Грудень 2011 прочитайте дітям зимова казка



Сторінка1/10
Дата конвертації26.02.2016
Розмір1.19 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10
ГРУДЕНЬ 2011

ПРОЧИТАЙТЕ ДІТЯМ

Зимова казка.

Зимовий ранок сонячний і прозорий. На снігу іскринки переливаються. Дахи на будинках неначе з вати. Із димарів дим іде голубий.

Тарасик і Тетянка дерев’яними лопатками прокидають стежку до хвіртки. Бо за ніч снігу зима намела. Тарасик кидає й кидає, цілу хурделицю зняв за собою. А Тетянка розігнулася, зіперлась на держак. І до Тарасика:

─ Ой, поглянь ─ яблунька зацвіла!

Задивилися удвох на яблуньку. А вона вся в інеї, наче у цвіту.

─ А на другій яблуньці он уже і яблука! ─ каже захоплено Тарасик.

І справді ─ такі червоні, круглобокі. Ну хіба не Казка?!

Та це ж снігурі на гілках посідали!

Підійшли ближче, щоб роздивитися. А снігурі ─ пурх! ─ і полетіли. Тетянка засмутилася.

А біля хвіртки сніговик стоїть і до Тетянки й Тарасика усміхається. Мабуть, хоче сказати: зимовій казці не кінець. Вона тільки починається.



Василь Чухліб
У зимову холоднечу.

Г. Скребицкий

У зимовому тумані встає холодне, тьмяне сонце. Спить засніжений ліс. Здається, все живе замерзло від цієї холоднечі - ні звуку, тільки зрідка потріскують від морозу дерева.

Я виходжу на лісову галявину. За галявиною - густий старий ялинник. Усі дерева обвішані великими шишками. Шишок так багато, що під їхньою вагою схилилися кінці гілок.

Як тихо! Взимку не почуєш співу птахів. Тепер їм не до пісень. Багато відлетіли на південь, а ті, що залишилися, забилися в затишні куточки, поховалися від лютого холоду.

Раптом немов весняний вітерець прошумів над застиглим лісом: ціла зграйка птахів, весело перегукуючись, пронеслася над галявиною. Та це шишкарі - природні сіверяни! Їм не страшні наші морози.

Шишкарі обліпили вершини ялин. Пташки вхопилися за шишки чіпкими кігтиками і витягали з-під лусочок смачне насіння. Коли гарний врожай шишок, цим птахам не загрожує голод взимку. Скрізь собі їжу розшукають.

Я стояв на галявині і спостерігав, як клопотали шишкарі у своїй повітряної їдальні.

Ранкове сонце яскраво освітлювало зелені вершини ялин, грона рум'яних шишок і веселих, бенкетуючих птахів. І мені здалося, що вже прийшла весна. Ось зараз запахне талою землею, оживе ліс і, зустрічаючи сонце, защебечуть птахи.


Милуючись шишкарями, я раптом побачив, як один з них, підлетівши до старої ялини, зник у засніжених гілках, немов прошмигнув у снігову печерку. І тут мені згадалася одна чудова особливість з життя цих птахів, особливість, якой я ніколи не міг повірити. А ось тепер випала нагода самому перевірити.

Крадькома, я підібрався до тієї ялини і поліз вгору по стовбуру. Гострі голки дряпали обличчя і руки, але я дерся все вище і вище.

Вже близька і вершина, а на дереві нічого немає.

Я почав спускатися і раптом прямо перед собою побачив те саме, чого вже не сподівався знайти: серед зледенілих, покритих снігом гілок ледь виднілося невелике гніздо, а в ньому, як навесні, заклопотано розпушившись, сиділа зеленувата пташка - самочка шишкаря.

Незграбним рухом я хитнув гілку. Перелякана птаха спурхнула. Я нахилився і завмер від подиву: у гнізді копошилися щойно вилуплені, зовсім голі пташенята.

Над самим гніздом звисали засніжені гілки. У лісі від морозу тріщали дерева, а тут, між сучків старої ялини, ніби вже настала весна: турботлива мати виводила пташенят.

Я скоріше зліз з дерева, щоб не турбувати цю дивовижну сім'ю. Легко зістрибнув у сніг, озирнувся, і зимовий ліс вже не здавався мені, як раніше, похмурим і млявим.

Стоячи під деревом, я тер задубілі у вовняних рукавицях руки, посміювався над собою і все думав про голих малюків у гнізді, яким не страшна зимова холоднеча.


У лісі взимку.

О. Копиленко

Тихо в лісі, тільки поскрипує веселий морозець. Тварини лісові не бояться снігу і морозу. Одяглися в тепле хутро звірятка, в густий пушок – пташки і шукають собі їжу.

Під дуплом старого дуба миша собі ще влітку нірку вирила, наносила тоненьких травинок і моху. Вилізла з нори, озирнулася навкруги. Тихо, очі сліпить білий сніжок.

Засипав сніг стежечку. Вилізла тихесенько мишка на пеньок, дивиться: сухе насіннячко сюди вітерець приніс. Поласувала і почала хутро своє чистити.

Ось під корою сховався на зиму жучок-шкідничок. Схопив дятел жучка і проковтнув. Так і працює дятел цілісінький день.
ХТО ЯК ЗИМУЄ

Г. Скребицький, Н. Чапліна

Подивися у вікно. Вся шибка розмальована білими візерунками - це мороз її так розмалював. Холодно надворі. Все навколо вкрито снігом - і земля, і дахи будинків; навіть на деревах сніг.



Січень - найхолодніший місяць, середина зими. Ставки й ріки закуті кригою, заметені снігом поля й ліси. Ночі стоять довгі. О сьомій годині ранку тільки розвиднілось, на восьму - сонечко сходить. А дні взимку найкоротші. Не встигнеш на вулицю вийти побігати, погратися - зирк - і знову стемніло.

Заглянь зимового ранку на подвір'я. По снігу стрибають горобчики, від холоду настовбурчилися, розпушилися, на м'ячики стали схожі. Стрибають, крихти підбирають. Тут же перевальцем гуляють ворони, між ними метушаться галки - так і дивляться, чим би їм підживитися.

Винесуть собаці миску з їжею, тільки поставлять, а галки, ворони вже тут: навколо собаки стрибають, стараються з-під самого носа шматочок вихопити. Не витримає пес, кинеться за пташкою, а інші вже в миску лізуть. Схопить хто хліб, хто кісточку - і геть полетять.

У селі взимку біля оселі не тільки цих пташок побачити можна. Сюди й синиці, і вівсянки, і навіть обережні сороки прилітають. Голодно взимку їм у лісі, ось вони й летять ближче до людської оселі, щоб підгодуватися.

Звірі лісові в теплі нори поховалися.

Вовки, лисиці на полювання виходять, а ведмідь з осені як заляже в барліг, так і спить до весни.

Взимку всі стараються сховатися від морозу, від холодного крижаного вітру, і кожен по-своєму зимувати пристосувався.
ЩО ДЯТЕЛ ВЗИМКУ ЇСТЬ

Живе в нас у лісі пташка. Сама чорна з пробілинками, а на потилиці в неї пірця яскраві, червоні. Називається ця пташка - дятел.

Влітку дятел цілий день в лісі літає, шукає, що поїсти. Сяде на дерево, та не на гілку, як інші шпаки, а прямо на стовбур, і біжить вгору по ньому, неначе по драбинці. Біжить, а сам дзьобом по дереві вистукує: тук-тук, тук-тук. Дістане з-під кори хробачка або жучка і з'їсть.

А прийшла зима - холодно стало. Далеко поховалися всі комашки. Що ж дятел взимку їсть? Ось глянь: на снігу під деревом багато-багато соснових шишок лежить. А що це за дерево? Це дуб, а не сосна. Чому ж під ним соснові шишки?

Раптом підлетів до дуба дятел, в дзьобі шишку держить. Всунув її в розколину і почав дзьобом довбати. Роздовбав, насіння повибирав і по другу полетів. Приніс другу, в розколину вставив, а стару шишку виштовхнув. Ось чому ціла купа шишок під деревом валяється.

Це дятел взимку насіння з них дістає і їсть.


ЯК ЗАЄЦЬ ВЗИМКУ ЖИВЕ

Зима. Мороз. Всі тварини від лютого холоду поховалися. А в зайця немає ні нори, ні гнізда. Сьогодні під кущиком виспиться, завтра в ярочку приляже: де ямку в снігу викопає - там у нього й дім. Зате шубка у зайця тепла, пухнаста й біла, як сніг. Добре йому в такій шубці - тепло і сховатися від ворогів неважко, притулився до снігу - спробуй розглядіти!

Вдень заєць спить, а як прийде ніч, виходить погуляти й попоїсти.

Поки снігу в полі небагато, він лапками його розриє, глянь - і травичку знайде. А як намете хуртовина глибокі замети, тоді вже не розкопати зайчикові снігу. Зате в лісі він на високий замет вилізе, з кущів, з дерев молоді гілочки пообгризає або кори поїсть, от і ситий. А інколи і в село в "гості завітає. Прийде пізно ввечері, коли в селі тихо, всі вже сплять, підбіжить до стіжка і почне сіно смикати. Насмиче, наїсться, а потім назад в ліс побіжить. Так і живе заєць цілу зиму.


ЯК БІЛОЧКА ЗИМУЄ

Для білки взимку ні мороз, ні вітер не страшні. Як закурить метелиця, негода - білка мерщій у своє гніздечко поспішає.

Гніздо у білки, як у пташки, збудоване з гілок, з хмизу. Та так зроблено ловкенько - неначе великий м'яч, кругле, а збоку - пролазка.

Всередині гнізда сухою м'якою підстілкою вислано: затишно в ньому, тепло. Залізе білочка в гніздо, а щоб холодний вітер не задував, ще пролазку підстілкою затулить. Потім згорнеться клубочком, пушистим хвостиком вкриється і спить.

А надворі крижаний вітер так і віє, так і несе дрібний колючий сніг. Стихне непогода, білочка з гнізда вилізе, струснеться і поплигає з дерева на дерево - їжу собі здобувати: де ялинову шишку зірве, де сухий гриб знайде, який сама влітку на гілці сушити залишила. Але головна їжа в білки ще з осені в комірках припасена - в дуплі старого дерева. Там у неї і жолуді, і горіхи є - на всю зиму запасів вистачить.
КУДИ КОМАРІ ВЗИМКУ ПОХОВАЛИСЯ

На зиму комарі поховалися в різні щілини, в старі дупла. Вони й біля нас зимують. Позлітаються в підвал або погріб, багато їх там у кутку назбирається. Причепляться комарі своїми довгими ніжками до стелі, до стін та й сплять цілу зиму.

Проводиться фізхвилинка.

Зимонька до нас прийшла, (Діти крокують на місці)

Сніг пухкий нам принесла.

І летять, летять сніжинки, (Піднімають руки вгору

На дерева, на стежинки. і повільно опускають)

У заметах сніг лежить. ("Перекочуються" з носка на п'ятку)

Під ногами він скрипить.

Щоб сніжну гірку збудувати, (Нахиляються уперед)

Треба спинку прогинати.

Доки дружно ми всі грали, (Плескають у долоньки)

Руки в нас позамерзали.

1-й тиждень «Здрастуй, зимонько-зима»

Сфера життєдіяльності «Природа»

Місяць грудень сніг покликав

Дата _________

РАНОК


  • Хвилинка входження в день

  • Загадка: прийшла до нас бабуся,

      • У білому кожусі,

      • Поля причепурила,

      • Пухнастим снігом вкрила.

      • Вгадай, хто вона,

      • Бабуся чепурна... (зима)

  • Спостереження за снігом (розглянути сніжинки, визначити якої вони форми, на що схожі)

  • Читання вірш І. Сурков. «Перший сніг»

Білий сніг пухнастий

Падає, кружляє

І на землю тихо

Стелиться, лягає.

І на ранок поле

Білим-білим стало,

Ніби пеленою

Все його заслало.



  • Д/гра з розвитку мовлення «Опиши сніжинку» (складання опису за схемою)

  • Індивідуальна робота з математики – вправляти у порівнянні множин: на скільки більше? На скільки менше?( матеріал – сніжинки)

  • Ранкова гімнастика

  • Розв/гра «Сніжинки-пушинки»

Мета: розвивати вміння дітей узгоджено, уважно слухати команди.

Мета: викликати у дітей потребу підтримувати привабливий вигляд кімнатних рослин (протирати пил, мити піддони). Формувати вміння працювати в малих групах. Виховувати працьовитість, уміння доводити розпочату справу до кінця.

Матеріал: ганчірочка, пензлики, фартушки, клейонка.



ЗАНЯТТЯ

  1. Музичне заняття

Музично-ритмічна вправа «Весела вправа»Автор: А. Лазаренка

Працювати над елементарною ритмічністю, закріпити вправу. Емоційно відгукуватись на прояви естетичного у житті та діяльності. Розрізняти своєрідність музичних жанрів (пісня, марш, танець)



Слухання музики“Курка ”(клавесин) Автор: Ж.Ф.Рамо

Вчити пізнавати твір, закріпити назву твору. Вчити співпереживати персонажам, музичним образам, визначати їх емоційний настрій



Співи “ Ялинка зелененька ”Автор:В.Гвоздій

Домагатись чіткішої вимови слів, співати спокійно, без крику, з дорослим та індивідуально Розвивати чистоту інтонування мелодії голосом, виконавські здібностіВчити відтворювати характер пісні



Музично -ритмічні рухи

Назва: “Новорічний хоровод ”Автор: А.Філіпенко,Т.Волгіна

Вчити починати і закінчувати разом з музикою. Вчити володіти елементарними танцювальними рухами. Вчити розкуто граційно рухатись



  1. Заняття. Тема: «Снігова абетка»

Мета: Розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість. Виховувати зосередженість, любов до оточуючих.Уточнити уявлення дітей про ознаки зими. Продовжувати вчити дітей складати розповідь з власного досвіду на запропоновану тему. Збагачувати словник дітей прикметниками.

Матеріал: Серії картин про зиму, матеріал до дидактичних ігор, персонажі лялькового театру, худ.твори: загадки про зиму, прикмети, вірші М.Підгірянка «Співанка про місяці». М.Гринчук «Зимова пісенька».

Варіативність: Складання правил поводження в лісі.

Хід заняття

Відгадування загадок про зиму.

Розгляд серії картин про зиму.

Розповідь вихователя «Ознаки зими».

Вправа «Поміркуй: чому?..»

Вправа «Назви прикмети зими».

Дид.гра «Ознаки зими».

Складання розповіді «Вмійте природу любити».

Читання віршованих творів.

Інсценівка «Хто як зиму зимує».

Підсумок заняття



  1. Художньо-естетичний розвиток (ліплення )

Тема. “Біла шубка”

Мета: Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, створювати однакові за розмірами об’єкти. Розвивати дрібну моторику. Продовжувати закріплювати навички скочування пластичних матеріалів. Закріплювати вміння слухати вихователя і виконувати запропоновані завдання. Виховувати доброзичливе ставлення до тварин.

Матеріал: Іграшка-зайчик, зразок виліпленого зайчика, солоне тісто, стеки, дощечки, серветки, худ.твір: оповідання Н.Забіла «Біла шубка.

Варіативність: «Зайчиха і зайчик».

Хід заняття:

Читання уривку оповідання. Бесіда.

Прихід іграшкового зайчика.

Розгляд іграшки. Розгляд виліпленого зайчика.

Дид.гра «Порівняй».

Експериментування з тістом.

Показ і пояснення послідовності виконання роботи.

Виконання дітьми роботи.

Розгляд та аналіз. Оформлення виставки.

І ПРОГУЛЯНКА

«Красуня-зима»

Мета: Дати дітям поняття про те, що наступила зима. Продовжувати вчити розповідати про зміни, що відбулись в природі з приходом зими. Ознайомити з властивостями снігу: холодний, пухнастий, з нього можна зліпити сніговий колобок, сніг тане від тепла.

Хід спостереження

Прочитати вірші про красуню-зиму, помилуватися укритими інеєм деревами, білим чистим снігом, ясним морозним днем.



  • Яка зараз пора року? (зима)

  • Що падає надворі? (сніжок)

  • А якого кольору сніг? (білого)

  • Якщо взяти сніг у руки, який він? (холодний)

  • Що можна робити з снігу? (ліпити снігова, гратися у сніжки)

  • Що станеться з снігом, коли його взяти у руки? (розтане)

  • Від чого розстає сніг? (від тепла).

  • На що перетворюється сніг від тепла? (на водичку).

  • А якщо винести водичку на холод, на вулицю, що станеться з снігом? (він перетвориться на лід).

  • Коли ви ідете у садочок, то буває так, що під чобітками рипить сніжок.

  • Чому рипить сніжок? (тому, що є мороз).

Наші бабусі і дідусі складали прислів’я. Які ви знаєте прислів’я про мороз?

    • Сонце блищить, а мороз тріщить.

    • Хоч мороз і припікає, зате комарів немає.

    • Художнє слово

Грудень

Грудень тихо наступає,

Землю снігом посипає.

Подивись лишень сюди –

Та це ж зайчика сліди.

Де ж наш сірий заховався? –

Він у білу шубку вбрався.

Більше зайчик не боїться

Ні вовчиська, ні лисиці.



Олена Коваленко

  • Гра- імітація “Ми не замерзнемо на прогулянці взимку”

  • Дидактична гра “Ось мій кущ” (Закріпити уміння дітей розрізняти дерево і кущ)

  • Рухливі ігри

«Хто далі кине»(метання на дальність, координація рухів), «Знайди собі пару»(ходіння, біг врозтіч, ходіння парами, «Мороз, червоний ніс».

  • Бесіда з ОБЖД

«Зима прийшла – хуртовину принесла» ( дати дітям уявлення про природне довкілля взимку (сніг, лід, мороз, ожеледиця), ознайомити з небезпечним природним явищем – хуртовиною)

  • Індивідуальна робота __________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІ ПОЛОВИНА ДНЯ

Мета: запропонувати дітям полити квіти; закріпити навички догляду за рослинами, формувати бажання брати посильну участь у догляді за квітами

  • Читання вірша твору В.Сухомлинського «Як зайчик грівся взимку проти місяця»

Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся, а вже ніч настала. Мороз тріщить, сніг проти Місяця блищить, холодний вітерець із яру повіває. Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:

    • Місяцю любий, погрій мене своїм промінням, бо довго ще Сонечка чекати.

Жалко стало Місяцеві Зайчика, він і каже:

    • Іди полем, полем, я тобі світитиму дорогу, а ти прямуй до великого стогу соломи.

Пострибав Зайчик, зарився в стіг, виглядає, усміхається:

    • Спасибі, любий Місяцю, тепер твоє проміння тепле-тепле.

    • КР Дидактична гра: «Куди летить сніжинка»

Мета: Формувати у дітей граматичні уміння; вживати в мовленні прийменники: а, на, за, під; вправляти дітей у вживанні речень-запитань. Спонукати до відповідей на запитання. Розвивати діалогічне мовлення

Матеріал: сніжинки



ІІ ПРОГУЛЯНКА
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка