Гра важливий етап у житті дитини



Дата конвертації10.03.2016
Розмір34 Kb.
Гра важливий етап у житті дитиниhttp://te.zavantag.com/tw_files2/urls_5/23/d-22996/22996_html_m2094f867.jpg
Дитинство - особливий, неповторний період життя людини. Цей період дано кожному для цілком певних завдань: народитися, вирости, вивчитися, пізнати світ, навчитися радіти життю, отримати колосальний ресурс енергії і розвитку. Особливість дитинства в тому, що цей період життя ніколи не повторитися, і ті невирішені завдання, які ставить дитинство перед людиною, ніколи не зможуть бути повністю реалізовані у дорослому житті.

Величезне значення в реалізації завдань дитячого віку набуває гра. Гра - це провідна діяльність дитини. Вважається, що вона залишається такою до початку навчання в школі. І тільки у віці 7-8 років починає формувати інша провідна діяльність - навчальна. Але як часто буває - теорія розходиться з практикою. На ділі ж гра, хоч і не в такій мірі як в дошкільному віці, все ж зберігає свою важливість і необхідність для школяра.

Дуже часто батьки забувають про те, як важливо дитині грати, і часом сприймають ігрову діяльність як спробу лінуватися.

Особливо яскраво простежується ця тенденція в підготовчій групі, коли батьки зосереджені на вступі дитини в престижну школу. Вони записують своїх дітей на різні розвиваючі програми, підготовчі до школи курси, займаються розвиваючим навчанням будинку і тим самим зводять нанівець ігрову діяльність дітей, а часом навіть карають дитину позбавленням гри. Все це може призвести до несприятливих наслідків. Найчастіше діти починають негативно ставитися до процесу навчання.

Чому психологи відводять таке важливе значення грі? Тому що завдяки грі і через гру дитина розвивається не тільки психічно, але і особистісно.

Вплив гри на розвиток особистості дитини полягає в тому, що через неї він знайомиться з поведінкою та взаєминами дорослих людей, які стають зразком для його власної поведінки, і в ній набуває основні навички спілкування, якості, необхідні для встановлення контакту з однолітками. Захоплюючи дитини і примушуючи її підкорятися правилам, відповідним взятої на себе ролі, гра сприяє розвитку почуттів і вольової регуляції поведінки. Таким чином, гра сприяє соціалізації дитини: навчає його вступати в контакт, в ігровій формі дитина набуває багатий поведінковий репертуар, виробляє найбільш ефективні тактики поведінки в конфліктній ситуації, навчаються не тільки активно встановлювати норми і правила поведінки, але так же й жити, узгоджуючи свою поведінку з вимогами суспільства. За допомогою ігрової діяльності дитина проходить полорольову ідентифікацію.

Граючи в «Дочки-матері» дівчинка знайомиться зі своєю майбутньою роллю дружини і матері, а хлопчик, граючись у «війнушку», так само готується стати справжнім чоловіком. Саме в цьому віці ми визначаємо дівчаток, як «хазяєчок», «турботливих мам», а хлопчиків як «сміливих лицарів», «захисників» і «видобувачів», тим самим, допомагаючи їм засвоювати стилі поведінки, відповідні їх статевої приналежності.

Гра як провідний вид діяльності дитини дошкільного віку має вплив на розвиток психіки. Приблизно до 4-5 років всі психічні процеси дитини мимовільні, тобто він не здатний цілеспрямовано, з вольовим зусиллям зосереджувати увагу, запам'ятовувати і т. д. Ігрова діяльність впливає на формування довільності психічних процесів. Так, у грі у дітей починають розвиватися довільна увага і довільна пам'ять. В умовах гри діти краще зосереджуються і запам'ятовують більше, ніж в умовах навчальної діяльності. Свідома мета (зосередити увагу, запам'ятати і пригадати) виділяється для дитини раніше і легше всього в грі. Самі умови гри вимагають від дитини зосередження на предметах, включених в ігрову ситуацію, на утриманні розігруються дій і сюжету. Якщо дитина неуважна до того, що вимагає від нього ігрова ситуація, якщо не запам'ятовує умов гри, то він просто виганяють однолітками. Потреба в спілкуванні, емоційному заохоченні змушує дитину до цілеспрямованого зосередження і запам'ятовування. Ігрова ситуація і дії з нею чинять постійний вплив на розумовий розвиток дитини дошкільного віку.

Розвиток мислення - здійснюється перехід від думки до дії, до мислення в плані уявлень. Діючи з предметом-заступником, дитина вчиться мислити про реальний предмет. У той же час досвід ігрових і особливо реальних взаємовідносин дитини у сюжетно-рольовій грі лягає в основу особливої властивості мислення, що дозволяє стати на точку зору інших людей, передбачити їх майбутню поведінку і залежно від цього будувати свою власну поведінку.

Для розвитку уяви гра має визначальне значення, оскільки в ігровій діяльності дитина вчиться заміщати один предмет іншим і "приміряти" на себе різні ролі, образи і дії.

У грі розвивається знакова функція мови (предмет - знак - його найменування). Гра також сприяє розвитку рефлексії як здатності співвідносити свої дії, мотиви, вчинки з загальнолюдськими цінностями. У грі ця можливість відкривається тому, що дитина знаходиться в подвійній позиції - виконуючого роль і контролюючого якість (правильність) її виконання.

У грі ж продовжують розвиватися продуктивні види діяльності, з'являються елементи навчальної трудової діяльності.



Таким чином, гра - це самостійна, творча, вільна діяльність дитини, яка допомагає йому розвиватися не тільки психічно, але і особистісно.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка