Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення із фразеологічним словником



Скачати 93.17 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір93.17 Kb.
Тема уроку. Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення із фразеологічним словником

Мета: дати уявлення шестикласникам про фразеологізми, їх лексичне значення; виробляти навички доречного вживання фразеологізмів у мовленні; удосконалювати вміння правильно тлумачити фразеологізми; вчити користуватися фразеологічним словником; доречно використовувати у власному мовленні фразеологізми;

розвивати культуру мовлення, спостережливість, образне мислення, пам’ять;

виховувати любов до рідної мови, поважати й цінувати надбання попередніх поколінь, бажання здобувати знання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, словник, картки, кросворд.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань


  1. Повторення вивченого матеріалу (методичний прийом «Бліц-опитування по ланцюжку»)

Перший учень ставить коротке питання другому. Другий – третьому, і так до останнього учня. Час на відповідь – кілька секунд, учитель має право зняти питання, яке не відповідає темі або недостатньо коректне. Кожний учень має право відмовитися від участі в бліц-турнірі, тому, щоб процедура не зірвалася, учитель з’ясовує наперед, хто з учнів хотів би взяти участь у цій дії.

Приклад:

  • Який розділ науки про мову ми вивчаємо? (Лексикологію)

  • Що таке лексика? (Усі слова, що вживаються в мовленні і становлять її словниковий склад, називаються лексикою)

  • Що таке синоніми? Наведіть власний приклад. (Слова різні за написанням, але близькі за значенням. Наприклад: хоробрий, відважний, сміливий)

  • Що таке антоніми? Наведіть приклад. (Слова протилежні за значенням. Білий –чорний, день – ніч, широкий – вузький)

  • Що таке омоніми? Наведіть приклад. (Слова однакові за написанням, але різні за значенням. Ключ: журавлиний, скрипічний. Коса: дівоча, с/г знаряддя)

2. Гра «Скажи без затримки».

Учитель називає слово, а учні швидко називають антонім до нього.

Сухий (мокрий), зло (добро), увійти (вийти), високо (низько), чистий (брудний), старість (молодість), починати (закінчувати), шкідливий (корисний), згадати (забути).



ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь і навичок

1. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Слово вчителя

Діти, сьогодні на уроці ви будете вивчати нову цікаву тему. Розпочати роботу пропоную розгадуванням кросворду. Сформулювавши значення словосполучень одним словом і заповнивши по горизонталі рядки, ви прочитаєте по вертикалі ключовий термін сьогоднішнього уроку.

Запитання до кросворду:

1. Пекти раків, (червоніти)

2. Ні пари з уст. (мовчати)

3. Звестися до нитки, (зубожіти)

4. Байдики бити, (ледарювати)

5. Баламутити голову, (морочити)

6. Лити сльози, (плакати)

7. Молоко під вусами не обсохло, (молодий)

8. Брати верх (гору), (перемагати)

9. Накивати п'ятами (у теперішн. часі), ( втікати)

10. П'яте колесо до воза. (зайвий)

11. Врізати дуба, (померти)






Ф







1




























2



















3

























4




























5

























6

























7

























8


































9




























10






















11




















І V. Оголошення теми і мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Яке ключове слово отримали?

  • Так, ФРАЗЕОЛОГІЗМ. Фразеологізми – це прикраса мови. Їх значення полягає в тому, щоб надати висловлюванням певних емоційних відтінків, образності, виразності, роблять мову багатшою, красивішою.

Отже, сьогоднішній урок буде присвячено вивченню фразеологізмів. У зошитах записуємо тему уроку «Фразеологізми, їх лексичне значення. Фразеологічний словник».

(Тема уроку записана на дошці зазадалегідь)

Хвилинка каліграфії

  • Записуючи тему уроку, написання яких літер викликали у вас труднощі? (Відповіді дітей)

  • Найчастіше ви допускаєте неточності в написанні букв Фф, Зишз, Мм та їх поєднанні.

(Діти пишуть тричі букви Фф, поєднання зм, а Зз і Мм пишуть вдома)

1.Колективна робота (гумореска)

  • Прослухайте гумореску Павла Глазового і скажіть, чому хлопчик не зрозумів дідуся.

- Лягай спати вже. Онучку, -

Дід говорить басом, -

Я як був таким маленьким,

Лягав з курми разом.

А онучок здивувався:

- Як же ви там спали?

Як ви з сідала, дідусю,

Додолу не впали?



(Обговорення)

2. Проблемні запитання:

  • Прочитайте речення та поміркуйте, скільки різних слів та скільки лексичних значень трапилося в ньому.

Увесь урок Оксанка ловила ґав.

(Учні висловлюють свої міркування та роблять висновок, що фразеологізм можна замінити одним словом)

  • А чи погоджуєтеся ви з таким міркуванням:

«У цьому реченні п’ять різних слів, а тому й 5 різних лексичних значень, бо кожне слово має своє лексичне значення»?

(Учні доводять свою думку, витлумачивши кожне слово та визначивши зміст речення.)



  • Отже, у поданому реченні ловити ґав – фразеологізм.

  • Так що ж ми називаємо фразеологізмом?

V. Засвоєння нових знань, умінь і навичок

Робота з теоретичним матеріалом підручника. (Знайомство з особливостями фразеологізмів, їх синтаксичною роллю та роллю у мовленні. §12, с. 37, автори О.В.Заболотний, В.Взаболотний).

Знайомство з фразеологічним словником та правилами роботи з ним (додаток до уроку)

VI. Закріплення знань, вмінь і навичок.

1. Творче конструювання

  • Закінчити речення фразеологічними зворотами з довідки. Усно пояснити значення фразеологізмів та їх роль у реченні.

1. Від щастя хлопці були на …

2. Місто своє він знає як …

3. Нові будинки в столиці ростуть як …

Довідка.

Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п’ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу.



  • Поясніть значення тих фразеологізмів, що залишилися та складіть з ними речення.

2.Вправа «Перевір себе»

  • Прочитати пари речень. Підкреслити фразеологізми в кожному реченні та визначити їх значення.

  1. «Де криниця, а де я? Чи я з ума зійшла, чи що?» (Г. Квітка-Основ’яненко). – Панянки з ума сходили по його красі, по його норову веселому, сміхотворному (П. Мирний).

  2. «Не гарячкуйте, - мовив Сторожук. – Збори йдуть так, як і годиться. Кожному дамо слово» (Є. Гуцало). - «Даю слово, що в тій зустрічі переможцем буде він» (За Г. Тютюнником).

VIІ. Підсумок уроку

  1. «Мікрофон»

  • Що про фразеологізми ви дізналися на уроці?

  • Які вправи для тебе були цікавими?

  • Які були складними?

  • Як ти оцінюєш свою роботу на уроці? (Свій алгоритм)

  1. Гра «Фразеологічний відповідник» (збірник тестових завдань по підготовці до ЗНО)

  • Встановити відповідність:

  1. Клювати носом А Бешкетувати

  2. Сушити голову Б Бути викритим на місці злочину

  3. Біла пляма В Запам’ятати

  4. Ходити на голові Г Робити неможливе

  5. Ліньки напали Ґ Дрімати

  6. Пійматися на гарячому Д Недосліджені місця

  7. Змокнути до нитки Е Напружено думати

  8. Діставати з-під землі Є Лінуватися

  9. Зарубати на носі Ж Дуже змокнути

КЛЮЧ: 1-Г, 2-Е, 3-Д, 4-А, 5-Є, 6-Б, 7-Ж, 8-Г, 9-В.

  1. «Впізнай фразеологізм за малюнком»

Учитель заздалегідь готує малюнки на яких зображені фразеологізми (Див. додаток № 2)

1. Ні риба ні м’ясо.

2. Водити за носа..

3. Зарубати на носі.

4. Водою не розлити.

VIII. Домашнє завдання

Методичний прийом «Ярмарок-продаж»

Високий рівень. Скласти і записати розповідь (5-7 речень) на довільну тему, використавши щонайменше 2 фразеологізми (на вибір).

Достатній рівень. Вправа 95, с. 40.



Середній рівень. Вправа 85 (ІІ), с. 38.

Додаток №1
Пам'ятка
«Як користуватися фразеологічним словником»

  1. Знайдіть фразеологізм за алфавітом..

  2. Зверніть увагу на наголос та правопис.

  3. Визначте лексичне значення фразеологізму та запамятайте його.

Додаток № 2

http://festival.1september.ru/articles/549110/img7.gif http://kak.znate.ru/pars_docs/refs/56/55551/55551_html_ec7f73c.png http://im6-tub-ua.yandex.net/i?id=86282875-01-72&n=21 http://kak.znate.ru/pars_docs/refs/56/55551/55551_html_m78760727.png


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка