Додаток 1до наказу від № Довідка про стан викладання математики у навчальних закладах району



Скачати 456.83 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації08.03.2016
Розмір456.83 Kb.
  1   2
Додаток 1до наказу

від _____ № ____



Довідка

про стан викладання математики у навчальних закладах району

У наш час відбуваються процеси глобалізації освіти, широке впровадження нових технологій дистанційного навчання, Інтернету, проектних і мультимедійних технологій. Саме тому головним завданням сучасного вчителя є формування ключових компетентностей, тобто готовності учнів використовувати набуті знання, уміння і способи діяльності у реальному житті, розвиток здатності до швидкого засвоєння інформації і прийняття ефективних рішень, навчити учнів орієнтуватися в нових умовах і адаптуватися до змін не втрачаючи свою індивідуальність, самостійно здобувати знання. Для того, щоб учень став активним учасником створення нового і прогресивного у майбутньому, навчання і виховання мають спрямовуватися на формування творчої особистості, яка здатна до самовдосконалення.

Відповідно до плану роботи відділу освіти Білоцерківської районної державної адміністрації, наказу відділу освіти від 20.11.2014 року №251 з 27.11.2014р. по 19.12.2014 р. вивчався стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів із математики у загальноосвітніх навчальних закладах району.

Під час вивчення зверталась увага на такі питання:

- кадрове забезпечення;

- програмно-методичне забезпечення викладання предмета;

- навчально-матеріальна база;

- здійснення навчально-виховного процесу та результативність викладання;

- методична робота по забезпеченню належного рівня викладання предмета;

- внутрішкільний контроль за станом викладання математики.

З метою виявлення рівня навчальних досягнень учнів, а також об’єктивності контрольно-оцінювальної діяльності, що здійснюється вчителями, членами комісії в ході вивчення було проаналізовано стан ведення шкільної документації, відвідано 24 уроки, проведено співбесіди з адміністраціями шкіл та вчителями математики, контрольні роботи за текстами відділу освіти в 9-х класах у 30 загальноосвітніх навчальних закладах. Була вивчена система методичної роботи щодо організації навчально-виховного процесу на уроках математики. Стан викладання математики вивчався з виїздом у 20 загальноосвітніх навчальних закладів (Вільнотарасівську, Матюшівську, Узинську №5, Озернянську №1 ЗОШ І-ІІ ступенів, Дроздівську, Озернянську, Трушківську, Фурсівську, Шкарівську, Узинську №1 ЗОШ І-ІІІ ступенів, Биковогребельське, Чупирянське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – дитячий садок», Малоантонівське, Піщанське, Потіївське, Томилівське НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок», Пилипчанський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад», Іванівський, Маловільшанський, Тарасівський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий ссадок» та НВК «Узинська гімназія»).

І. Кадрове забезпечення.

Предмет «Математика» викладають 72 вчителі, які мають вищу освіту (1 вчитель має технічну освіту). Кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» встановлено за результатами атестації 42 вчителям (58,3%), з них: 13-ти педагогам встановлено педагогічне звання «вчитель-методист»; 15-и педагогам – педагогічне звання «старший вчитель»; «спеціаліст першої категорії» – 11 (15,3%), «спеціаліст другої категорії» – 6 (8,3%), «спеціаліст» – 13 (18,1%). Тринадцять вчителів математики нагороджено знаком «Відмінник освіти України» і один – орденом «Знак пошани».

Педагоги, які викладають математику вчасно проходять курси підвищення кваліфікації при Київському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних кадрів.

За результатами вивчення встановлено, що всі вчителі володіють комп’ютерною технікою. 64 вчителі пройшли навчання за програмою Інтел «Навчання для майбутнього».

ІІ. Програмно-методичне забезпечення викладання предмета.

1. Предмет «Математика» в загальноосвітніх навчальних закладах району здійснюється відповідно до Інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України від 01.07.2014 № 1/9-343 «Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі»). Підручники та методичні посібники, що використовуються вчителями, відповідають переліку рекомендованої літератури (Лист Міністерства освіти і науки «Про переліки навчальної літератури, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, для використання у загальноосвітніх навчальних закладах у 2014 -2015 навчальному році» від 26.08.2014 № 1/9-425) Математика викладається за чинними програмами, що рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання у 2014/2015 навчальному році, а саме:



Клас

Назва програми

Гриф

55-6

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика. 5–9 класи» (автори Бурда М.І., Мальований Ю.І., Нелін Є.П., Паньков А. В., Номіровський Д.А., Тарасенкова Н.А., Чемерис М.В., Якір М.С.). ВД «Освіта», 2013 р.

Наказ МОН молодь спорту

від 06.06.2012 р.

№ 664


77-9

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика. 5-12 класи» (автори Бурда М.І., Мальований Ю.І., Апостолова Г.В., Бевз В.Г., Грінчук В.В., Мерзляк А.Г. та ін..). ВТФ«Перун», Київ-Ірпінь, 2005 р.

Лист МОН від

23.12.2004 р.

№ 1/11- 6611


10-11

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи. Математика. Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень. ВД «Київ», 2010 р.

Наказ МОН від 28.10.2010

№ 1021


Також вчителі ефективно використовують варіативну частину навчального плану за збірником програм для допрофільної підготовки та профільного навчання (у двох частинах) «Математика». Факультативи та курси за вибором. Видавництво «Ранок», 2011р. (наказ від 28.10.2010 р. № 1021).

У 2014/2015 навчальному році учні 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів району на 100 % забезпечені нині діючими підручниками з математики різних авторів.



У підготовці до уроків учителі широко використовують багатогранні можливості Інтернету, інноваційні технології, таблиці, фахові журнали та газети (видавництво «Шкільний світ», «Математика в школах України», «Математична газета»), методичні посібники та методичні рекомендації розроблені вчителями району, які розглянуто і схвалено науково-методичною радою районного методичного кабінету відділу освіти Білоцерківської РДА та затверджених науково-методичною радою КОІПОПК.

№ п/п

Рік

Назва методичного посібника, методичних рекомендацій

Автор

Навчальний заклад

11.

2012

Олімпіадні завдання з математики

Творча група вч. математики.

ЗНЗ Білоцер-ківського району

22.

2012

Уроки алгебри у 9 класі з теми: «Нерівності»

Бабій Л. В.

Малоантонівське НВО

33.

2012

Валеологія на уроках математики

Однорог Л. І.

Поправського НВО

44.

2012

Формування творчої особистості в процесі вивчення математики

Бучма Л. П.

Макіївського НВО

55.

2013

Розвиток довільної уваги учнів на уроках математики

Третяк Т. П.

Озернянська ЗОШ І-ІІ ст. №1

66.

2013

Робочий зошит з алгебри та початків аналізу для учнів 11 класу

Руденко Л. П.

Терезинське НВО

77.

2013

Логарифмічні рівняння та нерівності

Соловей М. М.

Маловільшанський НВК

88.

2013

Застосування інтерактивних технологій на уроках математики

Зволінська В.П.

Іванівський НВК


89.

2013

Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках математики

Ярошенко О.М.

Фурсівська ЗОШ


110.

2014

Диференційований підхід під час вивчення математики та формування навичок практичного застосування набутих знань

Рябушко Т. В.

НВК «Узинська гімназія»


111.

2014

Формування в учнів здоров’я -зберігаючих компетентностей на уроках математики

Онопрієнко

Ю. В.


Озернянська ЗОШ


112.

2015

Активізація пізнавальної діяльності учнів з особливими освітніми потребами на уроках математики в інклюзивному класі

Ландар О. М.

УзинськаЗОШ №1

Більшість друкованих матеріалів було представлено на виставці «Освіта Київщини».

2. Вчителі математики мають портфоліо, у якому зібрана нормативно-правова база щодо викладання предмету, інструктивно-методичні матеріали, програмне забезпечення, власні методичні розробки, але є вчителі, яким потрібно більше попрацювати над його наповненням (вч. Потіївського НВО, Тарасівського та Яблунівського НВК).

3. Стан календарно-тематичного та поурочного планування ведеться згідно з вимогами чинних програм і складено відповідно до навчальної програми з математики рекомендованою Міністерством освіти і науки України та методичним рекомендаціям КОІПОПК. Кількість уроків за навчальним планом відповідає фактично проведеним, про що свідчать записи у класних журналах.

ІІІ. Навчально-матеріальна база.

При вивченні математики важливе місце посідає матеріально-технічне забезпечення кабінетів. У 30 закладах освіти є окремі кабінети математики (окрім Озернянської ЗОШ І-ІІ ступенів №1 та Скребишівської ЗОШ І-ІІ ступенів) або інтегровані кабінети математики з іншими дисциплінами (Фастівському, Малоантонівському НВО та Сухоліському НВК). Добре оформлені і забезпечені всім необхідним, обладнання яких відповідає Типовому переліку, кабінети математики у 22 навчальних закладах, з яких 12 атестовано і оплачуються (Терезинське, Чупирянське НВО, Іванівський, Пилипчанський, Сухоліський НВК, Трушківська, Маловільшанська №2, Фурсівська, Узинська №1, Узинська №2 І-ІІІ ступенів, Узинська №5 І-ІІ ступенів та НВК «Узинська гімназія»).

У Матюшівській, Шкарівській, Озернянській ЗОШ, Томилівському, Поправському, Піщанському, Биковогребельському, Сорокотязькому НВО, Вільнотарасівській ЗОШ І-ІІ ступенів навчальні кабінети стали центром роботи з математики, де систематизовано всі матеріали, є картотеки, тематичні папки, створено бібліотечку науково-популярної, довідково-інформаційної та методичної літератури, матеріали з підготовки до ДПА і ЗНО, завдання для проведення І та ІІ турів Всеукраїнської олімпіади з математики, таблиці, стенди, портрети видатних математиків, моделі геометричних просторових фігур, які ефективно використовуються під час проведення уроків.

Окрім фабричних наочних посібників, у кабінетах є велика частка обладнання, виготовленого вчителями, учнями і їх батьками, про що свідчить виставка власних геометричних моделей, яка була створена і продемонстрована учасниками семінару 26.03.2015 р. і на якому розглядалось питання «Модель в геометрії як засіб формування математичної уяви. Виготовлення моделі власноруч» підготовленого вчителем математики Бялківською Н. В. (Розаліївського НВО) та вчителями Половинчак Н. Ф. (Яблунівський НВК), Олейниковою С. В. та Руденко Л.П. (Терезинського НВО), Зволінською В.П. (Іванівського НВК), Михайлюк Н. П. (Томилівського НВО), Метенко К. М. (Острійківської ЗОШ), Фединою Л. С. (Трушківської ЗОШ), Микитюк Н.А. (Піщанського НВО), Онопрієнко В.С. (Озернянської ЗОШ), Хлібак О.В. (Потіївського НВО), Онищенко І.В. (Сорокотязького НВО), Герасименко В.В. (Маловільшанського НВК).

Сучасних технічних засобів навчання в більшості кабінетах математики немає. Наочні посібники, комп’ютерні засоби, ТЗН, відеотехніка доцільно і ефективно використовуються в кабінетах математики Маловільшанського, Пилипчанського НВК, Матюшівської, Узинської №1, Маловільшанської ЗОШ №2, Глушківського, Чупирянського НВО, Фурсівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Частина вчителів математики використовують власні ноутбуки, нетбуки, мультимедійні кабінети шкіл, кабінети інформатики на уроках під час пояснення нового матеріалу, виконання різнорівневих завдань та завдань за програмою «Терм».

Потребують дооформлення необхідними матеріалами та переоформлення кабінети математики Тарасівського, Чепеліївського НВК, Потіївського, Розаліївського НВО, Острійківської, Дроздівської ЗОШ .



ІУ. Здійснення навчально-виховного процесу та результативність викладання.

Учителі математики мають достатню науково–теоретичну підготовку, володіють методикою викладання предмета, забезпечують засвоєння учнями основних математичних понять, формують практичні уміння та навички, передбачені програмою. На уроках використовують як традиційні, так і сучасні інноваційні методи навчання, що активізують розумову діяльність учнів, сприяють підвищенню в них інтересу до вивчення математики, працюють над розвитком математичного мислення, приділяють увагу створенню сприятливих умов для навчання, виховання і розвитку учнів, враховуючи їх індивідуальні нахили, здібності, інтереси.

Відповідно до Закону України “Про загальну середню освіту” зміст математичної освіти у старшій школі спрямований на задоволення освітніх потреб школяра відповідно до обраного ним рівня освіти. Одним із шляхів поліпшення якості національної освіти, забезпечення диференціації навчання є упровадження в старшій школі профільного навчання. З метою забезпечення глибшої підготовки старшокласників у галузі математичної освіти в Білоцерківському районі вивчення математики здійснюється в межах двох освітніх округів – Узинського та Маловільшанського за рахунок варіативної складової навчального плану у профільних групах фізико-математичного напрямку. В Узинському окрузі математику вивчають 14 учнів 10 класу та 11 учнів 11 класу, а в Маловільшанському – 8 учнів 10 класу. Учні 11- го та 10 -го класів Узинського та Маловільшанського округів вивчають курси за вибором «Готуємося до ЗНО» Апостолової Г. В. та «Раціональні функції» Кравченко Н.Д.. Вивчення математики в округах забезпечується висококваліфікованими вчителями ЗНЗ району (Василенко В.В., Бучмою Т.А., Онопрієнко В.С., які мають педагогічне звання «старший учитель») та сприяє розвитку творчих здібностей, нахилів, обдарувань дітей, удосконаленню їх математичних компетенцій. Поглибленого вивчення предмета в школах району немає.

Аналіз контрольних робіт, усних відповідей учнів, самостійних, та практичних робіт, математичних диктантів, різнорівневих тестових завдань, складених відповідно до ЗНО та ДПА свідчать про засвоєння більшістю учнів програмового матеріалу, вміння застосування набутих знань на практиці.

Як показало вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів вчителі знають вимоги програми з математики і проводять уроки відповідно до цих програм та календарно-тематичних планів.

Уроки, які проводять вчителі, відповідають вимогам до структури уроку математики, дотримуються основні етапи, заняття характеризуються практичною спрямованістю і логічною послідовністю.

Педагоги здійснюють розвиток в учнів особистісного математичного мислення, осмислення ролі математики в житті людини. Велику увагу приділяють учителі математики Савчук Л.В. (Маловільшанська ЗОШ №2), Крикун М.В. (Фурсівська ЗОШ), Падалка Г.О. (Поправське НВО), Кумайгородський В.В. (Чупирянське НВО), Бойко С.В. (Узинська ЗОШ №2), Василенко В.В. (Узинська ЗОШ №1), Бабій Л.В. (Острійківська ЗОШ), Рябушко Т.В. (НВК «Узинська гімназія») формуванню вмінь самостійно здобувати знання, навичок роботи з науковими джерелами, додатковою літературою, розвивають в учнів творче мислення, сприяють виробленню власного погляду на життя та наукове сприйняття світу. Досить різноманітні методи та форми організації навчально-виховного процесу такі як: проблемно-пошуковий та репродуктивний методи, а також лекція, бесіда, розповідь, робота з книгою, спостереження, перегляд екранних посібників, створення проектів, моделювання тощо використовують у своїй роборі Ткаченко Л.А.(Узинська ЗОШ №2), Ярошенко О.М. (Фурсівська ЗОШ), Матусевич О.В. (Матюшівська ЗОШ), Онищенко І.В. (Сорокотязьке НВО), Ландар О.М. (Узинська ЗОШ №1), Юрчук Л.С. (Малоантонівське НВО).

У 5-6-их класах учителі Хлібак О.В. (Потіївське НВО), Метенко К.М. (Острійківська ЗОШ), Ткалич О.М. (Пилипчанський НВК), Половинчак Н.Ф. (Яблунівський НВК),Соцька К.І.(Дроздівська ЗОШ), Возна І.В.(Фастівське НВО) використовують такі ефективні методи роботи для засвоєння нового матеріалу та закріплення його на уроці як урок-казка, урок-подорож, урок-КВК надаючи перевагу інтерактивним методам – «мікрофон», «незакінчене речення», «робота в парах», «робота в групах» та інші. Учні вчаться складати цікаві задачі, кросворди, математичні казки, ставити запитання, знаходити помилки, складати алгоритми відповідей.

У 7-8 класах використання дидактичних матеріалів, таблиць, схем, сприяє розвитку в учнів самостійності, вміння виконувати логічні дії: аналізувати, висловлювати судження, робити висновки.

У 9-11 класах учителі Онопрієнко В.С.(Озернянська ЗОШ), Однорог Л.І. (ПоправськеНВО), Компанець Т.А. (Чепиліївський НВК), РуденкоЛ.П. (Терезинське НВО) практикують проведення уроків-лекцій, семінарів, навчально-практичних занять, передбачають розв’язання різноманітних творчих завдань, спрямовують учнів на пошукові види робіт, активно застосовують здоров’язберігаючі технології.

2. Учителі математики району використовують різні форми контролю за якістю засвоєння учнями навчального матеріалу: математичний диктант, тестові завдання, складені відповідно до ДПА та ЗНО, короткотривала самостійна робота, письмова або усна перевірочна робота, практична робота з геометрії, усний або письмовий залік з вивченої теми, контрольна робота, взаємо- і самооцінювання та ін.

3. Успішно використовують диференційований підхід у навчанні учнів, шляхом впровадження та поєднання індивідуальних та колективних форм роботи, враховуючи рівень підготовки та розумових здібностей вчителі

Мазуренко Ю.Б. (Шкарівська ЗОШ), Каблученко О.Б. (Маловільшанський НВК), Фертюк Л.М. (Сухоліський НВК).

З метою формування в учнів умотивованого, усвідомленого прагнення до оволодіння знаннями і навичками, здатності до саморозвитку та самоосвіти вчителі математики Кацалап Н.П. (Глушківське НВО), (Трушківська ЗОШ), Кумайгородська М.А. (Чупирянське НВО), Королюк В.П. (Малоантонівське НВО), Толкачова Т.П.(Узинська ЗОШ №2) активно впроваджують особистісно зорієнтоване навчання.

4. Більшість учителів району доцільно та методично правильно підбирають матеріали до кожного уроку, його структуру відповідно до теми та мети, для реалізації навчальних, виховних, розвиваючих завдань уроку. Дотримуючись дидактичних принципів навчання: свідомості та активності, наочності, доступності та індивідуалізації, системності та послідовності, науковості.

5. Учителями застосовуються елементи інноваційних методів навчання для оптимізації навчально-виховного процесу, враховуючи рівень засвоєння матеріалу, наповнюваність класу, індивідуальні можливості учнів, успішно впроваджують інтерактивні технології навчання: «мозковий штурм», «ажурна пилка», «акваріум», робота в групах і парах тощо. Так, Скибан І.В. (Фастівське НВО), Степаненко К.В. (Вільнотарасівська ЗОШ), Юхно Р.А. (Глушківське НВО), Яценко В.Ю. (Скребишівська ЗОШ), Драбенко О.В. (НВК «Узинська гімназія»), Бучма Т.А. (Узинська ЗОШ №1) організовує роботу в групах і парах, поєднуючи сильніших учнів із слабшими, використовуючи різнорівневі завдання, а Михайлюк Н.П. (Томилівське НВО), Ярмоленко В.В. (Чепиліївський НВК), Проценко С.В. (Вільнотарасівська ЗОШ) використовує такі когнітивні методи, як метод контролю запитань, метод прогнозування, метод аналізу тощо.

Учителі математики Королюк О.В. (Узинська №5), Бялківська Н.В. (Розаліївське НВО), Герасименко В.В.(Маловільшанський НВК), Лук’яненко Н.О. (Трушківська ЗОШ), Соболь Н.А. (Фурсівська ЗОШ), Новаківський В.К. (Яблунівське НВК), Шубіна О.І. (Узинська ЗОШ №2), Дядічева Т.Ю. (Узинська ЗОШ №1), Савчук М.О. (Маловільшанська ЗОШ №2) все ширше використовують у своїй роботі інформаційно-комунікаційні технології. Педагогами створено картотеку електронних посібників, учні та вчителі готують презентації, успішно використовують аудіо - та відеофільми. Є поодинокі випадки, коли вчителі через недостатнє методичне забезпечення, брак часу та відсутність гнучких графіків роботи кабінетів інформатики не можуть в повній мірі використати можливості ІКТ.

6. Возна І.В., Скибан І.В.(Фастівське НВО), Ткалич О.М.(Пилипчанський НВК), Соцька К.І., Загородня Н.М. (Дроздівська ЗОШ), Кумайгородська М.А., Кумайгородський В.В. (Чупирянське НВО), Падалка Г.О., Однорог Л.І. (Поправське НВО) та інші під час проведення уроків математики використовують міжпредметні зв’язки з такими предметами, як фізика, хімія, географія, історія, економіка, українська та світова література, інформатика, музика, образотворче мистецтво, іноземна мова, креслення, астрономія, трудове навчання, основи здоров’я. Наприклад бінарний урок зі світової літератури й алгебри «Омар Хайям – великий поет і математик» (8клас). Інтегрований урок з алгебри і біології «Раціональні вирази» (8клас). Бінарний урок з алгебри і географії «Розв’язування задач складанням системи рівнянь» і т. д.

7. Вчителі перевіряють кожне домашнє завдання в 5, 6 класах. Перевірка домашніх завдань має системний характер (взаємоперевірка, самоперевірка, фронтальна, тестування, опитування, захист робіт, ігрові форми, перевірка зошитів). Домашні завдання пов’язані з темою уроку, диференційовані, оптимальні за об’ємом, містять як традиційні так і творчі завдання.

8. Проведена перевірка ведення класних журналів 5 – 11 класів, показала що класні журнали ведуться відповідно до методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та вимог щодо оформлення сторінок класних журналів у 5 – 11 класах. Учителі дотримуються єдиного орфографічного режиму, об’єктивно (згідно з вимогами критеріїв оцінювання) оцінюють знання і вміння учнів, своєчасно виставляють оцінки. Записи в журналах ведуться чітко, охайно. Оцінки в журнал за ведення зошитів виставляються в класний журнал один раз на місяць, в кінці вивчення теми. Під час перевірки робочих зошитів та зошитів для контрольних робіт виявлено, що кількість письмових робіт і їх зміст відповідають програмовим вимогам. Всі види зошитів оцінюються згідно з вимогами методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів.

Як недолік, деякі учні ведуть зошити не завжди охайно, тому вчителі постійно наголошують учням про необхідність більш відповідального ставлення до записів, про врахування оцінки за зошит під час виставлення оцінки за тему.

9. Контрольну роботу з математики за текстами відділу освіти виконували учні 9 класів у 30 навчальних закладах, 317 учнів із 356, що становить 89%, з них 35 учнів (11%) повністю виконали роботу і отримали бали високого рівня. Достатній рівень продемонстрували 92 учні (29%), середній рівень – 154 (49%), початковий рівень – 36 (11%). Якісний показник навчальних досягнень з математики за результатами контрольної роботи становить 40%. За результатами аналізу виставлених тематичних оцінок, якісний показник був 46%. Отже, учні в цілому підтвердили рівень навчальних досягнень з математики. Незначні розбіжності (6%) свідчать про об’єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів учителями та володіння Критеріями оцінювання. Письмові контрольні роботи для перевірки навчальних досягнень відповідали діючим шкільним програмам із математики на рівні обов'язкових державних стандартів. Додаток 2.

Метою даного виду контролю було:

- виявлення рівня навчальних досягнень учнів з математики (алгебри та геометрії);

- перевірити стан сформованості умінь і навичок дев’ятикласників щодо:

а) вміння застосовувати властивості нерівностей при їх розв’язанні;

б) знаходження області визначення функції;

в) проведення необхідних досліджень для побудови та побудова графіка квадратичної функції;

г) користуючись графіком функції знаходити область значень функції, проміжки зростання і спадання функції, при яких значеннях аргументу функція набуває додатних значень, а при яких – від’ємних;

д) вміння розв’язувати систему нерівностей;

е) знання теореми синусів та косинусів і використання їх при розв’язанні геометричних задач;

є) вміння знаходити площу круга чи довжину кола за відомим периметром вписаного в них трикутника.

У школах явка на контрольну роботу була найбільш високою у Острійківській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Биковогребельському, Сорокотязькому, Фастівському, Чупирянському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – дитячий садок», Маловільшанській ЗОШ І-ІІІ ступенів №2, Іванівському НВК«ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок», Макіївському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок», Острійківській ЗОШ І-ІІІступенів, Пилипчанському, Сухоліському НВК, Узинській ЗОШ І-ІІ ступенів №5, Матюшівській, Скребишівській ЗОШ І-ІІ ступенів. Низькою була явка на контрольну роботу в Узинській №1, Узинській №2, Фурсівсській ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Результати контрольної роботи свідчать, що програмовий матеріал учнями в основному засвоєно задовільно. Поелементний аналіз контрольної роботи в 9-му класі виявив, що учні засвоїли:



  • властивості нерівностей і вміють застосовувати їх до розв’язання – 92%;

  • знаходження області визначення функції – 97%;

  • вміння розв’язувати систему нерівностей – 63%.;

  • користуючись графіком функції знаходити область значень функції, проміжки зростання і спадання функції, при яких значеннях аргументу функція набуває додатних значень, а при яких – від’ємних – 33%

Значно гіршими були навчальні досягнення при розв’язанні завдань на побудову графіка квадратичної функції. Важливим недоліком в роботах учнів є те, що графік квадратичної функції вони будують по точках (41%) і не визначають координати вершини параболи та точок перетину її з осями координат в більшості шкіл (57%).

Були допущені помилки під час розв’язування квадратичної нерівності з допомогою графіка, при запису відповіді (47%). Великий відсоток учнів не приступили до розв’язування геометричної задачі (68%), а ті, що розв’язували задачу в більшості не побудували до неї рисунок. Вміння знаходити площу круга чи довжину кола за відомим периметром вписаного в них трикутника показали 10% учнів.

В багатьох роботах (майже 72%) відсутня належна культура математичних записів.

Хороші результати показали учні Узинської ЗОШ №2, Узинської ЗОШ №1, НВК «Узинська гімназія», Фурсівської ЗОШ, Макіївського, Розаліївського НВО, Сухоліського, Іванівського НВК. Потребує поліпшення рівня навчальних досягнень учнів Узинської ЗОШ №5, Піщанського НВО, Шкарівської ЗОШ, Томилівського, Биковогребельського НВО. Головною причиною низьких результатів є особливості психологічного та розумового розвитку дітей. Аналіз контрольних робіт, усних відповідей учнів, практичних та самостійних робіт свідчать про засвоєння учнями основних математичних понять, вміння застосувати набуті знання на практиці.

Тематичне оцінювання з математики ведеться на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми, з урахуванням результатів виконання різних видів письмових робіт (практичних, самостійних, тестових, контрольних, творчих). Всі вчителі проводять обов’язкові контрольні роботи за семестр і за рік. Контрольні роботи оформляються в зошитах для контрольних робіт. В деяких закладах контрольні роботи учні пишуть на окремих аркушах, що зберігаються в кабінеті математики.

Значну увагу надають вчителі організації позакласної роботи з предмету – проводять предметний тиждень, який традиційно проходить на початку квітня, тематичні заходи, залучають учнів до участі у конкурсах, турнірах («Кенгуру», «Інтелектуальний олімп», КВК ФМ). Велика увага приділяється підготовці учнів до ЗНО і ДПА з предмету та роботі з обдарованими учнями.

Особливо цікаво і змістовно тижні математики проходять у Фурсівській, Матюшівській, Маловільшанській, Узинській №2, Узинській №1, Фастівському НВО, НВК «Узинська гімназія», Озернянській, Трущківській ЗОШ.

Однією з ефективних форм реалізації пріоритетних завдань пошуку навчання і виховання обдарованої молоді є проведення учнівських олімпіад. Олімпіада – це насамперед система роботи вчителя і учнів, які мають значні творчі здібності.

Щорічно всі навчальні заклади беруть участь у ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики, є призери ІІІ етапу. Це учні: Миронюк Ігор (Вільнотарасівської ЗОШ І-ІІ ступенів, 8 клас, вч. Проценко О.В.), Бялківський Євгеній (Розаліївського НВО,10 клас, вч. Бялківський Ю.В.), Сокол Олена (Озернянської ЗОШ,11 клас, вч. Онопрієнко В.С.), Лістунова Аліна (НВК «Узинська гімназія», 10 клас, вч. Рябушко Т.В.), Соболь Надія (Фурсівської ЗОШ, 7-8 клас, вч. Соболь Н.А.), Звінський Тарас (Трушківської ЗОШ, 8, 10 класи, вч. Лук’яненко Н.О.), Васильєва Софія (Узинської ЗОШ №2, 7 клас, вч. Ткаченко Л.А.)



Навчальний рік

2011

2012

2013

2014

2015

Кількість призерів

2

1

3

1

2

Школою пошуку обдарованих учнів стала Мала академія наук. На І етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідних робіт членів МАН з математики у 2014-2015 н. р. стали призерами учні: Потіївського НВО (ІІ місце), вч. Хлібак О.В.), Соболь Надія(Фурсівської ЗОШ, (І місце), вч. Соболь Н.А.), Узинської ЗОШ №2 (І місце) вч. Толкачова Т.П.). Призерами ІІ етапу стали учні Узинської ЗОШ №2 (ІІ місце) та Фурсівської ЗОШ (ІІІ місце).

Проблемою є те, що учні, які пишуть наукову роботу не завжди на належному рівні справляються із запропонованими завданнями на контрольній роботі з математики.

Учні 5-11 класів шкіл району є активними учасниками Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру», який відбувається у 2 етапи (Всеукраїнський та Міжнародний), учні 8-9 та 10-11 класів беруть участь у районному турнірі юних математиків (ТЮМ) «Інтелектуальний олімп», та районному математичному фестивалі КВКФМ. Результати висвітлено у таблиці «Результативність участі команд шкіл району у інтелектуальних конкурсах за 2010-2015 р. р.. Додаток 3.

10. Програму з математики вчителі виконують відповідно до календарного планування. На момент перевірки розбіжностей між календарним плануванням, записами в класному журналі та темами фактично проведених уроків не зафіксовано.



V. Методична робота по забезпеченню належного рівня викладання математики.

Аналіз відвіданих уроків та виховних заходів, проведених письмових контрольних робіт з математики за завданнями відділу освіти райдержадміністрації, усного опитування учнів, результатів ДПА, ЗНО, І та ІІ етапів Всеукраїнських олімпіад, Всеукраїнського та Міжнародного конкурсів з математики «Кенгуру», ТЮМ «Інтелектуальний олімп», вивчення шкільної документації свідчать, що вчителі математики обізнані з навчальними програмами, листами та рекомендаціями Міністерства освіти і науки України з питань викладання математики у 2014/2015 навчальному році, критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, які затверджено наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 № 329 та критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів з математики, затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30.08.2911 №996 «Орієнтовані вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчального плану» (додаток 11 наказу), вимогами до державної підсумкової атестації, іншими нормативно-правовими документами; мають належну науково-теоретичну підготовку, володіють сучасною методикою викладання навчальних предметів (математики 5-6 класи, алгебри, геометрії, алгебри і початків аналізу), вдумливо і науково організовують навчально-виховний процес, працюють над підвищенням рівня навченості школярів, стимулюють інтерес учнів до предметів, формують у них загальнолюдські моральні якості, поглиблюють знання, застосовуючи інноваційні методи навчання, використовують цікавий дидактичний матеріал з доступними, зрозумілими прикладними завданнями.

Керівництвом загальноосвітніх навчальних закладів району приділяється належна увага питанню організації методичної роботи з педагогічними кадрами. Планами навчально-виховної роботи закладів сплановано заходи щодо підвищення педагогічної та методичної майстерності вчителів. Зокрема, це тематика і графік проведення педагогічних рад, як одного з основних органів самоуправління педагогів. На педагогічних радах 1 раз на 5 років заслуховується питання стану викладання предмета та рівня навчальних досягнень учнів.

Відповідно до наказів по закладах освіти «Про структуру методичної роботи з педагогічними кадрами та її організацію» призначені керівники окремих методичних підрозділів. Деякі вчителі математики очолюють шкільні методичні об’єднання та проблемні групи вчителів природничо-математичного циклу шкіл району: Василенко В.В. (Узинська ЗОШ №1), Соцька К.І. ( Дроздівська ЗОШ), Лук’яненко Н.О. (Трушківська ЗОШ), Соболь Н. А. (Фурсівська ЗОШ), Метенко К.М. (Острійківська ЗОШ).

Основними напрямками роботи шкільних методичних об’єднань вчителів природничо-математичних дисциплін є:

Оптимізація пізнавальної діяльності учнів на уроках та під час виконання домашніх завдань.



  • Особистісно зорієнтоване навчання учнів при викладанні природничо-математичних дисциплін.

  • Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках з предметів природничо-математичного циклу.

  • Компетентнісний підхід при викладанні природничо-математичних дисциплін.

  • Використання інтерактивних технологій як необхідної умови підвищення ефективності уроку.

Робота над конкретною методичною проблемою сприяє підвищенню наукового та методичного рівня педагогів даного фаху.

Важливе значення у підвищенні науково-практичної підготовки має самоосвітня діяльність, напрацьовані матеріали якої знаходяться у портфоліо вчителів Савчук Л. В. (Маловільшанська ЗОШ №2), Ткалич О.М. (Пилипчанський НВК), Королюк О.В. (Узинська ЗОШ №5) та ін.

На підвищення фахового рівня вчителів математики закладів освіти району впливає їх систематична атестація, яку проводять з метою визначення відповідності педагогів займаній посаді, рівню кваліфікації, залежно від якої їм присвоюється кваліфікаційна категорія або визначається тарифікаційний розряд оплати праці, присвоюється педагогічне звання.

Традиційними вже стали шкільні та районні творчі лабораторії вчителів, на яких вони діляться своїми знахідками, методичними доробками, знайомлять колег із власним досвідом. Так, у 2014/2015 н.р. у районній творчій лабораторії вчителів математики взяло участь 5 педагогів: Ландар О.М.(Узинська ЗОШ №1, Королюк О.В.(Узинська ЗОШ №5), Савчук Л.В.(Маловільшанська ЗОШ №2), Ткалич О.М.(Пилипчанський НВК), Половинчак Н.Ф.(Яблунівський НВК). У міжкурсовий період учителі підвищують свій фаховий рівень, відвідуючи районне методичне об'єднання, майстер-класи, тренінги, семінари-практикуми, інструктивно-методичні наради, користуючись матеріалами перспективного педагогічного досвіду, що розміщені на постійнодіючій виставці при РМК та викладені на сайті РМК.

Районне методичне об’єднання вчителів математики (РМО, кер. Онопрієнко В.С., вчитель математики Озернянської ЗОШ І-ІІІ ступенів, «старший учитель») у 2014/2015 н.р. працювало над науково-методичною проблемою «Творче спрямування діяльності вчителів математики на всебічний розвиток особистості учня, формування його базових компетенцій на основі вдосконалення методичної культури кожного педагога шляхом використання традиційних та впровадження інноваційних технологій навчання і виховання учнів на уроках математики та в позаурочний час за новими програмами та підручниками».

На основі діагностування педмайстерності в ході анкетування та проведення експертної оцінки діяльності різних сторін і учасників навчально-виховного процесу здійснювався диференційований підхід до організації методичної роботи з учителями: за рівнем майстерності, інтересами, зональним принципом. В структурі РМО працювала творча група над розвитком творчого підходу до вивчення математики (ТГ, кер. Третяк Т.П., вчитель математики Озернянської ЗОШ І-ІІ ступенів №1, «учитель-методист»), школа підвищення педагогічної майстерності з проблеми формування ключових компетентностей учнів при впровадженні інформаційних технологій на уроках математики (ШППМ, кер. Ярошенко О.М., вчитель математики Фурсівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, «учитель-методист»), школа педагогічної майстерності із формування сучасних підходів до організації навчання та впровадження інтерактивних технологій в навчальний процес (ШПМ, кер. Савчук Л.В. вчитель математики Маловільшанської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2, «старший учитель»), проблемна група вчителів фізики і математики з питання ролі позакласної роботи в навчальному процесі (ПГ, кер. Кумайгородський В.В., учитель математики і фізики Чупирянвського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – дитячий садок», «учитель-методист») та школа молодого вчителя математики з проблеми: «Формування вміння молодих вчителів оптимально організовувати навчальну діяльність учнів, розширювати форми проведення навчальних занять та позаурочних заходів, реалізовувати конкретні форми та методи навчання, впроваджувати інноваційні педагогічні технології, володіння вміннями аналізувати уроки та позакласні заходи, робити самоаналіз уроку, впроваджувати передовий педагогічний досвід вчителів району в своїй роботі» (ШМВМ, кер. Олейнікова С.В., вчитель математики Терезинськонського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок», «старший учитель»).

Проблемою залишається мотивація педагогів до підготовки методичних матеріалів до розгляду на науково-методичній раді Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів та до друку у фахових виданнях.

VІ. Внутрішкільний контроль за станом викладання предмету

У всіх навчальних закладах перспективними планами контролю передбачено вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з математики один раз на 5 років. За останні роки стан викладання математики виносився на педагогічні ради Іванівського НВК, Шкарівської ЗОШ, Пилипчанського НВК, Фастівського, Биковогребельського НВО та заслуховувався на нарадах при директору в Яблуніввському НВК, Піщанському НВО, Матюшівській, Вільнотарасівській, Узинській №5 ЗОШ І-ІІ ступенів, Маловільшанській ЗОШ №2, Узинській ЗОШ №1, Озернянської ЗОШ І-ІІІ ступенів слухалося це питання і на засіданнях методичних рад шкіл, видавалися накази про вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів.

Проте при вивченні даного питання було виявлено ряд недоліків. Із наказів закладів освіти можна зробити висновок, що недостатня увага звертається на практичну спрямованість шкільного курсу математики. Однією з основних причин недоліків у викладанні предмета є об'єктивне погіршення стану навчально-матеріальної бази, сучасного оснащення кабінетів тощо.

Вчителі недостатню уваги приділяють роботі з понятійним матеріалом, що давало б можливість учням вчитися чітко розуміти терміни, поняття і розкривати їх суть. В процесі самоосвітньої роботи в міжкурсовий період учителі математики мало звертають увагу на наповнення відповідними матеріалами особистих портфоліо та друку своїх власних напрацювань у фахових журналах. З метою поліпшення стану викладання математики, підвищення рівня навчальних досягнень та практичних навичок школярів з предмета

РЕКОМЕНДОВАНО:

  1   2


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка