«Дидактичні ігри як засіб активізації пізнавальної діяльності дітей»



Дата конвертації05.03.2016
Розмір64.3 Kb.


Старобешівська райдержадміністрація

Відділ Освіти та молоді

Новозар’ївська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів

УЗАГАЛЬНЕННЯ ДОСВІДУ РОБОТИ

вчителя початкових класів

Новозар'ївської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Старобешівського району

Донецької області
Фесенко Ксенії Валеріївни
з теми:
«Дидактичні ігри як засіб активізації

пізнавальної діяльності дітей»

2013 рік

«Гра – це іскра, яка запалює

вогник допитливості, цікавості»

В.О.Сухомлинський
Свою професію я обрала ще навчаючись у початковій школі. Пам’ятаю, як я розсаджувала перед собою ляльки, відкривала буквар і намагалася навчити їх читанню. В мене навіть «журнал» свій був - виділений мамою товстий зошит у клітинку. Я активно коментувала роботу своїх «учнів», хвалила їх, але й зауваження не забувала робити. Тому, коли я закінчувала навчання у 9 класі, проблеми «Куди піти навчатися далі?» в мене не було. Я обрала Красноармійське педагогічне училище. І з того часу жодного разу не пожалкувала про свій вибір. І ось уже 10 років я навчаю молодших школярів.

У своїй роботі я намагаюся створити такі умови дитині, при яких би не пригнічувалася особистість учня, а кожний учень відчував себе комфортно у школі. Працюю над тим, щоб підвищувати і підтримувати інтерес у дітей до навчання. Я вважаю, що розвиток в учнів інтересу до навчання – це одне з важливих завдань, що стоїть перед учителем. Адже інтерес до знань є могутнім засобом успішного навчання й виховання, необхідною умовою досягнення позитивних результатів праці.

«Дидактичні ігри як засіб активізації пізнавальної діяльності дітей» - це проблема, над якою я працюю. І звернутись до цієї проблеми мені підказали самі діти. Вони такі різні, мої 6-річні малюки, які вперше приходять до школи, але всі вони об’єднані спільним бажанням – навчитися всьому, стати кращими.

Кожного року 1 вересня я завжди себе запитую : «З чого починати?» І відповідь моя незмінна - треба визначити такі методи і технології, щоб навчання протікало швидко і якісно, ​​і головне - щоб в дітей не зменшилось бажання вчитися. Адже підтримання інтересу до навчання є важливою умовою підвищення якості навчання. Це особливо важливо в початковій школі, коли у дитини ще тільки формуються постійні інтереси до того чи іншого предмета. Як же зробити урок радісним та цікавим, таким, щоб кожна дитина могла розкрити свій творчий і пізнавальний потенціал? Вивчення розвитку дітей доводить, що саме у грі ефективніше, аніж в інших видах діяльності, розвиваються усі психічні процеси, формуються відповідні вміння і навички. Л. Виготський, розглядаючи роль гри у психічному розвитку дитини, відзначав, що з переходом у школу гра не лише не зникає, але й навпаки, – пронизує собою усю діяльність школяра. Вона супроводжує школярів не лише у першому – другому класах, а й упродовж усього навчання.

Отже, гра є одним з ефективних засобів розвитку інтересу до навчального предмету. Вона викликає у дітей живий інтерес до процесу пізнання, активізує їх пізнавальну діяльність і допомагає легше засвоїти навчальний матеріал. Адже гра – це перший та найпростіший вид діяльності, якою оволодівають діти. Як зазначав В.О. Сухомлинський : «Без гри немає, і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – це величезне світле вікно,через яке в духовний світ дитини вливається живильний потік уявлень, понять про навколишній світ». [7, 39] А дидактична гра – це такий вид діяльності, при якому граючись, дитина навчається.

На відміну від ігор взагалі, дидактична гра обов’язково повинна мати чітко поставлену мету і відповідний цій меті педагогічний результат, які характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю. Крім того, поєднання навчальної спрямованості та ігрової форми дозволяє стимулювати оволодіння конкретним навчальним матеріалом у невимушеній формі. В процесі дидактичної гри учні спостерігають, порівнюють, роблять аналіз та виводять логічні висновки. Під час гри діти, як правило, більш уважні, спостережливі та менш напружені. Тому я люблю включати дидактичні ігри в хід своїх уроків. На мою думку, це полегшує подолання труднощів при засвоєнні матеріалу, активізує увагу дітей і робить навчання більш цікавим.

Дидактичні ігри на уроках математики активізують мислення, формують математичні уявлення, розвивають обчислювальні навички, кмітливість та спостережливість. Такі ігри можуть бути індивідуальними або груповими. Ось приклади ігрових завдань, які найбільше подобаються моїм дітям :


  1. «Веселий рахунок» у віршах;

  2. Графічні диктанти;

  3. «Шукай запитання» ( хто складе більше запитань зі словом «скільки» до сюжетного малюнка);

  4. Задачі на логіку та нестандартне мислення:

  • Скільки яблук ввійде у порожнє відро?

  • В родині четверо дітей, їм 5,8,13 та 15 років, а звуть їх Тетянка, Юрко, Світланка та Олена. Скільки років кожному з них, якщо одна дівчинка ходить у дитячий садок,Тетянка старше Юрка, а сума років Тетяни і Світлани ділиться на 3?

  • Іванко живе вище Петра, але нижче Семена. А Микола живе нижче Петра. На якому поверсі чотирьохповерхового будинку живе кожен з хлопців?

  1. Арифметичні ребуси та головоломки;

  2. Математичне лото;

  3. «М’яч хапай – на питання відповідай»

Мої діти полюбляють змагатися, тому ігри-змагання я теж включаю у роботу:



  1. «Порахуй і розфарбуй» ( можна роздати шаблони кожному учневі, якщо дозволяє час, а можна попрацювати і парами) (додаток 1)

  2. « Хто більше складе прикладів»

  3. «Допоможи Незнайкові» (робота в парах: учням пропонується знайти приклади з неправильними відповідями і правильно їх розв'язати)

  4. «Хто швидше визначить маршрут Буратіно» (групова гра) (додаток 2)

Ігри на уроках мови і читання мають велике значення для розвитку мовлення і мислення дітей, збагачують їх словниковий запас, поліпшують фонематичний слух, прищеплюють інтерес до мови.

Я проводжу такі дидактичні ігри:


  1. «Шифрувальники»:

амк – мак, рокли – крило, гадзака – загадка

  1. «Збери прислів’я»:

Годує, лінь, людину , а ,марнує, праця

Коле, словечко, сердечко, Гостре.

  1. «Так чи ні» ( готую для дітей запитання, на які вони можуть відповісти «так» чи «ні». Як варіант – одна група дітей складає такого роду запитання, інші діти відповідають)

  2. «Вірш без слів» ( один або група учнів показують уривок з відомого вірша або казки, а решта дітей відгадують)

  3. «Заміни одним словом»:

  1. «Незакінчені речення»

Червонясту шубу… (має)

По деревах все … (стрибає),

Хоч сама … на зріст

Та великий в неї… (хвіст)

  1. «Дерево пізнання» (На невеличку гілку я розвішую паперові яблука із завданнями. Дитина виходить, обирає собі яблуко, читає завдання, дає відповідь. Для різноманітності, в залежності від пори року я на дерево вивішую також листочки із завданнями або квіти. )

Дидактичні ігри на уроках курсу «Я і Україна» використовую з метою формування в дітей бажання любити і оберігати природу, робити добрі вчинки, з метою розвитку спостережливості, логічного мислення та уваги. В своїй практиці я застосовую такі ігри, як:



  1. «Знайди зайве»;

  2. «Склади прикмету»;

  3. «Дешифрувальник»;

  4. «Впізнай за описом»;

  5. «Незакінчені речення»;

  6. «Хто більше…»;

  7. «Скарбничка цікавинок»;

  8. різноманітні загадки, ребуси, кросворди.

Крім названих дидактичніх ігор я також проводжу уроки у формі подорожі або казки. У першому і другому класах до дітей на уроки часто приходять улюблені іграшки, відомі казкові персонажі, які приносять у конвертах різноманітні цікаві завдання та листи. І нерідко при підготовці до уроку, для того, щоб обрати цікавого і актуального казкового гостя, мені доводиться продивлятися сучасні мультфільми. Але захоплена реакція дітей на улюбленого героя дійсно варта затраченого часу.

Спостерігаючи за поведінкою дітей під час проведення ігор, їхнім емоційним станом та аналізуючи результативність таких уроків, я можу впевнено сказати, що використання дидактичних ігор у навчальному процесі дозволяє добитися кращого засвоєння матеріалу. Учні стають більш самостійними та активними, здатними працювати не тільки на репродуктивному рівні, а й творити.



Список використаних джерел

  1. Воробйова С. Дидактична гра в процесі навчання // Рідна школа. – 2002. - № 10. – С. 46 – 48

  2. Выготский Л.С. Лекции по психологии. / Л.С. Выготский. – СПб.,1997.– 240с.

  3. Дидактична гра // форми навчання в школі. – К. 1992. – С. 89 – 104

  4. Дон О. Дидактичні ігри // Шкільний світ. – 2001. - № 35 ( вересень)

  5. Савченко О.Я. Дидактика початкової освіти: підручн.– К.: Грамота, 2012. – 504с.

  6. Селивёрстов В.И. Дидактические игры с детьми. - М.: Просвещение, 2000. - 190 с.

  7. Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. – Киев, 1974. – с.288.

  8. Усова А.П. Роль игры в воспитании детей. - М.: Просвещение, 2002. – 360с.

  9. http://ukrefs.com.ua



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка