Черкащина мій рідний дім



Скачати 400.37 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір400.37 Kb.

В’язівська ЗОШ І-ІІІ ст.


Семінар

з туристсько – краєзнавчої роботи

Засідання

ТУРИСТСЬКО –КРАЄЗНАВЧОГО ГУРТКА

«Минувшина»

Керівник : Цапенко О.І, учитель історії

18 квітня 2012 р.


Тема:Черкащина – мій рідний дім.

Шляхами "Золотої підкови Черкащини".

Мета:повторити, закріпити , узагальнити знання гуртківців про «Золоту підкову Черкащини», розвивати вміння учнів працювати з картою, кросвордами, тестами; виховувати у гуртківців почуття патріотизму, любов до рідної землі, стимулювати появу інтересу в учнів до туризму.

Обладнання: карта Черкаської області,карта України,комп’ютер з презентацією, епіграф, добірка літератури про Черкащину, таблиці з символікою трипільського керамічного розпису;чисті листки для малювання та фарби, олівці, ; коробка із блакитною і жовтою карткою, стікери, ручки.

Хід заняття

І.Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

А) Презентація про Черкащину «Черкащина в цифрах і фактах»

Б) Вступне слово вчителя

Черкащина – унікальний історичний регіон держави. На її території відбувалися ключові для української історії події. Тут народилися видатний державотворень і політичний діяч Богдан Хмельницький тавелет духу Тарас Шевченко. Тут жили і творили генії української нації. Маємо надію, що наш регіон стане в майбутньому центром туристичногобізнесу України.

На сьогоднішньому занятті ми з вами у вигляді гри спробуємо пригадати все те, що ми знаємо про нашу малу Батьківщину і «Золоту підкову Черкащини». Адже , тема сьогоднішнього заняття звучить так : «Черкащина – мій рідний дім. Шляхами "Золотої підкови Черкащини".

Епіграфом до заняття будуть такі слова:

Чужих країв ніколи я не бачив,

Принад не знаю їхніх і окрас,

Та вірю серцем щирим і гарячим:

Нема землі такої , як у нас…

Василь Симоненко

У самому центрі України, на берегах Дніпра, що поділяє навпіл наш край, розкинулися зелені луки, безкраї поля, сади і ліси Черкаської області.

Наймолодша донька України була утворена 7 січня 1954 року.

Цього року Черкащина відзначає своє 58-річчя. Історія нашого краю, невіддільна від історії України. З давніх-давен на Черкащині живуть люди, котрі поєднують в собі працелюбність, терпимість, волю, вміння виборювати незалежність.

ЗемліЧеркащинивідіграливажливу роль у становленніКиївськоїРусі.

На Черкащинізародилосяукраїнськекозацтво, яке стало впливовоюсуспільно-політичною силою. У середині XVII ст. край перебував в епіцентрі Визвольної війни українського народу під проводом Богдана Хмельницького, а Чигирин набув статусу гетьманської столиці.

У XVIII ст. на Черкащині розгорнувся гайдамацький рух, що досяг своєї кульмінації у 1768 році, коли вибухнуло національно-визвольне повстання - Коліївщина.

Черкащина–не лише батьківщина Б. Хмельницького,Т. Шевченка,а і І. Нечуя-Левицького, М. Старицького, композитора С. Гулака-Артемовського, І. Піддубного та багато інших видатних людей України..



ІІІ. Розминка.

Звідки ми знаємо про наш край?( Уроки історії, подорожі,екскурсії, гуртки, Інтернет, програма « Золота підкова Черкащини»).

Як ви гадаєте, для чого була прийнята ця державна програма?( Доповідь учня)

На території Черкаської області розташовано 9266 пам'яток історії і культури, які перебувають на державному обліку, з них 85 –національного значення. Пам'ятки, що мають особливу культурну та історичну цінність, є об'єктами національного історико-культурного заповідника Чигирин ,Шевченківського національного заповідника, Національного історико-культурного заповідника - Батьківщина Тараса Шевченка; державних історико-культурних заповідників у м. Корсуні-Шевченківському та Кам'янці, державних історико-культурних заповідників Трахтемирів і Трипільська культура , державного історико-архітектурного заповідника Стара Умань. До Списку історичних населених місць України включено 13 населених пунктів області.

Однак значна частина пам'яток піддається руйнуванню. Для їхзбереженнянеобхіднозбільшитиобсягневідкладних ремонтно-реставраційнихробіт.

Метою Програми є розроблення і здійснення комплексу заходів для забезпечення збереження, використання і популяризації пам'яток, розвитку історико-культурних заповідників та інших історичних і культурних центрів, відкриття нових туристичних маршрутів та створення сучасної туристичної інфраструктури.

Черкащина – серцеУкраїни. Багатіприродніресурси, значнийісторико-культурнийпотенціал, багатствоархітектурних та археологічнихпам’ятокстворюютьможливості для всебічногозадоволенняпізнавальних і рекреаційних потреб не лишевітчизняних, а й іноземнихтуристів.



На Черкащині є заповідні місця, де на кожному кроці оживають давні звичаї і традиції українського народу. Завдання для всіх нас - зберегти і примножити ці надбання для наступних поколінь.

  • Чи потрібна така програма?

Робота біля карти.

  • Що нам відомо про Черкаську область?(На дошці запис)

  • Черкащина межує з тими областями, з території яких вона була утворена. На півночі сусідкою є Київська область, на сході – Полтавська, Кіровоградська – на півдні, Вінницька – на заході.

  • Черкащина має 16 міст, 15 селищ міського типу і 826 сільських населених пунктів.

  • Площа її становить 20,9 тис. км², це 18 місце в Україні.

  • Адміністративний центр області - місто Черкаси. Відстань від Черкас до Києва залізницею - 240 км, шосейними дорогами - 186 км.

ІІ. Символіка Черкащини ( доповідь учня)

  • Прапор затверджений рішенням обласної ради N15-3 від 29.01.1998. Прямокутне полотнище синього кольору з відношенням сторін 2:3, що символізує небесну височінь, гідність. По центру полотнища розміщено двостороннє зображення герба. Краї трьох сторін полотнища обрамлені жовтою бахромою (четверта одягається на древко), у верхній частині якого закріплено два шнури відповідно синього і жовтого кольорів, з кутасами золотистого кольору.На прапорі відображений великий герб області. Він відрізняється від малого тим, що має облямівку у вигляді картуша, внизу якої шабля і булава, вище – лаврові вінки, ще вище – гілки калини. У верхній частині обрамлений гілками дуба і жолудів портрет поета Тараса Григоровича Шевченка, який народився на Черкащині. Булава і шабля є символами славетного минулого козацького регіону, лавр – слави, дуб – сили і непохитності, жолуді - надії на зростання і прогрес, калина – національної рослини України.Автори - Олександра і Микола Теліженки.http://eh.lenin.ru/flags/1ru/ukraine1/ukr-fd2-ck.gif

Герб області - це синій геральдичний щит із зображенням золотого сонця і трьох колосків пшениці. Сонце символізує «космічний вогонь, мужність, силу», синій колір – ріку Дніпро-Славуту, колос - основу життя; три колоски – динамічність, триєдиність земного буття, прогресивний рух вперед. Колоски також символізують так звану «Трипільську культуру» – стародавню цивілізацію хліборобів на територіїкраїни, зокрема Черкащини.Автори - Олександра і Микола Теліженки.векторное изображение: черкасская область, герб

Вчитель:

Колись створив Бог небо голубе,

І нашу землю, і зелені трави,

І воду у Росі, і жито золоте,

Й співучих птиць, що звуться солов’ями.
Людей прекрасних тут він поселив

І дав він мову щиру й гомінку

І душу дав відверту і палку,

І край назвався цей – Черкаським краєм!

Ми дещо пригадали про наш край. А зараз безпосередньо підходимо до нашої теми. Наше заняття проходитиме у вигляді гри - умовної подорожі .У грі беруть участь 2 команди : «Глобус»,та «Краєзнавці».Капітан команди «Глобус» - Сало Ірина, , а капітан команди «Краєзнавці» - Харенко Аня.



« Глобус»: « Краєзнавці»

  1. Сало Ірина 1.Харенко Анна

  2. Пустовіт Олександр 2. Чурсіна Богдана

  3. Винник Соломія 3.Кучер Ольга

  4. Акопян Артур 4. Марцевич Яна

  5. Ґава Лілія 5.Ткаліч Вадим

  6. Кучерук Роман 6.Пустовіт Олександа

  7. Чорногал Анастасія 7. Кочерга Владислав

  8. Коваль Владислав 8. Пастушко Володимир

Між вами буде походити змагання на знання нашого Черкаського краю. Інформацію про Черкащину ви отримували під час наших екскурсій, засідань нашого гуртка, уроків історії.На скільки ви засвоїли цю тему, ми зараз дізнаємося , коли проведемо цю гру.

Для того, щоб визначити, яка команда показала кращі результати, нам потрібне журі . Тож , дозвольте представити наше високоповажне журі: (представлення журі)




4. Корсунщина
Гра буде проходити у вигляду умовної подорожі. Зверніть увагу на дошку, де зображено схему нашої подорожі. Звичайно, ми на одному заняті не зможемо охопити весь Черкаський край, але 6 регіонів повторимо. Розпочнемо свій маршрут із Умані.


5. Канівщина

щина


3. Звенигородщина



2. Тальнівщина

5.Канів

5.Канів



6. Чигиринщина






1.Умань


ХІД ГРИ

  1. Тести «УМАНЬ».

На виконання тестових завдань відводиться 3 хв. Виграє команда , яка дасть

більше правильних відповідей.( 1 запитання = 0,5 балам).

1. Скільки давніх пам’яток виявлено на території міста? а) 6; б) 16; в) 26.

2. До якого часу належить найдавніша пам’яткиУмані? а) скіфського;

б) трипільського; в) слов’янського.

3.Скільки підземних споруд виявлено на території пізньосередньовічної Умані? а) 2; б) 40; в) 105.

4. Від чого походить назва Умані за одній із версій? а) гори; б) лісу; в) країни кочовиків.

5. Коли територія Умані була загарбана Литвою ? а) ХІV ст.; б) XVI ст. ; в) XVIII ст.

6. З якого року Умань опинилася під владою Речі Посполитої? а) з 1569 р.; б) 1654 р.; в) 1 420 р.

7. Який володар Умані намагався перейменувати місто? а) Потоцький; б) Калиновський; в) Ханенко.

8. Хто такий І.Ганжа? а) польський пан; б) керівник повстанців; в) староста.

9. Коли в Умані було засновано уніатський монастир для ополячування населення? а) 1765 р.; б) 1365 р.; в) 1965 р.

10. Яку назву мав навчальний заклад в Умані, що відкрився 1766 р. і в якому навчалося до 400 учнів? а) базиліанська школа; б) приходська школа; в) міська школа.

11. Хто допоміг гайдамакам М.Залізняка взяти Умань 1768 р.? а) С.Палій; б) М.Кривоніс; в) І .Гонта.

12. Коли почалося будівництво “Софіївки”? а) на початку ХІХ ст.;

б) в кінці ХVIIIст. ; в) в XVI ст.

13.Для кого будував “Софіївку” граф С.Потоцький? а) дружини; б) дочки; в) матері.

14. Яку назву мала “Софіївка” при російському імператорі Миколі ІІ?

а) “Царицин сад”; б) “Царицин парк”; в) “Царське село”.



2.1Бліц – турнір « ТАЛЬНІВЩИНА»

Команди слухають запитання і якщо мають відповідь, піднімають руку і відповідають. Кожна правильна відповідь = 1 бал.

1. Коли виникла трипільська культура ? ( в кінці V тис. до н.е).

2. Коли носії трипільської культури проникли на Черкащину ? (в кінці ІV тис. до н.е.).

3. Чому культура має таку назву ? ( відкрита біля с. Трипілля під Києвом)

4. Хто вважається відкривачем поселень трипільської культури (В.В.Хвойко)

5. Скільки поселень трипільської культури виявлено на Черкащині ? (біля 300).

6. Які “прото-міста” вам відомі на Черкащині ? (Веселий Кут, Доброводи, Майданецьке, Тальянки та ін.).

7. Яка площа найбільшого поселення на Черкащині? (400 га, Тальянки).

8.Яке планування мали поселення трипільців? ( кільцеву або овальну, в кілька рядів забудову поселень).

10.Скільки видів глиняного посуду виготовляли трипільські гончарі? (21).

11. Що нового дали світу трипільські будівельники ? (двоповерхові житла).

12. Яке заняття у трипільців було головним ? (землеробство).

13. Якими були головні релігійні вірування трипільців? (культ землеробської родючості).

14. Яких диких тварин почитали трипільці? ( ведмідь, лось).

15. Яких домашніх тварин почитали трипільці? (бик, собака).

16. Якими знаннями володіли трипільські племена? ( чотири сторони світу, чотири виміру, рух часу та ін.)



2.2.Конкурс малюнків на тему:

ЯК БИ Я БУВ ТРИПІЛЬСЬКИМ ГОНЧАРЕМ”

У конкурсі беруть участь по 1 учню з кожної команди.

Для розпису учасникам конкурсу пропонуються такі теми:



  • землеробство - основа життя трипільців;

  • полювання і скотарство - заняття чоловіків;

  • трипільські боги і релігійні культи;

  • світ навколо трипільців;

На малювання відводиться 5 хвилин. Максимум балів за цей конкурс – 10.

3. ЗВЕНИГОРОДЩИНА- БАТЬКІВЩИНА Т.Г.ШЕВЧЕНКА

ІНТЕРАКТИВНА ГРА “ ДИТИНСТВО І МОЛОДІСТЬ ТАРАСА ШЕВЧЕКНКА”

Учасники за вибором обирають блакитну або жовту картку, що лежать у коробці . Блакитна картка- дати, жовта – імена та назви сіл. Усі вони так чи інакше пов’язані з дитячими роками Тараса Шевченка.

Група, що одержала блакитні картки з датами, повинна згадати, що відбулося в житті маленького Тараса Шевченка в цей рік. Група, що одержала жовті карти з іменами людей та назвами сіл, повинна згадати, яким чином вони пов’язані з дитинством Тараса Шевченка. На підготовку дається 2-3хвилини.

Кожна група обирає одну особу для надання відповіді в голос. Якщо команда відповіла неправильно, а інша знає відповідь на запитання - вона відповідає та отримує додатковий.

Картки з завданнями:

Карткипершоїгрупи:

1814 р. - Народився Т.Г Шевченко.

1822 р. - починає вчитися грамоти у місцевого дякаСовгиря

1823 р. – вмерла мати

1825 р. - помер Тарасів батько .

1828 р. - Шевченка взяли козачком до панського двору у с. Вільшану

З 1828 до поч. 1831 р. - Шевченко пробув зі своїм паном у Вільні

1836 р. – знайомство зі своїм земляком — художником І. Сошенком.

1838 р. - викуп з кріпацтва.

1840 р. - Перша збірку творів «Кобзар»



Карткидругоїгрупи:

С. Моринці – село, де народився Шевченко.

С.Кирилівка - там пройшло його дитинство.

Катерина Бойко – мати .

Григорій Шевченко – батько.

Іван Шевченко – дід.

С. Будище – маєток, де служив у пана Енгельгарда

Павло Енгельгард – пан , у якого служив Шевченко

Карл Брюллов та Василь Жуковський –викупили з кріпацтва Шевченка.

С. Вільшана – служив козачком



4.КРОСВОРД “КОРСУНЩИНА”

5

2



Л

Х


4

О
6


Е
3
С

П
В


1

Я

Р



О

С

Л



А

В
М


У

Д

Р



И

Й

С


Т
Х

Х
Г


8
О
Е
Н
І
Р
Г

Н
Б
І


Н
А
А
9

Е
Л
В

Н
К

С
І
К


7

Ш

Е



В

Ч

Е



Н

К

О



В
А

А
Р


С

У
Н
Ь

1.Київський князь, за часів якого було закладено фортецю на місті Корсуня.

2.Стародавнє місто в Криму, від якого походить назва Корсуня.

3.Село, де народився І.С.Нечуй-Левицький.

4.Село, в якому розташовано давньоруське городище Девіч-гора та знайдений відомий головний убір княгині.

5.Прізвище князя, що почав будувати Корсунський замок і парк.

6. Село, біля якого відбулася переможна Корсунська битва Б.Хмельницького 1648 р.

7.Відомий український поет, що бував у Корсуні у свого троюрідного брата?

8.Ім’я дружини Б.Хмельницького - сестри корсунського сотника Івана Золотаренко.

9.Назва сучасного міста Корсунь-Шевченківський до 1944 р.

Кросворд містить 9 запитань.Кожне правильне слово = 1 балу.

5.БРЕЙН-РИНГ

ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА КАНІВЩИНИ”



І команда

1.Яке давньоруське місто розташовано на Княжій горі у Каневі? (Родень).

2.До якого часу відноситься перша літописна згадка про Канів?(1144р.)

3. Яке походження назви Канева з татарської мови? ( «ханський перевіз» або «місце крові»).

4. Коли Канів захопив хан Батий ? (1240 р.)

5. Коли містом заволоділи литовські феодали? (1362 р.).

6.Коли на Канівщині почало формуватися українське козацтво?(сер.XV ст.)

7. За якого старости Канів стає козацькою святинею? (Дмитро Вишневецький).

8. Якого відомого козацького ватажка перепоховали із Львова в Каневі у 1578 р. (Івана Підкову).

9. Для якого відомого козацького ватажка Канів був місцем народження та поховання? (Самійла Кішка).



ІІ команда

10.Коли Каневу надано Магдебурзьке право? (1600 р.).

11.Коли в Каневі бував Т.Г.Шевченко?(1859 р.).

12.Яка подія відбулася 22 травня 1861 р. на Чернечій горі в Каневі? (поховання Т.Г.Шевченка).

13.В якому році на могилі поета встановлено перший пам’ятник-бюст? (1923р.)

14.Коли встановлено на Чернечій горі сучасний пам’ятник поетові? (1939 р.)

15.Які музеї можна відвідати в Каневі ?( музей Т.Г.Шевченка, Тарасову світлицю, музей народно-декоративного мистецтва, історичний музей,

музей-бібліотеку Гайдара, музей природи).

16.Який заповідник розташований на околицях Канева? (Канівський природний заповідник).

17. На яку висоту сягають Канівські гори? (130-160 м над рівнем Дніпра).

18. Які вершини Канівських гір ви знаєте? (Княжа, Пластунка, Московка та ін.).

6.Розвідка боєм

ЧИГИРИНЩИНА-ОСЕРЕДОК КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ”



«Чигирин» ( каманда «Глобус» задає команді « Краєзнавці»

1. В якому сторіччі засновано Чигирин?

а) XIV; б) XVI; в) XVIII.

2.Від чого походить назва Чигирина за однією із версій?

а) гори; б) ріки; в) трави.

3.Яку посаду зайняв у Чигирині Б.Хмельницький у 1638 р.?

а) сотника; б) гетьмана; в) старости.

4.Який статус мав Чигирин у 1648-1678 рр.?

а) провінційного містечка; б) центра староства; в) столиці України.

5.Після яких подій почався занепад зруйнованого Чигирина?

а) турецьких походів; б) зречення П.Дорошенка;

в) переходу під владу Польщі.

6.Який із названих гетьманів України народився в Чигирині?

а) П.Дорошенко; б) М.Ханенко; в) І. Виговський.

7.Коли Чигирин став центром Чигиринського повіту?

а) 1678 р.; б) 1797 р.; в) 1954 р.

8.Коли в Чигирині бував Т.Г.Шевченко ?

а) 1822 р. б) 1845 р.; в) 1859 р.



«Суботів» та «Холодний Яр»( команда « Краєзнавців»команді «Глобус»

1. Коли виникло село Суботів?

а) XІІІ ст.; б) XVI ст.; в) XVIIIст.

2.Коли Суботів стає приміською резиденцією гетьмана Б.Хмельницького?

а) 1638 р.; б) 1648 р.; в) 1653 р.

3.В якому архітектурному стилі побудована Іллінська церква?

а) ренесанс; б) барокко; в) перехідний стіль від

середньовічного ренесансу до українського барокко.

5.Скільки малюнків створив Т.Г.Шевченко після відвідання Суботова, один з яких не зберігся?

а) 2; б) 4; в) 10.

5.Що таке Холодний Яр?

а) лісове урочище; б) населений пункт; в) річка.

6.Завдяки кому колишній “Мотронинський ліс” отримав назву Холодний Яр?

а)Т.Шевченку; б)Б.Хмельницькому; в) М.Залізняку.

7. Яка історична подія почалася в Холодному Яру в 1768 р. ?

а) заснування монастиря; б) Коліївщина; в) будівництво Троїцької церкви.

8.Яку назву має найдавніша пам’ятка природи Холодного Яру?



а) дуб-внук;б) елітний дуб;в) 1000-й дуб М.Залізняка.





3













5

І










4




М










2




Л




М

О




7

К

Л




Е

Т




6




В




1

Б

А

С

Т

І

О

Н




Д

О

Р

О

Ш

Е

Н

К

О




П




Н




В




О




П




У




Л

С

Е

Н




И




К

И

Ь

Д

И

Т




Ц

К

І

Н

А

Я

А

В

С

Л

К




Ь

Ь




А




К




Е









1.Частина Чигиринської фортеці, що розкопана в Чигирині.

2.Будівля в Чигирині, в яку перепоховано козаків з цвинтаря XVIIст.

3.Церква, побудована Б.Хмельницьким у Суботові.

4.Село,в якому стоїть церква Успіння Пресвятої Богородиці 1854р

5.Городище скіфського часу в Холодному Яру.

6. Заклад, що існував на місці “Трьох криниць” в Суботові за часів Б.Хмельницького.

7. Назва дуба, що росте поруч з 1000-м дубом М.Залізняка.



Конкурс капітанів:

КРОСВОРД

ЗОЛОТА ПІДКОВА ЧЕРКАЩИНИ”



Капітани запрошуються до окремого столу. Поки вони працюють, гуртківці слухають рекламних агентів.

1.Назва обласної комплексної історико-культурологічної програми.( Золота підкова Черкащини)

2.Назва документа за підписом Президента України, що підтримав програму.( Розпорядження).

3.Інша назва Палацу графа П.Шувалова в Тальному.( Мисливський Замок).

4.Споруда, що відновлюється на Богдановій горі в Чигирині.( Бастіон Дорошенка).

5.Назва садиби Симиренків між Городищем і Млієвим, яку планується відтворити.( Платонів хутір).

6.Село, в якому розташовано центр заповідника “Трипільська культура”.( Легедзине).

7.Статус, що отримав в березні 2005 року заповідник “Батьківщина Тараса

Шевченка”.( Національний).

8. Назва світового українства, що планується створити в Черкасах.( Українська світлиця).

9.Туристсько-етнографічне село, що будується в с.Стецівка на Чигиринщині.( Козачий хутір).

10. Історико-етнографічний комплекс в смтЛисянці.( Тарасова криниця).

11.Заклад,що планується створити в Черкасах з метою пропаганди сучасного декоративно-прикладного мистецтва.( Галерея).

12 Одне з трьох сіл Звенигородщини, де планується побудувати храм.( Моринці).



13.Історичний комплекс, пов’язаний з Б.Хмельницьким, що відтворюється в Чигирині.( Резиденція).




1







2

р

о

з

п

о

р

я

д

ж

е

н

н

я







о













3

м

и

с

л

и

в

с

ь

к

и

й




з

а

м

о

к













о




4

б

а

с

т

і

о

н




д

о

р

о

ш

е

н

к

а







а




















































5

п

л

а

т

о

н

і

в




х

у

т

і

р




і

























6

л

е

г

е

д

з

е

н

е







к







7

н

а

ц

і

о

н

а

л

ь

н

и

й













в




8

у

к

р

а

ї

н

с

ь

к

а




с

в

і

т

л

и

ц

я













9

к

о

з

а

ч

и

й




х

у

т

і

р







е







10

т

а

р

а

с

о

в

а




к

р

и

н

и

ц

я




к










11

г

а

л

е

р

е

я




щ







12

м

о

р

и

н

ц

і




н




13

р

е

з

и

д

е

н

ц

і

я


Рекламна пауза. Виступ туристичних агентів з презентаціями.За вміння зацікавити туристів доповідачі можуть отримати від 5 до 10 балів.

ІНТЕРАКТИВНА ГРА

ВИЗНАЧНІ ДІЯЧІ ІСТОРІЇ ТА КУЛЬТУРИ І ПАМЯТКИ КУЛЬТУРИ НА ТУРИСТИЧНИХ ШЛЯХАХ ЧЕРКАЩИНИ”

Методом жеребкування учні обирають собі тематику завдань: 1 стіл, або 2 стіл.

Завдання на 1-му столі.

Підібрати до портретів імена людей і прикріпити на карті , де ці люди жили , чи працювали на Черкащині.



p_16p_4p_13p_9p_14200px-симоненко

p_15maximovichzaxarenko

Місця:

Л.Симиренко ( Городищина)

Б.Хмельницький ( Чигиринщина)

Нечуй-Левицький (с.Стеблів)

П.Дорошенко ( Чигирин)

Т.Шевченко( Звенигородщина)

С.Гулак-Артемовський ( Городище)

Олександр Захаренко( Сахнівка, Корсунщина))

М.Максимович(Золотоноша)

Василь Симоненко( Черкаси)



Завдання на 2-му столі.

Назвати дану пам’ятку і прикріпити її на карту, де вона розташована.



16 33

Памятник Б.Хмельницькому Памятник Максимові Залізнякові в с. Медведівка

у Чигирині

p_23

Деревяна хата і козацький хрест у с. Моринці Давній млин в с. Будище.



Тарасова гора в м. Каневі Ільїнська церква в с. Суботові на Чигиринщині


c:\documents and settings\user\рабочий стол\%ca%ee%f0%f1%f3%ed.jpg

Палац князів Лопухіних-Демидових в Корсуні Пам'ятник декабристамв Камянці



Михайлівська церква в м. Городище



Домашнє завдання.Конкурс «Черкащина у поетичних рядках» .

Вам домашнім завданням було підготувати напам’ять вірші про Черкащину. Кожна команда може представити по 2 вірша . Оцінюється інтонація, виразність і знання вірша. Кожен вірш оцінюється від 1- до5 балів

Черкащино! Зоря моя єдина!

Струмочок чистий, як струна бринить.

Мій краю рідний! Пісня тополина!

Хіба тебе я можу не любить?!


Твої вітри крилаті, світанкові

Мене вели по тисячі доріг.

Шевченкові слова добра й любові,

Як слово батьківське в душі своїй зберіг.


Яка краса навкруг! Ви подивіться –

Широким нивам не знайти кінця!

І золотисте полум’я пшениці,

Неначе сонце зігріва серця.

Черкащино, зоря моя єдина!

Володимир Даник
Черкащино, моя ти вишиванко

Черкащино, моя ти вишиванко!

Родюча, щедра, лагідна земля.

Рожевим вишиватиму світанки,

зеленим вишиватиму поля.
Сорочка біла Батьківщини-неньки.

На ній червоним шию імена:

Залізняка, Хмельницького, Шевченка,

А золотом - пшеницю на полях.


Черкащино, ти - центр України.

За хліб, за сіль низький тобі уклін.

Стібками чорними я вишиваю війни,

голодомор, чорнобильський полин.


Хрестом бузковим мережую квіти,

А гладдю – хвилі сивого Дніпра.

Прикрашу небо синім шовком шите

Стібками миру, щастя і добра.


Душа моя до самого останку

З тобою буде в будні і свята,

Черкащино - моя ти вишиванко,

Земля козацька вічна і свята.



Галина Анічіна
Дума про Черкащину

Звідки я питаєте,

Хто в моїй рідні?

Ожили у пам’яті

Роки бунтівні!

З висоти сучасної

Оглядають путь –

Ген пісні Тарасові

В майбуття ідуть…

Героїчна вдачею,

Славиться вона –

Гомінка Черкащина,

Рідна сторона.

Явори задумані,

Як літа мої…

Від Черкас до Умані

Линуть солов’ї.

Героїчна вдачею,

Славиться вона –

Гомінка Черкащина,

Рідна сторона.

Володимир Задорожний
Моя криниця – край козацький,

Буя Кирилівка в садах,

І Чигирин, і річка Тясмин,

Що вічно в’ється в рівчаках.


А за горою – і Козацьке,

І біла хата у садку.

Де рідна, ніжна, люба мама

Мене гойдала в сповитку.


І над колискою співала:

«Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Та соловейко не дає…»


Вірші поета. Люба мамо, –

Струмок життя, ні – джерело,

Як вщерть наповнена криниця –

Лишає в душах нам добро.


Козацький край – лани широкі.

Безмежжя зораних степів

І – «ми». Хто «ми?» Авжеж нащадки

Преславних лицарів-дідів…



Галина Красицька
Черкащина! Твій край казковий!

В садах буя Звенигора,

Густі зеленії діброви,

Дніпро і Рось – брат і сестра.


Тарасів край, Богдана слава

І пам’ять Корсуня жива….

Пісенний край твій величавий,

Навіки рідна сторона.



Й.Спектор
України рідної окраса,

Край пісень і золота – зерна.

Ти колиска нашого Тараса,

Чарівна Черкаська сторона.


Над тобою прогули сторіччя

В дзвоні пут і праведних мечів.

А сьогодні доля трудівнича

Розквіта в оселях сіячів.


Оглядаю далі придніпрові –

Й горде щастя крильми обійма.

Є краї на світі пречудові,

Та за тебе кращого нема.



П.Власюк.
Черкаська земля

Зелені діброви, величні будови,

Гаї неозорі, поля.

Будь щедра і вільна,

Моя українська

Черкаська квітуча земля.


Тобі, наша рідна,

Багата і плідна

І шану складає народ.

Шевченків наш краю,

Про тебе співаєм,

Хай пісня луна до висот.

Зелені діброви, величні будови,

Гаї неозорі, поля.

Цвіте, наче казка,

Чудова Черкаська

Тараса Шевченка земля.
* * *

Хай наймиліша батьківська земля

Тебе на добрі вчинки окриля,

А та любов, що в серці ти зберіг,

Веде завжди на рідний твій поріг,

Бо починається від нього Україна

І рідна мова, й пісня солов’їна.

В.Дігтяр



Підсумок заняття.

  1. Оголошення результатів гри.

  2. Нагородження переможців.

  3. Гімн Черкащині( Мікрофон)

Діти стають в коло. Кожен із них говорить побажання для розквіту Черкащини. Учитель слідкує і допомагає, щоб побажання не повторювалися.

  1. Вправа „Скринька”.

Кожний учень має сказати „Я кладу у скриньку ...” і називає те, що він взяв для себе від сьогоднішнього заняття, які думки викликав опрацьований матеріал, чи хотілося б йому продовжувати досліджувати дану тему. На дошці висить малюнок із зображення скриньки. Учні пишуть на стікерах інформацію і приклеюють їх до скриньку.

  1. Заключне слово вчителя.

Осі і добігла до кінця наша умовна подорож Черкащиною . Звичайно, є ще багато цікавого в нашому краї. Я хочу побажати, щоб ви і надалі намагалися дізнаватися якомога більше інформації про нашу малу Батьківщину. Займайтеся туризмом, подорожуйте, не лише у шкільному віці, а й коли підете у доросле життя, цікавтеся минулим і сьогоденням , тоді ваше життя буде набагато цікавішим, яскравішим, незабутнім, різнобарвним.

У всіх людей одна святиня.

Куди не глянь, де не спитай,

Їм красить все їхрідний край…

Нема без коренярослини,

А нас, людей , без Батьківщини.

Дякую всім заувагу. До зустрічі.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка