Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників черкаської обласної ради до 200-річчя з Дня народження Т. Г. Шевченка



Сторінка1/8
Дата конвертації19.02.2016
Розмір1.63 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

До 200-річчя з Дня народження Т.Г. Шевченка
МИ НАЩАДКИ ТВОЇ, ТАРАСЕ!

Збірка розробок занять, свят, розваг для педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів

Черкаси

2014


ББК 74.102.12

М 57
Рекомендовано до друку Вченою радою ЧОІПОПП.



Протокол №5 від 14 грудня 2013 року

КЕРІВНИК ПРОЕКТУ:

Чепурна Н.М., ректор Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений працівник освіти України


УКЛАДАЧІ:

Сіренко А.Є., завідувач відділу дошкільної освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради;

Ванько К.І., методист відділу дошкільної освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради

РЕЦЕНЗЕНТИ:

Назренко Г.А., проректор з наукової роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, кандидат педагогічних наук;

Андрющенко Т.К., завідувач кафедри освітнього менеджменту і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, кандидат педагогічних наук;

Гаряча С.А., завідувач кафедри педагогіки Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, кандидат педагогічних наук;

Тябут Л.Г., завідувач дошкільного навчального закладу (ясла-садок) комбінованого типу №41 «Дударик» Черкаської міської ради
М 57 Ми нащадки твої, Тарасе! Збірка розробки занять, свят, розваг для педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів. [Керівник проекту Н.М. Чепурна]. – Черкаси: Видавець Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради, 2014.-82 с.
Збірка містить розробки занять, свят, розваг за матеріалами життя і творчості Т.Г. Шевченка, підготовлені педагогічними працівниками Черкащини.
ВСТУП
Світла постать Тараса Григоровича Шевченка займає в історичному житті нашого народу окреме і виняткове місце. Це, можна сказати, перший випадок в історії людства, що одну і ту саму постать, хоч і з різними підходами та різною інтерпретацією, майже рівнозначно звеличують два діаметрально протилежні світи.

Тaрac Шевченкo виступив як пoет-нoвaтoр, приніc з coбoю в українську літерaтуру «cлoвo нoве», нoвий cвіт пoезії, непoвтoрні oбрaзи, кaртини й бaрви, небачене рaніше бaгaтствo й ширoчінь тем, ідей, мoтивів, жанрoвих фoрм, вивів українcьку літерaтуру на шлях реалізму й нaрoднocті.

Ім’я Тaрaсa Григoрoвичa Шевченкacвяте для кoжнoгo укрaїнця. Cлoвo Шевченкacтaлo йoгo дoлею. А дoля йoгocтала дoлею нарoднoю. Він був людинoю універcальних обдaрувaнь та інтереcів. Вcе йoгo життя і твoрчіcть були приcвячені українcькoму нaрoду. Пoет мріяв прo ті чacи, кoли йoгo крaїнa буде незaлежнoю cувереннoю держaвoю, кoли в Укрaїні шaнуватимутьcя мoвa, культурa тa іcтoрія нaрoду, a люди будуть щacливими.

Чимaло рoків минулo зі cмерті проcлaвленoгo укрaїнcькoгo пиcьменникa, худoжникa тa націoнальнoгo герoя Тaрaca Шевченкa у 1861 році, але він прoдoвжує будитиcвідoмість крaїни cвoєю зaпaльнoю пристрacтю дo «нашoї землі, щo нaм не нaлежить».

Такої великої і гідної пошани, якумає сьогодні Тарас Григорович Шевченко, ще не удостоївся ані один із світових поетів, ані один з людських мислителів. Велич і сила Шевченкового слова не лише в його геніальному розумінні людської психіки, в чому він перевищував таких велетнів світової літератури, як Данте, Гете, Пушкін чи Достоєвський, але і в тому, що він був неперевершеним співцем новітньої епохи в історичному житті нашого народу і аж до сьогоднішнього часу, зокрема в процесі повного відродження України, залишився Пророком наших національних устремлінь. Сaме тoму Укaзoм Президентa Укрaїни "Прo дoдaткoві зaхoди з підгoтoвки тa відзнaчення 200-річчя від дня нaрoдження Тaрaсa Шевченкa" № 257/2012 від 11 квітня 2012 рoку в Україні 2014 рік oгoлoшенo Рoкoм Тaрaсa Шевченкa.

Із творами Т.Г. Шевченка дітей знайомлять переважно в школі, проте у творчому доробку великого Кобзаря є такі поезії, зміст яких доступний і зрозумілий дошкільникам.

З метoю вивчення твoрчocті Великoгo Кoбзaря, педaгoгaми дoшкільних навчальних заклaдів Черкacькoї oблacті підгoтoвлений нaвчaльний пocібник, у який ввійшли рoзрoбки зaнять, cвят, рoзвaг для рoбoти з дoшкільникaми. Сподіваємося, щосприймання дітьми поетичного слова Шевченка розширить їхні знання та уявлення про навколишній світ, природу рідного краю, красу і велич рідної мови, збагатить їхній словниковий запас.
Тематичні заняття
А.В. Рудяка,

виховательдошкільного навчального закладу

(ясла-садок) №87 «Дельфін»

Черкаської міської ради
ДИВОСВІТ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

Розробка інтегрованогозаняття для дітей старшої групи
Мета: дати знання дітям про творчість художника та поета Т.Г. Шевченка, вчити бачити використані засоби зображення, помічати особливості малювання художника. Виховувати любов та повагу до спадщини Т.Г. Шевченка. Розвивати у дітей естетичне сприймання та художній смак при безпосередньому ознайомленні з художніми творами поета. Виховувати інтерес до творчості художників рідного краю. Закріплювати вміння та навички малювати гуашевими фарбами.

Попередня робота: перегляд репродукцій картин Тараса Шевченка, ознайомлення дітей з технікою малювання гуашевими фарбами.

Матеріал: Портрет Т.Г. Шевченка, презентація на мультимедійній дошці картин Т.Г. Шевченка, диск із записом пісні «По діброві вітер віє», зразок намальованої калини, папір для кожної дитини, різнокольорові гуашеві фарби, пензлі № 10-12, підставки для пензлів, склянки з водою, серветки.
Хід

Вихователь: Діти! Сьогодні я ознайомлю вас з творчістю художника та поета Тараса Григоровича Шевченка. Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 в с. Моринцях на Звенигородщині в сім’ї бідних кріпаків. Перші враження дитинства від розкішної природи України назавжди залишились в його серці. Восьмилітнім Тарас пішов до школи, де п’яниця дяк навчав дітей грамоті по церковних книгах. А за найменшу провину бив дітей різками. Та недовго тривала Тарасова наука, батьки його рано померли і він залишився сиротою. Давайте послухаєм, що він пише про своє дитинство.

Діти на пам’ять читають вірш Т.Г. Шевченка «Мені тринадцятий минало»



Вихователь: Тяжкою була його доля, та йому вдалося стати великим поетом, художником. Твори поета люблять усі - і дорослі, і діти. Багато пісень написано на слова поета. Давайте послухаємо пісню на слова Т. Шевченка «По діброві вітер віє».

Шевченко дуже любив рідну природу. Часто сидів на березі річки і дивився, як ростуть дерева, як ввечері сідає сонечко, слухав, як співають пташки в гаю. А потім, малював побачене на папері.

Подивіться дітки, які чудові картини малював Тарас Шевченко. Він за своє життя опанував усі види малювання: і простим олівцем, і акварельними фарбами, і пастеллю, і тушшю, і навіть вуглинкою…

Презентація на мультимедійній дошці картин Т.Г. Шевченка (Кольоровий додаток 1)

Основною темою його творів було оспівування природи рідного краю, символів України – верби, тополі, калини.

Найдеш у гаї тую калину, той пригорнись, бо я любила, моя дитино, її колись.

Це рядки вірша Т. Шевченка. Він любив цю рослину. У його поезії цій рослині відведено одне з найпочесніших місць. Та й як інакше. Без цієї рослини люди не обходились ні в будні, ні в свята.

Діти розповідають вірші «Зацвіла в долині червона калина», «Тече вода з під явора».



Бесіда про калину

Вихователь: Діти, розкажіть, а які ще вірші ви знаєте про калину?Діти відповідають.

Вихователь: Розкажіть, малята, що ще ви знаєте про калину?Діти відповідають.

Вихователь: А які приказки чи прислів’я про калину ви знаєте?Діти відповідають.

Вихователь:Для Тараса Шевченка калина була символом України. Діти ми всі любимо свою країну, але щоб у цьому переконатись ще більше, ми пограємо з вами у гру.

Рухлива гра «Хустонька»

Художньо-дидактична гра «Колір та його значення»

Вихователь: Сьогодні ми з вами будемо малювати і у своїх малюнках спробуємо передати всю силу та могутність калини. У кожного з вас є папір, фарби, ось перед вами зразок намальованої калини.

(Звучать українські пісні. Діти під музику виконують свої роботи. Демонстрація та обговорення робіт.)

Вихователь: Я, гадаю, що Тарас Шевченко був би дуже задоволений вашими роботами.

Додатки:

Т.Г. Шевченко «Мені тринадцятий минало».

Мені тринадцятий минало.

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в бога.

Уже покликали до паю,

А я собі у бур'яні

Молюся богу... І не знаю,

Чого маленькому мені  

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

Та недовго сонце гріло,

Недовго молилось...

Запекло, почервоніло

І рай запалило.

Мов прокинувся, дивлюся:

Село почорніло,

Боже небо голубеє

І те помарніло.  

Поглянув я на ягнята!

Не мої ягнята!

Обернувся я на хати —

Нема в мене хати!

Не дав мені бог нічого!..

І хлинули сльози,

Тяжкі сльози!..

А дівчина

При самій дорозі

Недалеко коло мене

Плоскінь вибирала,

Та й почула, що я плачу.

Прийшла, привітала,

Утирала мої сльози

І поцілувала ....

Неначе сонце засіяло,

Неначе все на світі стало

Моє... лани, гаї, сади!..

І ми, жартуючи, погнали

Чужі ягнята до води.



Т.Г. Шевченко «Зацвіла в долині»

Зацвіла в долині

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

Любо, любо стало,

Пташечка зраділа

І защебетала.

Почула дівчина

І в білій свитині

З біленької хати

Вийшла погуляти

У гай на долину.

Т.Г. Шевченко «Тече вода з-під явора»

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явор молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

Тече вода із-за гаю

Та попід горою.

Хлюпощуться качаточка

Помеж осокою.

А качечка випливає

З качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

З дітками своїми.

Рухлива гра «Хустонька».

Діти стоять у крузі, побравшись за руки. Дорослий з хусткою в руках – у колі. Починаючи промовляти слова, діти йдуть проходом його рухові:

Ой хустонька шовкова,

Ти пливи, пливи по колу!

В руки хто тебе візьме,



Хай нам відповідь дає.

З останніми словами всі зупиняються. Педагог передає хустинку дитині, навпроти якої він опинився, й пропонує назвати те, що він полюбляє найбільше у своєму краю.

Художньо-дидактична гра «Колір та йогозначення».

(Вихователь розповідає про якийсь колір, діти повинні його впізнати, намалювати цим кольором смужку на папері, та розповісти значення цього кольору та де він зустрічається в природі).

Т. В. Мойсєєва,

вихователь дошкільного навчального закладу

(дитячий садок) «Калинка»

Золотоніської міської ради та виконавчого комітету
ОПИС ПРИРОДИ ЗА ТВОРАМИ Т. ШЕВЧЕНКА

Розробка заняття з використанням ілюстрацій до творів Т.Г. Шевченка
Мета:Зв'язне мовлення:пробуджувати у дітей інтерес до прекрасного, до людей мистецтва, до поезії, зокрема віршів Т. Шевченка про природу рідного краю; вчити дітей складати образні описи природи, використовуючи ілюстрації та картинки, розвивати зв'язне мовлення, вміння мислити і робити самостійній опис.

Лексика: розвивати чутливість до образного слова,образних виразів. Активізувати словник словосполученнями і словами: хлюпочуться качаточка, ряска, палає, дівчина-дитина, свитина...

Граматика: Вчити правильно вживати іменники з прикметниками і дієсловами; закріпити вміння будувати прості речення (поширені різних типів), із сполучником «тому що»; активізувати вживання в них прислівників-обставин і прикметників-означень.

Виховувати любов до природи нашого краю, до її краси і
неповторності; інтерес до творчості Т. Шевченка.

Обладнання:Портрет T. Шевченка прикрашений вишиваним рушником, ілюстрації дотворів Т. Шевченка «Тече вода з-під явора», «Дивлюсь, аж світає...», «Зацвіла в долині...» тощо.
Хід

Вихователь:Діти, сьогодні ми з вами помандруємо в чарівний світ мистецтва.

(Вихователь підводить дітей до куточка книги, де розміщений портрет Т. Шевченка, Кобзар, ілюстрації до його творів)

Бесіда

-Чий це портрет?

-Хто такий Тарас Шевченко?

-Чим прикрашений портрет Т. Шевченка?

-Зверніть увагу на ілюстрації.

-Як вони пов'язані з іменем Т. Шевченка?

Так, це гарні картини, на яких зображена природа, але вони незвичайні, бо намальовані до чарівних рядків з віршів.

-Можливо, хтось знає, хто написав цю книжку?



-Відкриймо «Кобзар».

(Вихователь відкриває книгу і починає читати вірш «Зацвіла в долині червона калина».)

Зацвіла в долині червона калина,

Ніби засміялась дівчина-дитина.

Любо-любо стало, пташечка зраділа

І защебетала. Почула дівчина.

І в білій свитині з біленької хати

Вийшла погуляти у гай на долину.

-Діти, ви впізнали цей вірш? (Пропонує дітям завершити вірш )

-А тепер звернемося до нашої невеличкої галереї, чи не знайдеться тут ілюстрація до цього вірша? (Діти знаходять ілюстрацію до вірша.)

-Який кущ оспіваний у вірші?

-3 ким поет порівняв у вірші калину? (Показ ілюстрацій до вірша «Встала весна».)

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають...

-Як змінюється природа весною?

-Як про це говориться у вірші?

-Як можна описати весну. Весна яка? (Добір прикметників.)

-Які слова можна утворити від слова «весна»?

Всі люди люблять весну, сонечко, природу, яка оживає. Пограємо у гру «Скажи далі».

  • Сонечко пригріває, тому що...

  • Квіти цвітуть, тому що...

  • Всі усміхаються, тому що...

(Показ ілюстрацій до вірша «Тече вода з-під явора»)

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явор молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

Тече вода із-за гаю

Та попід горою.

Хлюпощуться качаточка

Помеж осокою.

А качечка випливає

З качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

З дітками своїми

- До якого вірша ці ілюстрації?

- Як ніжно поет назвав у вірші качат? їх матір?

- Дивлячись на ілюстрацію, чи можна сказати, який був день?

(Пояснення слів: «ряска», «хлюпочуться» із зачитуванням речень із вірша)

(Вихователь пропонує дітям вибрати ті ілюстрації, за якими вони хотіли б скласти розповідь-опис. Діти роблять опис обраних ілюстрацій, називають вірш.)

- Залишаючи нашу невеличку галереєю, послухайтеще один вірш Т. Шевченка «Дивлюсь, аж світає». (Пояснення слова «палає»,...)

Ви знаєте вірші, які написав Т. Шевченко, але попросіть батьків прочитати вам невідомий для вас вірш Тараса Григоровича і до нього намалюйте ілюстрацію. З усіх малюнків, які ви намалюєте разом із батьками, ми зробимо книжку-збірку ілюстрацій до творів поета.

Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зострічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

Н.В. Тесля,

виховательдошкільного підрозділу

Плешканівського НВК

Золотоніського району
ЗЕМЛЯ, ЯКУ СХОДИВ ТАРАС…

Розробка заняття для дітей старшої групи
Мета:продовжувати ознайомлювати дітей з життям і творчістю Тараса Шевченка. Розвивати інтерес до поезії, бажання слухати і вчити напам'ять вірші великого поета та пісні на його слова; пам'ять увагу спостережливість. Виховувати патріотичні почуття любов до рідної України, їїлюдей,природи,прагнення більш дізнатися про своїх видатних співвітчизників. Сприяти розвиткові зв'язного мовлення.

Словник: спогад, заповідав, селянська, кріпацька сім'я, Великий Кобзар, зводять пам'ятники.
Хід

Вихователь: Іде весна, іде весна

Мов квітонька прекрасна

І спогад нам несе вона

Про віщого Тараса



Запитання до дітей:

  • Про що говориться у вірші?

  • Про кого говориться у вірші?

  • Хто такий Т.Г Шевченко?

  • Чому саме весною ми згадуємо про нього?

  • Як називають на Україні Т.Г Шевченка?

  • Чому?

Вихователь: Сьогодні ми з вами поговоримо про життя і творчість Тараса Григоровича.

  • Де народився Шевченко? В якій сім'ї? (Відповіді дітей)

Так, Тарас народився у великій, бідній кріпацькій сім'ї. Були в нього батько і мати, брати, сестри. Вони тяжко працювали на пана від ранку до вечора, але зодягнути й прогодувати свою велику родину були не спроможні.

Ось послухайте, як сам Шевченко, вже дорослим, пригадував і писав пізніше про своє убоге, бідне дитинство.

...побачу

Малого хлопчика в селі,

мов одірвалось од гіллі,

одно-однісіньке під тином

сидить собі в одній ряднині.

Мені здається, що се я,

Що це ж та молодість моя.

Хоч, яке важке дитинство не було у Тараса, але він дуже любив працювати. Ще дитиною почав Тарас малювати і писати вірші. Коли служив у пана, потай змальовував картини, малював портрети людей.

Що любив малювати на картинах Шевченко?

Все те, що він любив, передавав у малюнку. Ось погляньте на ці картини, як художник передає красу рідної природи.



Запитання:

  • Які кольори передає художник в малюнку?

  • Як називаються його картини?

Діти, Шевченко був не тільки художником, але і великим поетом. Він дуже любив писати вірші.

  • Про що писав у віршах Шевченко?

Давайте їх разом і пригадаємо: «Встала весна», «Зоря моя вечірня», «Тече вода з-під явора», «Садок вишневий коло хати», «Зацвіла у долині червона калина». Читання уривків із віршів дітьми.

Правда ж гарні вірші, приємні, ніжні. Ось яка красива і багата наша мова і як чудово писав Т.Г Шевченко.

А зараз ми з вами пограємо у гру "Знайди малюнок". Правила гри. Я читатиму уривок з вірша Т. Шевченка, а ви покажете яка картинка відповідатиме змісту вірша.

...Світає.

Край неба палає

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає…

Тече вода з-під явора

Яром на долину

Пишається над водою

Червона калина…

Зацвіла в долині червона калина…

Мені тринадцятий минало…

Садок вишневий коло хати…

Шевченкові вірші близькі і зрозумілі людям і часто ставали піснями. Ось послухайте одну із них: «Як би мені черевики». (Дві дівчинки виконують під музику пісню).

А зараз давайте відпочинемо трохи. Фізкультхвилинка.



  • Малята, а як у нашій країні увічнюють пам'ять Т. Шевченку?

  • А як ми з вами вшанували його пам'ять?

  • Помер Шевченко не на Україні, а хто знає, де похований Великий поет?

  • Чому його там поховали?

Звертаюся до вас, діти, де б ви не були, ким би ви не стали, згадуйте добрі слова Т. Шевченка.

Учітеся, читайте

У чужого научайтесь

І свого не цурайтесь.

Тож як будете в Каневі, не забудьте зайти на могилу до Т.Г. Шевченка, покласти йому квіти, і згадати його добрим і лагідним словом.
В.Г. Головко,

вихователь дошкільного навчального закладу

(ясла-садок) комбінованого типу № 90 «Весняночка»

Черкаської міської ради

  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка