Чия відвага, того й перемога. Прославляння героїзму у чарівних казках



Сторінка1/4
Дата конвертації26.02.2016
Розмір0.53 Mb.
  1   2   3   4
Читання

3 клас

Урок 1

Тема: Чия відвага, того й перемога. Прославляння героїзму у чарівних казках

Матеріал до уроку: українська народна казка «Кирило Кожум’яка»

Мета: ознайомити з назвою та метою нового проекту; розширювати знання дітей про усну народну творчість, вдосконалювати вміння ділити текст на логічно-завершені частини; розвивати та удосконалювати навички виразного читання; формувати морально-ціннісні поняття: подвиг, відвага, герой, благородність.

Обладнання: схема-класифікація казок; аудіозапис української народної казки «Кирило Кожум’яка»; картки для розчитування; картки – ілюстрації до казки; 6 карток з назвами казок різних видів; скриньки Мудрості

Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку

І. Повторення вивченого матеріалу.

1. Вправи на розвиток мовленнєвого апарату. Робота зі скоромовкою.

- З чого розпочинаємо урок читання? ( з мовленнєвої розминки)

- А навіщо нам потрібна мовленнєва розминка? ( налаштовуємось на українське мову; тренуємо язичок, губи; щоб мовлення було гарним)



( Діти за вчителем вчать скоромовку напам’ять)

Босий хлопець

Сіно косить

Роса росить

Ноги босі.

2. Бесіда про скоромовку, як жанр

- Як називається жанр, над яким ми щойно працювали? (скоромовка)

- Хто є автором скоромовки? ( народ)

- Які ще жанри, подаровані народом, ви знаєте? (казки, загадки, скоромовки..)

- Як можна назвати всю цю творчість? (Усна народна творчість)

- Як інакше можна назвати усну народну творчість? (Фольклор)

ІІ. Актуалізація опорних знань. Ознайомлення з новим проектом.


  1. Бесіда про усну народну творчість.

- Усна народна творчість виникла багато століть до того, як розвинулась писемна література. До неї увійшли твори різних жанрів. Деякі сьогодні вже згадувались. Слід додати до них іще деякі.

Метод «Гранування»
frame1

- Матусі в дитинстві тішили вас, своїх немовлят, різними пісеньками або ж віршиками. Тішили, коли купали чи гойдали у колисці чи на колінах, коли забавляли вас… (забавлянки)

- З давніх-давен вона супроводжувала людей у праці, на святі, у гіркі і радісні хвилини… Це ніби музична оправа для поезії…(пісня)

- Влучне й дотепне слово народу… (жарт)

- Це все малесенькі золоті зернята усної народної творчості без яких неможливо навіть уявити наше сьогодення, адже без минулого нема і майбутнього.

2. Ознайомлення з новим проектом

- Сьогодні ми розпочинаємо новий проект під назвою «Скарби народної творчості»

- Чого ви очікуєте від проекту? (цікавого самостійного пошуку нової інформації, роботи в групах…)

- А я сподіваюсь, що проект допоможе нам заглибитись в духовну культуру наших предків. Інколи ми будемо шукати наукове підґрунтя деяких термінів та понять. Інколи відчуватимемо себе справжніми акторами та художниками. А, головне, станемо справжніми творцями нових, власних наробок – зерняток мудрості.

- Для цього нам знадобляться скриньки, які ми виготовили на уроці трудового навчання з осіннього листя. Із звичайних скриньок вони сьогодні перетворюються на Скриньки Мудрості. Саме туди кожен з вас буде складати свої зернята мудрості. Але заробити їх не просто. Для цього вам знадобиться ваш найбільший скарб. Який? (знання)

- Так, знання – це скарб, а вміння вчитись – шлях до нього.

- До кінця уроку ви повинні визначитись з групою, в якій вам буде найкомфортніше працювати:



  1. Дослідники

  2. Художники

  3. Мовознавці

  4. Актори

(На дошці назва проекту та груп)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

А) Метод «Вузлики»

– Досліджувати усну народну творчість почнемо з жанру, який знайдете у «вузликах»

Метод «Вузлики»



( Закреслити у рядку однакові літери (* - не закреслювати). З тих, що залишились, скласти слово. Завдання на дошці)
МОВК*ШЙВАОБРЗМРКЙБИШ (казки)

Б) Бесіда про казку

- На вашу думку, що таке казка?

- Казка – це велике таїнство народу, народжене його мудрістю, життям, силою буття. Їх люблять усі: від маленьких дітей, які зацікавлено слухають «Курочку Рябу» чи «Колобок», до стареньких дідусів та бабусь, які залюбки читають своїм онукам та правнукам казочки.

- А які казки є вашими першими? Згадайте.

- Отже, казки – найпопулярніший жанр фольклору. Чому ми їх так любимо? ( у казці відбуваються завжди якісь дива; головні герої поділяються на добрих і злих; добро перемагає зло)

В) Читання вірша В.Бичка вчителем

- Послухайте і подумайте, з чим порівнює В.Бичко казку у своєму вірші?

Казка – вигадка, та в ній –

В шкаралупі золотій –

Зерня сховане смачне.

Хто дістане, той почне

Думу думать про життя,

Збудить в серці почуття,

Мов торкнеться до вогню –

Вийде сміло на борню

За добро і проти зла!

В казці – сила немала…

- З чим порівнює В.Бичко казку у своєму вірші? (з горіхом)

- Чому?


ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок.

  1. Ознайомлення з визначенням «чарівні казки»

- Пригадайте казки, які нас навчали у 2 класі? («Вовк та козенята», «Колосок», «Лисиця та журавель», «Рукавичка», «Лисиця і їжак», «Дрізд і голуб»)

- Що об’єднує всі ці казки? ( вони про тварин, багато з них складено народом)

- Але народ складав казки не лише про тварин (На дошці зявляється схема – класифікація казок)

- Які ще знаєте види казок?

КАЗКИ

Про тварин



Побутові

Чарівні

- Розподіліть 6 карток з назвами казок на три групи. (Троє учнів виходять до дошки і розкладають картки до відповідних видів казок)

- Чому казки «Язиката хвиська» та «Про липку і зажерливу бабу» віднесли до побутових казок? (у побутових казках розповідається про стосунки людей, бідних і багатих, молодих і старих, лінивих та працьовитих)

- Доведи, що казки «Телесик» та «Котигорошко» повинні бути розміщені саме в цьому розділі? (у чарівних казках відбуваються незвичайні перетворення, головними персонажами є визволителі, сміливці з надзвичайною силою)

- Одним із героїв чарівних казок, народних улюбленців, є Кирило Кожум’яка – головний герой однойменної казки.

- Розберіть за будовою слово Кожум’яка (на дошці)

- Отже, який висновок? (людина, яка кожу (шкіру) мне)


  1. Слухання аудіозапису казки. Перевірка первинного сприймання.

- Коли відбулися події?

- Назвіть головних героїв казки?

- Чому він має таке прізвище?


  1. Словникова робота

А) Читання слів-пірамід ( на картках)

Ки єва Дні про

Голу бок Зли нув

Кня зівна Прі звище

Розбі житься Мири тися

Визво ливши Підле стилась

Б) Тлумачення слів.

- Прочитайте у правій колонці тлумачення, доберіть до них слова з лівої колонки (на мультимедійній дошці)

Князь - шановні люди похилого віку

Дань - люди, що жили в місті

Булава - міра ваги, близько 16 кг

Пуд - частина плуга, що розрізає землю

Леміш - ділянка землі, яка чимось вирізняється від

навколишньої місцевості

Горно - піч для нагрівання або плавлення металів

Урочище - правитель князівства, певної території

Городяни - подать із населення, яка забиралась з

переможеного народу

Старшина - вид зброї, палиця з кулястим потовщенням

на кінці

В) Добір синонімів до слів

Благайте - … (просіть)

Злинув - … (злетів, піднявся в гору)

Поцупить - … (візьме, схватить)


  1. Читання казки за логічними закінченими частинами. Підготовка до складання плану.

а) 1 – ша частина до слів «…послав дочку в дань змієві» ( читання- гудіння)

- Яку дань збирав змій з людей? (давали йому молодого парубка чи дівчину)

- Чому князь погодився віддати змієві доньку? (коли давали городяни, треба й князеві давати)

- Доберіть заголовок.

б) 2 – га частина до слів «…та й побачили голуба» (читання «ланцюжком»)\

- Чому змій не з’їв князівну? (змій її полюбив)

- Як князівна повідомила батькові про те, що змія можна подужати? (надіслала листа голубом)

- Доберіть заголовок.

в) 3 –тя частина до слів «… ну, це уже для вас зроблю» ( читання «дощиком»)

- Хто вмовляв Кирила допомагати князеві? (діти)

- Чому Кирило погодився на бій зі змієм? (вирішив допомогти князеві; звільнити рідну землю від страшного змія)

- Доберіть заголовок.

г) 4 – та частина до слів «… народ так і сплеснув руками» (читання «Буксиром»)

- Що попросив Кожум’яка для бою? (дванадцять бочок смоли та дванадцять возів конопель)

- Хто вболівав за Кирила? (народ)

- Доберіть заголовок.

ґ) 5 – та частина до кінця (читання мовчки)

- Як народ віддячив герою за його вчинок?

- Доберіть заголовок.

- Тепер кожна уявна частина тексту має свою назву. Наші «Художники» до наступного уроку намалюють малюнки до кожної частини тексту, тобто створять малюнковий план.



  1. Аналіз змісту казки

А) Вибіркове читання

- Де відбувалися події? (в Києві)

- Яку назву цьому місцю дав народ? (урочище Кожум’як)

- Як ви гадаєте, чи існує урочище Кожум’як ще й досі? Я впевнена, що справжні «Дослідники» зможуть знайти цю інформацію до наступного уроку.

Б) Робота з картками – ілюстраціями (робота четвірками)

- Розгляньте картки – ілюстрації до казки (див.дод.1). Розкладіть їх у тому порядку, в якому розвивалися події у казці.

- Озвучте рядками з тексту кожен малюнок.

6. Добір рис характерів до головних героїв.

Гра «Хто більше?»

(Клас ділиться на 3 команди. Протягом 1-2 хвилин добирають якомога більше характерних ознак головних героїв казки – Кирила, князівни та змія. Команда - переможиця матиме право обирати групу в проекті першою)


  1. Робота над образними засобами

- Поясніть, як ви розумієте вирази «аж луна йде», «земля гуде», «змій, як вогонь, горить», «ірод проклятий», «аж іскри скачуть», «розігрів змія, як коваль леміш у горні».

8. Фізкультхвилинка «Ми танцюєм»



(Виконується на мелодію пісні «Усмішка»)

Діти встали, швидко піднялись,

Наші книжечки хай трішки відпочинуть.

Сон і лінь, тікайте з класу геть!

Ми танцюємо свою фізкультхвилинку.

Повороти почали і руками розвели.

Наші ніжки теж не знають відпочинку.

Раз, два ( 3 рази ), три,

Раз, два ( 3 рази ), три.

Ми танцюємо свою фізкультхвилинку.



ІV. Творче застосування знань

А) Робота над кульмінацією твору

- Яка з частин здалась вам самою напруженою, емоційно та інтонаційно забарвленою? (битва Кирила зі змієм)

- Уявіть, що ми актори і нам потрібно підготувати цей епізод до зйомки фільму. А щоб знімати фільм, слід добре орієнтуватися в тексті, знати його майже напам’ять. Над цим буде працювати група «Акторів», які своїм голосом та інтонацією на наступному уроці передадуть всю міць та силу бою Кирила зі змієм.

В) Бесіда – узагальнення за текстом.

- Ми наблизились до дуже важливої частини нашого уроку, коли слід зробити правильні висновки з прочитаного та почутого.

- Як можна назвати вчинок Кирила Кожум’яки? (подвигом, героїзмом, відвагою)

- Чому? (він переміг змія-ворога)

- Прочитайте прислів’я, яке записане на дошці. («Чия відвага, того й перемога») Як ви його розумієте?

- Як називається вчинок, коли людина ризикує своїм життям заради щасливого благополучного життя багатьох інших людей? (благородним)

- Які ще риси характеру виявив при цьому головний герой? (безстрашність, мужність, хоробрість)

- Саме про ці людські чесноти я прошу «Мовознавців» дібрати або вигадати власні прислів’я та приказки до наступного уроку.



V. Підсумки уроку

А) Бесіда-підсумок.

- До якого виду казок належить казка «Кирило Кожум’яка»? (чарівна, героїко-фантастична). Доведіть. (герой наділений неймовірною силою, відбувається фантастична, могутня битва)

- Яку вічну проблему розв’язує казка «Кирило Кожум’яка»? (двобій добра і зла)

- Хто у цій казці був втіленням зла? А хто – добра? (змій – зло, Кирило – добро)

- Протягом уроку ми з вами багато працювали, робили чимало важливих висновків, які є повчальними для всього вашого життя. Недарма мовиться: казка розважає, але мудрості навчає.

Б) Розподілення ролей проекту

- Надійшов час визначитись з назвою групи, в якій ви хотіли б працювати протягом вивчення усієї теми «Усна народна творчість».

На парті у кожного з вас сховалась паперова зірка. Вона, так як і ви, яскрава, неповторна. Напишіть на ній своє ім’я і причепіть на дошці до назви групи, в якій би вам хотілось працювати. Перевага надається ряду, який виборов перемогу у грі під час уроку. (Під мелодійну музику діти підписують зірочки, чіпляють їх на дошці. Вчитель тактовно радить, підказує тим, хто не зміг визначитись)

- Отже, групи створені. Вітаю вас з вдалою роботою та високою організованістю на уроці. І рада оголосити, що проект «Скарби народної творчості» розпочато.



VІ. Домашнє завдання

«Дослідники» - знайти відомості про урочище Кожум’як.

«Мовознавці» - шукають або створюють власні прислів’я про відвагу та сміливість.

«Актори» - підготуватись до виразного сценічного читання епізоду про битву змія з Кирилом.

«Художники» - намалювати малюнки до кожної частини тексту – малюнковий план.

Додаток 1

Картки - ілюстрації

Урок 2

Тема: За добро добром платять

Матеріал до уроку: українська народна казка «Кривенька качечка»

Мета: розширювати знання про українську народну казку, вдосконалювати вміння учнів правильно інтонувати мову дійових осіб; удосконалювати навички поділу тексту на частини; вчити аналізувати вчинки дійових осіб; розвивати

творчі здібності учнів, уяву, фантазію, уміння спілкування, збагачувати словниковий запас; виховувати працьовитість, доброту, щирість.



Обладнання: таблиця почуттів; аудіозапис казки « Кривенька качечка»; малюнки старовинних речей: прядка, коромисло; скриньки Мудрості у кожного з учнів;

зернята мудрості



Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку

І. Організація учнів до уроку. Рефлексія настрою.

Хто багато читає. Той багато знає

Тож часу не гаймо і на частину

До чарівної казки вирушаймо

ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

1.Гра «Мікрофон»

- Що таке казка? (Це цікава розповідь, в якій йдеться про щось неймовірне, незвичайне, фантастичне, яка має навчальний характер)

- Які типи казок ви знаєте? (про тварин, побутові, чарівні)

- З якою казкою знайомилися на минулому уроці? (« Кирило Кожум’яка»)

- До якого виду казок вона належить? (до чарівних)

- Доведіть. Назвіть особливості чарівних казок ( за допомогою чарів відбуваються дивовижні перетворення; герої наділені неймовірною силою )

- Хто автор казки? (народ)

- Як називається розділ підручника, до якого належить казка «Кирило Кожум’яка»? (Усна народна творчість)

- Як інакше можна назвати усну народну творчість? (фольклор)

- Твори яких жанрів входять до складу фольклору? (казки, пісні, скоромовки…)

- Назвіть назву проекту, який ми розпочали на минулому уроці?



(«Скарби народної творчості»)

- Яка мета проекту? (дізнатись про український фольклор якомога більше, стати активним учасником створення власних зерняток народної творчості)

- Як розгортались події казки, нам розкажуть «Художники» своєю галереєю – малюнковим планом (Діти стисло переказують казку, використовуючи поетапно – намальовані малюнки до кожної її частини )

(За творчий підхід до виконання домашнього завдання один з дітей отримує зернятко мудрості)

- Що дізнались «Дослідники» про існування урочища Кожум’яки?



(Урочище Кожум’як виникло з часів Київської Русі. Знаходиться й досі воно на Подолі, між горами Старокиївською та Замковою. Вулиці, які прилягали до урочища, названо було Гончарною, Кожум’яцькою та Дегтярною саме так , що відображали характер діяльності місцевих жителів. Довготривалий час територія була занедбана. Наразі ведеться на цій територій забудова елітними будинками.( Діти демонструють фото))

(За змістовну доповідь та пошукову діяльність одна-дві дитини отримують зернятка)

- Який з епізодів казки був самим напруженим? (Битва змія з Кирилом)

- «Актори» готувались до виразного сценічного читання цього уривку. Поаплодуємо і уважно послухаємо їх. ( «Актори» виразно читають уривок битви змія з Кирилом)

( Дитина, яка найвдаліше передала голосом характер бою, відзначається зернятком)



  • Передайте за допомогою прислів’я головну думку твору? (відповідають «Мовознавці») (див.дод.1)

  • Які власні приказки про мужність та відвагу ви створили?

( За власно створені прислів’я діти отримують зернятка)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдання уроку

1. Розгадування ребусу

- Щойно ми згадували такі риси характеру як мужність, відвага, сміливість. В ребусі прихована ще одна дуже важлива риса людського характеру. Відгадайте її.


(Добро)

2. Гра «Два – чотири - разом»

- Що таке добро? На це питання я хочу чути відповідь після обговорення у грі « Два – чотири – разом»

(Спочатку діти обмінюються думками в парах, потім в четвірках вибирають найвдаліші на їхню думку. І висловлюють міркування перед класом)

- Що таке добро? ( корисний вчинок, справа)

- Які добрі корисні справи ви робили?

- Як віддячували вам за добро?

- Але в житті буває інакше, коли за добро платять злом. Тож сьогодні ми будемо намагатись визначити і зрозуміти: Чи варто робити добро? Чи легко робити добро? А допоможе нам в цьому українська народна казка « Кривенька качечка»

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок

1.Словникова робота. Тлумачення слів.

- Щоб у казці було все зрозуміло, з’ясуємо значення слів:

Починочок-… (пряжа, намотана на веретено)

Веретено-… (ручне знаряддя для прядіння у вигляді тонкої палички

із загостреними кінцями)

Кужілочка-… (частина прядки у вигляді кілка, на який намотують

пряжу)

- Всі ці слова виходять з сучасного ужитку. Як ви гадаєте, чому? (речами вже не користуються, вони залишились лише в музеях)

- Пропоную «Дослідникам» якомога більше дізнатися про значення цих речей, поринути в стародавній побут українців. На наступному уроці чекатимемо ваших цікавих доповідей.

2. Дібрати синоніми до слів



Жалувати - …( жаліти, милувати)

Полинули - …( полетіли, втікли)

3. Прослуховування казки « Кривенька качечка» у запису.

4. Перевірка первинного сприйняття казки.

- Які почуття викликав цей твір? (співчуття, жалю до кривенької качечки; поваги до її працездатності; розчарування до вчинку баби та діда)

- Хто дійові особи казки? (Дівчина – качечка, дід, баба)

- На наступний урок «Мовознавців» я попрошу дібрати, а ще краще, вигадати власні ребуси про головних героїв казки.

- Що здалося неймовірним, фантастичним? ( Перевтілення кривенької качечки )

5. Повторне читання казки учнями мовчки.

6. Перевірка сприйняття і розуміння тексту.

- Що знайшли дід і баба в лісі? ( качечку)



- Що трапилося з качечкою? (у неї була переломлена ніжка)

- Де взялася кривенька дівчина? (перетворилась з качечки)

- Як ви вважаєте, чому дід та баба спалили гніздечко? (хотіли, щоб дівчина залишилась з ними)

7. Гра «Знайди помилку»



( вчитель читає речення з помилкою, діти виправляють)

* Ходім, бабо, в ліс по ягоди! (по гриби)

* Бере баба грибки, коли дивиться, під деревцем гніздечко …(під кущиком)

* Стали качечку брати. Аж у неї ніжка забинтована (переломлена)

* Бачили якусь дівчину, з магазину воду несла (від криниці)

* Дівчина увертілася в пір’ячко, зробилась гусочкою і полетіла з табунчиком (качечкою)

8. Фізкультхвилинка (під музичний супровід «Таночка каченят»)

9. Читання казки за логічними закінченими частинами. Підготовка до складання плану.

а) 1 – ша частина до слів «… а самі знов пішли по грибки» (читання «рибкою» - ворушаться тільки губки)

- Чому дід і баба сумували? (бо були самотні)

- Кого знайшли в лісі? (качечку)

- Як доглядали вдома качечку? (зробили гніздечко)

- Доберіть заголовок.

б) 2-га частина до слів « Так і зробили» (напівголосно)

- Із чого дивувалися дід і баба? (що в хаті прибрано й їсти наварено)

- Кого помітили сусіди? (гарну дівчину, але кривеньку)

- Чи подобається вам поведінка баби? Чому?

- Дібрати заголовок.

в) 3 частина – до слів « не плач, галочко!» («ланцюжком»)

- Кого побачили дід і баба? (дівчину)

- Що вони зле вирішили зробити? (спалити гніздечко)

- За що образилася дівчина? (за те, що спалили гніздечко)

- Чи правильно вчинила дівчина? (так, бо вона робила добро стареньким, а вони їй віддячили злом)

- Яким можна назвати вчинок діда і баби? (злим, хитрим)

- Доберіть заголовок.

г) 4-а частина - до кінця (читання мовчки)

- Як на вашу думку потрібно читати пісеньку каченят? ( наспівно, заклично)

- А дівчини? (з почуттям образи, із запевненням)

- Дібрати заголовок до 4-ої частини.

Орієнтовний план

1. Незвичайна знахідка.

2. Таємнича помічниця.

3. Спалене гніздечко.

4. Дід з бабою знову самотні.

10. Характери головних дійових осіб

- Знайдіть і зачитайте слова, які характеризують дівчину.

- Якими зображені у казці дід і баба?

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка