Форма проведения: виховна година для учнів 7-8 класів Оформлення



Дата конвертації07.03.2016
Розмір90.5 Kb.
Наші права – щасливе дитинство
Мета: формування правової культури учнів, позитивного відношення до законів та їх виконання.

Форма проведения: виховна година для учнів 7-8 класів

Оформлення: паперові пелюстки різних кольорів, Декларація прав дитини, музикальний супровід..

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, музикальна сринька із дзеркалом

Методи:

  • бесіда

  • робота в групах

  • казкова правова вікторина


Ведучий 1. Доброго дня, друзі. Ми зібрались сьогодні для того, щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права. Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?
Учні висловлюють власні думки щодо запитання. Ведучий доповнює й узагальнює відповіді.

Ведучий 2. Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей була необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішенні спорів.

Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов новий закон права. Тепер держава ставала на захист сильного і слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, не сила.



Ведучий 1. З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймав яке небудь політичне рішення, правитель прагнув, задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось прийняти, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.

Ведучий 2. Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН. Що ви знаєте про цю організацію?

Ведучий 1. 1945 року, після закінчення Другої світової війни — найжахливішої і найжорстокішої війни за всю історію людства — народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.

Ведучий 2. А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.

Ведучий 1.Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.
У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки.

(Діти по черзі заглядають у скриньку. Скринька відчиняється під звуки чарівної музики).

То кого ви побачили в чарівній скриньці?

(Себе! – відповідають діти, на дні скриньки дзеркало!)

Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину – найцінніший скарб. Кожен із вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було.

Кожна доля єдина, єдина!

І вона не повториться знов!

Неповторна кожна людина,

Неповторна кожна любов!

(Звучить аудіо запис пісні О.Білозір “Неповторна кожна людина”)

Діти, давайте візьмемось за руки, відчуємо тепло один одного і подаруємо один одному вашу чарівну посмішку.

(Діти беруться за руки, посміхаються один одному)

Видатний поет В.Симоненко, який прожив життя – спалах (28 років), написав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя.

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гай і степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Годину цю не проспи!

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина

Очі твої одні.

Пройде ще багато часу, коли людство зрозуміє цю істину, і пройде ще багато часу, коли людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину – найбільше наше багатство.

В стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали із скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни. В часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ.

В різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Аж у 17-18 ст. на дітей, нарешті, починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику.

“А хіба раніше діти не мали одягу, іграшок? – спитаєте ви”. Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова “дурень”. Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.

Аж у 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини.

1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини. А 1989 р. у Ною-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини. В 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р. в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.

Згідно з Конвенцією Україна у квітні 2001 р. прийняла Закон про охорону дитинства.



Презентація «Конвенція про права дитини»

Ведучий 1. Давайте пригадаємо, про які права дітей йдеться в Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право?

(Відповіді учнів)


Всі діти мають право на повноцінне і здорове харчування.

Всі діти мають право на медичне обслуговування.

Всі діти мають право на навчання.

Всі діти мають право на піклування і любов.

Всі діти мають право на гру.

Всі діти рівні

Діти можуть зустрічатись з ким бажають.

Діти мають право вибирати віросповідання.

Діти мають право на інформацію.

Всі діти мають право висловлювати свої думки.

Жодна дитина не може бути примушена до праці.

Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.



Ведучий 2. Але нам хотілося дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати?

Ведучий 1. Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз’яснити статті Конвенції про права дитини.

Ведучі проводять вікторину «Казкова правова вікторина», вони по черзі описують негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.

Презентація «Казкова правова вікторина»

Діти діляться на групи, кожній групі роздаються аркуші, на яких діти будуть писати відповіді –права, тоді ці аркуші кріпляться на дошці і утворюють квітку.
Ситуація 1

Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?

(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їхньому віку, право вільно висловлювати свої думки, право на любов і піклування, на сім’ю, жодна дитина не може бути примушена до праці).
Ситуація 2

. Давно колись жила маленька принцеса на ім’я Білосніжка. Вона була лагідна, добра і гарна. Жила вона зі злою мачухою королевою. Королоева крім себе нікого не любить і вважала себе найвродливішою та найрозумнішою у всьому королівстві.

-Чи ж я в світі наймиліша

Найгарніша, розумніша?

Ведуча. А люстерко їй відповідає

-Ти чудова слів немає,

Але є у нашім краї

Диво справжнє – гарне й ніжне

І це диво – Білосніжка.

І тоді королева покликала вірного слугу і наказала завести принцесу в хащу, одну залишити.

Які права дитини тут порушено?

(Головне право – право на життя. А ще ми знаємо, що жодна дитина не може бути скривдженою і зневаженою).



Ситуація 3

Жила собі маленька дівчинка. Бабуся на день народження подарувала їй гарненьку червону шапочку. І відтоді усі стали називати дівчинку Червоною Шапочкою. Одного разу пішла Червона Шапочка навідати хвору бабусю. Дорогою до бабусиної хатинки зустріла вона Вовка. Вона розповіла Вовкові куди й за чим вона йде. Вовк побіг коротким шляхом. Підступом потрапив він у бабусину хатину й проковтнув стареньку. А сам приготувався до зустрічі з Червоною Шапочкою. Не встигла Червона Шапочка і охнути, як Вовк накинувся на неї і проковтнув.

-Як ви думаєте, діти, яке з правил безпеки життєдіяльності порушила дівчинка?

(Не можна вступати в розмову з незнайомими, розповідати їм про те, куди ідеш).

-А як ви гадаєте, які права дитини порушені в цій казці?

(Права дитини на життя. З Червоною Шапочкою сталася біда, бо дівчинка була дуже довірлива. До речі, коли Вовк проковтнув бабусю, він зайняв її житло. Чи мав Вовк на це право? Кожна людина має право на житло. Ніхто не має право силоміць забиратись у наш дім. Дорослі і діти мають почуватись у себе вдома у повній безпеці.)



Ситуація 4

За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком» як Гекльберрі Фін? (Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)



Ситуація 5

Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною. (Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)



Ситуація 6

Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено? (Ні в якому разі, Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та ушкодить фізичному й психічному здоров'ю.)



Ситуація 7

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено? (Право на приватне життя, недоторканість житла й таємницю кореспонденції.)



Ситуація 8

Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка? (Згідно з Конвенцією дитина мав право не розлучатися з батьками всупереч й бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється не законне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)


Діти на дошці складають квітку з пелюстків, на яких написані права дітей.

Ведучі відзначають учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини.


Ведучий 1. «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права є виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.

І Зараз, друзі, перед вами будуть розіграні невеличкі ситуації, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Ваше завдання — визначити, чому той-чи інший герой неправий. Що б ви на місці дорослого відповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах?



Учитель (звертається до учня). Скажи; будь ласка, чому ти не готовий до уроку?

Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки математики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу.

Учитель. Але шкільну програму з математики ти маєш вивчати.

Учень.У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви — занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.

Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.

Учень.Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.

Ведучий. Звичайно, ми добре розуміємо, як неприємно, коли твоїх батьків викликають до школи. І, звичайно, ми вільні у висловлюванні власних думок. Проте закон у ньому випадку на боці вчителя. Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права? (Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але це право обмежується в деяких випадках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи.)

Ведучий 1.Отже, давайте підведемо підсумки сьогоднішньої зустрічі.

Ведучий 2. У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образити.

Ведучий 1. Але слід знати не лише свої права, але й обов'язки. Прагнучи відстояти свою свободу, не утискайте свободу інших.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка