Душі людської доброта



Скачати 97.45 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір97.45 Kb.
Друмашко О.В.,

вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Бандурове

Гайворонського району
ДУШІ ЛЮДСЬКОЇ ДОБРОТА

(урок-гра для учнів 2 класу )

Мета і завдання: підвести учнів до розуміння змісту поняття «добро». Вчити встановлювати взаємозв’язки між поняттями «людина» і «добро». Збагачувати уявлення про вияви почуттів добра. Залучати до міркування щодо проблем «добра» і «зла», формувати почуття обов’язку і відповідальності за свої слова і вчинки. Розвивати емоційну сприйнятливість, вміння творити добро, зв'язне мовлення, уявлення, творче та логічне мислення. Виховувати почуття чуйності, доброти, схильність безкорисливо чинити добро.

Обладнання:  аудіозаписи, малюнки: сонця, дерева, будинку, скульптура Ангела – охоронця, квітка-семиквітка, казковий потяг, паперові ангели, паперовий ключ, чарівна скринька, малюнки листків, склянки з водою, пам'ятка доброти.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок

Вітання учнів.

Доброго ранку,

Доброго дня,

Кожного ранку,

Кажу усім я.

ІІ. Повідомлення теми. Психологічне налаштування.

– Любі діти! Подивіться, який сьогодні чудовий день. І вітерець притих, і сонечко лагідно посміхається нам.


– Усміхніться й ви всім навколо:
Небу, сонцю, добрим людям,
І тоді обов'язково

Наша зустріч цікавою буде.


Не тільки слухайте, а й прислухайтесь.
Не тільки дивіться, а й придивляйтесь.
Щодня, щомиті нас оточує світ, що водночас полонить, цікавить, тривожить і хвилює. Це – світ людини. Подивіться один на одного, посміхніться один одному.
- Сьогодні я хочу присвятити наш урок Добру. Зобразила я його у вигляді Сонечка. У нього добрі очі, добра посмішка, добре серце. Разом із Сонечком ми будемо вчитися відчувати добро.

Девізом нашого уроку будуть такі слова:



- Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла,

хай прийде до нас натхнення, в очах сяє доброта.

ІІІ. Криголам «Сонечко».

- Відчуйте в собі тепло, доброту.

- Потріть долоні одна об одну, щоб відчути ще більше тепло. «Зліпіть» уявну кульку з вашого тепла і добра і «передайте» її однокласнику. Подаруйте щиру посмішку один одному. Вона поведе вас дорогою тепла, дорогою Добра й мудрих вчинків. Отже, вирушаємо на казковому потягу в країну Доброти.

- Увага! Увага! Вирушає потяг до країни Доброти. Просимо пасажирів зайняти свої місця. ( Звучить мелодія « Голубий вагон»)

- В руках я тримаю листа, адресованого для учнів 2 класу (читаємо лист).

Добрий день, діти! Я – Цариця Доброти. Вітаю вас! Але я хочу попередити, що шлях до моєї країни буде нелегким. Щоб його подолати та отримати ключ від країни Доброти, необхідно виконати завдання, які є на цій чудовій квітці (на дошці прикріплений малюнок квітки-семицвітки). За кожне завдання ви одержуватимете частину ключика. Чим швидше ви зберете з цих частин цілий ключик, тим швидше потрапите до чарівної країни Доброти. А там на вас чекає...

Щасливої вам дороги! Отож, вирушаємо!

Перша пелюсточка

ІV. Конкурс «Народна мудрість».
– Кожна правильна відповідь буде цеглинкою у фундаменті нашого будинку (на дошці прикріплено малюнок казкового будинку).
Я починаю, а ви продовжуйте:
– Добру людину... (бджола не жалить).
– Життя дане для... (добрих справ).
– Сварка до добра... (не доводить).
– За добро... (добром і платять).
– Молодці! Отже, ми з вами заклали міцний фундамент, і стіни в будинку мають бути надійними.
- Давайте створимо у класі гарний настрій. Згадаємо гарні, добрі слова. Ми поселимо їх у цей будиночок.

Діти у цьому будиночку мешкають дуже гарні слова про доброту.

- А як ви розумієте слово добро?

( Добро – це гарний вчинок, корисна справа)

- А що таке доброта? (Доброта – це чутливе, дружне ставлення до людей, тварин, птахів, рослин.)

- Наведіть приклади доброго ставлення людей.

( Люди вітаються, допомагають у скруті, дарують квіти, вітають зі святом, допомагають людям похилого віку, тваринам).

- Чи можна доторкнутися до добра?

- Чи можна його скуштувати? 
- Чи можна понюхати? 
- Отже, це категорія не матеріальна, а духовна.

- Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Весела, сумна, жанр) 


- Яким кольором ви намалювали б добро? 

- Отже, добро – це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.

(Першу частину ключика діти одержали)

Друга пелюсточка

V. Гра « Добрий дощик»

- Діти, ми можемо спостерігати добре ставлення не лише серед людей, а й у природі. Пограємо у гру «Добрий дощик».

Діти утворюють коло. Усі вони — «добрі дощові краплинки». Усередині — «мама Хмара». Цій дитині до рук дається чашечка з чарівною водою доброти. Грає музика, і всі «краплинки» танцюють, кружляючи навколо «мами Хмари». Коли мелодія уривається, всі краплинки завмирають, а «мама Хмара» бризкає водою з чашечки по черзі на кожну дитину у колі та запитує «краплинок», кому вони допомогли. Кожна має відповісти.

Наприклад:



- Я побачила квіточку, що засихала від спеки, та напоїла її.

- Я зустріла на дорозі брудну машину й помила її.

- Я розвеселила дітей.

- Я допомогла помити посуд,

- Я вмила брудного хлопчика.

- Я полила дерево, яке діти посадили біля школи.

- А я дала зайчикові водички.

- Діти, скажіть, якою була мама-Хмара добрих краплинок? Чого вона навчала своїх діточок?

- Добро і доброта повинна жити у серці кожної людини. Запамятайте! На добро люди відповідають добром.

- Той, хто робить щось добре, не повинен чекати за це винагороди. Про це гарно сказав у своєму вірші поет Іван Драч.

Добро твориться просто – не за так,

Так, як цвіте і опадає мак,

Як хмарка в’ється і сміється пташка,

Як трудиться мурашка – горопашка.

( Другу частину ключика одержали)

Третя пелюсточка

VІ. Сценка про щирість.

Автор. Один господар повернувся з міста, дав своєму синові медівник та й каже...

Господар. На, Васильку! Та поділися з Петриком по щирості.

Василько. А як діляться по щирості?

Господар. Отак, синку! Як переломиш медівник, то даси більшу частину Петрикові, а собі лишиш меншу. Це називається по щирості.

Василько. То дайте Петрикові медівник, хай він ділиться по щирості.

- Яким, на вашу думку, є Василько?

(Василько не добрий, а хитрий, нещирий.)

- Отже, добра людина є щирою.

( Третю частину ключика одержали)


Четверта пелюсточка

VІ І. Слухання казок.

Казка «Добро і зло». (Учитель читає)

«Одного разу Добро завітало в гості до Зла. Зло почало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину.

А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас не солодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю». Зло скривилося, але робити нічого, довелося взяти гроші.

Так Добро віддячило Злу добром за зло.

- Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману. Зла людина своїми словами і вчинками може завдати іншим великої шкоди. Але добро завжди сильніше ніж зло. Люди цінують і довго пам'ятають добрих людей, допомагають їм у тяжку хвилину, а від злих намагаються триматися подалі. Злі люди завжди одинокі».



VІІІ. Вправа «Секрет»
– У скриньці міститься щось, щедро наділене добротою, милосердям і ласкою. Як ви гадаєте, що там?
(У скриньку слід покласти люстерко. Діти по черзі підходять і бачать своє відображення)

( Четверту частину ключика одержали)



Фізхвилинка Гра « Ромашка»

Ромашку розкладають на столі. Учні за бажанням і запрошенням учителя по черзі відривають пелюстки, читають уголос завдання і виконують його.



Приклади завдань

1. Назви хороші якості свого товариша.

2. Розкажи про добрі вчинки своєї однокласниці.

3. Пригадай, кого ти образив ненавмисно, та знайди спосіб виправитися.

4. Розкажи, який добрий вчинок ти здійснив.

5. Комплімент сусідові по парті.



П'ята пелюсточка

ІХ. Гра «Збери прислів'я».

- Поєднати першу половину з другою. (Двоє дітей працюють у парі, а третій разом з учителем.)



Від теплого слова добром платять.

Хто людям добра бажає коле сердечко.

За добро вік не прохолоне.

Гостре словечко і лід розмерзається.

Раз добром налите серце той собі має.

(П'яту частину ключика одержали)



Шоста пелюсточка

Х. Створення дерева Доброти.

– Будинок добра й милосердя гарний, міцний і просторий. Його мешканці будуть добрими і щасливими. Але, як кажуть у народі, за життя людина має збудувати дім, посадити дерево і виховати дитину. Будинок ми вже збудували, тепер давайте посадимо біля нього незвичайне дерево – Дерево добрих вчинків. А листочками на ньому будуть риси характеру доброї людини. Пам'ятаєте, ви записували їх на зелених листочках?


(Діти прикріплюють листочки до «Дерева Добра»).

– Нехай на ньому розквітнуть квіти добрих справ, які ви вже зробили і ще зробите. ( Діти по черзі називають добрі вчинки і прикріплюють на дерево квіти)

– Яке гарне у нас деревце! Якщо постійно робити добрі вчинки, то воно порадує нас щедрим урожаєм плодів. Ну от, тепер ми маємо будинок і дерево. А як же бути з вихованням дітей? Я впевнена: якщо ви запам'ятаєте все сказане сьогодні й пронесете у своїх серцях по життю, то неодмінно будете добрими і милосердними.
( Шосту частинку ключика одержали)

Сьома пелюсточка

ХІ. Робота у творчій майтерні.

- А зараз пофантазуйте і намалюйте обличчя добра.

( Звучить повільна музика)

- Ось ви і одержали останню частину ключа. Але погляньте, що це за казкова скринька стоїть! Давайте її відчинимо! ( Відчиняють скриньку і дістають листок із запитанням).

- Як ви гадаєте, діти, чого більше на землі – добра чи зла?

- А ви знаєте, що в казках завжди добро перемагає і здійснюється найвибагливіші бажання і мрії?...

- Які ви знаєте казки, де добро перемагає зло? ( «Івасик – телесик,» « Коза – дереза», « Мудра дівчина», « Снігова королева», « Царівна – Жаба», « Білосніжка і семеро гномів» і т. д.)

Метод нашіптування

- На завершення нашого уроку пропоную провести дослід.

- Ось дві склянки з чистою водою. Над однію склянкою давайте прошепчимо добрі, гарні слова. І помітимо на протязі кількох тижнів, в якій склянці швидше зіпсується вода. Я впевнена, що вода в склянці з добрими словами буде зберігатися довше.

ХІІ. Підсумок уроку.

- Наш урок-гра добігла кінця. Завдання царівни Доброти виконані. Шлях до країни Доброти подолали, ключ – одержали. І ось хто на вас чекає! ( Учитель показує скульптуру Ангела – охоронця.)

- У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі – плаче, тужить, втрачає свої сили. Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел-охоронець радів і завжди допомав у скруті.

Пам'ятайте правила доброти:

Допомагайте слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду.

Вибачайте помилки іншим.

Не будьте жадібними.

Жалійте інших.

Творіть добро і пам'ятайте, що ми люди. ( Діти отримують пам'ятки добротивід ангела-охоронця)

Учитель вручає на згадку дітям паперових ангелочків.

Діти читають напамять вірші.

Добрим бути просто чи не просто?

Не залежить доброта від зросту!

Як людей полюбиш, пошануєш,

Силу для добра й душі відчуєш!

Не забудь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Не носи в душі своїй провину.

Тільки раз на світі ми живем.

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє,

І якщо вона, як сонце, світить,

То радіють і дорослі, й діти.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати.

Мудрість завжди доброю була,

За добро добро спіши віддати



. Рефлексія.
– Чи виправдалися ваші очікування?
– Який вид роботи вам найбільше сподобався?
– Що ви візьмете від цього заняття в майбутнє?

Заключне слово вчителя

Ну що ж, любі діти, я вірю в те, що від сьогодні стала добрішою кожна дитина. Я вірю, що запалений вогник доброти поселиться у ваших серцях і з ним ви будете іти по житті до своєї мети.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка