Довкілля в 1 класі



Сторінка1/10
Дата конвертації21.02.2016
Розмір1.69 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10
Н.О.Ягодинець

Довкілля в 1 класі



Ковель - 2010

Управління освіти м.Ковеля

Міський методичний кабінет

Загальноосвітня школа I – III ст. № 12 м.Ковеля

Довкілля в 1 класі
Вчитель початкових класів

ЗОШ I – III ст. № 12

Ягодинець Н.О.

Ковель - 2010

Автор – упорядник: Наталія Олексіївна Ягодинець -

вчитель початкових класів

ЗОШ I – III ступенів № 12

М.Ковеля

вчитель вищої категорії,

вчитель – методист
Рецензент: Тамара Іванівна Павлючик –

методист початкового навчання

міського методичного кабінету
Посібник містить докладні розробки уроків з інтегрованого курсу «Довкілля» у 1 класі, складених відповідно до чинної програми за підручником К.Ж.Гуза, В.Р.Ільченко, С.І.Собакар «Довкілля» для 1 класу.

Матеріали сприятимуть розвитку мислення шестирічок, формуванню їх світогляду; допоможуть вчителеві – практику щодо виховання основних людських чеснот громадянина держави України, поваги до навколишнього світу та дбайливого ставлення до об’єктів живої та неживої природи тощо.



Зміст

Стор.


Вступ…………………………………………………………………………………………………………… 8

Календарне планування уроків довкілля. ………………………………………………. 9




  1. Поняття про довкілля та його вивчення

Урок № 1. Поняття про довкілля. Жива і нежива природа,

рукотворний світ навколо людини. …………………………………………

Урок № 2. Про що запитаємо довкілля?......................................................

Урок № 3. Роль органів чуттів людини у пізнанні середовища життя……..

Урок № 4. Моделювання об’єктів довкілля. ……………………………………………

Урок № 5. Правила поведінки в довкіллі. ……………………………………………….

Урок № 6. Урок серед природи. По красу – в довкілля. ………………………….

Урок № 7. Узагальнюючий урок. Що ми дізналися про довкілля. ………….



  1. Хто живе в довкіллі

Урок № 1. Зв'язки в довкіллі. …………………………………………………………………..

Урок № 2. Основні групи рослин саду та лісу. ………………………………………..

Урок № 3. Основні групи тварин у довкіллі: комахи.

Довкілля мурахи і бджілки. ……………………………………………………

Урок № 4. Основні групи тварин у довкіллі: птахи.

Довкілля ластівки та синички. ……………………………………………….

Урок № 5. Основні групи тварин у довкіллі: риби.

Довкілля окуня і щуки. ………………………………………………………….

Урок № 6. Основні групи тварин у довкіллі: звірі.

Довкілля кота і собаки. ………………………………………………………….

Урок № 7. Урок серед природи. Мешканці довкілля взимку.

Праця людей. …………………………………………………………………………

Урок № 8. Узагальнюючий урок. Зв'язки живих організмів

з довкіллям.



  1. Моє довкілля

Урок № 1. Діти в довкіллі. ……………………………………………………………………….

Урок № 2. Ми пішоходи. ………………………………………………………………………….

Урок № 3. Урок серед природи. Моя школа. ………………………………………….

Урок № 4. Моя сім'я, родина. Моє родинне дерево. ……………………………..

Урок № 5. Батьківщина. Україна. Державні символи України. ……………….

Урок № 6. Урок серед природи. Куточок рідного краю. ………………………..

Урок № 7. Узагальнюючий урок. Мої знання про родину та рідний край. .


  1. Повторюваність у довкіллі

Урок № 1. Зміни в довкіллі, що повторюються.

Урок № 2. Добові зміни.

Урок № 3. Уявлення про Сонячну систему. Рух Землі навколо осі.

Урок № 4. Урок серед природи. Весняне довкілля.

Урок № 5.Календар.

Урок № 6. Сезонні зміни в житті рослин, тварин, людей.

Урок № 7. Народний календар.

Урок № 8. Узагальнюючий урок. Повторюваність змін у довкіллі.

Урок № 9. Урок серед природи. Готуємось до зустрічі літа.


  1. Повторення за 1 клас ( 2 години )

Урок № 1. Узагальнюючий урок за рік. Основні знання про себе та довкілля.

Урок № 2. Урок – свято.

Словник. …………………………………………………………………………………………………….

Література. ………………………………………………………………………………………………..



Вступ
Предмет «Довкілля» - нетрадиційна модель цілісної особистісно орієнтованої природничо – наукової освіти. Цей інтегрований курс дає дитині фундаментальні знання, на основі законів природи, про оточуючий світ.

«Довкілля» - своєрідна енциклопедія для дітей, яка щоурочно буде поповнюватись. Варто зацікавити учнів, виховувати в них пізнавальний інтерес. Тому, як тільки дитина зустрічається з довкіллям, у неї виникає безліч запитань. Саме першокласники і розпочинають освоювати курс «Запитую довкілля». Головним завданням вчителя є не тільки учнів вчити запитувати, але й намагатися самостійно шукати відповіді на їхні ж запитання. Якщо в навчанні виховувати потребу учнів до відкриттів, враховувати інтереси дитини, ставити їх спільно у центр навчання, то будемо мати активного школяра з бажанням діяти, творити, берегти і примножувати.

Варто зазначити, що з перших уроків слід навчати дітей встановлювати взаємозв'язки між предметами довкілля та розкривати зміст законів природи. Визначне місце у вивченні інтегрованого курсу належить вихованню: моральному, патріотичному, екологічному. Першокласник повинен осмислити: як йому слід поводитись в природі, серед однолітків, дорослих, в громадських місцях.

«Довкілля» дає можливість перевірити прикмети,складені нашими пращурами, познайомитися із звичаями українського народу.

Ще однією із особливостей даного курсу є творча робота учнів. Саме на уроках довкілля діти стають авторами казок, акторами і режисерами, винахідниками і конструкторами, художниками і просто мрійниками.

Одне із завдань «Довкілля» - це дати уявлення учням про те, що кожен з них є лише маленька частинка великого довкілля, яка здатна забезпечити себе і свої потреби, користуючись його предметами.

Саме на формування нового типу особистості, на створення умов розвитку самостійності, творчої активності, спрямована освітня програма «Довкілля» в 1 класі.

Календарне планування до уроків

«Я і Україна. Довкілля»

Запитую довкілля

1 клас


Вступ. Поняття про довкілля та його вивчення ( 7 годин )

  1. Поняття про довкілля. Жива і нежива природа, рукотворний світ навколо людини.

  2. Про що запитаємо довкілля?

  3. Роль органів чуттів людини у пізнанні середовища життя.

  4. Моделювання об’єктів довкілля.

  5. Правила поведінки в довкіллі.

  6. Урок серед природи. По красу – в довкілля.

  7. Узагальнюючий урок. Що ми дізналися про довкілля.

Хто живе в довкіллі ( 8 годин )

  1. Зв'язки в довкіллі.

  2. Основні групи рослин саду та лісу.

  3. Основні групи тварин у довкіллі: комахи. Довкілля мурахи і бджілки.

  4. Основні групи тварин у довкіллі: птахи. Довкілля ластівки та синички.

  5. Основні групи тварин у довкіллі: риби. Довкілля окуня і щуки.

  6. Основні групи тварин у довкіллі: звірі. Довкілля кота і собаки.

  7. Урок серед природи. Мешканці довкілля взимку. Праця людей.

  8. Узагальнюючий урок. Зв'язки живих організмів з довкіллям.

Моє довкілля ( 7 годин )

  1. Діти в довкіллі.

  2. Ми пішоходи.

  3. Урок серед природи. Моя школа.

  4. Моя сім'я, родина. Моє родинне дерево.

  5. Батьківщина. Україна. Державні символи України.

  6. Урок серед природи. Куточок рідного краю.

  7. Узагальнюючий урок. Мої знання про родину та рідний край.

Повторюваність у довкіллі ( 9 годин )

  1. Зміни в довкіллі, що повторюються.

  2. Добові зміни.

  3. Уявлення про Сонячну систему. Рух Землі навколо осі.

  4. Урок серед природи. Весняне довкілля.

  5. Календар.

  6. Сезонні зміни в житті рослин, тварин, людей.

  7. Народний календар.

  8. Узагальнюючий урок. Повторюваність змін у довкіллі.

  9. Урок серед природи. Готуємось до зустрічі літа.

Повторення за 1 клас ( 2 години )

  1. Узагальнюючий урок за рік. Основні знання про себе та довкілля.

  2. Урок – свято.


Урок 1

Тема: Поняття про довкілля. Жива і нежива природа, рукотворний світ навколо людини.

Мета: дати уявлення про довкілля як життєвий простір живих організмів; навчати учнів розрізняти живу і неживу природу та рукотворні об’єкти; розвивати допитливість та спостережливість, зв’язне мовлення школярів; виховувати шанобливе ставлення до природи та її мешканців, викликати бажання пізнавати навколишній світ.

Поняття: довкілля, жива природа, нежива природа, рукотворні предмети.

Обладнання: схема – опора, картинки із зображеннями краєвидів, предмети живої, неживої природи, рукотворні предмети, сигнальні картки, сюжетні малюнки.

Хід уроку

Ι. Створення емоційно – позитивного настрою.

Поглянь довкола – скільки тут краси!

Чудові квіти, птахи і ліси,

Будинки, вулиці, звірята,

Собори, річки і малята.

Щоб з користю пройшло дозвілля,

Ми будемо вивчать довкілля.

ΙΙ . Мотивація навчальної діяльності.


  • Для того, щоб пізнати світ, ми розпочинаємо вивчати цікавий предмет , який має незвичну назву – довкілля .

ΙΙΙ. Знайомство з підручником, умовними значками.

  • Щоб отримати якомога більше знань, у пригоді нам стане підручник і зошит. Розгляньте їх.

  • Познайомимося з умовними позначками.

Ι V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Бесіда.

  • Чи знаєте ви що означає слово довкілля? ( версії дітей )

  • Від якого слова пішла назва довкілля? ( довкола )

  • Замініть іншим, близьким за значенням словом. ( навкруги)

Висновок: Все що оточує, будь – який об’єкт – це його довкілля.

  1. Читання віршів учнями .

ЩО ТАКЕ ДОВКІЛЛЯ?

Довкілля – це Місяць, і Сонце, веселка і грім,

І вітер, що хмари приносить.

Земля, на якій твій збудований дім,

Зірки в синім небі і роси.

Туман у дібровах, пташині пісні

У долах духмяного зілля.

Дитинства щасливого сонячні дні –

Усе це, мій друже, довкілля.

В.Чуб


Довкілля наше – це наш дім і парк, і ліс, що ген синіє.

І різні звірі, що у нім, і небо, що вгорі ясніє.

І цей струмочок гомінкий, що рідну землю напуває.

І голос пташечки тонкий, і вітер, що в трубі співає.

Н.Красоткіна


  1. Робота в групах.

  • Визначте за малюнками довкілля вулиці, лісу, парку, річки

  1. Фронтальна робота.

  • Де ми знаходимось? ( у класі )

  • Що ми бачимо поряд? ( парти, дошка, підручники, учні, вчитель і т.д.)

  • Яку назву можемо дати цьому довкіллю? ( довкілля класу )

  • Чи входить довкілля класу в довкілля школи? ( довкілля класу – це частинка довкілля школи )

  1. Дидактична гра « Довкілля школи».

  • Я називатиму предмети із різних довкіл, якщо вони належать до довкілля «школа», ви плесніть у долоні. ( ручка, дошка, озеро, диван, книжка, учень, санчата, …….. )

  1. Робота з підручником.

  • Прослухайте вірш і запам’ятайте об’єкти довкілля.

  • Які об’єкти вам запам’ятались? ( діти називають, а вчитель розміщує малюнки об’єктів у дві групи )

  1. Введення понять « жива і нежива природа».

  • Погляньте на дві групи предметів. За якою ознакою я їх розмістила?

  • Чим на вашу думку відрізняються предмети живої і неживої природи? ( версії дітей)

Висновок: Предмети живої природи народжуються, дихають живляться, ростуть, розмножуються, вмирають.

  1. Повідомлення вчителя.

  • До живої природи належать найдрібніші істоти, які містяться у воді, повітрі, на поверхні грунтів, людському тілі – мікроби. Вони мізерні, тому ми їх не бачимо. Розглянути їх можна завдяки спеціальному приладу, який називається мікроскоп.

  1. Фізкультхвилинка.

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати           (вийти із-за парт)

 Фізкультпаузу почати.

 Сонце спить, небо спить                   (очі закриті долонями)

Навіть вітер не шумить.                     (присісти)

Рано-вранці сонце встало                   (відкрити очі, встати, підняти голови,

Всіх промінням привітало.                 піднятися на носки, руки підвести угору, розвести в                                                               сторони, підвести угору, помахати руками)

  Хмарка сонечко закрила

  Слізки срібні зронила.                         ( закрити обличчя руками)

  Ми ті слізки пошукаємо,

  У травичці позбираємо.                       (присідання)



  1. Введення поняття про рукотворні предмети.

  • Нас оточує безліч предметів, які виготовлені людськими руками. Це підручник, парта, дошка, одяг, школа і т.д. Всі ці предмети називаються рукотворними ( руками творені ).

Висновок: Рукотворні предмети виготовили люди, створили людські руки.

  1. Робота в групах.

  • Розгляньте малюнок підручника. Назвіть предмети :

живої природи;

неживої природи;

рукотворні предмети.

- Доповніть перелічене.



V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Відгадування загадок.

- Послухайте загадки і спробуйте їх відгадати.

Повзун повзе, сімсот голок везе ( їжак)

Без дров і без вогня, а світить і гріє щодня (сонце)

Має шкір сім, витискає сльози всім (цибуля)

Фарбоване коромисло через річку повисло (веселка)

Чистенькі віконця сміються до сонця. Діточки довкола. Наша рідна ……. (школа)

- До якої природи належать дані предмети? Доведіть.



2. Дидактична гра « Я тобі – ти мені».

- Я називатиму назви різних предметів, а ви сигналізуйте картками: предмети живої природи – зеленим кольором, неживої природи – жовтим, а рукотворні предмети – червоним .



3. Робота в зошиті. Малювання елементів довкілля.

- Намалюйте частини свого довкілля.

- Назвіть предмети живої, неживої природи, рукотворні предмети зображені вами.

Висновок: На ваших малюнках я побачила предмети живої і неживої природи, рукотворні предмети. Отже, вони завжди доповнюють один одного.

4. Проблемне питання:

- Як на вашу думку: як краще жити: одному чи серед довкілля ?

- Починайте відповідь так: поряд я хочу, щоб були ……. Або я хочу бути один, бо ………

5. Повідомлення вчителя.

- У довкіллі все взаємопов’язано. Предмети живої природи не можуть існувати без неживої (рослини, тварини, люди не можуть жити без сонця, повітря, води, землі і т.д.) і навпаки ( людина може очистити річку від бруду, не забруднювати повітря шкідливими газами )



VΙ. Підсумок уроку.

  1. Бесіда.

  • Що таке довкілля?

  • Для чого вивчають довкілля?

Висновок: Вивчати довкілля – значить знати предмети живої і неживої природи, рукотворні предмети, вміти зберегти їх, не спричинити болю, не завдати біди, а отже, не нашкодити собі, бо довкілля – це життя людей і всіх тих хто поряд з нами.

Додатковий матеріал до уроку

Схема – опора до даного уроку

Довкілля – усе, що нас оточує, все з чим ти зв’язаний в світі

У довкіллі існують:



Предмети живої природи Предмети неживої природи Рукотворні предмети

люди народжуються Сонце будівлі меблі

рослини дихають вода одяг взуття

тварини живляться повітря транспорт

мікроби ростуть Земля побутова техніка і т.д.

розмножуються

вмирають

Довкілля наше неповторне, довкілля наше чарівне.

То сонечко тебе пригорне, то злегка вітерець дихне.

То дощик рясно землю вмиє, а то веселка зацвіте.

То небо знову заясніє, з землі зернятко проросте.

Наш світ живий і розмаїтий, довкілля наше чарівне.

Он на лугах розквітли квіти і все це веселить мене.

Н. Красоткіна



ПОРАДА

Та і те запам′ятайте, що для всякого народу

Ще одна є з книжок книжка, та, що звемо ми природа.

Йдіть на гори, тихий берег, в гай, зеленую діброву:

Там ви вчуєте щось друге, інші речі, іншу мову.

На траві й квітках росинка, шелестіння й гомін гілки,

Щебетання й пісня пташки, скрип жука, гудіння бджілки.

Я.Щоголів



ВІНЧАННЯ З ПРИРОДОЮ

Чистим берегом за росяним йду в ранковій сизій млі.

Мну траву ногами босими, дух вбираю від землі.

Сила струменем, вливається, кропить тіло прохолодою.

Тут душа моя вінчається вічним шлюбом із Природою.

Дуб, калина, бджілка і куниця від біди не зможуть захиститься.

Зникнуть вони із лиця землі, й на планеті ми зостанемось одні.

Я.Возна


ЛЮДИНА У ЦЬОМУ СВІТІ ПОВИННА ДОБРО ТВОРИТИ

Світ прекрасний навколо тебе – сонце яснеє і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки – нехай він буде таким навіки!

Нехай Людина добро приносить – бо світ навколо любові просить.

А.Потапова
ГІМН ДОВКІЛЛЮ

Це Сонце і Місяць, і блискавка, й грім.

І кулі, що з неба привіти шлють всім.

Це вітер веселий, що з травами грає.

Ранкова зоря, що в небі засяє.

Струмочок маленький, що швидко біжить.

Це батько і ненька – без них не прожить.

Земля, де ти ходиш, вода, що ти п'єш.

Будинок рідненький, в якому живеш.

І друзі, і школа, і все, що довкола.

Що любиш, шануєш, завжди бережеш,

Словом єдиним – ДОВКІЛЛЯМ назвеш !

Воно дасть тобі силу, наснагу, дозвілля.

Бо сам ти також частина довкілля.

Є.Кукуяшна, О.Смага

Урок 2

Тема уроку: Про що запитаємо довкілля?

Мета: звернути увагу учнів на існування безлічі запитань, що стосуються знайомих предметів і явищ; зацікавити учнів у вмінні ставити запитання і спонукати до пошуку відповідей на них; навчати дітей ставити запитання; розвивати мовлення дітей, мислення та увагу, пізнавальну активність; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до навчання, викликати бажання пізнавати навколишній світ.

Поняття: запитання, „Скринька невідкритих таємниць”.

Обладнання: сюжетні картинки, „Скринька невідкритих таємниць”, шаблони, геометричні фігури.

Хід уроку


  1. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда.

  • Що таке довкілля?

  • Які бувають довкілля?

  • Які предмети живої природи ви знаєте?

  • Назвіть предмети неживої природи.

  • Яка між ними різниця?

  1. Дидактична гра „Знайти зайве”.

  • Відшукайте серед даної групи предметів «зайвий».

  1. Робота в зошиті.

II. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми уроку, завдань.

Завдання: навчитись ставити запитання про те, що цікавить у природі, що нове, незрозуміле у довкіллі існує для тебе.

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з підручником .

Висновок: не на всі питання можна відразу дати правильну відповідь, необхідна „Скринька невідкритих таємниць”, куди будете записувати і складати „важкі” запитання, а потім будемо усі разом давати відповіді на них.

  1. Робота в групах.

  • Придумайте і запишіть свої „важкі” запитання.

  • Яке із цих запитань було найцікавішим?

  1. Вручення „Скриньки невідкритих таємниць”.

( Входить дідусь – Довкіллячок, вітає дітей із початком вивчення Довкілля – царства і дарує „Скриньку невідкритих таємниць”.)

Покладіть свої запитання у скриньку. (Приклади дитячих запитань: Чому мовчать риби? Куди біжить струмок? Що таке Всесвіт? Чому хворіють люди? Чому я не можу полетіти у космос, коли стрибаю?Навіщо котам вуса? Як птахи знаходять дорогу у теплі краї? Як з'явилася нитка?)



  • Чи зацікавив вас малюнок „Скриньки невідкритих таємниць” у підручнику?

  1. Робота в зошиті.

  1. Презентація власного вірша.

  • Готуючись до сьогоднішнього уроку мені спали на думку такі рядки:

Про довкілля хочу знати, друзі, я понад усе:

Де лягає Сонце спати? Коли знов воно зайде?

Чом це Сніг із Хмари сипле? Звідки взявся, чом іде?

Чом гуляє в полі Вітер? Як з’явився Дощик й де?

А для чого людям квіти? Задля їхньої краси?

А чи знають малі діти про Полярні полюси?

Як зимують ведмежата? Нащо люди воду п’ють?

Як маленькії зернятка стиглим колосом зростуть?

Про усе я хочу знати, раджу, друже, і тобі таємниці відкривати,

В скриньку таємниць усі складати,

За усім спостерігати, дізнаватись і вивчати,

І довкіллям милуватись в радість людям і собі.



5. Робота в зошитах.

- Намалюй про що тобі хочеться дізнатися або що тобі подобається у довкіллі.



  1. Фізкультхвилинка.

  2. Робота над прислів’ями.

Пташка красна пір’ям, а людина – своїми знаннями.

Хто хоче більше знати, треба менше спати.



  1. Цікаво знати:

  • Тваринам окуляри не потрібні, бо зір у них з віком стає кращим.

  • А чи знаєте ви, що тварини і рослини „люблять” музику?

  • У глибоководних риб є 4 ока.

  • У морі живуть слони і півні.

  • На півострові Флорида росте „ мильне” дерево, плодами якого, замість мила, користуються місцеві жителі.

  • Про це та інше ви дізнаєтесь на уроках довкілля.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота з підручником.

  • Розгляньте малюнки.

  • Що ви на них бачите?

  • Які предмети віднесете до живої природи, а які до неживої природи?

  • Що б ви хотіли запитати у довкілля, розглядаючи малюнки.

Висновок: Все що ми бачимо – це частина довкілля. У довкіллі багато цікавого, тому виникає багато запитань.

  1. Робота в групах.

Дидактична гра „Впізнай мене”

1 група – складання розповіді – загадки

2 група – моделювання з геометричного матеріалу

V. Підсумок уроку.

- Чи хочете ви вивчати довкілля?

- Чим вам воно цікаве?


Додатковий матеріал до уроку
Розмова Вітру і Хмаринки

Вітер запросив Хмаринку на прогулянку.



  • Куди ми полетимо? – запитала Хмаринка.

  • Полетимо ми в Чарівну країну, де живуть одні діти, - відповів Вітер.

  • Ні! – сказала Хмаринка, - діти завжди сумують, коли я до них приходжу, а я не хочу їх засмучувати.

  • Тоді давай полетимо і зі сторони подивимося чим займаються діти в Чарівній країні, - запропонував Вітер.

  • Ну, якщо так, то полетіли! – погодилась Хмаринка.

І Вітер з Хмаринкою полетіли до Чарівної країни. Вони летіли над країною і побачили, що всі діти плачуть. Хмаринка з Вітерцем вирішили дізнатися , що засмутило всіх дітей. Вони спустилися до землі і запитали:

- Чому ви всі плачете?

Діти розповіли їм, що колись давно вони попросили у Чарівної Феї, щоб в їхній країні ніколи не було Вітру, Хмаринок, Дощу, а світило лише Сонце, адже вони так люблять гуляти на дворі і гратися, коли тепло. І ось уже кілька місяців світить Сонце, вже все посохло і звірі, і птахи повтікали з їхньої країни.


  • Тепер ми зрозуміли, - говорили діти, що і Хмари, і Вітер, і Дощ потрібні нам. Ми просимо вибачення, що були несправедливі. Ми зрозуміли, що все навколо нас не може існувати одне без одного.

Цю розмову підслухала Фея. Вона зняла закляття з Чарівної країни. Пішов Дощ, все зазеленіло, повернулися птахи, звірі.

  • Дорогі Вітре і Хмаринко, - звернулися діти, - ми хочемо вас попросити, щоб ви всім розповіли нашу історію. Нехай усі діти пам'ятають: все що знаходиться навколо нас – потрібне.

Вітер і Хмаринка з радістю полетіли виконувати прохання дітей.

Казка учениці 1 класу Левчик Анни та її мами


ДУМАЮ, ДУМАЮ, ДУМАЮ...

Думаю, думаю, думаю... Ліплять під стріхою гнізда

Малі серпокрильці – навіщо?

Човен гойднувся на хвильці – чому це?

Сіються в небі зірки, наче дощик,

Вітер хмаринку полоще – навіщо?

Світиться срібна хмаринка – перлинка,

Падає крапля, немов намистинка, - навіщо?

Сніг випадає узимку – чому це?

Думаю, думаю, думаю... загадок стільки!

А я ще так мало знаю... виросту скоро

І все розгадаю.

Муса Галі
ГОРОБЧИК І ВОГОНЬ

Стара горобчиха дозволила нарешті своєму маленькому синочку вилетіти із гнізда. Зрадів Горобчик, вилетів, пурхає та все матір питає: „ А це що? А то що таке?”. Пояснила йому мати, що таке земля, трава, дерева, кури, гуси, ставок. Та ось Горобчик побачив у небі величезну кулю й питає матір:” А це що?” „ Це Сонце”, - каже Горобчиха, „ Воно світить і пече”. „ А що таке Сонце?” – знову питає невгамовний Горобець. „ Ну, навіщо тобі все це знати?” – буркотливо відповідає мудра Горобчиха. – „ Це вогонь”. „ А мені хочеться знати, що таке Вогонь”, - зацвірінчав Горобчик і полинув усе вгору і вгору – до Сонця. Линув, поки аж не обпалив тоненьке пір'я своїх крилець. Наполохався й повернувся додому. Мати чекала вже на нього ні жива, ні мертва. „ Ну, тепер я знаю, що таке Вогонь”, - сказав Горобчик.

В.Сухомлинський

Коли мандруєш стежкою лісовою,

Запитань тисячі злітає над тобою...

Сидить „чому” он на дубовому листку,

„Куди” літає верхи на жуку.

„Навіщо” вслід за ящіркою вилізло на пень...

Запитання щомиті і весь день...

В.Шпакова



Урок 3

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка