Фізико-географічне положення України. Крайні точки і розміри території. Географічне положення, кордони. Географічний центр України



Скачати 165.37 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір165.37 Kb.
Тема: Фізико-географічне положення України. Крайні точки і розміри території. Географічне положення, кордони. Географічний центр України.

Практична робота № 1. Нанесення на контурну карту крайніх точок, географічного центру України та кордонів країн, що межують з нею (початок)

Мета: Сформувати знання учнів про фізико-географічне положення України, розміри території; виявити і проаналізувати особливості географічного положення України; визначити координати крайніх точок України, поглибити та закріпити навички роботи учнів із картами атласу.

Обладнання: фізична карта України, карта адміністративно-територіального устрою України, атласи, підручники, презентація

Тип уроку: комбінований (формування нових знань, умінь, набуття практичних навичок

Опорні поняття: крайня точка,географічний центр,географічне положення

Географічна номенклатура: країни, з якими межує Україна: Росія(Москва), Білорусь (Мінськ), Молдова (Кишинів), Польща (Варшава), Словаччина (Братислава), Угорщина (Будапешт), Румунія (Бухарест); крайні точки України: село Грем’яч, селище Червона Зірка, мис Сарич, селище Соломонове; географічний центр України: Добровеличківка, Мар’янівка; географічний центр Європи с. Ділове Рахівського району Закарпатської області

Очікувані результати: учні навчаться: називати розміри території України; показувати на карті крайні точки України, суміжні з Україною держави; географічний центр України та Європи; характеризувати кордони та особливості географічного положення України, положення України щодо годинних поясів; визначати координати крайніх точок України, поясний і місцевий час; робити висновки про особливості географічного положення України, його переваги та недоліки 

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

ІV. Вивчення нового матеріалу


    1. Загальні відомості про територію і кордони України

    2. Фізико-географічне положення України

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів


  1. Перевірка домашнього завдання:

    1. Індивідуально на картках (картки передбачають різний рівень складності відповідно до індивідуальних особливостей учнів). Картки та ключі подано в додатку №1.

    2. Бліцопитування (фронтально)

  1. Якими є завдання курсу «Фізична географія України»?

  2. У працях яких учених можна знайти перші згадки про Україну

  3. Які східнослов’янські племена об’єдналися в державу Київська Русь? Коли це відбулося?

  4. Доведіть практичну потребу знань фізичної географії України для людей різних професій.




  1. Актуалізація опорних знань

Пригадайте, із чого починалося вивчення материка або океану в 7 класі? (Відповіді учнів.)

Учні згадують план опису географічного положення материка.



  1. Розташування материка відносно екватора, тропіків (полярних кіл), нульового і 180-го меридіанів.

  2. Якими океанами і морями омивається. Характер контуру берегів.

  3. Розташування щодо інших материків.

  4. Крайні точки материка, координати, протяжність материка в градусах і кілометрах з півночі на південь і з заходу на схід.

  5. В яких кліматичних поясах та природних зонах він розташований.

  6. Площа материка і його місце серед інших материків.



    1. Що розуміють під поняттям «географічне положення»?

    2. У якій частині Європи розташована територія України?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Оголошення теми і завдань уроку

Дослідження будь-якого географічного об’єкта починається з детального вивчення його географічного положення, оскільки саме з географічним положенням, розмірами території пов’язана різноманітність природних, природно-ресурсних, соціальних, економіко-географічних особливостей країни. Для того щоб схарактеризувати географічне положення України, скористаємося знаннями та вміннями, набутими в попередньому навчальному році.

Сьогодні на уроці ми з вами відправляємося у віртуальну подорож метою якої є: визначити крайні точки і розміри території України. Дізнатися, де знаходиться географічний центр України. Схарактеризувати географічне положення та кордони країни, зробити висновки: чи є таке положення України вигідним для її соціально-економічного розвитку.

Для цього ми скористаємося маршрутними картами, які є у вас на столі. (Додаток №2)



  1. Загальні відомості про теорію і кордони України

  2. Фізико-географічне положення України

а) Положення в системі географічних координат

б) Положення відносно основних форм рельєфу

в) Положення в межах тектонічних структур

г) Положення відносно морів і океанів

д) Господарська оцінка фізико-географічного положення України

ІV. Вивчення нового матеріалу

Прийом «Картографічна лабораторія»


  • Індивідуальне завдання для обдарованих учнів:

  1. Визначте координати крайньої південної (мис Сарич) та північної (село Грем’яч) точок України, та протяжність між ними у кілометрах.

  2. Визначте координати крайньої західної (м. Чоп) та східної (село Червона Зірка) точок України, та протяжність між ними у кілометрах.

  • За допомогою карт атласу та глобуса визначте та покажіть, на якому материку та в якій його частині розташована Україна.

Наша держава розташована в Центральній і Південно-Східній частинах Європи відносно її географічного центру (пам’ятний знак про його розміщення перебуває біля с. Ділове Рахівського району Закарпатської області України).



Далі характеристика фізико-географічного положення України відбувається одночасно з виконанням практичної роботи №1 «Нанесення на контурну картку крайніх точок, географічного центру України та кордонів країн, що межують із нею» у контурних картах.

  1. Загальні відомості про теорію і кордони України.

Площа України становить 603,7 тис.км2. За розмірами теорії наша країна посідає 40-е місце серед держав світу і друге серед держав Європи (після Росії). Загальна протяжність державних кордонів України становить близько 6,5 тис. ким (суходільні – 5450 км, морські – 1050 км). По суходолу Україна межує із сімома країнами: Росією, Білоруссю, Молдовою, Румунією, Польщею, Угорщиною і Словаччиною. (Розповідь учня супроводжується показом на настінній карті «Адміністративно-територіальний устрій України»)

Виконання практичної роботи – нанесення на контурну картку кордонів країн, що межують із Україною.

  1. Фізико-географічне положення України.

Фізико-географічне положення країни — це природна адреса, яка характеризує розташування її території відносно географічних широт і довгот, об’єктів, які зумовлюють найважливіші особливості її природи.

Прийом «Географічний словничок» (учні записують визначення у зошити)

Географічне положення - це розташування будь-якого об’єкта відносно інших територій і об’єктів. Розрізняють фізико-географічне та економіко-географічне положення.

Під фізико-географічним положенням країни розуміють її розміщення в системі географічних координат відносно великих природних об’єктів (материків, океанів, морів, природних зон, форм рельєфу тощо).



Економіко-географічне положення країни характеризує її розташування відносно інших суспільних об’єктів (країн, сировинних баз, транспортних шляхів тощо). Особливо економіко-географічного положення України розглядаються в 9 класі.

Існує певна послідовність характеристики фізико-географічного положення. Розташування країни між певними паралелями зумовлює кількість сонячної енергії, яка надходить на її територію.



Запитання: пригадайте, як кількість сонячної радіації залежить від широти крайніх північної й південної точок території?

а) Положення в системі географічних координат

Україна розташована у Центральній та Південно-Східній Європі; її теорія лежить у Північній і Східній півкулях між 440 23/ і 520 23/ північної широти та 220 09/ і 400 13/ східної довготи. Протяжність території між крайніми точками з півночі на південь становить 893 км, а із заходу на схід – 1316 км. Географічний центр України розташований на північно-східній околиці селища міського типу Добровеличківки в Кіровоградській області. Тут встановлено символічний знак, який має координати 480 23/ пн. ш. і 310 11/ сх. д.

Геодезисти за своєю методикою визначили центр України поблизу села Мар’янівка Черкаської області (490 01/ пн. ш.310 29/ сх. д.).



Проблемне питання

  • Де справжній географічний центр?

(Випереджуючі завдання – повідомлення учнів про мис Сарич, географічний центр)

Презентація індивідуальних завдань

Виконання практичної роботинанесення на контурну карту крайніх точок, географічного центру України.

б) Положення відносно основних форм рельєфу

Територія України займає південно-західну частину Східно-європейської рівнини, тут переважають низовини і височини (95 % площі). Тільки на крайньому заході та півдні розташовані гори. Із рівнинністю території України пов’язана характерна для Східноєвропейської рівнини зональність ландшафтів. Україна розташована в трьох природних зонах – мішаних лісів, лісостеповій, степовій із помірно континентальним кліматом, родючими чорноземами ґрунтами, різноманітними корисними копалинами.

В історії України важливе значення відігравав Дніпро, який протікає в центральній частині держави та поділяє її територію на правобережну й лівобережну частини.



Запитання: 

  • із якими державами проходять кордони України по річках: Дніпру, Дунаю, Дністру, Західному Бугу, Сіверському Дінцю?

(Випереджуючі завдання – повідомлення учнів про річку Дунай, поліську низовину)

в) Положення в межах тектонічних структур.

Більша частина України розташована в межах великої стійкої Європейської літосферної плити. Лише крайній захід і південь належать до рухливого поясу літосфери,якому відповідають Кримські та Карпатські гори.

г) Положення відносно морів і океанів.

Україна має широкий вихід до Чорного та Азовського морів. Це забезпечує розвиток не тільки рибного промислу та санітарно-курортного господарства в прибережних районах, а й зовнішніх зв’язків України. Через Чорне море Україна має вихід до світового океану.

(Випереджуючі завдання – повідомлення учнів про моря)

д) Господарська оцінка фізико-географічного положення України.

Значні розміри України обумовлюють широке різноманіття її природних умов і ресурсів. Рівнинний характер території України сприяє рівномірному розміщенню виробництва та населення. А розташування в межах помірного кліматичного поясу забезпечує достатнє надходження сонячного тепла для життя та діяльності людей. Більша частина України лежить у басейні річки Дніпро, яка є головною водною артерією країни. Через Чорне море Україна має вихід до Світового океану, а по Дунаю підтримує зв’язки з країнами Центральної Європи.

Усі ці умови є сприятливими для розвитку господарства й життя населення країни.



V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Запитання і завдання

  1. Чому перед тим, як розпочати вивчення природи будь-якої території, важливо дізнатися про особливості її географічного положення?

  2. За якими критеріями можна схарактеризувати фізико-географічне положення України?

  3. Яке місце на материку Євразія займає територія України?

  4. За картою атласу назвіть крайні точки України.

  5. За картою атласу покажіть і назвіть країни, із якими межує Україна.

  6. Як впливає фізико-географічне положення країни на розвиток її господарства?

  7. Які методи ви застосували при характеристиці фізико-географічного положення України?

Експрес тести

  1. Укажіть, у яких півкулях розташована територія України:

а) Західній і Північній;

б) Східній і Північній;

в) Західній і Південній;

г) Східній і Південній.



  1. Найвіддаленіша від Північного полюса точка України розташована:

а) поблизу с. Грем’яч;

б) поблизу с. Добровеличківка;

в) поблизу м. Чоп;

г) на мисі Сарич.



  1. Укажіть назву країни, із якою Україна має найдовший спільний кордон:

а) Росія; б) Польща;

в) Білорусь; г) Румунія.

4) Площа України становить:

а) 6, 037 тис.км2; б) 60, 37 тис.км2;

в) 603, 7 тис.км2; г) 6 037 тис.км2.

VІ. Підсумок уроку

Прийом «Мікрофон»

Учні називають найважливіші факти, географічні об’єкти, висновки з теми уроку.


Заключне слово

  • Україна - одна з найбільших за площею території держава Європи. Значні розміри України обумовлюють різноманіттям її природних умов і ресурсів

  • Фізико-географічне положення України є сприятливим для життя населення та його господарської діяльності

.

VІІ. Домашнє завдання

Для усіх

  1. Вивчити параграф 2 підручника

На вибір:

  1. Випереджувальне завдання: 

    1. підготуйте повідомлення про навколосвітню подорож Ф. Магеллана;

    2. підготуйте повідомлення про канадського інженера С. Флемінга.

  1. Обчислити найкоротшу відстань від крайньої південної точки України до екватора.

  2. Обчислити найкоротшу відстань від крайньої північної точки України до Північного полюса.

Додаток №1

Картка № 1
Завдання з вибором однієї правильної відповіді

  1. Оберіть твердження, що відповідає визначенню поняття «географія України»:

А. Наука про склад, геологічну будову і розташування території України.

Б. Наука про розвиток українського народу.

А Б В Г
















В. Наука про розвиток господарства України.

Г. Наука про природу, розміщення

населення і господарства України.



  1. Вкажіть, що є предметом вивчення фізичної географії:

А. Закономірності розвитку природи Землі.

А Б В Г
















Б. Закономірності розміщення населення.

В. Закономірності розміщення господарства.

Г. Особливості природи, населення, господарства рідного краю.


  1. Оберіть варіант, у якому вказано адміністративні області України, що межують одна з одною:

А. Київська, Житомирська, Вінницька.

А Б В Г
















Б. Львівська, Тернопільська, Полтавська.

В. Херсонська, Одеська, Полтавська.

Г. Рівненська, Волинська, Луганська.
Картка № 2

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

  1. Оберіть варіант, у якому вказано адміністративні області України, що межують одна з одною:

А. Львівська, Закарпатська, Одеська.

А Б В Г
















Б. Херсонська, Миколаївська, Київська.

В. Рівненська, Волинська, Тернопільська.

Г. Рівненська, Волинська, Львівська.

  1. Вкажіть, що є предметом вивчення фізичної географії:

А. Закономірності розвитку природи Землі.

А Б В Г
















Б. Закономірності розміщення населення.

В. Закономірності розміщення господарства.

Г. Особливості природи, населення, господарства рідного краю.

Додаток № 2



Маршрутна карта

  1. Загальні відомості про теорію і кордони України

  2. Фізико-географічне положення України

а) Положення в системі географічних координат

б) Положення відносно основних форм рельєфу

в) Положення в межах тектонічних структур

г) Положення відносно морів і океанів

д) Господарська оцінка фізико-географічного положення України

Додаток № 3


Випереджувальні завдання
Матеріал для повідомлень
Втрачений день Фернана Магеллана

Як виявилося, учасники першої навколосвітньої експедиції під керівництвом Фернана Магеллана «загубили один день». Тоді ще не існувало поняття про різницю в місцевому та всесвітньому часі. Далекі торговельні експедиції проходили в обох напрямках практично за одним і тим самим маршрутом, перетинаючи меридіани спочатку в одному напрямку, а потім — у протилежному. У випадку з Магелланом, уперше зафіксованому в історії, експедиція повернулася в початковий пункт, так би мовити, «не повертаючись», але рухаючись тільки вперед, тобто на захід.

На кораблях іспанського короля вівся відлік часу для підтримання черговості вахт, обчислення пройдених відстаней, ведення записів, дотримання церковних католицьких свят.

Хронометрів у ті часи не існувало, моряки користувалися пісочним годинником (на флоті існував відомий вам усім відлік часу «за склянками»). Початок відліку часу доби був опівдні. Кожного ясного дня моряки визначали момент полудня, коли Сонце перебувало в найвищій точці, тобто перетинало меридіан (за допомогою компаса або за довжиною тіні). Від цього вівся й відлік днів календаря, у тому числі недільних днів, Великодніх і всіх інших церковних свят. Але щоразу моряки визначали час місцевого полудня, відповідного меридіана, на якому в цей момент перебувало судно. Кораблі пливли на захід, слідом за рухом Сонця по небосхилу, наздоганяючи його. Тому, якби в них був сучасний хронометр або звичайний годинник, налаштований на місцевий час порту Санлукар-де-Баррамеда, моряки помітили б, що їх день трохи довший за звичайні 24 години, а їх місцевий полудень дедалі триваліший і більше відстає від рідного іспанського, переходячи поступово на іспанський вечір, ніч, ранок і знову день.

Церковні свята іспанські моряки старанно відзначали, але, як виявилося потім, за своїм власним календарем. Урешті-решт, коли гурт змучених блукачів морів повернувся до рідної Іспанії, виявилося, що їх корабельний календар відстав від календаря батьківщини та церкви на цілу добу. Тобто вони неправильно святкували неділі, Великдень, інші свята, неправильно постували! Їх було оголошено віровідступниками і відлучено від церкви. Лише згодом вдалося розібратися в цій ситуації, і моряків відновили в правах.

Люди зрозуміли та визнали, що Земля має форму кулі, тіла з безперервною поверхнею, і при подорожах вздовж паралелей, тобто в площині її добового обертання навколо своєї осі, час, так би мовити, змінює свою тривалість. Якщо рухатися на захід, за Сонцем, день (доба) ніби подовжується. Якщо ж рухатися на схід, назустріч Сонцю, доба, навпаки, скорочується.

Для подолання цього парадоксу пізніше була розроблена система годинних поясів і поняття лінії зміни дат. Ефект зміни годинних поясів тепер відчуває кожний, хто здійснює далекі подорожі на літаках чи швидкісних поїздах.

(За матеріалами http://uk.wikipedia.org)



Сендфорд Флемінг

Розділити всю Землю на 24 годинні пояси по 15 градусів у кожному, а за нульову лінію взяти Гринвіцький меридіан — середину нульового поясу — запропонував канадський інженер-зв’язківець Сендфорд Флемінг. Усередині поясу час береться всюди однаковим, а на межі переводять стрілки на годину вперед або назад. Це рішення дозволило спростити розрахунок тимчасових виправлень: різниця між двома годинними поясами завжди залишалася кратною цілій годині. При цьому відхилення від природного сонячного часу не повинно було перевищувати 30 хвилин. У 1883 р. ідею Флемінга прийняв уряд США, а в 1884 р. на міжнародній конференції у Вашингтоні 26 країн підписали угоду про годинні пояси й поясний час. Було вирішено, що межі поясів не обов’язково мають проходити суворо по меридіанах — із метою зручності вони можуть відповідати державним та адміністративним кордонам.



Ідея літнього й зимового часу стала наступним кроком. Уперше вона була висловлена англійцем Вільямом Віллеттом у статті «Про розтринькання денного світла», опублікованій у 1907 р. Віллетт пропонував переводити час на 20 хвилин уперед щонеділі квітня, а потім переводити різницю назад у вересні, і стверджував, що це дозволить країні зменшити витрати на освітлення. Він міркував у такий спосіб: так уже склалося, що в літню пору міські жителі встають і йдуть на роботу, коли вже розвидніло, а лягають затемна, через що їм доводиться витрачати зайві гроші на освітлення своїх будинків у темний час доби. Чому б улітку не зрушити стрілки трохи вперед — так, щоб час підйому змістився ближче до світанку? Ідея Віллетта була реалізована британським урядом у 1916 р. Досить швидко англійці прийшли до схеми з одноразового переведення стрілок на одну годину. Після закінчення Першої світової війни їхній досвід стали поступово переймати інші держави, що побачили в сезонному переведенні стрілок непогану можливість заощадити. Зараз за системою «літній-зимовий» час живе понад 80 країн світу.

(Див. карту в режимі онлайн: http://time.in.ua/images/daylight-saving.png. Синім кольором на карті відзначені країни, що використовують перехід на літній час; оранжевим — країни, у яких скасовано літній час; темно-червоним — країни, які не використовують перехід на літній час.)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка