Головне управління освіти І науки черкаської обласної державної адміністрації черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників черкаської обласної ради



Скачати 491.99 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації08.03.2016
Розмір491.99 Kb.
  1   2

ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ


ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ




Освітні округи як чинники модернізації управління освітою регіону

(за матеріалами обласного семінару начальників відділів освіти райдержадміністрацій, міськвиконкомів;



завідувачів районними, міськими методичними кабінетами;

районних координаторів упровадження єдиної інформаційної системи управління освітою)



Черкаси


2012

.

ЗМІСТ



1. Управління розвитком освітніх округів у контексті підвищення якості регіональної системи освіти.

Шарапа Іван Дмитрович, начальник Головного управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації.


2. Використання регіонального інформаційно-комунікаційного освітнього простору як умова підвищення ефективного функціонування освітніх округів. Чепурна Наталія Миколаївна, ректор Черкаського ОІПОПП, кандидат педагогічних наук.
3.Управлінські аспекти створення освітніх округів на базі районного МНВК. Супрунець Оксана Анатоліївна, начальник відділу освіти Уманської райдержадміністраці.
4.Потенційні можливості освітнього округу для якісної підготовки учнів сільської місцевості до зовнішнього незалежного оцінювання. Глоба Лариса Іванівна, начальник відділу освіти Золотоніської райдержадміністрації.
5.Організаційно-педагогічні умови надання якісної освіти та розвитку творчих здібностей учнів у сільському освітньому окрузі. Лобова Світлана Василівна, завідувач Тальнівського районного методичного кабінету.
6.Освітній округ як простір для ефективного розвитку учнів через гурткову роботу та діяльність Малої академії наук. Хронік Тетяна Євгеніївна, завідувач Городищенського районного методичного кабінету.
І.Д.Шарапа, начальник

Головного управління освіти

і науки Черкаської ОДА
УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ОСВІТНІХ ОКРУГІВ В КОНТЕКСТІ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ РЕГІОНАЛЬНОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ

Зростаючі вимоги з боку держави і суспільства до якості, доступності та ефективності освітніх послуг сприяють формуванню нових умов розвитку регіональної системи освіти, яка повинна забезпечувати доступ до максимально широкого комплексу якісних освітніх послуг; при цьому кількість тих чи інших освітніх закладів має відповідати реальним потребам місцевої громади, зокрема дітей шкільного віку.

З огляду на це, проблема якості і доступу до середньої освіти розв’язується через формування ефективної мережі навчальних закладів – освітніх округів. Особливої актуальності цей процес набуває у сільській місцевості, де більшість шкіл – з малою наповнюваністю. Але це зовсім не означає, що таке завдання не постає перед міськими відділами (управліннями) освіти, оскільки саме в освітньому окрузі забезпечується кооперація діяльності різноманітних навчальних закладів, оптимальне  використання   їх матеріально-технічних, фінансових та  кадрових   ресурсів. 

Проблему створення освітніх округів вкрай важко зрушити з місця без перенесення акценту з окремого навчального закладу - на організацію взаємозв’язків між школами, між навчальним закладом та громадою. Це питання має багато організаційних, правових та фінансових аспектів, на яких зупинюсь більш докладно.

Передусім, хочу нагадати, що функціонування освітніх округів з серпня 2010 року законодавчо  унормовано статтею 9 Закону України «Про загальну середню освіту». Крім цього, Постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня  2010 р. № 777 затверджено «Положення про освітній округ», відповідно до якого утворення освітнього округу здійснюється на підставі установчої угоди про спільну освітню діяльність, яка укладається між навчальними закладами та установами, що входять до його складу. Суб’єктами освітнього округу можуть бути дитячі садочки, загальноосвітні, музичні, спортивні школи, культурно-освітні заклади, професійно-технічні училища і навіть вищі навчальні заклади. За необхідності, в освітньому окрузі можливе створення  ліцеїв, гімназій, колегіумів, шкіл з поглибленим вивченням окремих предметів та  навчально-виховних комплексів. Як правило, саме вони й стають опорними закладами, на базі яких можна отримати якісну освіту.

Приорітетним критерієм підбору територій для об'єднання в освітні округи має бути саме критерій повноти освітніх послуг. Тобто на території округу повинно бути все, що потрібно для освітньої системи, починаючи від дошкільних установ і закінчуючи можливістю тісної взаємодії з вищими навчальними закладами ІІ, ІІІ, ІV рівнів акредитації. Метою такої взаємодії є підвищення якості освіти та її відповідності сучасним стандартам на основі ефективного використання потенціалу ресурсів кожного навчального закладу, координації та консолідації зусиль усіх суб'єктів освітнього округу. При цьому звільнення та перерозподіл ресурсів між освітніми закладами – суб’єктами освітнього округу сприятиме створенню нових освітніх можливостей, зокрема розвитку матеріально-технічної бази відповідно до сучасних вимог.

Іншими словами, налагодження ефективної діяльності освітнього округу сприятиме створенню належних умов для забезпечення учасникам навчально-виховного процесу рівного доступу до якісної дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, довузівської, допрофесійної підготовки; координації взаємодії суб'єктів округу з питань реалізації законодавства в галузі освіти, ефективного використання кадрового потенціалу, навчально-методичної та матеріально-технічної бази. А найголовніше - створюється послідовна, багатоступенева система надання учням якісних освітніх послуг. Так, здобуваючи освіту у школі за місцем проживання, дитина за особистим розкладом може відвідувати заняття з поглибленого вивчення окремих предметів в опорному навчальному закладі та брати участь в освітніх, спортивних, культурних програмах інших установ, що входять до складу освітнього округу. Таким чином, формується цілісна освітня система, яка дозволяє  розвивати індивідуальні здібності кожної дитини та сформувати індивідуальну траєкторію її особистісного становлення.

Хочу наголосити на тому, що при визначенні опорних шкіл має бути врахована динаміка демографічних показників району (міста), перспективність населених пунктів (інфраструктура, дороги, зв’язок, доступ до Інтернету), проектна потужність приміщень навчальних закладів. Водночас чи не вирішальним критерієм для визначення опорних шкіл є врахування якісного складу педагогічних колективів. Адже лише висококваліфікований кадровий склад опорного закладу у повній мірі зможе об’єднати зусилля всіх суб’єктів освітнього округу задля вирішення завдань:



  • забезпечення єдиного освітнього простору у межах округу;

  • створення належних умов для навчання обдарованих та інших категорій учнів;

  • забезпечення реалізації профільного навчання;

  • раціонального використання навчально-методичної літератури, матеріально-технічної бази суб’єктів округу, її зміцнення та модернізації;

  • впровадження в освітній процес сучасних навчальних та виховних технологій.

Вивчення стану становлення й розвитку освітніх округів у Черкаській області дає підстави зробити висновок про те, що станом на сьогодні на Черкащині нараховується 46 освітніх округів. Із них на базі МНВК створено 6 освітніх округів, на базі сільських шкіл – 24, на базі міських закладів освіти – 16.

Найбільш активно здійснюють діяльність щодо налагодження функціонування освітніх округів відділи освіти Городищенської (4 округи), Маньківської (5 округів), Монастирищенської (5 округів), Тальнівської (3 округи) та Чигиринської (4 округи) райдержадміністрацій.

Натомість жодного освітнього округу не створено у м.Ватутіному, м.Смілі, Катеринопільському, К.-Шевченківському, Лисянському та Чорнобаївському районах.
У Жашківському, Золотоніському, Маньківському, Чигиринському, Драбівському, Монастирищенському, Тальнівському, Смілянському районах маємо позитивний досвід створення міжшкільних методичних центрів, основним завданням діяльності яких є науково-методичне забезпечення якісної освіти в освітніх округах.

Разом з тим, під час діагностування на методичній сесії у квітні цього року завідувачі РМК, ММК зазначили, що в організації діяльності освітніх округів існують і певні проблеми, а саме:



  • недостатня кількість автобусів;

  • низька якість шляхосполучення;

  • недостатня кількість виділених коштів на паливні матеріали.

До цього переліку можемо додати цілком об’єктивні труднощі, які зумовлені недосконалим законодавством, браком коштів, негативним суспільним сприйняттям певних управлінських дій, а саме:

  • питання працевлаштування вивільнених учителів та обслуговуючого персоналу;

  • витрати на ремонт автобусів, заробітну плату водіїв.

Ці питання постійно знаходяться у полі зору Головного управління освіти, піднімаються на найвищому рівні і будуть поступово вирішуватись по мірі вгамування світової фінансової кризи та збільшення бюджетного фінансування освітньої галузі.

Однак, в очікуванні покращення матеріально-фінансових умов ми повинні (і маємо для цього всі можливості) вирішити організаційно-педагогічні питання функціонування освітніх округів. Так, предметом прискіпливої уваги відділів освіти, методичних кабінетів має стати створення єдиного навчального плану освітнього округу (позитивним досвідом у цьому аспекті можуть поділитись освітяни Золотоніського, Христинівського, Чигиринського, Черкаського, Тальнівського, Кам’янського, Уманського, Смілянського районів та м.Золотоноші).

Потребує вирішення питання перерозподілу годин для суб’єктів освітнього округу. На належному рівні проводиться робота з цього питання в Уманському, Кам’янському, Монастирищенському, Тальнівському, Черкаському, Золотоніському, Христинівському, Шполянському районах та м.Золотоноші.

Значних зусиль педагогічних колективів-суб’єктів освітнього округу вимагає вирішення таких проблем, як:



  • апробація різних моделей профільного навчання у старшій школі та до профільної підготовки;

  • розробка та апробація моделі управління та сервісного забезпечення мережі освітніх установ у рамках освітнього округу;

- визначення й застосування механізмів суспільної участі в управлінні освітою в межах освітнього округу.

Крім цього, у кожному районі, місті необхідно чітко продумати можливість вирішення таких важливих проблем, як:



  • розроблення механізмів фінансування закладів освіти у складі округу;

  • визначення способів формування бюджету освітніх округів;

- налагодження механізму взаємодії бюджетів різних рівнів при фінансуванні освітніх установ округу;

- залучення додаткових надходжень, не заборонених законодавством, а також ефективне використання наявних державних коштів для забезпечення якісного та ефективного освітнього процесу.

На часі й таке важливе питання, як оцінювання діяльності освітнього округу. Для цього лабораторії-центру моніторингу якості освіти Черкаського ОІПОПП необхідно розробити критерії та діагностичний інструментарій для оцінки ефективності управління освітнім округом та якості навчально-виховного процесу в освітньому окрузі. Це дозволить на основі даних моніторингу розробляти стратегію розвитку освітнього округу з урахуванням інтересів і ресурсів різних учасників освітнього процесу.

Думаю, не зайвим буде нагадати про необхідність налагодження в межах освітнього округу локальної Інтернет-мережі для здійснення не лише профільної освіти, а й дистанційного навчання всіх учнів округу на випадок несприятливих погодніх умов або карантину.

За кожним освітнім округом з метою підвищення ефективності його діяльності необхідно закріпити куратора округу – відповідального працівника відділу освіти. Предметом прискіпливої уваги кураторів округів, крім інших питань, має стати проведення не рідше одного разу на рік спільних засідань педагогічної ради суб’єктів округу (протоколи таких засідань вносяться до книги протоколів засідань педагогічних рад кожного суб’єкта округу). Необхідно також розробити (якщо це ще не зроблено) Паспорт функціонування та розвитку освітнього округу, який містить інформацію про назву укругу, правовий статус суб’єктів освітнього округу, модель освітнього округу, опис учнівського контингенту та складу педагогічного колективу; опис потенційних можливостей опорного закладу для здійснення якісної освіти; відомості про Раду округу та зміст її діяльності; особливості організації навчання та виховання учнів в освітньому окрузі: міжшкільні факультативи, гуртки, взаємодія з міжшкільним навчально-виробничим комбінатом, позашкільними навчальними закладами, професійно-технічними навчальними закладами тощо); особливості організації методичної роботи в освітньому окрузі (форми методичної роботи та їх керівники); матеріально-технічні умови функціонування освітнього округу (підвіз учнів, підвіз учителів; автобуси; маршрути; графік їх руху; комп’ютерна техніка; навчальні кабінети та їх обладнання; бібліотечний фонд; дистанційність навчання тощо).

Для тих відділів освіти, які до сьогоднішнього дня не спромоглись створити хоча б один освітній округ у своєму районі (місті), пропонуємо усвідомити, що стало їм на заваді: брак управлінських навичок чи низький рівень організаційної культури кадрів відділу освіти. Усвідомити і, безумовно, вжити заходів щодо вирішення проблеми створення освітніх округів у своєму регіоні.

На сьогоднішньому семінарі відбудеться предметна розмова про шляхи удосконалення діяльності освітніх округів у різних аспектах: використання інформаційно-комунікаційних технологій, співпраця з МНВК, якісна підготовка до ЗНО в межах освітнього округу, розвитку творчих здібностей учнів.

Сподіваюсь, результатом семінару стане підвищення якості навчально-виховного процесу в уже створених освітніх округах та збільшення кількості освітніх округів на Черкащині.

Чепурна Н.М., ректор Черкаського ОІПОПП, кандидат педагогічних наук, доцент
Використання регіонального інформаційно-комунікаційного освітнього простору як умова підвищення ефективності діяльності освітніх округів.
У час переходу української держави від індустріального – до інформаційного суспільства особистість, освіту, інформацію й теоретичне знання визнано стратегічними ресурсами й значущими цінностями нашої країни. У нормативно-правових документах з питань освітньої діяльності зазначається, що для реалізації інтелектуального потенціалу нації та міжнародної конкурентоспроможності держави рівень комп’ютерної та інформаційної грамотності, впровадження сучасних ІКТ, наукоємних й інформаційних технологій в навчально-виховний та управлінський процес є завданням особливої важливості.

Серед національних пріоритетів державної освітньої політики інформатизації визначено створення інфраструктури, інформаційних ресурсів, інформаційно-комунікаційних технологій, інформаційних систем, автоматизованих баз даних і використання засобів ІКТ з метою підвищення якості змісту, форм, методів, засобів і технологій навчально-виховної та управлінської діяльності шляхом забезпечення вільного доступу до ресурсів комп’ютерних мереж.

Усвідомлюючи той факт, що сучасні інформаційно-комунікаційні технології надають нові перспективи для розвитку освіти та якісно і принципово змінюють дидактичні підходи, а також самі методологічні засади організації освітнього процесу, спільними зусиллями науково-педагогічного колективу Черкаського ОІПОПП протягом 6 останніх років створюється інформаційно-комунікаційний освітній простір для розвитку професійної компетентності педагогів, який ми розуміємо як систему методів, процесів та інформаційних ресурсів, що функціонують у професійному інформаційно-комунікаційному просторі післядипломної освіти й забезпечують збір, обробку, зберігання, розповсюдження, відображення інформації та підвищення результативності, інтенсивності й інструментальності інформаційно-комунікаційної діяльності педагогічних працівників щодо підвищення власної професійної компетентності на основі використання ІКТ та можливостей мережевих форм методичної роботи.

Ми розглядаємо інформаційно-комунікаційний освітній простір Черкаського ОІПОПП як багатоаспектну, цілісну, соціально-педагогічну реальність, що надає сукупність необхідних організаційно--педагогічних умов, сучасних освітніх технологій й програмно-методичних засобів, побудованих на основі сучасних ІКТ, які забезпечують супровід пізнавальної діяльності й доступ педагогічних працівників до інформаційних ресурсів.

Всі можливості Черкаського освітянського порталу наполегливо рекомендуємо використовувати як у методичній, так і в навчально-виховній діяльності освітніх округів.

Значну допомогу педагогам у підвищенні їхньої професійної компетентності можуть надати інформаційно-методичні матеріали з досвіду реалізації актуальних проблем навчально-виховної діяльності, узагальнені під час проведення 38 Інтернет-заходів та розміщені на Черкаському освітянському порталі. Це матеріали вебінарів «Сучасний шкільний методичний кабінет – центр інформаційно-методичного забезпечення регіональної системи освіти», «Профілактика професійного вигорання та професійної деформації педагогічного працівника», «Організаційно-методичні засади стимулювання професійного саморозвитку педагогічних працівників», «Формування життєвої компетентності дошкільника через провідну діяльність - гру», «Взаємодія педагога дошкільного навчального закладу з сім’ями вихованців», «Формування інтелектуальної культури молодшого школяра», «Розвиток компетенцій молодших школярів в умовах групи продовженого дня», «Інтеграція знань з предметів природничо-математичного циклу», «Сучасні форми контролю знань з предметів природничо-математичного циклу», «Організація профільного навчання в 10-х класах різних типів шкіл», «Особливості диференціації в умовах профільного навчання» та інші. Значний інформаційно-методичний потенціал містять матеріали міжнародних і обласних Інтернет-конференцій, розміщених на сайті: «Інноваційна діяльність в сучасних освітніх закладах: досвід, проблеми», «Створення позитивного іміджу спеціаліста психологічної служби», «Використання інноваційних педагогічних технологій в освітньому процесі», «Формування здоров’язбережувальної компетентності у дітей дошкільного віку», «Гурткова робота у початковій школі як засіб розвитку обдарованості молодшого школяра», «Використання ІКТ у викладанні предметів суспільно-гуманітарного циклу», «Використання хімічних знань при викладанні шкільних предметів», «Проблеми виховання патріотизму в умовах модернізацій них суспільних змін», «Використання ІКТ у розвитку учнівського самоврядування», «Інноваційні форми роботи у діяльності позашкільного навчального закладу» та інші.

Крім цього, зазначимо, що архів новин сайту містить інформацію про хід та результати 42 обласних та всеукраїнських конференцій і семінарів, проведених в очному режимі, а це може бути допомогою для методичних служб опорних навчальних закладів освітніх округів для здійснення аналогічної роботи, оскільки тематика таких заходів є надзвичайно актуальною.

Хочу також звернути вашу увагу на потенційні можливості педагогічного форуму як розділу сайту, який не лише дає змогу налагодити з педагогічними працівниками зворотній зв’язок, дізнатись про їхні думки й освітні потреби, а й слугує інструментом для формування професійної позиції педагогів з різних питань реформування освітньої галузі. Станом на сьогодні на Черкаському освітянському порталі діє 10 форумів, де обговорюються 176 освітянських тем; 2923 користувача у педагогічній дискусії залишили 2166 повідомлень.

Значною допомогою методичним службам освітніх округів є розділ сайту «Науково-методичне забезпечення педагогічної діяльності закладів освіти», де розміщені повнотекстові документи: наукові статті, методичні рекомендації та посібники, інформаційні матеріали, методичні розробки на різноманітну актуальну освітню тематику: «Шляхи підвищення педагогічної майстерності вчителів», «Психологічний супровід учасників освітнього процесу», «Система індивідуального супроводу педагога», «Шляхи розвитку творчої особистості вчителя», «ПсихолHYPERLINK "http://oipopp.ed-sp.net/component/option,com_metod/metodTask,metodDetails/catid,957/metodId,392/Itemid,51/"оHYPERLINK "http://oipopp.ed-sp.net/component/option,com_metod/metodTask,metodDetails/catid,957/metodId,392/Itemid,51/"гічний супровід HYPERLINK "http://oipopp.ed-sp.net/component/option,com_metod/metodTask,metodDetails/catid,957/metodId,392/Itemid,51/"діяльності молодого учителя», «Підготовка кадрів до здійснення наукової та дослідно-експериментальної роботи в системі післядипломної освіти», «Психологічна готовність до шкільного навчання», «Формуємо екологічну культуру дошкільника», «Як навчити дитину любити читати», «Кризи розвитку дітей 6-7 років», «Дитячі страхи», «Дитина та комп`ютер», «Гуманізація навчально-виховного процесу в початковій школі» та інші.

На квітневій методичній сесії завідувачів РМК, ММК була презентована Віртуальна академія методичної освіти Черкаського ОІПОПП як регіональна мережева система неперервного підвищення кваліфікації педагогічних працівників області.

Сьогодні я хочу наголосити на необхідності якнайповнішого використання потенційних можливостей Віртуальної академії в організації діяльності методичних служб освітніх округів для забезпечення індивідуальної траєкторії професійного зростання вчителів, адже метою створення цього розділу Черкаського освітянського порталу є задоволення індивідуальних освітніх потреб педагогічних працівників у розвитку професійної компетентності на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій.

Так, вчителі, які мають педагогічний стаж до трьох років, вже сьогодні мають змогу скористатись освітньо-методичними послугами «Віртуальної школи професійного становлення молодого педагога». Структурними компонентами цієї дистанційної форми роботи з учителями-початківцями є: Інтернет-скринька корисної інформації; дистанційний консультпункт з різних питань освітньої діяльності; віртуальний майстер-клас; експрес-опитування з різних проблем педагогічної діяльності; Інтернет-заходи в режимі он-лайн для молодих педагогів; дискусійний форум та ін.

З серпня цього року у повному обсязі розпочне функціонування «Інтернет-школа педагогічної майстерності», яка надасть можливість педагогам на вибір (відповідно до їхніх фахових уподобань та рівня професійної компетентності) в дистанційному режимі опанувати сертифіковані Вченою радою Черкаського ОІПОПП спецкурси та отримати відповідний документ (сертифікат) про додаткову спеціалізацію. Станом на сьогодні завершується технологічна реалізація цього розділу Віртуальної академії методичної освіти.

На черзі – забезпечення діяльності «Школи психологічної грамотності», яка має на меті здійснення різних форм дистанційної психологічної освіти педагогів області та розділу «Дистанційна школа педагога-дослідника», що створюється з метою навчання творчо працюючих педагогів здійсненню дослідницької та дослідно-експериментальної роботи.

Крім зазначених вище форм дистанційного сприяння розвитку професійної компетентності педагогічних працівників, структурними компонентами Віртуальної академії методичної освіти є віртуальні спільноти та Інтернет-клуби як дистанційна форма методичної роботи для всіх категорій педагогічних працівників.

Ми наполегливо рекомендуємо методичним службам освітніх округів популяризувати названі форми мережевої методичної роботи з тим, щоб кожний вчитель мав змогу скористатись ними відповідно до особистих освітніх потреб та рівня професійного розвитку.

Хочу також нагадати про розділи сайту інституту, які допоможуть педагогам налагодити в освітніх округах більш ефективну роботу з учнями.

Передусім, це розділ сайту «Зовнішнє незалежне оцінювання та моніторинг якості освіти», створений на допомогу абітурієнту. Тут розміщено нормативні документи, демонстраційні варіанти тестів, зразки тестових завдань, програми, алгоритм оцінювання відповідей на завдання тестів, специфікація тестів та правильні відповіді ЗНО минулих років, висвітлено порядок реєстрації на пробне тестування. Можна знайти інформацію про пункти реєстрації, лідерів ЗНО Черкаської області, телефони гарячої лінії Київського регіонального центру оцінювання якості освіти, Черкаського центру моніторингу якості освіти ОІПОПП, Українського центру оцінювання якості освіти.

Це й обласна очно-дистанційна олімпіадна школа
«Інтелектуальний резерв Черкащини», завданнями діяльності якої є проведення дистанційних Інтернет-олімпіад з базових навчальних дисциплін, інтелектуальних конкурсів, змагань, турнірів з базових дисциплін, очно-дистанційних занять та консультацій, а також пошук та відбір інтелектуально обдарованих учнів.

Продовжують працювати Інтернет-проекти виховного спрямування «Ми – патріоти Черкащини», «Подорож Золотою підковою Черкащини» та «Мій рідний край – Черкащина».

З метою підвищення якості процесу профілізації старшої школи (в межах освітніх округів – у тому числі) нашою спільною турботою має стати започаткування на Черкаському освітянському порталі «Дистанційної профільної школи для старшокласників», яка надавала б можливість старшокласникам за допомогою мережевих ІКТ опановувати елективні курси відповідно до обраного профілю. Особливо актуальною ця школа є для сільських шкіл, де вчителі іноді викладають 2, а то й 3 навчальних предмета. Ми очікуємо від методичних служб області пропозиції кандидатур вчителів-методистів, вчителів вищої кваліфікаційної категорії, які б за сприяння науково-методичних працівників інституту змогли би розробити різноманітні дистанційні елективні курси зі свого навчального предмета та після затвердження вченою радою Черкаського ОІПОПП здійснювати навчання старшокласників області.

Цілком зрозуміло, що передумовою активного використання педагогічним працівником інформаційно-комунікаційного освітнього простору як для особистого професійного вдосконалення, так і для організації роботи з учніми, є його ІКТ-компетентність.

Під ІКТ-компетентністю вчителя розуміємо його спроможність і готовність використовувати ІКТ у професійно-педагогічній діяльності та здійснювати інформаційну взаємодію між усіма учасниками освітнього процесу.

Як системне особистісне утворення, ІКТ-компетентність містить такі складові:



  • володіння основами роботи на комп’ютері;

  • володіння основами роботи в Інтернет;

  • знання можливостей шкільної, районної (міської) та обласної інформаційної мережі; уявлення про наявні ресурси дистанційної підтримки освітнього процесу;

  • уміння створювати дидактичні та методичні матеріали засобами ІКТ;

  • володіння основами запровадження ІКТ у навчально-виховний процес;

  • володіння способами застосування ІКТ у проектній та дослідницькій діяльності учнів;

  • вміння налагоджувати та підтримувати мережеву взаємодію з учнями, батьками та колегами;

  • позитивна мотивація до поглиблення та поширення знань у галузі ІКТ.

Ці питання мають бути під постійним контролем відділів (управлінь) освіти та предметом пильної уваги методичних служб області, адже все це сприятиме як поліпшенню якості профільної освіти у старших класах, так і підвищенню ефективності діяльності освітніх округів в цілому.
Супрунець О.А., начальник

відділу освіти Уманської РДА


Управлінські аспекти створення освітнього округу на базі МНВК
Питання,яке розглядається сьогодні на семінарі актуальне, дискусійне, різнобічне, профільним навчанням в Уманському районі , де 3675 учнів, а середня наповнюваність класів 10 осіб охоплено 73% учнів. Тому ми не зможемо вас чимось особливо здивувати. Але хочемо дати зрозуміти, що здійснюючи профілізацію, бачимо кожну дитину з її інтересами, запитами, професійними намірами.

Найбільш оптимальним шляхом модернізації системи освіти в сільському регіоні для організації профільного навчання є утворення освітнього округу.

Що це дає нам, галузі освіти Уманського району:


  1. Організувати в межах адміністративно – територіальної одиниці ефективну систему освіти;

  2. Забезпечити рівний доступ дітей відповідного віку до якісної профільної та професійної освіти незалежно від місця проживання;

  3. Більші можливості забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії учня шляхом об’єднання матеріально – технічного і кадрового потенціалу суб’єктів округу, посилення орієнтації на вимоги регіонального ринку праці.

Згідно рішення районної ради № 43-7/V від 28.05.2010 року «Про районну програму впровадження профільного навчання учнів 10-12 класів загальноосвітніх начальних закладів Уманського району в 2010-2012 роках» у червні 2010 року на колегії відділу освіти ухвалено рішення про створення навчально-виховного об’єднання «Рижавський освітній округ» у складі 11 навчальних закладів - Колодистенська,Ладижинська, Городницька, Ятранівська зош І-ІІІступенів та Кочержинський, Рижавський, Собківський, Шаринський, Юрківський , Затишанський НВК та Рижавський МНВК.

Розроблено «Положення про Рижавський освітній округ», на підставі «Положення про освітній округ», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 777, яке погоджено з усіма керівниками суб’єктів округу та затверджено начальником відділу освіти. Управління здійснюється на колегіальних засадах радою округу, склад і повноваження якої визначено у вище зазначеному положенні, укладено договір про утворення навчально – виховного об’єднання «Рижавський освітній округ».

Опорним навчальним закладом визначено Рижавський міжшкільний навчально-виробничий комбінат, враховуючи:

- пропозиції суб’єктів округу;

- перспективи соціально – економічного розвитку території;

- освітні потреби щодо професійного та профільного навчання.

До складу ради освітнього округу входять керівники навчальних закладів, представники відділу освіти, голови батьківських комітетів шкіл,які заключили відповідний договір, всього 15 осіб.

Функції ради Рижавського освітнього округу:



  1. Надає пропозиції відділу освіти щодо перерозподілу навчальних годин між суб’єктами округу, маршрутів шкільних автобусів;

  2. Вносить та узгоджує пропозиції щодо переліку освітніх послуг з організації профільного та професійного навчання;

  3. Інформує громадськість про здобутки та проблеми округу;

  4. Здійснює спільно з районним методичним кабінетом організацію навчально-методичного консультування педагогічних працівників округу;

  5. Здійснює організацію та проведення представницьких педагогічних заходів: виставок, творчих звітів, конкурсів;

  6. Формує пропозиції щодо пріоритетів фінансового, матеріально – технічного та кадрового забезпечення опорного закладу та суб’єктів освітнього округу

  7. Звітування про свою діяльність перед громадськістю.

Засідання ради освітнього округу відбувається не рідше двох разів на рік. Рішення приймаються простою більшістю голосів за умови наявності 2/3 особового складу ради.

Раду освітнього округу очолює голова - Крутченко Володимир Іванович, директор Рижавського МНВК, якого обрано членами ради з її складу на першому засіданні.

Навчально-виховний процес в опорному закладі освітнього округу здійснюється відповідно до робочого навчального плану який узгоджується з робочими навчальними планами суб’єктів округу та затверджується начальником відділу освіти. Робочими навчальними планами суб’єктів округу передбачена допрофільна освіта у 8-9 класах через варіативну складову. Також погоджуються та затверджуються режим роботи, розклад навчальних занять, маршрути шкільних автобусів, які входять до складу округу.

Контроль за діяльністю освітнього округу здійснює відділ освіти.

У 2011-2012 н.р. в МНВК навчається 190 учнів з 10 шкіл району за такими спеціальностями: водій транспортних засобів категорій «В», «С1», «С» та секретар – друкарка, здійснюється освіта за профілем - швачка , а це - 43% від загальної кількості учнів охоплених профільною освітою в районі.

В комбінаті обладнані та функціонують такі навчальні кабінети:

- Кабінети будови, експлуатації ТЗ для підготовки водіїв;

- Кабінет правил дорожнього руху та основ безпеки руху;

- Комп’ютерний клас, який підключено до мережі Інтернет.

- Кабінет з охорони праці та медичної підготовки;

- Лабораторії будови та технічного обслуговування транспортних засобів;.

- Кабінет швейної справи.

Заклад має офіційну веб – сторінку у мережі Інтернет mnvk-rizhavka.at.ua

яка активно переглядається відвідувачами.

Підвезення учнів до комбінату здійснюється двома власними автобусами та трьома шкільними автобусами .

Для здобуття професії створено матеріально – технічне, навчально – методичне, інформаційно – технічне та кадрове забезпечення. В закладі працює 6 вчителів та 4 майстри виробничого навчання :

- 4 вчителя мають І кваліфікаційну категорію;

- 2 – кваліфікаційну категорію «спеціаліст»;

- 4 майстра мають 11 тарифний розряд.

Комбінат має гаражі та підсобні приміщення, має власний рахунок, земельну ділянку площею 40 га. і веде товарне сільськогосподарське виробництво, для ведення якого використовуються 4 трактори (ДТ-75, МТЗ-80, Т-25, Т-40), зернозбиральний комбайн ( СК-5 «Нива») та відповідне знаряддя до техніки ( причепи, дискова борона, сівалка, культиватор) .

Навчальна їзда здійснюється на чотирьох вантажних автомобілях (ГАЗ-53 – 2 шт., ГАЗ-52 – 1 шт., ЗІЛ-ММЗ-4502 – 1шт.) та трьох легкових (ГАЗ-24, ГАЗ-2401, ІЖ-2715) обладнано майданчик, згідно вимог, який розташовано на території МНВК, загальною площею – 1400 м2.

Рижавський МНВК співпрацює з Уманським районним центром зайнятості про що укладено відповідну угоду. На сьогодні вивчається питання щодо розширення освітніх послуг та введення додаткової спеціальності - продавець продовольчих та не продовольчих товарів та водій категорії «А».

Заклад був ліцензований у 2006 році Державною акредитаційною комісією МОН України на право провадження освітньої діяльності, пов’язаної з наданням професійної освіти та у 2011 році пройшов державну акредитацію в Департаменті ДАІ МВС України і отримав дозвіл – ліцензію на підготовку водіїв автотранспортних засобів категорії “В” , “С1”, „С”. Щорічно у комбінаті професію водій здобувають – 90 дітей, а секретар – друкарка – 50.

Ми на власному досвіді упевнилися, що утворення освітнього округу дає змогу запровадити на практиці продуктивну модель громадсько – державного управління освітою, а також підвищити рівень організаційної культури освітньої системи району.

Практика підтверджує, що ефективність діяльності освітніх округів сьогодні визначається не лише організаційними зусиллями,а й залежить від певних об’єктивних чинників :

1.Практично не розроблена на науковому рівні спеціальна система підготовки вчителів для викладання профільних предметів;

2.Відсутність необхідної кількості сучасних підручників та навчально – методичних посібників з відповідних спеціальностей;

( у Рижавському МНВК - 60% від потреби)

3.Творче застосування набутих знань ( участь в змаганнях, турнірах, наукових товариствах МАН)

Проблема забезпечення умов для рівнодоступної якісної освіти – першочергове для районного відділу освіти, тому в перспективі:

1.Розширення мережі освітніх округів ( Бабанська зош І-ІІІ ст..- економічний; Родниківська зош І-ІІІ ст.. – художньо – естетичний (співпраця з ЦДЮТ );

2.Створення опорних навчальних закладів у межах округу з метою

розширення мережі освітніх послуг;

3.Удосконалення психологічного супроводу навчального процесу в освітньому окрузі

Є проблеми, є перспективи, а завдання відділу освіти полягає в тому, щоби створити освітянську траєкторію, де були б максимальні умови для задоволення освітніх потреб наших дітей.

Глоба Л.І.., начальник

відділу освіти Золотоніської РДА
Потенційні можливості освітнього округу для якісної підготовки учнів сільської місцевості до зовнішнього незалежного оцінювання

Проблема рівного доступу до якості освіти актуальна як для села, так і для міста. Одним із шляхів забезпечення сільської дитини якісною освітою, для реалізації профільного навчання в старшій школі стали освітні округи. До цього спонукає, в першу чергу демографічна ситуація. Так, у 2010 році, коли постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 року № 777 було прийняте Положення про освітній округ, у Золотоніському районі учнівський континент складався із 3857 учнів – це майже на чверть (1191 школяр) менше ніж 5 років тому і майже на 330 осіб менше ніж у попередньому навчальному році.

З огляду забезпечення рівного доступу до якісної освіти, районним відділом освіти, методичним кабінетом, керівниками загальноосвітніх навчальних закладів ще у 2009 році було проведено аналіз мережі, матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів, детально проаналізовано динаміку учнівського контингенту, вивчено стан впровадження допрофільної та профільної підготовки, забезпечення кадрами. З появою у районі першого шкільного автобуса, на виконання основних вимог законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», наказу Міністерства освіти і науки № 777 від 28 серпня 2010 року «Про затвердження Типового навчального положення про освітній округ», науково-методичної проблеми району «Модернізація навчально-виховного процесу у сільській школі», рішення колегії відділу освіти Золотоніської РДА від 24.04.2009 року (протокол № 2) було укладено Договір про створення Гельмязівського освітнього округу.

До цього освітнього округу ввійшли і підписали договір вісім навчально-виховних комплексів, які знаходяться у мікрорайоні села Гельмязів: Богданівський, Броварківський, Калениківський, Софіївський, Плешканівський, Коврайський, Гладківщинський, Підставківський. У межах округу функціонує дошкільний навчальний заклад «Барвінок», Районний будинок дитячої та юнацької творчості.

Профільність опорної школи (технологічний, біолого-хімічний, універсальний) передбачає надання освітніх послуг задля задоволення освітніх запитів учнів і батьків. Психологом проведено діагностичне анкетування щодо побажання учнів, батьків в організації курсів за вибором, міжкласних і міжшкільних факультативів.

Для надання якісної підготовки учнів округу до зовнішнього незалежного оцінювання відділом освіти затверджено окремий навчальний план, тарифікаційні списки вчителів, а керівником опорного закладу – розклад занять. Вчителі працюють за програмами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

Для якісної підготовки старшокласників до ЗНО для міжшкільних факультативів навчальні заклади округу делегували години варіативної складової до 50%. Сьогодні працюють факультативи з математики, історії, української мови. Заняття проводяться по суботах (через суботу по дві години суспільно-гуманітарні предмети: українська мова, історія – підготовка до ЗНО, природничо-математичного циклу: математика (підготовка до ЗНО), хімія, біологія, географія та економіка (розв'язування задач підвищеної складності).

Профілізацією охоплено 81 учень. Діти підвозяться шкільним автобусом по суботах за встановленим маршрутом (21 особа).

Оскільки сільська дитина стає учнем не однієї школи, а кількох, то процес навчання стає особистісно орієнтованим, а це вимагає співпраці з методичною службою районного методичного кабінету, яка на базі опорної школи проводить семінари-тренінги, майстер-класи, методичні мости, індивідуальні та тематичні консультації, але особлива увага звертається на розробку нормативно-правової бази спираючись на відповідну базу державного рівня (Модель освітнього округу, Положення про освітній округ, Угода про створення освітнього округу, Положення про опорну школу округу, Положення про раду освітнього округу, Положення про районну раду освітніх округів).

Методисти разом з учителями працюють над удосконаленням методики підготовки до ЗНО, наприклад, у кожному закладі освітнього округу запровадяться таблиці-опори з української мови та літератури, які розробив Заслужений вчитель України опорної Вознесенської загальноосвітньої школи В.М. Макаренко. Їх надруковано в науково-методичному та літературно-мистецькому журналі «Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах» за 2009, 2010 рік. Це є втілення в практику блочного вивчення матеріалу, яке вивільняє навчальний час для практичних занять, а отже спрямовує підготовку до ЗНО.

Таким чином якість освіти багато в чому залежить від професійного рівня вчителя опорної школи. В опорній Гельмязівській школі працюють 46 вчителів, серед них: 17 – вищої категорії, 10 – першої категорії, 3 – другої категорії, 16 – спеціаліст, 4 вчителі «Методисти», 4 – «Старші вчителі», один вчитель має звання «Кандидат історичних наук».

Опорний заклад має потужну матеріально-технічну базу.

Педагогічний колектив впроваджує нові форми навчально- виховного процесу, розширює діапазон освітньо-розвивальних послуг, зокрема:


  • навчання і виховання рідною мовою;

  • створення профільних класів: технологічного, природничого, суспільно-гуманітарного;

  • здобуття освіти через екстернат;

  • робота центру дошкільної підготовки;

  • робота секцій МАН, гуртків, спортивних секцій, літературної студії «Пролісок»;

  • дитяча організація «Дивосвіт».

Крім того вже не один рік Гельмязівська опорна загальноосвітня школа співпрацює з Черкаським національним університетом ім. Богдана Хмельницького, Білоцерківським аграрним університетом, Рівненським університетом водного господарства, Харківським національним аерокосмічним університетом. Викладачі цих вузів проводять виїзні лекції, семінарські заняття та профорієнтаційну роботу. За останні п’ять років 42 випускники стали студентами цих вищих навчальних закладів.

З метою співпраці, взаємодопомоги, укладено угоди з спеціальною школою № 260 м. Києва, загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 19 м. Черкаси.

Укладені угоди з навчальними закладами допомагають школі, педагогічному і учнівському колективам:


  • у розробці навчальних планів, програм із навчальних профільних предметів;

  • у впровадженні в школі новітніх технологій навчання і виховання;

  • у розробці методичного забезпечення для проведення профорієнтаційної роботи з учнями школи;

  • в організації та проведенні для учнів школи олімпіад із природничих та гуманітарних наук;

  • в отриманні спеціальної інформації щодо діяльності названих навчальних закладів;

  • залученні до навчально-виховного процесу професорсько-викладацький складу вищих навчальних закладів.

Щодо організації профільного навчання, можна виділити такі позитивні аспекти даного шкільного округу:

  • розширення культурно-освітнього середовища учнів;

  • їхня соціалізація шляхом залучення до роботи різних колективів;

  • об'єднання матеріально-технічного і кадрового потенціалу шкіл округу;

  • створення постійно діючих творчих методичних лабораторій вчителів;

  • забезпечення високого рівня підготовки вчителів сільської місцевості через науково-методичні консультації.

Управління освітнім округом здійснює Рада освітнього округу, яка складається з керівників загальноосвітніх навчальних закладів, що входять до складу округу та, за згодою, з представників місцевого самоврядування, місцевої влади. Вони сприяють реалізації нових реалій життя, насамперед в освітній сфері.

Опорні школи – Гельмязівська, Вознесенська, Пальмірська загальноосвітні школи І-ІІІ ступенів уклали Угоду про спільну діяльність з Черкаським національним університетом щодо підготовки учнів до проходження зовнішнього незалежного оцінювання, запровадили технології освітнього тестування у навчально-виховний процес, провели моніторинг навчальних досягнень учнів. Випускники 9-х та 11-х класів Пальмірсько-Вознесенського освітнього округу здійснили дистанційний моніторинг навчальних досягнень з усіх предметів, крім англійської мови, а одинадцятикласники Гельмязівської школи – з фізики та математики у вигляді комп'ютерного тестування через мережу Інтернет. Після завершення тестування кожен учитель і учень має змогу переглянути тест, який виконувався. Результати моніторингового дослідження було проаналізовано, розроблено методичні рекомендації, проведено корекцію знань школярів.

Отже, створення системи комп'ютерного тестування Черкаського національного університету відіграє доволі велику роль у якісній підготовці старшокласників до зовнішнього незалежного оцінювання.

Наразі активно ведеться робота по залученню до 10 класу найкращих дев'ятикласників, забезпечується широке інформування педагогічних працівників, батьків, школярів щодо освітніх послуг опорних закладів, розвитку нового напрямку – освітні вимірювання, заключено Угоду про співпрацю з Уманським державним педагогічним університетом імені Павла Тичини, постійно проводяться консультації педагогів і методистів районного методичного кабінету з Черкаського інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, особисто з заступником директора з питань зовнішнього незалежного оцінювання, кандидатом педагогічних наук Наталією Іванівною Лісовою.

Спираючись на набутий досвід, практику зовнішнього оцінювання, існування освітніх округів, хочу зазначити такі проблеми та шляхи їх вирішення.

Проблема перша. Недостатнє, а іноді зовсім відсутнє (через брак коштів) транспортне сполучення між школами.

Шляхи вирішення:



  • повне охоплення сільських шкіл програмою «Шкільний автобус»;

  • реконструкція та будівництво доріг районного значення;

  • забезпечення сільських та приміських маршрутів пасажирським транспортом.

Проблема друга. Застаріла навчально-матеріальна база опорних шкіл.

Шляхи вирішення:



  • залучення до благодійної діяльності територіальних громад, органів самоврядування, батьків учнів;

  • компенсація з боку держави представникам малого бізнесу, сільськогосподарських підприємств за допомогу сільським школам;

  • проведення благодійної акції «Випускник – рідній школі».

Проблема третя. Неналежна мотивація навчальної діяльності учнів.

Шляхи вирішення:



  • програми з предметів, курсів, факультативів повинні відповідати інтересом і здібностями учня, тоді й кінцеві результати стануть кращими;

  • у 10-му й 11-му класах профілізацію, індивідуалізацію й диференціацію навчання здійснювати на основі багатогранності вибору, створення умов не стільки для виявлення схильностей учнів, скільки для їх найбільш повного прояву;

  • відбір методик відстеження результативності освітнього процесу;

  • створення моделі «Школа – вищий навчальний заклад».

Проблема четверта. Обмеженість часу на вивчення і повторення програмового матеріалу до зазначеного терміну проведення зовнішнього незалежного оцінювання.

Шляхи вирішення:



  • уведення вчителям в межах кожної нової теми завдання з повторення та їхнього практичного застосування;

  • до кожної теми (або кількох) проводити тести з метою перевірки повторювального матеріалу. Узагальнювальні тести можна проводити не тільки у кінці вивчення теми, а й у середині, об'єднавши їх у блоки.

Отже, на шляху якісної підготовки учнів сільської школи до зовнішнього незалежного оцінювання в освітньому окрузі маємо чимало проблем, які слід вирішувати на державному, регіональному, місцевому рівнях, але, однозначно за освітніми округами майбутнє сільських шкіл.



Лобова С.В., завідувач Тальнівського

районного методичного кабінету
Організаційно – педагогічні умови надання якісної освіти та розвитку творчих здібностей учнів у сільському освітньому окрузі

Впровадження якісної освіти сьогодні, це не лише забезпечення певної суми знань, умінь, навичок і навіть компетентностей, які відповідають державним стандартам, вона можлива лише при створенні умов для побудови кожною дитиною індивідуальної освітньої траєкторії, що залежатиме від її здібностей, нахилів, уподобань, буде спрямована на їх розвиток, допомагатиме в самовизначенні та успішній самореалізації і яка неможлива без профілізації старшої школи

Зовсім непросто створити такі умови в сільському регіоні, адже протягом останніх років суттєво зменшився контингент учнів загальноосвітніх навчальних закладів (у Тальнівському районі за 5 років - більше як на 1.5 тис. осіб), щороку збільшується чисельність сільських малокомплектних шкіл ( з 26 сільських закладів-19 малокомплектних), і відповідно- середня вартість утримання одного учня. У зв’язку з низькою наповнюваністю класів (менше 5 осіб) у цих школах зростає кількість дітей, які здобувають освіту за індивідуальною формою навчання (у 2011-2012 навчальному році- 115 учнів). Крім того, усім добре відома «ефективність» навчання в однопрофільних сільських школах, недостатність фінансування для створення необхідної матеріально - технічної бази.

Виходом із означеної ситуації та одним із шляхів вирішення протиріччя, яке склалося між вимогами суспільства та можливостями галузі, є її оптимізація і створення освітніх округів.

У Тальнівському районі робота з даного питання почалась давно: починаючи з 2003 року, вся територія регіону поділена на 8 освітніх округів, визначено 11 опорних закладів. З 1 вересня 2011 року створено 2 сільських округи: Соколівоцький і Кривоколінський, з 10 січня цього року ще один, найбільший,- Тальнівський. Причина організації роботи лише трьох об’єднань – недостатня кількість шкільних автобусів ( придбано 5, 4 з яких підвозять учнів у цих округах).

Існують різні моделі округів. У нашому регіоні вони всі функціонують як соціально-педагогічні комплекси, до складу яких входять дошкільні, загальноосвітні різних ступенів, позашкільні, вищі навчальні заклади , заклади охорони здоров’я та культури.

При створенні освітніх округів проведена значна робота з громадськістю, адже не всі відразу позитивно сприйняли це нововведення. Вагомим кроком у формуванні позитивної громадської думки стало прийняття сесією районної ради районних освітніх програм «Сільська школа Тальнівщини» та комплексної «Освіта Тальнівщини» на 2011-2015 роки, у яких велика увага приділялась вирішенню означеного питання.

У програмах передбачається створення освітніх округів, придбання шкільних автобусів, паливо-мастильних матеріалів і їх обслуговування; введення посад психологів, медсестер, концертмейстерів, хореографів, логопедів ( 25 ставок на суму 560 тис. грн.); доплати за виконання обов’язків голови ради округу (25% посадового окладу директора школи), заступника (20% посадового окладу директора школи), секретаря (10% посадового окладу директора школи); організація роботи міжшкільних факультативів і гуртків; зміцнення матеріально- технічної бази опорних шкіл ( передбачено 3300 тис. грн.); оснащення опорних закладів сучасними кабінетами з природничо - математичних дисциплін, мультимедійною та комп’ютерною технікою, збільшення гуртків позашкільних закладів на їх базі ( на 7 ставок). Також передбачена реорганізація шкіл в освітніх округах та створення ще одного закладу нового типу. З цією метою будуть використовуватись різні джерела фінансування, чільне місце серед яких займатимуть субвенції сільських рад.

З метою залучення додаткових коштів для фінансування освітніх округів та запровадження громадсько-державного управління освітою до складу їх рад введені сільські голови, меценати, керівники господарств та підприємств.

Є вже певні напрацювання в даному напрямку. У 2011 році в Соколівоцькому окрузі виділено сільськими радами субвенції на загальну суму 22200 грн, Кривоколінському -48 тис. грн., які використані на ремонти закладів, матеріально- технічне забезпечення. Тальнівська міська рада виділила субвенцію в сумі 90 тис. грн. для придбання шкільного автобуса для опорної Тальнівської ЗОШ І-ІІІ ст. №2. У 2012 році планується в Соколівоцькому освітньоу окрузі додаткові надходження від сільських громад на суму 47 тис.грн, у тому числі- 12 тис. грн. на підвезення учнів з с.Антонівки до сіл Кобринова Гребля та Соколівочка.

Рух шкільних автобусів в освітніх округах дає змогу організувати викладання предметів у різних малокомплектних школах фахівцями, дозволяє забезпечити учителів навантаженням, підвищити якість освіти за рахунок здорової конкуренції та мотивацію до саморозвитку і вдосконалення. Кадровий потенціал новостворених освітніх округів досить високий, що дає можливість залучити кращих педагогів до організації методичної роботи з педагогічними кадрами. На базі Кривоколінського, Тальнівського№1 НВК та Соколівоцької ЗОШ створені методичні центри освітніх округів, де освітяни можуть отримати консультації, проводяться спільні семінари, майстер - класи вчителів, які атестуються, засідання школи молодого вчителя та керівника. У Кривоколінському освітньому окрузі ефективно використовується книжковий фонд бібліотеки опорного закладу (сформований за кошти мецената Мовчана В.П.).

На основі використання структурно - описової моделі освітнього округу під керівництвом районного методичного кабінету напрацьовується науково- методичне забезпечення діяльності округів. Розроблена модель розвитку обдарованості учнівської молоді в окрузі, яка успішно функціонує.

Усі новостворені округи досить різнопланові, мають свою специфіку організації навчально - виховного процесу.

Найменший – Соколівоцький - включає Кобриновогребельську ЗОШ І-ІІ ст., Кобриновогребельський ДНЗ, Соколівоцьку ЗОШ І-ІІІ ст. (опорну), Соколівоцький ДНЗ, РБДЮ, Вінницький національний аграрний університет та об’єднує декілька сіл в яких відсутні школи ( с. Степна , с. Червоне, с. Антонівка). Його особливістю є близькість опорного закладу до м. Тального. Спочатку тут не планувалося створення округу, але з приходом молодих директора та заступників школа почала розвиватися швидкими темпами. У закладі сформована хороша матеріально - технічна база, організоване профільне навчання (технологічний профіль, інформаційні технології у 10 та спортивний в 11 класах), впроваджуються інноваційні технології, заклад є експериментальним майданчиком регіонального рівня з проблеми «Виховання культури демократії старшокласників на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій». 60%( 94 особи) учнів округу навчаються в Соколівоцькій ЗОШ І-ІІІ ст., з них під’їжджає 45 % (42 особи) з 5 населених пунктів ( в тому числі і з м. Тального -4 особи). Усі шкільні автобуси знаходяться на стоянці у м.Тальному, що дає змогу дітям для здобуття освіти переміщатися з міста у сільські населені пункти і навпаки, навчатися у закладі, який подобається. На базі Соколівоцької ЗОШ І- ІІІ ст працює гурток РБДЮ « Основи комп’ютерної графіки та вебдизайну», який підсилює профільне та допрофільне навчання.

У перспективі планується налагодити співпрацю округу з Тальнівською музичною школою, Тальнівським будівельно- економічним коледжем( там готують програмістів) та Тальнівською ДЮСШ.

1 вересня 2011 року створено Кривоколінський освітній округ у складі Кривоколінського навчально- виховного комплексу «дошкільний навчальний заклад- загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів», Павлівського І навчально- виховного комплексу «дошкільний навчальний заклад- загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», Корсунської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Піщанського навчально- виховного комплексу «дошкільний навчальний заклад- загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», Корсунського дошкільного навчального закладу «Малятко», Тальнівського районного будинку дітей та юнацтва, Тальнівської дитячо-юнацької спортивної школи, Кривоколінської амбулаторії, хуторів Новопавлівка і Добрянка, с. Чеснопіль, Уманського державного педагогічного університету ім. П.Г.Тичини.

Із 230 дітей, які навчаються в окрузі, 105 (46%) здобувають освіту в Кривоколінському НВК, під’їжджають з 8 населених пунктів 34 особи (32%), з них у 10-11 класи-9 учнів (33%) з 4 сіл та м. Тального. В опорному закладі створена чудова матеріально технічна база, за кошти Мовчана В.П добудовано дошкільний підрозділ , центр культури та дозвілля, танцювальний клас, на дольовій участі – спортивний майданчик.

У навчально- виховному комплексі організоване поглиблене та профільне вивчення української мови і літератури, створено філіал РБДЮ ( працює 7 гуртків, виділено 3.5 ставки), діють гуртки Тальнівської ДЮСШ, якими охоплені і ті діти, що не навчаються в Кривоколінському НВК , а приїжджають на заняття з інших закладів округу.

З метою розвитку творчих здібностей учнів та студентів, відродження національної фольклорно – етнографічної спадщини українського народу, долучення вихованців до витоків народного декоративно – прикладного мистецтва, виховання свідомого громадянина - патріота своєї держави на базі Кривоколінського НВК І-ІІІ ст. створено філію Малої академії народного мистецтва Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини за різноманітними напрямами.

Завдяки плідній співпраці у 2011році в НВК було проведено спільний з УДПУ ім. Тичини регіональний науково-практичний семінар, а також, починаючи з 2009 року, - чисельні майстер-класи, виставки-огляди, фестивалі на базі педуніверситету. В літній період створюються в закладі необхідні умови для студентів УДПУ ім. Тичини, які проходять фольклорно-етнографічну педагогічну практику. За умовами угоди УДПУ ім. П.Г.Тичини зобов’язався зараховувати кращих учнів, випускників Кривоколінського НВК І-ІІІ ступенів, до складу студентів поза конкурсом.

Кривоколінським НВК підписана угода з Тернопільським національним економічним університетом про спільну науково-дослідну роботу з проблеми «Психодіагностичні технології самореалізації вчителів та учнів в освітньому процесі сільської школи»; створюється на базі закладу регіональний експериментальний майданчик, метою якого є вивчення психоемоційного клімату у Кривоколінському НВК, формування науково обґрунтованих рекомендацій стосовно розвитку і збагачення самореалізаційного потенціалу вчителів і учнів сільської школи.

У закладі організовано роботу учнівського самоврядування, створено козацьку організацію «Молода січ».

Кривоколінський НВК став не лише освітнім, а й культурним та духовним центром округу, щороку тут проводяться народні свята, представницькі заходи за участю керівництва та видатних людей району, області, держави, представників вищого духовенства країни; організовуються виставки, конкурси, творчі зустрічі, концерти, поїздки для кращих учнів закладу до мальовничих куточків України та за кордон.

Активну участь у формуванні морально-етичних цінностей школярів беруть священнослужителі, організовано роботу гуртка « Християнська етика», упроваджуються спільні благодійні проекти,щороку працює оздоровчий табір духовного спрямування біля річки Синюха.

Перспективи розвитку Кривоколінського округу: реорганізація Піщанського НВК І-ІІ ст . в НВК І ст., Корсунської ЗОШ І-ІІ ст. в Корсунський НВК І-ІІ ст., організація двопрофільних класів в старшій школі опорного закладу, встановлення нового сучасного НКК, побудова дитячого майданчика для дошкільного підрозділу в опорному закладі.

Найбільшим та найпотужнішим освітнім округом району є Тальнівський, хоча він функціонує лише декілька місяців. До складу округу входить 4 міських загальноосвітніх , 3 позашкільних, 7 дошкільних закладів освіти, 2 сільських навчально- виховних комплекси, 2 сільські загальноосвітні школи І-ІІІ ст., 2 сільських дошкільних навчальних заклади, Тальнівський будівельно-економічний коледж та декілька вишів. У межах округу створено 3 опорних заклади освіти: Тальнівська ЗОШ І-ІІІ ст. №2, Тальнівський НВК та Тальнівський економіко- математичний ліцей, вони мають різну профілізацію, що дозволяє учням вибрати профіль відповідно до здібностей та уподобань. Профільне навчання в окрузі здійснюється не тільки в опорних школах, а й залежно від обраного профілю може реалізовуватися на базі інших суб’єктів освітнього округу, зокрема у позашкільних навчальних закладах.

Із 1439 учнів, які навчаються на базі опорних закладів 142(10%) під’їжджає з інших населених пунктів. В Тальнівський НВК - 62 особи з 14 сіл, Тальнівську ЗОШ №2- 64 учні з трьох сіл, У Тальнівський економіко-математичний ліцей-11осіб з 5 сіл.

Всі опорні заклади мають добру матеріально – технічну базу, по 2 комп’ютерних класи, мультимедійні дошки, проектори та іншу апаратуру.

На базі опорних Тальнівського НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №1-гімназія», Тальнівського економіко-математичного ліцею створені Експериментальні майданчики всеукраїнського рівня з проблеми «Науково-методичні засади впровадження вітчизняної моделі медіаосвіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів».

Регіональний експериментальний майданчик з проблеми «Виховання культури демократії старшокласників на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій» працює на базі Тальнівської ЗОШ І-ІІІ ст. №2.

Опорні заклади беруть участь у  Національному проекті «Відкритий світ» - Тальнівський НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №1-гімназія», Тальнівська ЗОШ І-ІІІ ст. №2; обласному проекті «Організаційний механізм упровадження інноваційних технологій та здійснення психолого- педагогічної підготовленості вчителів (викладачів) з освітніх вимірювань» - Тальнівський економіко – математичний ліцей.

  З метою створення умов для розвитку творчих здібностей обдарованих дітей, підвищення результативності участі в предметних олімпіадах і конкурсах, за рахунок перерозподілу годин в окрузі на базі Тальнівських НВК та економіко- математичного ліцею організовано роботу міжшкільних факультативів з 9 предметів, у яких бере участь 184 дитини, з них - 21(12%) з сільської місцевості. Для цього виділено 17 годин. Розроблено положення про міжшкільні факультативи, спільний навчальний план округу, підготовлено розклад занять, педагогами створені авторські програми, затверджені радою РМК та запроваджені наказом відділу освіти. Навчання здійснюютья за очно - заочною формою, групові заняття та індивідуальні консультації проводяться по суботах та в інші дні, зручні для учнів, заочне навчання здійснюється в дистанційному режимі. Практика впровадження міжшкільних факультативів (впроваджуються 2 рік) показала ефективність даного виду роботи: збільшилась кількість учнів членів МАН, підвищилась результативність участі їх в обласних олімпіадах та конкурсах, зросла кількість учасників та переможців з сільських шкіл. У минулому році учениця сільської школи, яка брала участь у міжшкільному факультативі, виборола 2 місце в обласному етапі конкурсу-захисту робіт учнів- членів МАН.

Для розвитку творчих здібностей школярів створені центри роботи з обдарованими дітьми на базі РБДЮ та Тальнівського економіко-математичного ліцею.

У межах округу працює 9 дошкільних навчальних закладів та 2 дошкільні підрозділи НВК, опорним визначено Тальнівський ДНЗ №1 «Ромашка». Із 195 дітей, які відвідують ДНЗ «Ромашка» - 38 (19 %) підвозяться з сільської місцевості. У дитячому садку з 8 груп одна працює за 12-годинним робочим днем, відкриті дві логопедичні групи для дітей з вадами мовлення (34 дитини), введена ставка практичного психолога та інструктора з фізкультури, створено сайт закладу, який брав участь у Всеукраїнському конкурсі сайтів ДНЗ.

Перспективи розвитку округу: реорганізація Білашківської та Колодистенської ЗОШ І-ІІІ ст. в ЗОШ І-ІІ ст., Гордашівського НВК І-ІІІ ст. в НВК І-ІІ ст., Тальнівської ЗОШ І-ІІІ ст. №2 у спеціалізовану школу з поглибленим вивченням природничих дисциплін; залучення до освітнього округу закладів культури ( Тальнівської музичної школи, районних бібліотек , Будинку культури), реабілітаційного центру.

Як свідчить досвід перших спроб створення округів у районі, вони є провідниками нового підходу до надання послуг в освіті і мають стати важливими елементами державно-громадської організації освітнього процесу, що дозволить залучати додаткові надходження, а також ефективно використовувати наявні державні кошти для забезпечення якісної освіти, її оцінювання і розробляти стратегію розвитку освітньої галузі з урахуванням інтересів і ресурсів різних регіонів та учасників освітнього процесу. Але під час організації їх ефективної роботи виникає багато проблем, більшість з яких стосуються підвезення учнів:



  1. шкільні автобуси, які сертифіковані для перевезення учнів («Богдан», «Еталон») не пристосовані до сільських доріг;

  2. відсутня єдина модель шкільного автобуса, яка б була проста в обслуговуванні та в ремонті ( у нас 5 автобусів і всі різних моделей) в результаті затрачаються значні зусилля та кошти;

  3. відсутні шкільні автобуси, розраховані на 10-12 посадкових місць ( для малих населених пунктів , де перевозиться 2-3 дитини);

  4. велика кількість транспорту вимагає створення автопарків на базі відділів освіти, де б здійснювалась стоянка та обслуговування автобусів ( дорейсові і післярейсові техогляди, поточні ремонти, медичні допуски);

  5. недостатня кількість автобусів для створення і функціонування освітніх округів і відсутність коштів для їх придбання.

Також немає штатних розписів опорних закладів, типових положень створення методичних центрів округів та ін.

З метою вирішення названих проблем, підвищення ефективності роботи шкільних освітніх округів необхідно скоординувати зусилля відділів освіти й Головного управління освіти й науки Черкаської облдержадміністрації з питань:



  • розробки нормативної бази створення автопарків на базі відділів освіти (положення, штатні розписи, рішення сесії обласної ради, включення в обласні освітні програми).

  • Озвучення пропозицій щодо сертифікації, підвищення якості шкільних автобусів та їх відповідності вимогам покупців;

  • розробки механізмів формування бюджетів освітніх округів, фінансування закладів освіти у складі округу, взаємодії бюджетів різних рівнів при фінансуванні освітніх установ округу, фінансування міжшкільних факультативів, курсів за вибором та гуртків;

  • узгодження штатних розписів опорних закладів.

Для підвищення ефективності діяльності освітніх округів просимо також науково-педагогічних працівників Черкаського ОІПОПП підготувати збірник існуючих нормативних документів з питань діяльності освітніх округів ( моделі, положення, зразки навчальних планів округів, положення про міжшкільні форми роботи тощо). На часі також підготовка рекомендаціїй щодо оцінювання діяльності освітніх округів, інструментарій моніторингових досліджень з даного питання.
Література


  1. Відничук М., Мельник Н. Освітні округи.-К.: Шк. Світ,2010.-128.с.




  1. Осадчий І.Г. Освіта сільського регіону: теорія і технологія управління розвитком: Монографія.-К.: Шкіл. Світ,2005.-260с.

  2. Положення про освітній округ. Постанова Кабінету міністрів України від 27.08.2010р.3777//www.kmu/gov.ua

  3. Процак О.Ю. Розробка моделей організації управління освітою на місцевому рівні: національний та зарубіжний досвід.-К.:Гнозіс, 2007.-230 с.

  4. Святенко О. Порядок створення та основні завдання освітнього округу// Практика управління закладом освіти.-2010.-№11.- С.23-25.

Хронік Т.Є., завідувач Городищенського

районного методичного кабінету

  1   2


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка