Члени речення. Головні та другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні Мета: формувати в учнів поняття «головні члени речення»



Скачати 37.67 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір37.67 Kb.
Члени речення. Головні та другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні
Мета: формувати в учнів поняття «головні члени речення», «другорядні члени речення», «основа речення»; виробляти вміння знаходити основу речення; вдосконалювати вміння встановлювати зв’язок слів у реченні; виховувати любов до природи.
Хід уроку

I. Організаційний момент

Ось і дзвоник дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!
II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (с. 33, впр. 64)

— Які речення за метою висловлювання ви склали?

— Назвіть у них звертання.

2. Самостійна робота

— Прочитайте речення.

— Знайдіть у них звертання. Виділіть їх комами.

— Запишіть речення в зошити.

— Підкресліть звертання.

Прилітайте журавлі до рідної землі.

Дружи любий синку з книгою.

Друже мій, де ти живеш?



3. Каліграфічна хвилинка (див. додаток на с. 3)

4. Бесіда

— Що таке речення?

— З чого складається речення?

— Як розташовані слова в реченні?

— Чи бувають серед них головні?
III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми ознайомимося з назвами слів у реченні, будемо вчитися ви- діляти основу речення і встановлювати зв’язок слів у реченні.


IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Установлення зв’язку слів у реченні (с. 34, впр. 65).

— Прочитайте виразно вірш.

— Який це тип тексту. Обґрунтуйте свою відповідь.

Робота в парах

— За допомогою питань доведіть, як зв’язуються між собою слова в другому реченні.

— Запишіть в зошити утворені зв’язки слів. ((Хто?) бджілки; (що зробили?) наносили; (чого?) меду; (куди? у що?) у стільники; (які?) пахучі.)

2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 34)

— Як у реченні зв’язуються слова? (У реченні слова зв’язуються за змістом.)

— Які слова називаються членами речення?

— Чи є членом речення слово у? Чому? (Ні. Це прийменник. До нього не можна поставити питання.)

— Яку роль виконують прийменники в реченні? (Вони допомагають зв’язувати між собою слова в реченні.)

3. Формування поняття про підмет (с. 34–35, впр. 66)

— Прочитайте текст.

— Про кого у ньому йдеться?

— На чому грав Музикант?

До твого словничка

Флейта — це духовий музичний інструмент.

— Спишіть перший абзац тексту.

— Усно поставте питання до підкреслених слів. ((Хто?) музикант; (хто?) він; (хто?) пташки; (що?) дерева; (що?) квіти.)

4. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 35)

— Який член речення називається підметом?

— На які питання відповідає підмет?

5. Фізкультхвилинка

6. Формування поняття про присудок (с. 34–35, впр. 66)

— Відшукайте в реченнях першого абзацу тексту члени речення, що вказують, яку дію виконує підмет.

— Запишіть ці слова за зразком.

((Хто?) музикант (що робив?) сидів;

(хто?) він (що робив?) грав;

(хто?) пташки (що робили?) прислухалися;

(що?) дерева, квіти (що робили?) прислухалися.)

7. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 35)

— Який член речення називається присудком?

— На які питання відповідає присудок?

— Якими членами речення є підмет та присудок?

— Як називаються всі інші члени речення?

Зверніть увагу, як підкреслюємо підмет, присудок і другорядні члени речення на письмі.



8. Творча робота (с. 36, впр. 67)

— Прочитайте та з’єднайте частини речень. (Осінь плаче холодними сльозами. Жовтень на барвистому коні їздить.)

— До підметів у лівій колонці знайдіть присудки в правій.

((Що?) осінь (що робить?) плаче;

(що?) жовтень (що робить?) їздить.)

— Запишіть утворені речення.

— Підкресліть головні та другорядні члени речення.
V. Підсумок уроку

— Що нового дізналися на уроці?

— Які члени речення є його основою?

— На які питання відповідає підмет? присудок?

— Як називають інші члени речення?
VI. Домашнє завдання

С. 36, впр. 68.



Додаток до уроку

Каліграфічна хвилинка

Щщ Щщ Щщ Ще Ща Щу ощ щи рщ ща ще

Іди, іди, дощику,

Зварю тобі борщику

В полив’янім горщику.

Іди, іди, дощику.

— Як називається такий твір? (Закличка)

— Заклички — це коротенькі пісеньки або віршики, у яких звертаються із проханням до різних сил природи: сонця, дощу, хмар, рослин, тварин. Наші предки вірили у магічну силу слова. Вірили, що словом можна вмилостивити богів, щоб ті послали дощ чи розігнали хмари, щоб виглянуло сонце. Згодом народ утрачав цю віру, тільки рештки її залишились у дитячих пісеньках.

— Знайдіть у цьому віршику звертання.

— Як виділяється звертання в усному мовленні і на письмі?



— Виконайте звуко-буквений аналіз слова борщик.

— Визначте вид останнього речення за метою висловлення та інтонацією.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка