Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль



Скачати 112.26 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір112.26 Kb.
Урок української мови у 7-В класі

Вчитель ЗОШ №22 м.Чернівців

Попадюк С.В.

ТАЄМНИЦІ ЧЕРНІВЕЦЬКИХ ПЛОЩ

Тема уроку: Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета уроку: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника і дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, мовлення, пам’ять увагу, навички самостійної роботи, правильно вживати в усному і писемному мовленні різні форми дієприкметників;

Виховувати любов до рідного міста, його історії, збагачувати словниковий запас новими словами



Тип уроку : урок засвоєння нових знань

Методи і прийоми роботи: робота в групах «Я досліджую», «асоціативний кущ», гра «Відгадай мене», метод «Прес», розподільне письмо, гра «Залатай дірку», випереджувальне завдання, ігрова рефлексія, гра «Продовжи думку», «скринька мудрості».

Обладнання: фотоілюстрації, таблиця «Дієприкметник», презентація «Дієприкметник як особлива форма дієслова, тексти, роздатковий дидактичний матеріал для учнів, герб м.Чернівців, букові листочки, відео- репортаж, уривки поезій В.Васкана, В.Бабуха, Т.Севернюк .

Епіграф уроку: Це давнє місто

Площі… Храми ці

Мінливих вік несмертні силуети

Це наше місто. Наші Чернівці

Тамара Севернюк

Хід уроку

І. Організаційний момент

Слово вчителя

У народі говорять: «Слово щирого вітання дорожче частування». Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

Наш урок буде незвичайним. Ми помандруємо площами рідного міста. Нас супроводжуватиме дихання старовини, змішане з терпкуватим присмаком осені.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя

Перевіримо, чи готові ви до подорожі. Пригадайте, що ви знаєте про дієслово і прикметник. Для цього пропоную вам пограти в гру «Продовжи думку».

Перед вами кілька питань, на які ви повинні дати відповідь

1. Які частини мови називаються самостійні? Назвіть їх.

2. Дієсловом називається…

3Дієслова мають такі граматичні ознаки…

4. Дієслова бувають двох видів…

5. Дієслова мають такі часові форми…

6. Дієслова поділяються на дієвідміни…

7. Розрізняють три способи дієслів…

8. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль…, а неозначена форма дієслова буває…

9. Дієслова мають 5 основних форм…

10. Прикметником називається…

11. Прикметники мають такі граматичні ознаки…

12. Прикметники у реченні виконують роль…

Слово вчителя

Молодці! Отож, розпочинаємо нашу мандрівку



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Вправа на спостереження ( текст на слайді).

Завдання : прочитайте уважно текст, зверніть увагу на виділені слова.

Крокуємо старовинною бруківкою, устеленою яскравим килимом із листя. Затишні вулички, загорнуті в задумливі будинки, потемнілі скульптури з шармом богемності, вражаючі храми – це Чернівці. Своєю історією, красою, дивовижною архітектурою давно зайняли визначне місце серед українських та європейських міст.



2. Робота біля дошки (Двоє дітей одночасно виконують морфологічний розбір слів зайняли, українських)

В цей час бесіда за питаннями.

1. Назвіть виділені слова із залежним словом (записую на дошці).

2. На яке питання вони відповідають.?

3. До якої частини мови належать?



Підсумок учителя: отже, ви вагаєтесь, бо кожний відчуває, що набутих знань не вистачає. Тому ми опрацьовуємо нову тему і познайомимося з цими словами пізніше.

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

Тема нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».

Відкрийте зошити і запишіть дату, тему уроку, записані словосполучення. Які завдання стоять перед нами на сьогоднішньому уроці? Визначитись вам допоможуть ключові слова.

Ознайомитись (з особливою формою дієслова – дієприкметником)

Формувати (уміння розпізнавати дієприкметник у реченні).

Набути ( знання про граматичні особливості дієприкметника).

Визначити (синтаксичну роль у дієприкметниках).

Дізнатися (про історію та архітектуру площ нашого міста).

1. Робота в парах

«Я досліджую» (таблички у дітей на парті).

Завдання: з’ясувати різницю між самостійними частинами мови (дієсловом, прикметником) та формою дієслова. Заповнити таблицю впродовж хвилини, обмінятися думками щодо особливостей слова потемнілі.




Рід

Число

Відмінок

Вид

Час

Темний
















Потемнів
















Потемнілі
















2. Евристична бесіда з учнями

Отож, повернемося до виписаних на дошці словосполучень загорнуті будинки, потемнілі скульптури, вражаючі храми.

1. З якою частиною мови вони пов’язані (утворюють словосполучення)? (з іменником)

2. У яких смислових зв’язках вони перебувають? (виражають ознаку іменника, пояснюють його, стоять у тому ж роді, числі і відмінку)

3. Яка частина мови має такі ознаки? (прикметник)

4. Що викликає такий стан предмета? Що сталося, щоб він був таким? (Будинки треба загорнути; храми – вразити; а скульптури можуть потемніти)



Підсумок вчителя: отже, виділені слова мають подібність до прикметників, але містять у собі певну дію. Вони є дієприкметниками. То що ж називається дієприкметником? (на основі таблички з вправи «Я досліджую» та морфологічного розбору учні з допомогою вчителя формулюють визначення: дієприкметник – це особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією або станом і відповідає на питання який?)

5. Що поєднує у собі слово «дієприкметник»?



Підсумок вчителя: дієприкметник має ознаки прикметника і дієслова

3. Пояснення та коментар учителя. (презентація теми «Дієприкметник як особлива форма дієслова»).

4. Робота з підручником Параграф 18

Завдання: Ознайомитись з теоретичним матеріалом підручника і доповнити пояснення вчителя.

5. Запис у зошитах короткого опорного конспекту.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

1. Слово вчителя

А чи відомо вам, що у Чернівцях було 13 площ? Примхливі вітри історії вносили у їх назви свої корективи. З минулого розмаїття площ і майданів, видозмінившись, дійшли до нашого часу тільки п’ять: Центральна, Соборна, Театральна, Філармонії, Турецької криниці (Пресвятої Марії). Вони є своєрідною карткою міста. Кожна з них розповість нам свою неповторну історію. Ми будемо зупинятися на кожній з них і разом з цим виконувати завдання з вивчення дієприкметника.



2. Зупинка І. Соборна площа – погляд у минуле.

Соборна площа куполом до неба

У різні сторони тролейбуси пливуть

(Фотографії площі)



Гра «Впізнай мене»

А) прочитайте текст. Знайдіть у ньому дієприкметники. Випишіть їх разом із залежним словом. Методом «Прес» доведіть свою думку.

Це найбільший майдан міста. На місці площі колись знаходився пустир, зарослий бур’янами. З часом влаштовували ярмарки. Найвидовищним став Петриківський, названий на честь свята Петра і Павла. Тут під відкритим небом виступали мандрівні музики та артисти.

На площі знаходиться пам’ятник Перемоги, збудований в 1946 році.

Сьогодні – це місце проведення різноманітних масових заходів. Щороку, п’ятнадцятого грудня, тут встановлюють новорічну ялинку та розгортається різдвяне містечко. Сяючі вогні ялинки та засніжені будиночки милують око чернівчан та гостей міста.



Б) Пояснити орфограми, що зустрічаються в тексті.

Зупинка ІІ Центральна площа.

Слово учня-дослідника (випереджувальне завдання)

Головна площа міста - Центральна. Її ще називають «серцем» Чернівців за витонченої архітектурою, що створює цей неповторний образ. Вперше площа згадується у 1787 році під назвою Кругла, згодом – Ринок. Коли площу було забруковано, вона набула цивілізованого вигляду. Це було «місто в місті» - тут часто збиралися Чернівчани. Справжньою окрасою площі є ратуша, побудована у 1847 році архітектором Микуличем. З ратуші видно чудовий краєвид міста. На ній знаходяться 2 годинники. Запроваджена нова традиція. Щоденно, рівно о 12 годині на балкон ратуші виходить трубач у буковинському строї і виконує безсмертну мелодію «Марічки» М. Ткача. (Звучить уривок з мелодії).



3. Розподільне письмо

Завдання: прослухати словосполучення. Розподілити у дві колонки: у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.

Жовте листя, пожовкле листя, світла вулиця, освітлена вулиця, нова традиція, відновлена традиція, темна бруківка, потемніла бруківка, стара ратуша, постаріла ратуша.



Підсумок на основі знань дітей: отже, прикметники означають постійну ознаку, що змінюється за родами числами відмінками, а дієприкметник означає тимчасову ознаку (теперішній і минулий час, вид, змінюється за родами, числами, відмінками)

Зупинка ІІІ – Театральна площа.

(Фото площі)

Слово учня - «журналіста» (випереджувальне завдання).

Відеорепортаж з місця події

Ми знаходимося на Театральній площі.

Важко уявити, що ще 200 років тому тут шумів ліс і розгулювали вовки. А зараз це одна з найкращих малих площ Європи.

Осяйною стежиною в’ється навколо площі Алея зірок. Під моїми ногами різнобарвними переливами палають зорі – ніби небо прихилило свої коліна перед славетними краянами (назвати).

Алея приводить мене до величного храму мистецтва. Будівля театру є справжньою окрасою площі. Він постає у свій своїй довершеності.

Чи відомо вам, що храм мистецтва побудований за 14 місяців? До речі, він має свої братів у Відні й Одесі. Цікаво, що фасад прикрашений скульптурною групою за мотивами грецької міфології. Вінчає його юна богиня – Мельпомена, одна з дев’яти муз .

Перед театром знаходиться бронзова статуя Ольги Кобилянської.

Праворуч театру височіє вишукана споруда – Єврейський народний дім. Поверхи споруди, прикрашені атлантами. Зараз тут розташований міський палац культури. Навпроти приміщення медуніверситету, де знаходилася раніше палата торгівлі та ремесел. На другому поверсі зображено чотирнадцять позолочених медальйонів.

Площа притягує неповторною атмосферою свята. Це улюблене місце відпочинку молоді.

Дякую за увагу, з вами була кореспондент Вероніка Кушнір.



4. Вправа «Асоціативний кущ»

(За фотографіями театральної площі).

Завдання: підберіть словосполучення (дієприкметник + іменник), з якими у вас асоціюється будівля театру. Укажіть Їх граматичні ознаки.

Зупинка IV Площа Філармонії (фото площі).

Слово учня дослідника.

Перша назва площі – Мучна, бо там були розташовані мучні склади.

Тут знаходився готель «Брістоль», будівля збережена до нашого часу.

У 1887 році з’явилася будівля «Товариство сприяння музичному мистецтву», нині – обласної філармонії. Її стіни пам’ятають таких зірок, як Ерніке Карузо, Артур Рубенштейн, Соломія Крушильницька, Сіді Таль… Тут створено два найвідоміші українські ансамблі: «Смерічка» із Назарієм Яремчуком і Василем Зінкевичем та «Червона рута» з солісткою Софією Ротару (звучить мелодія «Червоної рути»).

У жовтні 2005 року на День міста площа була відкрита після реконструкції. Вона стала окрасою міста та улюбленим місцем відпочинку містян. Особливо взимку.

Колиска пісні! Звідси лине

Вже стільки літ вкраїнський звук

Возніс твою співучу славу голубоокий Івасюк

Тут краще ангелів співали

Гнатюк, Назарій Яремчук.

5. Творча робота.

Завдання: від поданих дієслів утворити дієприкметники. Скласти речення про площу Філармонії, використовуючи утворені дієприкметники.

Розташувати –

Зберегти –

Створити –

Прикрашати –

Чарувати –

Зупинка V. Площа Пресвятої Марії (Турецької криниці).

Турецька криниця. Ти пам’ятка нині.

Стоїш у вінці буковинської сині.

6. Гра «Залатай дірку»

Завдання: з довідки дібрати відповідні слова, усно зачитати з ними текст. В зошит виписати дієприкметники, дослідити, яка їх синтаксична роль.

За …………… доби площа була безіменна, але вирізнялася своєрідними …………… назвами.

Турецька криниця – найстарше в місті ………….… джерело. З криницею …….. легенда про кохання турецького паші …………… дівчини. До 600-літнього ювілею міста площа була реконструйована. На крутому схилі розташований…….. годинник, є кам’яні сходи, освітлені ліхтариками.

Нещодавно площі повернута стара назва – площа Пресвятої Марії.

Довідка: українська, турецькими, водне, пов’язана , квітковий, австрійської.

Підсумок: дієприкметники найчастіше виступають в реченні означенням рідше присудком.

VII. Підсумок уроку.

Слово вчителя.

Отже, ми з вами провели екскурсію площами міста, познайомилися з особливою формою дієслова – дієприкметником.

Тож давайте зберімо все, що ми дізналися в «Скриньку мудрості».

(Ланцюжком учні один одному ставлять запитання і «збирають знання до скриньки»).



Рефлексія

Своє враження від уроку запишіть на букових листочках, бо саме вони вплетені у вінок герба нашого міста. (Листочки прикріплюють на герб міста, плакат з зображенням якого висить на дошці).

(Найкращі свої враження учні зачитують)

VIII. Домашнє завдання.

На вас очікує незвичайне творче завдання.

Для всіх: вивчити правила параграфа 18-го (ст..121-123); Вправа 202

Ким ви себе вважаєте, на тому рівні дерзайте.



  1. Мудрагелик - знавець випише або самостійно складе кілька речень про одну із площ міста, використовуючи дієприкметники.

  2. Обдарований знавець спробує створити власний текст про Центральну площу, використовуючи в тексті дієприкметники.

  3. Творчий дотепний майже без проблем складе текст про вигляд Театральної площі через 100 років з гумористичного погляду, використовуючи в тексті дієприкметники.

  4. Інтелектуал-філософ матиме змогу зв’язко розповісти про дієприкметник, наводячи власні приклади з історії площ міста.

Заключне слово вчителя.

На останок хочу побажати вам вивчати історію нашого міста, яке чарує нас своїми таємницями, загадками і красою.



Любіть Чернівці незрадливо

Під музику серцебиття

Читайте прадавні бруківки,

Читайте, мов Книгу Буття.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка