Дзіковська Ірина Юріївна, бібліотекар ліцею. Тема: Основи здоров’я: Розробки урок



Сторінка1/9
Дата конвертації19.02.2016
Розмір1.82 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9
Відділ освіти Кегичівської районної державної адміністрації

Харківської області

Кегичівський ліцей

Кегичівської районної ради

Харківської області



Основи здоров’я

розробки уроків

2 клас








Кегичівка

2013

Рекомендовано методичною радою управління освіти

Кегичівського району

Протокол №________від________р.


Рецензенти: Руденко Тетяна Володимирівна, директор ліцею, вища категорія.
Автор-упорядник:Рубан Тетяна Іванівна, заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів, старший вчитель.

Дзіковська Ірина Юріївна, бібліотекар ліцею.


Тема: Основи здоров’я: Розробки уроків. 2 клас. - Кегичівка, 2013.-131с.
Зміст анотації:

Цей методичний посібник допоможе вчителю навчити дітей практично застосовувати та легко засвоювати правила безпеки та культури поведінки вдома, на вулиці, в школі, в громадських місцях;

У посібник вміщено конспекти уроків з розділів «Людина та її здоров’я», «Фізична складова здоров’я», «Соціальна складова здоров’я».

Методичний посібник розрахований на учителів початкових класів, студентів педагогічних закладів.



Висновки експертизи

  1. Реєстраційний номер__________________________________

  2. Тематична експозиція_________________________________

  3. Розділ______________________________________________

  4. Назва роботи________________________________________

  5. Автор роботи________________________________________

Експерти

П.І.Б.

Дата

Загальний бал

Підпис





































Середній бал










Голова комісії____________________________________________

Дата____________________________________________________



Зміст

1.

Вступ

5

2.

Орієнтовне календарно-тематичне планування

6

3.

Вступ. Значення здоров’я для людини.

8

4.

Здоров’я і хвороби. Практична робота (моделювання поведінки з інфекційними хворобами). Перевір себе.

15

5.

Ростеш і розвиваєшся. Індивідуальні особливості росту і розвитку учнів. Фізичні вправи і здоров’я.

19

6.

Розпорядок дня. Ознаки втоми. Вчимося і відпочиваємо. Практична робота (організація куточка відпочинку в класі)

24

7.

Охайність і особиста гігієна.

28

8.

Здоров’я і харчування. Їжа. Корисна для здоров’я. Народні традиції харчування. Практична робота (вибір корисної для здоров’я їжі)

33

9.

Загартовування. Правила загартовування. Їх дотримання в різних умовах. Перевір себе

39

10.

Ти – особливий. Поведінка з рідними і друзями

45

11.

Знайомі та незнайомі. Поведінка зі знайомими та незнайомими людьми

48

12.

Твої друзі. Вибір друзів, уміння товаришувати і спілкуватися. Гуманне ставлення до людей з різними вадами. Поняття про ВІЛ. Практична робота (моделювання дружніх стосунків дівчаток і хлопчиків)

48

13.

Твої права

52

14.

Твоя сім’я. Права та обов’язки дитини вдома

60

15.

Твоя школа. Права та обов’язки дитини в школі. Практична робота (моделювання ситуації «У шкільному медичному кабінеті»)

67

16.

Узагальнення і систематизація знань учнів. Контрольна робота.

71

17.

Аналіз контрольної роботи. Безпечна поведінка вдома. Користування телевізором і комп’ютером. Практична робота (моделювання ситуацій «Я вдома сам». «Непрохані гості», «Несподіваний дзвоник»)

73

18.

Безпека з інструментами

78

19.

Електричні прилади

80

20.

Безпека з газом

84

21.

Небезпечні речовини (отруйні, горючі, легкозаймисті)

88

22.

Небезпека від вогню. Причини виникнення пожеж

93

23.

Коли вода становить небезпеку

98

24.

Безпека у школі. Ситуації можливої небезпеки у школі. Перевір себе

103

25.

Безпека на дорозі. Правила пішохідного руху

105

26.

Дорожня розмітка

110

27.

Перехрестя. Правила переходу перехресть. Практична робота (оцінка ризику під час переходу дороги на регульованому і нерегульованому перехресті)

113

28.

Безпека у дворі. Ігри біля будинку

117

29.

На льоду і на воді. Літні та зимові розваги

121

30

Безпека на відпочинку. Безпека у лісі

124

31

Допоможи собі сам. Практична робота (моделювання ситуації надання першої допомоги при нескладних травмах). Перевір себе

127

32

Література

131


ВСТУП.

Важливим складником шкільної освіти є формування мотивації до збереження та зміцнення здоров’я. Завдання вчителя – формування в учнів свідомого ставлення до свого життя, оволодіння основами здорового способу життя. Життєвими навичками безпечної та здорової поведінки, формування здоров’язберігаючих компетентностей школярів.

Посібник складено відповідно до чинної програми «Основи здоров’я» (автори Саченко О., Бібік Н., Бойченко Т., Коваль Н.) і підручника «Основи здоров’я»: Підручник для 2 класу/ Н. М. Бібік, Т. Є. Бойченко, Н. С. Коваль, О. І. Манюк – Київ «Навчальна книга», 2003 рік. Курс «Основи здоров’я» сприяє формуванню в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, оволодіння життєвими навичками здорового способу життя та безпечної для здоров’я поведінки. Курсом «Основи здоров’я» передбачено розвиток в учнів рухової активності, дотримання режиму дня, якісного повноцінного харчування, мотивації позитивного ставлення до збереження і зміцнення свого здоров’я.

Автор цього посібника надає учителям початкових класів допоміжний матеріал з тем: «Людина ті її здоров’я», «Фізична складова здоров’я». «Соціальна складова здоров’я». Враховуючи особливості викладання курсу «Основи здоров’я», підібрано такий обсяг інформації, який би заохочував учнів до вивчення предмета: ігри, загадки, прислів’я, приказки, казки, притчі, тести, творчі завдання, а також практичні вправи, які виконуються учнями в практично-дійовій формі під час опрацювання на уроці відповідної теми для досягнення мети й цілей уроку. Перебування учня в різних ролях, допоможе йому швидше зорієнтуватись в складній ситуації. Кількість запропонованих для уроку завдань дає можливість вчителю застосовувати диференційоване навчання на кожному уроці. Передбачаються уроки з участю батьків, бо співпраця з сім’єю сприяє формування в учнів позитивного ставлення до власного здоров’я, спонукає до самоконтролю за ним.



Орієнтовне календарно-тематичне планування

(1 година на тиждень)



Тема уроку

Дата

Людина та її здоров’я

1.

Вступ. Значення здоров’я для людини.




2.

Здоров’я і хвороби. Практична робота (моделювання поведінки з інфекційними хворобами). Перевір себе.




Фізична складова здоров’я

3.

Ростеш і розвиваєшся. Індивідуальні особливості росту і розвитку учнів. Фізичні вправи і здоров’я.




4.

Розпорядок дня. Ознаки втоми. Вчимося і відпочиваємо. Практична робота (організація куточка відпочинку в класі)




5.

Охайність і особиста гігієна.




6.

Здоров’я і харчування. Їжа. Корисна для здоров’я. Народні традиції харчування. Практична робота (вибір корисної для здоров’я їжі)




7.

Загартовування. Правила загартовування. Їх дотримання в різних умовах. Перевір себе




Соціальна складова здоров’я

8.

Ти – особливий. Поведінка з рідними і друзями




9.

Знайомі та незнайомі. Поведінка зі знайомими та незнайомими людьми




10.

Твої друзі. Вибір друзів, уміння товаришувати і спілкуватися. Гуманне ставлення до людей з різними вадами. Поняття про ВІЛ. Практична робота (моделювання дружніх стосунків дівчаток і хлопчиків)




11.

Твої права




12.

Твоя сім’я. Права та обов’язки дитини вдома




13.

Твоя школа. Права та обов’язки дитини в школі. Практична робота (моделювання ситуації «У шкільному медичному кабінеті»)




14.

Узагальнення і систематизація знань учнів. Контрольна робота.




15.

Аналіз контрольної роботи. Безпечна поведінка вдома. Користування телевізором і комп’ютером. Практична робота (моделювання ситуацій «Я вдома сам». «Непрохані гості», «Несподіваний дзвоник»)




16.

Безпека з інструментами




17.

Електричні прилади




18.

Безпека з газом




19.

Небезпечні речовини (отруйні, горючі, легкозаймисті)




20.

Небезпека від вогню. Причини виникнення пожеж




21.

Коли вода становить небезпеку




22.

Безпека у школі. Ситуації можливої небезпеки у школі. Перевір себе




23.

Безпека на дорозі. Правила пішохідного руху




24.

Дорожня розмітка




25.

Перехрестя. Правила переходу перехресть. Практична робота (оцінка ризику під час переходу дороги на регульованому і нерегульованому перехресті)




26.

Безпека у дворі. Ігри біля будинку




27.

На льоду і на воді. Літні та зимові розваги




28.

Безпека на відпочинку. Безпека у лісі




29.

Допоможи собі сам. Практична робота (моделювання ситуації надання першої допомоги при нескладних травмах). Перевір себе





Уроки з основ здоров’я

2 клас

РОЗДІЛ І. ЛЮДИНА ТА ЇЇ ЗДОРОВ'Я.

Урок 1.

Тема. Вступ. Значення здоров’я для людини.

Мета: учити дітей свідомо ставитися до свого здоров’я; дати корисні поради щодо збереження і зміцнення здоров’я, вчити дотримуватися здорового способу життя: режиму дня, раціонального правильного харчування, правил гігієни. Розвивати зацікавленість дітей до проведення фізкультурних вправ і загартовувальних процедур. Розвивати мовлення, вміння висловлювати свою думку. Виховувати у дітей бажання перетворити набуті знання у внутрішню потребу. Формувати вміння працювати в колективі, прислухатись до думки інших.

Обладнання: картки, таблиці, м’яч, сюжетні малюнки.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Робота над темою

1. Вступне слово вчителя.

- Діти, ми з вами щасливі люди – нам даровано життя. Життя – це можливість насолоджуватись красою природи, радіти зустрічі з друзями, відчувати піклування і любов рідних і близьких нам людей, дізнаватись щось нове про світ, що нас оточує.

Ваше життя тільки починається, і воно сповнене планами і надіями. Що ж потрібно для того, щоб ці плани здійснилися? Найперше – це здоров’я. Добре здоров’я допоможе прожити цікаве життя, а хвороба може перешкодити здійсненню ваших мрій.

Що корисно? Що шкідливо?

Як здоров’я вам зміцнити?

Відчувати сил приливи

І ніколи не хворіти.

Треба вам це все вивчати,

Якщо прагнете це знати.

Очікування. Діти передають по колу талісман заняття - м’яку іграшку

« Здоров’ятко » і висловлюють побажання до уроку.

Отже, у вашому житті піде все чудово, якщо будете здорові. Іграшку, красивий одяг, книжку можна купити за гроші, але здоров’я – не купиш. Про нього треба дбати самому. Адже кожний із вас – господар свого організму. І якщо добре дбатимеш про нього, то він довго не буде ушкоджуватись.

І тому подорож до Країни знань в цьому році ми розпочнемо з одного, дуже цікавого міста, яке називається «Нехворійка».

- А що ж це за місто? Яким ви його собі уявляєте? Хто в ньому живе? Як отримати до нього перепустку? Що для цього потрібно? (Щоб жити в місті «Нехворійка», треба добре знати умови, які сприяють формуванню, збереженню і зміцненню здоров’я).

Зрозуміло, всім відомо,

Що приємно будь здоровим,

Тільки треба знати,

Як здоровим стати. (Т. Волгіна)

- Діти, а що значить бути здоровим?Якщо ви бадьорі, веселі, вам хочеться бігати, стрибати, якщо їсте з апетитом і міцно спите, значить ви здорові. Добре здоров’я – це коли кожному з вас добре, нічого не болить, будь-яка справа вам під силу.

- У місті «Нехворійка» живе улюблений лікар всіх дітей і звірят. А відгадати, хто він, вам допоможе загадка.

Веде він прийом під деревом в діброві,

Турбується про те, щоб всі були здорові.

Лікує хвороби: кір, свинку, бронхіт,

Скажіть нам, будь ласка, хто він? (Айболить).

2. Гра «Впізнай ознаку здоров’я» .

- Лікар Айболить хоче пограти з вами в гру. Приготуйте долоньки. Якщо те, що я називаю, є ознакою здоров’я, ви плескаєте в долоньки, якщо ні – сидите мовчки.

- відсутність болю (так)

- добрий настрій (так)

- пружні м’язи (так)

- біль у горлі (ні)

- вільні рухи (так)

- дратівливість (так)

- доброзичливість (так)

- кашель (ні)

- гарна постава (так)

- дзвінкий голос (так)

- сумні очі (ні)

- добрий апетит (так)

- Але, коли вже сталося, що ви захворіли, то для того, щоб швидше видужати, прислухайтесь до порад лікаря, виконайте всі його призначення.

Може лікар Айболить

Від хвороб тебе зцілить?

Проте краще так зробити,

Щоб ніколи не хворіти.

3.Прислів’я

- Діти, пригадайте прислів’я про здоров’я.

- Здоров’я – всьому голова.

- Як про здоров’я дбаєш, так і маєш.

- В здоровому тілі – здоровий дух.

- Здоров’я не купиш за гроші.

- Здоровий не знає, який він багатий.

- Бережи одяг, поки новий, а здоров’я – доки молодий.

- Без здоров’я нема щастя.

- Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.

- Найбільше багатство – здоров’я.

- Хто добрих порад не слухає, той потім і на пальці дмухає, та пізно.

- Шкіра – дзеркало здоров’я.

- Чиста вода – для хвороби біда.

- Хвороба з брудом в дружбі.

- Брудні руки бруднять і обличчя.

- Чисте повітря – ворог хвороб.

- Ходи більше – проживеш довше.

- Мило сіре та миє біло.

- Де повітря, там і життя.

- Молодці, діти. Та важливо не тільки знати народну мудрість, а й слідувати цим порадам все життя.

4. Навколишнє природне середовище.

- Потрапивши до міста «Нехворійка», ми бачимо чисте голубе небо, на якому світить ласкаве сонечко. Жителі міста дихають свіжим повітрям. П’ють чисту прохолодну воду, їдять чисті продукти. Тут немає машин, заводів і фабрик, які викидають у навколишнє середовище отруйні речовини. Тобто, природа у місті «Нехворійка» здорова. А оскільки людина – це частина природи, то здоров’я людини, зокрема і ваше, залежить від здоров’я природи.

Якщо ви живете на екологічно чистій землі, дихаєте чистим повітрям, п’єте чисту воду і миєтесь нею, їсте чисті продукти, то й ваше здоров’я буде в порядку.

Отже, щоб бути здоровим і довго жити, потрібно берегти природне середовище від забруднення отруйними відходами.


  • А що можуть робити діти для збереження природи від забруднення? (Висаджувати дерева і кущі, бо рослини допомагають очищати повітря від шкідливих речовин. Економити воду, тепло та електроенергію. Щоб у домі була вода і тепло, потрібно спалити багато вугілля, газу чи мазуту. А чим більше спалюється, тим більше забруднюється природа. Викидати менше сміття. Адже для його переробки працює багато заводів, які теж забруднюють природу.)

5. Умови навчання та побуту.

- Крім цього, на здоров’я учня впливають умови навчання та побуту.

- Діти, вам подобається наш клас?

- А що саме подобається? (Багато світла, чисте повітря, тому легко дихається, багато квітів).

- Ви – господарі нашого класу. І чи буде в ньому завжди так гарно та чисто, залежить тільки від вас.

- Хто слідкує за чистотою і порядком у класі? (Чергові).

- Що входить до обов’язків чергових?

- Давайте пригадаємо основні правила поведінки в класі, в ліцеї.



6. Повторення правил сидіння за партою.

- Діти, розгляньте уважно таблицю «Сиди правильно». Ви знаєте, щоб бути струнким, красивим, здоровим, треба вміти правильно сидіти. Ось подивіться на хлопчика, який не вмів тримати рівно спину, весь час горбився за партою. Який він сутулий, незграбний..

- Давайте ще раз назвемо основні правила.

- Як треба сидіти за партою? (Прямо, спираючись на спинку).

- За допомогою чого можна перевірити правильну поставу? (Відстань від грудей до парти повинна бути такою, щоб між ними помістилася долонька).

- Де повинні знаходитися лікті? (Лікті повинні лежати на парті).

- Де повинні бути ноги? (Ноги повинні стояти на підлозі повною ступнею).

- З якого боку повинно падати світло? (Світло повинно падати зліва. Тоді не буде утворюватись тінь від руки, коли ви пишете, чи водите нею при читанні).

- Обов’язково потрібно дотримуватись правильної постави. Це важливо для нормальної роботи серця, легень, органів зору. Сутулість, згорбленість можуть привести до викривлення хребта.

- Перевір свою поставу! Стань біля стіни. Якщо потилиця, лопатки, сідниці та гомілки притулюються до стіни – твоя постава зразкова!

7. Фізкультхвилинка.

Слухати ви перестали,

І тепер всі дружно встали.

Будем ми відпочивати,

Нумо вправу починати.

Руки – вгору, руки – вниз,

І легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз – присіли, другий – встали.

Всі за парти посідали,

Вчитись знову ми почали.

8. Гра «Додай слово» (з м’ячиком).

- Я починаю гру словами: «Якщо людина здорова, то вона…», і той, кому я кину м’ячик, повинен продовжити речення одним словом. Будьте уважні, можливо я скажу по іншому: «Якщо людина хвора, то вона…». (Відповіді фіксуються на дошці: добра, щаслива, життєрадісна, весела, усміхнена, привітна, працьовита, енергійна, емоційна, щира, сильна; зла, сердита, похмура, пригнічена, ображена, сумна, роздратована, плаксива, втомлена).



  • Яке обличчя у здорової людини?

  • Якими хотіли б бути ви?

  • Від чого залежить здоров’я людини?

  • Що потрібно робити, щоб людина виросла сильною і мала міцне здоров’я?

  • З якою людиною приємно спілкуватися?

9. Держані документи про здоров’я.

- Наша держава піклується про здоров’я свого народу. В статті 49 Конституції України сказано: «Кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування». Охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування.

Держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту, забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя. В країні збудовано багато лікарень, санаторіїв, будинків відпочинку. Та слід пам’ятати, що, в першу чергу, людина сама відповідає за своє здоров’я і тільки сама може його зберегти.



10. Складові частини здорового способу життя:

- Дотримання режиму дня.

- Раціональне харчування.

- Заняття фізкультурою і спортом.

- Загартовування.

10. Правила особистої гігієни. (Робота в групах) . Записати правила на листках.

11. Робота з підручником с.3-5

12. Робота в зошитах. (с. 2). Як діти дбають про своє здоров’я? (за малюнками).

13.Розгляд ситуацій за сюжетними малюнками.

ІІІ. Підсумок уроку.

Отже, щоб бути здоровим, потрібно постійно дбати про себе: кожного дня робити зарядку, вмиватися, стежити за чистотою свого тіла, одягу, помешкання, слід правильно харчуватися, займатися спортом, загартовуватися, більше бувати на свіжому повітрі. А головне – завжди пам’ятати золоті слова: «Найбільше багатство людини – це здоров’я»

Бути здоровим, друже, зможеш,

Бо кожному це до снаги.

Хвороби всі ти переможеш,

Здоров’я мусиш берегти.

Лиш перші промені в віконце зазирнули –

Вставай і швидше сон ти проганяй.

Для настрою, бадьорості та сили

Ранкову фіззарядку починай.

Ти кожен день живи за розпорядком:

Вставай, вмивайся, ліжко застеляй,

Сніданок з’їж і, дякуючи мамі,

У рідну школу, друже, поспішай.

Учися гарно, старанно, охайно,

Здолати лінощам себе не дозволяй.

У школі рухайся, спілкуйся, розвивайся,

Науки різні добре ти вивчай.

Зі школи ти додому повертайся,

Там пообідай, відпочинь, поспи.

Та про уроки ти не забувайся.

Завдання вчителя як слід зроби.

А далі – час весь твій:

Як хочеш – грайся,

Чи вдома, чи із друзями в дворі,

Побігай пострибай чи позмагайся,

Хай розімнуться м’язи всі твої.

Ти можеш помогти своїй матусі,

Із татком щось цікаве змайструвати…

Все ти виконуй, що велять дорослі,

І вчасно ввечері вкладайся спать.

Здоровий сон тобі вкрай необхідний.

Здоровим будеш – то не будеш бідний!

Урок 2.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка