Хід уроку I. Організаційний момент II. Перевірка домашнього завдання



Скачати 48.47 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір48.47 Kb.
Слова ввічливості
Мета: навчати школярів уживати слова та вислови ввічливості в різних мовленнєвих ситуаціях; формувати культуру мовлення; виховувати загальну культуру.
Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання (с. 76, вправа 201)

— Прочитайте записані речення.

— Як називається столиця України?

— Яка головна вулиця міста?

— Що ви знаєте про Київ?

— Назвіть кількість букв, звуків у цьому слові.

— Що ви помітили? (Букв — 4, а звуків — 5.)

— Чому звуків більше, ніж букв?


III. Актуалізація опорних знань

1. Списування

— Запишіть речення. Підкресліть у них слова-звертання.

Україно! Край милий, край золотавий.

Вчіться, діти! Мудра книжка скаже вам чогось багато.



2. Словникова робота

— Яким словом можна замінити слово Україна? (Батьківщина)

— Що таке Батьківщина?

Знаєш ти, що таке Батьківщина?

Батьківщина — це ліс осінній,

Це домівка твоя і школа,

І гаряче сонячне коло.

Батьківщина — це труд і свято,

Батьківщина — це мама і тато,

Це твої найщиріші друзі

І бджола у веснянім лузі.

Батьківщина — це рідна мова,

Це дотримане чесне слово.

А. Костецький

3. Каліграфічна хвилинка

Бб ба об бу уб бе

— Доповніть речення.

Я люблю свою...
IV. Мотивація навчальної діяльності

— Усі слова в українській мові цікаві, потрібні. Та є серед них «чарівні» — ті, які мають магічну силу.

— Хто здогадався, що це за слова?

— Скажіть, будь ласка, а якими словами вітаються один з одним українці?

Запис на дошці висловлювань учнів

— Добрий день! Добрий вечір! Добрий ранок! Доброго здоров’я! Здоровенькі були! Здрастуйте! Привіт!

— Як називаються такі слова? (Ввічливі)
V. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися вживати слова ввічливості в різних мовленнєвих ситуаціях.


VI. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 76–77)

Вправа 202

— Прочитайте текст.

— Про який давній звичай українського народу розповів письменник?

— Які слова, близькі за значенням, можна дібрати до слова чудесний? (Чудовий, розкішний, прекрасний, незрівнянний)

— Спишіть останнє речення.

— Як ви розумієте вислів знаменує собою? (Означає, являє)

— Поділіть виділені слова на склади для переносу.

Вправа 203 (робота в групах)

— Прочитайте подані слова. Запам’ятайте їх.

— Повчіться вимовляти їх, звертаючись до рідних, учителів, друзів.

— Запишіть ці слова в зошити.

1-ша група записує слова привітання.

2-га група записує слова прощання.

3-тя група записує слова прохання.

Цікаво знати. Запам’ятай!

Треба говорити: «Дякую вам», а не «Дякую вас», «Пробачте мені», а не «Пробачте мене».

2. Фізкультхвилинка
VII. Закріплення та усвідомлення вивченого матеріалу (див. додаток на с. 4)

VIII. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Про які нові слова ви почули сьогодні на уроці?

— Які ввічливі слова ви запам’ятали?

— Як почуває себе людина, до якої звертаються ввічливо?



Гра «Закінчи речення»

— Ми вже знаємо правила письма, правила поведінки у школі, а сьогодні пригадаємо правила мовного спілкування, які повинна знати кожна культурна людина.

Коли говориш — не... (горлань).

Слів поганих — не... (вживай).

На всі боки — не... (крутись).

У вічі співрозмовнику... (дивись).

Говори спокійно, чемно,

Спілкуватись тоді буде дуже ...(приємно).


IX. Домашнє завдання

С. 77, вправа 204.



Додаток до уроку

1. Виконання вправи 200 (с. 75–76)

1) Мовчазне читання уривків казок.

— З якої казки дані рядки?

2) Добирання сили голосу під час читання уривків казок.

Поміркуйте, де треба читати звичайним голосом, лагідно, а де — голосно, напружено.

3) Робота в парах.

— Прочитайте уривки виразно одне одному.

4) Вибіркове списування.

— Спишіть слова Півника, з якими він звертався до Котика.

2. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 76, «Учіться звертатися!»)

— Як виділяється слово-звертання на письмі?

— Наведіть приклад з підручника.

3. Творчий диктант

Запишіть, як треба звертатися до осіб, тварин, предметів.

Сестричка, мама, Петрик, Оленка, горобчик, земля, калина.

— Складіть речення з одним зі слів-звертань.

— Перевірка виконаної роботи.

Додаток до уроку

1. Творча вправа

— Послухайте вірш Н. Красоткіної «чарівні слова», запишіть у зошит ввічливі слова, які ви почули.




Я слова чарівні знаю,

Вивчила охоче!

І в розмові їх вживаю

З ранку і до ночі!

«Доброго здоров’я, Галю!»

«Добрий день, Оленко!»

Ти до мене, я до тебе

Звернемось гарненько!

З добрим ранком всіх вітаю,

Як іду із хати.

І кажу всім «на добраніч»,

Як лягаю спати.

І «спасибі», й «дуже прошу»,

«Вдячна вам», «будь ласка!»

Словом радість всім приношу,

Світ стає, як казка!

«Всім привіт!, «Іди здорова!»,

«Дякую красненько!» —

Ось така чарівна мова

Радує серденько.

«До побачення вам, люди»,

«Будьте всі здорові!» —

Ці слова чарівні всюди

Ви вживайте в мові!




— Придумайте речення з одним із цих слів.

2. Розвиток діалогічного мовлення (робота в парах)

— Уявіть, що до автобусу заходить дідусь з палицею, а вільних місць немає. Складіть діалог за опорними словами та словосполученнями.



Дідусю, сідайте будь ласка, далеко їхати, виходжу на наступній зупинці, нехай щастить, щасливої дороги.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка