Формування духовного потенціалу особистості під час проведення тижня світової літератури в школі в контексті освіти для сталого розвитку



Скачати 306.02 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір306.02 Kb.
Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації

Відділ освіти Криворізької районної державної адміністрації





Формування духовного потенціалу особистості під час проведення тижня світової літератури в школі в контексті освіти для сталого розвитку






Автор методичної розробки:

учитель  світової літератури

КНЗ «Лозуватська ЗШ І-ІІІ ступенів №1

імені Т.Г.Шевченка»

Карпенко Тетяна Віталіївна

2015 рік





Укладач

Карпенко Т.В.


учитель світової літератури та російської мови, спеціаліст вищої категорії, «старший вчитель» Комунального навчального закладу «Лозуватська ЗШ

І-ІІІ ступенів №1 імені Т.Г.Шевченка»



Рецензенти


Кривошея М.М


Деревянко О.А.


методист Комунальної установи «Криворізький районний науково-методичний кабінет» Криворізької районної ради
учитель світової літератури та російської мови, спеціаліст вищої категорії, «учитель-методист» Комунального навчального закладу «Лозуватська ЗШ

І-ІІІ ступенів №1 імені Т.Г.Шевченка»



Формування духовного потенціалу особистості під час проведення тижня світової літератури в школі в контексті освіти для сталого розвитку. Практико-орієнтований посібник. – село Лозуватка, Криворізький район, 2015 р., 20 с


В посібнику представлено досвід роботи вчителя щодо формування духовних цінностей особистості засобами художнього слова. Важливими чинниками у цьому процесі є позакласна робота з предмету в рамках проведення тижня світової літератури в школі. Запропоновано розробки декількох позакласних та виховних заходів.

Матеріали, представлені в посібнику, можуть бути корисними вчителям світової літератури під час проведення тижня світової літератури в школі, класним керівникам.


Схвалено науково-методичною радою Криворізького районного науково-методичного кабінету

Протокол №______від__________________

ЗМІСТ
Вступ…….…………………………………………………………….………..…...…..4

І. План проведення тижня світової літератури в школі………………………...…....5

ІІ. Розробки позакласних та виховних заходів, проведених під час

тижня світової літератури……………………………………………………...............7

Список використаних джерел…………………………………………………...…...20

ВСТУП
У міжнародному документі ЮНЕСКО «Декларація Землі (Хартія Землі)», схваленої 14.03.2000 року є наступні важливі положення щодо впровадження ідей сталого розвитку: «Стверджувати віру у вроджене почуття гідності кожної людини і підтримувати віру в розумовий, творчий, етичний та духовний потенціал людства; поширювати практику впровадження досягнень у мистецтві і гуманітарних науках, поряд з точними науками, в процес сталого розвитку; визнавати важливість моральної та духовної освіти для досягнення сталого способу життя».

Освіта мусить поставити в центр процес знаходження кожним істини, тобто шлях пізнання. О.Потебня сказав: «знання відносне, тим часом як пошук істини нескінченний.» Радість від шукання і пізнання істини називається інтелектуальним почуттям, яке необхідно плекати від самого дитинства. Тиждень світової літератури в школі – це масштабне літературне свято, яке залучає учня до процесу пошуку. Мета такого тижня – залучити учнів до читання творів світового письменства, формувати і поглиблювати їхній інтерес до уроків з предмета, закріпити знання програмового матеріалу, окреслити перспективи подальшої самостійної творчої праці школярів, формувати естетичні смаки.

Беручи участь у заходах, учні виявляють акторську майстерність на уроках-концертах, уроках-рольових іграх; пишуть власні поетичні та прозові твори; розвивають навички образотворчого мистецтва (малюють ілюстрації до твору); розвивають логічне мислення (складають кросворди).

Тиждень світової літератури – це своєрідний творчий звіт, демонстрація досягнень учнів. Це багатоаспектний інтегрований комплекс навчально-виховних заходів з предмета, спрямований на закріплення, збагачення та поглиблення знань учнів зі світової літератури й розвиток їх творчості.

Одним із вагомих компонентів створюваної освіти сталого розвитку духовності має стати творення світу соціальних цінностей позитивного характеру.

Останнім часом більшість молодих людей почала переорієнтовуватись на матеріальні цінності. Їх приваблюють гроші, бізнес, влада. Та і умови сучасної соціальної нестабільності у всьому світі породжують невпевненість молоді у завтрашньому дні. Тому, на сьогодні, актуальним і важливим завданням освітньої системи постає виховання нового покоління, яке буде людяним, милосердним, толерантним, гуманним та орієнтуватиметься на істинні цінності.

В умовах трансформації сучасного суспільства проблема формування духовної культури особистості є актуальною. Шлях розвитку і становлення і духовних цінностей тісно переплітається зі шляхом самопізнання та самовдосконалення. Тому однією із форм роботи, під час проведення тижня світової літератури є хвилинки спілкування, на яких розглядаються такі теми, як життєві цінності, життєвий вибір, питання дружби, поваги та інші. Така форма роботи є дієвою, дає можливість кожній дитині, враховуючи її життєвий досвід, пройнятися саме тими життєвими компетенціями, які стануть в пригоді у майбутньому.


І. План проведення тижня світової літератури

(план укладено за тематичним принципом)
Понеділок

«День книги»




  1. Урочисте відкриття тижня світової літератури (шкільна лінійка).

  2. Анкетування (виявлення читацьких інтересів школярів).

  3. Випуск шкільної газети «Історико-літературні пам’ятки світової культури».

  4. Радіопередача «Антична література – вихідна основа європейських літератур».

  5. Перегляд презентацій «Мистецтво Давньої Греції та Давнього Риму»

  6. Конкурс виразного читання «Сильніше зброї – сила слова» (вірші античних поетів).

  7. Хвилинка спілкування в 10 класі «Гобсек – головний виразник «філософії золота»»

Вівторок


«День творчості»


  1. Виставка учнівських малюнків до творів світової літератури «Читаємо, уявляємо, малюємо» (5-11 класи)

  2. Конкурс на кращий літературний кросворд (5-11 класи).

  3. Літературна вікторина «Чарівний світ казки». 5 класи.

  4. Гра «Морями книжкових пригод» 6-7 класи.

  5. Хвилинка спілкування в 7 класі «Справжні та уявні цінності людини»

Середа


«День поезії»


  1. Презентація проектної роботи «Поети рідного краю» (9 клас).

  2. Радіопередача «Мої улюблені поетичні рядки».

  3. Конкурс виразного читання «Голоси поетів світу» (5-11 класи)

  4. Поетична вікторина «Упізнай поета за віршем» (7-8 класи).

  5. Поетичні читання «Юні поети школи» (читання власних віршів учнями).

  6. Літературна вітальня «Я, конечно, вернусь…» (В.Висоцький - людина, поет, громадянин) (10-11 класи).

  7. Хвилинка спілкування в 9 класі «Життєвий вибір»

Четвер


«День знавців літератури»


  1. Літературний турнір (9-11 класи).

  2. Засідання круглого столу «Новинки сучасної світової літератури» (10-11 класи).

  3. Засідання дискусійного клубу «Що і як читати сучасним школярам» (8-9 класи).

  4. Презентація проектної роботи «Література проти війни» (Блокадний щоденник Тані Савичевої в оповіданні Ю.Яковлева «Дівчата з Василівського острова»).

  5. Хвилинка спілкування в 8 класі «Мої життєві цінності»

П’ятниця


Підведення підсумків тижня


  1. Шкільна газета-вітання для переможців літературних конкурсів.

  2. Хвилинка спілкування в 6 класі «Дружба»

  3. Святкова лінійка - нагородження переможців за номінаціями.


ІІ. Розробки позакласних та виховних заходів, проведених під час тижня світової літератури
Хвилинка спілкування в 7 класі

«Справжні та уявні цінності людини»

Вчитель: Що в житті людини найцінніше? (діти висловлюють думки про уміння робити добро, сімя, дружба, любов, улюблена справа, уміння радіти життю тощо).

Вчитель: Але є такі життєві цінності, які називають підробними, сурогатними. Це багатство, слава, влада, якщо прагнення до них перетворюється на єдину мету життя.

О. Звєрєв писав: «Людина не безпомічна, навіть у найважчих обставинах переважають її духовні якості, її моральна позиція. Її воля або слабкодухість. Людяність або користолюбство. Почуття морального обов’язку або бажання розбагатіти понад усе».

Герой на ім’я Скрудж добре відомий вам з мультсеріалу Уолта Діснея «Качині історії». У цих мультфільмах Скрудж Мак Дак – скупий і розважливий дядько чарівних каченят. Те саме бачимо і у повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». Ім’я діккенсівського містера Скруджа (в перекладі з англійської – скнара, скупий) стало загальним ще у ХІХ столітті. Образ скупого, схожого на Скруджа, багатія є у багатьох творах світової літератури (В.Шекспір «Венеціанський купець». М.Гоголь «Мертві душі», ОПушкін «Скупий лицар», О.Островський «Шалені гроші», Ч.Діккенс «Домбі і син», О.де Бальзак «Втрачені ілюзії», І. Карпенко-Карий «Хазяїн», «Сто тисяч» та інші).

Поговоримо про діккенсівського Скруджа. На початку повісті герой черствий і безжалісний, самотній комерсант, жадібний до грошей. «Душевний холод заморозив старечі риси його обличчя, зморщив шкіру на щоках, скував ходу, зробив льодяним його скригучий голос. Він завжди носив із собою жахливу гнітючу атмосферу». Зі Скруджа крапля за краплею витікає живе життя і людське тепло, перетворюючи старого скнару на льодяну глибу. «Найшаленіший вітер не міг бути злішим від Скруджа, найлютіша заметіль не могла бути такою жорстокою, як він, найрясніший дощ не був таким безжальним».

Поглянемо на ваги життєвих цінностей Скруджа.

gold hq photo


?


Гроші

Там, де мають бути найважливіші людські цінності – дружба, любов, родинні почуття, співчуття, щедрість, добро, милосердя – пустка. Для Скруджа їх просто не існує.

Але після мандрівок Скруджа у просторі і часі разом з Духами минулого, теперішнього і майбутнього Різдва він замислився над власним життям і зробив перші спроби до змін. Його життєві цінності змінилися, він міг побачити своє життя ніби збоку, оцінити його, визначити помилки. Тепер духовне і матеріальне помінялися місцями. Результат мандрівки – інший, оновлений Скрудж.



gold hq photo



Гроші




Милосердя, любов, щедрість, людяність, родина

Добрі справи Скруджа пов’язані з авторським замислом. Ч.Діккенсу важливо було нагадати людям про найважливіші цінності життя – любов до рідних і близьких (Скрудж налагоджує стосунки зі своєю сім'єю, прийшовши на обід до племінника); милосердя і співчуття – виділення коштів для бідняків та оплата лікування Тайні Тіма; хороші стосунки з підлеглими та піклування про їхній добробут – підвищення заробітної платні Бобові Кретчиту; щедрість – найбільша Різдвяна індичка для сім'ї клерка; радість життю – тепер Скрудж весь час веселий і усміхнений; віра – славить і шанує Різдво, а відтак Христа та його вчення, засноване на добрі, любові, прощенні та милосерді.

Усі ми, немовби мандрівники у цьому житті, які рухаються в одному напрямку: від пункту Н (народження) до пункту С (смерть). І чим наповнимо життя в цьому проміжку – залежить від нас.

Людство постійно визначає для себе справжні і уявні цінності, кожен час і кожен народ вносить у ці визначення свої корективи. Але вражає те, що кожна людина прагне пройти увесь шлях пізнання самостійно, сама встановлює ієрархію цінностей і обирає їх для себе.

Бальзак у своєму творі не аналізує причини виникнення скупості, маніакальної потреби накопичувати багатство заради багатства, але показує, до чого це призводить.
Хвилинка спілкування в 8 класі

«Мої життєві цінності»

Цінності – це бажання і надії, прагнення і переконання. Щоб правильно визначити свою мету, потрібно спочатку визначитись в виборі життєвих цінностей. Те, ким ми хочемо стати у житті, чого досягти, тісно пов’язане з тим, що ми найбільше цінуємо у житті.

Діаграма «Я і мої цінності»




Освіта

Здоров’я

Кар’єра

Сім’я

Релігія

Друзі

Гроші

Мандрівки

Любов

Мистецтво


Завдання 1: виберіть із запропонованих варіантів і запишіть шість найбільш важливих для вас цінностей і розмістіть їх в порядку зростання, де остання сходинка – найважливіша.


6оместите здесь ваш текст



2оместите здесь ваш текст

1оместите здесь ваш текст



5оместите здесь ваш текст



4оместите здесь ваш текст



3оместите здесь ваш текст



2оместите здесь ваш текст

Завдання 2: Учням пропонується закінчити ту або іншу тезу. За бажанням можна тезу розвинути, довести думку кожного.


  • Бути людиною – означає…

  • Найголовніше в житті - …

  • У хорошій школі завжди…

  • Не можна дозволяти ображати себе, адже…

  • Найвища цінність для людини – це…

Завдання 3: Виберіть одну тезу з двох.

  • Дисципліна – це свобода. Дисципліна – це неволя.

  • Треба жити легко, як птах, не обчислюючи завтрашній день. Треба жити, кожного дня усвідомлюючи, що і як зроблено.

Завдання 4. Учням пропонується протягом 20 секунд закінчити речення.

- Якщо я знаю, що вчинив(ла) неправильно, то …

- Коли мені важко прийняти рішення, то …

- Вибираючи між цікавим, але не обов’язковим і не необхідним заняттям, і обов’язковим, проте нудним, я зазвичай …

- Коли за моєї присутності ображають людину , я…

- Коли брехня стає єдиним засобом збереження доброго ставлення до мене, я…

- Коли б я був на місці вчителя, я…

- Якщо всі товариші по команді проти мене, то …

- Коли у мене успіх, мої товариші…

- Якщо є вільний час, я…

- Мало хто знає, що я боюсь…

- Не люблю людей, котрі…

- Моєю великою помилкою було…

- Іноді в моїй душі прокидається…

Ця вправа дозволяє проаналізувати своє внутрішнє ставлення до близьких, до самого себе, до особистих цінностей, а також виявити свій емоційний стан, причини, що породжують агресивність, роздратування.
Хвилинка спілкування в 9 класі

«Життєвий вибір»

«Вибір»… Таке знайоме і таке відповідальне слово, іноді дуже важке, немов сама доля… Кожна людина постає перед проблемою вибору. Це завжди складно. Тим складніше буває вибір, коли людина має вирішити – бути їй Людиною чи пішаком на шаховій дошці життя. Саме про цей вибір йдеться в поезії Б.Олійника.

Вибір

Над штормом, над шабельним блиском,



Над леготом теплим в житах

Гойдається вічна колиска

Маятником Життя.

Життю – ні кінця ні начала.

І вічно по колу землі:

Комусь – лебеді від'ячали,

Комусь – ще сурмлять журавлі.

Один передбачливо очі

Прикрив ще за крок від межі,

Ввійшовши клітиною ночі

Тихенько: чи жив, чий не жив?

А інший – на кроки не міряв:

Летів, і гримів, і… згорів,

І люди відкрили в сузір’ях

Зіницю нової зорі.

Коли б загадали: - Хочеш,

Одне лише слово твоє –

І вища – лаврова! – почесть

Чоло твоє обів’є, -

Я б вибрав найвищу почесть:

У чистім і чеснім бою

На чорному мармурі ночі

Зорю записати свою!

В літературі безліч героїв – людей з великої літери (Ф Шиллер «Рукавичка», Р.Стівенсон «Вересковий трунок», В.Скотт «Айвенго», М.Гоголь «Тарас Бульба», М.Шолохов «Доля людини»). Автори цих творів вірять в силу і мужність людини, її здатність переборювати труднощі на шляху до високої мети. Чи задумувалися ви над тим. Чому одна людина у час небезпеки стає героєм, а інша – зрадником?

Загроза життю викликає природний інстинкт самозбереження. Одна людина здатна у цей момент переступити через власну небезпеку і подумати про інших, а інша, рятуючись, через страх забуває про все – честь, обіцянки, близьких, Батьківщину…

В.Бєлінський вважав, що повість «Тарас Бульба» - «поема, сповнена трагічної сили, трагічної величі, яка виблискує картинами великих характерів, великих пристрастей». В образі Остапа Гоголь відтворив типовий характер справжнього козака – сурового, мужнього, стійкого воїна. Його шлях – вірне служіння Батьківщині, виконання священного обов’язку перед нею. Образ Андрія контрастує з образом Остапа. Стриманості й врівноваженості Остапа, його розумній ощадливості в бою протиставлена жагуча, запальна вдача юнака – романтика, сповненого невизначених мрій. Андрій сміливий, Тарас бачить в ньому задатки «доброго козака», але бій для нього – це лише поєдинок. Андрія захоплює «чарівна музика куль і мечів».

Два брати – різні життєві позиції, життєвий вибір – подвиг і зрада. Сценою страти батьком сина Гоголь стверджує думку про Божу кару за зрадництво.

В баладі Р.Стівенсона старий жертвує сином і власним життям, але не відкриває іноземцям таємниці вересового трунку. Це і є його життєвий вибір. Шотландський король не отримав радість від перемоги, бо, як вважав письменник Е.Хемінгуей: «Людину можна знищити,але здолати її неможливо…»

Стівенсон вважає, що є на світі речі, які варті найбільшої ціни – життя. Його думку повторить у ХХ столітті відомий чеський письменник Карел Чапек. «Ось у тому і життя полягає, що за нього інколи платити треба… Навіть самим життям… Якщо б за батьківщину життям не платити… Якщо б за правду, за свободу не платити життям, то не була б їм така величезна, така жахлива ціна…».

Кращі моральні якості людини: відданість батьківщині, почуття честі,мужність оспівані в баладі А.Міцкевича «Альпухара». Герой баллади Альманзор тяжко хворий на чуму, але з останніх сил пробирається в фортецю ворогів,де і помирає. Та своє завдання він виконав: вороги, що були в фортеці, загинуть від страшної недуги, принесеної Альманзором.

Отже, залишатися сильною особистістю за будь-яких умов – найважливіше завдання кожного. Тож пам’ятайте народну мудрість: «Гляди, не забудь – людиною будь!»
Хвилинка спілкування у 10 класі

«Гобсек – головний виразник «філософії золота»»

Невситима жадібність руйнує людську сутність Гобсека, призводить його до повної самотності. У нього немає друзів, знайомих, близьких. Він нікого не приймає в себе, окрім боржників та адвокатів Дервіля. З єдиною сестрою не бачиться, тому що побоюється спадкоємців. Він залишається один, замкнений у своєму егоїзмі.

О.де Бальзаку належить фраза: «Гроші – головний закон світу».

Бальзак жив у ХІХ столітті, а ми живемо в ХХІ столітті.



  • Чи змінилося щось?

  • Чи важлива сьогодні матеріальна сторона життя?

  • Для чого потрібні гроші?

  • Що за них купити?

(гарний одяг, красу, свободу, захоплюючі подорожі, елітна освіта, здійснення мрій, бажань, задоволень).

Успішний шоу-бізнес

  • А чи завжди багата людина щаслива?

Завдання учням: Реставруйте висловлення відомого американського лікаря Поля Брега: «За гроші можна купити ліжко, але не … », «їжу, але не …», «ліки, але не …», «прикраси,але не…», «літак, але не…»

Отже, гроші всевладні лише в матеріальному світі. За гроші ми можемо купити те, що має ціну. Але справжня сутність людського світу ціни не має, бо вона безцінна. Не мають грошового еквіваленту справжні життєві цінності.



Афоризми

Честі за гроші не купити.

З появою грошей на світі зменшилося почуття щедрості, гідності.

Гроші – це зло, яке ніколи не зникає.

Софокл.
Паспорт проектної роботи «Література проти війни»
Мета роботи - на основі творів Г.Белля, М.Шолохова, М.Джаліля, Ю.Яковлева, О.Твардовського довести, що тема війни – вічна в літературі.

Завдання:


  • дослідити ставлення героїв до війни,

  • охарактеризувати зміст поезії та прози про війну,

Автори проекту: учні 11-Б класу.

Тип проекту: короткотривалий, міжпредметний.

Навчальні предмети: світова література, всесвітня історія, образотворче мистецтво.

Очікувані результати: при підготовці і створенні проекту учні вчаться:

  • одержувати основну інформацію з прочитаного;

  • аналізувати художні твори, визначати головну думку;

  • розвивати пізнавальні навички;

  • формувати почуття гордості за свою країну і рідне село.

Стислий опис викладеного матеріалу: Скільки існує людство,стільки існують війни. Спочатку – щоб уполювати мамонта, згодом – за територію, а нині – за землі,вплив, владу. В історії людства зафіксовано близько 15 тисяч війн. Україна втратила до 10 млн.громадян. 2,3 млн.українців були вивезені до примусової праці до Німеччини. Цілком чи частково були зруйновані понад 700 міст і 28000 сіл, внаслідок чого безпритульними залишилися 10 млн. людей. 1044 воїнів-криворіжців не повернулися з війни. На різних фронтах мужньо воювали 777 лозуватців. Наші земляки захищали Ленінград, Москву, Сталінград, Киів та інші міста і села, а також брали Берлін.

Смертю хоробрих загинули в боротьбі з фашистами близько 400 наших односельців. З мужність і героїзм понад 500 з них нагороджено орденами і медалями за бойові заслуги.

Немає, напевно, в Україні жодної родини, якої б не торкнулася безжальна чорна рука війни. Минають роки, і все менше залишається ветеранів,які зробили свій внесок в перемогу, все менше залишається людей,які не з книжок та телеекранів знають, що таке Друга світова війна.

В роботі проаналізовано оповідання Ю.Яковлева «Дівчата з Василівського острова». Блокада Ленінграда – одна з найважчих сторінок Великої Вітчизняної війни. Вона тривала 900 днів і ночей. Не було пального, електроенергії, вийшов з ладу водопровід. Почався голод. Смерть косила жителів і захисників міста. У розпал блокади весь добовий раціон ленінградця – не робітника – обмежувався 125 грамами хліба, випеченого з ячмінних та житніх домішок.

Війна і дівчинка-щколярка… Щоденник учениці став звинувачувальним документом,який змушує замислюватись над цінністю людського життя.

этот день мы приближали как могли. - страница 13 - киев форум. киевский форум

У вогнищі Другої світової війни не згорів написаний щоденник Тані Савичевої, бо його сторінки насичені великою духовною роботою, в них велика правда, яка застерігає від війни – катастрофи у житті людини, нації, держави. Щоденник школярки дає зрозуміти,яке щастя – безмежне і чисте блакитне небо над головою!


Літературна вікторина «Чарівний світ літератури». 5 класи.

Епіграф «Читання – найкраще навчання»

Вчитель: Діти, чи згодні ви з епіграфом? Чи потрібно читати? Чому так важливо читати? (діти обговорюють)



Сьогодні у нас маленьке свято читачів, на якому ми побачимо, хто найуважніший читач? Почнемо свято з літературної вікторини.

«Літературна вікторина» (потрібно визначити, з якого твору наведено уривки, назвати героїв та автора).

  1. Це скоро набридло старій і вона сказала дівчині,що її служба скінчилася. Ледащиця зраділа, гадаючи, що тепер на неї лине золотий дощ… («Пані Метелиця»)

  2. «Сльози – ось найдорожча нагорода, від якої радіє серце співця. Але засни тепер і прокинешся свіжим і бадьорим, а я співатиму тобі колискову» («Соловей»)

  3. «Кажуть лев, який позбувся сили, орел, що втратив волю,і голуб, котрого розлучили з подругою, гинуть, бо їхнє серце розбите» («Лобо»)

  4. «Тепер він подумки сказав собі, що, зрештою, життя на цьому світі не таке вже й погане. Сам того не знаючи, він відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками: і кожен хлопець, і кожна доросла людина завжди прагнутимуть і домагатимуться тільки того, чого важко досягти» («Пригоди Тома Сойєра»)

  5. «Що говорив Закон Джунглів? Спочатку бий, а потім подавай голос. Вже з самої твоєї безтурботності вони знають, що ти – Людина. Тож будь розсудливіший» («Мауглі»)

  6. У якій народній казці хитрий та незалежний герой від усіх утік, а перехитрила його лише Лисичка? («Колобок»)

  7. У якій казці розповідається про овоч, що виріс дуже великим і завдав багато клопот господарям? («Ріпка»)

  8. У якій казці свійський птах залагодив шкоду домашнього гризуна і збагатив своїх господарів? («Курочка Ряба»).

  9. У якій казці піч слугувала героєві автомобілем? («За щучим велінням»)

Наступне завдання вікторина «Швидкий потяг».(вчитель називає початок словосполучення, а діти називають кінець)

  1. Кіт (у чоботях, Леопольд, Матроскін)

  2. Тато (Карло)

  3. Дід (Мазай, Мороз)

  4. Баба (Яга)

  5. Крокодил (Гена)

  6. Чарівний (капелюшок)

  7. Муха (Цокотуха)

  8. Поштар (Пєчкін)

  9. Дядя (Федір)

  10. Стара (Шапокляк)

  11. Черепаха (Тортілла)

  12. Домовик (Кузя)

  13. Вінні (Пух)

  14. Соловей (розбійник)

Вчитель: Діти, а зараз ви повинні упізнати твір за опорними словами чи словосполученнями.

  1. Бідність, вчитель, сивобородий дідусь, намальований птах, білогривий кінь, голе курча («Пензлик Маляна»)

  2. Чандарава, синя фарба, лев, пантера («Фарбований шакал»)

  3. Суд, печера, кладовище, Беккі, тітка Поллі, індіанець Джо («Том Сойєр»)

  4. Вельможа, синок, чудовиська в людській подобі,кімоно,мізинчик («Хлопчик-мізинчик»)

  5. Багдад, корабель, подорож, мореплавство, купці, цар-людожер («Синдбад»)

  6. Смола, золото, піч, яблуня, мачуха («Пані Метелиця»)

  7. Імператор, дівчина, сіренька пташка, Смерть,сльози («Соловей»)

  8. Красень, гріх, зайченя, монети, прокажений, золоті кучері («Хлопчик-зірка»)

  9. Ранчо, ласо, капкан, Бланка, вогнепальна зброя («Лобо»)

  10. Троянда, пісенька, печаль, сад зелений, глибина («Задзвени із глибини»)

Вчитель: Молодці! А зараз визначимо уважних читачів. (запитання - відповідь)

  1. Назвіть персонажа, який «Ускочив у велику діжку із синьою фарбою і звідти виліз геть синій»? (Шакал Чандарава)

  2. «Якось,відпочиваючи після обіду, Чандарава почув десь далеко тужливе виття шакалів і …» (завив)

  3. Чому Маляна не домальовує свої картини? (Оживають і його впізнають)

  4. Що найбільше приваблювало Синдбада у подорожах? (пригоди)

  5. Хто розповідав казки збірки «Тисяча і одна ніч»? (Шахерезада)

  6. За чим рідна дочка мачухи стрибнула у криницю? (за кошиком)

  7. Коли на світі йшов сніг? (коли збивала пір’я в подушках пані Метелиця)

  8. Хто просив допомоги у дівчат? (пічка і яблуня)

  9. Що побачив імператор у коробці з написом «Соловей»? (штучну пташку)

  10. Чому Соловей відмовився від нагороди за свій спів? (побачив сльози імператора)

  11. З якою квіткою неодноразово порівнюється хлопчик – зірка? (нарцисом)

  12. На яку потвору перетворився красень, зрікшись рідної матері? (обличчя жаби, луска на тілі)

  13. Кому Хлопчик-зірка віддав свої монети? (прокаженому)

  14. Як звали головного героя оповідання Сетона-Томсона? (Лобо)

  15. Ім’я подружки ватажки зграї? (Бланка)

  16. На кого ніколи не нападали вовки? (на людей)

  17. Назвіть єдину річ, якої боявся Лобо? (Зброя)

  18. Яку назву має мотузка для лову тварин? (Ласо)

  19. За допомогою яких мисливських пристроїв упіймали Лобо? (капкани)

  20. Поет, який передавав поетичний привіт трояндам? (Генріх Гейне.)

  21. Ці співаки поділили між собою літо й зиму (Коник і цвіркун)

  22. Найкраща річ для виведення бородавок на думку Гека Фінна, це (здохлий кіт)

  23. Кого в містечку називали «неробою», «волоцюгою», «розбишакою» (Гека)

  24. Що в перекладі з англійської мови означає псевдонім Марк Твен? (Мішка – два!)

Вчитель: Діти, ми з вами гарно попрацювали. Давайте разом визначимо найуважнішого читача і найактивнішого учасника нашого свята (вручення грамот та подарунків найактивнішим учасникам заходу)

Хвилинка спілкування у 6 класі

«Дружба»

Вчитель: Розділяти горе може кожен, радіти успіхам іншого може лише істинний друг.



Портрет справжнього друга

- Друг не той, хто жаліє, а той, хто допомагає.

- Вміє вибачати дрібні недоліки інших.

- Може розділити радість і горе.

- З ним можна домовитись і вирішити проблему.

- На нього можна покластись у відповідальний момент.

- Йому можна довірити таємницю.

- Турботливий і уважний.



Будь відданий трьом речам: слову, ділу і друзям!!!

Запитай себе:

- Чи багато в мене друзів в класі?

- Чи є у мене близький друг у класі?

- Чи є такі однокласники, які ставляться до мене недоброзичливо?

- Як ставиться до мене більшість моїх однокласників?

- Як я ставлюсь до них?

- Чи маю я авторитет серед однокласників?

- Чи часто до мене звертаються за порадою і допомогою?

- Чи часто у мене бувають суперечки і конфлікти з однокласниками?

Я вчуся будувати стосунки Я вмію дружити і ніколи

з однолітками не підведу друга

Я готовий допомогти Я вмію берегти

другу в складній ситуації секрети


Я вмію вирішувати Я уважний(на) до

Конфлікти однокласників
Чи справжній я друг?
(як би ти вчинив в подібній ситуації. Обери один із варіантів поведінки)


  1. Твій однокласник хоче поділитися з тобою своїми проблемами:

А) Ти вислухаєш його уважно і намагатимешся допомогти йому.

Б) Вважаєш, що він сам повинен вміти вирішувати свої проблеми.

2. Ви в компанії серед своїх однолітків. В твоїй присутності принизили твого однокласника:

А) Ти будеш намагатися захистити його.

Б) Вважаєш, що він сам повинен вміти відстояти себе.

3. Ти свідок того, що твої однокласники сперечаються:

А) Не будеш вмішуватись – самі розберуться.

Б) Встанеш на чиюсь сторону.

4. Тобі щось не подобається в твоєму другові:

А) Скажеш про це тактовно, бо ти хочеш йому допомогти.

Б) Промовчиш, бо не хочеш псувати стосунки.

5. Ви домовилися з однокласником зустрітись у важливій справі, але він не прийшов:

А) Намагатимешся розібратися в причині і зрозуміти ситуацію.

Б) Образишся і більше не будеш з ним спілкуватися.

6) У твого однокласника не складаються стосунки у колективі, над ним сміються: немодний, сором’язливий.

А) Намагатимешся запевнити інших у тому, що не можна принижувати людську гідність.

Б) Підтримаєш думку інших.

7. Твій однокласник тебе образив.

А) Даси йому зрозуміти, що він тебе образив, і перестанеш з ним спілкуватися, бо він не вибачився.

Б) Відповіси йому тим же.

8. На тебе тиснуть твої однокласники, хочуть, щоб ти вчинив супроти своєї волі, наприклад, прогуляв з ними уроку, збрехав батькам, випив, закурив.

А) Не будеш піддаватися спокусі, вчиниш по совісті.

Б) Будеш разом з ними, щоб не зіпсувати стосунки.

(Обговорення свого вибору з однокласниками)
Людину, в якої багато друзів, неможливо зламати

(Індійське прислів’я)

Життя не буває легким, і це всім відома істина. Дійсно, іноді буває дуже важко здолати перешкоди, що зустрічаються на шляху до щастя. Добре, коли у скрутну хвилину тобі приходять на допомогу друзі. Тоді й горе легше переносити, оскільки відчуття душевного тепла з боку інших зігріває навіть зболілу душу. Народна мудрість говорить, що друзі пізнаються в біді. Життя підтверджує, що ставлення до твоїх проблем з боку друзів допомагає перевірити щирість стосунків. Згадаємо казку Г.К.Андерсена «Снігова королева». Ця казка про пригоди маленької дівчинки Герди, яка заради дружби вирушила у важку путь, подолала багато перешкод і врятувала Кая. У широкому розумінні ця казка про добро і зло, про силу дружби. Автор утверджує, що щирі людські почуття сильніші від криги і холоду, вони здатні творити дива; вірна дружба – це справжнє багатство.

А ось повість «Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена – світ дитинства, створений письменником, постає радісним, сонячно-бешкетним. Головні герої твору – Том і Гекльбері Фінн. Том і Гек – самостійні люди. Хоча і діти. Вони не егоїсти, готові прийти на допомогу. Том постійно вигадує, фантазує, мріє про пригоди, схожі на ті, які відбуваються з героями причитаннях ним романів. Гека багато чого навчило життя. Том і Гек – відважні, сповнені життєвої енергії. Вони справжні друзі. Мабуть, тому в Ганнібалі їм навіть споруджено пам’ятник. Саме дружба робить їхнє життя яскравим і цікавим, бо мати справжнього друга щастить не кожному. А.де Сент-Екзюпері говорив: «Добре, якщо є друг, навіть якщо треба померти».

Коли його друг Гійоме розбився в Кордильєрах, він день за днем кружляв на своєму літаку над мертвими гірськими верхівками, сягаючи самого дна льодяних ущелин.


  • Лежачи в снігу, я тебе бачив, але ти мене не помічав, - говорив потім дивом урятований Гійоме.

  • Як же ти міг знати, що це я тебе шукаю?

  • Хто б ще відважився літати низько у цих горах? – відповів Гійоме.

На думку Екзюпері, найголовнішими цінностями в житті є дружба, відданість, відповідальність, любов. Кожен з нас добре пам’ятає низку золотих висловів з філософської казки – притчі «Маленький принц». «Вода буває потрібна і серцю». Цей вислів означає, що окрім звичайної спраги, існує ще й спрага духовна, що виникає, коли людині необхідне розуміння, підтримка, співпереживання… Як тіло не може довго жити без води, так і душа людини не витримає довго без дружби, любові, розуміння. У чому суть алегоричного образу Лиса? Він-друг. Згадайте діалог Маленького принца і Лиса:

  • Настав час прощання. Я буду плакати за тобою, - зітхнув Лис.

  • Ти сам винний, - сказав Маленький принц.

  • Я не хотів, щоб тобі було боляче, ти сам побажав, щоб я тебе приручив…

  • Так, звісно, - відповів Лис.

  • Але ти будеш плакати!

  • Так, звісно.

  • Отже, тобі від цього погано.

  • Ні, мені добре, - заперечив Лис.

Лис буде страждати від розлуки з Маленьким принцом. Але ще гірше для нього було б не мати друга взагалі. Лис буде згадувати про Маленького принца, дивлячись на золоте колосся пшениці, і пам’ятати, що колись у нього був друг, який його приручив. Маленький принц під час перебування на Землі зрозумів, що таке справжня дружба і любов. Лис відкрив йому деякі секрети («Бачить одне лиш серце. Найголовніше очима не побачиш. Ти назавжди відповідальний за всіх, кого приручив»).

Треба довіряти своєму серцю, діяти так, як воно велить. Відчувати відповідальність за людей, які стали тобі близькими, піклуватися при них, підтримувати в складних життєвих ситуаціях. Слово «назавжди» у Екзюпері підкреслює неможливість зради, розриву стосунків між близькими людьми. Так повинно бути, на думку письменника.

Не відрізняється розуміння дружби людьми, хоча проходять століття. Вона для них – найважливіша цінність.


  1. Як друг обмовиться, ти пропусти повз вуха

Адже на світі так: де радість, там і скруха.

Якщо друг сердиться, перепроси не бійся:

Не випада щодня шукать нового друга.


  1. Найбільша радість на земному крузі-

Це знов побачити обличчя друзів.

Немає гіршого уболівання,

Як із прекрасним другом розставання.

Рудакі

Бесіда з учнями:

Розуміння учнем почуття дружби:



  1. Якою, на твою думку, має бути справжня дружба?

  2. Які необхідні якості повинен мати друг?

  3. Що дає людині наявність справжніх друзів?

  4. Чому не можна дружити з егоїстичною людиною?

  5. Чи можна нав’язувати дружбу?

  6. Чи може будь-хто стати другом? Чи потрібно шукати справжнього друга?

  7. Чи можна ображатися на друга, якщо він сказав тобі правду?


Список використаних джерел


  1. «Всесвітня література в сучасній школі» - №10, 2013 р.

  2. Зарубежная литература для детей ы юношества. 1 часть. – М.: Просвещение, 1989.

  3. Золоте руно: збірка античної поезії. – К.: Веселка, 1985.

  4. Коваленко Т.М. Тиждень зарубіжної літератури в школі. 5-12 класи. – Х.: Ранок, 2008.

  5. Методичні рекомендації щодо організації тижня зарубіжної літератури в середніх навчальних закладах України. №1, 2009 р.

  6. Фоменко Л.Ю. Юрій Яковлев. – М., 1974.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка