Гуртка козацько–лицарського виховання



Скачати 480.78 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації16.03.2016
Розмір480.78 Kb.
  1   2   3


Міністерство освіти і науки України

Інститут інноваційних технологій і змісту освіти

Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді

Навчальна програма

гуртка

козацько–лицарського виховання «Джура»
5 років навчання

Київ, 2012



Схвалено для використання в загальноосвітніх

навчальних закладах комісією із захисту Вітчизни

науково-методичної Ради з питань освіти

Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України,

протокол № 3 від 01.06.2012 р.

(Лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти

від 14.06.2012 № 14.1/12–Г–119)

Автор Бондарчук О.С.
Рецензенти:

Руденко Ю.Д. – професор Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, доктор педагогічних наук.

Івашковський В. В. – завідувач лабораторії фізичного розвитку Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук, доктор філософії.

Припута І.П. – методист Координаційного центру фізичної культури та спорту Головного управління освіти і науки Київської міської державної адміністрації.
Навчальна програма гуртка побудована на основі інтеграції знань, вмінь і навичок, необхідних майбутньому захиснику Вітчизни. Програма спрямована на популяризацію здорового способу життя, зміцнення здоров’я дітей, виховання у підростаючого покоління почуття патріотизму, виконання кодексу «лицарської честі» на засадах елементів козацької педагогіки.

Головною метою програми є формування та розвиток повноцінної особистості, гармонійної людини, патріота Батьківщини.

Програма розрахована на п’ять років навчання.

Навчальна програма гуртка козацько–лицарського виховання «Джура» адресується керівникам гуртків загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, клубів, дитячих творчих об’єднань.



Пояснювальна записка

Дана програма розрахована для роботи з учнями 510 класів і визначає основи підготовки школярів відповідно засад національно-духовного, військово-патріотичного виховання та підготовки до виконання Конституційного обов’язку – захисту Вітчизни, участі в І та ІІ етапах Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри "Сокіл" ("Джура").

Програма гуртка направлена на використання елементів козацької педагогіки, використання досвіду наших предків по вихованню підростаючого покоління, виконання законів кодексу «лицарської честі», який передбачає:


  • любов до батьків, рідної мови, вірність у коханні, дружбі, побратимстві, віддане ставлення до БатьківщиниУкраїни;

  • готовність захищати слабших, молодших;

  • шляхетне ставлення до дівчини, Матері, Жінки, Бабусі;

  • непохитна відданість ідеям, принципам народної моралі, духовності;

  • відстоювання повної свободи і незалежності особистості, народу, держави;

  • турбота про розвиток національних традицій, звичаїв і обрядів, бережливе ставлення до рідної природи, землі;

  • цілеспрямований розвиток власних фізичних і духовних сил, волі, можливостей свого організму;

  • уміння скрізь і всюди чинити шляхетно, виявляти інші чесноти;

  • не шкодити своїми діями іншим.

Головною метою програми є формування та розвиток повноцінної особистості, гармонійної людини, патріота Батьківщини.

Усі заняття в гуртку спрямовані на поглиблення знань учнів, розширення їх кругозору, виховання загальнолюдських християнських цінностей, формування світогляду громадян незалежної демократичної держави, сповнених національної гідності та поваги до інших народів.

У гуртку козацько–лицарського виховання "Джура" учні ознайомлюються з визначними подіями з історії рідного краю, вивчають історію запорізького козацтва, займаються туристсько-краєзнавчою роботою, військово–прикладними видами спорту, відродженням військово-спортивного мистецтва та народних мистецьких традицій, готують себе до служби в лавах Збройних Сил України (ЗСУ).

Більшість занять носить практичний характер з елементами змагань та інтелектуальних ігор. Програма орієнтує вчителя-наставника, керівника гуртка на виховання національної свідомості, духовно багатої зорієнтованої на творчу діяльність особистості, щоб вона змогла знайти себе в сучасному суспільстві. У гуртку виховується розвинена людина зі стійким характером, сильною волею, добрим серцем та чистою совістю.

Вивчення матеріалу програми передбачається учнями 5–10 класів. На її засвоєння відводиться 72 або 105 годин.

Зміст програми структурований за розділами:



    1. Вступ.

    2. «Мій рідний край».

    3. «Гей ви, хлопці, славні запорожці».

    4. Духовні цінності запорізьких козаків.

    5. Учнівське (дитяче) самоврядування.

    6. «Козацькому роду нема переводу».

    7. «Козацькими стежками».

    8. Від козацьких забав до олімпійських вершин.

    9. «Слава козацька не вмре, не загине…..».

    10. Підсумкове військово–спортивне свято

Розподіл годин у програмі гуртка є орієнтовним, керівник гуртка може змінювати їх, плануючи свою роботи, враховуючи регіональні аспекти.

Перевірка та оцінювання знань, умінь та навичок учнів здійснюється під час виконання практичних завдань, а також у формі вікторин, конкурсів та змагань.


ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Гуртківці повинні знати:

  • основні питання історії України, козацтва і рідного краю;

  • культуру та побут українців;

  • обряди і звичаї українського народу, церковні і народні свята;

  • історичні та культурні пам’ятки рідного краю;

  • видатних діячів українського козацтва, культури, науки і мистецтва;

  • основи дитячого самоврядування;

  • основні аспекти спортивних єдиноборств, туризму, спортивного та туристського орієнтування;

  • основи стройової підготовки;

  • правила та види стрільби із пневматичної зброї;

  • види техніко–тактичних дій на місцевості;

  • основи надання долікарської допомоги, проведення рятувальних робіт;

  • санітарно–гігієнічні норми;

  • правила безпеки життєдіяльності учнів під час занять, екскурсій та змагань;

  • правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.03. 2006 р. № 237, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01 червня 2006 р. за № 660/2534).

Гуртківці повинні вміти:



  • працювати з різними джерелами інформації;

  • збирати, фіксувати народознавчі матеріали;

  • проводити спостереження за природою, орієнтуватись на місцевості;

  • освоїти елементи народних єдиноборств;

  • подавати команди та діяти в строю;

  • стріляти із пневматичної зброї;

  • користуватись засобами індивідуального захисту;

  • облаштовувати привали, табори, біваки;

  • готувати страви національної кухні (козацький куліш, борщ, кашу, деруни тощо);

  • розподіляти обов’язки у групі залежно від завдань;

  • брати участь в концертах, фестивалях, виставках, народознавчих заходах;

  • надавати першу медичну допомогу;

  • готувати творчі роботи.


Перший рік навчання
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


п/п

Назва розділу

Кількість годин

72 год.

105 год.

Всього

теоре-тичних

прак-тичних

Всього

теоре-

тичних


прак-тичних



Вступне заняття

1

1

-

1

1

-



«Мій рідний край». Вивчення історії рідного краю

5

3

2

7

3

4

3.

«Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва

10

3

7

14

4

10

4.

Духовні цінності запорізьких козаків

9

2

7

15

4

11

5.

Учнівське (дитяче) самоврядування. Створення рою. Вибори ройового.

2

-

2

2

-

2

6.

«Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва

11

5

6

16

5

11

7.

«Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота

14

2

12

18

3

15

8.

Від козацьких забав до олімпійських вершин

9

1

8

14

1

13

9.

«Слава козацька не вмре, не загине…..». Відродження народних мистецьких традицій

8

2

6

12

3

9

10.

Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД–похід вихідного дня)

3

-

3

6

-

6

РАЗОМ

72

19

53

105

24

81

Дводенний туристсько–краєзнавчий похід з однією ночівлею (рейд за козацькою легендою) проводиться поза сіткою годин в канікулярний час – 14 годин.




Зміст навчального матеріалу


  1. Вступне заняття

Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Правилами безпеки життєдіяльності під час занять, екскурсій та змагань. Правила поведінки в навчальному кабінеті, спортзалі, спортивному майданчику, у навчальному закладі. Правила дорожнього руху. Правила проведення туристських подорожей та екскурсій з учнівською та студентською молоддю.
2. «Мій рідний край». Вивчення історії рідного краю

Знайомство з рідним селом, містом, історією його виникнення, існування. Перекази старожилів. Міфи та легенди. Етнографічні особливості. Видатні особистості – вихідці із нашого краю. Збір цікавого історико–етнографічного матеріалу. Розкриття «білих плям історії» свого краю.



Практичне заняття.

Проведення екскурсій та походів з активним способом пересування.


3. «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва

Вивчення побуту, місця проживання запорозьких козаків. Поняття «козак», його морально–психологічна суть. Козацьке побратимство, Кодекс лицарської звитяги та лицарської честі. Історична література, думи, перекази, міфи, пісні, приказки та прислів’я про козаків. Історія місцевих козацьких осередків або інших учасників визвольних змагань за волю і незалежність України.



Практичне заняття.

Проведення екскурсій та туристськокраєзнавчих подорожей з активним способом пересування.


4. Духовні цінності запорізьких козаків

Козацький рівень культу Роду і народу, культ Батька–Матері, Дідуся–Бабусі. Батько–захисник сім’ї, творець історії, державності. Рівноправність української сім’ї. Мати–Брегиня роду. Значення християнської віри для козаків – служити Богові, Батьківщині, Ближньому. Родинні свята («Роде наш красний» тощо).



Практичне заняття.

Святкування Покрови Пресвятої Богородиці. 14 жовтня – День українського козацтва. Участь у інших державних та національних святах.


5. Учнівське (дитяче) самоврядування. Створення рою. Вибори ройового.

Козацька Рада (Козацьке коло) – створення дитячого об’єднання за зразком козацьких об’єднань – рою. Вибори ройового отамана.




Практичне заняття.

Свято Козацької Ради (урочисте свято із залученням батьків, усього навчального закладу, громадскості та місцевої влади, козацьких представників за окремим сценарієм).


6. «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва

Найкращі риси козаків: вірність і відданість, здатність до незламної дружби, відстоювання особистої свободи та свободи народу. Виховання прагнення розвинути в собі силу і дух, міцний фізичний гарт. Елементи загартування організму.

Народні ігри та забави. Історичні витоки козацьких єдиноборств та їх основні види. Основи військового впоряду. Стрій і пісня.

Практичне заняття.

Вивчення дитячих ігор за змістом збірника українських народних дитячих ігор «Котилася торба», упорядник О. С. Яремійчук.  К: «Веселка», 1990 р. (інші видання). Огляди–змагання військово–спортивного вишколу.


7. «Козацькими стежками». Туристськокраєзнавча робота

Природа рідного краю. Опанування початкової туристсько–спортивної майстерності: карта, компас, туристське орієнтування та поняття азимуту, в’язання вузлів, встановлення намету, види багать, бівак. Вибір району подорожі. Дозвілля в туристському поході (у рейді за козацькою легендою).



Практичне заняття.

Похід «До козацького кулешу». Козацькі ігри та забави, змагання з основних видів фізичной культури, конкурс пісні та танцю. «Козацька ватра».



8. Від козацьких забав до олімпійських вершин

Самовдосконалення фізичного стану. Фізична культура і спорт. Загальнофізичні вправи та ранкова гімнастика. Метання на відстань і в ціль (предмети відповідно до вікових особливостей гуртківців). Човниковий біг, стрибки в довжину та із скакалкою. Комплексні силові вправи. Основи верхової їзди, плавання (при можливості). Обладнання стрілецького тиру. Початкові навички стрільби із пневматичної зброї.



Практичне заняття.

Участь у спортивних змаганнях.


9. «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій

Основи пошуково–дослідницької роботи. Обрядові свята кожної пори року: колядки, щедрівки, зажинки, обжинки, першої борозни, веснянки. Свято Різдва (вертеп), «Калиновий цвіт» тощо.



Практичне заняття.

Участь у концертах, фестивалях, виставах.



10. Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД–похід вихідного дня)

Другий рік навчання
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


п/п

Назва розділу

Кількість годин

72 год.

105 год.

Всього

теоре-тичних

прак-тичних

Всього

теоре-

тичних


прак-тичних

1.

Вступне заняття

1

1

-

1

1

-

2.

«Мій рідний край»". Подорож по карті козацької України.

5

3

2

7

3

4

3.

«Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва

8

3

5

12

4

8

4.

Духовні цінності запорізьких козаків

9

2

7

15

4

11

5.

Учнівське (дитяче) самоврядування. Велике Козацьке коло (Козацька Рада). Структура самоврядування

4

-

4

4

-

4

6.

«Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва

14

2

12

18

6

12

7.

"Козацькими стежками". Туристсько-краєзнавча робота

11

5

6

16

4

12

8.

Від козацьких забав до олімпійських вершин

9

1

8

14

1

13

9.

«Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій

5

2

3

10

3

7

10.

Підсумкове військово–спортивне свято

6

-

6

8

-

8

РАЗОМ

72

19

53

105

24

81

Триденний туристсько–краєзнавчий похід з двома ночівлями (рейд за козацькою легендою) проводиться поза сіткою годин в канікулярний час – 22 години.




Зміст навчального матеріалу


    1. Вступне заняття

Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Загальні правила безпеки. Правила поведінки в кабінеті, спортзалі, спортивному майданчику, у навчальному закладі, під час екскурсій. Правила дорожнього руху. Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю, правила змагань з окремих ігрових видів спорту (футбол, волейбол, настільний теніс тощо).
2. «Мій рідний край». Подорож по козацькій карті України

План і карта. Географічне положення, територія рідного краю. Рельєф, типи і форми рельєфу. Загальна характеристика рельєфу рідного краю. Погода і клімат. Пори року. Збір цікавого історико–етнографічного матеріалу: «Чи козацького ми роду?». Місця таборування козаків.



Практичне заняття.

Проведення екскурсій та туристськокраєзнавчих подорожей з активним способом пересування.


3. «Гей ви, хлопці, славні запорожці». Вивчення історії запорізького козацтва

Вивчення козацької зброї, місця основних битв запорозьких козаків. Козацьке побратимство, Кодекс лицарської звитяги та лицарської честі. Козацька регула. Сучасні літературні твори на козацьку тематику.



Практичне заняття.

Проведення екскурсій та походів з активним способом пересування, семінарів, круглих столів з громадскістю та батьками.


4. Духовні цінності запорізьких козаків

Честь і воля понад усе. Шляхетність, мудрість, відвага, лицарство – духовне ядро козацької душі. Працьовитість і скромність. Любов до Батьківщини, рідної мови, відданість православній вірі. Добре діло – служити Богові, Батьківщині, Ближньому. Родинне свято – найцінніша традиція українців.



Практичне заняття.

Святкування Покрови Пресвятої Богородиці. 14 жовтня – День українського козацтва. Участь у інших державних та національних святах.


5. Учнівське (дитяче) самоврядування. Велике Козацьке коло (Козацька Рада). Структура самоврядування

Козацька Рада (Козацьке коло).

Створення дитячого об’єднання навчального закладу – сотні за зразком козацьких об’єднань. Вибори отаманів. Розподіл обов’язків: отаман, писар, обозний, скарбник, осавул, хорунжий, бунчужний, суддя, довбуш, товмач, шафар. Співпраця гуртківців з місцевими козацькими осередками та Товариством сприяння обороні України.

Практичне заняття.

Свято Козацької Ради (урочисте свято із залученням батьків, усього навчального закладу, громадскості та місцевої влади, козацьких представників за окремим сценарієм). Вибори козацької старшини.


6. «Козацькому роду нема переводу». Відродження військово-спортивного мистецтва українського козацтва

Найкращі риси воїнів–козаків.

Народні ігри та забави. Основи козацьких єдиноборств: тренування в системі «Бойовий гопак», «Спас», боротьба «Нахрест», «Пластун» тощо. Основи військового впоряду. Дії рою в строю. Строї та їх елементи. Попередня та виконавча команди. Стройове положення. Виконання команд: «Ставай», «Рівняйсь», «Струнко», «Вільно». Стрій і пісня.

Практичне заняття.

Виконання команд «Ставай», «Рівняйсь», «Струнко», «Вільно». Виконання стройових прийомів. Виконання стройової пісні.

Огляд–змагання військово–спортивного вишколу.
7. «Козацькими стежками». Туристсько-краєзнавча робота

Географія рідного краю. Опанування початкової туристсько–спортивної майстерності: туристське спорядження, харчування в поході, привали і ночівлі, техніка руху на маршруті, забезпечення безпеки в поході. Розподіл обов’язків у поході (у рейді за козацькою легендою).



Практичне заняття.

Похід «Географічні особливості рідного краю». Козацькі ігри та забави, змагання з видів спортивного туризму: встановлення намету, розпалювання багаття, пакування рюкзака, подолання перешкоди за допомогою підвішеної мотузки – «Маятника».


8. Від козацьких забав до олімпійських вершин

Фізична культура та режим дня. Особиста гігієна занять фізкультурою та спортом. Загальнорозвиваючі вправи та ранкова гімнастика. Спеціальні вправи для розвитку різних груп м’язів. Метання на відстань і в ціль (предмети відповідно до вікових особливостей гуртківців). Човниковий біг, біг зі змінною швидкістю. Комплексні силові вправи. Основи верхової їзди, плавання (при можливості). Обладнання тирів. Початкові навички стрільби із пневматичної зброї.



Практичне заняття.

Розучування кількох комплексів ранкової гімнастики, комплексів силових вправ. Участь у спортивних змаганнях.




9. «Слава козацька не вмре, не загине…». Відродження народних мистецьких традицій

Пошуково–дослідницька робота: поселення та житло, транспорт і засоби пересування, домашні промисли та ремесла, одяг та зброя. Особливості козацького фольклору: казки, легенди, оповідки, балади, думи, героїчний епос.



Практичне заняття.

Виконання творів козацького фольклору. Участь у концертах, фестивалях, виставах.


10. Підсумкове військово–спортивне свято (ПВД – похід вихідного дня)

Третій рік навчання
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка