Довідка за результатами комплексного вивчення діяльності цмспс управління освіти Кіровоградської міської ради На виконання наказу коіппо імені Василя Сухомлинського



Скачати 170.54 Kb.
Дата конвертації08.03.2016
Розмір170.54 Kb.
Довідка

за результатами комплексного вивчення діяльності ЦМСПС управління освіти Кіровоградської міської ради

На виконання наказу КОІППО імені Василя Сухомлинського від 15 жовтня 2012 року № 273 «Про комплексне вивчення діяльності центру методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Кіровоградської міської ради» здійснено вивчення діяльності центру методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Кіровоградської міської ради з проблеми «Розвиток професійної компетентності педагога в системі науково-методичної роботи».

На вивчення питання відводився стислий період з 12 по 15 листопада 2012 року, протягом якого передбачались ознайомлення зі стилем роботи ЦМСПС по забезпеченню реалізації освітньої місії з розвитку системи науково-методичної роботи як запоруки формування професійної компетентності, практичною роботою чотирьох загальноосвітніх навчальних закладів, включаючи завдання по дослідженню рівня знань учнів випускних класів, як результуючих усіх зусиль педколективу. То ж, після короткої зустрічі в міському методцентрі, було відвідано загальноосвітні навчальні заклади: комунальний заклад «Навчально-виховне об’єднання «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 24 – центр дитячої та юнацької творчості «Оберіг» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», комунальний заклад «Навчально-виховне об’єднання № 32 «Спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів,позашкільний центр «Школа мистецтв» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», комунальний заклад «Навчально-виховний комплекс спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 34 - економіко-правовий ліцей «Сучасник»- дитячо-юнацький центр Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»,  комунальний заклад "Навчально-виховне об'єднання "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 26 - дошкільний навчальний заклад - дитячий юнацький центр "Зорецвіт" Кіровоградської міської ради Кіровоградської області. В названих закладах освіти проведено детальне вивчення умов забезпечення навчально-виховного процесу з біології, питань здійснення контролю за викладанням цієї дисципліни, моніторингу рівня знань, заходів з супроводу розвитку в учнів важливих життєвих компетентностей, проведено контрольні зрізи знань учнів випускних класів. Результати такого зрізу є підставою для висновків про цілісну картину рівня роботи по забезпеченню оптимальних умов отримання якісної біологічної освіти усіма школярами міста, надання їм кваліфікованих освітніх послуг, зростання й заохочення до того рівня професійної майстерності вчителів. Думаю такі підстави для оцінки є законними, оскільки представлявся стиль роботи одних з найкрупніших закладів середньої освіти міста, загальне число яких на сьогоднішній день становить 44, з яких:

загальноосвітніх навчальних закладів І ступня – 2;

загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІ ступенів – 1;

загальноосвітніх навчальних закладів ІІ -ІІІ ступенів – 1;

загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ ступенів – 13;

спеціальних шкіл – 1;

навчально-виховних комплексів – 3;

навчально-виховних об’єднань – 19;

гімназій – 2;

ліцеїв – 1;

вечірніх шкіл – 1.

Така складна й структурована мережа загальноосвітніх навчальних закладів охоплює навчанням 22 430 учнів. В порівнянні з мережею інших районів області, кількість учнів в школах міста Кіровограда є більшою від загального числа всього населення таких районів як Світловодський, Компаніївський, Новгородківський, Вільшанський та ряду ін. Зрозумілими є і особлива увага розвитку освіти в такому великому й значимому регіоні. Ці питання піднімались в ході презентації ЦМСПС начальником управління освіти Кіровоградської міськради Костенко Л.Д., певні дані можна почерпнути з щорічних звітів управління. Так питання моніторингу динаміки контингенту міських учнів дають втішні прогнози на його зростання (графік 1). Зменшується число учнів, змушених навчатись в другу зміну ( графік 2). При цьому ростуть потреби по збільшенню фінансування галузі. І така вимога до останнього часу, що на момент вивчення питання, задовольнялась.


Графік 1


Графік 2
Мережа навчальних закладів є вихідною умовою забезпечення конституційних вимог щодо обов’язковості повної загальної середньої освіти. Вона віддзеркалює економічні, демографічні і соціальні процеси, що відбуваються у державі. По меншій мірі вона потребує розширення з метою повної ліквідації двозмінності навчання шкіл, розширення мережі дитячих садків.

За підтримки органів місцевого самоврядування закладами освіти міста Кіровограда вживаються практичні заходи з питань виконання вимог Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про дошкільну освіту», обласних і місцевих програм соціально-економічного розвитку, програми розвитку Кіровоградської області на 2011-2015 роки «Центральний регіон - 2015».

На виконання зазначених документів управління освіти Кіровоградської міської ради, міськвиконком спільно з педагогічними колективами навчальних закладів реалізовують програми: «Програма розвитку освіти міста Кіровограда на 2011-2015 роки», «Вчитель», тощо.

Практичне спрямування на виконання змісту освітніх програм й ініціатив реалізується через міську методичну службу - центр методичної та соціально психологічної служби (ЦМСПС). Саме через центр здійснюється вся робота щодо інформування педагогічних працівників й адміністрації закладів освіти про нормативну базу щодо питань викладання дисциплін, організації позаурочної роботи з предмета, всіх форм виховної роботи та ін. Методичним центром забезпечується організація розвинутої структури методичної роботи з вчителями та іншими категоріями фахівців-освітян. Координується їх безперервна самоосвіта, періодичне навчання на відповідних курсах, тощо. Під контролем ЦМСПС і питання вивчення й поширення прогресивного перспективного досвіду роботи кращих освітян-біологів. Так в плані роботи ЦМСПС стоять завдання на цей навчальний рік по пропаганді й поширюванню досвіду роботи Прокопець Н.О., вчителя хімії та біології НВО “Вікторія-П” з проблеми: “Валеологічна освіта на уроках хімії та біології”, узагальнюється досвід роботи вчителя школи № 16 Тасенко Л.О. як переможця обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Біологія». Уся методична робота з вчителями міста структурується на 3 рівнях: - молодих спеціалістів; - досвідчених вчителів; - майстрів. Результатом є високий рівень професійної майстерності міських вчителів. Для прикладу - та ж Людмила Тасенко мала високі шанси увійти до числа учасників фіналу на заключному (Всеукраїнському турі), що відбувся в місті Запоріжжі.

З числа 14 осіб штату методцентру більше всього мені доводиться контактувати з методистом Паращук А.О., якій я можу дати лише позитивні характеристики: серйозна, організована, відповідальна. Координує роботу вчителів географії, біології, хімії та трудового навчання. Є керівником методичних об'єднань учителів цих напрямів. Такий вибір вважаю вдалим, оскільки саме методист володіє найповнішою інформацією щодо новин методики викладання цих дисциплін, має більше часу на роботу з матеріалами методоб'єднання, з чим вона й справляється, навчає своїх колег. Так оригінальною формою методичної роботи є навчання керівників шкільних методичних об'єднань в рамках постійно діючого семінару-практикуму. Рядових вчителів біології залучають до участі в творчих групах, майстер-класі, секційних засіданнях педагогічних конференцій. Так лише протягом минулого року методистом Паращук з числа колективних заходів було проведено:

2 загальних засідання;

2 семінари – практикуми;

2 майстер – класи;

10 групових консультацій.

Решту часу займає буденна копітка робота в методцентрі та навчальних закладах міста.

Міське методичне об’єднання вчителів біології працює над проблемою «Вдосконалення системи науково-методичної роботи як шлях підвищення професійної підготовки вчителів біології». Проблема реалізується через зміст всієї методичної роботи з вчителями біології міста з спрямуванням на розвиток їх професійної компетентності.

Практичне здійснення ідей управління освіти та його методичного центру реалізується безпосередньо в школах. Головною вимогою до дирекцій загальноосвітніх навчальних закладів є забезпечення повноцінних умов викладання предмета, організації навчально-виховного процесу, заохочення вчителів до пошуку. Під таким кутом спрямовувались співбесіди з представниками адміністрацій навчальних закладів: про стосунки дирекції з вчителем біології, рівень обладнання кабінету й навчально-матеріальної бази школи, побутові умови робочого місця вчителя, тарифікацію й розподіл навантаження, організацію самоосвіти й навчання на курсах, рівень активності вчителя в методичних формуваннях. Деталі цих питань з’ясовувались і в співбесідах з вчителями.

Як результат – логічним є висновок про відповідність дій адміністрацій нормативним вимогам щодо викладання біології й побажанням вчителів. Приємно констатувати, що взаємини представників адміністрацій і вчителів є неконфліктними. (Багато в чому ця риса залежить від рівня культури представників обох сторін. Адже зрозуміло - не всі вимоги адміністрація здатна забезпечити, проте такі питання розв′язуються з розумінням). При цьому позиція вчителя залишається неущербною. Зважаючи на певні складнощі в роботі вчителів, адміністрація здатна стати на їх бік, використовуючи всі доступні їй форми заохочення. Представники адміністрацій відвіданих шкіл (доводилось спілкуватись з усіма директорами та їх заступниками, які здійснюють контроль за станом викладання природничих дисциплін) виявляють необхідну увагу питанням організації навчально-виховного процесу з біології. Загальне ознайомлення з документацією, яка регламентує і складає цей процес, засвідчує охайність й пунктуальність в її веденні. В матеріалах розгорнутого звіту за підсумками роботи попереднього навчального року на серпневій педраді окреслюється перелік успіхів та досягнень у викладанні біології, визначаються проблемні місця й шляхи їх подолання. При складанні річного плану роботи ці напрями враховуються в розділах: «Організація навчально-виховного процесу», «Робота з учасниками навчально-виховного процесу», «Внутрішній контроль». На виконання річного плану готуються відповідні накази: «Про проведення контрольних зрізів знань з природничо-математичних дисциплін за семестр…», «За результатами контрольних зрізів знань…», «Про вивчення питання про стан викладання…». Існує «Перспективне прогнозування розвитку матеріально-технічної бази, кадрового забезпечення та організації навчально-виховного процесу», відвідані уроки записуються в книгах записів внутрішкільного контролю. Подібну схему відпрацьовано в усіх чотирьох навчальних закладах, проте більш детальне ознайомлення з матеріалами шкільної документації відбулось в школах № 24 і 34. Так в школі № 24 проблеми шкільних предметних методичних об’єднань були визначені відповідно до науково-методичної проблеми, над якою працює педагогічний колектив.

Відповідно до рівнів сформованості педагогічної майстерності учителів, з метою надання допомоги вчителям у розвитку їх майстерності в навчальному закладі організовано роботу семінарів, творчої групи, імідж-студії.

Для педагогів із низьким рівнем сформованості дидактичних умінь протягом року працював постійно діючий семінар «Формування професійної компетенції вчителя». Для педагогів із високим та середнім рівнем сформованості дидактичних умінь працювала імідж-студія «Сучасний вчитель». Під час її засідань педагоги вчилися створювати резюме, електронні портфоліо, стали учасниками круглого столу за участю викладачів КДПУ імені В.Винниченка «Учитель нової формації – який він?».

Педагоги навчального закладу стали учасниками круглого столу з проблеми «Учитель нової формації – який він?», у якому брали участь також викладачі КДПУ ім. В.Винниченка, вчилися створювати резюме, електронні портфоліо. Названі заходи пройшли в рамках засідань імідж-студії «Сучасний учитель» (для педагогів із високим рівнем сформованості дидактичних умінь).

В НВК № 34, відповідно до річного плану роботи й перспективного плану внутрішкільного контролю якраз в листопаді цього року вивчалось питання про стан викладання біології. На момент перевірки заступником директора Кондратенко В.Й. було відвідано 12 уроків вчителів біології Фабрицької О.В. та Довгорук Н.В. В журналі записів внутрішкільного контролю директора школи Ануфрієва В.С. було 7 записів уроків цих вчителів. Варто відзначити логічність записів, висновків та рекомендацій. Розглядалось питання семестрових зрізів знань. Їх результати узагальнено наказами від 25.12.2010 № 223; від 26.05.2011 № 113; від 30.12.2011 № 277; від 24.05.12 № 123. Узагальнення результатів здачі екзамену ДПА випускниками 9-х класів з біології також підсумується відповідним наказом по школі. В кінці семестру видаються відповідні накази за результатами аналізів виконання навчальних програм.

Далі - про вчителів. Розвиток професійної компетентності педагога визначається перед усім рівнем його культури, фахової підготовки, мірою сформованості громадянських рис і порядності. Складно робити узагальнені висновки про усіх 6 осіб вчителів біології, з ким мені довелось мати короткі співбесіди, проте думаю не буде завищеним враження від спілкування з вчителем біології комунального закладу "Навчально-виховне об'єднання "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 26 - дошкільний навчальний заклад - дитячий юнацький центр "Зорецвіт" Кіровоградської міської ради Кіровоградської області Квашею Віталієм Олександровичем. Високоерудований, культурний, фахівець своєї справи, він із захопленням розпочав розмову про свою школу, новий для нього колектив, атмосферу в ньому. Непомітно розпочався урок. На відміну від усіх інших уроків, відвіданих в ході вивчення, це був урок в одинадцятому класі. Володіння змістом складної теми, уміння розв’язувати задачі по «Спадковості людини», були тактичною зброєю вчителя. Знання дидактики й методики викладання біології піднімали рівень його авторитету серед учнів. З довірою сприймали вони слова вчителя. А пояснення матеріалу базувались на основі комп’ютерної презентації Power Point, виготовленої вчителем власноруч. Сорок п’ять хвилин уроку пролетіли як мить. З впевненістю можна заявити про те, що дітям на уроці було цікаво. Тема заняття розкрита повністю й рівень її засвоєння був високим. В формі бесіди учні відповідали на запитання, вступали в наукову полеміку, завбачливо організовану вчителем. В ході спілкування природним шляхом до учнів приходила істина знань. Знань глибоких, отриманих завдяки майстерності вчителя. В ході бесіди після цього уроку, Віталій Олександрович продемонстрував власний багаж напрацювань, як в формі електронних варіантів конспектів тем занять, так і роздрукованих розробок, колекцій робіт, карток дидактичних занять. Мені залишалось лише зичити йому успіхів.

З числа вчителів біології інших шкіл приємне враження, як фахівці, справляють вчителі Шубіна Тетяна Олександрівна (комунальний заклад «Навчально-виховне об’єднання № 32 «Спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, позашкільний центр «Школа мистецтв» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», Середня Альбіна Григорівна (комунальний заклад «Навчально-виховне об’єднання «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 24 – центр дитячої та юнацької творчості «Оберіг» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»), до яких мені доводилось неодноразово водити на відкриті уроки слухачів курсів.

Рівень матеріальної бази шкіл по забезпеченню умов навчально-виховного процесу з біології можна назвати таким, що «бажає бути кращим». Забезпечення підручниками - стандартне, як і в інших регіонах. Лабораторну наочність збережено в основному завдяки відповідальності вчителів, їх ентузіазму. Було представлено багато саморобних плакатів. Значною проблемою в цьому плані є відмова в більшості шкіл міста від обладнаних окремих кабінетів біології. Цей крок було зроблено на угоду переведенню навчальних закладів на навчання в одну зміну, але як то кажуть «при підготовці купелі забули про дитя». Ніхто не може пояснити положення вчителя біології по проведенню лабораторних або практичних робіт, де виникає потреба ходити з класу в клас з комплектом мікроскопів, препарувального обладнання й наочності. Таких робіт наприклад лише в програмі сьомого класу понад двадцять. Якщо ще в школі буде 3 паралелі 7-х класів – вчитель практично не в силах виконувати вимог програми. Якою може бути ефективність використання ТЗН, сучасних ППЗ, якщо в час десятихвилинної перерви учитель повинен поміняти класний журнал, перевірити якість чергування учнів по школі, та ще й приготувати лабораторний практикум?! Вчитель мовчки погоджується з адміністрацією з наперед незручними умовами роботи. З іншого боку – як адміністрації перевіряти питання виконання програм, якості знань учнів?! Потрібно зробити все, щоб спеціально обладнані кабінети біології повернути в школу! Більш-менш м'яким варіантом вирішення цієї проблеми може бути обладнання на основі кабінету хімії «Кабінету хімії та біології». Ще однією з рекомендацій, яка давалась вчителям і директорам відвіданих шкіл, за умови обладнання кабінету, забезпечення такого кабінету звичайним комп’ютером. Мрії про медіапроектор в кабінеті біології мають спуститись до більш реального рівня – персонального комп’ютера. В час науково-технічного прогресу комп’ютер може задовольнити вимоги як до демонстраційного обладнання, особливо на уроках ботаніки, зоології, природознавства. На сьогоднішній день вартість списаного з офісу ПК, як обладнання не для вивчення теорії інформатики, а для демонстрації відео фрагментів, фільмів, є відносно незначною і досяжною.

Рівень методичної роботи дійсно стимулює вчителів до навчання, пошуку кращого і нового. Як результат індивідуалізації навчальних підходів виникає питання про надання учням права на повноцінну диференціацію навчання, аж до вищої її форми - впровадження профільного навчання. Питання впровадження профільного вивчення біології в місті в повній мірі не реалізує можливості. Класи біологічного профілю функціонують лише на базі комунального закладу «Навчально-виховне об'єднання природничо-економіко-правовий ліцей – спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 8 – позашкільний центр Кіровоградської міської ради Кіровоградської області». Фактично це 2 класи: один десятий і один одинадцятий. В місті це з 44 навчальних закладів! Для порівняння - в місті Олександрії на 17 загальноосвітніх навчальних закладів є 4 класи з допрофільною підготовкою і 3 класи з профільним вивченням біології. Навіть за таких умов, у березні 2011 року Олександрійським науково-методичним центром, з метою вивчення освітніх запитів учнів 7, 8, 9 класів, було проведено анкетування, в якому одним із питань аналізувався вибір профілю для подальшого навчання. Як результат, серед профілів, які вибирають діти, на одному з перших місць стояла біологія! В місті ж Кіровограді є ще краща база для профілізації навчання (як за кількістю шкіл, так і науковим потенціалом). Саме тому і за рейтингом переможців обласних олімпіад з біології школярі міста Олександрії виглядають краще від своїх кіровоградських однолітків.

Про це свідчать і результати контрольних зрізів знань, які було проведено в ході вивчення. Між іншим, їх зміст і рівень складності відповідав таким, що давались минулого року для учнів випускних класів міст Світловодська, Олександрії й Гайворона. Результати цих робіт по місту Кіровограду подано в таблиці нижче.





10-12 б.

7-9 б.

4-6 б.

1-3 б.

школа

№ 26


12

9

3

0

школа

№ 32


4

12

9

0

Школа

№ 24


6

13

6

0

школа

№ 34


1

12

8

0

Як видно з таблиці, кращі показники знань виявили учні 11-А класу комунального закладу "Навчально-виховне об'єднання "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 26 - дошкільний навчальний заклад - дитячий юнацький центр "Зорецвіт" Кіровоградської міської ради (вчитель Кваша В.О.). В порівнянні з тематичними оцінками класного журналу, оцінки за контрольну роботу є вищими. Другий рейтинг знань продемонстрували учні шкіл № 24 і 32.



Висновки

Як результат аналізу матеріалів, зібраних в ході тематичного вивчення, можна зробити висновки про:



  • достатній рівень умов забезпечення навчально-вихоного процесу з біології в загальноосвітніх навчальних закладах міста Кіровограда;

- достатній рівень ефективності функціонування системи закладів освіти міста, скоординованість дій відділу освіти, міського центру соціально-психологічної служби та адміністрацій шкіл по розвитку професійної компетентності вчителів;

З метою вдосконалення умов функціонування освітніх закладів по забезпеченню якісної освіти, інтенсифікації навчально-виховного процесу з біології в загальноосвітніх закладах міста, рекомендовано:



- загальні рекомендації:

1. Освітню роботу навчальних закладів міста спрямовувати на задоволення пізнавальних потреб учнів, створення умов рівного доступу до якісної освіти, формування життєво важливих компетенцій випускників;

2. Навчально-виховний процес з біології орієнтувати на формування глибоких знань сутності природи процесів життя на планеті, наукового пояснення його законів категоріями природничих наук, усвідомлення нагальності раціонального користування ресурсами планети, виховання потреби жити в злагоді з довкіллям.

3. Пріоритет уваги в організації навчально-виховного процесу приділяти формам особистісно орієнтованого навчання, формуванню умов для виявлення і розвитку рис індивідуальності учнів, їх глибокого усвідомлення потреби в саморозвитку та самореалізації через освіту. Через уроки біології й позаурочні форми готувати дітей до життя, виховувати життєві компетенції.

4. Всебічно заохочувати активні форми проведення занять. Сприяти поширенню ідей передового педагогічного досвіду з метою оптимізації навчально-виховного процесу з біології, приведення його до умов природовідповідності. Активно впроваджувати сучасні технології навчання.

5. Активізувати форми роботи із здібними дітьми та учнями, які виявляють інтерес до вивчення предмета. Заохочувати практику індивідуальної та гурткової роботи. Здійснювати пошук обдарованих дітей, залучати їх до участі в роботі МАН, заочних конкурсів, які постійно оголошуються державними та громадськими установами.


- центру методичної соціально-психологічної служби :

1. Всебічно сприяти створенню системи безперервної методичної роботи й самоосвіти вчителів з метою розвитку професійної компетентності педагогів;

2. Розвивати систему освіти міста з метою забезпечення умов рівного доступу до якісної біологічної освіти. Вивчити питання про можливість розширення мережі класів з біологічним профілем навчання.

3. Сприяти створенню духу конкуренції й змагальності серед загальноосвітніх навчальних закладів міста по забезпеченню якісної біологічної освіти. З цією метою запровадити щорічне підведення підсумків рейтингу вчителів біології за результатами випускників, які здавали екзамен ЗНО з біології та сумою набраних ними балів. При визначенні рейтингу вчителів біології зважати на кількість дипломів, отриманих їх учнями як учасниками олімпіад.

4. Досконалювати програму занять для членів міської збірної команди учнів- учасників обласного етапу олімпіади з біології (на базі педліцею)

- вчителям біології:

1. Практикувати прийоми активного навчання з вихованням в учнів потреби саморозвитку, досконалості, усвідомлення варіативності джерел знань. Ширше практикувати уроки-семінари, дебати. Спонукати учнів до самостійного пошуку шляхів розвязання проблем

2. Ширше застосовувати на уроках можливості демонстрацій об¢єктів природи, моделей (макетів), відеофільмів, комп¢ютерних засобів навчання що ілюструють природні процеси.

3. З метою підготовки випускників до екзамену ЗНО практикувати тестові форми підсумкових і самостійних робіт. Одним із завдань контрольних та самостійних робіт ставити завдання на побудову розгорнутої відповіді. При поясненні нового матеріалу посилатись на приклади альтернативних підручників з біології, включених до переліку рекомендованих профільним міністерством.

4. З метою відбору учнів, зацікавлених біологією, заохочення до детальнішого вивчення предмета, домашні завдання давати двоскладовими: обов¢язковий матеріал й не обов¢язковий (позапрограмний), для тих, хто зацікавиться. У змісті кожного з уроків передбачати позапрограмний матеріал. Диференціювати навчальні підходи до дітей з різними навчальними можливостями.

5. При підготовці до уроку вчителеві володіти змістом матеріалу усіх альтернативних підручників, яким надано гриф профільного міністерства



6. Заохочувати в учнів атмосферу змагальності в отриманні знань, практикувати підведення рейтингу учнів за результатами тематичних оцінювань, виділяти сильніших за рейтингом.

Методист лабораторії природничо-математичих С.Литвин

дисциплін











































База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка