«Формування креативного мислення учнів при вивченні основ музичного мистецтва»



Скачати 73.26 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір73.26 Kb.
Гладка Світлана Анатоліївна, учитель музичного мистецтва

Цвітківської зош І – ІІІ ст.

Матеріали на інтернет – конференцію з музичного мистецтва на тему

«Формування креативного мислення учнів при вивченні основ музичного мистецтва»

Уроки художньо-естетичного циклу найкраще сприяють виявленню та розвитку творчих та креативних здібностей учнів. На цих уроках діти швидко захоплюються новою ідеєю і починають творити – вводити свої новації, зміни, доповнення – і задоволені тим, що зробили. Але не можна розглядати творчість як самостійний етап уроку. Вона повинна гармонійно поєднуватись з іншими видами діяльності на уроці та якнайширше запроваджуватися у навчальний процес.

Актуальність проблеми «Формування креативного мислення учнів при вивченні основ музичного мистецтва» для мене щільно пов’язана з використанням інноваційних технологій та полягає в ефективному впливі на процес навчання і важливості для встановлення творчої особистості в цілому. Музика, художня культура, етика – предмети, які сприяють формуванню творчості, креативності, гнучкості мислення, розвитку художньо-образного мислення, аналітичного, логічного, критичного мислення; розвитку духовності, моральності; виховують любов, повагу до національних традицій, звичаїв, історії українського народу та народів світу.

Для початку розглянемо, що таке креативність?



«Креативність - це значить копати глибше, дивитися крізь стіни, будувати замок на піску, літати в майбутнє.» ( П.Торренс )

Креативність - різноманітність ідей, оригінальність, аналіз і синтез, виявлення і постановка проблеми, нестандартність та гнучкість мислення, творчість.

Основні складові креативності

Швидкість думки - кількість ідей, що виникає за деяку одиницю часу.

Гнучкість думки – здатність переходити з однієї ідеї на іншу.

Оригінальність – здатність знаходити ідеї, що відрізняються від загальноприйнятих.

Допитливість – чутливість до проблем, до навколишніх ситуацій.

Працюючи вчителем музичного мистецтва, я широко використовую творчі завдання в різних видах музичної діяльності:



- літературні завдання (добирання, складання віршів на задану музичну тему; написання творів на музичні теми, творів-вражень про прослухану музику, «Створення музики» (музичної характеристики) на прочитаний вірш, літературний текст (гра «Композитор»);

  • образотворчі завдання (намалювати малюнок до вивченої пісні, прослуханого музичного твору (так ми оформляємо стенд «Музика в малюнках»), зліпити з пластиліну персонажів музичних казок, п΄єс, дитячих пісень; створити ескізи костюмів для дійових осіб опер, балетів, мюзиклів, декорацій до вистав;створення колективних творчих робіт;

  • театрально-драматичні завдання (інсценування пісень, театралізація музичних казок, музичні ігри);

  • музично-ритмічні ігри («Луна», «Ритмічні загадки», «Запитання-відповідь» та ін);

Для розвитку творчої уяви організовую на уроках різноманітні конкурси, змагання, разом складаємо казки, оповідання, а інколи вірші на почуту музику. Такі завдання активізують творче мислення школярів, позитивно впливають на розвиток творчої особистості.

Побороти психологічний бар΄єр страху перед новим і невідомим, зацікавити, розвинути креативні здібності завжди легше в цікавій, захопливій роботі.

Використання на уроках різноманітних творчих завдань, цікавих вправ, кросвордів, ребусів спонукають учнів до творчості, до активного мислення, сприяють розвитку пам΄яті, уваги, кмітливості; формують бажання розвивати творчі здібності.

Активізація музичної діяльності школярів залежить від методів стимулювання їхнього інтересу до музики: це створення проблемних, ігрових ситуацій на уроках, демонстрація та інтерпретація найкращих зразків музичної класики, застосування мультимедійних презентацій, використання відеоматеріалів, створення творчих проектів та ін. Ці методи сприяють розвитку музичного інтересу дітей та успішно використовуються на уроках. Адже сучасні діти, це діти інформаційно-екранного віку. А предмети художньо-естетичного циклу найкраще сприймаються через інформаційно-комунікаційні технології. «Краще один раз побачити, аніж сто разів послухати» - це прислів’я є актуальним при викладанні уроків музичного мистецтва. Сучасні комп’ютерні технології в мистецькій освіті учнів базуються на ідеї їхньої інтеграції із традиційними навчальними методиками.

Використання інформаційних технологій дає змогу залучати дітей до:


  • створення творчих робіт;

  • пошукової роботи під час вивчення народної творчості, української музичної культури, творчості композиторів світу;

  • оформлення результатів роботи у вигляді різних проектів за певними темами.

Серед безлічі програм для роботи з комп'ютером на уроці музичного мистецтва я надаю перевагу таким:

  • музичний програвач;

  • програма для співу карооке;

  • мультимедійні музичні енциклопедії;

  • електронні мультимедійні уроки;

  • музичні ігри.

У сьогоднішніх умовах, коли вчитель не завжди має можливість застосовувати готові програмні матеріали, найбільш зручним засобом для створення уроків із мультимедійним супроводом є програма Microsoft Power Point, якій я віддаю перевагу під час проведення уроків музичного мистецтва. Особливо зручною вона є під час подання нового матеріалу «Презентація удвох з учнем». Програма Power Point дозволяє поєднувати аудіо - та відеоматеріали в єдине ціле та креативно підходити компонування всіх матеріалів. Із цих позицій комп'ютер став універсальним засобом навчання, а зручність його використання допомагає організувати процес навчання раціонально й ефективно, та творчо підходити до викладання матеріалу всім учасникам НВП. Використання слайд-презентацій, фотоматеріалів і репродукцій у цій програмі дає прекрасний фон для викладання музичної літератури. Робота зі звуковими редакторами дозволяє записувати, редагувати й обробляти звук, компонувати фрагменти музичних творів для створення аудіо-альбомів, які можна використовувати на уроках музичного мистецтва. Якщо послідовно й систематично використовувати на уроках музичного мистецтва комп'ютерні технології, стає легше контролювати творчий розвиток учнів, формувати спеціалізовані знання в процесі навчання й виховання особистості в музиці, реалізувати можливості сучасних засобів навчання.

Завдячуючи впровадженню інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва, з'являється можливість на високому рівні якості проводити нестандартні уроки.

Створення проектів не є обов’язковим домашнім завданням для учнів старшої школи, це робота, на яку надихають учнів теми уроків, їх особлива зацікавленість і бажання розширити свої знання з тієї чи іншої теми.

Діти молодшого шкільного віку сприймають будь-який навчальний матеріал якісніше через гру. Особливо це стосується уроків музичного мистецтва. Розвиток творчих здібностей молодших школярів здійснюється в основному на уроках музичного мистецтва і саме шляхами використання музично-дидактичних ігор на уроках. Ігрова дія повинна допомогти дитині в цікавій для неї формі почути, розрізнити, порівняти деякі властивості музики, а потім діяти з ними. Наприклад, ігри «Музичний телефон», «З якої ми пісні?» допомагають дітям чисто інтонувати, визначати, чи вірно проспівана пісня, почути зміну темпу, силу звучання. Ігри «Визнач за ритмом», «Пригадай мелодію», «Повтори» розвивають почуття ритму, вчать вірно відтворювати мелодію, ритмічний рисунок пісні, поспівки. З такою ж метою використовуються різноманітні дидактичні засоби: ложки, кубики, ритмічні палочки, брязкальця, дзвіночки, музичні та ритмічні молоточки. Цим сфера ігрових дій обмежується. Зайва рухливість, змагання у верткості, спритності, такі цікаві для дітей, повинні бути помірні. Отже, характер ігрових дій у музично-дидактичних іграх дуже своєрідний.

Своє уявлення про ту або іншу пісню діти передають в малюнках. Поступово можна створити альбом малюнків, зміст яких складуть знайомі пісні, музичні твори. Отже, формуючи креативні здібності та креативне мислення на уроках музичного мистецтва доцільно використовувати інноваційні технології, адже послідовне й систематичне використання на уроках музичного мистецтва інформаційно-комунікаціних технологіїй, інтерактивних форми навчання, особистісно зорієнтованих розвивальних технологій дає можливість спостерігати за творчим розвитком учнів, формувати креативне мислення та спеціалізовані знання в процесі навчання й виховання особистості в музиці, реалізувати можливості сучасних засобів навчання.

Можна зроити висновок, що навчання може стимулювати формування та реалізацію розвитку креативного мислення особистості лише в тому випадку, якщо процес навчання стане творчим, орієнтованим не на механічне тренування, а на набуття учнями відповідних вмінь та навичок щодо творчого вирішення проблем за умови взаємозв`язку формування розумових та творчих здібностей.

Серед багатьох навчальних предметів урокам музичного мистецтва та художньої культури належить особливе місце в естетично – художньому вихованні дітей, а також у всій системі формування творчої особистості.

Уроки художньо-естетичного циклу, зокрема, музики, не тільки розвивають фантазію, креативність, але й дають школярам безліч корисних, практичних навичок, які потім використовують, беручи участь у різноманітних позакласних творчих конкурсах, концертах, розважально-ігрових програмах.



Список використаної літератури:

  1. Амлінська Р. С. Музичні ігри. – К.: Музична Україна, 1981. – 60 с.

  2. Архипенко Ф. Игра в учебной деятельности младшего школьника //

Начальная школа. – 1988. - №4. – С. 4-6.

  1. Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте. Психологический очерк: Кн. для учителя. – 3-е издание. – М.: Просвещение, 1991. – 93 с.

  2. Виховання музичної культури молодших школярів: Навчально – методичний посібник / За заг. ред. Л. М. Ракітянської.- Кривий Ріг: КДПУ, 2003. – 156 с.

  3. Дидактичні ігри на уроках: [Досвід вчителів різних предметів] // Все для вчителя. – 2003.-№9 (березень).С. 9-24.

  4. Жорник О. Формування пізнавальної активності учнів у процесі спільної ігрової діяльності // Рідна школа. – 2000. - №1. – С. 26-28.

  5. Затямина Т. Компьютерные технологии на уроке музыки // Искусство в школе. – №5. – 2006. – С. 41 - 43.

  6. Красильников И. Цифровые технологии в музыке: педагогические и творческие перспективы // Педагогика. – М., 2001 / №10.

  7. Курбатовская Н. Искусство и компьютер – «вещи несовместимые»?// Искусство в школе. – 2005. –№ 6. – С. 86-88.

  8. Обрізан К.М. Програмні засоби навчального призначення // Інформатизації середньої освіти програмні засоби, технології  досвід, перспективи / За ред. В.М.Мадзігона, Ю.О.Дорошенка . – К.: Педагогічна думка, 2003. – С.156-165.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка