Фразеологізми Мета



Скачати 27.73 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір27.73 Kb.
Фразеологізми
Мета: ознайомити учнів з деякими фразеологізмами; розвивати вміння пояснювати і вживати опрацьовані фразеологізми, добирати синоніми; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати інтерес до рідної мови.
Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (с. 47, впр. 97)

— Прочитайте складені речення.

2. Робота в парах

Згрупуйте слова, близькі за значенням.

Дорогий, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий, ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.

3. Каліграфічна хвилинка



А а Аа Аж жа за аз ак ка

Апетит антена алфавіт

Аби день до вечора.

— Як ви розумієте це висловлювання?

4. Словникова робота



Загадки від Діда-Буквоїда

б б с з з л К в ц к рк л в ць



(Бабуся, Київ, циркуль, олівець)
III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми продовжимо спостереження за роллю синонімів у мовленні, будемо вчитися вводити синоніми в речення, ознайомимося з деякими сталими виразами.


IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота над віршем (с. 47, впр. 98)

— Виразно прочитайте текст.

— Про що в ньому йдеться?

— Прочитайте тлумачення слова Нептун.

— Як називають підкреслені слова? Поділіть ці слова на склади для переносу.

— Спишіть останнє речення. Замініть виділений вислів одним словом.



2. Гра «Влучна заміна» (с. 47, впр. 99)

— Замініть вислови синонімами з довідки.

Брати ноги на плечі — утікати, ловити ґав — ледарювати, водити за носа — обдурювати, клювати носом — дрімати, дерти носа вгору — зазнаватися, цокотіти зубами — змерзнути, зарубати на носі — запам’ятати.

Запам’ятайте! Ці сполучення слів — нероздільні, стійкі й називаються фразеологізмами. Їх можна замінити одним синонімічним словом. Фразеологізми подаються у фразеологічному словнику.

3. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Робота за малюнком (с. 48, впр. 100)

— Розгляньте малюнок. Прочитайте тлумачення слова тікати. Визначте, до якого малюнка можна вжити вислів брати ноги на плечі в значенні тікати. Складіть із ним речення.

— Складіть речення з одним фразеологізмом (на вибір).

— Запам’ятайте! є фразеологізми-антоніми. Наприклад: як кіт наплакав, кури не клюють; заснуло серце, прокинулася душа; легкий на руку, важкий на руку. є фразеологізми-синоніми. Наприклад: брати ноги на плечі, дати ногам знати.



2. Робота в парах

— Прочитайте та спишіть прислів’я. Підкресліть слова-антоніми.

1) Колос повний до землі гнеться, а пустий догори пнеться. 2) Утратити щастя легко, а зберегти важко. 3) Потрібно багато днів і ночей, щоб пізнати людей. 4) З праці радість, а з безділля смуток.

3. Робота в групах

— Доберіть до поданих слів протилежні за значенням.

Шум — ..., ворог — ..., дівчинка — ..., скупий — ..., зігрітися — ..., підняти — ..., ніч — ..., сонце — ..., весна — ..., радість — ..., гарний — ..., мужній — ..., щедрий — ..., битись — ..., влітку — ..., вперед — ..., здалека — ..., вгорі — ..., загадав — ..., говорити — ..., відлетів — ..., запитати — ..., добро — ..., гамір — ..., смуток — ..., скупість — ..., життя — ..., старе — ..., холод — ...


VІ. Підсумок уроку

— Що вивчали на уроці?

— Що для вас було новим?

— Навіщо потрібні синоніми в українській мові?

— Для чого потрібні фразеологізми?

— Які фразеологізми запам’ятали? Складіть з ними речення.


VІІ. Домашнє завдання

С. 48, впр. 101.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка