Дошкільний навчальний заклад загальноосвітній навчальний заклад І ступеня



Сторінка1/3
Дата конвертації26.02.2016
Розмір0.51 Mb.
  1   2   3


Відділ освіти Уманського міськвиконкому

Міський методичний кабінет

Навчально-виховний комплекс №24

” Дошкільний навчальний заклад -

загальноосвітній навчальний заклад І ступеня”




Наочний посібник

Умань 2010


Логвиненко Л.М., бібліотекар НВК №24, м. Умань, 2009р

Мов квіти духмяні в вінку запашнім ….

Методична розробка.

Сучасна педагогічна наука вимагає від педагогічних працівників високого рівня соціально – педагогічної компетенції та високого рівня творчості. Тільки творча, з відповідним рівнем освіти і виховання особистість, може виховати і розвинути в своїх учнях паростки творчості , самобутності, високі моральні ідеали. Робота бібліотекаря різноманітною і змістовною стає лише тоді, коли в виконання професійних обов’язків гармонійно вплітається творчий потенціал та професійна майстерність працівника.

Логвиненко Л.М. в своїй розробці ділиться досвідом роботи з обдарованими дітьми, майбутніми поетами. Робота гуртка базується на створенні продуктивно – навчального середовища, тобто протягом заняття діти не тільки вчаться римувати та підбирати засоби виразності, а і знайомляться з кращими зразками художньої літератури, тренуються у постановці цілей та складанні плану досягнення мети, навчаються структурному аналізу віршованих творів, оптимізації мовленнєвої та інтелектуальної діяльності.

Планування та проведення роботи гуртка передбачає максимальну індивідуалізацію та диференціацію роботи з дітьми, створення системи партнерства та співпраці. Тематична спрямованість завдань сприяє інтеграції з іншими видами життя і діяльності дітей, зокрема з соціально значущими подіями рідного краю, що ми бачимо на прикладі заняття присвяченого творчості видатного поета Черкащини Василя Симоненка. Представила в роботі Людмила Михайлівна і результати спільної плідної праці: віршовані твори вихованців та власні твори для дітей

Методична розробка рекомендується для використання бібліотекарям, вчителям , що навчають учнів рідної мови, вихователям, всім творчим педагогам для допомоги у організації гурткової роботи з здібними та обдарованими дітьми.


Схвалено:

  • рішенням педагогічної ради НВК №24 протокол №2 від 26.11.2009р.,

  • рішенням методичної ради міського методичного кабінету22.12.2009р., протокол №4

Зміст




  1. Вступ 5

  2. Програма роботи гуртка 8

  3. Конспекти занять 13

  4. Добірка дитячих віршів 38

  5. Віршики для діток і про діток 44

  6. Використана література 56


4

Від автора
Діти, мов квіти – окраса життя,

Наповнюють радістю наше буття,

Настроєм, барвами і хвилюванням,

В турботі про них наші всі сподівання.

В кожної квітки свій аромат,

А у дитини, звичайно - талант!

Кожна чимось особлива,

Кожна уміє робить щось красиво:

Хтось малює дуже гарно,

Інший, он у спорті вправний,

Хто танцює, хто співає,

Хто вірші й казки складає…

От і у нашому НВК

Зібралася творча родина така.

Мов квіти духмяні в вінку запашнім,

Зібралися юні таланти у ній.

І линуть потоки чарівної мови,

Оспівують діти красу веселкову,

І гори, і ріки, ліси і поля,

Яка ж то прекрасна рідна земля!

І материнську любов прославляють,

Різницю між злом і добром відчувають.

Їх твори відверті, прозорі і чисті,

Їх душі крилаті, а очі іскристі,

Красиві, розумні, допитливі діти,

Справжня окраса для саду ці квіти.


5

Природа приваблює дітей з перших років життя. Дитина тягнеться до яскравої квітки, стежить за рухами пташки, імітує голоси котика, собаки. З віком інтерес до природи стає осмисленим. Багато видатних митців різних епох створили безцінні художні твори для дітей. Вони вчать помічати різноманітність і красу форм життя в рослинному і тваринному світі, яскравість природних барв та відтінків, мальовничість куточків рідної землі. А ще художні твори вчать бачити красу і силу рідної мови, виразність і мелодійність материнського слова. Слухаючи та читаючи художні твори, діти засвоюють мовні скарби свого народу, збагачують словниковий запас, вчаться розуміти та правильно висловлювати власну думку.

Немає, мабуть, на світі жодного хлопчика чи дівчинки, які б не любили мріяти. Мріють діти кожен про різне і по різному. А ті, хто любить природу і рідне слово мріють про одне : як розповісти всім про свої мрії. Одного чудового дня любителі помріяти зібралися разом і з'явився у нашій школі новий гурток розвитку дитячої творчості - "Український віночок ", де в колі друзів - однодумців в ясних дитячих голівках народжуються чудові вірші сповнені чарівної простоти, щирого почуття та безпосередньої емоційності. В гурточку юні поети пізнають красу природи, проймаються образним сприйманням довколишнього світу.

Вірші присвячені рідній Батьківщині - це ж справжній гімн Україні:

Україна - моя доля, моя Батьківщина

І за тебе я готова на край світу линуть…

Даша Гончаренко

Чи:


Рідним дочкам, та синам

Ти, мов, мати рідна

Серце я своє віддала

За тебе, Вкраїно!



6

І це не пафос, не абстрактна любов - це щирі дитячі почуття, передані в художньому слові.

Давня традиція поезії співати величальну пісню рідній мові. Бо саме мова дає можливість поету висвітлити своє враження від краси навколишнього світу, його безмежності та незбагненності. Так і наші юні поети, натхненні її

багатогранними можливостями, прекрасними мелодіями відтінків, безмежною широтою та красою її образів, створюють власні оди рідному слову:

... "буде піснею моєю мова українська."

Наташа Сокирська


Щиро надіюся, що кроки зроблені у світ поезії допоможуть нашим дітям зміцнити крила своєї фантазії, розкрити свої і почуття, донести всьому світу свої думки та бажання.
Логвіненко Л. М.

7






Гурток

юних поетів

Український



віночок

Гурток дитячої творчості ” Український віночок”

Мета: розвивати у дітей художньо-мовні творчі здібності. Вчити

складати вірші, загадки, лічилки. Формувати уміння підбирати риму,

правильно вживати синоніми, використовувати крилаті слова,

утворювати нові слова за допомогою префіксів, суфіксів, підбирати

спільнокореневі слова з емоційним забарвленням: пестливості,

лагідності, пошани, тощо. Виховувати любов та шанобливе ставлення

до рідної мови, культуру мовлення.

Пояснювальна записка. Робота гуртка базується на використанні

віршованих творів відомих авторів, як зразка, для створення дітьми

власних творів: віршів, загадок, лічилок на задану тему або довільно.

Заняття проводяться з дітьми 7-9 років двічі на місяць, в другу

половину дня. До кожного виду діяльності проводиться попередня

робота: читання і обговорення творів відомих письменників,

мовленнєві завдання для вправляння з утворення граматичних форм,

вивчення нових лексичних одиниць, тобто проводяться всі види

робіт, які передують звичайним видам навчання дітей монологічному

мовленню. Після підготовки діти починають складати власні твори.

Кожна дитина повинна скласти свій твір і почути думку інших про

нього. На кожний вид діяльності відводиться 2-3 заняття.

Показники засвоєння змісту. Діти повинні:

1. Розуміти, любити і вірно користуватися рідною мовою.
2. Підбирати риму до слів чи фраз, синоніми, спільнокореневі слова,

знати основи словотвору.


3. Знати основні принципи побудови вірша.
4. Уміти складати словесний портрет, визначати особливості поведінки

та характер, обставини при яких відбуваються події, описувати явища,

особи, предмети.
5. Придумувати власні твори: вірші, загадки, лічилки, як на задану тему,

так і довільного жанру. 9



№ З/П

ЗМІСТ РОБОТИ

КІЛЬКІСТЬ

ГОДИН



1.

Тема: ”Барви осені”


  1. Знайомство з римою

  2. Читання творів про осінь

  3. Складання осіннього словничка

  4. Робота з буриме

  5. Написання власних віршів


3

2.

Тема: ”Зимові свята”



  1. Ознайомлення з календарем

  2. Читання творів святкової тематики

  3. Робота з буриме

  4. Складання віршів


3

3.

Тема: ”Зима білосніжка”



  1. Складання зимового словничка

  2. Відновлення перекручених віршів

  3. Написання власних віршів

3

4.

Тема: ”Весна красна”



  1. Знайомство з народною творчістю (веснянками)

  2. Складання весняного словничка

  3. Робота з чистомовками

  4. Написання власних віршів

3

5.

Тема: ”Незабаром літечко”


  1. Читання творів літньої тематики

  2. Складання літнього словничка

  3. Робота з буриме

  4. Написання власних віршів

3



10

№ З/П

ЗМІСТ РОБОТИ

КІЛЬКІСТЬ

ГОДИН



6.

ТЕМА: ”Рідна Україна і мова її солов’їна”


  1. читання творів патріотичної тематики

  2. відновлення перекручених віршів

  3. знайомство з засобами виразності читання

  4. написання власних віршів

3

7.


Тема: ”Школа рідна”



  1. читання віршів про школу

  2. складання ”шкільного” словничка

  3. написання власних віршів

3

8.

Тема: ”Умань – рідне місто моє”



  1. читання творів письменників Уманщини

  2. робота з буриме

  3. написання власних віршів

3

9.


Тема:” Софіївка” – перлина нашого краю”



  1. екскурсія до парку

  2. читання творів про ”Софіївку”

  3. робота з буриме

  4. написання власних віршів

3


10.


Тема: ” Світле свято ПЕРЕМОГИ”



  1. зустріч з ветераном

  2. читання віршів про День Перемоги

  3. відновлення перекручених віршів

  4. написання власних творів

3

11





Конспект заняття

ТЕМА. « ОСІННІ МОТИВИ»

МЕТА: вчити складати партитуру віршів, римувати слова, фрази;

розвивати мовлення, творчі здібності; виховувати культуру мовлення, моральні почуття, любов до прекрасного.

ХІД ЗАНЯТТЯ

1. Організація дітей. Створення позитивного емоційного настрою.

- Розпочинаємо чергове заняття нашого гуртка.

Девіз нашого гуртка... ДІТИ

Гарно вірші ми складаєм

Успіх нас усіх чекає!

- Нехай музика допоможе вам здогадатись про що йтиме мова на


нашому занятті.

Звучить музика П.І. Чайковського «Осіння пісня»



2. Повідомлення теми і завдання заняття вчителем

- Отже, тема нашого заняття «Осінні мотиви». Працюючи над цією


темою, ви розвиватимете уміння римувати, складати власні вірші
на цю тему, а також навчитесь складати партитуру власних
творів. Під час заняття ви поповните свій словниковий запас новими
словами.

Тож бажаю всім вам творчості й натхнення на занятті! Нумо до роботи, вас обов'язково чекає успіх!



3. Попередня робота

- Ви щойно прослухали неповторну музику. Гарна мелодія, чи не так?


Можливо, трішки сумна, але все одно прекрасна. Як і осінь. Це
дивовижна пора року. Про неї можна говорити, співати, нею можна
милуватися, її можна слухати, а ще про осінь люблять писати поети.

Які вірші осінньої тематики ви знаєте? 13



Діти розповідають вірші.

- Ви знаєте, я теж не втерпіла і написала вірш про осінь. Хочу


представити його вашій увазі:

Оповите місто туманним серпанком — Вже осінь вступила у свої права.

І пожовкле листя у скверах і парках

Тихо облітає й пожухла трава.

Часто можна чути дріб дощу з грозою, Завивання вітру у гіллі дерев,

Вкрилися калюжі кригою тонкою,

Сонце вже не гріє і коротший день.
- У вас у кошеного є також: вірші про осінь. Ви висвітили в них свої думки, вклали почуття. Яскраво і точно передати зміст твору, думки, почуття автора допомагає виразне читання. 4. Складання партитури віршів - Які ж засоби виразності ми знаємо ? Найголовніші з них — це пауза, темп, інтонація та логічний наголос.


  • Що таке пауза?

  • Пауза (від лат. раusis - припинення) - це тимчасова зупинка голосу. Паузи бувають короткими, середніми і довгими.

  • Темп (від лат. teтро - час) - це швидкість руху, читання, мовлення, тощо. Темп буває повільним, середнім і швидким.

  • Інтонація (від лат. іntопо - голосно розмовляти) - це спосіб вимови звуків, слів, речень, який допомагає яскраво передати ставлення до того про що йдеться в творі.

  • А які почуття можна передати інтонацією?

(Захоплення, жаль, любов, осуд, пошану, радість, розчарування, співчуття, смуток та інші).

  • Логічний наголос — виділення в реченні одного або кількох слів з більшою силою голосу. Від зміни місця логічного наголосу залежить зміст речення, фрази.

14

- Ну що ж, а тепер я думаю саме час приступити до складання партитури ваших творів. Читаючи свої вірші спробуйте використати усі засоби виразності, про які ви щойно розповіли. Намагайтесь максимально точно визначити логічно наголошені слова, паузи, темп та інтонацію. Діти зачитують свої вірші, коментуючи їх.



4. Поетична розминка.

- Ну, а тепер настав час для творчості. А щоб приступити до роботи


не завадить трішки розім'ятись. Спочатку доповнимо римовані
рядки.

Ає-ає-ає — садами вітер пролітає,

Ая-ая-ая — пора прощання осінь золотая,

Та-та-та - пташка в вирій відліта,

Ки-ки-ки — падають з дерев листки,

Ає-ає-ає - жовті шати одягає,

ДУ-ду-ду - опадає лист в саду.
- А тепер, слово швидше називай,

Йому риму добирай.


Дивлюся ~ клонюся; сонце — віконце; день — пісень; золотая — пролітає; одягає — блукає; зготує — нагодує; різні — пізні; свято — завітати; бажати - вітати.

5. Складання віршів.

- Я надіюсь, що ви не забули на сьогоднішнє заняття запросити свою музу? Нехай вона вам допоможе. А щоб гарні ви могли віршики складати, «Осінній словничок» в нагоді може стати.



Діти створюють власні вірші, зачитують їх.

  • Ви, без сумніву, молодці! От тільки хочу дізнатись у вас, як ви думаєте, для чого взагалі існують музика, вірші, пісні ?

Діти висловлюють свої думки.

- Наше заняття добігло кінця. Сподіваюсь, що кожний із вас отримав задоволення і від роботи, і від спілкування.



15

Осінь

Вже листочки барвисті

Й горобина в намисті.

Усе золотом вкрите –

І лани, і сади.

Затихає природа,

Тихо падає листя,

Всі чекають в покорі

Приходу зими.

Сергій Данилишин 4 кл.

Осінь

Осінь на крилах вітру спішить,

Ключ журавлиний у небі летить,

Сад хризантемами ще майорить,

А під ногами листва шелестить.

Маша Малькова 4 кл.

Осінь

Проминуло літо, запалало листя,

По вулицях осінь розгулялась скрізь, Туманом покрите зажурене місто

І дощі моросять, не жаліють сліз.



Віка Шумко 4 кл.
Осінь золотая

Осінь золотая до нас поспішає, Пташечка прощальну пісеньку співає, її в край далекий осінь відправляє. Килимом барвистим землю вистилає, Трудівниця осінь всюди поспіває.



Яна Мельничук 4кл.

16




Конспект заняття



Подорож дивовижними казками Василя Симоненка
Мета. Познайомити учнів з біографією та творчістю Василя Симоненка; вчити підбирати антоніми до слів; розвивати творче мислення, фантазію, уяву; виховувати любов до рідного слова, чемність та вихованість.
Хід заняття

Всіх вітаю, ну ж бо, починаєм,

Зустріч наша з вами не проста,

Ми сьогодні з вами вирушаєм

В подорож цікаву по казках.

Але щоб дізнатися, панове,

Звідки і куди нам путь держати,

Необхідно, просто терміново,

Нам кросворд нехитрий розв’язати.

Але маєм знову заковику,

Щоби знать які слова вписати,

Вам потрібно, і при чому швидко,

Одну загадку, друзі, відгадати.

Жили два брати на світі.

Був один з них працьовитий,

А другий – ледачий дуже.

Слухай казку про них, друже.

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий,

Той розумний, той дурний,

Той великий, той малий.

День і ніч брати сварились

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Ця кривавая війна –

Нині сива давнина.

Хоч брати вже й помирились,

Після них слова лишились,

Дуже горді, незалежні,

Абсолютно протилежні.

В мові ці слова живуть,

Їх …звуть. (антонімами)

Що тут скажеш? Молодці!

Мови рідної знавці!

А тепер часу не гаймо

І роботу починаймо.

Треба слово прочитати

І антонім підібрати, 18

У кросворд його вписати

Та не варто поспішати,

А уважно придивиться

І знайти підказку –

Слово, що нам знадобиться



На шляху у казку.
































































































































































































































  1. Чорне

  2. Зима

  3. Від’їжджати

  4. Малий

  5. Ледачий

  6. День

Знов удача! Молодці!

Але що ж за Біївці?
У полтавській стороні,

Над Удай-рікою,

У маленькому селі,

Лютою зимою,

У старій селянській хаті,

Що з під стріхи вигляда у світ,

Народила сина мати,

У далекий ’35-й рік.

Іще тоді не знала мати,

Що доля синова – поетом стати.

А Василь – допитлива дитина,

З юних літ осмислював буття,

Заглядав він карими очима

У людське тривожнеє життя.

Мало фарб рожевих у картині,

Що змальовує дитинство Василя,

Там чорні хмари й сиві хуртовини,

Грязюка осені в дірявих чоботях.

Усі ми із дитинства родом,

Дитинство ж Симоненка – це його вірші,

Уславлені, оспівані народом,

Що зачіпають струни у душі.

Любив поет людей простих і славних,

Дітей любив і шанував старих,

Ненавидів зажерливих , тщеславних,

Його сатира – зброя проти них.



19

Казки ж його, про дядька Лоскотна,

Про Плаксія, країну Навпаки –

Могутня зброя проти злих законів,

І люблять їх читати малюки.

То ж ми у казку з вами вирушаєм,

Де цар Плаксій на троні сльози ллє,

Там дядька Лоскотна пострічаєм,

У нього розмальована торбина є.

Там два Володі, Толя й Лесик,

Потрапили в країну Навпаки –

На перший погляд край чудесний,

Там ходять в небо по зірки…

Та перш ніж вирушимо з вами,

Давайте шану віддамо

Полтавському селі, що зветься Біївцями,

Старенькій хаті із солом’яним чолом,

Отій землі, що над Удай-рікою,

Де Симоненко народився й зріс,

Холодною і лютою зимою

І жар у серці крізь життя проніс.

Життя його коротке й пломенисте,

Червоно-чорними нитками шитий шлях,

Поезія його доречна, влучна й чиста

Підтримує вогонь в людських серцях.

Читання казок ”Цар Плаксій та Лоскотон” та ”Подорож в країну Навпаки”.



Обговорення творів.

А ну ж бо й ми пофантазуєм,

Помріємо та помудруєм.

Про дивовижнії краї

Напише віршики свої.

Але спочатку розімнемося швиденько,

І виконаєм кілька вправ легеньких.
1. Доберіть риму

Тільки діти витягли санчата

І, б’ючи підборами об сніг,

Мчать веселі весну …,(зустрічати)

Розсипаючи веселий ….(сміх)
Ти даєш поету дужі крила,

Що підносять правду в вишину,

Вченому ти лагідно …(відкрила)

Мудрості людської …. (глибину)



20

2. Відновіть вірш

Щастя не жалій моїм літам –

Все одно ті скарби по краплині

Не жалій добра мені, людині,

Я тобі закохано віддам.

Твої чорні шовкові коси

На долівку ляга з вікна…

В хаті сонячний промінь косо

Припорошила вже сивина.

3. Закінчте віршовані рядки

а) Бігла стежка в далеч і губилась…

б) Снігу, снігу сиплеться довкола…
Снігу, снігу сиплеться довкола,

Біле все – будинки, рідна школа,

Дітлахи санчата ухопили

І гуртом із гірки покотились.



Лера Субота (3клас)

Бігла стежка в далеч і губилась,

Через поле, між густих хлібів,

А вона стояла і дивилась,

Довго-довго вслід дивилася мені.

Віка Кузьменко (4 клас)
Ну, а тепер пофантазуйте і придумайте свою дивовижну країну

та спробуйте висловити це у власних віршах.


Додаток
Місто ліліпутів Країна ласунів

Десь тут недалечко Є дивна країна ласунів-товстунів:

Маленьке є містечко Там квіти з мармеладу,

Дивні люди там живуть А замки з шоколаду,

Ліліпутами зовуть. Там дерева і кущу

Там на троні король Джим І з цукерок геть усі!

І керує він усім. Кругом там чіпси, мандарини,

Має замок біля річки Банани, ківі, апельсини,

І кораблик невеличкий. Є ананаси й абрикоси,

Замок в нього із картону, Смачна папая і кокоси…

З жовтої фольги корона. І кожен з вас, мабуть, хотів,

Ціла купа вартових, Потрапити в країну ласунів.

Списи з сірників у них. Віка Кузьменко (4 клас)

Ось такі дива на світі

Можуть бути, любі діти.

Оля Мельник (4 клас) 21





конспект заняття

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка