«Довідничок таємниць лісу система спостережень в природі з дітьми старшого дошкільного віку»



Сторінка1/8
Дата конвертації09.03.2016
Розмір1.61 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8

Дячок С.П.

ДОВІДНИЧОК

ТАЄМНИЦЬ ЛІСУ

(система спостережень в природі

з дітьми старшого дошкільного віку)

Дячок С.П. Навчально – методичний посібник «Довідничок таємниць лісу (система спостережень в природі з дітьми старшого дошкільного віку»


Автор:


Дячок С.П., вихователь Балаклеївського дошкільного навчального закладу №9 «Берізка» Смілянського району Черкаської області.

Рецензент:

Зобенько Н. А. – доцент кафедри дошкільної та початкової освіти Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького, кандидат педагогічних наук, доцент.

Ванько К.І. – методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників.


Мета даного посібника – надати практичну допомогу вихователям у організації роботи з дітьми старшого дошкільного віку, щодо формування у них компетентності у сфері життєдіяльності «Природа», як першооснови екологічного світогляду.

До посібника ввійшли розробки спостережень за рослинами, бесіди про дерева, квіти та кущі лісу. Підібраний літературний матеріал (вірші, легенди, казки, загадки, прислів’я, прикмети, ілюстрації) який можна використовувати матеріал не лише під час спостережень, а й на заняттях та під час різних видів діяльності. За допомогою дібраного матеріалу дорослі зможуть легко і доступно задовольнити допитливість малят про лісову флору України.

Рекомендовано для працівників дошкільних навчальних закладів, батьків, дідусів та бабусь.
ВСТУП

З моменту народження природа для маленької дитини є домінантою життя. Від стану природного довкілля залежать фізичне здоров’я та успішний розвиток малюка. Від відкриття дитиною для себе природних об’єктів, уточнення та розширення уявлень про них під час контакту й набуття досвіду безпечного спілкування з цими об’єктами у практичній діяльності й до наслідування природодоцільної поведінки дорослого – такий шлях має пройти малюк, щоб спілкування з природою стало його потребою.

Саме у дошкільному віці дитина засвоює початкові знання про природні об’єкти та явища, вчиться правильно користуватися ними, визначати причинно-наслідкові зв’язки в середовищі існування всього живого на Землі. Успіх багато в чому залежить від методично правильно спланованої діяльності дітей та педагога.

Запропонований посібник допоможе вихователям організувати роботу щодо формування у дітей старшого дошкільного віку уявлень про лісову флору, а подане перспективне планування полегшить освітянам завдання рівномірно розподілити навчальний матеріал упродовж року.

Ознайомлення дітей з природою є засобом створення у їхній свідомості реалістичних знань про навколишній світ, заснованих на чуттєвому досвіді. Ці знання необхідні для формування зачатків екологічної культури. Уміння дивитися і бачити обличчя природи, слухати і чути її голос, набуті під час спостережень, виробляє у дошкільнят звичку робити висновки, виховує логіку мислення, чіткість і красу мовлення.

Спостереженню належить особлива роль у пізнанні дітьми світу природи, оскільки воно є активною формою пізнання. Діти навчаються віднаходити, порівнювати, виділяти загальне та відмінне у об’єктах природи.У старшому віці формуються причинно-наслідкові зв’язки, узагальнені уявлення про об’єкти та явища. Спостереження приносять користь, якщо простежується їхній цикл. Кожне наступне спостереження дозволяє демонструвати дітям нові сторони й особливості вже знайомого об'єкта, розглянути й уточнити наявні подання. Багаторазові, але з різною метою. звертання до того самого об'єкта, формує в дітей стійкий інтерес до нього, і виявляє потребу в нових, що особливо коштовно, самостійних спостереженнях.

Спостереження в природі є благодатним матеріалом для естетичного виховання. Необхідно навчати вихованців помічати прекрасне, милуватися красою рідного краю. Саме тут вчасно звернути увагу на емоційний розвиток дитини, вчити її радіти першій квітці, лагідному сонячному променеві, теплому літньому дощикові тощо.

Вихователю слід пам’ятати, що в його діяльності необхідно постійно посилатися на моральну та інтелектуальну сприятливість дошкільника, яка характеризується в цьому віці активністю таких розумових операцій, як аналіз, синтез, порівняння, зіставлення, а також високим емоційним ставленням до пізнавального об’єкта, явища. Хвилинки милування з використанням літературного матеріалу сприятимуть розвитку як пізнавальної так і емоційно-ціннісної компетентності дошкільників.

Діти старшого дошкільного віку сприймають ідеї, знання вихователя про навколишнє порівняно швидко і, сприймаючи їх часто на віру, стихійно включають у власний життєвий досвід. Шляхом бесід вихователь допомагає дітям повніше, глибше зрозуміти навколишній світ. Вступні бесіди проводяться перед екскурсіями в природу, супроводжують під час екскурсій, потім заключна бесіда, як підсумок.

Всі методи екологічного виховання розраховані на те, щоб у захоплюючій формі дати дитині знання про природу, її закони, взаємозв'язки природних об'єктів. При цьому знання не є самоціллю, вони лише засіб для формування в дітей екологічного світогляду й екологічної грамотності, активної життєвої позиції. Не одержавши елементарних екологічних знань, дитина не зможе зрозуміти зміст правил поведінки в навколишньому середовищі. Але навчання це в жодному разі не механічне запам'ятовування й відтворення матеріалу дитиною. Головне - розуміння, уміння мислити самостійно, логічно пояснювати свою точку зору. Всі методи повинні викликати в дітей емоційне й, разом з тим, усвідомлено грамотне відношення до природи, бажання жити в гармонії з навколишнім світом.

Ніколи у своїй роботі з ознайомлення дітей із природою, вихованню любові до неї, вихователь не обходиться без художньої літератури. Через літературу діти привчаються любити природу, бачити в ній прекрасне. Прослухавши вірш або оповідання, діти уважніше придивляються до рослин, до всього, що живе навколо. Особливе місце в роботі з дітьми займає народна творчість, народна мудрість. За допомогою віршів, легенд, казок, загадок, прислів’їв, народних прикмет дорослі зможуть легко і доступно задовольнити допитливість малят про об’єкти природи, адаптувати їх до дитячого сприйняття. Поданий у посібнику навчальний, літературний та ілюстративний матеріал спрямований викликати у дітей емоційне й, разом з тим, усвідомлено грамотне відношення до природи, бажання жити в гармонії з навколишнім світом. А узагальнений та систематизований за порами року матеріал про лісову флору України, надасть можливість педагогу використовувати його не лише на заняттях, а й під час різних видів діяльності.
ОРІЄНТОВНЕ ПЕРСПЕКТИВНЕ ПЛАНУВАННЯ СПОСТЕРЕЖЕНЬ ТА БЕСІД ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Місяць

Тематика

Вересень

Спостереження за осіннім лісом

Спостереження за акацією

Спостереження за березою


Жовтень

Спостереження за кленовим листям

Спостереження за шовковицею



Листопад

Спостереження за горобиною

Спостереження за шипшиною



Грудень

Бесіда про сосну

Спостереження за ялиною



Січень

Порівняльне спостереження за ялиною та кленом

Спостереження за дубом



Лютий

Спостереження за обліпихою

Спостереження за липою

Спостереження за калиною


Березень

Спостереження за вербою

Бесіда Проліски



Квітень

Бесіда про ліщину

Бесіда про модрина

Бесіда про весняний ліс


Травень

Спостереження за тополею

Спостереження за черемхою



Червень

Спостереження за ромашкою

Спостереження за незабудкою



Липень

Спостереження за папороттю

Спостереження за ехінацеєю



Серпень

Спостереження за євшан-зіллям

Спостереження за звіробоєм





СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ОСІННІМ ЛІСОМ
Об’єкт спостережень - осінній ліс

Мета:формувати у дітей пізнавальний інтерес до лісу, зокрема його рослинного світу, учити дітей порівнювати різні види рослин визначати спільне та відмінне між ними, розвивати пам’ять, мислення, спостережливість, виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю

Хід спостереження:

Запитання до дітей


  • Діти, яка зараз пора року?

  • А вам подобається осінь?

  • Яка осінь?

Послухайте і відгадайте про які рослини я вам загадаю загадки.

Довга-довга і худенька,

Знизуширша,вверх гостренька,

Тягне вгору руки-віти.

Що це?Відгадайте діти.(Тополя)

Біла кора,тонкі віти.

Що це?Відгадайте діти.(Берізка)

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Заглядається у воду

На свою чудову вроду.(Калина)

Гарне дерево міцне

Буде жолудів багато.(Дуб)

Впав колючим боком,

Глянув карим оком.(Каштан)

Плаче красуня над річкою:

Пов’язала б коси стрічкою,

Та вітер весь час налітає

Та коси мої розплітає.(Верба)

Діти погляньте,як гарно осінь розмалювала дерева.На кленах та берізках листя золотисте.Горобина та шипшина одягли червоне намисто. Дуби та ліщини хизуються своїм урожаєм жолудів та горіхів.



  • Діти які бувають ліси?

  • Які бувають рослини?

  • Які бувають дерева?

Підчас прогулянки діти розглядають та порівнюють окремі частини різних дерев,розповідають про текстуру кори,особливості форми кори,вигляду та кольору листя,плодів тощо.Дерево-жива істота.І протягом року росте та змінюється.

Кожен день деревця привітно махають нам своїми гілочками, запрошуючи нас до себе вгості.Своїми листочками очищають навколо нас повітря.Захищають від шуму,пилу,бруду.Та всі дерева беззахисні перед нами-людьми.Тому всі ми повинні оберігати ліси-бо вони, легені нашої землі.

Діти а зараз пограємося у гру «Обери правило»

З кожної пари речень оберіть правило поведінки в лісі.Поясніть, які правила ви обрали.Чому?



I пара речень:

Гілок не ламайте,дерев не чіпайте, жодної травиночки,жодного листочка даремно не зривайте.

У лісі можна погратися:листям покидатися, вінки сплести, квітів нарвати. Землі ж багато-ще виростуть.

II пара речень:

Нарешті можна погаласувати,покричати, і найголовніше,нікому не заважаєш.

Намагайтеся не галасувати,а то ліс злякається,зачаїться,і ви не дізнаєтесь про його таємниці.

III пара речень:

Зелену жабу, вужа-плазуна, бридку гусінь можна прогнати,а ще краще якби їх зовсім не було.

Усі тварини важливі-усі тварини потрібні. Кожна тварина робить у природі свою корисну справу.
Літературний матеріал для використання під час спостереження
Н. Красоткіна «Ліс - це диво, ліс - це казка»

Ліс - це диво, ліс - це казка.

То ж ходімо в ліс, будь ласка.

В лісі є кущі і квіти,

В нім сплели дерева віти.

Трави, ягоди й грибочки,

В нім чарівні є куточки.

Ліс - це друг всьому живому.

Звір і птах живе у ньому.

Ліс дає всім прохолоду

І прозору робить воду.

Вміє поле захистити,

Щоб воно могло родити.

Він повітря очищає,

Ароматом напуває.

Щедро вміє роздавати

Все, що є, бо він багатий.

Людям вміє догоджати:

Дерево дає для хати,

Сірники, папір і ліки -

Все, що треба чоловіку.

В світі є ліси казкові:

Хвойні, листяні чудові,

Мішані є і тропічні,

Саксаулові незвичні.

В хвойних - сосни і ялини,

Кедри, піхти і модрини.

Пахне в лісі цім живиця,

Є морошка і брусниця.

Де ростуть берізки й клени,

Тис, ялиночка зелена,

Ясен, сосни і дубочки –

Це вже мішані лісочки.

А на півдні, де тепліше,

Ще буває цікавіше.

В пишнім листі все буяє,

Ліс тут листяним буває.

Та летять листочки долі,

Взимку всі дерева голі.

І стоять так до весни,

Дивляться чарівні сни.

Ліс - це диво, ліс - це казка.

То ж заходьте в ліс, будь ласка,

Але завжди пам’ятайте:

Диво-ліс охороняйте!
В. Бичко «Лісова історія»

Ти думаєш, деревам не болить?

Ти думаєш, в дерев немає серця?

Та чую я – з корінь до верховіть –

Мій любий клен так жалібно трясеться...

Ну заспокойсь! Ти рану вже промив.

Ще пройде дощ, і стане тобі краще!.. ...

Ішов хлопчина тут і гілку одломив,

Таке ледащо, сам не знає нащо...

До себе вабить лісова краса,

Дерева небо прихиляють низько.

Радіє все... Але я бачив сам,

Як ліс ридав, як плакали берізки.

Від сліз беріз так солодко було

Тим сокопивцям, що не знають жалю,

Що, позабувши про добро і зло,

Ножа встромляють в кору, наче жало.

Комусь повужчав шлях - і напролом!

Від лісу вже відрізано окраєць.

Машини йдуть, неначе бурелом...

Держись, дубки, тікай, сороко й заєць!

Ти, хлопче мій, із лісом подружи,

За дихання своє йому віддячуй.

Залиш отут, в казковості стежин

В цій дивині, ти погляд свій гарячий.

Ти запишавсь. Ти володіти звик.

А ліс росте із поглядом в століття...

Ось велет-дуб... Посунься трохи вбік,

Розкрилить дай йому високе віття.

Яка тут далина, яка тут вись!

Та це для всіх, не для самого тебе.

Ясній сосні ти місцем поступись,

Їй треба сто вітрів, простору, неба.

Трудом тяжким посаджено колись...

Тепер тут медозбір - і повна чаша!

Ти шапку скинь і низько поклонись,

Бо ліс - це світлий храм. Святиня наша.

Плинуть ліси... За ними ген степи...

Ти в лісі задарма не зріж ялинку.

Природа скрізь одна. Гляди, не наступи

Ні на чебрець, ні на гнучку билинку.

Твої онуки тут гулятимуть навкруг,

Хай пройдуть і твоїм щасливим слідом.

Хай їх ласкає ліс, хай їх голубить луг,

Збережені навік дбайливим ділом!
Чому листянийліс протягом рокупостійно змінюєсвій вигляд?

Протягом року вигляд листяного лісу безперервно змінюється. Ось зійшов останній сніг; бура поверхня ґрунту вкрита шаром минулорічного листя, що розкладається. А через декілька днів земля в лісі одягнеться ніжною зеленню перших весняних рослин. Невдовзі з'являться й квіти. Де-не-де по яругах ще лежить сніг, апоряд розцвітають жовтий або бузковий ряст, золотисті й білі анемони. Ранньою весною вони утворюють в лісі строкатий квітучий килим.

У забарвленні весняних лісових квітів переважають жовті, рожеві й блакитні тони. Ці квіти здаля бачать комахи-запилювачі - джмелі й метелики. Цвітіння рослин у лісі починається відразу після розтавання снігу, а розпал цвітіння припадає на другу половину травня, коли на луках і у хвойному лісі ще тільки починається розвиток рослин. І лише через декілька тижнів після цього розпускається листя на дубі.

Настає літо. Дерева й чагарники одягаються в зелений наряд. Яскраві весняні квіти відцвіли. У більшості рослин, що квітнуть улітку, квіти білого кольору.

Ближче до осені відцвітають усі лісові рослини. Листя дерев і чагарників стає золотисто-жовтим і багряним.

Узимку ліс вкривається товстим шаром снігу. Здається, що життя рослин завмирає. Але, розкопавши сніг, можна побачити під злежаним листям білуваті паростки. Під снігом к рослина не лише живе, але й росте. А перед тим, як почне танути сніг, під його вже не глибоким шаром паростки весняних рослин починають зеленіти, а пуп'янки - забарвлюватися.

Листяні ліси, як і багато інших видів лісів, мають ярусний розподіл рослинності, й різні тварини відповідно займають різні яруси лісу. Біля самої землі знаходиться ярус трав'янистих рослин, який складається з папоротей, трави та інших невисоких рослин. Тут росте величезна кількість квітів і грибів. Наступний ярус - це ярус чагарників. Потім іде ярус дерев, крона яких знаходиться в тіні вищих дерев. Листя найвищих дерев утворює верхній ярус - ярус-запону.

Такі тварини як білки переміщаються по всіх ярусах, адже вони можуть як бігати по землі, так і видиратися на самісінькі верхівки найвищих дерев. Велика кількість птахів - сойки, сови та інші - люблять мостити свої гнізда в кронах високих дерев. 0127.jpg


Як дерева дізнаються проте, що пора «прокидатися» ?

У помірній зоні взимку інколи настає відлига. Але дерева не «прокидаються» під час відлиги, тому що особливе чуття підказує їм: «Ще рано». Це чуття реагує не на тепло, а на холод. Наприклад, липкі бруньки кінського каштану утворюються наприкінці літа і впадають у стан спокою. Вони не розкриються, поки не зазнають протягом декількох тижнів дії холоду. Ніяке тепло їх не «розбудить». Це життєво важливо - відлиги в помірній зоні тривають недовго, й листя загине під час нового похолодання.



77409.jpg

Коли в лісах квітнуть дерева?

Сезон цвітіння листяних дерев відкриває вільха, яка запилюється вітром. Це дерево починає цвісти вже тоді, коли середньодобова температура повітря досягає лише 5 градусівтепла. На гілках вільхи з'являються довгі сережки - чоловічі суцвіття. А поряд невеликими групками на особливих стеблинках розміщуються маленькі жіночі суцвіття темно-малинового кольору.

Порівняно рано зацвітає й головна порода широколистого лісу – дуб. На ньому одночасно з’являються і молоді листочки, і квіти. Неподалік від чоловічих сережок розцвітають і жіночі квітки, які сидять на довгих червонуватих стеблинках. Після запліднення зав’язь жіночої квітки розростається, утворюючи плід – жолудь. Достигають жолуді у вересні, а проростають навесні.

У розпалі літа квітне липа. Її запилюють комахи, яких приваблюють її духмяні квіти, зібрані в суцвіття.


Чому листя має зелений колір?

Своїм зеленим кольором листя зобов'язане наявності в ньому зеленого пігменту - хлорофілу. Але в листі є й інші речовини. Наприклад, речовина ксантофіл, що надає листю жовтого кольору. Також в листі присутні каротиноїди. А пігменти антиціаніти надають листю клена і дуба яскравих червоних,багряних відтінків.

Влітку в листі хлорофілу набагато більше, ніж інших пігментів, тому листя зелене. З настанням холодів поживні речовини перестають вироблятися, а їхні запаси з листя переходять у гілки і стовбур, тому хлорофіл розкладається. Після його зникнення усі інші пігменти, які були постійно наявними в листі, стають видимими. І ми насолоджуємося різноманіттям забарвлення дерев.
Чому жовтіє листя?

Осінь. До зимових тріскучих морозів ще далеко, а дерева вже починають поступово скидати листя. Від листя вони звільняються не водночас. Йде підготовка до листопаду. У листі дивовижні перетворення. Насамперед воно починає жовтіти. Хоч ніхто не додає в соки жовтої фарби. Жовта фарба в листі є завжди. Лише влітку жовтий колір непомітний. Його переважає більш насичений - зелений.



chistye-i-zagryaznennye-mesta.jpg

Що таке листопад?

Загальна поверхня листя дерева величезна. Листя необхідне дереву для вловлювання сонячної енергії і вироблення органічних речовин, з їхньої поверхні безперервно випаровується вода, що підтримує в тканинах дерева постійну циркуляцію соків від коренів до листя. Корені з ґрунту поглинають воду й поживні речовини. Вода випаровується, а поживні речовини залишаються в дереві й засвоюються ним.

І справді, у дерев, як і всього живого, є свій внутрішній «годинник». Цей «живий годинник» чутливо відчував зміну дня і ночі. Осінні дні, що покоротшали, ніби повертають в рослині непримітний перемикач. Зелений колір змінюється жовтим. З листя в стовбур починають «відтягуватись» поживні речовини. У черешках листя також відбувається зміни.

Листопад - це необхідний для життя дерева природний процес. З холодного зимового ґрунту корені не можуть всмоктувати воду, і листя, що залишилося б на зиму, продовжувало б випаровувати вологу. В цьому випадку дерево б засохло.

Скидаючи восени листя, дерево готується до зими. Листопад у кожного дерева відбувається по-своєму. Опале листя, розкладаючись, угноює ґрунт; так, за рік гектар діброви отримує більше ніж 5 т опаду (листя, дрібні гілочки тощо). Крім того, опале листя вкриває землю, не даючи їй промерзати.

Таким чином, листопад до певноїміри можна порівняти із зимовою сплячкою тварин. Точнісінько так, як і тварини, взимку рослини вживають заходи по обмеженню витрат ними енергії.



891046002_361188406_autumn_forest_234234.jpg
М. Коцюбинський «Хо» (уривок «Ранок у лісі»)

Ліс ще дрімає в передранішній тиші... Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво... Лиш де-нс-до прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс ще дрімає... А з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов від радощів. Небоміниться, небо грає усякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу... Стрепенувся врешті ліс і собі заграв. Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо – туди, де небо міниться, де небо грає усякими барвами...

На галяву вискакує згущавини сарна і, зачарована чудовим концертом, зупиняється, витягає цікаву мордочку до кривавої смуги обрію, що червоніє на узліссі поміж деревами, і слухає.

Полохливий заєць, причаївшись під кущем, пригинає вуха, витріщає очі й немов поринає весь у море лісових звуків.

Аж ось ринуло від сходу ясне проміння, мов руки, простяглось до лісу, обняло його, засипало самоцвітами, золотими смугами впало на синю від роси траву на галявині, де гостро на тлі золотого світла випинається струнка постать сарни...

Ліс ще якусь хвилину стояв нерухомий, мов мертвий, мов зачарований золотим світлом. Далі - дерева затремтіли, стрепенулись, розгорнули листочки... Промінь стрибнув на полянку просто до пониклих квіток; пташки заспівали, комашня заметушилася, ліс загомонів, природа ожила, прокинулась від нічного сну.



androidnews.com.ua_lost-in-the-forest-lw-oboi-les-i-zhivotnye_1.png
  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка