До посібника включено розробку уроків вчителя початкових класів Ковенчук Л. В. з української мови в 3 класі з теми "Іменник" з використанням елементів інтерактивних технологій



Скачати 236.85 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір236.85 Kb.



)

До посібника включено розробку уроків вчителя початкових класів Ковенчук Л.В. з української мови в 3 класі з теми “Іменник” з використанням елементів інтерактивних технологій.



ВСТУП

За нової парадигми освіти пріоритетним у педагогічному мисленні є новий підхід до ролі учня у навчальному процесі. Саме учень має стати центральною фігурою на уроці. Від творчої активності школярів, їхнього вміння доказово мір­кувати, обґрунтовувати свої думки, спілкуватися з однокласниками, з учителем залежить результативність уроку.

Нинішній стан навчання молодших школярів засвідчує, що майже 80% дітей залишаються на уроці пасивними, і ця пасивність спостерігається упродовж багатьох років навчання у школі. Інакше кажучи, дитина «відсиджує» уроки. Вплинути на традиційний процес навчання, підвищити ефективність, спрямувати його на розвиток особистості учня, на мій погляд, може використання інтерактив­них технологій у навчанні молодших школярів. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Відбувається колективне, групове, індивідуальне навчання, навчання у співпраці, коли вчитель і учні рівноправні суб'єкти, навчання. В результаті організації навчальної діяльності за таких умов у класі створюється атмосфера взаємодії, співробітництва, що дає змогу вчителеві стати справжнім лідером дитячого колективу. Організація інтерактивного навчання передбачає використання дидактичних і рольових ігор, моделювання життєвих ситуацій, створення проблемної ситуації, а це дає змогу педагогові стати справжнім лідером дитячого колективу. Інтерактивні технології навчання можна поділили на чотири групи: парне навчання (робота учня з учителем чи однолітком один на один), фронтальне навчання, навчання у грі, навчання у дискусії.

Заняття організовують як індивідуально, так і в постійних та змінних групах. При цьому одна група вивчає матеріал, а друга — відпрацьовує. Саме інтерактивні методи допомагають створювати навчальне середовище, в якому тео­рія і практика засвоюються одночасно, а це дає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв'язне мовлення, формувати критичне мислення, виявляти індивідуальні можливості. При цьому навчально-виховний процес організовують так, що учні шукають зв'язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення, мають змогу зробити «відкриття», формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів; на­вчаються співробітництва.

Дуже подобаються дітям такі інтерактивні методи, як дискусія, «мікрофон», інтерв'ю «мозковий штурм», «мозкова атака» тощо.

Для ефективного застосування інтерактивних технологій, щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу й глибоко його вивчити, старанно планую свою роботу. Спочатку намагаюсь визначити потенційні можливості учнів, їхні інтереси, а потім уже на основі цих знань пропоную школярам цікаві й доступні для них завдання. Наводжу для прикладу уроки української мови у 3-му класі.



Урок 1.

Тема.. Частини мови

Мета: відновити і закріпити знання про слова-назви предметів,ознак і дії; ознайомити з поняттями: "частини мови", „Іменник", „прикметник", „дієслово"; формувати вміння розрізняти частини мови, правильно вживати їх у мовленні; розвивати логічне мислення учнів, сприяти творчій активності школярів; виховувати інтерес учнів до уроків української мови

Тип уроку: комбінований
Хід уроку

І. Організація класу

Сьогодні наш урок, як подих

Нехай краплиною впаде

І море справ, турбот родинних,

Нехай до звершень мрія нас веде. Урок рідної мови... Це чудові хвилини її пізнання: такої дзвінкоголосої, ніжної, солов'їної. Мова - це душа народу, його історія.

Привітання.


  • Доброго ранку, - мовлю за звичаєм.

  • Доброго ранку, - кожному зичу я.

  • Доброго дня вам, діти бажаю.

Вечором добрим стрічних вітаю,

І посміхаються у відповідь люди.

Добрі слова ж бо для кожного любі!

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути. Не просто дивитись, а бачити. Запам'ятовувати, розповідати.

II. Актуалізація опорних знань

1. Вступне слово вчителя. Любі діти! Сьогодні на уроці української мови ми відправимося в королівство, яке знаходиться в місті Українська мова. А першими помічниками нам будуть: старанність, охайність, спритність, активність і гарна дисципліна. В цьому королівстві всі живуть у мирі і злагоді. А тепер там править королева Морфологія. Я думаю, що ми подружимося з жителями цього королівства, якщо літери будемо писати каліграфічно, щоб королева була задоволена.

2. Каліграфічна хвилинка.

Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії треба почати.

Букви писатиму рівненько,

Щоб були гарненькі.

Щоб залюбки дивилась я,

Вчителька, та ще й моя сім ' я. А ось і наші провідники по королівству. Подивіться на цей гарний орнамент на дошці. Мені здається, він нагадує елементи букви. А ви його впізнаєте? Запишіть букви, у яких є такі елементи.

3. Казка.

Отже, сіли рівненько. Закрили очі і промовили такі слова: Абра, кадабра. Відкрийте очі! Ми з вами в королівстві Морфології.

Колись, дуже давно, коли люди вже вміли говорити, але ще не вміли читати і писати, було на світі велетенське царство слів. Правила там королева Морфологія.

Слова постійно працювали, метушилися, поспішали, бігали то на промову, то на пісню, то в суперечку, то в поезію. І кожне слово займало своє місце в царстві.

Та ось почався неспокій. Слова одне перед одним доводили, що саме вони найважливіші, бо потрібні людям. Назрівав великий бунт. Але розумна королева не могла допустити ворожнечі у своєму королівстві, адже всі слова були важливі і потрібні людям.

Вона всіх скликала і наказала словам вишикуватися в такому порядку. Першими мають постати перед нею слова, що дають імена всім предметам. Вони відповідають на питання Хто? Що? І назвала Іменниками. Наприклад...

Другими мали стати слова, які описують предмет і відповідають на питання Який? Яка? Яке? Які? І назвала Прикметниками. Наприклад...

Далі слова, що означають дію предмета і відповідають на питання Що робити? Що зробити? І назвала їх Дієсловами. Наприклад...

А далі, діти, стояли маленькі слова: в, на, при, під, з, за, і назвала Прийменниками. Наприклад...

Було поділено всі слова на десять частин (самостійні, службові). І це був справедливий поділ. Але ж, діти, велетенська, могутня, незрівнянна частина мова - це іменники. Предметів дуже багато і кожен з них має свою назву. У найбільшому двотомному словнику української мови нараховується близько 135000 слів. Половина з них припадає на іменник. Ось яка велика за чисельністю ця частина мова!

4. Робота з книгою.

5. Фізкультхвилинка.

Втомилися? Хвилинка відпочинку.

Треба дружно всім нам стати

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз,

На сусідів подивись.

І зроби чотири кроки (марш на місці)

Вище руки підніміть і спокійно опустіть.

III. Закріплення і узагальнення набутих знань

1. Гра,,Що зайве" (на дошці)
(Записати слова, а зайве підкреслити)

Що ви можете сказати про зайве слово? З якої частини мови воно прийшло? Калина, верба, береза, зелений, червоний, чорний, працювати, малює, пише, читає, скриня. А чи знаєте, що означає слово скриня?

Скриня - великий ящик з кришкою і замком для зберігання одягу, коштовних, пам'ятних предметів.


  1. Робота в парах (робота з картками)

  2. Робота з підручником

Слова написати в ту частину мови, з якої вони до нас потрапили.

4. Гра „Хто більше?" ( хто більше напише іменників, прикметників, дієслів і прийменників)

5. Самостійна робота (на дошці)

Самостійно ми працюєм:

Помилок не буде - факт!

Ми уважно поміркуєм,

Щоб вийшов добрий результат. (над словами написати до якої частини мови належить)

Україна, синій, читає, під, радість, розв'язок, руки, за.

6. Казка про пальчики.


  • Вказівний - іменник / коли ви були маленькими і бачили різні предмети, то запитували у мами: хто це? Що це? І вказували цим пальчиком - він давав імена предметам/

  • Середній - прикметник /до одного іменника можна підібрати багато прикмет, тому, і цей пальчик, що означає прикметник, більший від попереднього/

- Безіменний - дієслово /двом пальчикам важко виконувати роботу, тому до них додається третій, а він любить „ходити" на роботу/

- Мізинчик - прийменник / як у нашій мові є невеликі слова за розміром так і на нашій руці є маленький пальчик/

- Великий - числівник /додаємо ще один пальчик і отримуємо „п'ять", а „п'ять" -

це число, отже і пальчик вказує на число/

- Тінь від вказівного пальчика - займенник / тобто це тінь від іменника, або того, що

стоїть за іменником/

- Прислівник / стоїть за словами на звороті долоні, завжди незмінний, бо у цьому місці рука не згинається/

7. Гра ,, Заблукали частини мови "




  1. Підсумок уроку

Ось і кінець уроку. Хто слухав - молодець. Як підсумок, можу одне лиш сказати: зробили багато - знання будемо мати.

Діти! Хоча на дворі зима, але ми з вами в королівстві Морфології, і нам світить весь час сонечко з своїми промінцями воно несе, несе, дарує кожному з вас красу, здоров'я, радість, тепло, мир, усмішку. Хай вам щастить.

Ну от і все. Я вдячна вам, що мені допомогли. Які ви молодці, що всі завдання виконати змогли. До наступної зустрічі.

V. Домашнє завдання.

Розповісти батькам про сьогоднішній урок.




Урок 2.

Тема уроку. Іменник. Загальне поняття іменник. Іменники, що означають назви істот і неістот.

Мета уроку. Розвивати і поглиблювати знання учнів про іменники (питання, значення, роль і зв'язок з іншими словами в реченні), назви істот і неістот. Удосконалювання навички правильної вимови. Розвивати аналітично – синтетичні вміння учнів, зв’язне мовлення школярів, збагачувати їхній лексичний запас. Виховувати любов до праці, повагу до людей праці, любов до рідного краю. Показувати красу і багатство рідного слова.

Тип уроку. Урок узагальнення знань

Хід уроку


  1. Організація та адаптація класу.

    1. Привітання

  • Добрий день!

В цей день і в цей час

Рада всіх я бачить вас!

Всі за парти ми сідаєм,

До роботи приступаєм.

Щоб помилок уникати,

Треба пильність розвивати.

Девіз нашого уроку : Протягом уроку всім дружно працювати. Щоб іменники вміти у словах швидко визначати.

А зараз ми з вами помандруємо на Каліграфічну галявину. (стук в двері)

- Хто це до нас завітав?

- Каліграфічна хвилинка (заходить).



  • Добрий день діти. Я дуже поспішала до вас на урок і принесла вам завдання. Напишіть каліграфічно слово – відгадку і випишіть

літери, що позначають голосні звуки.
Красивий, щедрий, рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься … (Україна)




  • Молодці, ви добре виконали завдання.

II. Активізація опорних знань

1. Гра «Мікрофон»

- Яку частину мови ми називаємо іменником?

- Які частини мови ви знаєте? Наведіть приклади.

2. Робота в групах. Гра «Хто більше?»

1-ша група «Калинка» добирає іменники, які відповідають на питання Хто?

2-га група «Сонечко» добирає іменники, які відповідають на питання Що?


III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Чи знаєте ви, для чого потрібно вивчати Іменник?

(Відповіді учнів).

Казка про Іменник

Це було дуже-дуже давно, коли люди (жили ще в печерах, вчилися писати, ут­ворювали нові букви для письма. Нав­коло них було багато різних речей, але от назв у цих предметів не було.

От і вирішили люди покликати за по­радою старого мудреця, який жив непо­далік. Коли мудрець прийшов до їхньо­го вогнища, вони попросили його назва­ти ці різні предмети, щоб можна було їх якось називати.

Став мудрець давати назви предме­там, тобто ніби імена речам. Всі пита­ли: що це?, показуючи на дерево, муд­рець називав його назву. Що це? — стіл, що це? — вогонь, камінь, сокира; чи хто це? — дівча, слон, тигр, людина тощо.

От так цього мудреця стали називати Іменником, тобто той, що ім'я дає, а зго­дом і всі слова, які означали назву предмета, стали називати іменником і відповідати на питання: «Це хто? або що?»

І нині живе такий мудрець. Кожного дня він придумує назви предметам: те­левізор, енциклопедія, ракета, комп'ю­тер і т. д.

Іменник – велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю поповнення новими словами частина мови. Людина завжди щось пізнає, опредметнює, дає назви явищам природи, почуттям. У найбільшому 11-томному словнику української мови нараховується близько 135000 слів. Половина з них припадає на іменник. Ось яка велика за чисельністю ця частина мови.

1. Опрацювання теми уроку. Іменник запрошує подорожувати по країні.

Зупинка «Долина знайомств»

Ознайомтеся зі словами, записаними на дошці. (Сніг, мороз, сніжинки, ожеледиця, завірюха)

На які питання вони відповідають?

(Дід Мороз, Снігурочка, Чарівниця)


    1. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

а) Робота за таблицею «Назва істот і неістот»

- Розгляньте малюнок. Назвіть зображені на ньому предмети.

- На які питання відповідають назви людей і тварин (істоти)?

- На яке питання відповідають назви рослин і речей (неістот

б) Ось ми підійшли до Підніжжя відпочинку.

Хто ж там, хто вже втомився

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Сонце спить, небо спить

Навіть вітер не шумить.

Рано вранці сонце встало

І проміння всім послало

в) Зупинка «Уважних дітей». Робота в парах. (Робота з підручником. Вправа 20).

Увага! Увага! Шукаємо уважних дітей.

Учні першої пари виписують назви людей, другої групи – тварин, третьої - назви рослин.

Фронтальна перевірка виконання вправи.

г) Зупинка «Хвилинка – цікавинка». Вправа 23. вправу виконують під керівництвом вчителя.


IV. Підсумок уроку.

Ось і закінчується наш урок.

Всі були молодці.

Гра «Мікрофон»


Що сподобалося Вам, поділіться

Що сумним було, пожаліться

Чи було цікаво?

Чи було вам лінь.


Ви сьогодні були вченими – філологами. Ви правильно знаходили іменники, іменники, що означають назви істот і неістот.

Ми з вами подолали всі перешкоди і дійшли до зупинки «Домашніх завдань».

Отже, зупинка «Домашнє завдання»

Впр. 26, правило ст. 11.


Урок 3.

Тема уроку. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.

Мета уроку. Ознайомити учнів з поняттями «власні іменники», «загальні іменники».Удосконалювати навички вживання великої букви у власних іменниках. Розвивати мову, пам'ять, логічне мислення, зв’язне мовлення. Виховувати шанобливе ставлення до рідної мови, культуру усного та писемного мовлення.
Тип уроку. Комбінований


Хід уроку

I. Організаційний момент.

1. Перевірка готовності дітей до уроку.

- Стали, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Сядем рівно, спина прямо

Не розмахуєм ногами

Зошит з нахилом кладем.

Букви старанно видем.
II. Актуалізація опорних знань.


  1. Каліграфічна хвилинка

Старайся, пробуй, живи!

Розум, увагу прояви!

Активним і уважним будь,

Про каліграфію не забудь!

А от і каліграфічна хвилинка не забарилася.

Стало біло навкруги –

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Воду сковую в льоди

В дружбі з дітьми я всіма

Здогадались? Я …..(Зима)
Запишіть каліграфічно зима. Придумайте речення з іменником зима.


  1. Словниковий диктант. Записати відгадки у два стовпчики.

1-й – іменники, що означають назви істот

2-й – іменники, що означають назви неістот.

У нас зимою білими цвітом

Сад зацвів, неначе літом (іній)

Закружляли у повітрі

Легенькі і біленькі

Ці маленькі хмаринки

Під одним ім’ям ….. (сніжинки)


Пробудився вранці – рано

Що за диво – дивина?

Крізь віконечка у ганок

Заглядає сивина. (туман)


Всі в блакитнім піджаку

В рожевій сорочці

В нас зимою по садку

Гуляють як гості ( снігурі)


За вікном лежить сніжок,

Піднялася віхола,

Але бачу я пташок

Що сидять за стріхою:

Чив – чив – чив

Хто співати їх навчив?

Сірі пташенята ці

Звуться діти ….. (горобці)


- До якої частини мови належать ці слова?

- Доведіть, що це іменники.

- На які питання відповідають іменники назви істот? Назви неістот?

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Послухайте казку і скажіть, про що йтиметься сьогодні на уроці.

Одного разу в казковій Країні Алфавітія зібралися маленькі й великі букви і затіяли суперечку, хто з них важливіший.



  • Ми важливіші, — сказали маленькі букви, — бо з нас утворюються слова.

  • Ні, ми важливіші, — обурилися великі букви, — без нас не можна обійтися.

Довго вони сперечались і не могли дійти згоди. Країною Алфавітія ходила Граматика. Вона почула супере­чку і зупинилася.

— Не потрібно сваритися, — сказала Граматика, — всі ви потрібні. Без вас не можна правильно писати. Але кожна з вас повинна знати своє місце. Маленькими буквами нехай пишуться слова, а великі букви стоятимуть на початку речення, в іменах, по батькові та прізвищах людей, у кличках тварин, назвах міст, сіл, вулиць, рік, морів, гір.

Букви зраділи. І відтоді у Країні Алфавітія панує мир і зла­года.


  • Сьогодні ми поглибимо знання про власні та загальні назви та правопис великої букви у власних іменниках.

Казка про Велику Букву


У чарівній країні Мованії жила-була маленька чарівниця — Бук. Кожного дня вона старалась зробити щось ко­рисне для всіх, щоб її стали помічати. Та не все виходило, як хотілось. її не допускали до важливих справ, і навіть не помічали. Засумувала маленька чарівниця. І раптом вона вирішила все змінити у своєму житті.

Вона поставила перед собою завдан­ня: кожного дня дарувати людям радість. Подумала: «що, якщо я приду­маю якісь незвичні слова, які б люди за­пам'ятали, мене помітять». Мандруючи на чарівному самоході, вона придумала назви річок, морів, океанів. Потім вона підібрала гарні «імена» для міст і сіл, в яких жили працьовиті люди.

Після цих справ Бук стали всі поважа­ти, її кликали на різні засідання, збори. Але вона хотіла придумати ще щось цікавіше. І задумала маленька чарівни­ця дати всім ім'я: хлопчикам і дівчат­кам, дорослим, тваринам і пташкам. Від цього її стали ще більше шанувати.

А від таких хороших справ вона з кож­ним днем все більшала, підростала. Люди із вдячності Бук вирішили писати слова, які вона придумала з великої букви: назви морів і океанів, озер і річок, міст і сіл, ім'я, прізвища, по бать­кові людей, клички тварин.

Та й сьогодні не сидить без роботи невтомна чарівниця. Вона придумує нові й нові слова! Дає назви вулицям, урочищам, вулканам, зорям.

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

4.1. Колективна робота з підручником.

- Прочитайте уважно правило на ст.15.

- Як називаються іменники, що є назвами міст, сіл, вулиць, річок, гір, морів?

- Чому ці іменники називаються власними?


4.2. Робота в групах.

Кожна група одержує картку з ілюстрацією.

Завдання. Знайти власні іменники та загальні іменники.

Молодці, ви добре справилися із завданням.


4.3. Хвилинка каліграфії.

Втомилися? Хвилинка відпочинку.

Хто ж там, хто вже так втомився і наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати, фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз,

На сусідів подивись

І зроби 4 кроки (марш на місці)

Вище руки підніміть і спокійно опустіть.


4.4. Гра «П’ятий зайвий». Записати слова, зайве підкреслити.

Шевченко, Франко, Коцюбинський, поет.

Мова, верба, калина, Україна.

Чому ви підкреслили саме ці слова?


4.5. Робота з підручником.
Вправа 27

- Прочитайте підкреслені слова.

- З якої літери ви їх написали? Зробіть висновки.

- Які іменники називаються власними?

- З якої букви пишуться загальні іменники?
4.6. Робота в групах (Заповніть карточки).

Я живу в місті ….. Я навчаюсь в ……….. школі № 6. Мою вчительку звуть …….

У мене є кішка….. і собака …….

4.7. «Питайлик»

- Зачитайте власні іменники.

- Як ви їх написали? Чому?

- Зачитайте загальні назви.

- Як вони пишуться ? Чому?

4.8. Мозкова атака.

- А зараз запрошуємо вас до міста власних назв. Мешканців цього міста треба писати з якої букви? Як пишуть назви річок, морів, вулиць, країн?

- Чи правильне моє твердження:

- Власні назви треба писати з малої букви. Доведіть.


V. Підсумок уроку.

Діти стають у шеренгу. По черзі кладуть руку на плече один одному, промовляючи

«Сьогодні на уроці я…»


  • Дякую всім за роботу і бажаю, щоб цей урок ви обережно пронесли через все життя, не гублячи жодної інформації. Щоб ваші знання завжди квітнули і з часом перетворилися у квітник знань.

Домашнє завдання

впр.30, правило ст. 1
Урок 4.

Тема уроку. Рід іменників : чоловічий, жіночий, середній.

Мета уроку. Ознайомити школярів із поняттями «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід». Вчити розпізнавати роди іменників. Розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення, збагачувати лексичний запас. Виховувати любов до мови, до предмета, культури мовлення.

Тип уроку. Комбінований

Хід уроку.


І. Організація класу. Створення емоційного настрою

  • Доброго ранку! – мовлю за звичаєм

  • Доброго ранку, - кожному зичу я

  • Тож посміхніться у відповідь, діти.

Усмішка ваша – це ключ до співпраці.
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань учнів.

  1. Гра «Мікрофон»

  • Чи потрібні в нашій мові іменники?

  • З якої букви пишуться власні назви?

  • Назвіть загальні іменники

  • Скількома предметам даються загальні назви.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.


Вузлик ще один сьогодні

Будемо в'язати,

На уроці нову тему

Будемо вивчати

Тема, хоч і непроста,

Та для нас цікава.

Будуть в ній нові слова

Буде і забава.


Сьогодні у нас незвичайний урок. Роботи в нас багато, і щоб її подолати ми повинні бути:

  • уважні

  • розумні

  • організовані

  • кмітливі

Звичайно, нам потрібні і помічники. Отже, підтримувати нас буде Сонечко. Його промінчики підкажуть, що нам робити.

Я всміхаюсь сонечку:

- Здрастуй золоте.

Я всміхаюсь квітоньці –

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику

Лийся мов з відра.

Друзям посміхаюсь –

Зичу їм добра.


3.1. Прочитаємо правило

Увага і швидкість –

Бо буде в нас гра.

Знання ми покажем

На старт дітвора.
1-й промінчик «Казковий»
Давно-давно у нерозвиненій свідомості первісних людей майже все, що рухалося, здавалося живими істотами. Звірі, пта­хи, вода, земля, за уявленнями людей, мали велику силу, тому їх шанували й обожнювали. Вогонь, камінь, вітер міцні та сильні, як чоловіки. Вода, земля лагідні і плодючі, як жінки. Спочатку майже всі слова у мові поділяли на два роди: чо­ловічий і жіночий

Це було пов'язане з уявленням давніх людей про чоловіче і жіноче у природі. Згодом люди зрозуміли, що їх оточує чимало неживих предметів, тобто неістот. Люди почали називати їх словами середнього роду: дерево, поле, зерно, озеро. Минали віки, формувалися нові уявлення про природу речей і явищ, з'явилися науки, проте у багатьох іменників, що означа­ли неістоти, категорія роду залишилася незмінною.

Терміни чоловічий, жіночий, середній рід дісталися нам у спадок від давньогрецьких філософів і граматиків. Ще у V ст. до н. є. філософ Протагор, а потім Аристотель і Діонісій Фракійсь­кий, вибрали терміни чоловічий і жіночий тому, що до першої групи обов'язково належать слова, які означають істоти чолові­чої статі, а до другої— обов'язково ті слова, що означають істо­ти жіночої статі. Усе, що не ввійшло до чоловічого і жіночого роду, було названо ніякий рід. В українській мові — середній рід.


  • Ось така історія виникнення категорії роду іменників. А ще є така казка про роди іменників.

Давно-давно в одній країні жив собі король. Звали його Іменник. Іменник у всьому любив лад. Був він дуже багатим і пишався цим.

Одного разу він завів собі великий журнал, щоб вести облік підлеглих.

Ось прилетів метелик. Іменник сказав: «Він мій!» Заспівав соловей — «Він мій», прилетів горобець — «Він мій», стрибнув коник-стрибунець — «Він мій», йде хлопчик — «Він мій». Коли ж король бачив дівчинку, то казав «Вона моя». Моя також зем­ля, береза, осика, трава, білка...

На все інше іменник казав «Воно моє». Моє озеро, море, ку­рча, кошеня, вікно, білченя тощо. Усе було записано в журналі у три стовпчики.

чоловічий рід — він, мій,

жіночий рід — вона, моя,

середній рід — воно, моє.

2 – й промінчик «Кмітливий»

Написати іменники і довести, що вони належать жіночому, чоловічому та середньому роду.

3 – й промінчик «Галявина відпочинку»

Трава низенька – низенька

Дерева високі – високі

Вітер дерева колише, гойдає.

То вліво, то вправо хитає,

То вниз перегинає.

Птахи летять, відлітають,

А учні тихенько сідають

І українську мову вивчають.


4 – й промінчик Робота в групах «Один – удвох, усі разом»

Вправа 50.

Учні виписують іменники : перша група – жін. р., друга – чоловічого, третя – середнього.

Перевірка виконання.

5 – й промінчик «Словникова країна»

Визначити рід іменників.

Перевірити правильність написання слів за словником. Виправити помилки.

Очерет, червень, кишеня, директор, апетит, левада, мелодія, кермо, квиток.

6 – й промінчик «Моя сім’я »


  • Прочитайте слова, записані на дошці. Спробуйте утворити від них іменники жіночого та середнього роду.

Кіт – кішка, кошеня.

Лев –


Лис –

Вовк –


Перевірка роботи.
IV. Підсумок уроку.

Ось і кінець уроку. Всі працювали, молодці! А зараз я загадаю вам загадку.

Є в людині на прикметі

Сотні, тисячі предметів.

Та щоб їх розмежувати,

Що й кому належить знати,

Поділив усіх як слід,

Добре нам відомий ….(рід)


Хочете бути розумними,

Заглядайте частіше

В чарівну глибинь.
Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

Які важливі думки взяли з сьогоднішнього уроку?


4.1. Гра «Визначити рід»

Учитель демонструє малюнки із зображенням тварин, птахів, людей, рослин. Учні сигналізують картками «чол.р.», «жін. р.», «серед. р.»


V. Д/з правило ст.23, впр. 51.
Тема уроку. Змінювання іменників за питаннями.

Мета уроку. Удосконалювати вміння учнів встановлювати зв'язок між словами в реченні. Ознайомити з відмінковими питаннями до іменників – назв істот і істот. Розвивати вміння спостерігати, творчі здібності, мовленнєве чуття. Виховувати любов до рідної мови.

Хід роботи

І. Організація учнів до уроку.

(Говорить учитель під супровід бадьорої мелодії)

Весела пісенька дзвіночка покликала нас на урок.

Я бачу ваші милі личка та очі з безліччю думок.

Ми помандруєм в світ науки,

Що гордо мовою зовуть

Та лиш кмітливість та увагу

З собою взяти не забудь.


  • На уроці ми будемо працювати в групах, щоб ви змогли спертися на дружню руку однокласника, щоб могли поділитися своїми знаннями зі мною. Бажаю відчинити радість і задоволення від спільної роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань.


Щоб букви правильно писати

Хвилинку каліграфії треба почати.

Букви пишу рівнесенько,

Щоб були гарнесенькі,

Щоб залюбки дивилась я,

Вчителька твоя і вся сім’я


2.1. Каліграфічна хвилинка
Мова рідна! Яка твоя сила,

Звуки рідні твої золоті…..


2.2. «Мозковий штурм»


  • Про що ці слова?

  • Як називають нашу мову?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.


3.1. Гра «Крученики»
На карточках записані групи речень, об’єднані спільною темою. Чи все в ньому зрозуміло? Як потрібно перебудовувати речення?
(Мово) – це велике досягнення людства. Вона у кожного (народ) своя і відрізняється від іншої, тому ми, не знаючи чужої (мова), можемо і не зрозуміти про що (людини) говорять.
У групах обговорюються варіанти і записуються індивідуально. Доповідачі оголошують варіант своєї групи.
3.2. «Питайлик»


  • Яка частина слів змінюється? (Закінчення)

  • Чому змінюється закінчення? (Зміна закінчення залежить від питання, яке ми ставимо до іменника)

3.3. Робота в групах. Взаємоперевірка засвоєння теоретичного матеріалу з підручника ст.32.


3.4. Фізкультхвилинка
До джерельця мудрості йшли?

Йшли


Ми нагнулись, ми присіли.

Ми нічого не знайшли?

Не знайшли.

Ще нагнулись, придивились і схопили

Питання до іменника.

Ця краплиночка – мудринка нам знання нові дає.

Сідайте.
3.5. Коментоване письмо «Кращий диктор»

Завдання. Виписати сполучення дієслів з іменниками, ставлячи в дужках питання


Упав (з чого?) з дуба
3.6. Гра «Творимо словосполучення»
Завдання. Утворити словосполучення, дібравши потрібні слова

Накрив (що?) дубом

Стоїть (під чим?) стіл

Вистрибнула (хто?) капусту

Їсть (що?) білка
Перевірка
ІV. Практичне завдання.

4.1. Повторення категорій роду і числа.


До кожної групи дібрати 3 іменники. Визначити рід і число.
1 – ша группа: домашні тварини;

2 – га група: дикі тварини;

3 – тя група: птахи.
Група обирає конверт і виконує його. Після виконання озвучує доповідач на весь клас. Інші аналізують (виправляють, заповнюють)
V. Вправа «Мікрофон»

Продовжіть речення : «Сьогодні на уроці для мене було важливим…..»


Протягом уроку ви старанно працювали.

Виконали всі завдання,

Були уважні, старанні.

Ну просто, молодці.

Успіхів вам! Вправно долайте і надалі всі вершини.

VІ. Домашнє завдання правило ст. 32, вправа 70



ЗМІСТ

Вступ..................................................................................3

Урок 1. Частини мови.....................................................5

Урок 2. Іменник. Загальне поняття іменник................9

Урок 3. Власні і загальні іменники............................12

Урок 4. Рід іменників.....................................................18



Урок 5. Зміна іменників за питаннями.......................22







База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка