Досвід організації роботи учнівського врядування кз «Нікопольська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №5» «Веселкова республіка»



Скачати 175.09 Kb.
Дата конвертації10.03.2016
Розмір175.09 Kb.
Досвід організації роботи учнівського врядування КЗ «Нікопольська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №5» «Веселкова республіка». Співпраця органів учнівського врядування з громадськими організаціями.

Автор: заступник директора з виховної роботи КЗ «Нікопольська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №5» Есаулова Олена Іванівна

«Дитина – це факел, який потрібно запалити.» Тому всю виховну роботу школи ми спрямовуємо на те, щоб запалити в наших дітях іскру бажання жити і творити, щоб виховати самодостатню, активну, всебічно розвинену особистість, якій ми зможемо довірити своє майбутнє. Звичайно, ми всьому цьому вчимо на уроках , але й позаурочна виховна діяльність складає органічну частину життя ,що спрямовує активність учнів у русло корисної діяльності.

Робота школи поєднує всі напрямки виховання, які органічно доповнюють один одного, сприяють створенню комфортного виховного середовища та спрямовуються на набуття особистістю необхідних життєвих компетентностей.

В школі розроблено комплексно-цільову програму «Я – родина - Україна», згідно якої виховна робота школи направлена на вирішення таких завдань:

• створення умов для розумового, духовного, морального, фізичного розвитку учнів;

• турбота про здоров'я учнів, пропаганда здорового способу життя;

• естетичне, екологічне та трудове виховання;

• виховання громадсько-патріотичних якостей.


Робота в 2014-2015 н. р. проходить під гаслом «Я – патріот», тому головними напрямами діяльності стали громадянське та патріотичне виховання. В школі розроблені заходи щодо підвищення рівня патріотичного виховання учнівської молоді, а саме:

  1. Вивчення історичного минулого рідного краю, його духовної спадщини, культури, національних традицій, звичаїв та обрядів.

  2. Розвиток шефської роботи, співпраця та надання допомоги ветеранам, вчителям-пенсіонерам та одиноким пристарілим.

  3. Пропаганда життя і діяльності видатних громадських діячів міста, славетних імен української історії.

  4. Співробітництво з громадськими та творчими організаціями, засобами масової інформації з питань духовно-патріотичного виховання.

Одним із важливих чинників створення виховного простору, який сприяє формуванню соціальних компетентностей учнів, є робота шкільного учнівського врядування «Веселкова республіка».

Учнівське врядування – це участь дітей в управлінні і керівництві справами свого колективу; форма організації життєдіяльності колективу учнів, що забезпечує розвиток їхньої самостійності в прийнятті й реалізації рішень для досягнення суспільно-значущої мети.

Головним завданням школи є підтримка учнівської молоді, яка має організаторські здібності , чия життєва позиція спрямована на активну участь у громадському житті. Школа – це мікромодель громадянського суспільства. Основи громадянського ставлення і демократії закладаються з дитячих років, і саме врядування допомагає учням організувати власне життя і життя своїх товаришів. Досвід, здобутий у школі, стане корисним багажем, з яким школярі увійдуть у доросле життя.

Учнівське врядування є універсальною формою активності учнів у різноплановій, різноманітній і змістовній роботі школи,що сприяє розвитку талантів кожної окремої дитини, залучає їх до управління справами колективу, допомагає їм зрозуміти свої права та обов’язки, вчить тісно співпрацювати з громадою.



Мета організації учнівського врядування

  • Сформувати готовність учнів до виконання функцій врядування.

  • Сформувати суспільну думку про необхідність та значущість учнівського врядування.

  • Активізувати співпрацю громадських організацій й учнівського врядування.

  • Удосконалювати відношення в системі «учнівське врядування — педагогічний колектив».

Ми за мету ставимо виховання майбутніх лідерів.

А яким повинен вийти старшокласник із стін школи в життя? Це повинна бути така молода людина, яка має не лише певний обсяг знань і навичок, а й перш за все відповідні життєві компетенції.

Задля цього й упроваджуються демократичні норми організації шкільного життя. Особистість може досягти зрілості лише через громадянське бачення світу, через оцінку всього, що відбувається навколо, із позицій власної активної участі та відповідальності за те, що відбувається в суспільстві…

Не секрет, що кожна дитина хоче бути дорослою і прагне, щоб з її думкою рахувалися при прийнятті важливих рішень. Більше того, кожна дитина є невичерпним джерелом незвичайних та яскравих ідей. Потрібно лише дати трішечки свободи та можливостей – і фантазія дитини здатна злетіти до небачених висот, перетворюючи звичайне життя на цікаву гру.

Суть учнівського врядування школи – не в управлінні одних дітей іншими, а в оволодінні всім досвідом демократичних стосунків у суспільстві, в оволодінні навичками управління собою, своїм життям у колективі.

Звичайно, учнівське врядування можливе лише там, де є суспільне життя: гурткова діяльність, підготовка та проведення колективних творчих справ, участь учнів, педагогів, батьків у шкільному житті та їх взаємодія. Чималих результатів у згуртуванні та активізації учнівського колективу, в підвищенні соціальної активності юних громадян можна досягти, залучивши їх до соціальних проектів, благодійних акцій і волонтерського руху. Ефективними формами виховання завжди були практична робота, пізнання через особисту діяльність, через відчуття відповідальності і особистої значущості.
Звичайно, без підтримки й допомоги вчителя учнівське врядування малоефективне. Класоводи, класні керівники виступають у ролі наставників та консультантів. Педагог – організатор активізує роботу учнівського об’єднання, координує співпрацю секторів , надає методичну і практичну допомогу. Вчителі-наставники допомагають учням сформулювати проблему, визначити порядок її вирішення, підтримують ініціативу, не нав’язують свою точку зору, а разом обмірковують справи. Саме вчителі дбають про створення сприйнятливих умов для формування активу, прояву лідерських якостей учнів. Тому керівник учнівського врядування повинен бути людиною творчою і не зупинятися перед труднощами, виступати одночасно в ролі консультанта дитячого співтовариства і педагога-професіонала.

Основними завданнями педагогічного керівництва учнівським врядуванням є:


  • Демократичний підхід до участі у виборах активу класу та школи

  • Передача дітям організаторського досвіду

  • Навчання організаторській майстерності

  • Залучення учнів до врядування

  • Надання консультацій

  • Спільна творча діяльність

Педагог, що працює з підлітковими об'єднаннями, повинен пам'ятати, що:

  1. Не можна підміняти підлітків там, де вони самі можуть справитися;

  2. Необхідно мати витримку, терпіння і готовність підтримувати ідеї дітей, ініціативи, спиратися на них;

  3. Важливо уміти поважати рішення дітей і допомагати їм їх реалізовувати;

  4. Потрібно уникати прямого натиску, навіть тоді, коли думки і дії дітей здаються помилковими;

  5. Намагатися роз'яснювати, переконувати;

  6. Навчитися бачити не тільки зовнішню сторону, явні прояви всіх і кожного, але й дізнаватися ціннісні уявлення, спонукальні мотиви, очікування, інтереси, настрої для створення умов самореалізації і саморозвитку підлітків.

Великий педагог О.А.Захаренко сказав: «Школа-це безперервне свято творчості, тяжке і невимовно прекрасне. Школа-це маленька держава із своїми законами, традиціями, звичаями.» Наша маленька шкільна держава «Веселкова республіка» існує з 1998 року. На педагогічній раді школи на тему “Пошуки нових ефективних форм роботи дитячих та юнацьких організацій, формувань, об'єднань” було ухвалено створення дитячої організації під девізом: “Самі вирішили, самі зробили, самі відповідаємо”.

В основу роботи учнівського врядування покладено волевиявлення школярів. Дієве, реальне, ефективне – воно забезпечує діловий ритм життя учнів, створює умови для розкриття їхнього творчого потенціалу.

Членами учнівського врядування школи є всі учні 1 – 11 класів. Мета організації – згуртувати дітей та юнацтво на корисні справи, захист прав, інтересів та розвиток здібностей. Робота об’єднання планується так, щоб кожен учень став активним, знайшов своє місце у справах колективу

«Ніхто, крім нас самих, не знає, чого ми потребуємо найбільше, і, відповідно, ніхто не зможе організувати наше життя краще, ніж ми!» - ось за таким девізом живуть учні закладу.

Організація ДОВР (дитяча організація «Веселкова республіка») має свою символіку:



  • гімн,

  • герб віночок зі стрічками, що символізує напрямки роботи республіки.

  • Прапор СОНЦЕ ( прагнення миру, злагоди, добра), яке замість промінців має КОЛЬОРОВІ СТРІЧКИ – символи напрямків роботи республіки.

  • “Вперед до знань”кредо учнівського і учительського колективу

  • Програмні документи об’єднання: Статут, програма діяльності, які складені відповідно до статей Декларації прав дитини .

  • Закони членів ДОВР

Я – чесний і моєму слову можна вірити.

Я – безкорисно допомагаю іншим.

Я – гідний своєї організації, своїми ділами і вчинками зміцнюю авторитет.

Я – друг природи та надійний товариш для молодих школярів.



  • Клятва членів ДОВР

Я,…, обіцяю зробити все від мене залежне, щоб з честю виконувати мій обов’язок перед Україною , рідним містом, своєю Батьківщиною, товаришами, перед самими собою, скрізь і повсякчас допомагати іншим.


Загальношкільна учнівська конференція
Структура дитячої організації «Веселкова республіка»


ПРЕЗИДЕНТ ШКОЛИ



Учнівський парламент



КРЕАТИВ

КОТИГОРОШКО

МОЛОДША ЗМІНА

ТУРБОТА

ПРЕС-ЦЕНТР

ІНТЕЛЕКТ



Помічники радників президента

Класні загони

Учнівське врядування має двоступеневу структуру – загальношкільний (Президент, парламент, голови секторів) і класний (старости, помічники старост – голови класних загонів ) рівні, які чітко взаємопов’язані .

Найвищим органом учнівського врядування школи є учнівська конференція, до складу якої входить 84 учні (по 7 учнів від кожного класу). На конференції обираються члени шкільного парламенту з числа учнів старшої школи, які є членами ради школи. Такий підхід дає змогу залучити майже 25% учнів школи до управління справами колективу.

Керує діяльністю учнівської ради (парламенту) президент школи . За 16 років існування «Веселкової республіки» президентами було обрано 8 учнів школи.

Парламент школи складається з шести секторів: «Котигорошко», «Прес-центр», «Інтелект», «Молодша зміна», «Турбота», «Креатив». До складу кожного із центрів входять: керівник з числа педагогічних працівників школи, голова та члени сектора. Для кожного сектору учнівського врядування визначено конкретні напрямки роботи.


  • Червоний ( «Прес-центр») організація лінійок, випуск блискавок, газет, новин, шкільного життя. Організація конкурсів газет-малюнків, пізнання історії та традицій рідного краю.

Сектор підпорядковано бібліотекарю школи. Поряд з традиційними формами роботи сектора (випуск бюлетенів, стіннівок, «блискавок», проведення конференцій, виставок, концертів) у школі практикується випуск шкільних газет «Співрозмовник» та « У школі №5», на сторінках яких виступають як учні, так і вчителі. Випуски присвячені різним проблемам внутрішнього життя. Члени редакційної колегії інформують учнів та батьків про події, що відбуваються в школі, вивчають ставлення учнів і вчителів до популярності шкільної газети, матеріалів, що публікуються, досліджують питання, які мають інтерес у колективі. На сторінках газет також висвітлюються різноманітні питання, що цікавлять сучасну молодь, друкуються твори юних талантів школи.

  • Жовтогарячий (« Турбота») волонтерська діяльність (участь у благодійних акціях, допомога ветеранам та людям похилого віку) формування навичок здорового способу життя, контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних норм, виховання бережного ставлення до шкільного майна. Чергування по школі. Загін ВЧК (ввічливість, чистота, культура) , проведення трудових операцій, естетичного оформлення школи.

Роботою сектора керує заступник директора з виховної роботи. В школі діє 12 загонів, до складу яких входить 57 дітей з 5 – 11 класів. Волонтерська діяльність загонів різнопланова: допомога ветеранам та людям похилого віку, вчителям – ветеранам школи, молодшим школярам, дітям різних соціальних категорій сімей, екологічна робота. На початок 2014-2015н.р. волонтери під опікою мають 3 ветерани війни, 12 вчителів-ветеранів школи. Учні з радістю вітають своїх підопічних зі святами, допомагають цим людям по господарству, та і просто з задоволенням спілкуються з ними.

Також члени сектора «Турбота» беруть участь в благодійних акціях, є ініціаторами збору благодійних пожертв для учнів школи, які цього потребують (у 2013 – 2014 н.р. надано допомоги на 19146 грн), а у поточному навчальному році – для потреб сімей, що прибули із зони АТО, сімей, в яких є учасники бойових дій в зоні АТО (діти навчаються в нашій школі), солдатам – нікопольчанам (6590 грн). Вчимося бути милосердними, щоб оточуючі відчували любов, тепло наших сердець. Звичайно – це крапля в морі, але ми відчуваємо, що робимо корисну справу.

Учні школи упорядковують територію прилеглих пам’ятників. Класні колективи мають закріплені за собою ділянки роботи . А члени учнівського парламенту постійно контролюють проведення акції «Чисте подвір’я», під час якої учні школи проводять прибирання пришкільної території.


  • Жовтий («Інтелект») функції взаємодопомоги в навчанні. Контроль за відвідуванням школи, проведення предметних тижнів, місячників, олімпіад, конкурсів.

Роботу сектора очолює заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Члени сектора проводять різноманітні вікторини, беруть участь у предметних тижнях та олімпіадах, допомагають невстигаючим учням. Також члени сектора «Інтелект» є незмінними учасниками міської гри «Що? Де? Коли?» Крім того, в школі розроблено програму роботи з обдарованою молоддю «Інтелект», що спрямована на розвиток в учнів свідомого ставлення до навчання, розвиток інтелектуальних здібностей.



  • Зелений («Лідер»)активна творча діяльність. Об’єднує президента школи, членів шкільного парламенту, старост класів

  • Блакитний («Молодша зміна») організація дозвілля молодших учнів, проведення ігор, розучування пісень, підготовка до проведення свят.

Сектор підпорядковано заступнику директора з навчально-виховної роботи початкових класів. Учні 1-4 класів беруть участь у програмі «Крокуємо разом з Добриком» . В школі створено осередок дитячої організації «Добрик». На урочистих лінійках малюків приймають в ряди Добриків і Добринок, розроблено емблему організації, проводяться різноманітні конкурси «Разом з Добриком», виховні години.

Допомогу в організації та проведенні заходів для учнів початкової школи надають старшокласники. За 10 класами старшої школи (6-11 клас) закріплено клас початкової школи. Старші школярі допомагають молодшим в організації та проведенні конкурсів, свят; на перервах організовують ігри.



  • Синій («Котигорошко») туристсько-краєзнавча та спортивно - оздоровча робота.

Сектором керує вчитель географії . Одночасно із створенням дитячої організації «Веселкова республіка» в школі було організовано туристичний клуб «Пілігрим», члени якого протягом 10 років подорожували Україною, вивчаючи її історію. Сьогодні класні колективи щороку беруть у шкільному конкурсі - проекті «Стежками рідного краю» (подорожуючи Дніпропетровщиною, діти створюють фото звіти) та у краєзнавчих конкурсах, організованих обласним центром туризму «Колобок». Крім того, діти із задоволенням беруть участь у різноманітних спортивних святах та змаганнях як шкільного, так і міського рівнів.

  • Фіолетовий ( «Креатив») організація дозвілля через КТС, святкування традиційних свят.

Роботою сектора керує педагог - організатор. Члени сектора організовують відпочинок учнів в позаурочний час, зустрічі з цікавими людьми. Гордістю школи є вокалісти та наш хор, який бере активну участь у шкільних святах та міських фестивалях і конкурсах. З ініціативи членів сектора в школі щороку проводиться багато свят: випускні в початковій школі та входини до школи ІІ ступеня, День учителя, День матері, Уроки мужності, та інші. До проведення свят обов’язково залучаються діти різних соціальних категорій і діти, схильні до правопорушень.

Робота учнів у комісіях учнівського врядування сприяє вихованню почуття господаря школи, класу, вміння співпрацювати на принципах рівності, гласності, демократизму. Врядування передбачає, що його органи мають реальні права, а не лише обов’язки, і реально відповідають за свою роботу. Ми домагаємося, щоб учні не тільки брали участь та допомагали, але й реально керували, відповідаючи за повне та якісне виконання завдання, що їм довірено.

Учнівське врядування школи пропагує дружні взаємини та співпрацю з різними громадськими об’єднаннями на принципах взаємоповаги і незалежності; співпрацює з педагогами, батьками і учнями. Така співпраця дає можливість підвищити рівень компетентності членів учнівського врядування шляхом участі у тренінгах, навчальних семінарах, круглих столах, які проводять громадські організації, впровадити в практику роботи з дітьми та молоддю нові технології соціально – педагогічної роботи

Парламент школи є ініціатором, активним учасником проведення заходів, направлених на демократизацію управління школою, підвищення якості навчання та виховання, розвитку ініціативи та громадянської свідомості учнів, захисту їх прав і свобод. У школі працює трикутник - „учнівська рада” –„педагогічний колектив” – „батьківська рада”. Члени шкільного Парламенту наряду з представниками батьківської громадськості та вчителями входять до складу ради школи . Вони систематично вносять пропозиції на розгляд радою чи директором щодо покращення взаємовідносин «учитель – учень», налагодженню комфортного мікроклімату в колективі

З ініціативи учнів на засіданнях ради школи було розглянуто такі питання:


  1. Про надання матеріальної допомоги учнів, які її потребують.

  2. Організація харчування учнів та шляхи його поліпшення.

  3. Виконання Статуту школи учасниками навчально-виховного процесу (запроваджено рейди – перевірки зовнішнього вигляду учнів)

  4. Поповнення бібліотечного фонду (акція «Подаруй книгу школі»)

  5. Про підготовку та проведення традиційних свят

  6. Про задоволення інтересів і потреб учнів у позаурочній роботі.

Життя учнів не обмежується стінами школи. Заклад активно співпрацює з краєзнавчим музеєм, музеєм воїнів – афганців, міською бібліотекою, екоцентром, ДЮСШ, міською організацією Червоного Хреста, Службою зайнятості населення, службою у справах дітей та іншими організаціями.

В результаті такої співпраці з у школярів формується громадянська зрілість, активність, морально-етичні цінності, виховується почуття товариськості, взаємодопомоги, відповідальності за навчання та доручені справи.



З метою виховання загальноприйнятих людських цінностей, вивчення правил етикету, моралі, Законів України учнівське врядування тісно співпрацює з спеціалістами служби у справах дітей, управлінням юстиції. Частими гостями з виступами на батьківських лекторіях, МО класних керівників, на Раді профілактики є представники цих організацій. Також наші учні є активними учасниками конкурсу «Податки очима дітей», який організовують працівники державної податкової інспекції.

Для збагачення духовного розвитку дітей, художньо-естетичної освіченості та вихованості, збереження історичної памꞌяті народу учнівський колектив тісно співпрацює із центральною бібліотекою та Нікопольським краєзнавчим музеєм. Протягом року заплановано і проведено 24 спільних заходи: екскурсії, уроки мужності, години спілкування, поетичні години та інше.

Практичний психолог школи та учні-старшокласники з метою професійної обізнаності тісно співпрацюють із спеціалістами Центру зайнятості, із викладачами вищих навчальних закладів міста, Дніпропетровської області та України. А це - зустрічі, запрошення на День відкритих дверей.

Представники учнівського врядування школи хочуть, щоб наше майбутнє покоління було здоровим. Важливу роль у профілактиці захворювань відіграє співпраця із лікарями міських лікарень, наркодиспансеру. В ході даної співпраці учні в оригінальній формі популяризують переваги здорового способу життя в сучасній молодіжній культурі, пропонують нестандартні форми профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу, паління, вживання алкоголю та наркотичних речовин. Учні щомісяця випускають стіннівку, присвячену здоровому способу життя, проводиться різні конкурси малюнків

Наші учні близько співпрацюють з міським еколого-натуралістичним центром. Діти щодня піклуються про тварин, ходять на екскурсії, пишуть роботи екологічного спрямування до МАН. Крім того, учні не тільки турбуються про те, щоб не знищувався екосвіт нашої місцевості, а й примножують його. Щороку ми всією школою долучаємось до проектів «Шкільне подвір’я», «Квіти біля школи», «Посади дерево».

З метою вивчення правил поведінки в надзвичайних ситуаціях, збереження свого життя, учні школи із задоволенням спілкуються із інспекторами МНС та ДАІ, беруть участь у змаганнях «Червоний, жовтий, зелений», конкурсах агітбригад ЮІР, відвідують пожежну частину з екскурсіями.

Громадянська підростаючого покоління може бути сформована тільки тоді, коли діти будуть брати безпосередньо участь у співпраці з органами місцевої громади, яка є для учнів широким полем діяльності, застосування їхніх зусиль. Бо саме тут вони отримують свій перший і найважливіший досвід прийняття рішення щодо суспільно важливих питань.

Плідна співпраця з громадськістю завжди дає добрі результати. Різноманітні заходи за участю представників громадських організацій позитивно впливають на національно – патріотичне, морально – правове, духовне, екологічне, громадянське виховання учнівської молоді. Також згідно анкетування, яке нещодавно проводилось в школі, було помічено, що молодь виявляє неабияку цікавість до різноманітних зустрічей з представниками громадських організацій. Учні вдячні тим, хто не залишає поза увагою їхню цікавість і щоразу намагається приділити їм більше уваги.

Отже, правильно організоване учнівське самоврядування у тісній співпраці з місцевою громадою має потужний виховний потенціал:



  • розвиває лідерські якості,

  • формує соціальний досвід та ціннісні орієнтації,

  • створює простір для самореалізації,

  • сприяє усвідомленню особистістю своїх прав, свобод, обов’язків, задоволенню потреб у спілкуванні з однолітками, формуванню позитивної громадської думки, навиків демократичного стилю керівництва, створенню позитивного психологічного клімату в колективі, в громаді,

  • захищає від негативних впливів соціального середовища дітей групи ризику,

  • виховує активних громадян держави,

  • формує почуття патріотизму підростаючого покоління.

Робота у «Веселковій республіці» організована у формі змагання, яке триває протягом навчального року за всіма напрямками. За участь в позаурочній діяльності класи отримують бали, які висвітлюються у рейтингу.

Підсумки змагання підводяться 4 рази на рік на робочих лінійках. За результатами семестру клас – переможець отримує перехідний кубок – «Ніку», а за підсумками року - грошову винагороду (за підтримки піклувальної ради школи, а також гроші на призи школярі заробляють, організовуючи ярмарки, збір макулатури). Таке ж змагання відбувається і серед учнів. І в кінці року визначаються хлопець та дівчина – переможці номінації «Лідер року» (нагорода – диплом та солодкі призи) Однією із нагород за перемогу учнів у міських та обласних конкурсах та змаганнях є і започатковані в школі “Шарові свідоцтва”, які дають змогу один раз на рік здати одну (за бажанням учня) атестацію з будь –якого предмета “на шару”.

Крім того, учнівське врядування школи має цілу систему традицій, спрямованих на розвиток творчого потенціалу,виховання позитивних якостей особистості, вшанування історичної пам’яті народу, збереження національних здобутків, забезпечення здорового способу життя дітей: свято Першого дзвоника; День вчителя; спортивні та творчі конкурси; туристично-краєзнавчі подорожі; вшанування ветеранів; волонтерська діяльність; конкурси “Я-україночка”, ”Кращий староста”, «Лідер року», родинне свято для учнів 5-х класів, свято “Прощавай, початкова школо!” , випускні вечори в 9,11 класах, тематичні тижні та місячники та багато ін..

А своєрідним показником дієвої роботи шкільного врядування є результати участі учнів школи у шкільних, міських та обласних конкурсах та змаганнях. За результатами 2013-2014 навчального року школа посіла 2 місце у рейтингу шкіл міста, отримавши 37 призових місць у різноманітних міських конкурсах (переможцями стали 136 учнів) та ІІ місце в обласному конкурсі на кращого майстра народних ремесел в номінації «Писанкарство».



Отже, з певністю можна сказати, що учнівське врядування «Веселкова республіка» – це виховання впевненості в своїх силах, толерантності, цілеспрямованості, вироблення навичок ділового спілкування, дипломатії, правового захисту, а часто визначення майбутньої професії. Це розвиток творчості, уяви, ініціативи, формування органічно згуртованого учнівського колективу.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка