«Чи знаєте Ви рослинний і тваринний світ рідного краю?»



Скачати 119.35 Kb.
Дата конвертації06.03.2016
Розмір119.35 Kb.
Запорізький колегіум «Елінт»

Розробка виховного заходу з біології

із застосуванням ІКТ

на тему: « Чи знаєте Ви

рослинний і тваринний світ

рідного краю?»

(5 – 7 класи)

Вчителя біології

Запорізького

колегіуму «Елінт»

Білоусенко Л.Г.

Пояснювальна записка.

Досвід роботи свідчить, що важливу роль у розвитку інтересу до біології відіграють конкурси-змагання, саме в них учень активно мислить і вільно творить, бо змагання :


  • збагачує внутрішній світ дитини;

  • сприяє розвитку пізнавального інтересу учнів;

  • стимулює розвиток творчих процесів діяльності;

  • допомагає розрядити напруженість, знімає втому;

  • створює приємну атмосферу навчальної діяльності.

Конкурс «Чи знаєте Ви рослинний і тваринний світ рідного краю?» цікавий для учнів 5 – 7 класів, має розширити кругозір про флору і фауну

Запорізького краю, формувати екологічну культуру, виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, знайомити з елементами народознавства.

Запропонований матеріал можна використати вчителям біології та студентам -практикантам в позакласній роботі з учнями 5 – 7 класів під час проведення місячника «Краса Землі моєї» , тижня біології, а також на узагальнюючих уроках і хвилинках «Цікавого».

Склад виховної розробки:




  • сценарій позакласного заходу;

  • мультимедійна презентація;

  • відеозапис пісень ( Ю.Антонов «Не рвите цветы», «Раненая птица»).


« Чи знаєте Ви

рослинний і тваринний світ

рідного краю?»

(конкурс для учнів 5 – 7 класів)




Білоусенко Л.Г.,

учитель біології,

учитель вищої категорії,

учитель-методист

колегіуму «Елінт»

м. Запоріжжя

Цілі:

- розвивати пізнавальний інтерес учнів до знань;

- формувати екологічну культуру, зацікавленість до предмета біології;

- виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю;

- сприяти співпраці учня з учнем; учня з учителем, яка формується на основі гуманних стосунків та в атмосфері взаємодопомоги.
Конкурс включає декілька блоків, які мають цікаві запитання, народні прикмети, загадки, кросворд. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. Виграє та команда, що набрала найбільшу кількість балів.

Підготовка до конкурсу:

1. Сформувати 3 команди з паралельних класів або 4 – 5 команд з одного класу та обрати капітанів.

2. Запропонувати учням попрацювати з додатковою літературою про рослини і тварини рідного краю, про Червону книгу України, підібрати загадки про птахів та обрати назву команди.

3. Презентувати одну рослину чи тварину Запорізького краю, занесену до «Червоної книги» (домашнє завдання).

4. Вибрати ведучих та членів журі.

Проведення заходу.

В. - 1: Мережиться між травами струмок, В. - 2: Як диво це нащадкам зберегти?

Рясна калина гронами барвиться, І гай, і річку, повну прохолоди.


Пливе туман, сріблястий, як димок, Бо в царстві цих прадавніх ще святинь

Долина самоцвітами іскриться. Довічна мудрість матері – природи ! (звучить музика, використовуємо слайди на мультимедійній дошці)





Вчитель:

Сьогодні ми продовжуємо наш інтелектуальний марафон і проводимо конкурс

« Чи знаєте ви рослинний і тваринний світ рідного краю?» під девізом

«Знай, люби, бережи природу!»
( Знайомство з командами та членами журі)
Конкурс “Розминка”

(команди відгадують загадки про рослини, пояснюють їх значення)


1. Запалали в чистім полі, 2. В темній я живу коморі,

Наче галстуки червоні, А коса моя на дворі,

То палає в полі так Гарбузова я сестриця,

Польовий червоний … (мак). Мене звати ... (морквиця).


3. Моє тіло під землею, 4. Червоненька і смачненька,

Кучерики - понад нею. Дуже з вигляду гарненька,

Любить мене кожна юшка, І боки у неї пишні.

Називається … (петрушка). Літом смачно їсти … (вишні).

5. Жовтобокий карапуз 6. Ти мене не обминай,

Йшов городом та й загруз, А скоріше відчиняй.

Бо насіння стільки має, Не дивись, що я крем’яний,

Що аж боки роздимає, Розіб’єш, а я смачний.

Через те й загруз … (гарбуз). Недарма кладуть в пиріг.

Упізнав! Та я ж … (горіх).


Конкурс «Термінологічний»

( За 2 хв. кожна з команд повинна записати якнайбільше назв рослин і тварин Запорізького краю, що починаються з букв слова «біосфера» )

(береза, акація,амброзія, ірис, осока, осина, смородина, сон-трава,адоніс,ромашка, редька; білка, барсук, іволга, оса, орлан, сурок, сова, фазан, ропуха,)



Конкурс «Відгадаймо!»

(Члени команд загадують командам загадки про птахів рідного краю.)


1. Швидко скрізь цей птах літає, 2. Які ноги заввишки,

Всіх комашок поїдає, Такий ніс завтовшки,

За вікном гніздо будує, Хату на хаті має,

Тільки в нас він не зимує. Жабам рахунок знає.

(ластівка) (лелека)
3. Цілий день працюю в гаї, 4. Спритний хлопчина

Діловито дзьобом б’ю. В коричневій кожушині,

Я не цвяхи забиваю - По дворах стрибає,

Я комашок дістаю. Крихти збирає.



(дятел) (горобець)

5. Довгі ноги, довгий ніс. 6. Шубка з сірого пушку,

Прилетів – обід приніс. Скаче в жовтім фартушку,

Смачних жабеняток Чорний шарфик та шапчина,

Для своїх маляток. Хоч маленька ця пташина,

( журавель ) Та корисна трудівниця.

( синиця )
Конкурс «Бліц – турнір»

( Командам пропонуються запитання, на які вони повинні швидко відповісти.)

1. За назвою якого дерева названо місяць року? ( Липа – липень. )

2. Про яких тварин говорять, що вони «вилазять зі шкіри»? (Про змій.)

3. Який найбільший павук зустрічається в нашій області? (Тарантул.)

4. Чому нічні квіти білі? (Краще помітні комахам-запилювачам.)

5. Скільки років живе щука? (200 – 300 р.)

6. Про що може розповісти пень? (Вік дерева, зміни клімату,сторони світу.)

7. Який найменший птах фауни України? (Корольок.)

8. Якщо смородина –кущ, то вишня - це … ( дерево ).

9. Який птах найбільший в українській фауні? ( Дрохва. )

10. Як дерево називається, що влітку в білий пух одягається? ( Тополя. )

11. Які тварини взимку впадають у сплячку? ( Їжак, змії. )

12. Якого птаха називають «лісовим лікарем»? ( Дятла.)

13. Який птах відкладає яйця в чужі гнізда? ( Зозуля.)

14. Чи створена Червона книга України? (Так, вийшла у 1980 р.)
В. - 1: В полі, лісі і на лузі –

Скрізь твої зелені друзі:

Живокіст, лопух , рослинник,

Липа, мальва і латай…

Все це – лікарські рослини.

То ти ж їх впізнай.



Конкурс «Впізнайте лікарські рослини»

( За цікавими історіями та певними особливостями учні впізнають лікарські рослини.)

  • Дуже неприємна рослина, точніше неприємні її опіки. ЇЇ листки і молоді пагони їстівні, багаті вітамінами. Вона зупиняє кровотечу, з її коріння готують жовту, а з листків – зелену фарбу. А спробуйте помити посуд цією рослиною – він заблищить! (Кропива.)

  • В порадах старовинної книги записано: «Із свіжих плодів виготовляють напій, для цього нарізають декілька ломтиків і добавляють у склянку цукру за смаком. Такий напій корисно пити хворим, у яких підвищена температура. (Лимон. )

  • Ця рослина рідкісна і оточена багатьма легендами. Її називають «коренем життя». Чародійною і чаклунською силою наділили люди цю рослину тому, що корінь її нагадує фігуру людини. Ця рослина покращує роботу усього організму, підвищує імунітет.

(Жень-шень.)

  • Як декоративну рослину її вирощували ще у ХІVст.. Вся рослина отруйна, але з листків і квітів одержують ліки, які покращують роботу серця. Зараз ця рослина рідкісна, заборонена для збирання. ЇЇ ще використовують для виготовлення одеколону, духів. ( Конвалії. )

  • Ця лікарська рослина була відома ще у Древній Греції. В перекладі з латинської означає «здорова». А ще її називають кошачою травою. Лікувальні її корні. Якщо хтось чимось схвильований чи засмучений, якщо у нього болить серце чи голова, йому радять випити настойку. ( Валеріана.)

  • Сніг на полях розтав. На дні глибоких ярів жовтіють квітучі пагони. В перекладі з лат. означає «кашель». Ще в давньому минулому застосовували під час лікування кашлю, широко використовують і в наші дні. ЇЇ листя входить до складу так званого «грудного чаю». (Мати-й-мачуха.)

  • У народній медицині застосовують при лікуванні гнійних ран. В Японії цю рослину використовують на городах як овочеву культуру. Свіже листя їдять у салатах, у супах. Дуже корисно промивати волосся. (Лопух.)




В. - 1: Сьогодні добре знають люди,

Бо теле- й радіопрогноз

Яка погода завтра буде,

Підскаже - спека чи мороз.



В. - 2: В старі ж часи,і це знаменно,-

Діди й бабусі наперед

Прогнозували достеменно

Погоду з безлічі прикмет.



Конкурс «Провісники погоди»

( Члени команди повинні закінчити речення з народними прикметами.)

на дощове літо.

на врожай картоплі.

Малина вродила рясно зима буде холодна.

осінь буде довгою.

чекай шторм.

чекай гарну погоду.

Чайка сіла на воду … до теплої весни.

піде дощ.

В. – 1: В Червону книгу занесли

Світ неповторний та чудовий,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнуть дивні квіти?


В. – 2: Невже ми більше не побачим,

Як сон-трава росою плаче?

Троянда степу, квітка мрії

Жар-цвітом землю не зігріє?


Разом: Всі ми – господарі природи,

Тож збережемо її вроду!



Конкурс «Чи знаєте Ви рослини і тварини «Червоної книги», які мешкають у Запорізькій області?»

( Команди розвязують кросворд : 1, 3, 5 – рослини; 2, 4, 6 – тварини.)




ч







1.

п

е

р

ш

о

ц

в

і

т







2 2.

с

у

р

о

к







3.

к

о

в

и

л

а







4.

д

р

о

ф

а







5.

п

і

в

о

н

і

я







6.

ж

у

р

а

в

е

л

ь

























к

н

И

г

а



Конкурс « Запамятайте їх і бережіть!»

(Команди по черзі презентують рослини чи тварини рідного краю, занесені до «Червоної книги» (домашнє завдання), розглядають слайди).





В. - 1: Природа завжди чарувала і чарує,

Хвилювала і хвилює людину.

Тож вмійте природу любити,

Кожній стеблинці радіти.



В. - 2 : Цвіту не вирви задаром,

Гілки не вткни для забави,

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все те красою буде

Нашого рідного краю!



( Журі оголошує загальну кількість балів, визначає команду переможницю і вітає її.)


Література:
1. Ярошенко О.Г. Природознавство: 6 кл. – К.: Генеза, 2006. – С. 129 - 154.

2. Мусієнко М.М. Біологія: Підручник для 7 кл. – К.: Генеза, 2007. – С. 266 - 271.

3. Пугач Р.П. Запорізький край. Навчальний посібник з природознавства для учнів початкових класів. - С. 23 - 27.

4. Тиждень біології в школі. Випуск 2 / Упоряд. К.М. Задорожний – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – С. 7 – 10.

5. Вихрущ В.О. Природознавство в цифрах і фактах, 1998. - С. 22 - 25.

6. Мандилина О.Г. Екологічний брейн-ринг. // Біологія. – Х.: Вид. група «Основа» - 2011. – №3. - С. 29 -30.

7. Дячук Т. Граючись учимось. // Біологія. – Х.: Вид. група «Основа» - 2007. – №10.-

С. 15.


8. Пустовіт Н.О. Екологічні задачі, ігри та вікторини. – К.: Наукова думка, 1995.- С. 52 - 63.

9. Червона книга України, том «Рослинний світ». – К., 1996.



10. Червона книга України, том «Тваринний світ». – К.,1994.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка