Числівник як частина мови. Кількісні і порядкові числівники. Прості й складені



Скачати 39.21 Kb.
Дата конвертації18.02.2016
Розмір39.21 Kb.
6 кл. Урок №1
Тема: Числівник як частина мови. Кількісні і порядкові числівники. Прості й складені.
Мета:

  • поглибити і систематизувати знання учнів про числівник, його семантико-граматичні властивості, синтаксичну роль;

  • формувати уміння використовувати числівники в усному та писемному мовленні;

  • виховувати любов до рідного слова.


Цілі: після цього уроку учні

  • знатимуть розряди числівників за значенням, групи за складом;

  • визначатимуть граматичну категорію числівників і синтаксичну роль у реченні;

  • умітимуть знаходити числівники в тексті і доречно вживати їх у власному мовленні.


Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник “Рідна мова 6 клас” //О.Глазова, Ю.Кузнецов. – К: Пед.преса, 2006, таблиця “Числівник як частина мови”, схема самоконтролю, комп’ютер.
Хід уроку


  1. Мотиваційний етап.

  1. Організаційний момент.

  2. Актуалізація опорних знань.

  • Пошукова робота.

Прочитайте загадки, відгадайте їх. Із загадок випишіть слова, що вказують на кількість предметів.
Стоїть дуб, на ньому дванадцять гілок, на кожній гілці по 4 гнізда, в кожному гнізді по 30 пташенят. (Рік, місяць, тижні, дні).
Носять мене четверо, показують двоє, два в мене слуха, а я всіх везу. (Кінь).
У двох матерів по п’ятеро синів, одне ім’я у всіх. (Руки).
Під одним бриликом четверо козаків. (Стіл).


  • Аукціон знань.

  • Яка частина мови називається числівником?

  • Які його морфологічні ознаки ви вже знаєте?

  • Яким членом речення може виступати числівник?




  1. Етап цілевизначення.






Числівник


Треба










Знати


  • морфологічні ознаки

  • групи за будовою

  • розряди за значенням

Вміти


  • знаходити числівник у тексті

  • розрізняти за розрядами

  • визначати синтаксичну роль

  • використовувати у власному мовленні

Цінувати


Красу рідної мови, її багатство.




  1. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.




  1. Слово вчителя. “Числівник як частина мови”.

На комп’ютерах подано таблицю з порожніми графами яку діти заповнюють під час розповіді вчителя. (6 балів).
Також числове значення, крім числівників, можуть мати й інші частини мови. Наприклад, іменник (двійка, трійка), дієслова (потроїти), прикметники (дев’ятиповерховий), прислівник (утрьох, надвоє). Ці частини мови записуються тільки словами, а числівники – словами і цифрами.





  1. Аналітичне читання.

Робота з підручником – учні порівнюють заповнені таблиці із матеріалом підручника та учительським зразком заповненої таблиці.


  1. Вибіркова робота. (3 бали).

Виберіть і підкресліть числівники, визначити їх розряд, поясніть, як відрізнили числівники від інших частин мови.
П’ять, п’ятірка, п’ятиріччя, п’ятеро, п’ятиповерховий, одна п’ята, уп’яте.

Одна друга, половина, подвійний, переполовинити, по-друге, другий, двоє, двійко, двічі, два, двійка.


  1. Робота в групах (на комп’ютері). (5 балів).




  • Перша група – вправа 485.

Прочитати фразеологізм, пояснити значення, визначити числівники; два фразеологізми ввести у речення. Для якого стилю мовлення характерне вживання фразеологізмів?




Тисяча і

Не дано

Сім разів одмір

Не чекають

На сьомому

Один раз відріж

Третього

Одна ніч

Двоє третього

Ніж в одного просити

На всі

Двох небитих дають

Краще десятьом дати

Небі

За одного битого

Чотири боки

(тисяча і одна ніч, сім разів одмір, а один відріж, на сьомому небі, третього не дано, двоє третього не чекають, на всі чотири боки, краще десятьом дати, ніж в одного просити, за одного битого двох небитих дають).



  • Третя група – “зашифруйте” слова, що містять числівники, у ребуси і запишіть їх.


(3котаж, пі2л, 100ляр).



  1. Рефлексивно-оцінювальний етап.




  1. Усна рефлексія (“Сьогодні на уроці я дізнався…; зрозумів…; хотів би краще знати…”)

  2. Самооцінка (або) Мотивація оцінок вчителем.




  1. Д/з.

Достатній рівень – впр. 487, §34.

Високий рівень – скласти діалог “Дорога кожна хвилина”, “Копійка гривню береже”, “Не витрачаю часу дарма”, використовуючи числівники.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка