Екосистеми рідного краю



Скачати 115.81 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір115.81 Kb.

Тема: Екосистеми рідного краю.

Мета:

  • поглибити знання учнів про взаємовідносини в природних екосистемах;

  • ознайомити з особливостями екосистем своєї місцевості;

  • визначити риси пристосування організмів до середовища існування;

  • розвивати спостережливість і вміння робити висновки, вміння працювати в групах, вміння доводити свою точку зору;

  • виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: підручники, зошити,

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

«Бережи те, що є

В цьому щастя твоє.»


  1. Організаційний момент.

Добрий день! Перед тим, як розпочати урок, я хотіла, щоб ви посміхнулися мені, а тепер один одному; були уважними і доброзичливими; щоб ваш гарний настрій та володіння собою допомогли вам бути активними на уроці; щоб ви аналізували нове; не боялися помилятися, продемонстрували пам’ять, увагу; робили самостійно висновки – тобто, я зичу вам успіхів! А зараз я пропоную сісти зручніше.

  1. Актуалізація опорних знань та вмінь.

• Давайте пригадаємо, який розділ ми почали вивчати на попередньому уроці?

• Гра «Світлофор» (учитель проводе бесіду за питаннями, якщо відповідь вірна, учні підіймають синю карточку, якщо ні – зелену):



  • Чи згодні ви, що всі живі організми дихають, живляться, ростуть, розмножуються, пристосовуються до умов існування?

  • Організми в природі існують ізольовано один від одного?

  • Живим організмам потрібні певні умови існування, своя «домівка»?

  • Екосистеми бувають тільки природні?

  • Екосистема – це сукупність живих організмів, які взаємодіють між собою та з умовами середовища?

  • Ліс, степ, парк, озеро, річка – приклади природних екосистем?

  • Поле, сад, город, ставок, акваріум – приклади штучних екосистем?

  • Основними компонентами екосистеми є повітря, ґрунт, вода, мікроорганізми?

  • Ланцюг живлення – така послідовність організмів, коли кожний попередній організм є їжею для наступного?

  • Розпочинається харчовий ланцюг з рослинних організмів.

  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

У світі існує безліч екосистем – маленьких і великих, і кожна з них формувалася тривалий час. Але усіх їх поєднує здатність до саморегулювання, тому кожна екосистема живе як єдиний організм.

І наш сьогоднішній урок ми присвячуємо темі: «Екосистеми рідного краю» (учні записують у зошити).

На протязі уроку ми повинні з’ясувати:


  • найпоширеніші природні екосистеми рідного краю;

  • їх характерні ознаки;

  • які рослини і тварини населяють кожну екосистему та їх взаємовідносини.




  1. Домашнє завдання.

§10, скласти таблицю ст.64.

  1. Вивчення нового матеріалу.

• Робота в групах. Визначити екосистеми рідного краю нам допоможе гра «Збери пазли» (учні отримали конверти з малюнками, які розрізані на вісім частин, за дві хвилини вони повинні зібрати малюнок, що стане відповіддю)

І так, основними екосистемами рідного краю є:


ліс степ озеро річка


Мій рідний край, моя земля,

Велика, превелика,

Є в ній степи, ліси, поля,

Моря і гори, й ріки
На уроці ми розглянемо один тип екосистеми своєї місцевості, а який ви здогадаєтесь самі.

• Узимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени жовтий? (ліс)

• Складання асоціативного куща (учитель пропонує учням пригадати, що вони знають про ліс)

кисень дерева


затінок відпочинок

ЛІС
гриби підсніжник
ягоди жолуді

• Використовуючи текст §10 визначте характерну ознаку лісу?

• Чи є ліси на території України? В якій її частині? (S = 10 млн. га, 15%)

• А на території нашої області? Вони займають всього 6% площі. Це порівняно небагато. Великі території лісів, що розкинулись у Знам’янському та Олександрівському районах області, одержали назву Чорний ліс.

• Чому? (дерева високі, густі, в лісі темно) В цих лісах переважають широколистяні дерева: дуб, ясен, граб, клен, липа, берест, в’яз.

Олександрівський та Світловодський райони виділяються в області значними площами хвойних лісів, головним чином сосновими.


На нашому уроці працюють творчі групи - біологи та зоологи, які готували для вас цікаву інформацію.

• Яке значення лісу в нашому житті? (повідомлення учня)

Ліс - безцінний дар природи. Значення його в природі неможливо переоцінити. Він забезпечує нас киснем: тільки 1 га зелених насаджень дає три тони кисню на рік. У повітрі лісу міститься близько 200 біологічно активних речовин, що благотворно впливають на людський організм. Ліс недарма називають легенями планети.

Ліс регулює температуру, знижуючи її влітку на 4ºС, а взимку підвищує на 3,5ºС. На заліснених територіях випадає на 5-15% більше атмосферних опадів ніж на безлісих. Незамінна допомога лісу в сільському господарстві. Ліс – це волога, волога це урожай, а врожай – це життя людини – вчить народна мудрість. Знижуючи швидкість вітру, ліс захищає прилеглі до нього поля від надмірного випаровування води.

Ліс відіграє велику роль в народному господарстві – дає сировину для деревообробної, меблевої, паперової, хімічної промисловості.

Лісові ягоди, горіхи, гриби – важливі продукти харчування людини. Споживають їх і лісові звірі та птахи. Мед, зібраний з лісових квітів, має високі цілющі властивості.

Ліс – джерело естетичних вражень і натхнення людини.
Спасибі людям, що зростили ліс.

За всі дуби спасибі, за ялини,

І за красу березових тих кіс,

Що милі серцю кожної людини.

Коли б не ліс, не знали б ти і я,

Як сон цвіте й конвалії у маї,

Не слухали б ми пісні солов’я,

Що понад неї кращої не має.

Від суховіїв сохнула б земля,

Подібною вона була б пустелі,

А ліс накличе хмару на поля,

Дощі проллються весняні, веселі
Ліс можна порівняти з кількаповерховим будинком, де кожен із «поверхів» утворюють певні рослини і населяють тварини. На кожному «поверсі», що має назву ярус, різне освітлення, а тому й різні мешканці.

• Що собою являють яруси лісу та які рослини і тварини їх населяють? (§10 ст.58)



Словничок: ярусність – пристосування живих організмів до вловлювання світла.
Тваринний і рослинний світ лісу багатий і різноманітний. Ви не раз були у лісі.

• А чи відомо вам, яке дерево вважають наймогутнішим? (на моніторі з’являється зображення дуба) (повідомлення учня)

На Україні є дуби, вік яких вимірюється століттями. Окремі дерева «пам’ятають» княжі часи, козацьку вольницю. Як правило такі дуби отримали охоронні свідоцтва. На Україні росте 23 види дуба. Завдяки розгалуженню густої крони, великій висоті і глибокому кореню дуби надійно захищають землю від пилових бур, посіви – від посух та суховіїв. Дуб добре скріплює землю, сприяє накопиченню вологи в ґрунті. Дуб відмінно очищає повітря від пилу та інших шкідливих домішок. В дубовому лісі почувають себе добре всі. Особливо хворі на гіпертонію.

За твердістю та міцністю деревини дуб і справді богатир. У воді без доступу повітря дуб не лише не гниє, а стає ще міцнішим. У давнину з дубових колод зводили фортеці, будували мости, вітряки, водяні млини. З деревини дуба виробляли відра, діжки, колеса для возів.c:\users\богдан\desktop\1237207081_10.jpg

Дуб гарний медонос. Велику цінність мають і жолуді. Вони корисні і поживні, оскільки містять крохмаль, білки, цукор, жир. З них роблять борошно і каву. В Кіровоградській області археологи знайшли поселення, мешканці яких ще 5000 років тому пекли хліб із розтертих на борошно жолудів. Сьогодні жолуді – високопоживний корм для тварин. Дуб приносить людині велику користь і його треба берегти.
Не має мабуть дерева, по етичнішого і привабливішого, ніж береза. Скільки добрих слів про неї мовлено, скільки пісень складено. Впродовж багатьох століть на Україні береза є символом ніжності й чистоти, вірності і щедрості. (на моніторі з’являється зображення берези) (повідомлення учня)

c:\users\богдан\desktop\167951.jpg


Белая береза под моим окном

Принакрылась снегом, точно серебром.

На пушистых ветках снежною каймой

Распустились кисти белой бахромой.
И стоит береза в сонной тишине,

И горят снежинки в золотом огне.

А заря, лениво обходя кругом,

Обсыпает ветки новым серебром.
Здавна люди шанували березу за корисні властивості, якими щедро наділила її матінка природа. Ледь-ледь почне сходити сніг, а вона вже прокидається зі сну. Недарма ж і перший місяць весни у нас називається березнем – у дереві починається рух соку.

Березовий сік – справжній еліксир здоров’я. Він приємний на смак, освіжає і тонізує, містить вітаміни С та групи В, мінеральні солі, мікроелементи, цукор, кальцій, магній, мідь, залізо та інші корисні речовини. Особливо потрібен він організмові ранньою весною, коли в їжі мало вітамінів. У хворих з високою температурою він добре вгамовує спрагу. Він корисний при ревматизмі, хворобах нирок, печінки і шлунково-кишкового тракту. Із соку виготовляють квас, пиво, шампанське.

Береза щедро дарує людям свої багатства, однак нерідко їй платять за це чорною невдячністю. Подивіться на берези, які зростають навколо міст і сел. Майже на кожній з них – глибокі незагоєні рани. З молодих гілок берези роблять банні віники. У поєднанні з високою температурою листя виділяють ароматичні речовини. Після такої процедури у лазні від людини три дні пахтить свіжим березовим духом.

Славиться береза і високою якістю деревини. З неї виготовляють фанеру, папір, меблі, сувеніри, музичні інструменти, посуд. Нажаль, багато березової деревини не використовується, гниє і пропадає.


• Серед лісових тварин - це великий звір. Його тулуб вкритий бурою коричневою шерстю. Через вайлувату ходу його називають клишоногим? (на моніторі з’являється зображення ведмедиці з малятами) (повідомлення учня)

Бурий ведмідь – це великий звір, маса якого досягає 80 – 120 кг. Влітку ведмідь влаштовується на відпочинок, лягаючи просто серед трав, кущів, моху. Восени починає шукати місце для барлоги. Влаштовує її під корінням поваленого дерева, інколи просто у лісовій гущавині, наносивши туди купу моху, ялинових гілок. Барліг має вигляд великого пташиного гнізда. Найдовше в барлозі живуть ведмеді з ведмежатами, менше всього старі самці. c:\users\богдан\desktop\037a4e5ccf4e.jpg

У справжню сплячку ведмеді не впадають. Їх стан вірніше було б назвати зимовим сном, оскільки вони зберігають повну життєздатність і в разі небезпеки можуть покинути барліг.

Ведмеді живляться переважно вегетаріанською їжею – кореневищами, бульбами, зеленню, ягодами, насінням, плодами. Інколи ловлять молодих копитних звірів, свійську худобу, гризунів, пташенят.


Фізкультхвилинка

Травичка низенько-низенько, (Присідання.)

Дерева високо-високо. (Підняти руки вгору.)

Вітер дерева колише, гойдає, (Нахили вліво, вправо, вперед, назад.)

То вправо, то вліво нахиляє,

То вперед, то назад.

Пташки летять, відлітають. (Взмахи руками.)

А діти тихенько за парти сідають.


А тепер відгадайте загадку:

У хатах домовичок,

У лісах… (лісовичок)

Сьогодні на урок до нас завітав господар лісу, давайте його погукаємо. (лісовичок загадує загадки)

Кожний з нас повинен бережно ставитися до навколишньої природи, по можливості збагачувати її, та ні при яких обставинах не збіднювати, а для цього потрібно засвоїти деякі прості правила поведінки у лісі.
• Гра «географічна мозаїка» (учні отримали конверти з набором слів, необхідно скласти кожній групі своє правило поведінки у лісі, лунає музика)


  • не руйнуйте мурашники;

  • не ламайте гілок дерев;

  • не галасуйте в лісі;

  • не ловить метеликів;

  • розводьте вогнище біля води;

  • не руйнуйте павутиння;

  • не зрубуйте дерева та чагарники;

Чи знаєте ви, що:

  • гниє у лісі: папір – 2-3 роки, консервна банка – 50 років, поліетиленовий пакет – 200 років, скло – понад 1000 років.

  • гниє у ґрунті: папір натуральний - від 60 днів до 2-х років, синтетичний папір – 40 років, толь, руберойд – від 20 до 80 років.

  • пластикові пляшки – 300 років, поліетилен – 350 років


Здесь в зарослях лесных, где все для сердца мило,

Где чистым воздухом так сладостно дышать,

Есть в травах и цветах целительная сила,

Для всех умеющих их тайну разгадать.
З найдавніших часів життя людини пов’язане з лісом, з лікарськими рослинами. Ще в давнину люди помітили, що в багатьох рослинах приховані цілющі речовини, і почали застосовувати їх для лікування різних захворювань. Лікарські рослини, стали основою для розвитку народної медицини.

Я запрошую народну цілительку, яка розповість про деякі лікарські рослини та їх застосування. (на моніторі з’являється зображення рослини звіробій та кульбаби) (повідомлення учня)

Звіробій звичайний – росте у світлих листяних і мішаних лісах, серед чагарників. Цвіте з кінця червня до вересня. Збирають траву під час цвітіння, зрізуючи верхню частину стебла, оскільки нижня дуже дерев’яниста. Зібрану сировину в’яжуть у пучки і так сушать у затінку, щоб зберегти природний колір. Це одна з найцінніших лікарських рослин. Недарма в народі рослину назвали травою від дев’яносто дев’яти хвороб. У народній медицині її широко застосовують як кровоспинний, протизапальний, протимікробний засіб. При шлункових захворюваннях, хворобах дихальних шляхів, травного тракту, печінки і нирок.c:\users\богдан\desktop\5013572_410e5ce6.jpg

Кульбаба – медоносна рослина. На її квітках бджоли збирають пилок. Корені і листки кульбаби використовують у лікуванні людей, з молодих листків можна робити салати. Кульбаба – природний барометр: на дощ її кошики закриваються. Кульбаба показує час: квітки її відкриваються о 6 годині ранку, а закриваються о 10 годині.c:\users\богдан\desktop\1258398771_dandelion.jpg

Питання до учнів. А чи знаєте ви легенду пов’язану з назвою цієї рослини?

c:\users\богдан\desktop\2010_11_16\img.jpg


Все на землі, все треба берегти.

І звіра, птаха і оту рослину,

Не чванься тим, що цар природи ти -

Бо врешті ти лише її частина
(Фільм про чорний ліс)


  1. Закріплення:

а) Гра «Вірю - не вірю»

- ліс – це приклад штучної екосистеми;

- на території лісу росте багато дерев і чагарників;

- верхній ярус лісу утворюють дерева;

- тваринний світ лісу дуже різноманітний;

- України вся вкрита лісом.



б) Дидактична гра «Хто це?» (діти впізнають тварину за силуетом)

c:\users\богдан\desktop\426954280.jpgc:\users\богдан\desktop\494848486.jpg


c:\users\богдан\desktop\52130863.jpgc:\users\богдан\desktop\293335891.jpg



  1. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи на уроці.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка