Гриби: їстівні та отруйні



Скачати 105.94 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір105.94 Kb.
Урок

з природознавства

2 клас

Учитель: Каращук І.А.

НВК №30 «ЕкоНад»

Дніпровського р-ну

Тема: Гриби: їстівні та отруйні

Мета: сформувати в учнів уявлення про гриби; навчити розрізняти їстівні та неїстівні гриби; розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати; виховувати повагу і любов до природи, культуру поведінки.

Обладнання: ілюстрації кошика, грибів із завданням (один-мухомор), клубок ниток

Хід уроку

І. Організаційний момент

У нас сьогодні справжнє свято,

Гостей зібралося багато.

Ану ж назад ви поверніться

І веселенько посміхніться!

Привітайтесь із гостями, діти!

Урок ми перетворимо на свято,

І, мабуть, час вже починати!



ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

- Давайте пригадаємо минулу тему.

- З якого органа рослини утворюються плоди? (квітка)

- Як розмножуються рослини? (насінням)

- Яка роль плода для розвитку рослини? (захищає, поширюється на далекі відстані)

- Які пристосування для розповсюдження мають плоди? (крильця-клен, липа; тварини; люди; птахи; мають гачечки – будяк, лопух)

- Якої пори року найбільше дозріває насіння? (осінь)

2. Налаштовуюча пауза

- Закрили очі. Вслухайтесь в звуки природи. Якій порі року притаманні ці звуки?



(Слухання відеотреку «Осінь іде по Україні» 26 секунд)

  • Звуки якої пори року ви почули? (осені)

  • Як здогадались? (почули грім, курликання журавлів – явища, притаманні осені)

  • За що ти особисто цінуєш осінь? (шурхотіння листя, запах вологого повітря, день народження, різнобарвя кольорів, багатий урожай...)

3. Робота над загадкою

- А я люблю осінь... Хоча, відгадайте, за що...

І великі, і малі,

Повдягалися в брилі,

І дощу ці одноніжки

Не бояться ані трішки.

Ліс – улюблений їх край.

А як звуться, відгадай? (гриби)



  • Так, відгадали, я дійсно люблю осінь за те, що маю можливість ступити раннього ранку в казково-чарівний ліс, коли дерева ще не розбуджені теплим доторком першого сонячного проміння, вдихнути духмяне чисте повітря... І раптом, змушує солодко тьохнути серце перший боровик, який прикрився торішнім листячком і виглядає з-під кущика... Ох і насолода...

  • Що ви знаєте про гриби?

  • Де ростуть гриби? (в лісі)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Отже, пропоную сьогодні ще більше дізнатись про гриби. І для цього відправимось в уявну подорож в осінній ліс. Згодні?

  • Що беруть з собою, коли йдуть по гриби? (кошик)

  • От і у нас є такий кошик, в який ми повинні назбирати гриби. Отже, в путь!

( Діти під музичний супровід «Мы в город изумрудный» крокують і промовляють)

Йдем до лісу, де гриби

Виростають щодоби

ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Різноманітність грибів (відкривається дошка – галявина з грибами)

а) ознайомлення з грибами

- Погляньте, скільки грибочків! Гриби – переважно діти лісів, але вони пристосувались на нашій планеті і ростуть не лише в лісах, а й у степах, горах, на землі, під землею, під деревами, на деревах, в темних печерах. Всього існує приблизно 100 тисяч грибів. І навіть є такі, як у нас, з завданнями.

- То які ж вони є? Увага на екран. Запам’ятовуєм!

(Презентація «Різноманітність грибів»)

ЇСТІВНІ ГРИБИ

БОРОВИК – цар грибів, має білу ногу, тому інша назва – БІЛИЙ ГРИБ

КРАСНОГОЛОВЕЦЬ – має червону голову, росте під осикою, тому інша назва – ПІДОСИЧНИК

ПІДБЕРЕЗНИК – бо під березою. Багато грибів отримали назви від дерев, під якими вони ростуть.

ЛИСИЧКИ – як гадаєте, чому така назва?

МАСЛЮК – маслянисту шапку має (блищить)

СИРОЇЖКИ – найяскравіші гриби – шляпки різних кольорів

ОПЕНЬКИ – на пеньку

РИЖИК – рижі. Цікаво, коли зрізаєш гриб – місце зрізу стає яскраво-оранжевим

РИЖИКВОВНЯНКА – ніби обгорнувся в вовну

ЧОРНИЙ ГРУЗДЬ та БІЛИЙ ГРУЗДЬ – гіркі гриби. Щоб приготувати їх, треба декілька днів вимочувати у воді, міняючи воду щодня.

ПЕЧЕРИЦІ – шампіньйони. Найчастіше мама використовує у кулінарії.

ВІШАНКИ – не відстають за популярністю у використання

ЗМОРШКИ та СТРОЧКИ – вишукані гриби, які рідко зустрічаються. З’являються ранньою весною.

ТРУТОВИК – оселився на дереві. Більшість грибів живе не довго, а от трутовик може жити аж 50 років.

ДОЩОВИК – це гриб-гігант, який може вирости до 30 см за добу. Діаметр шапочки гриба-велетня досягає одного метра. Звідти і вислів «Ростуть, немов гриби»

НЕЇСТІВНІ ГРИБИ

МУХОМОР – має яскраво-червоне забарвлення шапки

ЛЖЕОПЕНЬОК СІРО-ЖОВТИЙ та ЦЕГЛЯНО-ЧЕРВОНИЙ – несправжні опеньки

СИРОЇЖКИ ПЕКУЧОЇДНІ – несправжні сироїжки

БЛІДА ПОГАНКА – токсини, що входять до складу блідої поганки не розчиняються у шлунку, отрута стійка до нагрівання і не руйнується під час варіння. 50 г поганки складають смертельну дозу для людини.
б) Робота з підручником

- Розгорніть підручник. На сторінці 45 знаходяться ілюстрації грибів. Якого гриба ми не побачили на екрані?



ХРЯЩ МОЛОЧНИК – з родини груздевих.

  • Молодці, уважні. Я гадаю, що грибочок можна покласти у кошик (вкладаю перший гриб до кошика)

  • Над ілюстраціями є невеличкий текст. Знайдіть у тексті відповідь на таке запитання:

  • Коли у лісі з’являється багато грибів?

(Діти читають)

  • Коли у лісі з’являється багато грибів? (перший місяць осені, якщо осінь тепла і дощова)


2. Будова грибів

а) ознайомлення з будовою грибів

- Щойно ми розглянули безліч грибів. Що у них спільного? (є шляпка, ніжка...)

- Ми можемо приступити до завдання другого грибочка. Увага на екран! Розглянемо будову гриба.

- Тіло шапинкового гриба складається з ШАПКИ (або ШАПИНКИ) і НІЖКИ (Це – ПЛОДОВЕ ТІЛО) та ГРИБНИЦІ (МІЦЕЛІЮ) Шапку і ніжку нам добре видно у лісі. А от грибницю – ні. Для того, щоб ви мали уявлення, пропоную таку гру-показ.


б) Гра «У гості до гриба»

- Пам’ятаєте, ми розігрували народну пісеньку «Ходить гарбуз по городу»? Зараз будемо ходити в гості не до овочів, а до грибів.

- Головним буде який гриб? (Білий)

( Умови гри: Діти отримують картки з назвою гриба. Стають колом. Білий гриб ходить хаотично до грибів у гості з клубком ниток, промовляючи:

«Доброго дня! Як звати тебе, дитино?

Приєднуйся до моєї родини!»

Дитина – гриб чіпляється до нитки, тримає її і не відпускає, промовляючи:

«Лисичка – мене звати,

Приєднуюсь до твоєї хати».

Білий гриб обходить всіх – таким чином виходить сітка-грибниця.)


  • Уявіть, що така ниточка-грибниця знаходиться у кожного гриба у ґрунті і живить його поживними речовинами.

  • Один гриб за добу утворює грибницю довжиною більше одного метра. А сам росте 10 днів. Тому, збираючи гриби, ми зрізаємо наземну частину (плодове тіло), а грибниця залишається під землею і живе більше 100 років.

  • Покажіть на таблиці шапку гриба. Грибницю. Ніжку. (діти виходять до дошки і показують)

в) Робота з зошитом

  • Розгорніть зошит на сторінці 16. Знайдіть завдання 2. Підпишіть назви частин грибів.

  • Повтори назви частин грибів.

  • Вважаю, що з будовою розібралися. Тому, й другий грибочок має оселитися в нашому кошику. (кладу другий гриб у кошик)

3. Особливості грибів

а) ознайомлення з особливістю грибів

- Як ви гадаєте, гриб належить до живої чи до неживої природи? (живої)

- Доведіть свою думку. (дихають, ростуть, розмножуються, живляться рештками організмів, відмирають)

- Деякий час вчені відносили гриби до рослин, потім – до тварин. Згодом довели, що гриби – це такі живі організми, які мають ознаки, властиві лише грибам. Тому їх і виділили в окреме царство.

- Прочитайте твердження у підручнику на ст..46, що написане виділеним шрифтом.

- Отже, в чому полягає особливість грибів? ( не належать ні до рослин, ні до тварин. Це окрема група організмів. Окреме царство)



(Беру третій гриб і вкладаю в кошик)

  • А якщо гриби – живі організми, то нехай з нами відпочинуть на лісовій дискотеці. Запрошую всіх на дискотеку!

б) фізкультхвилинки

4. Розмноження грибів

- У нашому кошику вже є декілька грибів. Уявіть, що 2-А, 2-В також зберуть декілька. А потім 3-ті класи, 4-ті класи...

- Ой, невже в лісі не залишиться грибів? Зоспокойте мене, адже я дуже люблю збирати гриби... (виростуть ще)

- Дякую, заспокоїли. Отже, нас цікавить, як розмножуються гриби.

- Увага на екран.

- Нові гриби виростають із частинок грибниці. Збираючи гриби, не виривай гриб з грибниці, щоб не пошкодити її. Гриб треба зрізати або обережно викрутити.

- Існує інший спосіб розмноження – спорами. У кожного гриба під шляпкою є невидиме насіннячко – спори, яке розноситься вітром або тваринами на різні відстані. Спори осідають у ґрунт. А коли їх поливає дощик – утворюється новий гриб, який утворює свою грибницю.

- Отже, якими способами розмножуються гриби? (гриби розмножуються двома способами: спорами і частинами грибниці)



(Вкладаємо четвертий грибок у кошик)
5. Групи грибів

а) розподіл грибів на групи

- Наступний грибочок повинен також опинитися у нас у кошику. Так? (ні, бо це мухомор)

- Погляньте, який він красень!

- Крім мухомора існує ще багато грибів, яких не можна вживати в їжу.

- Розгляньте ілюстрації у підручнику на сторінці 47. Зачитайте назви отруйних грибів. Запам’ятайте їх!

- Від отруйних грибів людина може отруїтися або , навіть, померти. Якщо в лісі зустрівся вам невідомий гриб – краще його не беріть. Ногами топтати його теж не можна, адже трапляються грибники і серед тварин. Отруйні гриби їдять миші, білки, кабани. І, навіть, ними лікуються. Лосі, наприклад, лікують собі хвороби шлунка за допомогою мухоморів.

- Важливо вміти відрізняти отруйні гриби від їстівних.

- Як серед їстівних грибів є цар, білий гриб, так і серед отруйних є найнебезпечніший, який призводить до смерті.

- Читаючи текст у підручнику на сторінці 47, визначте найнебезпечніший гриб (діти читають вголос ланцюжком)

- Який отруйний гриб є найнебезпечнішим? (бліда поганка)



б) хвилинка відпочинку

(Відео з пісенькою про поганку)

в) логічне завдання

- Розгляньте малюнки на дошці (хліб, опеньки, мухомор, їжак). Назвіть:

1. Гриб і їстівний (опеньки)

2. Не гриб і їстівний (хліб)

3. Гриб і неїстівний (мухомор)

4. Не гриб і не їстівний (їжак)



г) Гра «Чого не вистачає?»

- Віднови слово, яке заховалось. Увага на екран.

- Отже, на які групи поділяються гриби? (їстівні , отруйні)

ґ) ознайомлення з пам’яткою грибника

- Тож, запам’ятай! ( у кожного з учнів на парті лежить пам’ятка)



Памятка грибника

1. Збирай тільки відомі гриби.

2. Не бери старих, незрілих.

3. Не збирай гриби біля дороги.

4. Не виривай гриб з корінням.

5. Не руш мох, землю з хвоєю навколо.

6. Не збирай грибів, які тобі здаються непотрібними – ними лікуються звірі.
- Чи будемо брати мухоморчика? (ні, нехай росте)
V. Узагальнення та систематизація знань.

а) складання асоціативного куща

- Якщо стільки проблем може виникнути з отруйними грибами, навіщо ж взагалі гриби ? Яке значення грибів?


окраса лісів




виробляють ліки



санітари довкілля


ГРИБИ


корисний продукт харчування

корм для тварин


Довідка для вчителя


  • Санітари довкілляперетворюють рештки відмерлих рослин і тварин на поживні речовини. Таким чином – очищують ліс, підвищують родючість ґрунту.

  • Виробляють ліки . Трутовики лікують виразку шлунку і деякі пухлини. Витяжку з білого гриба використовують при обмороженні. Японські вчені знайшли у білих грибах речовини, що запобігають раковим захворюванням. Смертельно-отруйну поганку використовують у малих дозах для лікування холери.

  • Корисний продукт харчування. У різних країнах готують пресмачні страви з грибів. З них роблять салати, грибні рулети, омлети з грибами, фарширують їх, консервують, варять супи і борщі, роблять грибний шашлик, грибні соуси, пироги і млинці, навіть, торти з грибним кремом.

(Вкладаю останній гриб у кошик)

  • Всі гриби зібрали з галявини. Додому повертаємось не з порожніми руками. Я теж хочу почастувати вас грибами. Але спочатку повернемось з чарівного лісу і підведемо підсумки.

( Діти під музичний супровід «Мы в город изумрудный» крокують і промовляють)

Йдем із лісу, де гриби

Виростають щодоби

VІ. Підбиття підсумків


  • Які бувають гриби? (їстівні та отруйні)

  • Вони належать до рослин чи до тварин? (це окрема група організмів)

  • Чим розмножуються гриби? (частинами грибниці та спорами)

  • Продовжіть правила збирання грибів:

... збирай тільки... (відомі тобі гриби)

... не знищуй... (отруйні гриби – вони знадобляться лісовим мешканцям)



VІІ. Домашнє завдання

  • Попрацюйте за підручником ст.45-48. Дайте відповіді на запитання.

  • Розгадайте та розмалюйте грибний кросворд.

  • Сьогодні ви були справжні молодці. Дякую вам за урок, за цікаву і корисну подорож.

  • Пригощайтесь моїми грибочками. Та не забудьте пригостити гостей. Смачного! До нових зустрічей!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка