Фізкультхвилинки на уроках у початкових класах



Сторінка1/6
Дата конвертації26.02.2016
Розмір0.9 Mb.
  1   2   3   4   5   6

Фізкультхвилинки на уроках

у початкових класах
За комплексно-цільовим проектом

«Формування основ здорового способу життя»

Шульга Лідія Григорівна

вчитель початкових класів

Подолянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Куп‘янської районної ради

ШульгаЛ.Г. Фізкультхвилинки на уроках у початкових класах. Куп‘янськ, 2011. – ,

У роботі розкрито значення проведення фізкультхвилинок та фізкультпауз під час навчально-виховного процесу у початкових класах. Посібник містить комплекси фізичних вправ, різні види фізкультпауз та фізкульхвилинок, які допоможуть зняти втому дітей підчас навчально-виховного процесу .

Для вчителів початкових класів та вихователів груп подовженого дня

2

ЗМІСТ


І. Вступ……………………………………………………………………………….. 4

ІІ. Фізхвилинки на уроках …………………………………………………………. 5



  • Комплекси фізичних вправ…………………………………………….. 5

  • Ігрові фізкультхвилинки……………………………………………….. 6

  • Кінезіологічні фізкультхвилинки……………………………………… 7

  • Віршовані(імітаційні) фізкультхвилинки……………………………... 11

  • Фізкультхвилинки на уроках російської мови………………………... 27

  • Пальчикова гімнастика………………………………………………… 32

ІІІ. Список використаної літератури……………………………………………….. 44

3
ВСТУП



Здоровою може вважатися людина,

яка відзначається гармонійним

фізичним і розумовим розвитком

 і добре адаптована до оточуючого її фізичного та соціального середовища.



(Г.Сигерист)

Приймаючи дитину до школи, потрібно враховувати, що маємо справу з дитячим організмом, який росте, розвивається.   Для нормального розвитку дитині молодшого шкільного віку потрібно багато рухатися (ходити, бігати). Як стверджує народна мудрість, «рух – це життя і здоров’я». Норма природної потреби в русі у дітей цього віку становить приблизно 1,5 – 2 години на добу.

Проте зі вступом до школи рухова активність дитини зменшується. Руховий режим з відносно довільного змінюється на обумовлений строгими правилами поведінки.

Більшу частину доби дитина перебуває у статичному  положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці.

Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли  виконувати нескладні фізичні вправи.

Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки, фізкультпаузи) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців. 

Фізкультхвилинка ( фізкультпауза) має стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій школі (крім тих уроків, на яких сам процес навчання передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків музики, трудового навчання, ритміки, фізичного виховання)

Завдання фізкультурних хвилинок і пауз:

• повернути втомленій дитині працездатність, увагу;

• зняти м'язове і розумове напруження;

• попередити порушення постави;

Недооцінка фізкультурних хвилинок і пауз є однією з причин тієї парадоксальної статистики, яка свідчить, що кількість дітей із різними захво­рюваннями з класу до класу не зменшується, а навпаки, збільшується, досягаючи 4-5 (!) разів порівняно з початком навчання у школі.

Виняткове значення фізкультхвилинки мають у роботі з молодшими школярами, особливо з шестирічками. Їм дуже важко висидіти весь урок. Для підвищення загальної працездатності, поліпшення їхнього здоров‘я дуже корисні фізкультхвилинки і паузи. Вони знімають втому, нормалізують увагу й активність, відновлюють сили й робочий настрій, почуття бадьорості й свіжості, підвищують дисциплінованість.

Фізкультхвилинка включає 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість фізхвилинки 2-3 хвилини.

Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.

Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи.

4

Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами.



Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи.

Чим більшим є статичне навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому класі необхідно проводити по дві фізкультхвилинки  - на 10-ій  і 20-ій хвилині кожного уроку. Але якщо діти швидко стомлюються,  можна провести і три фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі ).

Під час виконання вправ дуже важливо забезпечити приплив свіжого повітря в клас. Якщо є змога музично супроводжувати фізкультпаузи, то це є додатковим фактором відпочинку дітей. Бувають різні види фізкультурних хвилинок і пауз:


  • комплекси фізичних вправ (передбачають вправи для м'язів рук, спини, ніг, які здатні зняти статичне напруження, активізувати дихання, посилити кровообіг (усунути застійні явища);

  • кінезіологічні ( з метою профілактики деяких соматичних захворювань у дітей);

  • імітаційні ( віршовані ) ;

  • ігрові ( стимулюють пізнавальну діяльність молодших школярів).

Фізхвилинки на уроках

Комплекси фізичних вправ

Комплекс 1



  1. В.п. – сидячи за партою, руки навхрест на парті,голову опустити.

1 – 2 – підняти голову, руки вперед угору, прогнутися, подивитися на руки ( вдих);

3 – 4 – в.п. ( видих).

Повторити 4 – 6 разів у повільному темпі. Виконуючи вправу, напружити м‘язи, прогнутися в попереку, потягнутися за руками ввгору, приймаючи в.п., розслабити м‘язи.


  1. В.п. – сидячи за партою, руки на парті.

1 – руки перед грудьми, лікті на рівні плечей, долонями вниз;

2 – руки вперед, долонями всередину;

3 – руки перед грудьми;

4 – в.п.


Повторити 4 – 6 разів у середньому темпі. Тулуб тримати вертикально. Дихати рівномірно, без затримок.

  1. В.п. – сидячи за партою, долоні на колінах

1 – 2 – стати в. положення о.с. ( вдих).

Повторити 4 – 6 разів у повільному темпі. Підводячись, допомагати руками.


Комплекс 2

  1. В.п. – сидячи за партою, руки до плечей.

1 – руки вперед, пальці розчепірити ( вдих);

2 – в.п. ( видих).

Повторити 4 – 6 разів у середньому темпі . Руки згинати до плечей енергійно, плечі розводити так,щоб сходилися лопатки. Голову тримати рівно.


  1. В.п. – стоячи біля парти, ноги нарізно, ліву руку за голову, праву за спину.

1 – 3 пружні нахили вправо, натискаючи лівою рукою на голову ( видих);

4 – змінити положення рук ( вдих);

5 – 8 те саме в інший бік.

Повторити 3 – 4 разів в кожен бік у середньому темпі. Ноги не згинати.



  1. В.п. – стоячи з боку парти, обличчям до неї, руки на парті.

1 – 2 – присісти на носках, коліна розвести ( видих);

3 – 4 в.п.

Повторити 4 – 6 разів у повільному темпі. Тулуб тримати вертикально, голову не нахиляти.
5

Комплекс 3



  1. В.п. – сидячи за партою, руки вперед, долонями вниз.

1 – пальці стиснути в кулак;

2 – в.п. Виконати до 6 – 8 стискань і опустити руки.

Повторити 4 – 6 разів у середньому темпі. Дихати довільно.


  1. В.п. – сидячи за партою, голова опущена, руки за голову, пальці зчеплені, лікті опущені.

1 – 2 піднімаючи голову, розвести лікті і прогнутися ( вдих);

3 – 4 розслаблюючи м‘язи, повернутися у в.п. ( видих).



Повторити 4 – 6 разів. Відводячи лікті в сторони, лопатки звести.

Ігрові фізкультхвилинки

  • Гра «Ведмідь»

Учитель пропонує учням уявити, як повільно ходить ведмідь, вайлувато переступаючи  з ноги на ногу; як бігає – швиденько і прямо пересувається вперед, (дозволити школярам пробігти від своїх парт до дошки), як він бурчить.



  • Гра «Піаніно»

Поставити всі пальці на парту і під рахунок вчителя «раз і два» імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.


  • Гра «Комарики»

Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім рухами – його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його оплесками. Наприклад: «Комарик над головою». Діти плещуть в долоні над головою. «Комарик біля вуха» тощо.


  • Гра «Зайчик»

Учні присідають біля своїх парт. На слова вчителя: «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде», вихованці приклавши кисті до вух, то розгинають, то згинають їх. Потім класовод пропонує «зайчикам» ніжки погріти:

Зимно зайчику стояти,

Треба трошки пострибати

Скік-скік, скік-скік, скік-скік.

Треба трошки пострибати,

Пострибавши відпочити.

«Зайчики» займають місце за партою.


  • Гра «Чи знаєш ти свій клас?»

Учитель: «Покладіть ручки і заплющіть очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу: «Розплющити очі», ви побачите, чи правильно показали».


  • Гра «Гойдалки»

Стати прямо, ноги нарізно, руки в поясі. Гойдатися, піднімаючись на носки й опускаючись на п’яти під рахунок учителя («раз» – на носках, «два» – на п’яти. 10 разів).


6


  • Гра «Косар»

Встати з-за парт, випростатися, ноги нарізно, руки перед собою. Повертаючись ліворуч і праворуч, робити широкі рухи руками («раз» і «два»), ніби косячи траву. Дихання вільне. (Виконувати у середньому темпі 5-6 разів).


  • Гра «Потягни канат»

Стати прямо, руки нарізно, підняти руки вгору (вдихнути повітря), робити такі рухи ніби тримаєшся за канат і тягнеш його, трохи згинаючи коліна (видихати повітря), до рахунку 7-8. (Виконувати 3 рази)


  • Гра « Будь уважним» ( для відпочинку м‘язів шиї та очей)

Школярів заспокоїти, посадити рівно, запропонувати руки покласти на парту, заплющити очі і під повільний рахунок зробити кілька обертів головою : на « раз» - підборіддя торкається грудей; на « два» - голова нахиляється праворуч; на « три» - потилиця повисла над спиною; на « чотири» - голова нахиляється ліворуч. ( Вправу виконуємо 3 – 4 рази).

Розплющити очі, подивитися на парту і сусіда.. За командою вчителя погляд перевести на стіну, потім у вікно, знайти за вікном предмет, розташований якомога далі. Учні дають відповідь на запитання: «Який предмет ви побачили?»
Кінезіологічні фізкультхвилинки


  • Вправи для очей

Кіт Васько

Учитель: Сплять маленькі кошенята,

Всі заплющіть оченята!



(Діти заплющили очі)

Діти: А Васько не хоче,

Він розплющив очі!



(Очі розплющені)
Учитель: Подивився вгору, вниз,

Поводив очима скрізь.



(Очі вгору, вниз, по колу, головою не рухаючи)

І праворуч, і ліворуч,

Перевірив: вуха поруч!

Знову — вгору, знову — вниз,

Лапою помацав ніс

(Діти, дивлячись на свій вказівний палець, наближають його до носа)

Ось і вправа закінчилася.

Очі ваші не втомилися?
Мишка

Очей своїх з мишки

Кіт Вася не зводить.

Направо, наліво

Очицями водить (рухи очима,голова нерухома)

А мишка кружляє,

А мишка гуляє, (колові рухи очима)

Про хитрого Васю

Нічого не знає

7


  • Комплекс вправ гімнастики для очей

  • Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

  • Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

  • У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

  • Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.




  •  Вправи для профілактики короткозорості

  • В. п. – ноги на ширині плечей, руки в боки.

Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.

  • В. п. – сісти на стілець.

Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.   


  • Вправи для профілактики порушень зору

  • « Стрілянина» очима праворуч, ліворуч, униз ( по 6 разів).

  • « Намалюйте очима 6 кіл за годинниковою стрілкою і 6 кіл – проти .

  • « Напишіть « очима цифри від 0 до 9.

  • « Напишіть» очима число, місяць і рік свого народження.

  • « Намалюйте» очима пружинки.

  • « Намалюйте» очима 6 горизонтальних вісімок і 6 вертикальних.

  • « Намалюйте» очима 6 трикутників за годинниковою стрілкою, потім 6 трикутників – проти.

  • Замруживши ліве око, правим «напишіть» непарні числа від 1 до 9. Замруживши праве око , лівим «напишіть» парні числа від 2 до 10.

  • « Намалюйте» очима пружинку з 12 витків ліворуч і праворуч.

  • « Намалюйте» очима геометричні фігури ( коло, квадрат, трикутник) спочатку за годинниковою стрілкою, а потім – проти.




  • Вправи для активізації роботи мязів ока

Вправи сприяють зняттю статичного напруження, поліпшують кровопостачання і циркуляцію внутрішньо очної рідини, вдосконалюють координацію в горизонтальній площині, підвищують стійкість вестибулярних реакцій, сприяють поліпшенню координації руху очей і голови, поліпшують пружність повік.

  • Сядьте, розслабте тіло. Широко розплющуйте і заплющуйте очі з інтервалом у 30 с. Повторити 5-6 разів.

  • Обертайте очима по колу по 2 – 3с. Повторити 3 – 4 раз .

  • Швидко покліпайте повіками протягом 1 – 2 хв.

  • Дивіться вдалечінь 30 – 40с. Переведіть погляд на палець на відстані 20 – 30см від ока і дивіться 3 – 5с. повторити 3 – 5 разів.

  • Трьома пальцями кожної руки легко натисніть на верхню повіку відповідного ока і потримайте 1 – 2с. Повторити 3 – 5 разів.

  • Витягніть руки вперед, дивіться на кінці пальців витягнутої руки. Повільно наближайте палець, не зводячи погляду. Повторити 3 – 4рази.

8

  • Відведіть напівзігнуту праву руку з іграшкою вбік. Повільно пересувайте іграшку то праворуч, то ліворуч і стежте за нею очима. Повторити те саме лівою рукою.

  • Підведіть очі вгору, опустіть очі, гляньте праворуч, потім ліворуч. Повторити 3 – 4 рази.

  • Поверніть голову назад і намагайтеся побачити предмети позаду. Виконати вправу 2 – 3 рази для правої і для лівої сторони.

  • Вправи для відновлення зору

Стимулюють централізований, дистанційний ф периферійний зір, стимулюють рухи очей, запобігають косоокості, тренують здатність очей фокусувати, підсилюють координацію очей, стимулюють скорочення й розслаблення зіниць. Профілактика астигматизму.

  • Покліпайте повіками, уявіть, що це крила метелика. Продовжуйте кліпати й починайте « малювати» руками дзеркально-симетричні візерунки. Дивіться на руки, потім крізь них.

  • Глибоко дихайте, дивіться вдалину. Носом « малюйте» горизонтальні, вертикальні й діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитеся. Проробіть вправу з кількома предметами.

  • Заплющіть очі й уявіть, що на них світить сонце. Покліпайте так, начебто ловите сонячне світло. Уявіть сонячний промінь і подивіться на нього заплющеними очима, насолоджуючись переливами кольорів. Уявіть темряву й розслабтеся.

  • Складіть руки перед обличчям. Моргніть і подивіться на долоні. Нехай очі кілька разів « обійдуть» руки. Повторіть в інший бік. Відпочиньте. Потім поморгайте і дивіться тільки на одну долоню, потім на іншу. Тепер очима « копайте» простір ліворуч, потім праворуч, потім унизу.

  • Дихальні вправи

Поліпшують поставу, стимулюють рух діафрагми, поліпшують кровообіг, гармонізують діяльність дихальної, нервової і серцево-судинної систем.

  • Глибокий вдих руки повільно підніміть до рівня грудей). Затримайте подих ( увагу сконцентруйте на середині долонь). Повільно видихніть ( руки опустіть уздовж тіла).

  • Глибоко вдихніть. Закрийте вуха руками від верхньої точки до мочки. Затримайте подих. Видихніть з відкритим сильним звуком « а-а-а» ( чергуйте зі звуками « и-и-и», « у-у-у»).

  • Глибоко вдихніть. Руки повільно підніміть угору. Затримайте подих на вдиху. Видихніть з відкритим сильним звуком « а-а-а». Руки повільно опустіть. Вдихніть . Руки повільно підніміть до рівня плечей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « про», обійміть себе за плечі, опустіть голову на груди. Повільно і глибоко вдихніть. Руки підніміть до рівня грудей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « у-у-у». Руки опустіть униз, голову на груди.

  • Стисніть правою рукою ліве плече. Голову поверніть ліворуч і подивіться назад. Розведіть плечі із силою. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видихніть. Подивіться назад через праве плече, знову із силою розведіть плечі. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видих. Опустіть руки вздовж тіла, голову опустіть на груди. Вдихніть, видихніть. Повторити вправу, тримаючи лівою рукою праве плече.

  • Видихніть, розплющіть очі. Вдихніть, заплющіть очі. Продовжуйте, видихаючи при світлі, вдихаючи в темряві. Нехай ваші очі повністю розслабляться, коли вони заплющені. Розплющіть очі й покліпайте. Щоразу, відкриваючи очі, зауважуйте те, що бачите: всі вигини і форми, лінії і кути. Спочатку тільки темне, потім – світле.

  • Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.

  • В. п. – стати рівно, руки вниз.

9

     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.



  • В. п. – стати рівно, руки вниз.

     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.

  • Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.

  • Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.




  • Вправи для розвитку слуху й зору

Збільшують інтеграцію зорових і слухових навичок, розслаблюють плечі та шию, поліпшують поставу, активізують слух та пам‘ять.

  • Схрестіть руки на грудях. Помасажуйте спину вздовж ключиці з плавним переходом на плечі. Схрестіть руки за головою, стискаючи пальці. Натисніть на плечі. Відпочиньте в цьому положенні.

  • Підніміться, відведіть руки в сторони долонями догори та уявіть, що в кожній руці лежить м‘яч. Нахиліть підборіддя до грудей. Вдихніть, проведіть плавну лінію у вигляді арки від однієї руки до іншої. Видихніть, трохи нахиліться вперед, долоні донизу, голову в початкове положення. Повторіть в інший бік.

  • Спрямуйте погляд в одну точку на рівні очей, що розташована на відстані метра. Схрестіть руки на грудях, упираючи пальцями в дельтоподібні мязи. Глибоко вдихніть. Дивлячись у точку, кивніть головою.

  • Руки розслабте, відведіть у сторони. Уявіть, що з плеча однієї руки росте пензель. Подивіться на плече і намалюйте цим пензлем усе, що бачите, плавними подовженими мазками, керуючи плечем.

  • Глибоко дихайте, дивіться вдалину. Носом « малюйте» горизонтальні, вертикальні та діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитеся. Проробіть вправу з кількома предметами.



  • Комплекси фізкультхвилинок для очей

Комплекс 1

  1. Виконується в положенні сидячи. Міцно заплющити очі на 3 – 5 с, потім розплющити на 3 – 5с. Повторити 6 – 8 разів.

  2. Виконується в положенні сидячи. Швидко моргати протягом 30 – 40 с.

  3. Виконується в положенні сидячи. Закрити повіки. Помасажувати їх зпа допомогою колових рухів пальців ( верхнє повіко – від носа до зовнішнього краю очей, нижнє повіко – від зовнішнього краю до носа ( потім – навпаки). Виконувати протягом 30 – 40 с.


Комплекс 2

Виконується в положенні стоячи ( виконати 4 – 5 разів)

  1. Поставити палець правої руки на середній лінії обличчя, відстань 25 – 30 см від очей. Дивитися двома очима на кінчик пальця 3 – 5 с. Прикрити долонею лівої руки ліве око на 3 – 5 с, дивитися правим оком. Відвести долоню, дивитися двома очима на кінчик пальця 3 – 5 с.

  2. Поставити палець лівої руки вздовж середньої лінії обличчя на відстані 25 – 30 см від очей. Дивитися двома очима на кінчик пальця 3 – 5 с. Прикрити долонею правої руки праве око на 3 – 5 с, дивитися лівим оком. Відвести долоню, дивитися двома очима на кінчик пальця 3 – 5 с.


  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка