Довкілля тварин. Пристосування тварин до різних умов існування



Скачати 100.21 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір100.21 Kb.
Комунальний заклад освіти

«Середня загальноосвітня школа № 77»

Дніпропетровської міської ради

Учитель початкових класів – Пузик Наталія Миколаївна

Категорія: «спеціаліст вищої категорії»

Урок: Я і Україна

Тема: Довкілля тварин. Пристосування тварин до різних умов існування.

Клас: 3-А



Мета: формувати поняття «довкілля тварин», «необхідні умови для життя рослиноїдних, хижих і всеїдних тварин», уявлення про ознаки пристосування тварин до добування корму у природі; формувати вміння розрізняти ознаки пристосування окремих тварин до добування корму; розвивати вміння висловлювати передбачення й доводити його правильність, цілеспрямовано сприймати об’єкти природи; удосконалювати вміння спостерігати явища природи, встановлювати взаємозв’язки між об’єктами неживої і живої природи; виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес до тварин, почуття задоволення у процесі пізнавальної діяльності, бачення краси і доцільності тварин у природі.

Обладнання: навчальна презентація.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу.

Створення сприятливого психологічного настрою в класі.

Пролунав дзвінок.

Починаємо урок.

Працюймо старанно.

Все, що знаєм, пригадаєм

І нове запам’ятаєм.



II. Підсумки спостереження за погодою за тиждень

Синоптик.

  • Сьогодні на території Рівного очікується ясна погода. Сонечко усміхатиметься усім перехожим. Морозець ніжно пощипуватиме тих, хто з’явиться на вулиці. Синоптики попереджають: «Обережно — лід!» Нехай день прийдешній принесе радість, задоволення і втіху.

Синоптики підсумовують результати спостереження за погодою, за висотою Сонця. Учні відмічають у щоденниках спостереження.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Усне фронтальне опитування

    • Що відноситься до природи?

    • Якою буває природа?(Живою і неживою)

    • Представників якої природи ми зараз вивчаємо?(Живої)

    • А кого саме?(Тварин)

  • Ось ми потрапили у програму «У світі тварин». Ви – гості в студії, а я беру у вас інтерв'ю.

  1. Гра «Мікрофон»

    • Чому тварини відносяться до живої природи?

    • Які групи тварин ви знаєте?

    • Як вони поділяються за способом живлення?

  • Чому їжак, ведмідь, борсук восени впадають у сплячку, а інші тварини – лисиця, лось, заєць – не змінюють свій спосіб життя?

    • Що є середовищем для існування риб; звірів; комах?

    • Де можна побачити тварин?(В пустелі, у водоймищах, на землі, під землею, серед снігів і т.д.)

  1. Гра «Так чи ні?».

Учні хором відповідають «так» чи «ні»:

. лисичка любить горішки;

. окунь належить до рослиноїдних;

. ведмідь — це всеїдна тварина;

. їжачок — це рослиноїдна тваринка;

. метелик належить до птахів;

. зайчик харчується рослинами;

. кріт належить до звірів;

. кит — це риба;

. сова — це птах.

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

– Пригадайте, що називають довкіллям живого організму?

– Що є довкіллям рослин?

– Які умови потрібні для життя рослин?

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про те, що є довкіллям тварин, які умови потрібні для життя тварин, як тварини пристосувалися до життя у довкіллі, про значення тварин у природі та житті людей, що загрожує тваринам і що потрібно робити, щоб тваринний світ не біднів, а примножувався.

V. Робота над темою уроку

1. Ознайомлення з довкіллям тварин. Уявна подорож до лісу.(Перегляд відео кліпу)

Слайд №2
- Уявімо, що ми йдемо до лісу. Яких звірів ми можемо тут побачити?

а)Гра «Відгадай за описом»

- Відгадайте за описом, яку ще тваринку ми можемо побачити в лісі?

Тварина має добре розвинений слух, а зір та нюх слабкі. Справжній майстер заплутування слідів. Рятується втечею, бігає зі швидкістю 65 км/год.

Слайд №3

б) Ознайомлення з довкіллям зайця.

- А ось і заєць. Подумайте і скажіть, що оточує зайця в лісі?

- Отже, його оточують повітря, вода, рослини, якими він харчується, сонячне проміння дає йому світло і тепло.

- Які ще тварини живуть поряд із зайцем?

- Лисиця, вовк, сова — вороги зайця, тому він повинен від них ховатися.

- А чи залежить заєць від людини?

- Отже, людина може вполювати, а може врятувати зайця, розкладаючи в сніжну, холодну зиму в лісі корм.

- Висновок.

Що є довкіллям зайця?

(Сонце, повітря, ґрунт, вода, рослини, тварини, люди — довкілля зайця.)

Слайд №4
в) Ознайомлення з необхідними умовами існування тварин. Робота з підручником.

- Чи все, що оточує зайця, необхідне йому для життя?

- Чи потрібне йому Сонце? Чи можна віднести Сонце до умов, необхідних для життя усіх тварин? Доведіть свою думку.

Сонце дає тваринам світло й тепло. Тепло потрібне для росту та розвитку тварин. Надлишок або нестача тепла призводить до їх загибелі.

Комахи, риби, земноводні та плазуни мають таку ж температуру тіла, як температура в довкіллі, у якому вони живуть. Тому при температурі нижчій, ніж десять градусів тепла, ці тварини стають малорухомими й ціпеніють, а при температурі нижче нуля градусів можуть загинути.

Менше залежать від температури довкілля птахи й звірі. Навіть при морозі в сорок градусів температура тіла, наприклад, у лисиці становить +38°С. Більшість тварин не витримують температури понад +40°С.

Оскільки більшість тварин бачить, то для них важливою умовою життя є світло. Завдяки доброму зору більшість тварин можуть уникнути небезпеки та знайти собі їжу.

Наприклад, сокіл бачить голуба на відстані 1 км. Проте світло не є умовою, необхідною для життя тим тваринам, які живуть під землею (кроти), глибоко під водою (деякі риби) або в темних печерах (кажани). Ці тварини погано бачать або ж зовсім сліпі. Зір їм замінюють добрий нюх і слух.

Таким чином, Сонце є необхідною умовою існування тварин.


  • Чи потрібне тваринам повітря? Чи можна віднести повітря до умов, необхідних для життя тварин? Доведіть свою думку.

Повітря потрібне для дихання. Тварини дихають киснем, який є у повітрі. Отже, повітря є необхідною умовою існування тварин.

  • Чи потрібна тваринам вода? Чи можна віднести воду до умов, необхідних для життя тварин? Обґрунтуйте свою думку.

Без води тварини не можуть прожити й кількох днів, а риби - кількох годин. Вода входить до складу тіла тварин. Воду тварини споживають по-різному: або п`ють її з водойм, або вбирають шкірою (жаби), або отримують з їжею (тварини пустель). Дуже мало води п`ють тварини, які живляться соковитою травою, листям, плодами. Отже, вода є необхідною умовою існування тварин.

  • Чи потрібні тваринам рослини? Чи можна їх віднести до умов, необхідних для життя тварин? Обґрунтуйте свою думку.

Неможливо уявити життя тварин без рослин. Рослини - це їжа для багатьох тварин. Хоча, здавалося б, хижакам рослини не потрібні. Проте серед рослин ці тварини знаходять собі притулок, будують житло, ховають своїх малят. Якби зникли рослини, зникли б рослиноїдні тварини, якими живляться хижаки. Отже, рослини є необхідною умовою існування тварин.

  • Чи потрібен тваринам ґрунт? Чи можна віднести його до умов, необхідних для життя тварин? Обґрунтуйте свою думку.

На перший погляд, ґрунт потрібний лише тим тваринам, які в ньому живуть, знаходять там їжу та будують своє житло (кроти, землерийки, борсуки, миші, деякі комахи). Проте без ґрунту не буде рослин, якими живляться багато тварин. Отже, ґрунт є необхідною умовою існування тварин.

  • Які стосунки між тваринами у довкіллі? Чи можна існування інших тварин вважати умовою, необхідною для життя тварин? Доведіть свою думку.

Тварини в довкіллі пов`язані ланцюгами живлення. Хижі тварини не зможуть існувати без рослиноїдних, які є кормом для них. Здавалося б, що рослиноїдні тварини можуть існувати без хижаків, проте там, де були винищені хижаки, серед рослиноїдних тварин поширювалися хвороби, і чимало тварин гинуло. Виявляється, що хижаки ловлять хворих і ослаблених тварин, тобто вони є санітарами в довкіллі рослиноїдних тварин. Отже, тварини тісно взаємопов`язані між собою і залежать одне від одного.

Таким чином, із довкілля тварин необхідними умовами для їх життя є: Сонце, яке дає світло і тепло, повітря, вода, ґрунт, їжа, яку дають рослини, та інші тварини. Тварини тісно пов`язані з неживою та живою природою. Якщо зникне хоча б щось, від чого залежить життя тварин, то вони загинуть.



Слайд №5
2. Ознайомлення з пристосуванням тварин до добування корму.

а) Загадка.

- Продовжимо нашу мандрівку в ліс.

- Відгадайте, кого ми ще там зустріли?

Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами,

Весь, як є-жорстока лють.

Очі так її і ллють.

Зачаївся, ось примовк

Грізний звір цей, звісно ...(Вовк)



Слайд №6

б) Бесіда.

- Розглянемо цього найсильнішого хижака.

- Що допомагає вовку добувати їжу?

- Так, гострі зуби, добрі слух, нюх, зір, швидкий біг допомагають хижакові добувати корм.

- А що ще допомагає вовку виживати, дізнаєтесь з цікавого повідомлення.

в) Повідомлення учня.

Високоорганізовані тварини живуть зграями, в яких панує сувора дисципліна. Усі члени зграї підкоряються найсильнішому, найдосвідченішому ватажку. У зграї панує взаємодопомога, підтримка, злагодженість дій під час полювання, що допомагає у боротьбі за виживання.

Жорстокі до слабких або хворих родичів, яких у голодні часи з'їдають. Зворушливо турбуються про потомство, вовченят навчають всім премудростям нелегкого життя, під час відпочинку граються з малюками. Коли вовченята поводяться погано відносно своїх братів та сестер, то батьки їх карають за провину.

Прислів'я «голодний як вовк» відоме всім. Дійсно, коли дуже зголодніє, вовк може з'їсти відразу до 10 кг м'яса, але, як правило, з'їдає д< 2 кг їжі. Голодувати може кілька тижнів. Крім свіжого м'яса, поїдає па даль, плазунів, комах.



4.Робота в групах.

— Щоб дізнатися, що допомагає іншим тваринам добувати корм, попрацюємо в групах.

1 група.

Як добуває собі їжу лисиця?



Слайд №7

2 група


- Прочитайте, що допомагає хижим птахам добувати їжу.

Слайд №8

3 група.


Як дятел добуває їжу?

Слайд №9

4 група.


- Що особливого в зовнішній будові лелеки?

Слайд №10

5 група.


- Як жаба добуває корм?

Слайд №11
6 група.

- Що допомагає щуці добувати корм?



Слайд №12
Висновок.

- Яких ознак набули тварини, щоб добувати їжу?

- Гострі зуби, добрі зір, слух і нюх, довгий і гострий дзьоб, довгий липкий язик, міцні кігті, довга шия, сіро-зелене забарвлення — це ознаки, завдяки яким дикі тварини добувають корм.

Слайд №13
VI. Закріплення знань і умінь

1. Робота в парах. Опишіть за зразком будь-яку відому вам тварину.


Назва тварини

Жаба




До якої групи належить?

Земноводні




Чим живиться?

Комахами




Як добуває корм?

Ловить комах, що літають




Що їй у цьому допомагає?

Довгий липкий язик





VII. Підсумок уроку.

- Які нові знання про тварин ми одержали на уроці?

- Що було найцікавішим?

- Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми поповнили свої знання, дізналися багато цікавого про тварин. Але ми відкрили лише кілька сторінок книги природи. А щоб краще пізнати природу, треба бути спостережливими, допитливими і наполегливими.



VIII. Домашнє завдання.

- Тому домашнє завдання:

а)для тих, хто вміє спостерігати: дізнатися, як пристосувалися тварини, що живуть біля ваших осель, добувати їжу і захищатися від ворогів;

б) для допитливих: дібрати цікавий матеріал про вміння добувати їжу і захищатися від ворогів тварин, яких ми не згадували на уроці;

в) для наполегливих: опрацювати матеріали підручника на

с. 145-149, дати відповіді на запитання у рубриці «Перевір себе»;



г) для ерудитів: скласти вікторину про тварин.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка