскраві приклади із життя співвітчизників, сповнені гуманізму, патріотизму, любові до рідних, переживань за долю ближнього, із життя і діяльності національних героїв.

Сучасній молоді, яка стоїть на шляху громадянського, соціального, морального вибору, формування характеру через призму добра, братерства, миру і злагоди, толерантності і розуміння, любові до ближнього є необхідною умовою. Тому зразкові приклади із життя співвітчизників мають допомогти у виробленні стратегії життя, визначенні життєвих планів на майбутнє, формуванні вміння творити власну долю, активно, відповідально та ефективно реалізувати громадянські права й обов’язки.

Події останніх років дають нам право зрозуміти: хто ми є сьогодні і чого прагнемо у майбутньому. І хоча Україна на сучасному етапі переживає важкі часи, проте для більшості із нас сукупність моральних почуттів і рис поведінки, таких як любов до Батьківщини, відданість їй, активна праця на благо Вітчизни, примноження трудових традицій, відродження звичаїв рідної землі, прагнення до зміцнення честі та гідності, хоробрість і мужність, готовність захищати Батьківщину від ворога, дружба з іншими народами, є не стільки вимогою часу, стільки покликанням душі. Як бачимо, всю таку сукупність можна визначити одним терміном – патріотизм.

Сучасні наукові розвідки у соціальній філософії, історії, політології, соціології, культурології доводять, що патріотизм – одне з найглибших громадянських почуттів, яке зародилося ще у епоху раннього становлення суспільства і, модернізуючись, дійшло до наших днів. Його зміст окреслюється трьома аксіомами «любов – відданість – гордість».

Тому лейтмотивом теми Першого уроку є патріотичні почуття, силу яких підкреслюють словосполучення «тяжка боротьба» і «незламна моя Україна». Боротьба не може бути легкою, на те вона й боротьба. Але тут важливим є те, що скільки б вона не тривала, Україна все переможе, вистоїть, якщо треба, вистраждає. І тоді, як пророчив Великий Кобзар, наступить мир і благополуччя:


І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі.

Т.Г. Шевченко «І Архімед, і Галілей…»
Завдання класного керівника полягає в тому, щоб у доступній та цікавій формі провести роботу, спрямовану на формування в учнів почуття гордості за свою рідну землю, сформувати бажання бути справжніми патріотами, які прагнуть примножувати її багатовікову славу й боротися за щастя й незалежність українського народу. Увесь зміст уроку має переконати школярів, що наша Батьківщина – то найкраща країна, яка багата своїми історією, традиціями і людьми.

При підготовці й проведенні уроку необхідно скористатися матеріалом з історії України, звернути увагу учнів на літературні твори, в яких розкривається славетне минуле українського народу. Звичайно, особливе місце на уроці має бути присвячене Героям України, які у різний час боронили й захищали її землі, прославляли рідну землю, сміливо піднімали свій голос за волю і демократію.

Структура та план проведення уроку залежить від задуму класного керівника, який під час підготовки має проаналізувати можливості класного колективу та індивідуальні й вікові особливості учнів. Але треба пам’ятати, що Перший урок має пройти урочисто. Його яскраві моменти повинні запам’ятатися учням надовго.

Ми переконані, що належний рівень підготовки і проведення Дня Знань і Першого уроку у 2015/16 навчальному році сприятиме формуванню патріотичних почуттів юних громадян, мобілізації сучасних освітніх ресурсів у справі засвоєння школярами істинних життєвих цінностей: гуманістичних, громадянських, духовно-моральних, соціально-культурних тощо.


Матеріали для уроку-диспуту

Для Першого уроку в 2015/16 навчальному році для учнів старшої школи ми пропонуємо заняття провести у формі диспуту.



Очікувані результати:

  • учні зможуть давати визначення патріотизму;

  • наводити приклади героїзму, як із історичного минулого України, так і сучасних подій;

  • висловлювати власні судження щодо важливості у нашому житті почуття національної гідності, самоповаги і честі.


Для вступного слова

Споконвіку Україна була відома як велика житниця, інтелектуальне й духовне джерело Європи та світу. Вона збагатила всесвітню скарбницю філософської думки, богослов’я, мистецтва, літератури.

…Наші генії консолідували національну культуру за допомогою своїх творів, які передавали справжній дух і душу українського народу. Своїми творчими умами вони увіковічнили все те, чим є сьогодні Україна і що кожний українець повинен носити в своїй душі і в своїм серці.

Відвідавши нашу землю в середині ХVП століття, диякон Павло Алепський з щирим подивом сповіщав тоді цілому світові: «О, який це благословенний народ! І яка це благословенна країна! Яка ревність властива святій душі і чистій вірі, воістину православній! Блаженні очі наші за те, що бачили, блаженні вуха наші за те, що вони чули, блаженні серця наші за пережиту нашу радість і захоплення».

Нині прийшов час, щоб віддати данину пошани нашим славетним співвітчизникам, тим більше, що багато з них, попрацювавши на чужій землі, завжди вважали своєю батьківщиною Україні. Маємо завжди згадувати їх як справжніх синів свого народу.


Методична скарбниця для вчителя!
Диспут – одна із форм урочної роботи з учнями, яка допомагає розвивати їх самостійність, логічне мислення, соціальну та моральну зрілість; формувати погляди та переконання особистості.

Слово «диспут» латинського походження і у перекладі означає «міркую», «суперечу».

Як форма заняття диспут є цікавим і практично направленим уроком, адже під час диспуту з’являються можливості впливу на інтелектуальну та емоційну сфери особистості учня; при доцільному підборі методів і вправ збуджується зацікавленість в пошуку істини.

Окрім цього, у процесі диспуту створюються умови для реалізації демократичних засад навчання. «Учіння в диспуті сприяє розвитку критики та самокритики, культури мови та логічного мислення, навчає вмінню опонувати та перевіряти правильність своїх поглядів і переконань».

Учні класу об’єднуються у кілька груп. Отримують завдання (ми пропонуємо кілька варіантів на вибір учителя), обговорюють у групах до 10 хвилин.

Час на представлення групою спільних результатів – до 10 хв.

Час на загальну дискусію – до 10 хвилин.


Загальні запитання для диспуту:

  1. Чи вважаєте ви слова автора актуальними у сучасних умовах розвитку українського суспільства?

  2. Що, на вашу думку, означає бути патріотом своєї Батьківщини?

  3. Кого із відомих вам українців можна було б зарахувати до когорти Великих патріотів і чому?


Завдання для груп:

  1. Вставай народе, в святу годину,

Та не для помсти за рідну кров,

вставай за правду, за Україну,

Вставай народе, твій час прийшов. Д.Павличко


  1. … Наша правда свята, вона сонцем горить

Нам на наших повстанських знаменах,

Лиш для неї клялися до смерти ми жить

І з шляхів цих ніколи не звернем! Василенко-Волош


  1. Клятва мільйонів гримить до небес

Мазепі, Петлюрі, Бандері:

– Ваш дух у мільйонах навіки воскрес,

Ваш дух перед нами як сяючий хрест,

Як символ нової – державної ери! Л.Полтава




  1. Дніпро і Сян, Кубань й Дністер

Несуть на хвилях ген світами

Побідну пісню: «Ні не вмер

Народ вкраїнський між катами!» М.Угрин-Безгрішний


  1. Найменше думаю про себе.

Я що? Краплина в океані.

Народе мій! Твоя потреба

Мені щемить, як сіль у рані. О.Підсуха

Питання для загальної дискусії:

Доведіть або спростуйте тезу, навівши приклади:



«Патріотизм – це джерело високої людської гідності і моральної незламності чи просто громадянська відповідальність за долю свого народу».

Для підсумку заняття:

Подивімося в лице історії чесними, неупередженими очима. Вона переповнена прикладами героїзму, боротьби за краще майбутнє, відданості рідній землі. Підтримуймо у наших серцях отой вогник гордості і пошани, любові до України, який у свій час майорів у серцях князів Володимира і Святослава, козацьких ватажків Петра Сагайдачного, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи, геніїв слова народного Григорія Сковороди, Тараса Шевченка, Івана Франка, непримиренних борців за свободу українського народу Симона Петлюри, Євгена Коновальця, Степана Бандери, Олега Ольжича, Олени Теліги, Василя Стуса, В’ячеслава Чорновола… і багатьох-багатьох інших славних героїв, синів і дочок Неньки-України. Вони є еталоном честі української нації. Продовжуймо їхню святу справу, бо мир і злагода, добро та милосердя врятують світ від занепаду, відкривши дорогу до істини.

Для обговорення поезії учням пропонується дати відповідь на запитання, використовуючи метод «ПРЕС» : «А ви розділяєте погляди віри в Україну і її майбутнє автора?»


Я вірю в тебе, Україно,

Бо з’яничарились не всі.

Старенька мамина хустина

Не ходить в жерби по Русі.

Не всі ще на чужих базарах

За долар совість продали.

За ковбасу і свіже сало

Не всі міняють прапори.

Річ не пороках і пророках,

А в справжній гідності людей.

Річ не в твердих дитячих кроках,

Якими наш народ іде.

І, слава Богу, не руїна

Кругом, а ниви й небеса,

Й веде народ мій Україна,

Не тьма навколо, а яса. Н.Попович



* Надія Миколаївна Попович (16 січня 1961 – 7 травня 1995, селище Фитьків, Прикарпаття) – українська письменниця, поетеса і педагог.

Якщо дозволяє час уроку, можна використати нижче наведені форми роботи (кросворди, сенкани) для зацікавлення учнів і розвитку творчого мислення.

Кросворд «Ними пишається Україна»

Розгадавши кросворд, ви зможете прочитати прізвище людини, яка віддала своє життя боротьбі за незалежність України.


















 1

 

 Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 













 2

 

 

 А

 

 

 

 






















 3

 

 

 

 

 Н

 

 






















 4

 

 

 

 

 

 

 Д

 








































 5

 

 Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 
















 6

 

 Р

 

 

 

 

 




























 7

 

 А

 

 

 


















  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка