"Дивіться на нас, як на рівних"



Скачати 150.94 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір150.94 Kb.
Рекомендації
щодо проведення у навчальних закладах
"уроків доброти" на тему: "Дивіться на нас, як на рівних"

Доброта і милосердя. Все частіше за останній час ми чуємо ці слова, звертаємось до них. Якими важливими і необхідними вони є у нашому житті. Чи вміємо ми співчувати біді свого ближнього, чи завжди приходимо на допомогу тим, хто потрапив в нелегке становище? Чи завжди проявляємо людяність, доброзичливість, допомогу тим, хто так цього потребує? Саме в поняттях співчуття, допомога, доброзичливість і криються наша доброта та милосердя.

Урок "Дивіться на нас, як на рівних" спрямований на розкриття положень Загальної декларації прав людини, Конвенції про права дитини, Конвенції про права інвалідів, формування позитивного ставлення суспільства до дітей з особливостями психофізичного розвитку як повноцінних, повноправних громадян України, покликаний допомогти дітям, студентам, науково-педагогічному персоналу усвідомити проблеми громадян з особливими потребами, у тому числі дітей-інвалідів, толерантно ставитись до них, налагоджувати й підтримувати дружні стосунки.

Демократичні зміни у суспільстві спричинили соціальне замовлення щодо інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в середовище однолітків і в громаду в цілому. В умовах реформування освіти України важливу роль набуває вирішення питань щодо необхідності забезпечення права на якісну освіту дітей та молоді не залежно від стану здоров’я.

Право осіб з інвалідністю на інтеграцію в суспільство – основний принцип міжнародних стандартів, а забезпечення дітям з особливими потребами доступу до якісної освіти є основою інтеграції та пріоритетом державної політики демократичних країн.

Конвенція про права дитини наголошує, що навчання дітей з обмеженнями розвитку разом зі здоровими однолітками є основою їх інтеграції та соціальної адаптації. Навчання та отримання досвіду є єдиною можливістю для такої дитини включитися в суспільне життя, набути впевненості, свободи мислення, максимально можливої самостійності.

Стратегічна мета навчання і виховання осіб з порушеннями психофізичного розвитку – повноцінна інтеграція в суспільство, їхня спроможність нарівні із здоровими однолітками нести соціальні навантаження, сприймати інтелектуально-естетичні цінності суспільства, опановувати морально-етичні норми людських взаємин. Досягнення визначеної мети можливе лише за наявності в суспільстві відповідних умов для розвитку і виховання дітей цієї категорії.

Якість навчання, виховного процесу значною мірою визначається тим, наскільки враховуються і реалізуються потенційні можливості кожної дитини, її індивідуальні особливості. Якими б не були фізичні чи психічні обмеження, поряд з ними у дитини завжди є  резерви розвитку, використання яких може суттєво поліпшити якість її життя.

Використання потенційних можливостей дитини дасть можливість поступово коригувати та компенсувати труднощі, зумовлені особливостями її психофізичного розвитку.

Важливо систематично реалізовувати право дітей з функціональними обмеженнями брати участь у суспільних відносинах, спілкуванні зі своїми здоровими ровесниками.

Нині це вимагає усвідомлення філософії включення (інклюзії) дитини в суспільство, що має принципове значення для розширення гуманістичних обріїв навчального закладу та суспільства в цілому. 

Пріоритетні завдання уроку полягають в:


  • - ознайомленні учнів навчальних закладів з міжнародними стандартами прав людини, Конвенції про права дитини;

  • - поглибленні знань дітей і молоді, про особливості життєдіяльності осіб з особливими потребами, розвиток їх правової, особистісної, базової культури;

  • - усвідомленні життєвих проблем людей, які потребують особливої уваги і милосердя;

  • - ознайомленні молоді з акціями служіння людству, громаді, милосердя заради миру, соціальної, міжособистісної взаємодії;

  • - залученні до реалізації соціальних проектів та спільних дій з особами з обмеженими можливостями;

  • - сприянні розвитку волонтерського руху, спрямованого на утвердження толерантності, милосердя, активної соціальної дії, доброчинності; забезпеченні потреби у спілкуванні з хворими ровесниками;

  • - упровадженні проектів співпраці загальноосвітніх, вищих, професійно-технічних навчальних закладів з інтернатними закладами усіх типів різного підпорядкування,  із дитячими будинками, школами-інтернатами, притулками,  лікарнями тощо.

Радимо переглянути разом з дітьми тематичні відеоролики про силу духу людей з

обмеженими можливостями:



  • «Упавший духом гибнет раньше срока» Омар Хайям

http://youtu.be/Y-Dm0FVjtiQ

  • «Ніко Вуйчіч – людина без рук і без ніг»

http://youtu.be/9x6SUOInckU

Проведіть з учнями:



  • анкету «Життєві цінності». Обговоріть результати анкети, складіть макет «душі людини». Розгляньте зміст слова «цінність» та його прояв в різних життєвих ситуаціях;

  • цікаву хвилинку (робота над крилатими висловами, прислів’ями – пантоміма): «Добро за гроші не купиш», «Добро твориш – себе звеличуєш, зло твориш – себе принижуєш», «Хай серце не втрачає доброти», «Душі людської доброта», «Людина починається з добра, із ласки і великої любові» (Л.Забашта);

  • екскурс в історію (10 Божих заповідей, людські неписані закони, лист Ярослава Мудрого до нащадків).



Додаткові матеріали

Доброта
Чи знаєш ти, що таке добро, доброта?
Добро — корисна справа, вчинок.
Доброта — чутливе, дружнє ставлення до людей.

Запам'ятай! На добро люди відповідають добром. Той, хто робить щось добре, не повинен чекати за це винагороди.


 Про це гарно сказав у своєму вірші Іван Драч.


 Добро твориться просто — ні за так.

Так, як цвіте і опадає мак,

як хмарка в'ється і сміється пташка,

як трудиться мурашка-горопашка.

Обговоріть, як автор вірша доводить головну думку: Добро твориться просто — ні за так.


Обговоріть ситуацію.

По щирості

   Один господар прийшов з міста, дав своєму синові медівник та й каже:


— На, Васильку! Та поділися з Петриком по щирості.
— А то як діляться по щирості? — питає Василько.
— Отак, синку, — каже отець. — Як переломиш медівник, то даси більшу половину Петрикові, а собі лишиш меншу. Це називається по щирості.
— То дайте Петрикові медівник, хай він ділиться по щирості, — каже хитрий Василько.
За Юрієм Федьковичем

Чому автор називає Василька не добрим, а хитрим?



Добро і зло

   Одного разу Добро прийшло в гості до Зла. Зло стало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль.


   Добро спробувало сіль, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину.
   А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас несолодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю».
   Зло все перекосилось, але робити нічого, довелось взяти гроші.
   Так Добро віддячило Злу добром за зло.
   ... Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману.
   Зла людина своїми словами і вчинками може завдати іншим великої шкоди.
   Але добро завжди сильніше від зла. Люди цінують і довго пам'ятають добрих людей, допомагають їм у тя¬жку хвилину, а від злих намагаються бути подалі.
   Злі люди завжди одинокі.

Продовжте ці рядки:


Ніхто не має права: ображати, карати, принижувати, ...
Кожен має право: захистити, допомогти, поділитися, ...

Вовк та кіт
(Українська народна казка)

   Вовк утікав з лісу, біг повз село, побачив на тину кота та й каже:


— Котику-братику, скажи, хто з ваших людей добріший, щоб мене заховав? Бо за мною стрільці женуться. Кіт каже:
— Піди до Петра, — добрий чоловік.
— Правда, що добрий, та я в його вівцю вкрав, - одказав вовк.
— Ну, — говорить кіт, то йди до Дмитра, — гарна людина.
— Та він сердитий на мене за гусей.
— Погана справа!.. Ну, то до Семена.
— Боронь, Боже! Та я ж у його теля з'їв.
— Ну, — каже кіт, — коли ти такий, що всім шкоди наробив, то хто ж тебе сховає?

Обговоріть у класі поведінку вовка.


Переробіть це оповідання так, щоб вчинки вовка допомогли йому уникнути біди.
Доберіть до оповідання прислів'я.
Т.М.Байбара, Н.М.Бібік. Я і Україна 3 клас
Методичні рекомендації до уроку

«Милосердя в нашому житті»,

курсу «Етика» / «Християнська етика в українській культурі»


Милосердя. Все частіше за останній час ми чуємо це слово, звертаємось до нього. Яким важливим і необхідним воно є у нашому житті. Чи вміємо ми співчувати біді свого ближнього, чи завжди приходимо на допомогу тим, хто потрапив в нелегке становище? Чи завжди проявляємо людяність, доброзичливість, допомогу тим, хто так цього потребує? Саме в поняттях співчуття, допомога, доброзичливість і криється наше милосердя.



Даний урок - це розвиток свідомого прагнення дитини до добра, пробудження в ній любові, співчуття, жалю, здатності співпереживати, виявляти дієву участь, милосердя й турботу про оточуючих.

Мета уроку: відродження національних традицій благодійності, що направлена на людей, які потребують спілкування, підтримки, оточення їх увагою, надання їм можливості відчути себе незабутими. Розкриття перед дітьми значущості чуйного ставлення до почуттів інших людей, сприяння розумінню внутрішнього світу тих хто поруч, надання їм емоційної допомоги. Виховання у школярів загальнолюдських цінностей: доброти, милосердя, співчуття, готовності прийти на допомогу.

Урок сприяє формуванню у дітей основних якостей милосердної особистості: співпереживання, співчуття, турботи про інших, вдосконаленню організаційних та художньо-естетичних здібностей, розвитку духовно-моральних цінностей, дослідницьких здібностей.

Очікувані результати уроку: прищепити учням риси людяності, небайдужості до чужих проблем, безкорисливості, доброти, вчити їх захищати слабких та немічних.

На уроці використані різноманітні методи, форми та прийоми навчання, але пріоритет віддано методу проектів, що є однією з інноваційних педагогічних технологій, коли увага переноситься на процес набуття школярами знань, умінь, навичок, життєвого досвіду, які трансформуються в компетенції. За своєю сутністю робота над проектом має інноваційний характер: вимагає від учнів застосовувати нові знання, спираючись на засвоєний раніше матеріал; виробляє вміння діяти і приймати рішення самостійно чи в складі команди та розв’язувати конфлікти; шукати, компонувати і застосовувати нову інформацію з різноманітних джерел, використовуючи сучасні технології для виконання конкретних завдань; розвиває критичне мислення і прагнення до творчості та саморозвитку; формує бажання і здатність самостійно вчитися.

Структура інтерактивного уроку відрізняється від загальновідомої структури комбінованого уроку. Його етапи:
I. Мотивація.
II. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
ІІІ. Надання необхідної інформації.
IV. Інтерактивна вправа (центральна частина заняття).
V. Підбиття підсумків (рефлексія), оцінювання результатів уроку.
Розглянемо детально кожен з них.

МОТИВАЦІЯ
Мета етапу - сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми. Без виникнення мотивів учіння й мотивації навчальної діяльності не може бути ефективного пізнання. Тому на цьому етапі я використала такі технології:

1.Технологія «Асоціативний кущ».

Крок 1. Визначається одним словом тема, над якою буде проводитись робота. 


Крок 2. Учні повинні згадати все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова. 
Крок 3. Вчитель дає опорні слова-підказки у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається» за допомогою відповідей учнів. 

Даний метод ефективний, бо дає можливість підвести дітей до теми, що буде вивчатися, а також збагатити словниковий запас учнів. Цей метод показано на слайді 1 мультимедіа-презентації до уроку.



2. Технологія «Інтерв’ю».

Цей вид роботи було використано на цьому етапі для перевірки знань, що вже мають учні з даної теми, а також дав можливість використати життєвий досвід учнів. Найголовніша вимога – питання мають бути чіткі та лаконічні. Під час виконання цієї вправи учні навчаються із фактів виділяти головні думки, на основі яких і будують запитання, що вимагають відповіді двома-трьома словами. До того ж розвивається взаємоповага та коректне ставлення один до одного.

 3. Технологія «Незакінчене речення».

Ця технологія дає змогу розвивати в учнів зв'язне мовлення, власні висловлювання, порівнювати їх з іншими, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті і переконливо. Речення записані на слайді 2 мультимедіа-презентації до уроку.



4. Методика «Сенкан».

Сенкан – вислів, що складається з п`яти рядків:


1. Слово – тема (іменник).
2. Два прикметники (означення теми).
3. Три слова – дієслова, що визначають дію, пов`язану з темою.
4. Фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї).
5. Слово-висновок (синонім до теми)

«Сенкан» – це один із методів критичного мислення, який формує здатність узагальнювати, систематизувати інформацію. Використала для підведення підсумків. Процес показано на слайді 3 мультимедіа-презентації до уроку.



ОГОЛОШЕННЯ, ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ

На цьому етапі забезпечується розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, що вони повинні досягти на уроці і чого від них чекає вчитель.

 Тому в цій частині уроку я попросила одного із учнів оголосити питання, на які ми повинні сьогодні відповісти і звернула увагу на те, що в кінці уроку перевірю, чи відповіли ми на ці запитання. Питання записані на слайді 4 мультимедіа-презентації до уроку.

НАДАННЯ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ

Мета етапу — дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання, але за мінімально короткий час. Тому на цьому етапі я використала такі технології:



1. Технологія «Робота в парах».

Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значної витрати часу. 

Учні отримали конверти, в яких знайшли слова, з яких необхідно скласти прислів’я про добро та пояснити їх зміст. В максимально короткий час була виконана робота, учням було цікаво висловити свої думки та позмагатися в швидкості складання прислів’їв.

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА

Інтерактивна вправа — центральна частина заняття, яка має займати близько 50—60% часу, її мета — засвоєння навчального матеріалу, досягнення результатів уроку. Обов'язковою є така послідовність проведення інтерактивної вправи:


1.Інструктування.
2.Об'єднання в групи або розподіл ролей.
3. Виконання завдання, де вчитель виступає як організатор, помічник, ведучий дискусії.
4. Презентація результатів виконання вправи.

На цьому етапі уроку я застосувала такі інтерактивні вправи:



2. Метод «Прес».

Цей метод використаний для розв’язання суперечливого питання: чому останнім часом все частіше ми звертаємося до слова «милосердя»? Учням потрібно зайняти й арґументувати чітко визначену позицію з цієї проблеми, що обговорюється в чіткій та стислій формі.  Метод «Прес» має чітку структуру та етапи (написані на слайді 5 мультимедіа-презентація до уроку): 


І. Позиція: Я вважаю, що ... 
(висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд). 
2. Обґрунтування: ...тому, що... 
(наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції). 

3. Приклад: ... наприклад... 


(наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію). 
4. Висновки: Отже ( тому), я вважаю... 
(узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію). 

Захищаючи свою позицію, учні дотримуються структури методу «Прес». 



2. Реалізація проекту «Ера милосердя».

Механізм реалізації проекту полягає в поясненні: «Як? Яким чином? За допомогою яких засобів буде реалізовано проект?»

Даний проект було підготовлено згідно питань даного уроку:


  • Кого ми називаємо «ближнім»?

  • Що означають поняття «милосердя»?

Попередньо була створена вчительська мультимедіа-презентація, в якій подано тлумачення поняття «милосердя», його основ і протилежностей та поставлені завдання для досліджень (слайди 7, 8). Відповідно до цих питань та інтересів учні об’єдналися в 4 групи: група літераторів, група істориків, група науковців та група соціологів. Провівши дослідження, учні зробили звіти про роботу, створивши учнівські мультимедіа-презентації (звіти представлені на слайдах 10-26, 28-47 мультимедіа-презентації до уроку.) Кожна група створила «продукт», як результат виконання своїх міні-програм:

  • група літераторів - посібник для читання «Мій шлях добра» (слайд 15) (це збірник віршів, оповідань, казок, прислів’їв, приказок, загадок про добро та милосердя, які можна використовувати на уроках читання та в позакласній роботі);

  • група науковців - випустила буклет «Золоті правила життя» (слайд 26) (в ньому представлено поняття «добра» в різних світових релігіях, подані правила, які допоможуть прожити життя щасливо та висвітлено основне правило моралі, цей буклет стане в пригоді на уроках природознавства, християнської етики, читання та в позакласній роботі);

  • група істориків - створила фоторепортаж «Їх кредо - служити милосердю» (слайд 33) (в ньому зібрано фотоілюстрації портретів відомих в різні часи та в різних країнах світу людей, для яких милосердя стало метою життя, цей фоторепортаж можна використовувати як демонстраційний матеріал на уроках читання, природознавства, в позакласній роботі, а також вчителям географії та історії на своїх уроках);

  • група соціологів - презентувала відеоролик про пророблену роботу «Проект Ера Милосердя» та відеоролик-соціальну рекламу «Поспішіть робити добро» (слайди 46, 47) (дані відеоматеріали можна використовувати на уроках християнської етики, читання, в позакласній роботі, формуючи поняття «милосердя» та «добро», вони виставлені для загального перегляду на сайті інтернет-служби YouTube).

В ході реалізації проекту були проведені анкетування учнів та вчителів школи, результати яких представлені на діаграмах (слайди 41-44) (вчителі інших шкіл можуть скористатися ними, провівши в своїх навчальних закладах та зробити порівняльні висновки, як дані питання реалізовуються серед їх учнів).

Учні всіх груп проводили фото та відеозйомки кожного етапу реалізації проекту, про що свідчать матеріали, розміщені на слайдах 14, 32, 38, 40 мультимедіа-презентації до уроку.



3. Демонстрація біблійної притчі про доброго самарянина.

На полотні учні демонструють притчу про доброго самарянина, учениця читає притчу з «Біблії» (слайд 9, фото демонстрації додається).

Мною було використано цей метод тому, що він допоміг створити в учнів візуальний образ досліджуваного предмета, сформував конкретні подання про його суть і зміст. З його допомогою психологічно полегшився процес засвоєння знань, всі учні добре бачили об'єкт, який демонструвався, могли сприймати його всіма органами чуттів, найважливіші істотні сторони об'єкта виробляли в них найбільше враження і залучали максимум уваги.

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А

Учні з рухами та символічними малюнками сонечка виконують «Пісню на добро» Наталії Май (слайд 27).

Ця форма роботи була використана для того, щоб досягти високої ефективності уроку. Мета такої зарядки-релаксації – зняти напругу, дати учням невеличкий відпочинок, викликати позитивні емоції, гарний настрій, що веде до кращого засвоєння матеріалу.

V.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ (РЕФЛЕКСІЯ), ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ.

Методика проведення даного етапу уроку містить наступні етапи:


1.Припинення діяльності.
2.Відновлення послідовності виконаних дій.
3.Вивчення відтвореної послідовності дій з точки зору їх ефективності, продуктивності, відповідності поставленим завданням.
4. Виявлення і формулювання результатів рефлексії.

Тому на цьому етапі були використані такі форми роботи:



1. Технологія «Мікрофон».

  • Говорити має тільки той, у кого є «символічний» мікрофон;

  • подані відповіді не коментуються і не оцінюються;

  • коли хтось висловлюється, решта не має права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.

Я використала цю технологію, бо на цьому етапі уроку вона була найефективніша, надала можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію. Дала можливість залучити всіх учнів до роботи на уроці. Надала інформацію про необхідність корекції знань.

2. Демонстрація відеоролика.

Цей відеоролик (слайд 47) був створений групою соціологів класу і передбачений як соціальна реклама. Діти повинні задуматися над тим, хто живе поруч з ними.



Ми знаємо, що в житті завжди спрацьовує «ефект останнього кадру», тому і було передбачено використання цього відеоролика на заключному етапі. Я вважаю, що це вдалося зробити.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка